UREDBA
O RADU I OVLAŠĆENJIMA BUDŽETSKE INSPEKCIJE I REVIZIJE I OBELEŽJIMA BUDŽETSKE INSPEKCIJE

("Sl. glasnik RS", br. 10/2004)

Uvodne odredbe

Član 1

Ovom uredbom uređuju se način rada, ovlašćenja i obeležja budžetske inspekcije i revizije, kao i pravna zaštita u postupku inspekcije i revizije, koja se ostvaruje u skladu sa ovom uredbom.

Član 2

Ministarstvo finansija i ekonomije, odnosno nadležni organ lokalne vlasti, obavlja poslove budžetske inspekcije i revizije kod direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava, organizacija obaveznog socijalnog osiguranja i drugih pravnih lica iz člana 67 Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 9/2002 i 87/2002).

Rad, ovlašćenja i obeležja budžetske inspekcije

Član 3

Budžetska inspekcija vrši kontrolu poslovnih knjiga, izveštaja, evidencija i druge dokumentacije kod korisnika budžetskih sredstava, organizacija obaveznog socijalnog osiguranja i pravnih lica iz člana 2 ove uredbe (u daljem tekstu: organi i organizacije), sa ciljem da utvrdi da li su sredstva namenski i zakonito korišćena.

Budžetska inspekcija ima pravo uvida u dokumentaciju o poslu koji je predmet kontrole i kod drugih pravnih lica, učesnika u tom poslu.

Član 4

Poslovi kontrole u skladu sa ovom uredbom, obavljaju se po programu koji donosi ministar nadležan za poslove finansija i ekonomije (u daljem tekstu: ministar), odnosno nadležni izvršni organ lokalne vlasti.

Izuzetno od odredbe stava 1 ovog člana, po zahtevu ministra, odnosno nadležnog izvršnog organa lokalne vlasti vrši se vanredna kontrola.

Član 5

Poslove kontrole kod organa i organizacija budžetski inspektori vrše na osnovu planova rada i naloga za kontrolu koje utvrđuje, odnosno izdaje rukovodilac budžetske inspekcije.

Nalogom iz stava 1 ovog člana naročito se određuju: budžetski inspektor za obavljanje kontrole; organ ili organizacija kod koje će se obaviti kontrola; predmet kontrole i rok u kome će se kontrola obaviti.

Član 6

Budžetski inspektor u postupku kontrole svojstvo službenog lica dokazuje službenom legitimacijom, koja je odštampana uz ovu uredbu na Obrascu - LBI i čini njen sastavni deo.

Član 7

Pre otpočinjanja kontrole budžetski inspektor je dužan da najavi kontrolu funkcioneru koji rukovodi organom ili organizacijom kod koje će se vršiti kontrola.

Izuzetno od stava 1 ovog člana, kontrola neće biti najavljena ako je to izričito navedeno u nalogu za obavljanje kontrole.

Odgovorno lice u organu i organizaciji dužno je da na zahtev budžetskog inspektora sačini pismeno objašnjenje u vezi sa predmetom kontrole.

Član 8

Ako se u postupku kontrole organa i organizacija utvrdi da nije izvršen popis, da nije iskazano stanje imovine, kapitala, obaveza, prihoda i rashoda ili finansijskog rezultata, odnosno da knjigovodstvene evidencije nisu potpune, uredne ili ažurne, ili da obračuni nisu urađeni na propisani način, usled čega nije moguće obaviti kontrolu, budžetski inspektor će zaključkom naložiti da se nedostaci otklone.

Zaključak iz stava 1 ovog člana izdaje se u pismenoj formi, u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravni postupak.

Budžetski inspektor određuje rok za izvršenje zaključka koji ne može biti duži od 30 dana od dana dostavljanja zaključka.

Na zaključak iz stava 1 ovog člana može se izjaviti prigovor u roku od tri dana od dana prijema zaključka.

Budžetski inspektor odlučuje o prigovoru iz stava 4 ovog člana u roku od pet dana od dana prijema prigovora.

Organ ili organizacija iz stava 1 ovog člana dužna je da o izvršenju zaključka obavesti budžetskog inspektora, koji posle dobijanja obaveštenja o izvršenju zaključka, odnosno posle isteka roka iz stava 3 ovog člana, nastavlja započetu kontrolu.

Član 9

O izvršenoj kontroli sastavlja se zapisnik u skladu sa zakonom.

Budžetski inspektor pre dostavljanja zapisnika sa nalazom upoznaje odgovorna lica u organu ili organizaciji kod koje je izvršena kontrola.

Ako se kontrolom utvrde nezakonitosti ili nepravilnosti u zapisniku se navodi u čemu se one sastoje, dokazi na osnovu kojih su utvrđene, predlažu mere i određuju rokovi za njihovo otklanjanje.

Organ ili organizacija kod koje je vršena kontrola može uložiti primedbe na nalaz iz zapisnika u roku od osam dana od dana dostavljanja zapisnika.

Ako budžetski inspektor utvrdi da su primedbe osnovane sačiniće dopunu zapisnika koju dostavlja organu ili organizaciji u roku od 15 dana od dana prijema primedaba.

Ako su primedbe neosnovane budžetski inspektor o tome pismeno obaveštava organ ili organizaciju.

Organ ili organizacija su dužni da u roku određenom u zapisniku obaveste budžetskog inspektora o postupanju po predloženim merama i prilože dokaze o tome.

Budžetski inspektor po dobijanju obaveštenja iz stava 7 ovog člana vrši kontrolu izvršenja predloženih mera, o čemu sačinjava službenu belešku.

Član 10

Ako organ ili organizacija u roku ne postupi po merama iz člana 9 ove uredbe budžetski inspektor donosi rešenje kojim nalaže mere i određuje rok za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti.

Rešenje iz stava 1 ovog člana donosi se u roku od 15 dana od isteka roka za izvršenje mera iz člana 9 ove uredbe.

Protiv rešenja iz stava 1 ovog člana može se izjaviti žalba ministru, odnosno nadležnom izvršnom organu lokalne vlasti u roku od 8 dana od dana prijema rešenja.

O žalbi iz stava 3 ovog člana nadležni organ odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

Odluka iz stava 4 ovog člana konačna je u upravnom postupku.

Rad i ovlašćenja revizije

Član 11

Revizija daje ocenu načina i procesa rada organa i organizacija, što podrazumeva prethodno ispitivanje postupaka i poštovanja pravila interne kontrole, adekvatnosti, uspešnosti i potpunosti sistema interne kontrole, zakonitog korišćenja sredstava, efikasnosti, ekonomičnosti i uspešnosti rada.

Revizija ima savetodavnu ulogu u vezi sa unapređenjem procesa upravljanja rizikom, procesa kontrole i procesa upravljanja u organima i organizacijama, kao i prilikom uvođenja novih sistema i procedura interne kontrole.

Revizija obezbeđuje funkcionerima koji rukovode organima i organizacijama nezavisno i objektivno mišljenje o adekvatnosti i efikasnosti sistema interne kontrole.

Član 12

Revizija u svom radu primenjuje metodologiju zasnovanu na standardima Međunarodne organizacije vrhovnih revizorskih institucija (INTOSAI).

Član 13

Poslovi revizije, u skladu sa ovom uredbom, obavljaju se na osnovu programa rada revizije koji donosi ministar, odnosno nadležni izvršni organ lokalne vlasti.

Izuzetno od odredbi stava 1 ovog člana, po zahtevu ministra, odnosno nadležnog izvršnog organa lokalne vlasti, obavljaju se i posebna ispitivanja.

Član 14

Pojedinačna revizija sastoji se od pripreme plana izvršenja, pribavljanja, ispitivanja i procenjivanja informacija, kontrole toka revizije i izrade izveštaja.

Pojedinačna revizija se obavlja na osnovu ovlašćenja koje izdaje rukovodilac revizije u skladu sa programom, odnosno zahtevom iz člana 13 ove uredbe.

Ovlašćenjem se naročito utvrđuju: subjekt revizije (organ ili organizacija); vreme obavljanja revizije; period koji će biti obuhvaćen revizijom, predmet revizije i revizori - članovi revizorskog tima.

Ovlašćenje iz stava 2 ovog člana dostavlja se organu i organizaciji pre početka obavljanja revizije.

Član 15

Odgovorno lice u organu i organizaciji dužno je da na zahtev revizora sačini pismeno objašnjenje u vezi sa predmetom revizije.

Član 16

O obavljenoj reviziji sastavlja se izveštaj koji sadrži nalaz i preporuke za otklanjanje nedostataka koji su utvrđeni u postupku revizije.

Ako se u postupku revizije utvrde i nezakonitosti u izveštaju se navodi u čemu se one sastoje, predlažu mere i određuju rokovi za njihovo otklanjanje.

Izveštaj se dostavlja funkcioneru koji rukovodi organom, odnosno organizacijom kod koje je obavljena revizija i ministru.

Na izveštaj iz stava 3 ovog člana organ ili organizacija kod koje je vršena revizija može uložiti primedbe u roku od osam dana od dana dostavljanja izveštaja.

Ako revizor utvrdi da su primedbe osnovane sačiniće dopunu izveštaja koju dostavlja organu ili organizaciji u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

Ako su primedbe neosnovane revizor o tome pismeno obaveštava organ ili organizaciju.

Organ ili organizacija su dužni da u roku određenom u izveštaju obaveste revizora o postupanju po predloženim merama i prilože dokaze o tome.

Revizor po dobijanju obaveštenja iz stava 7 ovog člana vrši kontrolu izvršenja predloženih mera, o čemu sačinjava službenu belešku.

Član 17

Ako organ ili organizacija u roku ne postupi po merama iz člana 16 ove uredbe, revizor donosi rešenje kojim nalaže mere i određuje rok za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti.

Rešenje iz stava 1 ovog člana donosi se u roku od 15 dana od isteka roka za izvršenje mera iz člana 16 ove uredbe.

Protiv rešenja iz stava 1 ovog člana, može se izjaviti žalba ministru, odnosno nadležnom izvršnom organu lokalne vlasti, u roku od osam dana od dana prijema rešenja.

O žalbi iz stava 3 ovog člana nadležni organ odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

Odluka iz stava 4 ovog člana konačna je u upravnom postupku.

Završna odredba

Član 18

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Obrazac LBI

SLUŽBENA LEGITIMACIJA BUDŽETSKOG INSPEKTORA

 

 

Republika Srbija

___________________________
___________________________
(naziv organa)

Službena legitimacija
budžetskog inspektora

 

 

___________________________
(ime i prezime)
JMBG: ____________________

 

 

 

 

 

3x3,5 cm

 

 

 

 

  

 

 

Legitimacija

broj: ______

 

 

 

 

Ovlašćenje

Imalac ove legitimacije ovlašćen je da, u okviru nadležnosti utvrđenih zakonom i drugim propisima, vrši kontrolu dokumentacije o materijalno finansijskom poslovanju, namenskom i zakonitom korišćenju sredstava kod organa i organizacija iz člana 67 Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 9/2002 i 87/2002)

 

______________________
(mesto)

______________________
M.P.

   

___.___.200__.godine

_____________________
(potpis funkcionera)