UREDBA
O DISCIPLINSKOJ ODGOVORNOSTI U MINISTARSTVU UNUTRAŠNJIH POSLOVA

("Sl. glasnik RS", br. 71/92)

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom uredbom propisuje se postupak za utvrđivanje disciplinske odgovornosti i izricanje mera zbog učinjenih povreda radnih dužnosti i obaveza (u daljem tekstu: povrede) radnika Ministarstva unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo).

Član 2

Disciplinski postupak se smatra hitnim i vodi se sa što manje troškova i gubitka vremena, s tim da se potpuno i pravilno utvrdi činjenično stanje.

Član 3

Radniku se ne može izreći mera za povredu radne dužnosti i obaveze pre nego što bude saslušan, osim ako se neopravdano ne odazove na uredno dostavljen poziv ili odbije da da izjavu.

Član 4

Radnik u postupku zbog učinjene lakše povrede odnosno radnik, disciplinski tužilac i načelnik sekretarijata, odnosno načelnik uprave ili druge odgovarajuće organizacione jedinice u sedištu Ministarstva (u daljem tekstu: nadležni starešina) u postupku zbog učinjene teže povrede imaju pravo žalbe na odluku o disciplinskoj odgovornosti u roku od osam dana od dana prijema odluke.

Ako je žalba izjavljena samo u korist radnika, odluka se ne sme izmeniti na njegovu štetu u odnosu na pravnu ocenu povrede i na izrečenu disciplinsku meru.

Član 5

Ako radnik u roku od jedne godine od pravosnažnosti rešenja kojim je izrečena mera za lakšu povredu, odnosno u roku od dve godine od pravosnažnosti presude kojom mu je izrečena mera za težu povredu, ne učini novu lakšu odnosno težu povredu, izrečena mera se briše iz evidencije po službenoj dužnosti.

II DISCIPLINSKI POSTUPAK ZA LAKŠE POVREDE

Član 6

Rukovodilac organizacione jedinice u kojoj radnik radi ili lice koje ovlasti nadležni starešina (u daljem tekstu: neposredni rukovodilac) sprovodi prethodni postupak i s tim u vezi saslušava radnika, svedoke i prikuplja druge dokaze na osnovu kojih se utvrđuje postojanje lakše povrede.

Član 7

Disciplinski postupak za lakše povrede pokreće se zahtevom koji sadrži: podatke o radniku, opis povrede, sa mestom, vremenom i načinom izvršenja, pravnom kvalifikacijom i obrazloženjem.

Radi utvrđivanja disciplinske odgovornosti, zahtev iz stava 1 ovog člana sa spisima predmeta, neposredni rukovodilac dostavlja nadležnom starešini.

Rešenjem se radnik protiv koga se vodi disciplinski postupak oslobađa disciplinske odgovornosti ili se oglašava krivim.

Zahtev za izricanje mere odbiće se kao neosnovan ako se na osnovu podnetog zahteva i materijala prethodnog postupka nađe da ne postoje elementi lakše povrede i kada nastupi zastarelost za vođenje disciplinskog postupka.

III DISCIPLINSKI POSTUPAK ZA TEŽE POVREDE

1. Prethodni postupak

Član 8

Neposredni rukovodilac sprovodi prethodni disciplinski postupak, saslušava radnika, svedoke i prikuplja druge dokaze na osnovu kojih se utvrđuje postojanje teže povrede.

Izuzetno od stava 1 ovog člana, prethodni postupak za teže povrede koje čine istovremeno i krivično delo sprovodi disciplinski islednik, koji saslušava radnika, svedoke i veštake, pribavlja dokaze i istražuje po službenoj dužnosti sve okolnosti od značaja za potpuno razjašnjenje odgovornosti.

Član 9

Neposredni rukovodilac podnosi prijavu za učinjenu težu povredu nadležnom starešini.

Uz prijavu iz stava 1 ovog člana podnose se svi spisi predmeta pribavljeni u prethodnom disciplinskom postupku.

Član 10

Ako nadležni starešina oceni da na osnovu podnete prijave i priloženih dokaza postoji osnovana sumnja da je učinjena teža povreda, zahtev za pokretanje disciplinskog postupka sa spisima predmeta dostaviće disciplinskom tužiocu.

Prijava i zahtev iz stava 1 ovog člana sadrže podatke shodno sadržini zahteva iz člana 7 stav 1 ove uredbe.

2. Postupak pred Disciplinskim sudom

1) Nadležnost, organizacija i sastav Disciplinskog suda

Član 11

Disciplinski sud, kao prvostepeni organ, sprovodi postupak utvrđivanja odgovornosti za učinjenu težu povredu, izriče disciplinske mere i vrši druge poslove u vezi sa vođenjem disciplinskog postupka.

Član 12

Predsednika, predsednika veća, članove Disciplinskog suda i njihove zamenike, disciplinske islednike, disciplinske tužioce i njihove zamenike imenuje ministar za vreme od četiri godine.

Član 13

Disciplinski sud sudi u veću sastavljenom od predsednika i dva člana.

Disciplinsko veće iz stava 1 ovog člana svoje odluke donosi većinom glasova.

Predsednika veća i članove veća određuje predsednik Disciplinskog suda.

2) Tok postupka

Član 14

Ako po prijemu zahteva za pokretanje disciplinskog postupka i spisa predmeta oceni da prethodni postupak nije dovoljno sproveden, disciplinski tužilac će zatražiti da nadležni starešina u cilju razjašnjenja spornih pitanja u određenom roku postupi po njegovom zahtevu.

Ako ne postupi na način propisan u stavu 1 ovog člana, disciplinski tužilac će pripremiti optužnicu i sa spisima predmeta dostaviti je Disciplinskom sudu, radi dostavljanja radniku protiv koga se vodi postupak.

Disciplinski tužilac postupa pred Disciplinskim sudom, zastupa optužnicu, izjavljuje žalbe i druga vanredna pravna sredstva protiv odluke Disciplinskog suda.

Pored podataka sadržanih u zahtevu za pokretanje disciplinskog postupka, optužnica sadrži i predloge za izvođenje dokaza i izricanje mera.

Član 15

Kad optužnica bude dostavljena radniku protiv koga se vodi disciplinski postupak, predsednik veća preduzima mere za održavanje glavnog pretresa određujući dan, čas i mesto njegovog održavanja, poziva radnika, tužioca, branioca, svedoke i veštake.

Poziv za glavni pretres mora se dostaviti najkasnije osam dana pre početka glavnog pretresa.

Član 16

Predsednik veća rukovodi glavnim pretresom, saslušava radnika i izvodi dokazni postupak.

Glavni pretres se može održati i u odsustvu uredno pozvanih lica.

O pojedinim pitanjima na glavnom pretresu (prekidu i odlaganju glavnog pretresa, isključenju javnosti, izuzeću, troškovima postupka i dr.) veće odlučuje rešenjem.

Član 17

O toku glavnog pretresa, kao i većanju i glasanju vodi se zapisnik.

Disciplinska presuda (u daljem tekstu: presuda) objavljuje se odmah posle većanja i glasanja tako što predsednik veća u prisustvu stranaka i branioca javno čita izreku presude i ukratko saopštava razloge za njeno donošenje.

Zapisnik i presudu potpisuju predsednik veća i zapisničar.

Pismeni otpravak presude izrađuje se u roku od osam dana od donošenja presude i mora potpuno odgovarati presudi koja je objavljena. Otpravak presude mora imati uvod, izreku i obrazloženje.

Primerak presude dostavlja se tužiocu, radniku protiv koga se vodi disciplinski postupak i nadležnom starešini.

Član 18

Presudom se radnik protiv koga se vodi disciplinski postupak oslobađa disciplinske odgovornosti ili se oglašava krivim.

Presuda o oslobođenju disciplinske odgovornosti donosi se u slučajevima kad:

1) radnja za koju se radnik tereti ne predstavlja povredu radne dužnosti;

2) nije dokazano da je radnik učinio povredu za koju se tereti;

3) nastupi apsolutna zastarelost za vođenje postupka.

Član 19

Žalba sadrži: označenje presude protiv koje se izjavljuje, razloge za podnošenje žalbe i predlog žalioca.

Ako žalba ne sadrži podatke iz stava 1 Disciplinski sud će pozvati žalioca da u određenom roku dopuni žalbu. Ako žalilac to ne učini, žalba će se dostaviti Višem disciplinskom sudu.

Neblagovremenu žalbu odbaciće rešenjem predsednik veća.

Primerak žalbe dostaviće Disciplinski sud strankama koje mogu u roku od osam dana od dana prijema podneti odgovor na žalbu. Žalbu i odgovor na žalbu sa svim spisima Disciplinski sud će dostaviti Višem disciplinskom sudu.

Član 20

Presuda se može pobijati zbog povreda odredaba Zakona o unutrašnjim poslovima i ove uredbe, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i odluke o disciplinskoj meri.

Član 21

Povreda Zakona o unutrašnjim poslovima i ove uredbe postoji u slučajevima:

1) ako povreda za koju je radnik oglašen odgovornim ne predstavlja težu povredu u smislu zakona;

2) ako je nastupila apsolutna zastarelost za vođenje postupka;

3) ako je odlukom o meri Disciplinski sud prekoračio ovlašćenja predviđena zakonom i ovom uredbom.

Bitna povreda odredaba ove uredbe postoji i ako Disciplinski sud za vreme pripremanja glavnog pretresa u toku pretresa ili prilikom donošenja presude nije primenio ili je nepravilno primenio odredbe ove uredbe, ili je povredio pravo odbrane, a to je bilo ili je moglo biti od uticaja na zakonito i pravilno donošenje presude.

Bitna povreda odredaba ove uredbe postoji i kada je izreka presude nerazumljiva ili je protivrečna razlozima presude, ili ako presuda nema uopšte razloge ili nisu navedeni razlozi o odlučnim činjenicama, ili postoji protivrečnost između razloga navedenih u presudi i sadržini isprava ili zapisnika.

Pogrešno i nepotpuno utvrđeno činjenično stanje, postoji kada je Disciplinski sud neku odlučnu činjenicu pogrešno utvrdio ili je nije utvrdio.

Odluka o meri može biti razlog za pobijanje presude ako Disciplinski sud u okviru svojih ovlašćenja nije pravilno odmerio izrečenu meru, s obzirom na okolnosti koje utiču na to da ta mera bude teža ili lakša.

3) Postupak po žalbi protiv rešenja donetih za lakše povrede

Član 22

Po žalbi protiv rešenja o izricanju mera za lakšu povredu odlučuje Disciplinski sud.

Veće rešenjem odbacuje neblagovremenu žalbu.

Ako žalbu ne odbaci, disciplinsko veće će rešenjem odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi prvostepeno rešenje, ili će žalbu usvojiti i rešenje preinačiti, odnosno ukinuti i vratiti na ponovno odlučivanje.

Pri donošenju rešenja iz stava 3 ovog člana, shodno se primenjuju odredbe čl. 26-33 ove uredbe.

3. Postupak pred Višim disciplinskim sudom

1) Nadležnost, organizacija i sastav

Član 23

Viši disciplinski sud, kao drugostepeni organ, rešava po žalbi na presude Disciplinskog suda i vrši druge poslove utvrđene zakonom i ovom uredbom.

Član 24

Predsednika, predsednike veća, članove i zamenike članova Višeg disciplinskog suda imenuje Vlada, za period od četiri godine.

Za predsednike veća, članove i zamenike članova Višeg disciplinskog suda, do trećine ukupnog broja, mogu se imenovati lica koja nisu radnici Ministarstva.

Član 25

Viši disciplinski sud, sudi u veću sastavljenom od predsednika veća i dva člana.

2) Tok postupka

Član 26

Po prijemu žalbe i spisa predmeta veće Višeg disciplinskog suda može odlučiti da na sednicu veća pozove radnika protiv koga se vodi postupak, tužioca i nadležnog starešinu.

Veće Višeg disciplinskog suda obavezno će pozvati radnika protiv koga se vodi disciplinski postupak ako je to u svojoj žalbi zahtevao.

Nedolazak lica iz st. 1 i 2 ovog člana na sednicu veća, a koja su uredno obaveštena odnosno pozvana, ne sprečava održavanje sednice.

Sednica veća Višeg disciplinskog suda počinje izveštajem o predmetu disciplinskog postupka koji podnosi izvestilac.

Član 27

Viši disciplinski sud ispituje prvostepenu presudu u ovom delu koji se pobija žalbom, ali po službenoj dužnosti uvek ispituje da li je povređen zakon ili ova uredba na štetu radnika protiv koga se vodi disciplinski postupak.

Član 28

Ako veće Višeg disciplinskog suda utvrdi da su razlozi zbog kojih je doneo presudu u korist radnika protiv koga se vodi disciplinski postupak od koristi za bilo koje druge radnike protiv kojih je vođen zajednički disciplinski postupak a nisu izjavili žalbu ili je nisu izjavili u tom pravcu, postupiće po službenoj dužnosti kao da takva žalba postoji.

Veće Višeg disciplinskog suda može odlučiti da održi glavni pretres samo ako je potrebno da se zbog pogrešno ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja izvedu novi dokazi ili ponove već ranije izvedeni dokazi i ako postoje opravdani razlozi da se predmet ne vrati Disciplinskom sudu na ponovni glavni pretres.

Član 29

Viši disciplinski sud će presudom odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi presudu Disciplinskog suda kada utvrdi da ne postoje razlozi zbog kojih se presuda pobija niti postoje povrede disciplinskog postupka na štetu radnika protiv koga se disciplinski postupak vodi.

Član 30

Ako Viši disciplinski sud uvaži žalbu, rešenjem će ukinuti prvostepenu presudu i predmet vratiti na ponovni postupak ako ustanovi da postoji povreda zakona odnosno odredaba ove uredbe ili ako smatra da zbog pogrešnog ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja treba održati novi glavni pretres pred Disciplinskim sudom.

Viši disciplinski sud može ukinuti prvostepenu presudu i delimično ako se pojedini delovi mogu izdvojiti bez štete za pravilno odlučivanje u ponovnom postupku.

Viši disciplinski sud može narediti da se novi postupak pred Disciplinskim sudom sprovede pred potpuno izmenjenim većem.

Član 31

Ako Viši disciplinski sud utvrdi da su odlučne činjenice u prvostepenoj presudi pravilno utvrđene ali se na osnovu toga može doneti drugačija odluka, uvažiće žalbu i presudom preinačiti presudu Disciplinskog suda.

Član 32

U obrazloženju presude daje se ocena žalbenih navoda i ukazuje se na povrede zakona i ove uredbe koje je Viši disciplinski sud uzeo u obzir po službenoj dužnosti, a kada se prvostepena presuda ukida zbog pogrešnog ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, u presudi će se navesti nedostaci u utvrđivanju činjeničnog stanja, odnosno drugi dokazi i činjenice koji su važni i od uticaja za donošenje pravilne presude.

Član 33

Po donošenju presude Viši disciplinski sud vratiće sve spise prvostepenom sudu sa svojom odlukom u dovoljnom broju primeraka za sve učesnike u postupku.

Disciplinski sud kome je predmet upućen na ponovno razmatranje postupaće na osnovu podnete optužnice, a ako je presuda Disciplinskog suda delimično ukinuta, Disciplinski sud će uzeti u obzir samo onaj deo optužnice koji se odnosi na ukinuti deo presude.

Disciplinski sud je dužan da raspravi sva sporna pitanja na koja je ukazao Viši disciplinski sud u svojoj presudi.

4. Vanredna pravna sredstva

1) Obnova postupka

Član 34

Radnik može zahtevati da se disciplinski postupak obnovi u slučajevima:

1) ako se dokaže da je odluka zasnovana na lažnoj ispravi ili na lažnom iskazu svedoka ili veštaka;

2) ako se iznesu nove činjenice ili se podnesu novi dokazi koji su sami za sebe ili u vezi sa ranijim dokazima podobni da proizvedu oslobođenje od disciplinske odgovornosti;

3) ako je za istu povredu radne obaveze radniku protiv koga je vođen disciplinski postupak već bila izrečena pravosnažna disciplinska mera.

Član 35

Zahtev za obnovu postupka podnosi se Disciplinskom sudu u roku od 30 dana od dana saznanja za činjenice iz člana 34 ove uredbe.

Ako veće usvoji zahtev za obnovu postupka, novi postupak vodiće se prema odredbama ove uredbe.

Ako veće odbije zahtev za obnovu postupka dužno je o tome obavestiti radnika koji je zahtev podneo.

5. Zajedničke odredbe

1) Izuzeće

Član 36

Predsednik, član veća ili disciplinski tužilac Disciplinskog suda, odnosno predsednik i član veća Višeg disciplinskog suda, ne može vršiti svoje dužnosti:

1) ako je radniku protiv koga se vodi disciplinski postupak branilac, svedok, veštak ili srodnik u prvoj liniji do četvrtog stepena.

2) ako je u prethodnom postupku preduzeo neke radnje ili je saslušan kao svedok ili veštak, i

3) ako je oštećen povredom radne dužnosti radnika protiv koga se vodi disciplinski postupak.

Radnik protiv koga se vodi disciplinski postupak, kao i lica iz stava 1 ovog člana dužan je da o postojanju kog razloga za izuzeće obavesti predsednika Disciplinskog odnosno Višeg disciplinskog suda koji će rešavati o izuzeću.

O izuzeću predsednika Disciplinskog suda koji je istovremeno i predsednik veća odlučuje predsednik Višeg disciplinskog suda.

Na rešenja o izuzeću predsednika Višeg disciplinskog suda ne može se izjaviti žalba.

Na rešenja predsednika Disciplinskog suda odnosno Višeg disciplinskog suda kojim se rešava o izuzeću ne može se izjaviti žalba već se rešenje može pobijati samo žalbom na presudu.

2) Troškovi postupka

Član 37

Troškovi disciplinskog postupka jesu izdaci učinjeni povodom vođenja disciplinskog postupka pred Disciplinskim, odnosno Višim disciplinskim sudom.

Troškovi postupka obuhvataju:

1) putne troškove radnika protiv koga se vodi disciplinski postupak,

2) troškove svedoka, veštaka i troškove prethodnog postupka, i

3) troškove branioca.

Član 38

Presudom će se radnik protiv koga se vodi disciplinski postupak obavezati na plaćanje troškova postupka.

Presudom Disciplinskog odnosno Višeg disciplinskog suda može se radnik protiv koga se vodi disciplinski postupak potpuno ili delimično osloboditi plaćanja troškova postupka iz opravdanih razloga (materijalno stanje radnika, porodične prilike i sl.).

Član 39

Ako Disciplinski odnosno Viši disciplinski sud oslobodi radnika disciplinske odgovornosti ili ako potpuno ili delimično oslobodi radnika od plaćanja troškova postupka, troškove postupka snosi Ministarstvo.

Ministarstvo snosi putne troškove i dnevnice predsednika i članova veća koji nisu radnici Ministarstva, kao i predsednika veća, članova veća i disciplinskog tužioca koji su radnici Ministarstva u slučajevima kada se glavni pretres, odnosno sednica veća održava van mesta njihovog rada.

3) Razmatranje i prepisivanje spisa

Član 40

O razmatranju i prepisivanju spisa odlučuje predsednik Disciplinskog odnosno Višeg disciplinskog suda, a po odluci predsednika Disciplinskog suda i predsednik jednog od veća obrazovanog u sekretarijatu unutrašnjih poslova.

4) Stručni i administrativno-tehnički poslovi, vođenje evidencija i izvršavanje odluka

Član 41

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe disciplinskih sudova i poslove na vođenju evidencije o izrečenim disciplinskim merama, kao i na izvršavanju odluka Disciplinskog suda (presude i rešenja), obavljaju stručne službe Ministarstva.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 42

Predmeti disciplinske odgovornosti koji su započeti pre stupanja na snagu ove uredbe okončaće se po propisima koji su važili do stupanja na snagu ove uredbe, ako je to za radnika povoljnije.

Član 43

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o disciplinskom postupku pred Višim disciplinskim sudom ("Službeni glasnik SR Srbije", broj 58/89).

Član 44

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".