PRAVILNIK
O NAČINU I POSTUPKU OBAVLJANJA PLATNOG PROMETA U OKVIRU KONSOLIDOVANOG RAČUNA TREZORA

("Sl. glasnik RS", br. 92/2002, 100/2003 i 10/2004)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način i postupak obavljanja platnog prometa u dinarima za direktne i indirektne korisnike budžetskih sredstava Republike, odnosno teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja (u daljem tekstu: budžetski korisnici), uključenih u sistem konsolidovanog računa trezora koji plaćanja vrše preko podračuna i po nalozima za uplatu na račune koji se vode kod Uprave za javna plaćanja i na druge račune (u daljem tekstu: račun).

Pod načinom i postupkom obavljanja platnog prometa, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se ispostavljanje i dostavljanje naloga za plaćanje, prijem i kontrolu naloga za plaćanje i izvršavanje tih naloga, obračun plaćanja po osnovu platnih kartica, praćenje likvidnosti, izveštavanje korisnika, reklamacije i ispravke grešaka.

Član 2

Plaćanje preko računa propisanih pravilnikom kojim se uređuje plan podračuna konsolidovanog računa trezora kod Uprave za javna plaćanja (u daljem tekstu: Uprava), vrši se ispostavljanjem naloga.

Član 3

Uprava vrši prijem naloga za plaćanje, ispostavljenih na jedinstvenim instrumentima platnog prometa, propisanih Odlukom o obliku, sadržini i načinu korišćenja jedinstvenih instrumenata platnog prometa - "Službeni glasnik RS", br. 99/2003 i 128/2003 (u daljem tekstu: Odluka) sa drugom propisanom dokumentacijom, koje podnose budžetski korisnici koji imaju otvoren račun kod Uprave.

Budžetski korisnici mogu izdavati naloge za plaćanje i direktnom računarskom komunikacijom (elektronskim putem), kao i na magnetnim nosiocima podataka, prema standardima utvrđenim posebnim propisima ili neposrednim dogovorom budžetskih korisnika i Uprave.

Uprava ispostavlja naloge za plaćanje u skladu sa zakonom i dobijenim ovlašćenjima.

Član 3a

Budžetski korisnici na nalogu za plaćanje popunjavaju elemente: poziv na broj zaduženja i poziv na broj odobrenja.

Član 3b

Struktura elementa poziva na broj zaduženja po modelu 97 sastoji se iz šest delova odvojenih crticama, i to:

1) dvocifreni kontrolni broj;

2) petocifreni broj organizacione identifikacije;

3) šestocifreni broj ekonomske klasifikacije;

4) dvocifreni broj podekonomske klasifikacije;

5) dvocifreni broj izvora finansiranja;

6) trocifreni broj funkcionalne klasifikacije.

Popunjavanje elementa poziva na broj zaduženja po strukturi iz stava 1 ovog člana, unošenjem vodećih nula, vrši se na sledeći način:

1) dvocifreni kontrolni broj po standardu ISO 7094 MODUL 97;

2) petocifreni broj organizacione identifikacije unosi se iz kolone 9 - Jedinstveni broj budžetskog korisnika iz Spiska direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike, odnosno lokalne vlasti i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, koji je sastavni deo Naredbe o otvaranju konsolidovanog računa trezora i o otvaranju podračuna i zatvaranju računa direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja ("Sužbeni glasnik RS", br. 89/2002 i 132/2003).

Jedinstven broj budžetskog korisnika predstavlja utvrđenu organizacionu identifikaciju, odnosno jedinstvenu i nepromenljivu oznaku budžetskog korisnika koji prenosi sredstva, nezavisno od toga da li je korisniku budžetskih sredstava ugašen podračun, promenjen trezor, sedište ili delatnost;

3) šestocifreni broj ekonomske klasifikacije unosi se iz kontnog plana iz Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem - "Službeni glasnik RS", br. 92/2002, 64/2003 i 125/2003 (u daljem tekstu: Pravilnik o kontnom planu);

4) dvocifreni broj podekonomske klasifikacije koristi se za precizniju identifikaciju promene (transakcije) ili se u suprotnom upisuju dve nule;

5) dvocifreni broj izvora finansiranja iz člana 7 Pravilnika o kontnom planu (na primer - ako se troše sredstva iz budžeta, šifra izvora finansiranja je 01, a ako se troše sredstva iz sopstvenih prihoda, šifra je 04);

6) trocifreni broj funkcionalne klasifikacije unosi se iz Priloga 1 - Pregled šifara funkcionalne klasifikacije, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Kod elektronskog zapisa podaci se iskazuju u nizu (bez crtica).

Član 3v

Kod prenosa administrativnih transfera, element poziva na broj odobrenja po modelu 97 popunjava se na način iz člana 3b ovog pravilnika, s tim što se unosi petocifrena oznaka organizacione identifikacije budžetskog korisnika kome se prenose sredstva.

Kod uplate javnih prihoda, element poziva na broj odobrenja popunjava se u skladu sa Pravilnikom o uslovima i načinu vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa ("Službeni glasnik RS", br. 64/2003 i 125/2003).

Kod ostalih uplata, u element poziva na broj odobrenja unosi se podatak o broju dokumenta (broj ugovora, broj fakture, broj polise i drugo) na osnovu kojeg se vrši plaćanje, u skladu sa Odlukom.

Član 3g

Izuzetno, popunjavanje naloga za plaćanje na način propisan ovim pravilnikom ne odnosi se na plaćanja na teret podračuna broj 840-1620-21 - Izvršenje budžeta Republike Srbije i na plaćanja organizacija obaveznog socijalnog osiguranja i njihovih indirektnih korisnika.

Član 4

Nalog za plaćanje koji nije ispostavljen u skladu sa ovim pravilnikom, Odlukom i drugim propisima Uprava vraća podnosiocu, a na njegov zahtev, u pismenoj formi, obrazlaže razloge za vraćanje naloga u roku od tri dana od dana podnošenja zahteva.

Član 5

Plaćanje sa računa vrši se bezgotovinski i gotovinski.

Bezgotovinska plaćanja vrše se na osnovu naloga za plaćanje prenosom sredstava sa računa na račun.

Nalozi za plaćanje podnose se organizacionoj jedinici Uprave kod koje budžetski korisnik ima račun.

Izuzetno, budžetski korisnik koji poseduje platnu karticu može svoje naloge za plaćanje podneti bilo kojoj organizacionoj jedinici Uprave.

Plaćanje gotovim novcem vrši se u skladu sa propisom kojim se reguliše plaćanje gotovim novcem.

Član 6

Ako budžetski korisnik podnosi više naloga za plaćanje, dužan je da uz naloge:

1) priloži i popis iznosa pojedinačnih naloga za plaćanje i iskaže zbir tih iznosa (specifikacija naloga za plaćanje);

2) iskaže zbir iznosa pojedinačnih naloga za plaćanje koje dostavlja elektronskim putem ili na magnetnom nosiocu.

Član 7

Budžetski korisnici dužni su da novčane obaveze izmirene kompenzacijom, asignacijom, cesijom ili na drugi način, u skladu sa propisima, evidentiraju preko računa preko kojeg vrše plaćanja najmanje jedanput mesečno.

Član 8

Za naplatu čekova po tekućim računima građana, budžetski korisnici Upravi podnose:

1) nalog za naplatu na teret računa trasata;

2) specifikaciju čekova po tekućim računima građana, po trasatima;

3) čekove građana.

Član 9

Budžetski korisnici dužni su da dinare primljene u gotovom uplate istog dana, a najkasnije narednog radnog dana, na svoj račun kod Uprave.

Član 10

Podizanje gotovog novca sa računa, budžetski korisnici najavljuju najmanje tri dana pre podizanja, uz naznaku potrebne apoenske strukture.

Član 11

Plaćanja sa računa budžetskog korisnika izvršavaju se do visine pokrića na računu tog korisnika.

Pod pokrićem na računu, u smislu stava 1 ovog člana, podrazumeva se dovoljan iznos sredstava za plaćanja po podnetim nalozima i sastoji se od salda prethodnog dana, sredstava dospelih na račun u toku dana i uplata u toku dana, umanjen za plaćanja izvršena u toku dana do momenta utvrđivanja pokrića.

Član 12

Nalozi za plaćanje koje ispostavljaju budžetski korisnici i Uprava izvršavaju se prema datumu dospeća, vremenu i redosledu prijema, u toku radnog dana, ako zakonom nije drukčije propisano.

Član 13

Uprava naloge za plaćanje, primljene od budžetskih korisnika koji imaju otvoren račun kod Uprave, izvršava do visine pokrića na tim računima u transferu odobrenja, odnosno dostavlja nalog odredišnoj banci - drugom nosiocu platnog prometa preko Narodne banke Srbije u transferu zaduženja, ako se račun odobrenja vodi kod banke.

Na osnovu primljenih naloga za plaćanje u međubankarskom transferu, Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja:

1) pojedinačne naloge klijenta za bruto obračun;

2) zbirni nalog za prenos na ukupni iznos pojedinačnih naloga i pojedinačne naloge za plaćanje budžetskih korisnika za neto obračun.

Nalozi poslati Narodnoj banci Srbije i obračunati nalozi konačni su i neopozivi.

Član 14

Nalozi za čije plaćanje nisu obezbeđena sredstva evidentiraju se i izvršavaju prema vremenu prijema, ako zakonom nije drukčije određeno.

Član 15

Prinudna naplata sa računa budžetskog korisnika vrši se saglasno propisima koji regulišu način prinudne naplate s računa klijenta.

Član 16

Uplate gotovog novca kod Uprave mogu vršiti sva pravna i fizička lica korišćenjem uplatnog naloga i posebnih naloga, koje Uprava dogovori sa pravnim licima.

Ako se računi na koje su izvršene uplate u gotovom novcu ne vode kod Uprave, Uprava je dužna da istog dana, a najkasnije narednog radnog dana, te naloge dostavi Narodnoj banci Srbije.

Član 17

Uz gotovinski isplatni nalog podnosi se na uvid odgovarajuća dokumentacija predviđena propisom kojim se reguliše plaćanje gotovim novcem.

Član 18

Uplate u gotovom novcu primljene od budžetskih korisnika, odnosno pravnih ili fizičkih lica, Uprava istog dana evidentira kao zaduženje računa gotovine u blagajni - trezoru i odobrenje računa na koji je uplata izvršena, ako se taj račun vodi kod nje.

Isplate u gotovom novcu, Uprava evidentira kao odobrenje računa gotovine u blagajni - trezoru i zaduženje računa sa kojeg je isplata izvršena.

Član 19

Uprava potvrđuje prijem naloga i uplatiocu, odnosno isplatiocu predaje overeni primerak tog naloga.

Primljene i izvršene uplate, odnosno isplate Uprava unosi u dnevnik uplata i isplata u pojedinačnim iznosima, po redosledu prijema.

U dnevnik iz stava 2 ovog člana, unosi se redni broj naloga za plaćanje koji se upisuje na nalog i iznos sa naloga za plaćanje.

Član 20

Konsolidovanje računa trezora Republike i lokalnih vlasti vrši se prema izvodu i dnevnoj specifikaciji priliva i odliva sredstava na računima koji pripadaju tom trezoru.

Razlika ukupnog dnevnog potražnog i dugovnog prometa računa budžetskih korisnika koji pripadaju odgovarajućem trezoru uključuje se na zbirni račun tog trezora ispostavljanjem internog naloga za prenos sredstava.

Nalog iz stava 2 ovog člana, ispostavlja se na teret zbirnog računa trezora u korist obračunskog računa trezora, ako je razlika ukupnog dnevnog dugovnog i potražnog prometa svih pripadajućih budžetskih korisnika pozitivna, odnosno na teret obračunskog računa trezora, a u korist zbirnog računa trezora, ako je razlika ukupnog dnevnog dugovnog i potražnog prometa svih pripadajućih budžetskih korisnika negativna.

Član 21

Dnevne promene po izvršenim nalozima za plaćanje, po svakom računu budžetskog korisnika, evidentiraju se na tim računima zbirno (ukupna zaduženja i ukupna odobrenja) uz obezbeđivanje podataka za potrebe informisanja.

Član 22

Izveštaj o izvršenom platnom prometu (izvod) sadrži:

1) naziv organizacione jedinice koja izvod dostavlja, redni broj izvoda i datum promene;

2) broj računa, naziv i sedište budžetskog korisnika za čiji se račun izdaje izvod;

3) izveštaj o zaduženju, odnosno odobrenju sa podacima iz pojedinačnih naloga za plaćanje;

4) podatke o stanju sredstava iz prethodnog izveštaja, ukupan iznos promena (duguje i potražuje) i stanje sredstava na dan dostavljanja izvoda.

Izvod iz stava 1 ovog člana, dostavlja se budžetskom korisniku narednog radnog dana, kao i pregled naloga za plaćanje koji nisu izvršeni.

Član 23

O grešci nastaloj u platnom prometu, budžetski korisnik obaveštava organizacionu jedinicu Uprave kod koje ima račun, a drugi učesnik obaveštava organizacionu jedinicu Uprave kod koje je podneo nalog.

Greškom iz stava 1 ovog člana smatra se nepotpuno ili netačno obuhvatanje opisnog ili numeričkog podatka utvrđenog propisima kojima se uređuje platni promet, a koji je upisan u nalogu iz člana 2 ovog pravilnika.

Obaveštenje iz stava 1 ovog člana (u daljem tekstu: reklamacija) sadrži:

1) datum predaje naloga;

2) iznos;

3) naziv i broj računa dužnika i poverioca;

4) identifikaciju naloga za reklamaciju;

5) druge podatke koji doprinose bržem otkrivanju i otklanjanju greške.

O primljenim reklamacijama vodi se evidencija koja sadrži podatke iz stava 2 ovog člana.

Član 24

Uprava postupa po reklamaciji ako je podneta u roku koji je propisan za čuvanje isprava platnog prometa.

Uprava odmah ispituje nastalu grešku i preduzima mere za njeno otklanjanje i, najkasnije u roku od dva dana od dana prijema reklamacije, obaveštava podnosioca reklamacije.

Na zahtev budžetskog korisnika, Uprava izdaje prepis isprave.

Troškove izdavanja prepisa snosi podnosilac zahteva, osim ako se prepis izdaje zbog ispravke greške nastale kod Uprave.

Član 24a

Ako greška nastane u platnom prometu pri uplati javnih prihoda, banka kod koje je nastala greška (u daljem tekstu: banka), zahtev za povraćaj tih prihoda podnosi organizacionoj jedinici Uprave, u mestu u kojem se nalazi ta banka.

Greškom iz stava 1 ovog člana smatra se nepotpuno ili netačno obuhvatanje opisnog ili numeričkog podatka propisanog Pravilnikom o uslovima i načinu vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa ("Službeni glasnik RS", broj 64/2003), a koji je upisan na nalogu kojim je izvršena uplata javnih prihoda.

Član 24b

Uz zahtev za povraćaj iz člana 24a ovog pravilnika, banka dostavlja sledeću dokumentaciju:

1) kopiju naloga uplatioca, odnosno štampu elektronskih naloga;

2) kopiju izveštaja o promenama i stanju sredstava na računu (izvod), u delu koji se odnosi na zahtev;

3) podatak za reklamaciju (referencu), ako se ne nalazi u izvodu.

Dokumentaciju iz stava 1 ovog člana overava banka.

Član 24v

Po prijemu zahteva iz člana 24a ovog pravilnika organizaciona jedinica Uprave odmah, a najkasnije u roku od dva dana, preduzima mere za njeno otklanjanje.

Povraćaj više ili pogrešno uplaćenih javnih prihoda iz stava 1 ovog člana vrši organizaciona jedinica Uprave, ispostavljanjem internog naloga za prenos, na teret uplatnog računa javnih prihoda, u korist računa koji je u zahtevu za povraćaj iz člana 24a ovog pravilnika navela banka.

Interni nalog iz stava 2 ovog člana potpisuje ovlašćeno lice organizacione jedinice Uprave, unosi ga u evidenciju izvršenih naloga i obaveštava direktora Uprave, na njegov zahtev.

O izvršenom povraćaju u smislu ovog člana, organizaciona jedinica Uprave dnevno dostavlja izvod nadležnim organima (Poreskoj upravi, Upravi carina i dr.).

Član 24g

Ako se pri obradi podataka upisanih u nalogu kojim je izvršena uplata javnih prihoda unese pogrešan uplatni račun, opština, odnosno teritorija ili PIB, banka može podneti zahtev za preknjižavanje javnih prihoda, po kojem nadležna organizaciona jedinica Uprave postupa na način propisan ovim pravilnikom.

O izvršenom preknjižavanju u smislu ovog člana, nadležna organizaciona jedinica Uprave dnevno dostavlja izvod nadležnim organima (Poreskoj upravi, Upravi carina i dr.).

Član 25

Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2003. godine.

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o načinu i postupku obavljanja platnog prometa
u okviru konsolidovanog računa trezora

("Sl. glasnik RS", br. 100/2003)

Član 4

O zahtevima iz člana 24b ovog pravilnika po kojima nije odlučeno do dana stupanja na snagu ovog pravilnika, postupiće se na način propisan ovim pravilnikom, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o načinu i postupku obavljanja platnog prometa
u okviru konsolidovanog računa trezora

("Sl. glasnik RS", br. 10/2004)

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 15. februara 2004. godine.

 

Prilog 1

PREGLED
ŠIFARA FUNKCIONALNE KLASIFIKACIJE


Funkcija

Opis


000

Socijalna zaštita

010

Bolest i invalidnost

011

Bolest

012

Invalidnost

020

Starost

030

Porodice preminulih

040

Porodica i deca

050

Nezaposlenost

060

Stanovanje

070

Socijalna pomoć ugroženom stanovništvu neklasifikovana na drugom mestu

080

Istraživanje i razvoj - Socijalna zaštita

090

Socijalna zaštita neklasifikovana na drugom mestu

100

Opšte javne usluge

110

Izvršni i zakonodavni organi, finansijski i fiskalni poslovi i spoljni poslovi

111

Izvršni i zakonodavni organi

112

Finansijski i fiskalni poslovi i usluge

113

Spoljni poslovi

120

Strana ekonomska pomoć (davanje)

121

Ekonomska pomoć zemljama u razvoju i zemljama u tranziciji

122

Ekonomska pomoć usmerena preko međunarodnih organizacija

130

Opšte usluge

131

Opšte kadrovske usluge

132

Globalne usluge planiranja i statistike

133

Ostale opšte usluge

140

Osnovno istraživanje

150

Istraživanje i razvoj - Opšte javne usluge

160

Opšte javne usluge koje nisu klasifikovane na drugom mestu

170

Transakcije vezane za javni dug

180

Transakcije opšteg karaktera između različitih nivoa vlasti

200

Odbrana

210

Vojna odbrana

220

Civilna odbrana

230

Inostrana vojna pomoć

240

Istraživanje i razvoj - Odbrana

250

Odbrana neklasifikovana na drugom mestu

300

Javni red i mir

310

Policijske usluge

320

Usluge protivpožarne zaštite

330

Sudovi

340

Zatvori

350

Istraživanje i razvoj - Javni red i mir

360

Javni red i mir neklasifikovan na drugom mestu

400

Ekonomski poslovi

410

Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada

411

Opšti ekonomski i komercijalni poslovi

412

Opšti poslovi po pitanju rada

420

Poljoprivreda, šumarstvo, lov i ribolov

421

Poljoprivreda

422

Šumarstvo

423

Lov i ribolov

430

Gorivo i energija

431

Ugalj i druga čvrsta mineralna goriva

432

Nafta i prirodni gas

434

Nuklearno gorivo

435

Ostala goriva

436

Električna energija

437

Neelektrična energija

440

Rudarstvo, proizvodnja i izgradnja

441

Iskopavanje mineralnih resursa osim mineralnih goriva

442

Proizvodnja

443

Izgradnja

450

Transport

451

Drumski transport

452

Vodeni transport

453

Železnički transport

454

Vazdušni transport

455

Cevovodi

460

Komunikacije

470

Ostale delatnosti

471

Distributivna trgovina, smeštaj i skladištenje

472

Hoteli i restorani

473

Turizam

474

Višenamenski razvojni projekti

480

Istraživanje i razvoj - Ekonomski poslovi

481

Istraživanje i razvoj - Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada

482

Istraživanje i razvoj - Poljoprivreda, šumarstvo, lov i ribolov

483

Istraživanje i razvoj - Gorivo i energija

484

Istraživanje i razvoj - Rudarstvo, proizvodnja i gradnja

485

Istraživanje i razvoj - Transport

486

Istraživanje i razvoj - Komunikacije

487

Istraživanje i razvoj - Ostale delatnosti

490

Ekonomski poslovi neklasifikovani na drugom mestu

500

Zaštita životne sredine

510

Upravljanje otpadom

520

Upravljanje otpadnim vodama

530

Smanjenje zagađenosti

540

Zaštita raznovrsnosti flore i faune i zaštita krajolika

550

Istraživanje i razvoj - Zaštita životne sredine

560

Zaštita životne sredine neklasifikovana na drugom mestu

600

Stambeni razvoj i razvoj zajednice

610

Stambeni razvoj

620

Razvoj zajednice

630

Vodosnabdevanje

640

Ulična rasveta

650

Istraživanje i razvoj - Stambeni razvoj i razvoj zajednice

660

Stambeni razvoj i razvoj zajednice neklasifikovan na drugom mestu

700

Zdravstvo

710

Medicinski proizvodi, uređaji i oprema

711

Farmaceutski proizvodi

712

Ostali medicinski proizvodi

713

Terapeutski uređaji i oprema

720

Vanbolničke usluge

721

Opšte medicinske usluge

722

Specijalističke medicinske usluge

723

Zubarske usluge

724

Paramedicinske usluge

730

Bolničke usluge

731

Opšte bolničke usluge

732

Specijalističke bolničke usluge

733

Usluge medicinskih i porodiljskih centara

734

Usluge staračkih domova i domova za oporavak

740

Javne zdravstvene usluge

750

Istraživanje i razvoj - Zdravstvo

760

Zdravstvo neklasifikovano na drugom mestu

800

Rekreacija, kultura i vere

810

Usluge rekreacije i sporta

820

Usluge kulture

830

Usluge emitovanja i izdavaštva

840

Verske i druge usluge zajednice

850

Istraživanje i razvoj - Rekreacija, kultura i vere

860

Rekreacija, kultura i vere neklasifikovane na drugom mestu

900

Obrazovanje

910

Predškolsko i osnovno obrazovanje

911

Predškolsko obrazovanje

912

Osnovno obrazovanje

920

Srednje obrazovanje

921

Niže srednje obrazovanje

922

Više srednje obrazovanje

930

Više obrazovanje

940

Visoko obrazovanje

941

Prvi stepen visokog obrazovanja

942

Drugi stepen visokog obrazovanja

950

Obrazovanje koje nije definisano nivoom

960

Pomoćne usluge u obrazovanju

970

Istraživanje i razvoj - Obrazovanje

980

Obrazovanje neklasifikovano na drugom mestu