STATUT
BEOGRADSKE BERZE AD, BEOGRAD

("Sl. glasnik RS", br. 13/2004)

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Beogradska berza, akcionarsko društvo, Beograd (u daljem tekstu: Berza) je pravno lice sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata (u daljem tekstu: Zakon) i zakonom kojim se uređuju preduzeća.

Član 2

Berza se osniva sa ciljem:

(1)

da reguliše, olakša i unapredi promet hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata,

(2)

da obezbedi otvoreno, javno, ravnopravno, efikasno i ekonomično tržište hartija od vrednosti,

(3)

da omogući poštovanje pravičnih principa i sprovođenje poštene i korektne procedure na organizovanom tržištu.

Član 3

Berza ima službeni pečat, štambilj i žig koji sadrži naziv i sedište Berze.

Oblik, čuvanje i upotreba službenog pečata, štambilja i žiga utvrđuje se posebnim aktom koji donosi Upravni odbor.

U pravnom prometu Berza koristi memorandum čije vizuelno obeležje i sadržinu utvrđuje direktor u skladu sa zakonom.

II NAZIV I SEDIŠTE BERZE

Član 4

Berza posluje pod nazivom: Beogradska berza, akcionarsko društvo, Beograd.

Skraćeni naziv Berze glasi: Beogradska berza a.d. Beograd.

Član 5

Sedište Berze je u Beogradu, ulica Omladinskih brigada, broj 1.

Sedište Berze može se promeniti Odlukom Upravnog odbora.

III DELATNOST BERZE

Član 6

Berza obavlja delatnost organizovanja trgovine hartijama od vrednosti i finansijskim derivatima.

Organizovanje trgovine hartijama od vrednosti obuhvata sledeće poslove:

1) organizovanje javne ponude hartija od vrednosti i povezivanja ponude i tražnje hartija od vrednosti;

2) objavljivanje informacija o ponudi, tražnji i tržišnoj ceni hartija od vrednosti i drugih podataka značajnih za trgovinu hartijama od vrednosti;

3) utvrđivanje i objavljivanje kursnih lista hartija od vrednosti;

4) obavljanje drugih poslova u skladu sa zakonom.

Odredbe o delatnosti Berze odnose se i na poslovanje finansijskim derivatima.

Berza može, bez upisa u sudski registar, da obavlja i druge delatnosti koje služe delatnosti upisanoj u registar, koje se uobičajeno obavljaju uz osnovnu delatnost Berze (edukacija, izdavanje publikacija, časopisa i knjiga), kao i da vrši plasman informacija i publikacija u zemlji i inostranstvu.

Berza ne može trgovati hartijama od vrednosti, niti davati savete koji se odnose na kupovinu i prodaju hartija od vrednosti kao ni savete o izboru brokersko - dilerskog društva ili ovlašćene banke, ne može obavljati poslove koji su određeni kao delatnosti brokersko dilerskog društva, niti druge poslove, osim poslova utvrđenih u st. 2, 3 i 4 ovog člana.

Član 7

Na Berzi se organizuje trgovina, odnosno, predmet javne ponude mogu biti sledeće hartije od vrednosti:

-

akcije, obveznice, varanti za kupovinu akcija ili obveznica, depozitne potvrde,

-

finansijski derivati, ako su utvrđeni odlukom Berze na koju je saglasnost dala Komisija za hartije od vrednosti (fjučeres ugovori i opcijski),

kao i ostali finansijski instrumenti kojima se u skladu sa Zakonom može trgovati na organizovanom finansijskom tržištu.

IV UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA BERZE

Član 8

Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji Berze, koji donosi direktor Berze, bliže se uređuju organizacija i poslovi u organizacionim delovima Berze.

V AKCIONARI I AKCIJE BERZE

Član 9

Berza je akcionarsko društvo.

Akcionaru Berze se ne isplaćuje dividenda, a ostvarena dobit se koristi za unapređenje berzanskog poslovanja.

Član 10

Za svoje obaveze Berza odgovara svojom imovinom.

Akcionari Berze snose rizik za poslovanje Berze do visine sredstava koja su uložili u osnovni kapital Berze.

Član 11

Osnovni kapital Berze čini ukupno 416 običnih akcija, koje glase na ime i nose pravo glasa.

Osnovni kapital Berze po osnovu akcija iz stava 1 ovog člana prikupljen je prodajom I i II emisije akcija Berze i to u okviru:

- I emisije akcija - 350 akcija, pojedinačne nominalne vrednosti 5.000,00 dinara,

- II emisije akcija - 66 akcija pojedinačne nominalne vrednosti 8.500,00 dinara, što predstavlja revalorizovanu vrednost pojedinačne nominalne vrednosti akcije I emisije akcija Berze.

Osnovni kapital Berze revalorizovan na dan 31. decembra 2002. godine, iznosi 39.656.496,04 dinara, što po kursu NBJ na dan 31. decembra 2002. godine iznosi 672.317,21 USD ili 644.661,74 EUR.

Član 12

Od ukupno 416 akcija iz prethodnog člana, u novcu je uplaćeno 149 akcija I emisije akcija i 66 akcija II emisije akcija Berze, dok je 201 akcija raspoređena osnivačima Beogradske berze p.o. prema visini i godini uplate osnivačkog uloga.

Jedna akcija Berze daje zakonitom imaocu pravo na jedan glas, s tim da jedan akcionar Berze ne može imati više od 10% glasova od ukupnog broja glasova u Skupštini Berze bez obzira na broj akcija koje poseduje.

Član 13

Akcionari Berze imaju sledeća prava:

1)

pravo na učešće u upravljanju Berzom,

2)

pravo preče kupovine akcija Berze narednih emisija, srazmerno nominalnoj vrednosti akcija koje poseduju, u skladu sa odlukom o emisiji akcija,

3)

pravo da biraju i da budu birani u organe Berze,

4)

pravo na deo stečajne, odnosno likvidacione mase Berze, srazmerno učešću akcionara u osnovnom kapitalu Berze,

5)

druga prava koja proizlaze iz zakona, ovog statuta i drugih akata Berze.

Član 14

Akcionari Berze imaju obaveze koje proizilaze iz Odluke o emisiji akcija, zakona, ovog statuta i drugih akata Berze.

Član 15

Akcije Berze se mogu prenositi samo postojećim akcionarima Berze koji u skladu sa zakonom mogu biti osnivači berze, kao i drugim licima koji ispunjavaju ovaj zakonski uslov.

Postojeći akcionari Berze koji po zakonu mogu biti osnivači Berze imaju pravo preče kupovine akcija Berze.

Član 16

Akcionar je dužan da pre prenosa akcija na drugo lice, obavesti Berzu o nameri i uslovima prenosa akcije, što će se smatrati ponudom drugim akcionarima Berze sa pravom preče kupovine.

Akcionari Berze su dužni da se o ponudi iz prethodnog stava izjasne u roku koji im ponudi Berza a koji ne može biti kraći od 15 dana i duži od 30 dana od dana kada Berza primi obaveštenje akcionara iz prethodnog stava ovog člana.

U slučaju da se akcionar Berze ne izjasni u roku iz prethodnog stava, ili ne prihvati ponudu, akcije Berze se mogu, pod uslovima iz ponude, preneti drugim licima koja po Zakonu mogu biti osnivači Berze.

Član 17

Odluku o izdavanju akcija Berze narednih emisija donosi Skupština Berze dvotrećinskom većinom glasova svih akcionara Berze.

Član 18

Berza vodi knjigu akcionara.

Na osnovu zahteva, u pisanoj formi, akcionar Berze ima pravo uvida u knjigu akcionara, poslovne knjige i dokumente Berze u redovno radno vreme Berze.

Član 19

Akcionar ima pravo da Upravnom odboru i direktoru Berze, u pisanoj formi postavlja pitanja u vezi sa upravljanjem Berzom, na koja se mora odgovoriti u roku od 30 dana od dana prijema pitanja.

Član 20

Uprava Berze najmanje jedanput godišnje obaveštava akcionare o radu Berze i radu organa Berze, računovodstvenim iskazima Berze, kao i o izveštaju Uprave o poslovanju Berze, Nadzornog odbora i revizora.

VI FONDOVI, SREDSTVA BERZE, RASPODELA DOBITI I POKRIĆE GUBITAKA BERZE

Član 21

Berza obrazuje Fond obavezne rezerve u koji se svake godine unosi najmanje 5% dobiti dok rezerva ne dostigne najmanje 10% osnovnog kapitala.

Odlukom Skupštine Berze mogu se obrazovati i drugi fondovi Berze.

Član 22

Sredstva za rad Berze obezbeđuju se iz pristupne i godišnje članarine, provizije i drugih naknada koje Berza naplaćuje u skladu sa Zakonom, ovim statutom i drugim aktima Berze, kao i drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 23

Deo prihoda iz poslovanja Berze, koji po godišnjem obračunu preostane po podmirenju rashoda Berze, zarada zaposlenih na Berzi i zakonskih obaveza, Berza iskazuje kao neraspoređenu dobit.

Član 24

Gubitak Berze se pokriva na teret sredstava koja se za to mogu koristiti po zakonu.

VII SASTAV, NAČIN IZBORA I NADLEŽNOST ORGANA BERZE

Član 25

Organi Berze su:

1) Skupština,

2) Upravni odbor,

3) direktor,

4) Nadzorni odbor.

Direktor Berze i Upravni odbor čine Upravu Berze.

Odlukom Skupštine Berze se mogu obrazovati i drugi organi Berze.

Skupština

Član 26

Skupština Berze:

1)

donosi i menja Statut,

2)

utvrđuje poslovnu politiku Berze,

3)

donosi finansijski plan,

4)

bira i opoziva članove Upravnog odbora, predsednika i članove Nadzornog odbora i Arbitraže, revizora i likvidatora i određuje im primanja, odnosno naknadu,

5)

usvaja godišnji račun Berze i izveštaje o poslovanju Berze,

6)

odlučuje o raspodeli godišnje dobiti i pokriću gubitaka Berze,

7)

odlučuje o povećanju i smanjenju osnovnog kapitala Berze,

8)

donosi odluku o obrazovanju fondova Berze,

9)

odlučuje o statusnim promenama i prestanku Berze,

10)

donosi pravilnik o radu Arbitraže,

11)

donosi poslovnik o svom radu,

12)

odlučuje o drugim pitanjima predviđenim zakonom i ovim statutom.

O pitanjima iz tač. 5 i 6 ovog člana Skupština odlučuje po pribavljenom mišljenju Nadzornog odbora, odnosno revizora.

Skupština, između dve sednice, u skladu sa zakonom, može preneti na Upravni odbor pravo donošenja odluka iz svog delokruga, s tim da odluke Upravnog odbora Skupština verifikuje na prvoj narednoj sednici.

Član 27

Skupštinu Berze čine predstavnici akcionara Berze. Akcionar Berze za svaku sednicu Skupštine imenuje svog predstavnika sa punomoćjem da u njegovo ime ostvaruje pravo glasa na Skupštini.

Punomoćje se daje za jednu Skupštinu, a važi i za ponovljenu Skupštinu.

Član 28

Predstavnici akcionara sa punomoćjem za ostvarivanje prava glasa na Skupštini ne mogu biti članovi Uprave i Nadzornog odbora Berze.

Član 29

Skupština se saziva po potrebi, a najmanje jedanput godišnje (redovna).

Skupštinu saziva Upravni odbor, a u slučajevima utvrđenim zakonom Nadzorni odbor i akcionari Berze.

Skupština Berze saziva se i na zahtev akcionara koji imaju najmanje 10% osnovnog kapitala Berze, uz navođenje razloga za sazivanje Skupštine, kao i pitanja o kojima bi Skupština trebalo da odlučuje.

Zahtev iz prethodnog stava, podnosi se u pisanoj formi, Upravnom odboru.

Član 30

Odluka o sazivanju Skupštine sa dnevnim redom dostavlja se akcionarima i objavljuje na oglasnoj tabli Berze, odmah po donošenju, a najkasnije osam dana pre održavanja Skupštine. Za Skupštinu Berze ne daje se zastupnička izjava.

Odluka iz prethodnog stava objavljuje se u službenom glasilu Berze.

Uz poziv za sednicu Skupštine dostavlja se dnevni red sa predlozima odluka, za svaku tačku dnevnog reda o kojoj Skupština odlučuje.

Član 31

Skupština punovažno odlučuje ako sednici prisustvuju akcionari sa više od 50% glasova svih akcionara Berze.

Ako se Skupština ne može održati zbog nedostatka kvoruma, u roku od 15 dana može se ponovo sazvati Skupština sa istim dnevnim redom.

U slučaju sazivanja Skupštine na način iz stava 2 ovog člana, Skupština može odlučivati ako su prisutni akcionari sa više od jedne trećine ukupnog broja glasova svih akcionara.

Član 32

Skupština donosi odluke većinom glasova prisutnih akcionara.

Skupština odlučuje dvotrećinskom većinom glasova prisutnih akcionara o povećanju i smanjenju osnovnog kapitala, statusnim promenama, izboru i opozivu članova Upravnog odbora, predsednika i članova Nadzornog odbora, revizora i likvidatora, promeni oblika i prestanku Berze i raspodeli dobiti.

Odsutni akcionar može glasati ako u pisanoj formi svoj glas za predložene odluke dostavi najmanje tri dana pre održavanja Skupštine.

Bliže odredbe o načinu rada Skupštine Berze i njenih radnih tela, način ostvarivanja prava glasa, kao i druga pitanja od značaja za rad Skupštine, uređuju se Poslovnikom o radu Skupštine Berze.

Upravni odbor

Član 33

Upravni odbor obavlja sledeće poslove:

1)

priprema predloge odluka za Skupštinu i izvršava njene odluke,

2)

donosi Pravila poslovanja Berze i druga opšta akta Berze, osim onih koji su u nadležnosti Skupštine,

3)

stara se o pripremi godišnjeg računa,

4)

priprema godišnje računovodstvene iskaze, izveštaje o poslovanju Berze i sprovođenju poslovne politike,

5)

predlaže raspodelu dobiti,

6)

bira predsednika Upravnog odbora iz svojih redova,

7)

postavlja i razrešava direktora Berze i daje mu smernice za ostvarivanje poslovne politike,

8)

donosi investicione odluke, ako ovim statutom nije drugačije određeno,

9)

odlučuje u okviru finansijskog plana koji je donela Skupština,

10)

podnosi Nadzornom odboru izveštaj o poslovanju Berze,

11)

donosi odluke o formiranju komisija Berze, imenovanju i razrešenju članova komisija,

12)

odlučuje o žalbama na rešenja komisija Berze,

13)

odlučuje o prijemu i prestanku statusa člana Berze,

14)

izdaje i oduzima dozvole za trgovinu registrovanim brokerima,

15)

odlučuje o visini i načinu plaćanja godišnje članarine, provizije i drugih naknada,

16)

utvrđuje elemente zaključnica i drugih obrazaca u skladu sa opštim aktima,

17)

donosi Poslovnik o svom radu,

18)

obavlja druge poslove koji su mu povereni ovim statutom i drugim opštim aktima Berze.

Upravni odbor može u skladu sa zakonom, da ovlasti predsednika Upravnog odbora, odnosno direktora, za obavljanje određenih poslova iz svog delokruga.

Lica iz stava 2 ovog člana su dužna da redovno izveštavaju Upravni odbor o obavljanju poslova po ovlašćenju dobijenom od Upravnog odbora.

Član 34

Skupština Berze bira članove Upravnog odbora na mandatni period od 4 godine.

Upravni odbor se sastoji od 15 članova, od kojih je 9 članova iz reda akcionara; pet članova iz reda članova Berze, organa, organizacija i institucija od značaja za razvoj berzanskog poslovanja, kao i zaposlenih Berze; a petnaesti član Upravnog odbora je direktor Berze u svojstvu člana po funkciji.

Lica iz prethodnog stava mogu biti imenovani za člana Upravnog odbora ako ispunjavaju uslove utvrđene:

-

zakonima koji regulišu tržište hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, kao i zakonom kojim se uređuju preduzeća,

-

podzakonskim aktima Komisije za hartije od vrednosti.

Član 35

Komisija za hartije od vrednosti daje i oduzima saglasnost na odluku o izboru, odnosno imenovanju članova Upravnog odbora u skladu sa zakonom i podzakonskim aktom Komisije za hartije od vrednosti.

Član 36

Mandat predsedniku, odnosno članu Upravnog odbora može prestati pre isteka mandatnog perioda u sledećim slučajevima:

1)

po opozivu od strane Skupštine,

2)

kada prestanu da postoje propisani uslovi na osnovu kojih je izabran,

3)

kada podnese ostavku na članstvo u Upravnom odboru,

4)

kada Komisija za hartije od vrednosti oduzme saglasnost na odluku o izboru, odnosno imenovanju u slučajevima propisanim zakonom.

Predlog za opoziv člana Upravnog odbora pre isteka mandata mogu dati Upravni odbor i svaki akcionar Berze. Ovaj predlog se može dati ako član Upravnog odbora ne sprovodi odluke Upravnog odbora ili drugih organa Berze, ako je njegovim ponašanjem došlo do povrede prava učesnika na Berzi ili ako je njegovom krivicom naneta šteta članovima Berze i učesnicima na Berzi.

Član 37

Upravni odbor odlučuje na sednicama koje se održavaju po potrebi.

Upravni odbor saziva predsednik Upravnog odbora.,

Član 38

Predsednik Upravnog odbora dužan je da sazove sednicu Upravnog odbora na predlog direktora, Nadzornog odbora ili najmanje tri člana Upravnog odbora.

Izuzetno od odredbe stava 1 ovog člana, u hitnim i neodložnim slučajevima, Upravni odbor može doneti odluku pismenim izjašnjavanjem, putem telefaksa ili korišćenjem drugih tehničkih sredstava, ako se tome ne protivi ni jedan član Upravnog odbora, s tim što se ovako donete odluke potvrđuju na prvoj narednoj sednici Upravnog odbora.

U slučaju iz stava 2 ovog člana saglasnost člana Upravnog odbora na dnevni red i predložene odluke je punovažna ako stigne do održavanja sednice Upravnog odbora.

Član 39

Upravni odbor punovažno odlučuje ako je na sednici prisutno više od polovine članova Upravnog odbora.

Odsutni član Upravnog odbora može glasati ako u pisanoj formi dostavi svoju saglasnost na predloženi dnevni red i predloge odluka do dana održavanja sednice Upravnog odbora.

Upravni odbor donosi odluke većinom glasova svih prisutnih članova Upravnog odbora.

U slučaju jednake podele glasova, glas predsednika Upravnog odbora je odlučujući.

Direktor

Član 40

Direktor Berze organizuje i vodi poslovanje Berze, zastupa Berzu prema trećim licima, stara se o zakonitosti rada Berze i odgovora za zakonitost rada Berze.

U izvršavanju svojih zadataka direktor:

1)

predlaže osnovne poslovne politike Berze,

2)

predlaže program rada Berze i preduzima mere za njihovo sprovođenje,

3)

izvršava odluke Skupštine Berze, Upravnog odbora i Nadzornog odbora,

4)

donosi Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova Berze,

5)

imenuje i razrešava radnike sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima,

6)

odlučuje o potrebi prijema, prijemu, raspoređivanju i prestanku rada zaposlenih na Berzi, u skladu sa zakonom i aktom Berze,

7)

podnosi Skupštini izveštaj o rezultatima poslovanja Berze najmanje jednom godišnje, a Upravnom odboru periodično na svaka tri meseca,

8)

utvrđuje predlog akata o kojima odlučuje Upravni odbor,

9)

obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i drugim aktima Berze, kao i poslove koje mu odredi ili na njega prenese Upravni odbor Berze.

Član 41

Direktora imenuje Upravni odbor na period od četiri godine.

Po isteku mandata, isto lice može ponovo biti imenovano za direktora.

Do izbora i imenovanja direktora Berze i pribavljanja potrebnih saglasnosti nadležnih organa, Upravni odbor Berze, imenuje vršioca dužnosti direktora na period koji ne može biti duži od 1 godine od dana imenovanja.

Član 42

Za direktora može biti imenovano lice koje, pored opštih uslova predviđenih zakonom, ispunjava i sledeće uslove:

1) da ima visoku stručnu spremu,

2) da ima aktivno znanje najmanje jednog svetskog jezika,

3) da je izradilo plan rada i razvoja Berze za naredne četiri godine i da je ova akta pozitivno ocenio Upravni odbor.

Saglasnost za imenovanje lica za direktora Berze daje Komisija za hartije od vrednosti.

Član 43

U slučaju da Upravni odbor Berze odluči da se izbor direktora Berze izvrši putem konkursa, Upravni odbor Berze donosi odluku o raspisivanju konkursa.

Konkurs za izbor direktora sprovodi Konkursna komisija koju imenuje Upravni odbor Berze iz reda akcionara Berze. Upravni odbor donosi Odluku o broju članova, sastavu i načinu rada Komisije.

Konkursna komisija utvrđuje, dvotrećinskom većinom glasova ukupnog broja svojih članova, predlog za imenovanje direktora i ovaj predlog dostavlja Upravnom odboru Berze.

Upravni odbor Berze dostavlja Komisiji za hartije od vrednosti zahtev za davanje saglasnosti na predlog odluke o imenovanju direktora Berze.

Ako Konkursna komisija ne može da utvrdi predlog, Upravni odbor imenuje Konkursnu komisiju u novom sastavu. Ako ni Konkursna komisija u novom sastavu ne utvrdi predlog za imenovanje direktora, objavljuje se novi konkurs.

Član 44

Direktor Berze može biti razrešen dužnosti pre isteka vremena na koje je izabran, i to:

1)

u zakonom propisanim slučajevima,

2)

na lični zahtev,

3)

ako Upravni odbor donese odluku o razrešenju dužnosti direktora na predlog Komisije za hartije od vrednosti u slučaju utvrđenih nepravilnosti ili nezakonitosti u poslovanju Berze,

4)

ako Skupština ne prihvati izveštaj o poslovanju Berze po godišnjem obračunu i istovremeno utvrdi da je za neostvarivanje poslovnih rezultata odgovoran direktor.

Član 45

Berzu zastupa i potpisuje direktor Berze.

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti direktora, Berzu zastupa i potpisuje lice koje on odredi.

Direktor može u pisanoj formi, u okviru svojih ovlašćenja dati zaposlenim na Berzi kao i drugim licima punomoćje za zastupanje, zaključivanje ugovora, potpisivanje Berze i preduzimanje drugih pravnih radnji.

Direktor može, uz saglasnost Upravnog odbora, dati određenim licima pojedinačnu ili kolektivnu prokuru koja se upisuje u sudski registar i opoziva se na način na koji je data.

Nadzorni odbor

Član 46

Nadzorni odbor:

 1)

vrši nadzor nad zakonitošću poslovanja Berze,

 2)

vrši nadzor nad zakonitošću rada Upravnog odbora i direktora Berze,

 3)

pregleda godišnji račun i utvrđuje da li je sačinjen u skladu sa propisima,

 4)

utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta Berze vode uredno i u skladu sa propisima,

 5)

izveštava o godišnjim računovodstvenim iskazima i izveštajima o poslovanju Berze koji se podnose Skupštini,

 6)

daje mišljenje o predlozima za raspodelu dobiti,

 7)

razmatra izveštaje revizora,

 8)

donosi poslovnik o svom radu,

 9)

vrši kontrolu nad zakonitošću rada komisija Berze,

10)

vrši pregled izveštaja koji se podnose Skupštini o poslovanju, bilansima i poslovnoj politici Berze,

11)

obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i drugim aktima Berze.

U ostvarivanju svoje funkcije, Nadzorni odbor može uz odgovarajuću naknadu, angažovati stručnjake-eksperte iz pojedinih oblasti u cilju davanja stručnih mišljenja po određenim pitanjima iz svog delokruga.

Nadzorni odbor podnosi Skupštini, najmanje jedanput godišnje, izveštaj o rezultatima nadzora.

Članovi Nadzornog odbora mogu prisustvovati Skupštini i učestvovati u raspravi ali bez prava glasa.

Član 47

Nadzorni odbor se sastoji od 5 članova.

Skupština bira predsednika i četiri člana Nadzornog odbora, iz reda akcionara.

Komisija za hartije od vrednosti daje saglasnost na odluku o izboru, odnosno na imenovanje članova Nadzornog odbora Berze u skladu sa Zakonom.

Član 48

Predsedniku i članovima Nadzornog odbora mandat traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog izbora.

Svake dve godine, može se promeniti tri člana Nadzornog odbora.

Mandat predsedniku i članu Nadzornog odbora može prestati na način i pod uslovima utvrđenim za prestanak mandata članu Upravnog odbora.

Član 49

Nadzorni odbor radi u sednicama koje se održavaju po potrebi, a najmanje jedanput godišnje.

Sednice Nadzornog odbora saziva predsednik.

Predsednik Nadzornog odbora dužan je da sazove sednicu Nadzornog odbora kada to zahteva direktor ili najmanje dva člana Nadzornog odbora.

Član 50

Nadzorni odbor punovažno odlučuje ako sednici prisustvuje najmanje tri člana.

Nadzorni odbor donosi odluke većinom glasova prisutnih članova Nadzornog odbora.

U hitnim i neodložnim slučajevima može se doneti odluka Nadzornog odbora pismenim izjašnjavanjem, telefonski, telegrafski ili korišćenjem drugih tehničkih sredstava, ako se tome ne protivi ni jedan član Nadzornog odbora, s tim što se ovako donete odluke potvrđuju na prvoj narednoj sednici Nadzornog odbora.

Odsutni član Nadzornog odbora može glasati ako u pisanoj formi dostavi svoju saglasnost na predloženi dnevni red i predloge odluka do dana održavanja sednice Nadzornog odbora.

Član 51

Po odluci Nadzornog odbora, Upravni odbor, Direktor i zaposleni na Berzi dužni su da odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema odluke omoguće Nadzornom odboru pravo pregleda poslovnih knjiga i dokumentacije Berze nad kojom Nadzorni odbor vrši kontrolu.

VIII KOMISIJA ZA LISTING I KOTACIJU HARTIJA OD VREDNOSTI

Član 52

Berza ima Komisiju za listing i kotaciju hartija od vrednosti.

Pored Komisije iz stava 1 ovog člana, Odlukom Upravnog odbora mogu se obrazovati i druge komisije.

Član 53

Komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti ima 5 članova koje imenuje Upravni odbor.

Član 54

Članovi Komisije za listing i kotaciju hartija od vrednosti biraju se iz reda zaposlenih na Berzi, akcionara, članova Berze i drugih kvalifikovanih stručnjaka.

Lice imenovano za člana Komisije iz prethodnog stava može biti lice koje ima najmanje tri godine iskustva u poslovanju hartijama od vrednosti.

Član 55

Mandat članova Komisije za listing i kotaciju hartija od vrednosti traje dve godine, uz mogućnost ponovnog izbora.

Mandat članu Komisije može prestati i pre isteka mandatnog perioda u sledećim slučajevima:

1) po opozivu od strane Upravnog odbora,

2) prestankom nekog od uslova na osnovu koga je izabran,

3) kada podnese ostavku na članstvo u Komisiji.

Član 56

Komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti odlučuje na sednicama.

Na prvoj sednici Komisije za listing i kotaciju hartija od vrednosti članovi iz svojih redova biraju predsednika i zamenika predsednika.

Član 57

Uz zahtev za kotaciju hartija od vrednosti podnosi se dokumentacija propisana pravilnikom Berze.

Komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti na osnovu zahteva i dostavljene dokumentacije, kao i na osnovu drugih raspoloživih informacija donosi rešenje o zahtevu u roku utvrđenom zakonom.

Član 58

Komisija za listing i kotaciju hartija od vrednosti donosi rešenje većinom glasova svih članova.

Protiv rešenja Komisije za listing i kotaciju hartija od vrednosti može se izjaviti žalba Upravnom odboru u roku od osam dana od dana prijema rešenja. Žalba na rešenje Komisije ne odlaže izvršenje rešenja.

IX IZVEŠTAVANJE BERZE KAO JAVNOG DRUŠTVA

Član 59

Berza o svom poslovanju izveštava javnost u obimu i na način utvrđen zakonom, podzakonskim aktom Komisije za hartije od vrednosti, ovim statutom, Pravilima poslovanja Berze i drugim aktima Berze.

Kada nastupe okolnosti koje bi mogle bitnije uticati na poslovanje Berze, a nije reč o opštepoznatim okolnostima, Berza što je moguće pre, a najkasnije u roku od deset dana od dana nastupanja tih okolnosti, izdaje javno saopštenje o takvim okolnostima.

Primerak izveštaja iz prethodnog stava Berza istovremeno dostavlja Komisiji za hartije od vrednosti.

Komisija za hartije od vrednosti propisuje način izdavanja izveštaja iz stava 1 ovog člana.

Berza nema obavezu da izveštaj iz stava 2 ovog člana, javno objavi, ako postoje opravdani razlozi da bi takvo objavljivanje ugrozilo poslovne interese Berze i tržišta kapitala.

U slučaju iz prethodnog stava, Berza izveštaj dostavlja samo Komisiji za hartije od vrednosti.

X USLOVI ZA STICANJE ČLANSTVA NA BERZI, GUBITAK ČLANSTVA

Član 60

Članovi Berze mogu biti brokersko-dilerska društva i ovlašćene banke (u daljem tekstu: podnosilac zahteva za prijem u članstvo) koji pored uslova utvrđenih Zakonom i podzakonskim aktima za obavljanje delatnosti brokersko-dilerskog društva moraju da ispunjavaju i sledeće uslove:

1.

Firma - podnosilac zahteva za prijem u članstvo mora da posluje pod imenom koje ne može prouzrokovati zabunu.

2.

Sedište - podnosilac zahteva za prijem u članstvo mora da ima sedište ili poslovnu jedinicu na teritoriji Srbije.

3.

Stručna i tehnička organizovanost i osposobljenost za prijem u članstvo:

 

-

Imenovanje ovlašćenog predstavnika - podnosilac zahteva za prijem u članstvo dužan je da imenuje najmanje dva predstavnika iz reda zaposlenih podnosioca Zahteva za prijem u članstvo za sklapanje poslova na Berzi, koja ispunjavaju uslove koje je Berza propisala za dobijanje dozvole za trgovinu brokeru člana Berze.

 

-

Podnosilac zahteva za prijem u članstvo, njegovi brokeri i ostali službenici koji posluju hartijama od vrednosti moraju biti organizaciono i stručno osposobljeni i tehnički opremljeni u skladu sa kriterijumima koje propisuje Berza.

 

-

Direktor podnosioca zahteva za prijem u članstvo dužan je da u okviru svoje firme imenuje lica odgovorna za rad organizacionih jedinica koja posluju sa hartijama od vrednosti, kao i organizacionih jedinica za pravne poslove i poslove finansija.

 

-

Analitička evidencija hartija od vrednosti - podnosilac zahteva za prijem u članstvo mora da ima urednu analitičku evidenciju hartija od vrednosti sa kojima posluje.

4.

Preporuke - podnosilac zahteva za prijem u članstvo mora dobiti pismenu preporuku najmanje dva člana Berze;

5.

potpisan Etički kodeks sa strukovnim udruženjem;

6.

da akcionar/udeličar, zaposleni, članovi uprave i sa njima povezana lica u smislu Pravila poslovanja Berze, nemaju niti su imali to svojstvo u drugom brokersko dilerskom društvu prema kome je komisija Berze nadležna za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni izrekla kaznu.

Član 61

Broj članova Berze nije ograničen.

Svi članovi Berze su ravnopravni u ostvarivanju svojih prava i obaveza.

Član 62

Postupak za prijem u članstvo Berze počinje na osnovu ispunjenog propisanog obrasca zahteva za prijem u članstvo na Berzi (u dajem tekstu: Zahtev) koji se dostavlja Berzi.

Član 63

Elementi zahteva iz prethodnog stava su podaci o podnosiocu zahteva, i to:

 1)

pun i skraćeni naziv;

 2)

matični broj;

 3)

podaci o sedištu i poslovnim jedinicama (adrese, brojevi telefona i telefax-a, e-mail adrese i drugo);

 4)

broj i datum rešenja o upisu u nadležni registar;

 5)

broj i datum rešenja nadležnih organa (dozvola za rad, saglasnosti i drugo);

 6)

podaci o tekućem računu i PIB;

 7)

način obavljanja poslova na Berzi;

 8)

visina kapitala;

 9)

podaci o akcionarima, odnosno udeličarima;

10)

podaci o članovima uprave;

11)

podaci o ovlašćenim licima za trgovanje;

12)

drugi podaci o podnosiocu Zahteva;

13)

potpis i pečat ovlašćenog lica.

Obrazac zahteva iz stava 1 ovog člana propisuje Upravni odbor posebnom odlukom.

Član 64

Uz zahtev iz prethodnog člana ovog statuta, podnosilac zahteva prilaže sledeću dokumentaciju:

 1)

prečišćen tekst ugovora o osnivanju;

 2)

prečišćen tekst Statuta;

 3)

rešenje sa prilozima o upisu pravnog lica u nadležni registar;

 4)

dozvole i saglasnosti nadležnih organa za obavljanje registrovane delatnosti;

 5)

prečišćeni tekst Pravila poslovanja kojima su utvrđeni uslovi poslovanja s obzirom na vrstu delatnosti za koju je registrovan podnosilac zahteva;

 6)

dokaz o članstvu u Centralnom registru hartija od vrednosti (u daljem tekstu: Centralni registar), odnosno ako podnosilac zahteva nije član Centralnog registra ugovor sa članom Centralnog registra preko koga će omogućiti izvršavanje preuzetih obaveza po poslovima zaključenim na Berzi u Centralnom registru;

 7)

kratak prikaz dosadašnjeg poslovanja i planovi delovanja na tržištu kapitala;

 8)

godišnje i periodične računovodstvene izveštaje za poslednju poslovnu godinu, ako podnosilac zahteva posluje duže od jedne godine;

 9)

revizija računovodstvenih izveštaja;

10)

preporuke najmanje dva člana Berze, u pisanoj formi;

11)

obaveštenje o visini svog učešća u vlasništvu i upravljanju drugog pravnog lica;

12)

izjavu kojom se obavezuje da u berzanskoj trgovini neće učestvovati hartijama od vrednosti koje je on izdao ili su ih izdali izdavaoci u kojima on ima odlučujući udeo u vlasništvu, odnosno upravljanju;

13)

odgovarajuće sredstvo obezbeđenja utvrđeno u skladu sa ovim statutom i Pravilima poslovanja Berze, za izvršavanje obaveza po poslovima zaključenim na Berzi i obaveza prema Berzi, sa ovlašćenjem za raspolaganje;

14)

podaci o licima sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima;

15)

Tarifnik;

16)

dokumentacija, dokazi i izjave o ispunjenosti uslova iz člana 60 ovog statuta,

17)

neopoziva izjava podnosioca zahteva o prihvatanju svih odredbi ovog statuta, Pravila poslovanja Berze i opštih akata Berze, te na osnovu njih donetih akata, kao i njihove izmene i dopune, sa obavezom poštovanja i sprovođenja istih;

18)

neopoziva izjava podnosioca zahteva da će svoja akta uskladiti sa aktima Berze, u roku od tri (3) meseca od dana sticanja statusa člana Berze;

19)

predlog lica koja bi trgovala na Berzi, i dokumentaciju utvrđenu ovim statutom iz koje se može sagledati da ovlašćena lica ispunjavaju uslove koje je Berza propisala za dobijanje dozvole za trgovanje brokeru člana Berze;

20)

drugu dokumentaciju koju odredi Upravni odbor Berze.

Uz zahtev za sticanje statusa člana Berze podnosi se i Ugovor o sticanju statusa člana Berze potpisan od strane podnosioca zahteva. Formu i sadržinu Ugovora utvrđuje Direktor Berze.

U slučaju da uz zahtev nije dostavljena kompletna i potpuna dokumentacija u smislu ovog člana, Berza može podnosiocu Zahteva ostaviti rok koji ne može biti duži od osam (8) dana za dostavljanje Berzi kompletne i potpune dokumentacije.

U slučaju da podnosilac zahteva ni u naknadno ostavljenom roku ne dostavi kompletnu dokumentaciju, Berza će predmetni zahtev dostaviti Upravnom odboru na razmatranje, sa predlogom da se isti odbaci.

Danom prijema zahteva smatra se dan prijema zahteva sa kompletnom i potpunom dokumentacijom u smislu ovog člana, odnosno dan proteka roka iz prethodnog stava ovog člana.

Član 65

Upravni odbor donosi odluku o zahtevu, najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.

Član 66

Upravni odbor po podnetom zahtevu može doneti rešenje o:

- odbacivanju zahteva u slučaju da zahtev nije izrađen u smislu odredbi člana 64 ovog statuta;

- odbijanju zahteva u slučaju da nisu ispunjeni uslovi za prijem u članstvo na Berzi;

- sticanju statusa člana Berze.

U slučaju donošenja rešenja iz tač. 1 i 2 prethodnog stava, Berza o tome obaveštava podnosioca zahteva odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana donošenja rešenja. Novi zahtev za sticanje članstva na Berzi, može se podneti najranije po proteku roka od šest meseci od prijema obaveštenja.

Rešenje Upravnog odbora je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor u skladu sa zakonom.

Berza dostavlja Komisiji za hartije od vrednosti, obaveštenje o prijemu u članstvo ili odbijanju prijema u članstvo Berze, sa rešenjem iz stava 1 ovog člana, u roku od tri dana od dana njegovog donošenja.

Član 67

Podnosilac zahteva je dužan da u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja iz tačke 3 prethodnog člana izvrši na račun Berze uplatu članarine i ostalih naknada i obaveza predviđenih Tarifnikom Berze.

Rešenje iz tačke 3 prethodnog člana stupa na snagu i primenjuje se danom izmirenja obaveze iz prethodnog stava ovog člana i objavljuje se u službenom glasilu Berze i oglašava se deset dana na berzanskoj tabli i internet stranici Berze.

U slučaju neispunjenja obaveza iz stava 1 ovog člana, Upravni odbor Berze može poništiti rešenje o sticanju statusa člana Berze.

Član 68

U slučaju da član Berze, u roku od tri meseca od dana sticanja statusa člana Berze, ne zaključi transakciju na Berzi, Upravni odbor može poništiti rešenje o sticanju statusa člana Berze, bez prava na povraćaj pristupne članarine i ostalih uplaćenih naknada Berzi.

Član 69

Danom prijema u članstvo na osnovu pozitivno rešenog zahteva podnosioca zahteva član Berze i njegovi ovlašćeni brokeri, neopozivo prihvataju sve odredbe ovog statuta, Pravila poslovanja i opštih akata Berze, te na osnovu njih donetih akata, kao i njihove izmene i dopune, sa obavezom poštovanja i sprovođenja istih.

Članovi Berze su dužni da svoja akta usklade sa aktima Berze, u roku od tri (3) meseca od dana sticanja statusa člana Berze.

Obaveze člana Berze iz prethodnog stava važe i za sve izmene i dopune akata Berze.

Broker člana Berze

Član 70

Broker člana Berze je fizičko lice koje je član Berze ovlastio da u njegovo ime i za njegov račun učestvuje u zaključivanju poslova na Berzi i kome je rešenjem Upravni odbor Berze izdao dozvolu za trgovinu na osnovu podnetog zahteva člana Berze, u pisanoj formi.

Broker člana Berze može biti samo lice koje ispunjava uslove utvrđene zakonom, podzakonskim aktima i koje:

- ima položen stručni ispit Komisije za hartije od vrednosti za obavljanje poslova na Berzi;

-

da je obučen za rad na informacionom sistemu Berze - Belex-u;

-

je zaposleno na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom, kod člana Berze na poslovima radnog mesta "brokera"

-

nije pravnosnažno osuđivano za krivična dela protiv privrede, imovine, pravosuđa, javnog reda i pravnog saobraćaja i službene dužnosti, kao ni za krivična dela utvrđena zakonom;

-

nije na listi Berze među licima prema kojima je pravnosnažno izrečena kazna za učinjeni berzanski prekršaj, odnosno da se prema njemu u trenutku podnošenja zahteva ne vodi postupak za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni.

Član 71

Uz zahtev za dobijanje dozvole za trgovinu, član Berze podnosi sledeću dokumentaciju i dokaze:

1)

diploma, uverenje ili sertifikat Komisije za hartije od vrednosti o položenom stručnom ispitu za obavljanje poslova na Berzi;

2)

Potvrda Berze o obučenosti za rad na informacionom sistemu Berze - Belex-u;

3)

potvrda da je lice zaposleno na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom, kod člana Berze na poslovima radnog mesta "brokera"

4)

uverenje nadležnog organa da nije u kaznenoj evidenciji za krivična dela iz alineje 4 stava 2 prethodnog člana ovog statuta i da se protiv njega u trenutku podnošenja zahteva ne vodi istraga zbog istih krivičnih dela;

5)

odluku kojom član Berze imenuje brokera da u njegovo ime i za njegov račun obavlja poslove na Berzi, sa jasnom naznakom obima ovlašćenja u skladu sa Statutom Berze i Pravilima poslovanja Berze;

6)

neopozivu izjavu člana Berze da se sve obaveze koje broker preuzima prihvata kao svoje;

7)

neopozivu izjavu člana Berze da se podneta sredstva obezbeđenja, utvrđena aktima Berze, mogu koristiti kao sredstvo obezbeđenja za izvršavanje obaveza po poslovima koje je njegov broker zaključio na Berzi;

8)

karton deponovanog potpisa predloženog lica - brokera i jedna fotografija.

Član 72

Upravni odbor u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva za dobijanje dozvole za trgovinu donosi rešenje o podnetom zahtevu. Pri odlučivanju o izdavanju dozvole za trgovinu, Upravni odbor može uzeti u obzir broj brokersko dilerskih društava u kojima je to lice bilo u radnom odnosu u prethodnih godinu dana, a posebno broj izdatih dozvola za trgovanje koje su tom licu izdate po osnovu ovlašćenja članova Berze u istom periodu. Radi sagledavanja razloga eventualno čestih promena brokersko dilerskih društava tog lica, Upravni odbor može tražiti dodatne dokaze i dokumentaciju.

U rešenju o izdavanju dozvole za trgovinu preneta su ovlašćenja člana Berze da za njega vrši poslove na Berzi u skladu sa ovim statutom, Pravilima poslovanja i drugim aktima Berze.

Upravni odbor može izdati brokeru člana Berze dozvolu bez ograničenja ili dozvolu sa ograničenjem u pogledu vremena trajanja, vrste hartija od vrednosti ili limita do koga može da zaključuje poslove na Berzi.

Član Berze je dužan da odmah pismeno obavesti Upravni odbor Berze o svakoj promeni ovlašćenja, prava i odgovornosti koje je dao svom brokeru, a naročito o promeni činjenica na osnovu kojih je dobio dozvolu za trgovinu.

Član 73

Odredbe ovog statuta koje se odnose na odlučivanje Upravnog odbora o zahtevu za sticanje statusa člana Berze shodno se primenjuju na odlučivanje Upravnog odbora o zahtevu za dobijanje dozvole za trgovinu na Berzi.

Član 74

Član Berze je dužan naročito:

1)

da se pridržava svih akata Berze,

2)

da savesno i u skladu sa dobrim poslovnim običajima i poslovnim moralom obavlja poslove na Berzi,

3)

da ne zloupotrebljava informacije koje nisu dostupne svim učesnicima na Berzi,

4)

da o prispelom nalogu klijenta ili o sopstvenom nalogu odmah obavesti Berzu,

5)

da izvršenje naloga iz tač. 4 ovog stava odloži do isteka roka koji Berza propisuje svojim Pravilima poslovanja,

6)

da pismeno obaveštava Berzu o svakoj promeni svojih ovlašćenja, prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu, a naročito o promenama koje se odnose na uslove na osnovu kojih je stekao članstvo na Berzi,

7)

da plaća članarinu, proviziju od zaključenih poslova trgovine hartijama od vrednosti na Berzi i druge naknade utvrđene tarifnikom Berze.

Bliže odredbe o međusobnim pravima i obavezama člana Berze i Berze regulišu se Pravilima poslovanja Berze.

Prestanak statusa člana Berze

Član 75

Upravni odbor donosi rešenje o prestanku statusa člana Berze:

 1)

na zahtev člana Berze, u pisanoj formi,

 2)

ako član Berze prestane sa radom,

 3)

ako članu Berze nadležni organ oduzme dozvolu za rad, odnosno saglasnost za obavljanje poslova na Berzi,

 4)

ako je nad članom Berze pokrenut postupak stečaja, ili likvidacije,

 5)

ako se član Berze ne pridržava odredaba Statuta, Pravila poslovanja i ostalih akata Berze,

 6)

ako je prema članu Berze izrečena mera trajne zabrane trgovine na Berzi,

 7)

ako svojim ponašanjem, delovanjem i istupima ruši ugled Berze i ostalih članova Berze,

 8)

ako član Berze kontinuirano u periodu od tri uzastopna meseca ne zaključuje poslove na Berzi,

 9)

ako član Berze u utvrđenom roku ne usaglasi svoja akta sa aktima Berze,

10)

ako ne priloži sredstvo obezbeđenja utvrđeno aktima Berze,

11)

prestankom nekog od uslova na osnovu kojih je stekao članstvo na Berzi,

12)

ako član Berze i pored dostavljene opomene, u roku utvrđenom opomenom a koji ne može biti kraći od 8 (osam) dana od dana prijema opomene, ne izvrši finansijske obaveze prema Berzi,

13)

ako član Berze i pored dostavljene opomene izdate u pisanoj formi, ne dostavlja podatke o ostvarenom prometu van Berze.

Rešenje Upravnog odbora je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor u skladu sa zakonom.

Berza dostavlja Komisiji za hartije od vrednosti, obaveštenje o prestanku članstva, sa rešenjem iz stava 1 ovog člana, u roku od tri dana od dana njegovog donošenja.

Privremeno isključenje člana Berze

Član 76

Zbog osnovane sumnje da je član Berze izvršio neko od dela koja su Pravilima poslovanja i drugim aktima Berze zabranjena i zbog kojih se vodi postupak za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni, Upravni odbor može doneti odluku o privremenom isključenju člana Berze iz poslovanja na Berzi.

Upravni odbor donosi odluku iz prethodnog stava po sopstvenoj inicijativi ili na predlog komisije nadležne za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanja mera i kazni.

Privremeno isključenje iz stava 1 ovog člana, može trajati najduže do donošenja konačne odluke u postupku iz stava 1 ovog člana.

Za vreme privremenog isključenja, član Berze ne može ispostavljati nove naloge za trgovanje, a ispostavljene naloge za trgovanje može povući.

Prestanak dozvole za trgovanje

Član 77

Upravni odbor donosi rešenje o prestanku važenja dozvole za trgovinu:

1) istekom roka važenja dozvole,

2) opozivom datog ovlašćenja brokeru za obavljanje poslova na Berzi,

3) prestankom nekog od uslova na osnovu kojih je dozvola izdata,

4) ukoliko članu Berze koji ga je ovlastio za obavljanje poslova na Berzi, prestane status člana Berze.

Rešenje Upravnog odbora je konačno i objavljuje se u službenom glasilu Berze i oglasnoj tabli Berze deset dana.

Privremeno isključenje brokera člana Berze

Član 78

Zbog osnovane sumnje da je broker člana Berze izvršio neko od dela koja su Pravilima poslovanja Berze zabranjena i zbog kojih se može voditi ili se vodi postupak za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni, Upravni odbor može doneti odluku o privremenom isključenju brokera člana Berze iz poslovanja na Berzi. Odluka Upravnog odbora je konačna i objavljuje se na oglasnoj tabli Berze deset dana i na internet stranici Berze.

Upravni odbor donosi odluku iz prethodnog stava po sopstvenoj inicijativi ili na predlog komisije nadležne za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja i izricanje mera i kazni.

Upravni odbor može ovlašćenje iz st. 1 i 2 ovog člana preneti na direktora Berze.

Privremeno isključenje iz stava 1 ovog člana, može trajati najduže do donošenja konačne odluke u postupku iz stava 1 ovog člana.

Oduzimanje dozvole za trgovanje

Član 79

Upravni odbor donosi rešenje o oduzimanju dozvole za trgovinu ako se broker člana Berze ne pridržava odredaba Statuta, Pravila poslovanja Berze i ostalih akata Berze i ako je prema njemu izrečena kazna trajne zabrane trgovanja na Berzi. Rešenje Upravnog odbora je konačno i objavljuje se u službenom glasilu Berze i oglasnoj tabli Berze deset dana i internet stranici Berze.

XI NADZOR NAD POSLOVANJEM ČLANOVA BERZE

Član 80

Berza vrši poslove nadzora i kontrole nad trgovanjem na Berzi i poslovanjem članova Berze u vezi sa poslovima koje obavljaju na Berzi, i preduzima mere iz svoje nadležnosti radi obezbeđenja organizovanog, nesmetanog, poštenog i efikasnog funkcionisanja berzanskog i slobodnog berzanskog tržišta. Upravni odbor Berze donosi posebna uputstva za vršenje poslova nadzora i kontrole.

Poslove nadzora i kontrole u smislu stava 1 ovog člana, vrši berzanski kontrolor koga imenuje i razrešava direktor Berze iz reda zaposlenih Berze sa visokom stručnom spremom, položenim brokerskim ispitom i najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima sa hartijama od vrednosti.

U postupku nadzora i kontrole u smislu stava 1 ovog člana, po pisanom ovlašćenju direktora Berze, mogu učestvovati i druga lica radi prikupljanja i obrade podataka i dokumentacije koja se odnose na poslovanje, zaposlene ili imovinu člana Berze.

Član 81

Nadzor i kontrolu poslovanja članova Berze, Berza vrši:

1)

preko posebnih nadzornih radnih stanica, i to:

 

-

u realnom vremenu tokom samog trgovanja (neobično kretanje cena i obima prometa, a koje mogu ukazivati na različite oblike zloupotreba u trgovanju),

 

-

analizom informacija o trgovanju koja se vrši na kraju radnog dana.

2)

kontrolom koja se sprovodi u poslovnim prostorijama Berze ili poslovnim prostorijama člana Berze pregledom dokumentacije i poslovnih knjiga koja je u vezi sa poslovima sa hartijama od vrednosti.

Kontrolu iz prethodnog člana ovog statuta nije potrebno najaviti.

Lica iz st. 2 i 3 prethodnog člana, u obavljanju poslova nadzora i kontrole koriste sve raspoložive informacije o izdavaocu, elektronske, finansijske i druge informacione servise.

Član 82

Član Berze i njegovi zaposleni dužni su da licima koja vrše kontrolu daju informacije, dokumentaciju ili da se izjasne povodom stvari koja je predmet kontrole.

Član Berze i njegovi zaposleni dužni su da ne ometaju ili sprečavaju lica u postupku nadzora i kontrole u skladu sa zahtevima berzanskog kontrolora.

Članovi su dužni da licima u postupku kontrole i nadzora Berze omoguće pristup u svoje poslovne prostorije, pristup poslovnim knjigama, evidencijama i drugim ispravama i dokumentima koji su potrebni za obavljanje kontrole

Član 83

Berza jednom godišnje, a po potrebi i češće, vrši redovan nadzor i kontrolu nad poslovanjem člana Berze.

Berza vrši vanredni nadzor i kontrolu poslovanja člana Berze po pisanoj inicijativi drugog člana Berze, odnosno drugog zainteresovanog lica.

Ukoliko se kontrolom obavljenom u skladu sa odredbama ovog statuta utvrde nepravilnosti u poslovanju kontrolisanog člana Berze troškove kontrole snosi taj član Berze.

Član 84

Pravilima poslovanja Berze bliže se uređuju načini vršenja kontrole poslovanja članova Berze i trgovanja na Berzi, izveštavanje o izvršenom nadzoru i kontroli.

XII NAČIN POSLOVANJA BERZE

Član 85

Trgovanje hartijama od vrednosti može se odvijati na berzanskom i slobodnom berzanskom tržištu.

Član 86

Na berzanskom tržištu može se trgovati samo hartijama od vrednosti koje su primljene na listing Berze, a u skladu sa Pravilnikom o listingu i kotaciji, odnosno na slobodno berzansko tržište mogu se uključiti hartije od vrednosti koje ne ispunjavaju propisane uslove za listing i kotaciju a na zahtev izdavaoca ili po službenoj dužnosti kad su za to ispunjeni uslovi utvrđeni zakonom.

Član 87

Bliže odredbe o uslovima i načinu obavljanja trgovine na Berzi utvrđuju se Pravilima poslovanja Berze i drugim aktima koje donosi Upravni odbor Berze.

Berzansko tržište

Član 88

Na berzanskom tržištu može se trgovati samo hartijama od vrednosti koje su primljene na listing Berze.

Pravilnikom o listingu i kotaciji bliže se utvrđuju uslovi prijema hartijama od vrednosti na listing Berze.

Član 89

Berza javno objavljuje listu izdavalaca i vrstu hartije od vrednosti za koje je donela rešenje o prijemu na listing u roku od dva dana od dana donošenja rešenja.

Član 90

Dužničkim hartijama od vrednosti koje izdaje Republika Srbija i Narodna banka Srbije, može se trgovati na berzanskom tržištu bez ispunjenja posebnih uslova koje propisuje berza za druge izdavaoce hartija od vrednosti.

Član 91

Inostrane hartije od vrednosti, odnosno hartije od vrednosti koje izdaju strana pravna lica, mogu se primiti na listing Berze pod uslovima utvrđenim zakonom i Pravilnikom o listingu i kotaciji.

Slobodno berzansko tržište

Član 92

Na slobodno berzansko tržište mogu se uključiti hartije od vrednosti koje ne ispunjavaju uslove za listing i kotaciju hartija od vrednosti na Berzi, a koje ispunjavaju propisane uslove zakonom i Pravilima poslovanja Berze.

Berza odlučuje o uključivanju hartije od vrednosti na slobodno berzansko tržište na zahtev izdavaoca ili po službenoj dužnosti i javno objavljuje listu izdavalaca i vrstu hartije od vrednosti za koje je donela rešenje u roku od dva dana od dana donošenja predmetnog rešenja.

Trgovina finansijskim derivatima i garantni depozit

Član 93

Trgovina finansijskim derivatima vrši se u posebnom organizacionom delu Berze, na osnovu utvrđenih standardizovanih prava i obaveza ugovornih strana i za koja je, u roku od 30 dana pre početka trgovine, obavestila Komisiju za hartije od vrednosti o nameri uvođenja tog derivata u trgovinu.

Fjučers i opcijski ugovori zaključuju se preko članova Berze a ugovorne strane fjučers ugovora i prodavac opcijskog ugovora dužni su da polože garantni depozit na poseban račun kod organizacionog dela Berze koji obavlja poslove kliringa i saldiranja na Berzi.

XIII PRIVREMENA OBUSTAVA TRGOVINE I ISKLJUČENJE HARTIJE OD VREDNOSTI

Član 94

Berza može da privremeno obustavi trgovinu određenom hartijom od vrednosti u slučaju da trgovina tom hartijom može da izazove poremećaj na tržištu, odnosno, ako je to potrebno radi zaštite investitora i to na period do sticanja uslova za nastavak trgovine a najduže šest meseci od dana donošenja rešenja o privremenoj obustavi trgovine hartijama od vrednosti.

Pravilnikom o listingu i kotaciji i Pravilima poslovanja Berze, Berza propisuje uslove i način na koji se vrši privremena obustava trgovine hartijama od vrednosti.

Član 95

Berza može isključiti sa listinga hartije od vrednosti određenog izdavaoca, odnosno hartije od vrednosti određene klase ili serije istog izdavaoca u slučajevima propisanim zakonom i Pravilnikom o listingu i kotaciji hartija od vrednosti.

Berza može isključiti sa slobodnog berzanskog tržišta hartije od vrednosti određenog izdavaoca, odnosno hartije od vrednosti određene klase ili serije istog izdavaoca u slučajevima propisanim zakonom i Pravilima poslovanja Berze.

XIV NAČIN REŠAVANJA SPOROVA MEĐU ČLANOVIMA I UČESNICIMA NA BERZI

Član 96

Za rešavanje sporova između učesnika na Berzi, a u vezi sa poslovima koji se zaključuju na Berzi, obrazuje se Arbitraža.

Član 97

Arbitraža Berze ima listu arbitara koju imenuje (propisuje) Skupština Berze.

Lica iz stava 1 ovog člana imenuju se iz reda članova Berze, zaposlenih na Berzi, pravnih stručnjaka i drugih lica kvalifikovanih za oblast berzanskog poslovanja i hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata.

Član 98

Članovi Upravnog i Nadzornog odbora i direktor Berze ne mogu biti članovi Arbitraže.

Član 99

Arbitraža Berze donosi Pravilnik o radu kojim uređuje način obavljanja poslova Arbitraže.

XV NAČIN OBJAVLJIVANJA PRAVILA POSLOVANJA BERZE I DRUGIH AKATA BERZE I INFORMACIJA O RADU ORGANA BERZE

Član 100

Statut, Pravila poslovanja i Tarifnik Berze se, po dobijanju saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti, objavljuju u "Službenom glasniku RS".

Pravila poslovanja Berze i druga opšta akta Berze objavljuju se u službenom glasilu Berze.

Po odluci donosioca, pojedinačna akta Berze objavljuju se u službenom glasilu Berze, a obavezno se oglašavaju na berzanskoj tabli.

Član 101

Sva akta Berze i relevantne informacije o radu Berze, koje ne predstavljaju poslovnu tajnu, objavljuju se i distribuiraju preko informacionog i komunikacionog sistema Berze u koji su neposredno uključeni učesnici na Berzi.

XVI ZABRANA KORIŠĆENJA PRIVILEGOVANIH INFORMACIJA I MANIPULACIJA

Član 102

Zaposleni Berze, član Upravnog ili Nadzornog odbora Berze, kao i drugo lice kome su dostupne privilegovane informacije, ne sme ih koristiti ili ih prenositi trećim licima.

Privilegovanom informacijom u smislu stava 1 ovog člana, smatraju se poslovni podaci i informacije koje još nisu dostupne javnosti, a mogu uticati na cenu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata. Pod nejavnom informacijom podrazumeva se da informacija nije javno objavljena, odnosno istovremeno i jednako dostupna svim učesnicima na tržištu.

Lice iz stava 1 ovog člana, dužno je da o svakoj nameravanoj kupovini ili prodaji hartija od vrednosti na koje se odnose privilegovane informacije, a kojima se trguje na Berzi, prethodno obavesti izdavaoca te hartije od vrednosti, Komisiju za hartije od vrednosti i Berzu na način utvrđen podzakonskim aktom Komisije za hartije od vrednosti.

Član 103

Lica iz člana 102 ovog statuta ne mogu koristiti privilegovane informacije za ostvarivanje imovinske ili bilo koje druge koristi za sebe ili drugo lice, niti na osnovu njih preporučivati drugim licima da stiču, kupuju i prodaju hartije od vrednosti ili na drugi način raspolažu tim hartijama.

Član 104

Lica koja šire neistinite informacije kojima se stvara privid o činjenicama i okolnostima koje utiču ili mogu uticati na cenu hartija od vrednosti, na učesnike, na stanje ili kretanje na tržištu hartija od vrednosti u nameri da se jedno ili više lica podstaknu na to da zaključe ili ne zaključe ugovore o prometu hartija od vrednosti ili da ostvare, odnosno uzdrže se od ostvarivanja prava koja su u vezi sa hartijom od vrednosti, solidarno odgovaraju za štetu.

Član 105

Učesnicima (licima) u trgovanju na organizovanom tržištu zabranjeno je da preduzimaju radnje isključivo radi:

1)

povećanja cene određenih hartija od vrednosti i podsticanja drugih investitora na prodaju tih hartija;

2)

smanjenja cena određenih hartija od vrednosti i podsticanja investitora da kupe te hartije;

3)

stvaranja privida u pogledu obima prometa hartija od vrednosti.

Član 106

Lica koja učestvuju u manipulaciji kojom se stvara neistinita slika o tržištu hartija od vrednosti a odnosi se na pojavu kupovine, prodaje i pozajmljivanja hartija od vrednosti kojom se ne vrši promena zakonitih imalaca hartije od vrednosti ili davanjem ovlašćenom učesniku na tržištu hartija od vrednosti naloge za kupovinu odnosno prodaju određenih hartija od vrednosti uz istovremeno davanje naloga za prodaju, odnosno, kupovinu istih hartija od vrednosti u istom broju i po istoj ceni istom ili drugom ovlašćenom učesniku na tom tržištu kada se zna da je drugo lice dalo ili da će dati nalog za kupovinu odnosno prodaju istih hartija od vrednosti po istoj ceni istom ili drugom ovlašćenom učesniku na tom tržištu na osnovu prethodnog sporazuma sa ovlašćenim učesnikom na tržištu hartija od vrednosti ako se ta radnja preduzima radi uticaja na cenu na tržištu hartija od vrednosti na osnovu kojih nalogodavac ili druga lica mogu ostvarivati imovinsku korist, snose solidarnu odgovornost za nastalu štetu.

Član 107

Berzanski kontrolor ukazuje na kretanje cena hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata koje može biti posledica zloupotrebe korišćenja privilegovanih informacija.

Član 108

Upravni odbor može doneti rešenje o prestanku svojstva člana, odnosno učesnika na Berzi licu za koga je nadležni organ utvrdio da je zloupotrebio privilegovane informacije.

Rešenje kojim se utvrđuje da je neko lice zloupotrebilo privilegovane informacije objavljuje se na berzanskoj tabli, službenom glasilu Berze i sredstvima javnog informisanja.

Član 109

Lica koja u obavljanju svojih poslova svoje profesije ili funkcije imaju saznanja o privilegovanim informacijama dužna su da o svakoj nameravanoj kupovini ili prodaji hartija od vrednosti na koje se odnosi privilegovana informacija obavesti izdavaoca, Berzu i Komisiju za hartije od vrednosti, u svemu poštujući postupak predviđen Pravilima poslovanja Berze.

XVII ZAPOSLENI NA BERZI

Član 110

Prijem i raspored zaposlenih na Berzi vrši direktor Berze.

Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih na Berzi utvrđuju se u skladu sa zakonom, ovim statutom, Kolektivnim ugovorom ili Pravilnikom o radu i drugim aktima Berze.

Član 111

Zaposlenima, članovima Upravnog i Nadzornog odbora Berze, zabranjeno je širenje informacija kojima se stvara privid o činjenicama i okolnostima koje utiču ili mogu uticati na cenu hartija od vrednosti, na učesnike, na stanje ili kretanje na tržištu hartija od vrednosti, s namerom da se jedno ili više lica podstaknu na to da zaključe ili ne zaključe ugovore o prometu hartija od vrednosti, ili da ostvare, odnosno uzdrže se od ostvarivanja prava koja su u vezi sa hartijama od vrednosti.

Lica koja šire neistinite informacije iz stava 1 ovog člana solidarno odgovaraju za štetu.

Zaposleni na Berzi ne mogu biti članovi organa upravljanja, niti zaposleni kod brokersko-dilerskog društva, banaka ili izdavaoca hartija od vrednosti čijim se hartijama od vrednosti obavlja trgovina na Berzi.

Zabrana iz prethodnog stava ovog člana traje najviše šest meseci od dana prestanka radnog ili ugovornog odnosa ako je to predviđeno ugovorom o radu.

Član 112

Zaposleni biraju u Upravni i Nadzorni odbor po jednog predstavnika tajnim glasanjem.

Upravni odbor i direktor Berze blagovremeno obaveštavaju zaposlene o svom radu i poslovanju Berze, a naročito o razvojnim planovima i njihovom uticaju na ekonomski i socijalni položaj zaposlenih, kretanju i promenama zarada, zaštiti i bezbednosti na radu i merama za poboljšanje uslova rada, raspodeli dobiti i statusnim promenama, objavljivanjem na oglasnoj tabli za zaposlene, kao i organizovanjem sastanaka sa predstavnikom zaposlenih.

XVIII POSLOVNA TAJNA

Član 113

Poslovnom tajnom smatraju se podaci koje kao takve utvrdi Upravni odbor i donese u formi pravilnika.

Upravni odbor pravilnikom iz prethodnog stava utvrđuje način čuvanja i stepen odgovornost lica za čuvanje poslovne tajne.

Član 114

Podatke koji su poslovna tajna dužna su da čuvaju i druga lica ako su znala, ili su s obzirom na prirodu tih podataka, morala da znaju da su poslovna tajna.

Član 115

Članovi Upravnog odbora, Nadzornog odbora, direktor i druga lica koja poseduju podatke i isprave koji su proglašeni poslovnom tajnom Berze, kao i poverljive informacije u vezi sa poslovanjem Berze, snose odgovornost utvrđenu zakonom ako te podatke i isprave otkriju trećim licima, odnosno ako poverljive informacije zloupotrebe za svoj ili tuđ račun.

Lica iz stava 1 ovog člana dužna su da čuvaju poslovnu tajnu i da finansijske i ostale relevantne informacije i podatke koji su im dostupne zbog prirode posla kojim se bave, tretiraju kao poverljive.

Saopštenje ovih podataka i informacija moguće je samo u slučajevima kada to Upravni odbor odluči i od strane lica koja on odredi ili na zahtev kontrolnog organa.

XIX TUMAČENJE AKATA

Član 116

Tumačenje odredbi opštih i pojedinačnih akata Berze vrši organ koji je akt doneo.

Predlog za tumačenje akata mogu podneti akcionari Berze, članovi Berze, učesnici na Berzi i svako drugo zainteresovano lice.

Organ koji je akt doneo dužan je da odgovori na zahtev za tumačenje u roku od 30 dana od dana prijema zahteva.

Tumačenje se objavljuje na berzanskoj tabli i u službenom glasilu Berze.

XX ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE

Član 117

U obavljanju svoje delatnosti, pri nabavci i korišćenju opreme u svom poslovanju, Berza će se pridržavati zakonskih i drugih propisa i standarda koji uređuju oblast zaštite životne sredine.

XXI PRESTANAK BERZE I STATUSNE PROMENE

Član 118

Berza prestaje sa radom ako joj Komisija za hartije od vrednosti oduzme dozvolu za rad u slučajevima utvrđenim zakonom, kada Komisija za hartije od vrednosti saglasno odredbama zakona pokreće postupak njene likvidacije odnosno stečaja.

Član 119

Ako Berza prestane sa radom, akcionari imaju pravo na imovinu Berze, srazmerno sredstvima koja su uložili u osnovni kapital Berze, po izmirenju svih obaveza Berze.

Član 120

Odluku o statusnoj promeni Berze donosi Skupština Berze dvotrećinskom većinom glasova svih akcionara Berze.

Član 121

Inicijativu za izmenu i dopunu Statuta mogu podneti:

1) akcionari sa najmanje 15% osnovnog kapitala Berze ili sa najmanje 15% glasova svih akcionara Berze,

2) Upravni odbor,

3) Nadzorni odbor,

4) direktor Berze.

O pokrenutoj inicijativi izjašnjava se Upravni odbor. Ako Upravni odbor prihvati inicijativu, donosi odluku o sprovođenju postupka za izmenu, odnosno dopunu Statuta.

Predlog izmene, odnosno dopune Statuta utvrđuje Upravni odbor.

Član 122

O dopunama i izmenama Statuta, Skupština Berze donosi odluku većinom ukupnog broja glasova svih akcionara.

XXII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 123

Članovi Upravnog i Nadzornog odbora i direktor Berze nastavljaju sa obavljanjem funkcija do isteka mandata na koji su izabrani i imenovani.

Član 124

Pravo preče kupovine akcionara Berze koji u skladu sa Zakonom mogu biti osnivači Berze ne primenjuje se na slučajeve za koje su zakonskim propisima utvrđene posebne procedure prodaje imovine (subjekti nad kojima je pokrenut stečajni ili likvidacioni postupak), kao i u slučaju prenosa akcija, bez naknade, u postupku usaglašavanja akcionara Berze sa zakonom.

U slučajevima iz prethodnog stava akcije Berze se mogu prenositi na lica koja u skladu sa zakonom mogu biti akcionari Berze.

Član 125

Članovi Berze koji imaju taj status na dan stupanja na snagu ovog statuta zadržavaju taj status pod uslovom da ispunjavaju uslove za sticanje statusa člana Berze utvrđene ovim statutom.

U slučaju da ne ispunjavaju uslove iz prethodnog stava, članovi Berze zadržavaju taj status ukoliko u roku od mesec dana od dana usaglašavanja sa zakonom, iste ispune, a najkasnije u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog statuta.

Članu Berze koji ne postupi na način utvrđen prethodnim stavom ovog člana, Upravni odbor Berze oduzeće status člana Berze.

Član 126

Brokeri članova Berze koji imaju dozvolu za trgovanje na Berzi na dan stupanja na snagu ovog statuta, dužni su da u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog statuta, ispune uslove za izdavanje dozvole za trgovanje utvrđene ovim statutom.

Brokerima članova Berze koji ne postupe na način utvrđen prethodnim stavom ovog člana, Upravni odbor Berze oduzeće dozvole za trgovanje.

Član 127

Ovaj statut objavljuje se na berzanskoj tabli u sali za trgovanje Berze i internet stranici Berze, narednog dana od dana dobijanja saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

Ovaj statut objavljuje se u "Službenom glasniku RS" i službenom glasilu Berze - "Biltenu".

Član 128

Akcionari Berze su saglasni da sporove koji proisteknu iz ovog statuta ili u vezi sa njim, rešavaju sporazumno. Ako se spor ne može rešiti na ovaj način, za spor je nadležan Trgovinski sud u Beogradu.

Član 129

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut od 15. aprila 1997. godine, sa izmenama od 13. oktobra 1999. godine i 20. juna 2001. godine.