PRAVILNIKO NAČINU OCENJIVANJA UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE("Sl. glasnik RS", br. 5/2004 i 10/2004 - ispr.) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se način ocenjivanja učenika osnovne škole iz nastavnih predmeta i vladanja.
Ocenjivanje je proces praćenja i podržavanja razvoja i napredovanja učenika u toku školske godine.
Učenici se ocenjuju u toku svakodnevnog rada, a najmanje četiri puta u polugodištu, o čemu se blagovremeno i primereno obaveštavaju roditelji usmenim ili pismenim putem.
Praćenje razvoja i napredovanja učenika obavlja se na način koji obezbeđuje što objektivnije sagledavanje razvoja i napredovanja učenika.
Podrška razvoju i napredovanju učenika obavlja se davanjem preporuke za dalje napredovanje.
Ocenjivanje učenika iz vladanja obavlja se na osnovu stalnog praćenja ponašanja učenika u toku školovanja.
Ocenjivanjem se procenjuje nivo i obim znanja, stepen razumevanja, sposobnost primene, stepen razvijenosti umenja i veština i angažovanje učenika u nastavnom procesu.
Stepen razumevanja, sposobnost primene, stepen razvijenosti umenja i veština, nivo i obim znanja, ocenjuju se tako da:
Ocenu odličan (5) može dobiti učenik koji je u potpunosti pokazao sposobnost primene znanja, umenja, veština i samostalnost u radu, usvojio predviđeni nivo i obim znanja i stepen razumevanja programskih sadržaja, uz veoma visok stepen angažovanja učenika.
Ocenu vrlo dobar (4) može dobiti učenik koji ima visok nivo i obim znanja i stepen razumevanja programskih sadržaja i pokazao je sposobnost primene znanja, umenja i veština uz manju pomoć nastavnika i visok stepen angažovanja učenika.
Ocenu dobar (3) može dobiti učenik koji ima prosečan nivo i obim znanja i stepen razumevanja programskih sadržaja i pokazao je sposobnost primene znanja, umenja i veština uz pomoć nastavnika i angažovanja učenika.
Ocenu dovoljan (2) može dobiti učenik koji ima zadovoljavajući nivo i obim znanja i stepen razumevanja programskih sadržaja.
Ocenu nedovoljan (1) može dobiti učenik koji nije dostigao zadovoljavajući nivo i obim znanja i razumevanja programskih sadržaja.
Angažovanje učenika u nastavnom procesu procenjuje se na osnovu:
1) aktivnog učestvovanja u nastavi (spremnost za samostalan i grupni rad, pripremanje za nastavu nakon časova, učestvovanje u razgovoru i diskusiji, spremnost da postavi pitanje ako nešto ne razume);
2) saradnje sa drugima (sposobnost da sarađuje sa drugima, sposobnost da radi u grupi);
3) veštine komunikacije (sposobnost da jasno i razumljivo izloži svoja shvatanja, spremnost da sasluša drugog i da prihvati drugačija mišljenja, sposobnost da razgovara sa drugima i učestvuje u diskusiji);
4) spremnosti da podrži druge i da im pomaže;
5) svesti o sebi i samopoštovanja (svest o sopstvenim osobinama i sposobnostima, realnost u ocenjivanju sopstvenih znanja i sposobnosti, realnost prilikom postavljanja ciljeva);
6) poštovanja ličnosti drugih.
Ocena je javna i mora biti blagovremeno i primereno obrazložena.
Ocenjivanje iz nastavnih predmeta, koji zahtevaju posebne sposobnosti učenika, vrši se polazeći od sposobnosti učenika, stepena spretnosti i umešnosti učenika.
Ukoliko učenik nema posebno izražene sposobnosti za odgovarajući nastavni predmet, prilikom ocenjivanja posebno se uzima u obzir angažovanje učenika.
Učeniku se ne može umanjiti ocena iz nastavnog predmeta zbog odnosa učenika prema vannastavnim aktivnostima ili neprimerenog ponašanja u školi.
Vladanje učenika ocenjuje se ocenom: primerno, vrlo dobro, dobro, zadovoljavajuće i nezadovoljavajuće.
Ocena iz vladanja procenjuje se na osnovu:
1) pravovremenog i odgovornog ispunjavanja školskih obaveza;
2) poštovanja školskih pravila;
3) čuvanja školske imovine;
4) uvažavanja drugih učenika, nastavnika i ostalih zaposlenih u školi.
Ocena iz vladanja smanjuje se u slučaju kada je učeniku izrečena vaspitno-disciplinska mera za povredu obaveze učenika i neopravdano izostajanje iz škole, i to:
1) za ukor odeljenskog starešine i neopravdano izostajanje iz škole od 8 do 16 časova, vladanje se ocenjuje ocenom: vrlo dobro;
2) za ukor odeljenskog veća i neopravdano izostajanje iz škole od 16 do 24 časova, vladanje se ocenjuje ocenom: dobro;
3) za ukor direktora vladanje se ocenjuje ocenom: zadovoljavajuće;
4) za strogi ukor nastavničkog veća, vladanje se ocenjuje ocenom: nezadovoljavajuće.
Ocena iz vladanja popravlja se kada dođe do pozitivnih promena u ponašanju učenika.
Ocena iz vladanja ne umanjuje se zbog lošeg uspeha iz nastavnih predmeta.
Učenici prvog i drugog razreda ocenjuju se opisno iz osnovnih, obaveznih i izbornih nastavnih predmeta.
Opisna ocena je opis postignuća učenika u ostvarivanju ishoda koji su u skladu sa školskim programom i angažovanja učenika.
Postignuće učenika u ostvarivanju ishoda iz stava 1 ovog člana opisuje se na osnovu ishoda koji su u potpunosti ostvareni i ishoda na čijem ostvarivanju treba dalje raditi.
Opisna ocena je javna i mora biti blagovremeno i primereno obrazložena.
Opisna ocena sadrži najmanje jedan od sledećih elemenata:
1) opis ostvarivanja ishoda propisanih školskim programom;
2) opis angažovanja učenika u nastavi;
3) preporuke za dalje napredovanje učenika.
Zaključna opisna ocena daje se na kraju prvog i drugog polugodišta na osnovu opisnih ocena u toku školske godine o razvoju i napredovanju učenika iz osnovnih, obaveznih i izbornih nastavnih predmeta.
Nastavnik je dužan da blagovremeno vodi pojedinačnu evidenciju o postignuću svakog učenika. Evidencijom se konstatuje ostvarivanje ishoda propisanih školskim programom, angažovanje učenika i preporučuju se mere za dalje napredovanje.
Na kraju školske godine nastavnik je dužan da na osnovu zaključne opisne ocene dostavi godišnji izveštaj roditelju u pisanom obliku.
Izveštaj sadrži:
1) opis napredovanja i postignuća propisanih ishoda u pojedinim nastavnim predmetima;
2) opis učenikovih mogućnosti i potreba u podizanju nivoa postignuća u pojedinim ishodima u daljem učenju;
3) zapažanja o ličnom i socijalnom razvoju učenika (motivacija u radu, brzina napredovanja, sposobnosti i umeća učenika i odnos učenika prema vršnjacima i odraslima.
Roditelj je dužan da pročita izveštaj i svojim potpisom potvrdi da je upoznat sa izveštajem. Roditelj ima pravo da u pismenoj formi uputi svoje mišljenje o godišnjem izveštaju.
Uspeh učenika u učenju iz predmeta Verska nastava izražava se ocenom: ističe se, dobar i zadovoljava.
Kriterijumi za ocenjivanje uspeha učenika iz predmeta iz stava 1 ovog člana jesu: redovnost u pohađanju nastave, zainteresovanost i aktivno uključivanje u proces nastave.
Izuzetno od odredbe člana 14 ovog pravilnika, uspeh učenika koji su započeli izučavanje predmeta Građansko vaspitanje na osnovu Uredbe o organizovanju i ostvarivanju verske nastave i nastave alternativnog predmeta u osnovnoj i srednjoj školi ("Službeni glasnik RS", broj 46/2001) i Zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovnoj školi ("Službeni glasnik RS", broj 22/2002) ocenjuje se opisno na osnovu:
a) procene ostvarenih postignuća,
b) angažovanja učenika u toku nastave,
v) preporuke za dalje napredovanje.
Na kraju prvog i drugog polugodišta za uspeh učenika u učenju iz predmeta Građansko vaspitanje iz stava 1 ovog člana izvodi se zaključna ocena: veoma uspešan i uspešan.
Kriterijumi za ocenjivanje uspeha učenika iz predmeta Građansko vaspitanje jesu: redovnost u pohađanju nastave, zainteresovanost, postignuće i aktivno uključivanje u proces nastave.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".