PRAVILNIK
O TEHNIČKIM NORMATIVIMA ZA PROJEKTOVANJE, GRAĐENJE, REKONSTRUKCIJU I SANACIJU ŽELEZNIČKIH MOSTOVA I PROPUSTA

("Sl. list SRJ", br. 4/92 i 16/92)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se tehnički normativi za projektovanje, građenje, rekonstrukciju i sanaciju železničkih mostova i propusta (u daljem tekstu: objekti) na železničkim prugama i na industrijskim prugama (u daljem tekstu: pruge) na kojima saobraćaju železnička vozila za brzine do 160 km/h.

Član 2

Pri projektovanju, građenju, rekonstrukciji i sanaciji objekata na prugama primenjuju se odgovarajući propisi koji se odnose na projektovanje, građenje i eksploataciju građevinskih objekata, ako ovim pravilnikom nije drukčije određeno.

Član 3

Pri projektovanju, građenju, rekonstrukciji i sanaciji objekata na prugama može se odstupiti od odredaba ovog pravilnika samo ako je teorijski i eksperimentalno dokazano da takvo odstupanje ne utiče na bezbednost tih objekata i sigurnost života i zdravlja ljudi, susednih objekata i okoline.

Član 4

Objekti na prugama moraju biti usklađeni sa projektom pruge na kojoj se grade ili rekonstruišu.

Član 5

Objekti na prugama se projektuju prema usvojenom svetlom profilu.

II ISTRAŽNI RADOVI

Član 6

Pri projektovanju objekata na prugama, radi dobijanja odgovarajućih podataka, izvode se istražni radovi koji obuhvataju geodetske, geotehničke, meteorološke, hidrološke, seizmološke i ostale uslove koji su potrebni za projektovanje i građenje tih objekata.

III NIVELETA

Član 7

Prelom nivelete (zaobljenje) ne sme padati na objekte na prugama sa otvorenim kolosekom, osim u slučaju koveksne vertikalne krivine (centar krivine ispod gornje ivice šine - GIŠ-a) poluprečnika R > 10 000 m.

IV POPREČNI PROFIL OBJEKATA NA PRUGAMA

Član 8

Slobodni profil (gabarit) objekata na prugama, u smislu ovog pravilnika, je ograničena površina u ravni upravna na kolosek. Osa slobodnog profila poklapa se sa osom koloseka i stoji upravno na pravu koja dodiruje gornje ivice voznih šina. U prostor slobodnog profila ne smeju ulaziti delovi pružnih postrojenja, drugih objekata, oznaka i signala, naslage materijala i drugi predmeti, izuzev uređaja koji neposredno deluju na vozna sredstva: elementi kontaktne mreže, retarderi u radnom položaju, napojnici za snabdevanje lokomotiva i dr.

Slobodan profil omogućava bezbedan saobraćaj voznih sredstava uz sledeće tolerancije na koloseku:

- odstupanje od niveleta 30 mm;

- bočna pomeranja 25 mm;

- odstupanje nadvišenja 15 mm;

- proširenje koloseka 1470 mm.

Član 9

Za projektovanje novih i rekonstrukciju postojećih objekata na prugama primenjuje se slobodni profil dat na slici 1, a odnosi se na kolosek u pravcu i za krivine R > 250 m.

Član 10

Za objekte na prugama u krivinama poluprečnika R < 250 m proširuje se slobodni profil za veličinu "e" prema tabeli 1.

Slika 1

 

* VISINA ZA OBJEKTE IZNAD PRUGE ELEKTRIFICIRANE STRUJOM NAPONA OD 3 kV

PROSTOR SA STRANE:

A-B SLOBODNI PROFIL ZA OGRADU MOSTA

C-D SLOBODNI PROFIL ZA STUBOVE KONTAKTNE MREŽE, SIGNALE I SL.

Za objekte na prugama za koje se ne predviđa električna vuča važi slobodan profil izvučen punom linijom.

Za objekte na električnim prugama važi slobodan profil izvučen punom linijom sa dodatnim slobodnim profilom prikazanim isprekidanom linijom za prolaz pantografa i smeštaj voznog voda.

Član 11

Za objekte na prugama minimalni razmak između koloseka kod dvokolosečnih i paralelnih pruga iznosi 4,00 m, za R ³ 250 m.

Povećanje razmaka između koloseka za R < 250 m dato je u tabeli 1.

Član 12

Poluširina slobodnog profila pantografa (Bs) iznosi 1300 mm za naizmeničnu kontaktnu mrežu od 25 kV, a 1250 mm za jednosmernu kontaktnu mrežu od 3 kV. Ako je poluprečnik krivine R < 250 m poluširina Bs se povećava za vrednosti date u tabeli 1.

Član 13

Visina slobodnog profila (Hs) prema slici 1 data je u tabeli 2 u zavisnosti od kontaktne mreže, položaja (na pruzi ili iznad nje) i vrste objekata na prugama.

Član 14

Kod rekonstrukcije postojećih objekata na prugama može se, uz posebno odobrenje primeniti slobodan profil za održavanje pruga utvrđen odredbama Pravilnika o održavanju gornjeg stroja pruga Jugoslovenskih železnica ("Službeni glasnik ZJŽ", br. 3/71).

Visina slobodnog profila (Hs) za postojeće objekte na prugama pri elektrifikaciji postojećih pruga i razmak koloseka u stanicama utvrđeni su odredbama Pravilnika o održavanju gornjeg stroja pruga Jugoslovenskih železnica.

Tabela 1 - Povećanje slobodnog profila i razmaka koloseka u krivinama poluprečnika manjeg od 250 m


 

Povećanje slobodnog profila, e

 


Poluprečnik krivine m

Sa unutrašnje strane krivine mm

Sa spoljašnje strane krivine mm

Povećanje razmaka koloseka mm


250

0

0

0


225

25

30

55


200

50

65

115


180

80

100

180


150

135

170

305


120

335

365

700


100

530

570

1100


Za međuvrednost poluprečnika interpoliše se po pravoj liniji i zaokružuje na 5 mm


Tabela 2 - Visina slobodnog profila Hs


Lokacija objekta

Novi objekti


Objekti na pruzi

Objekti iznad pruge


 

25 kV

3 kV


1

2

3

4


Otvorena pruga

5800

6000

5800


Stanična zona

5800

6400

5800


Ako je na elektrificiranim prugama i prugama koje će se elektrificirati visina slobodnog profila (Hs) iz tabele 2, kolone 3 i 4 nedovoljna za obezbeđenje sigurnosnih razmaka između delova kontaktne mreže pod naponom i konstrukcije objekta, ako je rekonstrukcija kontaktne mreže nemoguća ili ekonomski neopravdana, dozvoljeno je povećati visinu slobodnog profila (Hs) na osnovu projekta.

Član 15

Pri projektovanju novih objekata na prugama preko vodotoka mora se zadovoljiti uslov slobodnog profila od donje ivice konstrukcije:

- plovni vodeni tok: maksimalna plovna voda + plovidbeni gabarit;

- neplovni vodeni tok: stogodišnja voda sa zazorom ili hiljadugodišnja voda bez zazora.

Član 16

Svetli profil objekata na prugama, u smislu ovog pravilnika, jeste deo ravni ograničen unutrašnjom konturom poprečnog preseka.

Svetli profil objekata na prugama određuje se na osnovu slobodnog profila, položaja i broja koloseka, nadvišenja koloseka u krivini, instalacija koje prelaze preko objekta, rešenja pešačkih staza itd.

V SLUŽBENA I PEŠAČKA STAZA NA OBJEKTIMA NA PRUGAMA

Član 17

Pri projektovanju novih objekata na prugama mora se predvideti staza za službena lica sa sledećim karakteristikama:

- širina staze do visine h £ 50 cm od gazišta iznosi bmin = 55 cm, a za visine h > 50 cm iznosi bmin = 75 cm, prema slici 2;

- unutrašnja ivica ograde, odnosno spoljna ivica staze je na min. 3000 mm od osovine koloseka;

- kota gornje ivice staze u stanicama i manevarskom rejonu ne sme biti ispod gornje ivice praga.

Član 18

Kod postojećih objekata na prugama mora postojati staza za službenu upotrebu, a ako na objektima dužine veće od 50 m nije ispunjen uslov minimalne širine 3000 mm od osovine koloseka, na svakih 25 do 30 m izvode se skloništa - niše, i to dubine najmanje 3000 mm od ose koloseka, a širine najmanje 2000 mm.

Član 19

Ako objekti na prugama služe i za javni pešački saobraćaj, pešačka staza mora kod postojećih i novih objekata zadovoljiti sledeće uslove:

- pešačka staza ps, postavlja se prema slici 2 tako da je minimalno odstojanje ivice unutrašnje ograde, odnosno najbliže ivice pešačke staze do osovine koloseka 3000 mm;

- širina pešačke staze definiše se prema intenzitetu pešačkog saobraćaja;

- obavezno postavljanje ograde između koloseka i pešačke staze.

Član 20

Površina između ograda, odnosno između glavnih nosača kod objekata na prugama sa otvorenim kolosekom mora da bude patosana.

Član 21

Ogradu moraju imati objekti na prugama čija je dužina veća od 10 m, objekti iznad vode, objekti na kojima je visina od gornje ivice šina (GIŠ-a) do terena veća od 3,0 m i objekti u staničnom rejonu. Minimalna visina ograde iznosi 1100 mm.

Član 22

Kod objekata na prugama na kojima i ispod kojih se odvija drumski i pešački saobraćaj izvode se zaštitne ograde, što se definiše u svakom konkretnom slučaju.

 

mere u mm

Slika 2

VI KOLOSEK - GORNJI STROJ

Član 23

Pri projektovanju novih objekata na prugama primenjuje se gornji stroj sa zastornom prizmom i zavarenim šinama na celoj dužini objekata.

Član 24

Gornji stroj bez zastorne prizme, sa pragovima i gornji stroj bez zastorne prizme, sa direktnim pričvršćenjem šina na konstrukciju može se primeniti pri projektovanju objekata na prugama samo po posebnom odobrenju.

Član 25

Kvalitet tucaničkog zastora mora ispunjavati uslove predviđene odgovarajućim jugoslovenskim standardima. Minimalna visina tucaničkog zastora ispod donje ivice praga iznosi 35 cm. Navedena minimalna visina mora biti obezbeđena ispod unutrašnje šine za slučaj koloseka u krivini. Minimalna poluširina zastora iznosi B/2 = 220 cm.

Član 26

Kod objekata na prugama sa savremenim signalno-sigurnosnim uređajima i na prugama gde se planira uvođenje tih uređaja elektrootpornost kolosečne rešetke mora da iznosi najmanje 1,6 W po kilometru.

Član 27

Kod objekata na prugama dužim od 20 m i objekata sa kolosekom u krivini poluprečnika R < 500 m ugrađuju se sigurnosne šine ili se nekim drugim tehničkim rešenjem sprečava iskliznuće vozila.

Član 28

Kod objekata na prugama ispod kojih se obavlja saobraćaj ili postoji sadržaj koji može biti ugrožen sprečava se osipanje tucanika sa objekata u visini najmanje 50 cm iznad kote gornje ivice praga.

VII KONTAKTNA MREŽA, SIGNALNO-SIGURNOSNI I TELEKOMUNIKACIONI (SS I TK) KABLOVI

Član 29

Na elektrificiranim prugama objekti iznad pruge moraju biti opremljeni zaštitnim mrežama za zaštitu od dodira delova pod naponom.

Član 30

Pri projektovanju se mora omogućiti postavljanje opreme za nošenje kontaktne mreže i osvetljenja na elemente mostovske konstrukcije.

Član 31

Na elektrificiranim prugama uzemljuju se čelični delovi objekata na prugama i sprovode mere zaštite objekata od lutajućih struja i povratnih struja električne vuče.

Na elektrificiranim prugama sistema 3 kV sprovode se mere zaštite objekata od elektrokorozije.

Član 32

Konstrukcionim rešenjem mora se obezbediti prostor za kontaktnu mrežu energetskih kablova visokog i niskog napona i signalno-sigurnosnih i telekomunikacionih kablova (SS i TK).

Član 33

Signalno-sigurnosni i telekomunikacioni kablovi (SS i TK) vode se odvojeno od energetskih kablova na udaljenosti od najmanje 50 cm, osim ako posebnim merama nije osigurana odgovarajuća zaštita.

VIII OSNOVNE POSTAVKE PRORAČUNA OBJEKATA NA PRUGAMA

Član 34

Objekti na prugama moraju da zadovoljavaju uslove nosivosti, stabilnosti, trajnosti i funkcionalnosti za sva opterećenja propisana u Pravilniku o tehničkim normativima za određivanje veličina opterećenja i kategorizaciju železničkih mostova, propusta i ostalih objekata na železničkim prugama.

IX GRAĐENJE, REKONSTRUKCIJA I SANACIJA OBJEKATA NA PRUGAMA

Član 35

Pod građenjem objekata na prugama, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se izvođenje građevinskih i građevinsko-zanatskih radova, ugrađivanje, odnosno montaža instalacija, uređaja i postrojenja, kao i dogradnja postojećih objekata.

Izbor metode građenja zavisi od primenjenog materijala, raspona i visine objekata, prepreke koje se konstrukcijom premošćuje, karakteristika nosivog tla, geodetskog profila tla i ostalih faktora koji utiču na kvalitet, brzinu i sigurnost građenja.

Član 36

Pod rekonstrukcijom objekata na prugama, u smislu ovog pravilnika, podrazumevaju se radovi na povećanju nosivosti objekata i radovi na obezbeđenju svetlog profila.

Član 37

Pod sanacijom objekata na prugama, u smislu ovog pravilnika, podrazumevaju se radovi na popravci ili zameni oštećenih delova konstrukcije i stubova, radovi na zaštiti objekata od atmosferskih uticaja i agresivne sredine i radovi na zaštiti objekata od ostalih uticaja koji štetno deluju na njih.

Član 38

Objekti na prugama rekonstruišu se i saniraju na osnovu posebnog projekta, a u skladu sa odredbama Zakona o osnovama bezbednosti u železničkom saobraćaju.

X ISPITIVANJE ŽELEZNIČKIH MOSTOVA POD PROBNIM OPTEREĆENJEM

Član 39

Statičko i dinamičko ispitivanje železničkih mostova vrši se na mostovskim konstrukcijama raspona većeg od 10,0 m.

Metod i obim ispitivanja iz stava 1 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS U.M1.046.

Član 40

Ispitivanje novih železničkih mostova vrši se pre puštanja u saobraćaj, a postojećih železničkih mostova u slučajevima predviđenim Pravilnikom o održavanju gornjeg stroja pruga jugoslovenskih železnica.

Član 41

Po izvršenom ispitivanju donosi se zaključak o stanju železničkog mosta i on se kategoriše u određenu klasu nosivosti.

XI TEHNIČKA DOKUMENTACIJA

Član 42

Pod tehničkom dokumentacijom za izgradnju objekata na prugama, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se skup projekata, grafičkih prikaza, elaborata i drugih materijala i akata kojima se utvrđuju i razrađuju uslovi za izgradnju objekata i način građenja.

XII OZNAKE NA ŽELEZNIČKIM MOSTOVIMA

Član 43

Železnički mostovi moraju imati:

1) oznake hektometara i kilometara;

2) stalne oznake prelaznih i kružnih krivina i preloma nivelete;

3) oznake niša;

4) oznake negabaritnih mesta;

5) stalne geodetske tačke;

6) ime izvođača i godinu izgradnje.

XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 44

Na projekte železničkih mostova koji su završeni pre stupanja na snagu ovog pravilnika i čija izgradnja započne u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika ne primenjuju se odredbe ovog pravilnika.

Član 45

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".