UREDBA
O STANJIMA U SLUŽBI I UNAPREĐIVANJU PROFESIONALNIH OFICIRA I PROFESIONALNIH PODOFICIRA

("Sl. list SRJ", br. 87/93, 7/94 - ispr., 33/94, 39/94 - ispr., 2/96, 2/2000 i 44/2002 i "Sl. list SCG", br. 6/2004)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom uredbom propisuju se: način i uslovi postavljanja profesionalnog oficira (u daljem tekstu: oficir) i profesionalnog podoficira (u daljem tekstu: podoficir) na dužnost, premeštaja i regulisanja drugih stanja u službi: način i uslovi unapređivanja oficira u čin pukovnika i viši čin i način i uslovi vanrednog unapređivanja oficira i podoficira.

II STANJA U SLUŽBI OFICIRA I PODOFICIRA

1. Postavljanje na dužnost

1) Zajedničke odredbe

Član 2

Oficiri, odnosno podoficiri raspoređuju se, prema potrebi službe, u vojne jedinice, odnosno vojne ustanove i postavljaju na odgovarajuće dužnosti, odnosno formacijska mesta utvrđena formacijom.

Oficiri, odnosno podoficiri mogu se, u skladu sa Zakonom o Vojsci Jugoslavije, rasporediti na dužnosti predviđene za profesionalne pripadnike Vojske Jugoslavije (u daljem tekstu: Vojska) u Saveznom ministarstvu za odbranu, drugom državnom organu, preduzeću i drugoj organizaciji (u daljem tekstu: raspored van Vojske).

Član 3

Formacijskim mestima, u smislu ove uredbe, smatraju se formacijska mesta u mirnodopskim i ratnim formacijama vojnih jedinica, odnosno vojnih ustanova Vojske (u daljem tekstu: jedinice, odnosno ustanove) kao i radna mesta uređena odgovarajućim aktima o sistematizaciji radnih mesta na koja se postavljaju oficiri i podoficiri raspoređeni van Vojske.

Postavljanjem, u smislu ove uredbe, smatra se postavljenje oficira, odnosno podoficira na određeno formacijsko mesto na osnovu akta starešine određenog propisom kojim je uređena nadležnost za rešavanje o odnosima u službi (u daljem tekstu: nadležni starešina).

Oficir, odnosno podoficir smatra se postavljenim na formacijsko mesto danom prijema dužnosti, što se konstatuje u izveštaju o prijemu dužnosti.

Član 4

Ako su Zakonom o Vojsci Jugoslavije (u daljem tekstu: Zakon) ili formacijom, odnosno aktom o sistematizaciji i unutrašnjoj organizaciji za određene dužnosti utvrđeni posebni uslovi (vojna škola, znanje stranog jezika, određeni stepen službene ocene, posebni zdravstveni uslovi, psihofizičke sposobnosti, radno iskustvo, akademsko, nastavno-naučno, naučno, stručno i drugo zvanje ili drugi posebni uslovi) na tu dužnost postavlja se oficir, odnosno podoficir koji te uslove ispunjava.

Član 5

Ako se oficir, odnosno podoficir postavlja na formacijsko mesto za koje je formacijom određena opšta vojnoevidenciona specijalnost, smatra se da je postavljen na formacijsko mesto u rodu, odnosno službi kojoj pripada.

Član 6

Oficiru, odnosno podoficiru koji se postavlja na formacijsko mesto za koje su određena dva formacijska čina ili više formacijskih činova (u daljem tekstu: čin u rasponu), aktom o postavljenju kao formacijski čin određuje se jedan od činova iz raspona, i to:

1) formacijski čin jednak činu koji ima - oficiru i podoficiru koji se postavlja na formacijsko mesto svoga čina;

2) formacijski čin neposredno viši od čina koji ima - oficiru i podoficiru koji se postavlja na formacijsko mesto višeg čina.

Član 7

Oficir, odnosno podoficir raspoređuje se u jedinicu, odnosno ustanovu ili van Vojske i postavlja na određenu dužnost, odnosno na određeno formacijsko mesto aktom nadležnog starešine.

Akt o raspoređivanju oficira, odnosno podoficira sadrži: prezime, ime jednog roditelja, lično ime, pripadnost rodu odnosno službi, ličnu vojnoevidencionu specijalnost, datum rođenja, jedinstveni matični broj građana, stanje u službi u kome je do tada bio, garnizon službovanja, položajnu grupu prema kojoj prima položajnu platu i datum od kada je prima, garnizon i jedinicu, odnosno ustanovu u koju se raspoređuje, a za oficira, odnosno podoficira raspoređenog van Vojske - i jedinicu, odnosno ustanovu koja će ga voditi u evidenciji, datum raspoređivanja, šifru stanja u službi, šifru jedinice, šifru položajne grupe i šifru garnizona u koji se raspoređuje.

Akt o postavljenju oficira, odnosno podoficira na formacijsko mesto, pored podataka iz stava 2 ovog člana, sadrži i: naziv dužnosti na koju se postavlja, formacijsku vojnoevidencionu specijalnost, formacijski čin koji mu se određuje aktom o postavljenju, formacijsku položajnu grupu, položajnu grupu prema kojoj će primati položajnu platu dok se nalazi na tom formacijskom mestu, formacijski čin utvrđen formacijom; garnizon službovanja, šifru dužnosti na koju se postavlja, šifru formacijske vojnoevidencione specijalnosti, šifru formacijske položajne grupe, šifru položajne grupe prema kojoj će primati položajnu platu, šifru formacijskog čina utvrđenog formacijom i šifru formacijskog čina koji mu se određuje aktom o postavljenju.

Ako je isti starešina nadležan i za raspoređivanje i za postavljanje, aktom o raspoređivanju istovremeno se vrši i postavljanje oficira, odnosno podoficira.

2) Postavljanje na formacijsko mesto svoga čina

Član 8

Oficir, odnosno podoficir se postavlja na formacijsko mesto svoga čina ili neposredno višeg čina, a samo izuzetno, po potrebi službe, može se postaviti i na formacijsko mesto neposredno nižeg čina.

Formacijskim mestom svoga čina smatra se mesto određeno formacijom ili odgovarajućim aktom o sistematizaciji, koje se popunjava oficirima ili podoficirima za koje je određen čin jednak činu koji oficir, odnosno podoficir ima.

Pod formacijskim mestom svoga čina podrazumeva se i mesto za koje je formacijom ili odgovarajućim aktom o sistematizaciji određen čin u rasponu ako se to mesto popunjava oficirom, odnosno podoficirom koji ima jedan od činova iz raspona i ako je aktom o postavljenju određen formacijski čin jednak činu koji oficir, odnosno podoficir ima.

3) Postavljanje na formacijsko mesto višeg čina

Član 9

Oficir, odnosno podoficir koji se ističe rezultatima u radu može biti postavljen na formacijsko mesto neposredno višeg čina.

Oficir, odnosno podoficir može, izuzetno, biti postavljen na formacijsko mesto za koje je određen čin koji je za dva čina ili više činova viši od čina koji ima ako se to mesto ne može popuniti na način propisan u stavu 1 ovog člana, s tim što mu se u aktu o postavljenju kao formacijski čin određuje neposredno viši čin od čina koji ima.

Oficir, odnosno podoficir iz st. 1 i 2 ovog člana postavlja se na formacijsko mesto roda, odnosno službe kojoj pripada ili na formacijsko mesto za koje je formacijom predviđena opšta vojnoevidenciona specijalnost.

Član 10

Pri izboru kandidata radi postavljanja na formacijsko mesto višeg čina uzimaju se u obzir stepen stručne spreme, službene ocene, iskustvo značajno za dužnost na koju se postavlja, uspeh na školovanju i posebni uslovi iz člana 4 ove uredbe.

Član 11

Pri izboru kandidata radi postavljanja oficira na formacijsko mesto višeg čina uzimaju se u obzir kandidati koji ispunjavaju uslove za to postavljenje.

Odluku o tome koji će kandidat biti postavljen na formacijsko mesto višeg čina donosi starešina nadležan za postavljenje, s tim što prethodno može zatražiti predlog i mišljenje kolegijuma ili komisije koju u tu svrhu obrazuje.

Član 12

Oficir, odnosno podoficir koji je postavljen na formacijsko mesto višeg čina može biti smenjen s tog mesta:

1) ako je na tom formacijskom mestu ocenjen nepovoljnom službenom ocenom;

2) ako je za postavljenje na to formacijsko mesto, kao poseban uslov, propisana službena ocena najmanje "ističe se" ("vrlo dobar"), a na tom mestu bude ocenjen nižom službenom ocenom;

3) ako je svojim radom uticao da jedinicu, odnosno ustanovu, organ, službu ili delatnost kojom komanduje nadležni organ oceni ocenom manjom od "dobar";

4) ako je svojim radom uticao da jedinicu, odnosno ustanovu, organ, službu ili delatnost kojom komanduje, koji su u prethodnom ocenjivanju bili ocenjeni ocenom "odličan", nadležni organ oceni ocenom "dobar";

5) ako se u jedinici, odnosno ustanovi kojom komanduje desi vanredni događaj s težim posledicama, a utvrdi se da on za to snosi krivicu ili deo krivice.

Oficir, odnosno podoficir koji je smenjen s formacijskog mesta višeg čina postavlja se na formacijsko mesto čina koji ima ili na formacijsko mesto neposredno nižeg čina ako nema mogućnosti da se postavi na formacijsko mesto svoga čina.

4) Postavljanje u okviru drugog roda odnosno službe i na formacijsko mesto druge specijalnosti

Član 13

Oficir, odnosno podoficir koji zbog ukidanja organizacijske jedinice ili formacijskog mesta na koje je postavljen, ili zbog ograničene sposobnosti za trupnu službu ili dužnost koju vrši ne može biti postavljen na drugo formacijsko mesto roda, odnosno službe kojoj pripada, a ne može biti upućen na prekvalifikaciju, može biti postavljen na formacijsko mesto u okviru drugog roda, odnosno službe ako u drugom rodu, odnosno službi postoji upražnjeno formacijsko mesto, a on da pristanak za takvo postavljenje.

Oficir roda koji je završio školu za usavršavanje oficira za obavljanje dužnosti taktičko-operativnog nivoa ili operativno-strategijskog nivoa može biti postavljen u drugi rod, na formacijsko mesto odgovarajućeg čina i specijalnosti ako to potrebe službe zahtevaju.

Član 14

Oficir, odnosno podoficir može se, izuzetno, u okviru svog roda, odnosno službe, postaviti na formacijsko mesto druge specijalnosti ako potrebe službe nalažu da se to formacijsko mesto prioritetno popuni u odnosu na formacijsko mesto koje odgovara specijalnosti oficira, odnosno podoficira koji se postavlja.

Član 15

Ako podoficir postavljen po odredbama čl. 13 i 14 ove uredbe ne bude u roku od tri godine postavljen na formacijsko mesto u okviru roda, odnosno službe kojoj pripada ili prema specijalnosti koju ima, nadležni starešina je dužan da ga predloži za prekvalifikaciju.

5) Postavljanje na formacijsko mesto nižeg čina

Član 16

Oficir, odnosno podoficir izuzetno može biti postavljen, po potrebi službe, na formacijsko mesto neposredno nižeg čina, uz zadržavanje prava svog čina:

1) kad se ukine formacijsko mesto ili se za formacijsko mesto na koje je postavljen odredi neposredno niži čin, ako ne postoji upražnjeno formacijsko mesto odgovarajućeg čina na koje bi mogao biti postavljen, ili ako potrebe službe ne dozvoljavaju da se odmah rasporedi ili premesti u drugu jedinicu ili ustanovu;

2) kad je unapređen u viši čin, a ne postoji upražnjeno mesto za koje je formacijom određen taj čin;

3) kad se pojedina formacijska mesta ne mogu drukčije popuniti a potrebe službe nalažu da se neodložno popune;

4) kad je smenjen s formacijskog mesta višeg čina, a nema mogućnosti za njegovo postavljenje na formacijsko mesto za koje je određen čin koji ima.

Član 17

Oficir, odnosno podoficir ne može biti postavljen na formacijsko mesto neposredno nižeg čina po potrebi službe:

1) ako u okviru jedinice odnosno ustanove kojom komanduje starešina nadležan za postavljenje ima neraspoređenih oficira, odnosno podoficira nižeg čina, odnosno nižeg stepena stručne spreme istog roda, odnosno službe kojima bi se takvo mesto moglo popuniti;

2) ako u okviru jedinice, odnosno ustanove kojom komanduje starešina nadležan za postavljenje ima oficira, odnosno podoficira kojima služba treba da prestane po odredbama člana 107 Zakona, a na čija bi se mesta mogao postaviti oficir, odnosno podoficir koji je predviđen za postavljenje na niži položaj.

Član 18

Starešina nadležan za postavljenje dužan je da najmanje jednom godišnje razmotri razloge zbog kojih je oficir, odnosno podoficir postavljen na formacijsko mesto neposredno nižeg čina i da ga, ako su ti razlozi prestali, postavi na formacijsko mesto odgovarajućeg čina.

6) Postavljanje oficira, odnosno podoficira kad se ukida formacijsko mesto ili se menjaju formacijski elementi

Član 19

Ako se pri propisivanju nove formacije ukida formacijsko mesto ili se menjaju pojedini formacijski elementi, a nema mogućnosti da se oficir, odnosno podoficir koji je bio postavljen na to mesto postavi na drugo odgovarajuće formacijsko mesto u okviru roda, odnosno službe ili specijalnosti kojoj pripada (sa istim formacijskim elementima), starešina nadležan za postavljenje dužan je da tom licu reguliše stanje u službi na jedan od ovih načina:

1) da ga po potrebi službe postavi na formacijsko mesto neposredno nižeg čina, pod uslovima propisanim u članu 16 ove uredbe;

2) da ga postavi na odgovarajuće formacijsko mesto u okviru drugog roda, odnosno službe ili druge specijalnosti, pod uslovima propisanim u čl. 13 i 14 ove uredbe.

Ako oficir, odnosno podoficir ne može biti postavljen na način propisan u stavu 1 ovog člana, stavlja se na raspolaganje po odredbama člana 63 stav 1 tačka 1 Zakona.

7) Postavljanje oficira na početne dužnosti

Član 20

Oficir se posle završenog školovanja i unapređenja u čin potporučnika postavlja na početnu dužnost u rodu, odnosno službi kojoj pripada.

Početnim dužnostima oficira smatraju se dužnosti komandira odeljenja, komandira voda i druge dužnosti za koje je formacijom određen čin potporučnika do čina kapetana, a u ratnom vazduhoplovstvu i protivvazdušnoj odbrani - i do čina kapetana I klase.

Ako je za obavljanje pojedinih početnih dužnosti predviđen pripravnički staž ili staž ukrcanja, oficir se na te dužnosti postavlja po završetku tog staža, a vreme provedeno na pripravničkom stažu, odnosno stažu ukrcanja računa mu se kao vreme provedeno na početnim dužnostima.

Vreme zadržavanja na početnim dužnostima može biti:

1) za oficira sa završenom vojnom akademijom ili sa drugom visokom stručnom spremom koja odgovara rodu, odnosno službi kojoj pripada - najmanje četiri godine;

2) za oficira sa višom vojnostručnom spremom ili drugom višom stručnom spremom koja odgovara rodu, odnosno službi kojoj pripada - najmanje šest godina.

8) Postavljanje podoficira na početne dužnosti

Član 21

Podoficir se posle završenog školovanja i unapređenja u čin vodnika raspoređuje u jedinicu, odnosno ustanovu i postavlja na početne dužnosti u rodu, odnosno službi kojoj pripada.

Početnim dužnostima, u smislu odredbe stava 1 ovog člana, smatraju se dužnosti komandira odeljenja i druge dužnosti u trupi za koje je formacijom određen čin vodnika, vodnika I klase i starijeg vodnika.

Ako je za obavljanje pojedinih početnih dužnosti predviđen pripravnički staž ili staž ukrcanja, podoficir se na te dužnosti postavlja po završetku tog staža.

9) Postavljanje oficira na naredne više komandne i druge dužnosti

Član 22

Naredne komandne i druge dužnosti, u smislu ove uredbe, jesu dužnosti komandira čete, njoj ravne i više dužnosti.

Na naredne komandne i druge dužnosti postavlja se oficir:

1) koji ispunjava posebne uslove iz člana 4 ove uredbe utvrđene za formacijsku dužnost na koju se postavlja;

2) koji je početnu dužnost iz člana 20 ove uredbe obavljao najmanje četiri, odnosno šest godina;

3) koji ima povoljnu službenu ocenu.

Pri izboru za postavljenje na narednu komandnu ili drugu dužnost između kandidata koji ispunjavaju uslove iz stava 1 ovog člana prednost se određuje na način propisan članom 10 ove uredbe.

10) Postavljanje podoficira na naredne više komandne i druge dužnosti

Član 23

Narednim dužnostima podoficira smatraju se dužnosti za koje je formacijom predviđen čin starijeg vodnika I klase, zastavnika ili zastavnika I klase.

11) Postavljanje oficira na dužnost za koju je formacijom određen čin pukovnika ili potpukovnika - pukovnika

Član 24

Na dužnost za koju je formacijom određen čin pukovnika ili potpukovnika - pukovnika može biti postavljen oficir čina potpukovnika ili pukovnika:

1) koji ima vojnu akademiju, odnosno visoku stručnu spremu za rod, odnosno službu kojoj pripada i školu za usavršavanje oficira za obavljanje dužnosti taktičko-operativnog nivoa ili stečen akademski naziv magistra, odnosno stečen stručni naziv specijaliste u naučnoj oblasti koja odgovara rodu odnosno službi kojoj pripada ili položen pravosudni ispit;

2) koji za poslednji period ocenjivanja ima službenu ocenu najmanje "ističe se" ("vrlo dobar");

3) koji je dužnost za koju je formacijom određen čin potpukovnika ili čin potpukovnika - pukovnika uspešno obavljao najmanje dve godine;

4) koji je zdrav i sposoban za službu bez ograničenja.

Oficir čina potpukovnika koji je završio odgovarajuću školu u inostranstvu, koja je po propisima o nostrifikaciji diploma i svedočanstava stečenih u inostranim školama izjednačena sa školama iz tačke 1 stav 1 ovog člana, ispunjava uslov iz tačke 1 stava 1 ovog člana za postavljenje na dužnost za koju je određen čin pukovnika ili potpukovnika - pukovnik.

Ako se na dužnost za koju je formacijom određen čin potpukovnika - pukovnika ne može postaviti oficir koji ispunjava uslove iz tačke 1 stava 1 ovog člana, načelnik Generalštaba Vojske Jugoslavije (u daljem tekstu: Generalštab) može, na predlog komandanta korpusa, njemu ravnog ili višeg starešine, odobriti dopunu formacije utvrđivanjem alternativne specijalnosti određene za oficira koji ima vojnu akademiju, odnosno visoku stručnu spremu za rod, odnosno službu kojoj pripada.

Na dužnosti iz stava 3 ovog člana može se pod uslovima propisanim članom 22 ove uredbe postavljati sa formacijskim elementima potpukovnika oficir čina majora ili potpukovnika.

12) Postavljanje oficira čina pukovnika na dužnost za koju je formacijom određen čin general-majora ili pukovnika - general-majora

Član 25

Na dužnost za koju je formacijom određen čin general-majora ili pukovnika - general-majora može biti postavljen oficir čina pukovnika:

1) koji ima vojnu akademiju, odnosno visoku stručnu spremu za rod odnosno službu kojoj pripada i školu za usavršavanje oficira za obavljanje dužnosti operativno-strategijskog nivoa ili naučni stepen doktora nauka u naučnoj oblasti koja odgovara rodu, odnosno službi kojoj pripada;

2) koji za poslednja dva perioda ocenjivanja ima službene ocene "naročito se ističe" ("odličan");

3) koji je u činu pukovnika proveo najmanje tri godine;

4) koji je najmanje četiri godine uspešno obavljao dužnosti čina pukovnika i to prvenstveno dužnosti komandanta puka - brigade, pomoćnika komandanta korpusa ili načelnika operativnog organa korpusa, starešine organizacijske jedinice Saveznog ministarstva za odbranu, odnosno Generalštaba nivoa načelnika odeljenja, odnosno drugu dužnost ili samostalnu dužnost tog nivoa;

5) koji poznaje najmanje jedan svetski jezik u obimu koji pruža drugi stepen kursa škole stranih jezika;

6) koji nije stariji od 50 godina.

Oficir čina pukovnika koji je završio odgovarajuću školu u inostranstvu koja je po propisima o nostrifikaciji diploma i svedočanstava stečenih u inostranim školama izjednačena sa školama iz tačke 1 stava 1 ovog člana ispunjava uslov iz te tačke 1 za postavljenje na dužnost za koju je određen čin general-majora ili pukovnika - general-majora.

Izuzetno od odredbe tačke 6 stava 1 ovog člana, na dužnost iz tog stava može se postaviti i pukovnik koji nije stariji od 52 godine:

1) ako ima naučni stepen doktora nauka iz oblasti koja je od interesa za Vojsku, ako se bavi naučnoistraživačkim radom u kome postiže značajne rezultate i ako ima više objavljenih radova koji su ocenjeni kao značajni za razvoj odbrane;

2) ako je na dužnosti u službi i ima naučni stepen doktora nauka u naučnoj oblasti koja odgovara službi kojoj pripada.

13) Raspoređivanje oficira i podoficira van Vojske

Član 26

Oficir, odnosno podoficir može se rasporediti van Vojske radi vršenja vojnih i drugih dužnosti koje obavljaju profesionalni pripadnici Vojske.

Oficir, odnosno podoficir raspoređuje se van Vojske i postavlja na radno mesto utvrđeno odgovarajućim aktima o sistematizaciji radnih mesta na koja se postavljaju oficiri, odnosno podoficiri.

Oficir, odnosno podoficir može biti raspoređen u Savezno ministarstvo za odbranu po zahtevu ili uz saglasnost saveznog ministra za odbranu, odnosno starešine koga on ovlasti.

Član 27

Oficir, odnosno podoficir koji je raspoređen van Vojske može biti postavljen na formacijsko mesto višeg čina, na način i po postupku koji su u Vojsci propisani za postavljenje oficira, odnosno podoficira na formacijsko mesto višeg čina.

Lice iz stava 1 ovog člana koje je predviđeno za postavljenje na formacijsko mesto višeg čina, a ne može biti postavljeno na takvo mesto, postavlja se na odgovarajuće formacijsko mesto u Vojsci ako za to postoje mogućnosti.

Oficiri, odnosno podoficiri raspoređeni van Vojske, upućuju se na školovanje pod uslovima i po postupku koji su ovom uredbom propisani za izbor i upućivanje na školovanje oficira na dužnostima u Vojsci.

14) Zastupanje u dužnosti

Član 28

Oficiru, odnosno podoficiru koji je privremeno sprečen da vrši dužnost određuje se zastupnik.

Zastupnik se može privremeno odrediti i za upražnjeno formacijsko mesto. Zastupnik može vršiti dužnost pored svoje redovne dužnosti. Zastupanje može trajati najduže šest meseci, o čemu odlučuje prvopretpostavljeni starešina, a po odluci drugopretpostavljenog starešine - do jedne godine.

Zastupnika određuje nadležni starešina aktom koji, pored podataka iz st. 2 i 3 člana 7 ove uredbe, sadrži i podatak o početku zastupanja, do kada zastupanje traje i da li će zastupnik za to vreme vršiti i svoju dužnost.

15) Premeštaj oficira, odnosno podoficira

Član 29

Premeštaj i raspored oficira i podoficira kao i raspored studenata vojne akademije, odnosno učenika srednje vojne škole po završetku školovanja vrše se u okviru mesta određenih formacijom.

Premeštajem se smatra promena mesta službovanja zbog postavljenja na novu dužnost, ako to zahteva promenu mesta prebivališta.

Premeštaj, odnosno raspored vrši se, po pravilu, jednom godišnje, i to u periodu od 1. juna do 1. septembra (u daljem tekstu: redovan premeštajni period).

Član 30

Premeštaj i raspored lica iz člana 29 ove uredbe mogu se vršiti i pre, odnosno posle redovnog premeštajnog perioda:

1) zbog rasporeda studenata vojne akademije, odnosno učenika srednje vojne škole i slušalaca vojnih škola po završenom školovanju, ili zbog popune pojedinih formacijskih mesta koja ostanu upražnjena posle upućivanja oficira i podoficira na školovanje ako se školovanje završava, odnosno upućivanje na školovanje vrši pre, odnosno posle redovnog premeštajnog perioda;

2) zbog neodložnih potreba službe.

Neodložnim potrebama službe iz tačke 2 stava 1 ovog člana smatra se formiranje nove, odnosno rasformiranje postojeće jedinice, odnosno ustanove ili ukidanje pojedinih formacijskih mesta, kao i popuna pojedinih novootvorenih ili upražnjenih formacijskih mesta u jedinici, odnosno ustanovi.

Član 31

Oficir, odnosno podoficir može pismeno izraziti želju za premeštajem (u daljem tekstu: molba za premeštaj) preko prvopretpostavljenog starešine od 1. novembra do 31. decembra tekuće godine.

Oficir, odnosno podoficir u molbi za premeštaj navodi razloge zbog kojih traži premeštaj i prilaže dokaze o tim razlozima, kao i popunjeni upitnik na obrascu broj 1, koji je objavljen uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Oficir, odnosno podoficir može biti premešten po stavu 1 ovog člana ako u garnizonu u koji traži premeštaj postoje potreba i mogućnost za njegovo postavljenje na odgovarajuće formacijsko mesto u rodu, odnosno službi kojoj pripada.

Pri razmatranju molbi za premeštaj prvenstveno se rešavaju molbe oficira, odnosno podoficira koji vojnu službu vrše na teritoriji na kojoj se služba vrši pod otežanim uslovima neprekidno šest godina ili, sa prekidima, više od osam godina.

Teritoriju na kojoj se služba vrši pod otežanim uslovima, u smislu stava 4 ovog člana, određuje načelnik Generalštaba.

Molbe iz stava 1 ovog člana jedinice odnosno ustanove dostavljaju redovnim putem nadležnom starešini najdocnije do 15. februara naredne godine. O svakoj molbi komanda jedinice, odnosno ustanove prilikom dostavljanja daje i mišljenje u vezi s premeštajem.

Član 32

Predlog za premeštaj oficira, odnosno podoficira podnosi starešina jedinice, odnosno ustanove na položaju komandanta samostalnog bataljona i starešina njemu ravnog ili višeg položaja. Inicijativu za podnošenje predloga mogu dati i druge pretpostavljene starešine oficira, odnosno podoficira.

Predlog za premeštaj se redovnim putem dostavlja nadležnom starešini.

Član 33

Pre donošenja akta o premeštaju i postavljenju na drugo formacijsko mesto, oficiru, odnosno podoficiru će se omogućiti da se izjasni o predstojećem premeštaju i postavljenju.

Član 34

U toku službe u Vojsci, oficir, odnosno podoficir može biti premešten najviše šest puta, ne uzimajući u obzir premeštaj zbog organizacijsko-formacijskih izmena i promena u razmeštaju jedinica, odnosno ustanova.

Izuzetno od odredbe stava 1 ovog člana, oficir, odnosno podoficir može biti premešten i više od šest puta ako na to pristane.

Član 35

Oficir, odnosno podoficir ne može bez svog pristanka biti premešten ako u roku od četiri godine ispunjava uslove za prestanak vojne službe po sili zakona, osim ako se premešta u mesto u kome želi da živi po prestanku službe ili ako se ukida ili preformira jedinica, odnosno ustanova u kojoj je na službi, ili se ukida formacijsko mesto na koje je postavljen, a nema odgovarajućeg upražnjenog formacijskog mesta na koje bi mogao biti postavljen u mestu službovanja.

16) Privremeno upućivanje na rad

Član 36

Oficir, odnosno podoficir može biti, po potrebi službe, privremeno upućen na rad u drugu jedinicu, odnosno ustanovu u istom ili drugom mestu službovanja radi zastupanja u dužnosti ili zbog izvršenja drugih određenih zadataka. Upućivanje može trajati najduže godinu dana u toku pet godina.

Oficir, odnosno podoficir upućuje se na privremeni rad aktom nadležnog starešine koji, pored podataka iz stava 2 člana 7 ove uredbe, sadrži i razlog upućivanja i period na koji se upućuje.

2. Pripravnički staž

Član 37

Radi sticanja prakse za samostalno vršenje dužnosti, na pripravnički staž se upućuju oficiri - lekari i diplomirani pravnici - po završetku fakulteta i oficiri pomorstva - po završetku vojne akademije.

Na pripravničkom stažu oficiri se osposobljavaju za samostalno vršenje dužnosti prema programima koje za lekare i oficire pomorstva donosi načelnik Generalštaba ili starešina koga on ovlasti, a za diplomirane pravnike - savezni ministar za odbranu ili starešina koga on ovlasti.

Oficiri se na pripravnički staž upućuju aktom nadležnog starešine koji, pored podataka iz stava 2 člana 7 ove uredbe, sadrži i podatke o trajanju pripravničkog staža i naziv jedinice, odnosno ustanova koja oficira vodi u evidenciji za vreme trajanja pripravničkog staža.

3. Školovanje oficira i podoficira u školama za usavršavanje

1) Zajedničke odredbe

Član 38

Oficiri se mogu upućivati na školovanje u škole za usavršavanje oficira radi osposobljavanja za obavljanje odgovarajućih komandnih i štabnih dužnosti u združenim taktičko-operativnim i operativno-strategijskim jedinicama, komandama i štabovima Vojske i za rukovođenje u sistemu odbrane zemlje na strategijskom nivou.

Radi osposobljavanja za obavljanje pojedinih dužnosti iz stava 1 ovog člana i drugih dužnosti u Vojsci i van Vojske, oficiri se mogu upućivati i na poslediplomsko školovanje radi sticanja akademskog naziva magistar i radi sticanja stručnog naziva specijaliste.

Podoficiri se mogu upućivati na školovanje radi usavršavanja i radi prekvalifikacije.

Član 39

Generalštab svake godine utvrđuje plan školovanja za usavršavanje i prekvalifikaciju i to po rodovima i službama.

Oficir, odnosno podoficir upućen na školovanje razrešava se od dužnosti, ako školovanje traje duže od jedne godine.

Podoficir upućen na školovanje radi prekvalifikacije razrešava se od dužnosti.

Upućivanje, odnosno razrešavanje od dužnosti i upućivanje oficira, odnosno podoficira na školovanje vrši se aktom nadležnog starešine koji, pored podataka iz stava 2 člana 7 ove uredbe, sadrži i podatak o vrsti i trajanju školovanja.

2) Uslovi za izbor kandidata

Član 40

Na školovanje u školu za usavršavanje oficira za dužnosti taktičko-operativnog nivoa može biti upućen oficir:

1) koji ima vojnu akademiju, drugu visoku školu ili fakultet;

2) koji ima najmanje čin majora;

3) koji u toku službe ima sve povoljne službene ocene, a za poslednji period ocenjivanja pre upućivanja na školovanje ima ocenu najmanje "ističe se" ("vrlo dobar");

4) koji je dužnost za koju je određen čin majora ili viši čin uspešno obavljao najmanje dve godine;

5) koji je zdrav i sposoban za vojnu službu bez ograničenja;

6) koji je položio prijemni ispit ako je to u uslovima za školovanje propisano;

7) koji u godini u kojoj se upućuje na školovanje nije stariji od 40 godina.

Član 41

Na poslediplomske studije za sticanje akademskog naziva magistra i sticanje stručnog naziva specijaliste može biti upućen oficir:

1) koji je završio vojnu akademiju ili drugu visoku školu, odnosno fakultet;

2) koji je u toku vojne službe imao povoljne sve službene ocene, a za poslednji period ocenjivanja pre upućivanja na poslediplomske studije da ima ocenu najmanje "ističe se" ("vrlo dobar");

3) koji je u vojnoj službi proveo najmanje tri godine;

4) koji poznaje jedan od stranih svetskih jezika toliko da se može služiti stranom stručnom literaturom;

5) koji je zdravstveno sposoban za vojnu službu bez ograničenja,

6) koji je ispoljio smisao za naučnoistraživački rad;

7) koji u kalendarskoj godini u kojoj se upućuje na poslediplomske studije nije stariji od 38 godina.

Na poslediplomske studije iz stava 1 ovog člana može biti upućen i oficir koji je u vojnoj službi proveo manje od tri godine ako je vojnu akademiju ili drugu visoku školu odnosno fakultet završio sa srednjom ocenom najmanje 9 i ako ispunjava druge uslove iz stava 1 ovog člana.

Član 42

Na školovanje u školi za usavršavanje oficira za dužnosti operativno-strategijskog nivoa može biti upućen oficir:

1) koji je školu za usavršavanje oficira za dužnosti taktičko-operativnog nivoa ili poslediplomske studije završio sa najmanje srednjom ocenom 8;

2) koji ima najmanje čin potpukovnika;

3) koji je komandne, štapsko-operativne, naučno-nastavne ili druge dužnosti za koje je određen čin potpukovnika ili viši čin uspešno obavljao najmanje dve godine;

4) koji je za poslednji period ocenjivanja ocenjen službenom ocenom naročito se ističe (odličan);

5) koji poznaje jedan svetski jezik u obimu koji pruža drugi stepen kursa škole stranih jezika;

6) koji u kalendarskoj godini u kojoj se upućuje na školovanje nije stariji od 47 godina.

Član 43

Prednost za prijem na školovanje u školama za usavršavanje oficira ima oficir koji ima bolju poslednju službenu ocenu, a ako imaju istu poslednju službenu ocenu - koji je kontinuirano u dužem vremenu ocenjivan boljom službenom ocenom, koji ima bolje ocene sa školovanja, koji ima viši čin, koji je postavljen na formacijsko mesto višeg čina i koji je uspešnije obavljao više različitih dužnosti.

Član 44

Na školovanje se može uputiti podoficir:

1) koji ima podoficirsku školu, odnosno drugu odgovarajuću srednju školu;

2) koji nema viši čin od čina starijeg vodnika;

3) koji je tokom vojne službe imao sve službene ocene povoljne a za poslednji period ocenjivanja pre upućivanja na školovanje ocenu najmanje ističe se (vrlo dobar);

4) koji nije stariji od 35 godina u godini u kojoj se upućuje na školovanje;

5) koji je zdav i sposoban za vojnu službu bez ograničenja.

Na prekvalifikaciju može biti upućen i podoficir koji je ograničeno sposoban za vojnu službu i koji ima za poslednji period ocenjivanja službenu ocenu najmanje "dobar".

3) Postupak za izbor kandidata i upućivanje na školovanje

Član 45

Kandidati za upućivanje u škole za usavršavanje oficira i za sticanje akademskog naziva magistra i sticanje stručnog naziva specijaliste biraju se na osnovu konkursa koji raspisuje Generalštab.

Kandidate podoficire za upućivanje na školovanje radi usavršavanja, odnosno prekvalifikacije, na predlog komandanta puka - brigade, njemu ravnog ili višeg položaja i u skladu sa planom školovanja koji donosi Generalštab, određuje komandant korpusa.

Uz predlog za školovanje prilaže se popunjeni obrazac broj 2, koji je objavljen uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 46

Pri izboru oficira radi upućivanja na školovanje razmatraju se molbe svih kandidata koji ispunjavaju uslove za određeno školovanje.

Odluku o tome koji će oficir biti upućen na školovanje donosi načelnik Generalštaba ili starešina koga on ovlasti, s tim što prethodno može zatražiti predlog i mišljenje kolegijuma ili komisije koju u tu svrhu obrazuje.

4. Prevođenje u drugi rod odnosno službu

Član 47

Oficir, odnosno podoficir može biti po molbi preveden iz jednog roda, odnosno službe u drugi rod, odnosno službu, ako ima stručnu spremu za rod ili službu u koju se prevodi i ako potrebe popune to omogućavaju.

Oficir, odnosno podoficir može biti po potrebi službe preveden iz jednog roda, odnosno službe u drugi rod, odnosno službu kad se zbog reorganizacije vojnih jedinica, odnosno vojnih ustanova ili iz drugih razloga smanjuje broj formacijskih mesta u jednom rodu, odnosno službi, a u drugom rodu, odnosno službi postoje upražnjena formacijska mesta i potreba da se ta mesta popune, ako ima stručnu spremu za rod, odnosno službu u koju se prevodi.

Za prevođenje oficira, odnosno podoficira po potrebi službe prema stavu 2 ovog člana potreban je pristanak lica koje se prevodi.

5. Lečenje i bolovanje

Član 48

Oficir, odnosno podoficir razrešava se dužnosti i stavlja u stanje na lečenju i bolovanju aktom nadležnog starešine, koji se donosi po nastupanju pravnosnažnosti nalaza, ocene i mišljenja nadležnog organa zdravstvene službe, odnosno posle isteka vremena od šest meseci neprekidnog lečenja i bolovanja, s tim što mu se vreme u tom stanju u službi računa od dana kada je neprekidno odsustvovao sa dužnosti zbog ovog razloga.

Akt iz stava 1 ovog člana pored podataka navedenih u stavu 2 člana 7 ove uredbe sadrži i podatak od kada se oficiru, odnosno podoficiru računa navedeno stanje u službi i koja će ga jedinica, odnosno ustanova voditi u evidenciji.

Na način opisan u stavu 1 ovog člana, u stanje u službi na lečenju i bolovanju stavlja se i oficir, odnosno podoficir koji je razrešen od dužnosti i upućen na pripravnički staž ili na školovanje, s tim što se stavlja u evidenciju jedinici, odnosno ustanovi iz koje je upućen na pripravnički staž, odnosno na školovanje ili jedinici, odnosno ustanovi lociranoj u mestu u kome mu živi porodica.

6. Stavljanje na raspolaganje

Član 49

Smatra se da oficir, odnosno podoficir koji se stavlja na raspolaganje saglasno tački 1 stava 1 člana 63 Zakona ne može biti postavljen na drugo formacijsko mesto, odnosno na drugu odgovarajuću dužnost ako u jedinici kojom komanduje nadležni starešina nema upražnjeno formacijsko mesto njegovog ili neposredno nižeg čina u rodu, odnosno službi kojoj pripada na kome se obavlja dužnost za koju je zdravstveno sposoban, ili ako ne da pristanak za postavljanje na formacijsko mesto u drugom rodu, odnosno službi ako takvo formacijsko mesto postoji.

Oficir, odnosno podoficir stavlja se na raspolaganje aktom nadležnog starešine koji, pored podataka iz stava 2 člana 7 ove uredbe, sadrži i podatak od kada se nalazi na raspolaganju i kojoj se jedinici, odnosno ustanovi stavlja na raspolaganje.

Oficiru, odnosno podoficiru vreme na raspolaganju računa se od dana predaje dužnosti koju je vršio u vreme nastupanja razloga iz stava 1 člana 63 Zakona za stavljanje na raspolaganje.

7. Udaljenje od dužnosti

Član 50

Oficir, odnosno podoficir koji se nalazi u pritovoru ili na izdržavanju kazne zatvora zbog krivičnog dela udaljava se od dužnosti danom određivanja pritvora, odnosno danom stupanja u kazneno-popravnu ustanovu radi izdržavanja kazne zatvora.

Udaljenje oficira, odnosno podoficira primenom odredbe stava 2 člana 64 Zakona vrši se danom saopštenja akta nadležnog starešine o udaljenju od dužnosti.

Akt o udaljenju od dužnosti, pored podataka iz stava 2 člana 7 ove uredbe, sadrži i podatke o razlogu za udaljenje od dužnosti, vremenu od kada se udaljenje od dužnosti računa i koja će jedinica, odnosno ustanova lice udaljeno od dužnosti voditi u evidenciji. Ako se oficir, odnosno podoficir udaljava od dužnosti primenom odredbe stava 2 člana 64 Zakona, u aktu o udaljenju od dužnosti navodi se i podatak o raspoređivanju na rad u jedinicu, odnosno ustanovu u kojoj je na službi ili u drugu jedinicu, odnosno ustanovu u mestu službovanja.

Član 51

Razlozi za udaljenje od dužnosti oficira, odnosno podoficira po osnovu stava 1 člana 64 Zakona postoje do dana ukidanja pritvora, odnosno do dana otpuštanja lica sa izdržavanja kazne zatvora zbog krivičnog dela.

Razlozi za udaljenje od dužnosti oficira, odnosno podoficira po osnovu stava 2 člana 64 Zakona postoje do dana okončanja krivičnog, odnosno disciplinskog postupka pravnosnažnom odlukom vojnog disciplinskog suda, odnosno nadležnog vojnog suda.

Oficir, odnosno podoficir koji je bio udaljen od dužnosti po osnovu tačke 1 stava 1 člana 64 Zakona može se, posle ukidanja pritvora, udaljiti od dužnosti po osnovu stava 2 člana 64 Zakona ako je krivično delo takve prirode da bi bilo štetno da se to lice raspoređuje na dužnost pre okončanja krivičnog postupka.

III UNAPREĐIVANJE OFICIRA I PODOFICIRA

1. Zajedničke odredbe

Član 52

Oficir, odnosno podoficir unapređuje se u viši čin aktom nadležnog starešine koji sadrži: prezime, ime jednog od roditelja, lično ime, jedinstveni matični broj građana, čin koji ima, rod, odnosno službu kojoj pripada, čin u koji se unapređuje, datum rođenja, jedinicu u kojoj je na dužnosti, datum unapređivanja, šifru vrste unapređenja, šifru čina u koji se unapređuje i šifru datuma unapređenja.

Član 53

Oficiri u činu potpukovnika unapređuju se u čin pukovnika pod uslovima propisanim Zakonom i ovom uredbom tako da broj oficira čina pukovnika odgovarajućeg roda, odnosno službe ne prelazi 90% formacijskih mesta čina pukovnika tog roda, odnosno službe.

Oficiri u činu pukovnika unapređuju se u čin general-majora pod uslovima propisanim Zakonom i ovom uredbom tako da broj oficira čina general-majora ne prelazi 80% formacijskih mesta utvrđenih za taj čin.

Izuzetno od odredaba st. 1 i 2 ovog člana oficir kome prestaje služba radi korišćenja prava na penziju unapređuje se pod uslovima propisanim Zakonom i ovom uredbom, u neposredno viši čin nezavisno od broja oficira odgovarajućeg čina.

U broj formacijskih mesta iz stava 1 ovog člana računaju se sva formacijska mesta čina pukovnika i formacijska mesta za koja je formacijom utvrđen formacijski čin u rasponu: potpukovnik - pukovnik u okviru roda, odnosno službe.

U broj formacijskih mesta iz stava 2 ovog člana računaju se sva formacijska mesta čina general-majora i formacijska mesta za koja je formacijom utvrđen formacijski čin u rasponu pukovnik -general-major.

U broj formacijskih mesta iz stava 1 ovog člana računaju se i formacijska mesta pukovnika, odnosno potpukovnika - pukovnika opšte vojnoevidencione specijalnosti.

Formacijska mesta iz stava 6 ovog člana računaju se u okviru roda, odnosno službe kojima pripadaju oficiri postavljeni na ta formacijska mesta.

2. Redovno unapređivanje

Član 54

U čin pukovnika unapređuje se oficir u činu potpukovnika koji, pored uslova iz stava 2 člana 43 Zakona, ispunjava i sledeće posebne uslove:

1) da ima završenu vojnu akademiju, odnosno visoku stručnu spremu za rod, odnosno službu kojoj pripada i školu za usavršavanje oficira za obavljanje dužnosti taktičko-operativnog nivoa ili akademski naziv magistra, odnosno - stručni naziv specijaliste u naučnoj oblasti koja odgovara rodu, odnosno službi kojoj pripada;

2) da za poslednji period ocenjivanja ima službenu ocenu najmanje "ističe se" ("vrlo dobar");

3) da na rang-listi za unapređivanje oficira u čin pukovnika roda, odnosno službe kojima pripada zauzima mesto obuhvaćeno mogućim brojem kandidata za unapređenje određenim u skladu sa stavom 1 člana 53 ove uredbe.

Član 55

Rang-lista za unapređenje oficira u čin pukovnika sastavlja se u Personalnoj upravi Generalštaba po rodovima, odnosno službama, nezavisno od toga da li se kandidati za unapređenje nalaze na dužnostima u okviru svog roda, odnosno službe, ili na drugim dužnostima. U rang-listu se unose svi oficiri čina potpukovnika koji ispunjavaju uslove za unapređenje iz stava 2 člana 43 Zakona i člana 54 tač. 1 i 2 stava 1 ove uredbe.

Osnovni kriterijum za određivanje redosleda u rang-listi je vreme provedeno na formacijskom mestu čina pukovnika. Oficirima koji bi po ovom kriterijumu zauzeli isto mesto, redosled se određuje prema stepenu službene ocene, a zatim prema vremenu provedenom u činu potpukovnika.

Broj mogućih kandidata za unapređenje u čin pukovnika za svaki rod, odnosno službu određuje se u skladu sa stavom 1 člana 53 ove uredbe.

Član 56

U čin general-majora unapređuje se oficir u činu pukovnika koji, pored uslova za unapređenje iz stava 2 člana 43 Zakona, ispunjava i sledeće posebne uslove:

1) da ima vojnu akademiju, odnosno visoku stručnu spremu za rod, odnosno službu, kojoj pripada i školu za usavršavanje oficira za dužnosti operativno-strategijskog nivoa ili naučni stepen doktora nauka u naučnoj oblasti koja odgovara rodu, odnosno službi kojoj pripada;

2) da za poslednji period ocenjivanja ima službenu ocenu "naročito se ističe" ("odličan");

3) da na rang-listi za unapređenje oficira u čin general-majora zauzima mesto koje je obuhvaćeno mogućim brojem kandidata za unapređenje određenim u skladu sa odredbama stava 2 člana 53 ove uredbe.

Član 57

Za unapređenje pukovnika u čin general-majora sastavlja se u Generalštabu jedinstvena rang-lista, u koju se unose svi oficiri čina pukovnika koji ispunjavaju uslove za unapređenje u čin general-majora iz stava 2 člana 43 Zakona i stava 1 člana 56 tač. 1 i 2 ove uredbe.

Osnovni kriterijum za određivanje redosleda u rang-listi je vreme provedeno na formacijskom mestu višeg čina. Oficirima koji bi po ovom kriterijumu zauzeli isto mesto redosled se određuje prema vremenu provedenom u činu pukovnika.

Broj mogućih kandidata za unapređenje u čin general-majora određuje se u skladu sa stavom 2 člana 53 ove uredbe.

Član 58

Oficir u činu general-majora, general-potpukovnika i general-pukovnika unapređuje se u neposredno viši čin ako, pored uslova iz stava 2 člana 43 Zakona, ispunjava i sledeće posebne uslove:

1) da ima vojnu akademiju, odnosno visoku stručnu spremu za rod, odnosno službu kojoj pripada i školu za usavršavanje oficira za dužnosti operativno-strategijskog nivoa ili naučni stepen doktora nauka u naučnoj oblasti koja odgovara rodu, odnosno službi kojoj pripada;

2) da za poslednji period ocenjivanja ima službenu ocenu "naročito se ističe" ("odličan").

3. Vanredno unapređivanje

Član 59

Oficir, odnosno podoficir koji ispunjava uslove za unapređenje propisane Zakonom i ovom uredbom, osim uslova koji se odnosi na vreme provedeno u činu, a koji postiže izuzetne rezultate u radu i pokazuje izuzetne sposobnosti posebno u komandovanju jedinicama, može, radi ubrzanog kretanja u službi, biti unapređen u neposredno viši čin ako je proveo u činu najmanje jednu polovinu vremena koje je Zakonom propisano za pojedine činove i ako se na formacijskom mestu višeg čina nalazio najmanje godinu dana.

Član 60

Oficir, odnosno podoficir koji ispunjava uslove za unapređenje iz člana 41 Zakona, a nije postavljen na formacijsko mesto višeg čina može, izuzetno, biti vanredno unapređen u neposredno viši čin:

1) ako je dugogodišnjom savesnom službom stekao izuzetne zasluge za Vojsku;

2) ako je učinio delo od posebnog značaja za odbranu zemlje.

Lice iz tačke 1 stava 1 ovog člana može biti vanredno unapređeno ako mu prestaje vojna služba zbog korišćenja prava na penziju.

Član 61

Smatra se da je oficir do čina majora dugogodišnjom savesnom službom stekao zasluge za Vojsku ako je tokom cele vojne službe ocenjivan povoljnom službenom ocenom, s tim da je za poslednja dva perioda ocenjivanja ocenjen ocenom "naročito se ističe" ("odličan") i ako je u činu koji ima proveo najmanje 10 godina.

Član 62

Smatra se da je oficir čina potpukovnika dugogodišnjom savesnom službom stekao izuzetne zasluge za Vojsku:

1) ako ima stručnu spremu koja je propisana kao uslov za postavljanje na dužnost za koju je formacijom određen čin pukovnika;

2) ako je u toku vojne službe najmanje deset godina proveo na dužnostima za koje je formacijom određen čin potpukovnika;

3) ako je tokom svog radnog veka najmanje za jednu polovinu vojne službe ocenjivan službenom ocenom "naročito se ističe" ("odličan").

Oficir iz stava 1 ovog člana može biti vanredno unapređen u čin pukovnika ako u činu potpukovnika provede najmanje deset godina.

Član 63

Smatra se da je oficir čina pukovnika do čina general-pukovnika dugogodišnjom savesnom službom stekao izuzetne zasluge za Vojsku:

1) ako ima stručnu spremu koja je Zakonom propisana kao uslov za postavljenje na dužnost za koju je formacijom određen čin generala;

2) ako je u toku vojne službe najmanje osam godina proveo na dužnostima za koje je formacijom određen čin koji ima;

3) ako je tokom svog radnog veka najmanje za jednu polovinu vojne službe ocenjivan službenom ocenom "naročito se ističe" ("odličan").

Oficir iz stava 1 ovog člana može biti vanredno unapređen u neposredno viši čin ako u prethodnom činu provede najmanje osam godina.

Član 64

Smatra se da je oficir, odnosno podoficir učinio delo od posebnog značaja za odbranu zemlje i da može biti vanredno unapređen u neposredno viši čin:

1) ako je neposrednim angažovanjem na zadacima borbene obuke i vaspitanja, zadacima istraživanja, razvoja i usavršavanja ili na drugim zadacima koji imaju trajnu naučnu vrednost i poseban značaj za Vojsku znatno doprineo izgradnji borbene gotovosti jedinice, razvoju vojne nauke u odgovarajućoj naučnoj oblasti i naučnim dostignućima koja se mogu uspešno primeniti u odbrani zemlje, ratnoj veštini i modernizaciji Vojske; ili

2) ako je ispoljio izuzetno požrtvovanje u spasavanju ljudskih života ili vojne i druge imovine većeg obima.

Oficir, odnosno podoficir iz stava 1 tačke 1 ovog člana može biti vanredno unapređen u neposredno viši čin ukoliko ima odgovarajuću stručnu spremu koja je Zakonom propisana kao uslov za unapređenje u taj čin.

Član 65

Oficir, odnosno podoficir iz čl. 61 do 63 ove uredbe koji ispunjava propisane uslove za vanredno unapređenje, kome vojna služba prestaje zbog trajne nesposobnosti za službu u Vojsci nastale kao neposredna posledica vršenja vojne službe, može biti vanredno unapređen u neposredno viši čin bez obzira na vreme provedeno u prethodnom činu.

4. Postupak za unapređivanje oficira, odnosno podoficira

1) Redovno unapređivanje

Član 66

Predlog za unapređenje oficira do čina majora, odnosno podoficira dostavlja se redovnim putem nadležnom starešini u roku od pet dana od dana ispunjenja uslova za unapređenje. Starešina na položaju komandanta samostalnog bataljona ili starešina njemu ravnog ili višeg položaja dužan je da dostavi predlog za sve oficire, odnosno podoficire koji ispunjavaju uslove za unapređenje. Predlog se dostavlja na obrascu br. 3, koji je objavljen uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Predlog za unapređivanje oficira, odnosno podoficira koji je razrešen od dužnosti zbog upućivanja na školovanje ili specijalizaciju zbog lečenja, bolovanja ili stavljanja na raspolaganje, odnosno koji je na radu van Vojske, dostavlja starešina jedinice, odnosno ustanove kod koje se to lice vodi u evidenciji.

Svaki starešina viši od starešine koji je podneo predlog za unapređenje odbiće predlog ako utvrdi da lice predloženo za unapređenje ne ispunjava uslove za unapređenje.

Član 67

Predlog za unapređenje u čin pukovnika i viši čin dostavlja se redovnim putem personalnoj upravi Generalštaba radi sastavljanja rang-liste iz čl. 55 i 57 ove uredbe i pripreme predloga akta o unapređenju za oficire za čije je unapređenje nadležan načelnik Generalštaba i predsednik Savezne Republike Jugoslavije.

Predlozi iz stava 1 ovog člana dostavljaju se dva puta godišnje, i to do 1. maja za oficire koji ispunjavaju uslove za unapređenje zaključno sa 16. junom i do 10. novembra za oficire koji ispunjavaju uslove za unapređenje zaključno sa 31. decembrom tekuće godine.

Personalna uprava Generalštaba do 1. juna i 20. decembra obaveštava Kabinet saveznog ministra za odbranu ko je od predloženih oficira za čije je unapređenje nadležan savezni ministar za odbranu na rang-listi zauzeo mesto obuhvaćeno mogućim brojem kandidata za unapređenje.

Oficiri čina potpukovnika i višeg čina unapređuju se u neposredno viši čin dva puta godišnje, i to 16. juna i 31. decembra. Oficir iz stava 3 člana 53 ove uredbe može se unaprediti i van ovih rokova.

Član 68

Starešina nadležan za unapređenje dužan je da donese akt o unapređenju najdocnije u roku od mesec dana od dana kad je oficir, odnosno podoficir ispunio uslove za unapređenje.

Prepis akta o unapređenju dostavlja se organizacijskoj jedinici u kojoj je oficir, odnosno podoficir na službi radi upisivanja u dokumenta personalne i finansijske evidencije.

2) Vanredno unapređenje

Član 69

Predlog za vanredno unapređenje podnosi starešina jedinice, odnosno ustanove iz stava 1 člana 66 ove uredbe na obrascu broj 3.

Predlog za vanredno unapređenje posebno se obrazlaže i dokumentuje.

Predlozi za vanredno unapređenje dostavljaju se redovnim putem Personalnoj upravi Generalštaba dva puta godišnje, i to do 1. maja i do 10. novembra tekuće godine.

U pripremi predloga za odluku o vanrednom unapređenju oficira, odnosno podoficira načelnik Generalštaba može zatražiti mišljenje svog kolegijuma ili komisije koju u tu svrhu obrazuje.

Oficiri, odnosno podoficiri vanredno se unapređuju 16. juna i 31. decembra. Oficiri, odnosno podoficiri kojima prestaje služba radi korišćenja prava na penziju mogu se unaprediti i van ovih rokova.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 70

Izuzetno od odredbe stava 1 člana 53 ove uredbe, do 31. decembra 1995. godine oficiri čina potpukovnika unapređuju se u čin pukovnika pod uslovima propisanim Zakonom i ovom uredbom tako da broj oficira čina pukovnika odgovarajućeg roda, odnosno službe ne prelazi broj formacijskih mesta čina pukovnika tog roda, odnosno službe.

Član 71

Izuzetno od odredbe stava 4 člana 67 ove uredbe, oficiri čina potpukovnika i višeg čina koji su do 31. decembra 1993. godine ispunili uslove propisane Zakonom i ovom uredbom za redovno unapređenje unapređuju se u neposredno viši čin 31. decembra 1993. godine.

Član 71a

Odredbe člana 40 tačka 7 i člana 42 stav 1 tačka 6 ove uredbe primenjuju se od 1. januara 1996. godine.

Član 72

Oficiri koji su do dana stupanja na snagu ove uredbe završili jednu od ovih škola: Višu vojnu akademiju, komandno-štabnu školu vida, komandno-štabnu školu taktike vida, Visoku vojno-političku školu i Visoku školu za vojno-sociološke i psihološke studije i istraživanja smatra se da su završili školu za usavršavanje oficira za obavljanje dužnosti taktičko-operativnog nivoa.

Oficiri koji su do dana stupanja na snagu ove uredbe završili jednu od ovih škola: Školu opštenarodne odbrane, Ratnu školu, Komandno-štabnu školu operatike i Školu nacionalne odbrane smatra se da su završili školu za usavršavanje oficira za obavljanje dužnosti operativno-strategijskog nivoa.

Član 73

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Pravilnik o sprovođenju odredaba Zakona o službi u oružanim snagama o kretanju u službi i unapređivanju aktivnih vojnih lica ("Službeni vojni list", br. 3-I/86, 3-I/90, 6-I/90, 18-I/91 i 19/93).

Član 74

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".

 

Samostalni član Uredbe o dopuni
Uredbe o stanjima u službi i unapređivanju
profesionalnih oficira i profesionalnih podoficira

("Sl. list SRJ", br. 33/94)

Član 2

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".

 

Samostalni član Uredbe o dopuni
Uredbe o stanjima u službi i unapređivanju
profesionalnih oficira i profesionalnih podoficira

("Sl. list SCG", br. 6/2004)

Član 2

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SCG".

 

___________________
  (Komanda - uprava)

Obrazac broj 1

UPITNIK
ZA PROFESIONALNE OFICIRE I PROFESIONALNE PODOFICIRE KOJI SE PREDLAŽU, ODNOSNO PODNOSE MOLBU ZA PREMEŠTAJ IZ JEDNOG GARNIZONA U DRUGI GARNIZON

1.

Porodično ime, očevo ime i ime

 

2.

Čin i lična vojnoevidenciona specijalnost

 

3.

Dužnost, formacijska vojnoevidenciona specijalnost, čin, jedinica i garnizon

 

4.

Datum i mesto (opština) rođenja

 

5.

Bračno stanje
Za oženjene se navodi
1) godina sklapanja braka
2) za ženu: ime, da li je zaposlena, gde i u kom zvanju
3) za decu: ime i godina rođenja, a za decu preko 10 godina - i koju školu pohađaju, odnosno čime se bave

 

6.

Da li osim članova porodice ima još nekog u zajedničkom domaćinstvu koga je po zakonu dužan da izdržava (navesti ime, stepen srodstva i godinu rođenja)

 

7.

Zdravstveno stanje - njegovo i članova njegove porodice (navesti ko, od čega i od kada boluje)

 

8.

U kojim garnizonima je do sada službovao i u kom vremenu (od - do)

 

9.

Da li je i koliko vremena živeo odvojeno od porodice i iz kojih razloga

 

10.

Gde mu živi porodica i da li je rešio stambeno pitanje. Ako jeste, da li koristi pripadajući stan (navesti garnizon, ulicu i broj stana, osnov korišćenja stana, strukturu stana i površinu stana koji koristi i pripadajućeg stana, uslovnost stana i sl.)

 

11.

Koja dužnost bi mu najviše odgovarala (može se navesti i više od jedne dužnosti)

 

12.

Želja (ako rubriku popunjava podnosilac molbe, odnosno predlog (ako rubriku popunjava nadležni organ) u pogledu mesta službovanja. Navesti garnizon ili širu teritoriju na kojoj traži - predlaže raspored i obrazložiti razloge

 

Potpis podnosioca upitnika

 

 

13.

Kako se rešava stambeno pitanje u slučaju premeštaja

 

14.

Na koji način se predviđa popuna formacijskog mesta na kome je do sada bilo lice koje treba da se premesti

 

15.

Ko treba da obezbedi zamenu

 

16.

Ostalo što bi trebalo imati u vidu pri rasporedu

 

___________________

M. P.

___________________

(datum)

 

(potpis starešine)

 

17. Ovaj prostor koristi po svom nahođenju organ koji vrši raspored, odnosno odlučuje po molbi

 

 

 

 

 

 

 

 

Obrazac broj 2

UPITNIK

ZA ŠKOLOVANJE U __________________________________________ u 19____ godini
                                                              (naziv škole)

    _______________________

|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

               (rod-služba)

(jedinstveni matični broj)

 

1.

Prezime, ime jednog roditelja i lično ime

 

2.

Dan, mesec i godina rođenja

 

3.

Republika rođenja i narodnost

 

4.

Lični čin i od kada je u činu

 

5.

Lična vojnoevidenciona specijalnost

 

6.

Završene škole, ukupno trajanje, godina završetka i uspeh

NAZIV ŠKOLE

Trajanje (god.)

Godina završetka

USPEH

 

 

 

 

 

 

 

7.

Sadašnja dužnost i jedinica (zaključno sa armijom)

 

8.

Zdravstveno stanje (priložiti ocenu vojnolekarske komisije)

 

9.

Da li je saglasan s rasporedom po potrebi službe

 

10.

Zaključak poslednje tri službene ocene

Godina ocenjivanja

Zaključna ocena

Da li je negativno ocenjivan tokom službe

 

 

 

 

 

 

11.

Da li je na položaju višeg čina

 

12.

Za koje se dužnosti predviđa posle školovanja

 

 

 

________________

Datum ________________

 

(potpis kandidata)

 

M. P.

________________

 

 

(potpis starešine)

NAPOMENA: Rubrike zaključno sa rednim brojem 9 popunjava kandidat, a ostale - nadležni starešina.

 

__________________
      (Rod - služba)

Obrazac broj 3

 

 

_______________________________________
(Naziv jedinice-ustanove koja dostavlja predlog
starešini nadležnom za unapređenje)

PREDLOGE ZA UNAPREĐENJE

u ČIN ____________________    VES ___________________    |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
                                                                                                                   matični broj

 

prezime

očevo ime

ime

 

 

 

 

1. Podaci o rođenju

dan, mesec i godina

opština

 

 

2. Podaci o činu

čin

od kada je u činu

 

 

3. Formacijsko mesto na koje je postavljen

naziv form. mesta i jedinice

 

 

datum
prijema dužnosti

 


4. Datum postavljenja na formacijsko mesto višeg čina

 

5. Od kada je u profesionalnoj vojnoj službi

 

6. Završene škole, trajanje školovanja i uspeh na školovanju

vojne škole

ostale škole

naziv škole

trajanje

uspeh

naziv škole

trajanje

uspeh

 

 

 

 

 

 

 

7. Ocene u službi za dva poslednja perioda ocenjivanja

prethodna ocena

poslednja ocena

stepen ocene

datum ocene

stepen ocene

datum ocene

 

 

 

 

 

8. Značajnije dužnosti koje je obavljao i koliko vremena

 

9. Zdravstveno stanje

 

10. Zaključak i predlog

 


________________
(datum)

M. P.

________________________
(potpis nadležnog starešine)

 

Zabeleške u vezi sa unapređenjem