ZAKONO IZBORU PREDSEDNIKA REPUBLIKE("Sl. glasnik RS", br. 1/90, 79/92, 73/2002, 93/2003 - odluka USRS, 72/2003 - dr. zakon, 75/2003 - ispr. dr. zakona i 18/2004) |
Izbor, odnosno opoziv predsednika Republike Srbije u daljem tekstu: predsednik Republike) obavlja se na osnovu shodne primene odredaba Zakona o izboru narodnih poslanika, ako ovim zakonom nije drugačije određeno.
Pravo da bira predsednika Republike ima građanin Republike Srbije koji je istovremeno i jugoslovenski državljanin a navršio je 18 godina života, koji je poslovno sposoban i ima prebivalište na teritoriji Republike Srbije.
Za predsednika Republike može biti predložen državljanin Republike Srbije koji je navršio 18 godina života, koji je poslovno sposoban i ima prebivalište na teritoriji Republike Srbije najmanje godinu dana pre dana održavanja izbora.
Kandidata za predsednika Republike može predložiti politička stranka ili druga politička organizacija koja prikupi najmanje 10.000 potpisa birača u Republici.
Kandidata za predsednika Republike može predložiti i grupa građana koja prikupi najmanje 10.000 potpisa birača u Republici.
Političke stranke ili druge političke organizacije mogu predložiti kandidata za predsednika Republike same ili zajednički.
Izbore za predsednika Republike raspisuje predsednik Narodne skupštine istog dana kada nastupe razlozi utvrđeni u čl. 86 i 87 Ustava Republike Srbije.
Od dana raspisivanja izbora do dana održavanja izbora za predsednika Republike ne može proteći manje od 30 ni više od 90 dana.
Organi za sprovođenje postupka izbora ili opoziva predsednika Republike su: Republička izborna komisija, birački odbori i izborne komisije jedinica lokalne samouprave.
Izborna komisija jedinice lokalne samouprave:
1. organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora;
2. obrazuje biračke odbore i imenuje predsednika i članove biračkih odbora;
3. preuzima izborni materijal od Republičke izborne komisije i zajedno sa overenim izvodom iz biračkog spiska zapisnički ga predaje biračkim odborima;
4. preuzima izborni materijal od biračkih odbora i zajedno sa overenim izvodom iz biračkog spiska zapisnički ga predaje Republičkoj izbornoj komisiji.
Birač može potpisati predlog samo za jednog kandidata.
Predlog kandidata za predsednika Republike dostavlja se Republičkoj izbornoj komisiji najkasnije 20 dana pre dana određenog za održavanje izbora, na posebnom obrascu koji sadrži:
1) naziv predlagača sa potpisom ovlašćenog lica;
2) lično ime kandidata, zanimanje, godine života, mesto prebivališta i adresa stana;
3) lična imena, mesto prebivališta i adrese stana, lični broj i potpise potrebnog broja birača iz člana 3 ovog zakona.
Uz predlog se podnosi potvrda o biračkom pravu kandidata, pismena izjava kandidata da prihvata kandidaturu i potvrdu o prebivalištu kandidata.
Podnosilac predloga kandidata za predsednika Republike može povući predlog najkasnije do dana utvrđivanja liste kandidata za predsednika Republike.
Svaki kandidat može odustati od kandidature do dana utvrđivanja liste kandidata za predsednika Republike.
Predlog se povlači, odnosno odustanak se izjavljuje u pisanom obliku.
Republička izborna komisija, najkasnije pet dana po isteku roka za predlaganje kandidata, utvrđuje listu kandidata za predsednika Republike koja sadrži lična imena svih predloženih kandidata prema njihovom azbučnom redosledu.
Lista kandidata za predsednika Republike sadrži: lično ime kandidata i naziv političke stranke, odnosno druge političke organizacije koja je predložila kandidata.
Ako je kandidata predložila grupa građana, uz njegovo lično ime na kandidatskoj listi navodi se da je kandidat grupe građana.
Republička izborna komisija objavljuje listu kandidata za predsednika Republike najkasnije narednog dana od dana utvrđivanja te liste.
Predsednik Republike bira se tajnim glasanjem na glasačkom listiću koji sadrži:
1) oznaku Republike Srbije,
2) naznačenje da se glasa za predsednika Republike,
3) imena svih potvrđenih kandidata sa liste kandidata navedeni po utvrđenom redosledu, sa naznakom predlagača i sa rednim brojem ispred svakog imena.
Birač može glasati samo za jednog kandidata koji se nalazi na glasačkom listiću.
Glasa se zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata za koga se glasa.
Ako je na glasačkom listiću zaokruženo lično ime kandidata ili je istovremeno zaokružen redni broj i lično ime kandidata takav glasački listić smatraće se važećim.
Nevažećim glasačkim listićem smatra se nepopunjeni glasački listić, listić koji je popunjen tako da se ne može sa sigurnošću utvrditi za koga se kandidata glasalo, listić na kome je zaokruženo više od jednog kandidata kao i listić na kome je dopisano ime novog kandidata.
Kad se istovremeno sprovode izbori za narodne poslanike i predsednika Republike, birački odbori obrazovani u skladu sa zakonom kojim se uređuje izbor narodnih poslanika neposredno rukovode i glasanjem za predsednika Republike i obavljaju druge poslove vezane za taj izbor na biračkom mestu utvrđene tim zakonom.
Rezultate izbora za predsednika Republike Republička izborna komisija objavljuje u roku od 96 časova od časa završetka glasanja.
U vremenu od otvaranja do zatvaranja biračkih mesta Republička izborna komisija objavljuje podatke o toku izbora koje dobija od republičke organizacije nadležne za poslove statistike, odnosno drugih organa za sprovođenje izbora.
Od završetka glasanja do objavljivanja rezultata izbora, Republička izborna komisija objavljuje privremene podatke o rezultatima izbora, na osnovu izveštaja koje dobija od republičke organizacije nadležne za poslove statistike.
Za predsednika Republike izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova birača koji su glasali.
Broj birača koji su glasali utvrđuje se na osnovu broja glasačkih listića koji se nalaze u glasačkoj kutiji.
Ako nijedan kandidat nije dobio većinu glasova birača koji su glasali, glasanje se ponavlja u roku od 15 dana od dana održavanja prethodnog glasanja.
U drugom krugu glasanja učestvuju dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova ili više kandidata koji su dobili jednak i istovremeno najveći broj glasova.
Na ponovljenom glasanju za predsednika Republike izabran je kandidat koji je dobio najveći broj glasova bez obzira koliko je birača glasalo.
Između glasanja i ponovljenog glasanja upis u izvod iz biračkog spiska vrši Republička izborna komisija, na osnovu odluka koje joj dostave opštinski sudovi najkasnije 72 časa pre dana ponovljenog glasanja.
Ako izbori za predsednika Republike nisu uspeli, predsednik Narodne skupštine raspisuje nove izbore u roku od 60 dana od dana kada su održani neuspeli izbori.
Ako rok od 60 dana od dana kada su održani neuspeli izbori za predsednika Republike istekne zbog prestanka mandata Narodne skupštine, novi predsednik Narodne skupštine dužan je da izbore za predsednika Republike raspiše u roku od 60 dana od dana njegovog izbora.
Čl. 6-9
(Brisani)
Predsednik Republike može biti opozvan.
Postupak za opoziv predsednika Republike pokreće Narodna skupština, ako se o tome izjasni dve trećine od ukupnog broja narodnih poslanika.
Postupak za opoziv sprovodi se na način na koji se vrši izbor predsednika Republike.
Predsednik Republike je opozvan ako je za njegov opoziv glasala većina od ukupnog broja upisanih birača u Republici.
(Prestao da važi)
Izbore za predsednika Republike u 1990. godini raspisaće predsednik Skupštine Republike Srbije. Ovi izbori održavaju se na dan izbora za narodne poslanike.
Izbori za predsednika Republike održaće se u istoj prostoriji u kojoj se vrši izbor narodnih poslanika, ali sa odvojenom biračkom kutijom.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o izboru predsednika Republike
("Sl. glasnik RS", br. 79/92)
Član 4
Pravo da bira predsednika Republike na prevremenim izborima u 1992. godini ima i lice koje ima državljanstvo SFRJ a navršilo je 18 godina života, koje je poslovno sposobno i ima prebivalište u Republici Srbiji najmanje šest meseci pre stupanja na snagu ovog zakona.
Član 5
Sredstva za sprovođenje izbora za predsednika Republike obezbeđuju se u budžetu Republike.
Za finansiranje troškova izborne kampanje za izbor predsednika Republike na prevremenim izborima u 1992. godini obezbeđuju se sredstva u budžetu Republike u iznosu od 15.000.000 dinara.
Sredstva iz stava 1 ovog člana ministarstvo nadležno za poslove finansija prenosi u jednakim iznosima podnosiocima predloga kandidata za predsednika Republike u roku od tri dana od dana utvrđivanja liste kandidata.
Republička izborna komisija dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove finansija podatke iz stava 2 ovog člana odmah po utvrđivanju liste kandidata.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o izboru predsednika Republike
("Sl. glasnik RS", br. 73/2002)
Član 6
Ovaj zakon stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Zakona o dopuni
Zakona o izboru predsednika Republike
("Sl. glasnik RS", br. 18/2004)
Član 2
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Zakona o izmenama
Zakona o izboru predsednika Republike
("Sl. glasnik RS", br. 18/2004)
Član 5
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
* Danom početka primene Zakona o finansiranju političkih stranaka
("Sl. glasnik RS", br. 72/2003), odnosno 1. januara 2004. godine,
prestaje da važi član 13a Zakona o izboru predsednika Republike ("Sl. glasnik
RS", br. 1/90, 79/92 i 73/2002).
Zakonom o izmenama Zakona o izboru predsednika Republike ("Sl. glasnik
RS", br. 18/2004) od 25. februara 2004. godine, koji stupa na snagu 26.
februara 2004. godine, član 13a je brisan iako je on prestao da važi 1. januara
2004. godine.