PRAVILNIK
O SADRŽAJU ELABORATA O EKONOMSKOJ OPRAVDANOSTI USPOSTAVLJANJA LINIJE, BONITETU DOMAĆEG PREVOZNIKA I O NAČINU ODREĐIVANJA DOMAĆEG PREVOZNIKA ZA USPOSTAVLJANJE LINIJE U MEĐUNARODNOM JAVNOM PREVOZU PUTNIKA

("Sl. list SRJ", br. 19/2000 i "Sl. glasnik RS", br. 20/2004)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se sadržaj elaborata o ekonomskoj opravdanosti uspostavljanja linije u međunarodnom javnom prevozu putnika (u daljem tekstu: elaborat), elementi za ocenu boniteta domaćeg prevoznika, kao i način određivanja domaćeg prevoznika za uspostavljanje linije u međunarodnom javnom prevozu putnika.

Član 2

Domaći prevoznik uz zahtev za uspostavljanje linije podnosi i elaborat.

Elaborat iz stava 1 ovog člana mora da sadrži sledeće delove:

1) elemente kojima dokazuje da je u mogućnosti da tu liniju održava;

2) analizu domaćeg prevoznika o potencijalu tržišta;

3) saobraćajne veze;

4) autobuske stanice na trasi linije;

5) organizaciju toka putovanja;

6) cenovnik, itinerer i red vožnje;

7) rezultate poslovanja.

Ako je domaći prevoznik član međunarodnih organizacija, uz zahtev iz stava 1 ovog člana, podnosi i dokaz o tom članstvu.

Član 3

Deo elaborata koji se odnosi na elemente kojim domaći prevoznik dokazuje da je u mogućnosti da održava liniju za koju je podneo zahtev sadrži podatke o: broju i kvalitetu autobusa sa kojima će liniju održavati, broju i strukturi zaposlenih i broju linija koje domaći prevoznik već održava ili ima nameru da održava.

Član 4

Deo elaborata koji se odnosi na analizu o potencijalu tržišta sadrži podatke o: broju i strukturi putnika u Saveznoj Republici Jugoslaviji (u daljem tekstu: SR Jugoslavija) i moguće razloge putovanja; broju jugoslovenskih građana i iseljenika u inostranstvu čije se mesto boravišta, odnosno prebivališta nalazi u okolini destinacije na teritoriji strane države na kojoj se nalazi mesto polaska i usputne stanice, a koji gravitiraju ka teritoriji SR Jugoslavije na kojoj se nalazi mesto odredišta, kao i očekivana popunjenost autobusa u odlasku i povratku.

Član 5

Deo elaborata koji se odnosi na saobraćajne veze sadrži podatke:

1) o postojećim linijama između destinacija na području SR Jugoslavije i druge zemlje, sa frekvencijom i koeficijentom popunjenosti prevoznih kapaciteta;

2) o tome da li se trasa linija, u celini ili delimično, poklapa sa već uspostavljenim linijama;

3) o postojanju železničkog i vazdušnog saobraćaja na toj relaciji, sa frekvencijom, uzimajući u obzir njihove karakteristike, specifičnosti i komercijalne aspekte u pogledu konkurentnosti i mogućnosti zadovoljenja potreba u prevozu svih kategorija potencijalnih putnika.

Član 6

Deo elaborata koji se odnosi na autobuske stanice na trasi linije sadrži podatke o objektima za prijem i otpremu putnika i prodaju karata za sva mesta na teritoriji SR Jugoslavije iz reda vožnje.

Član 7

Deo elaborata koji se odnosi na organizaciju toka putovanja sadrži podatke o sastavu posade autobusa i njihovom odmoru za vreme putovanja, kao i podatke o mestu i načinu prodaje karata u SR Jugoslaviji i inostranstvu.

Član 8

Deo elaborata koji se odnosi na cenovnik, itinerer i red vožnje sadrži podatke o ceni usluga za svaku relaciju na liniji između stanica na teritoriji SR Jugoslavije i stanica na teritoriji zemlje odredišta sa obrazloženjem, itinerer putovanja u razmeri koja omogućava jasno sagledavanje trase linije i redu vožnje za domaćeg i stranog prevoznika.

Član 9

Deo elaborata koji se odnosi na rezultate poslovanja domaćeg prevoznika sadrži podatke o bilansu stanja i bilansu uspeha za prethodnu godinu.

Član 10

Ako postoji zaključen ugovor sa stranim partnerom o uslovima održavanja linije, domaći prevoznik uz elaborat dostavlja i ugovor.

Član 11

Savezno ministarstvo za saobraćaj bonitet domaćeg prevoznika određuje zavisno od:

- urednosti u izvršenju zakonskih obaveza;

- urednosti i stalnosti održavanja već uspostavljene linije u pogledu poštovanja reda vožnje, cenovnika i itinerera;

- kvaliteta i kapaciteta autobusa;

- organizacije i kvaliteta pružanja usluge u toku prevoza;

- kažnjavanosti od strane nadležnih organa u SR Jugoslaviji i inostranstvu za povredu odredaba Zakona o međunarodnom prevozu u drumskom saobraćaju, odnosno za povredu odredaba međunarodnih ugovora u oblasti međunarodnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju;

- rezultata poslovanja;

- dužine obavljanja međunarodnog prevoza;

- međunarodnog ugleda i članstva u međunarodnim organizacijama.

Član 12

Domaći prevoznik podnosi zahtev za:

1) uspostavljanje nove linije;

2) uspostavljanje linije koja se podudara sa nekom od ranije uspostavljenih linija, ili čije se najmanje po jedno stajalište na teritoriji zemlje odredišta podudara sa stajalištem već uspostavljenih linija.

Savezno ministarstvo za saobraćaj odlučuje o potrebi za uspostavljanje linija iz stava 1 ovog člana vodeći računa da nova linija ne ometa već uspostavljene linije.

Kad Savezno ministarstvo za saobraćaj utvrdi potrebu za uspostavljanje linija na osnovu boniteta odrediće domaće prevoznike koji će te linije održavati.

Pri utvrđivanju potrebe za uspostavljanje linije i određivanju domaćeg prevoznika koji će održavati linije Savezno ministarstvo za saobraćaj sarađuje sa Privrednom komorom Jugoslavije.

Član 13

Pri određivanju domaćeg prevoznika koji će održavati liniju prednost ima onaj domaći prevoznik koji ima veći bonitet i veći broj autobusa za koje poseduje jednu od potvrda propisanih u članu 4 Pravilnika o tehničkim i tehničko-eksploatacionim uslovima koje moraju ispunjavati autobusi i teretna vozila kojima se obavlja međunarodni javni prevoz ("Službeni list SRJ", br. 18/2000) prema sledećem redosledu:

1) domaći prevoznik koji raspolaže većim brojem autobusa sa potvrdom za "zeleni i bezbedan" autobus;

2) domaći prevoznik koji raspolaže većim brojem autobusa sa potvrdom za "zeleni autobus";

3) domaći prevoznik koji raspolaže većim brojem autobusa sa potvrdom za autobus;

4) domaći prevoznik koji raspolaže većim brojem ostalih autobusa.

Prednost u određivanju domaćeg prevoznika koji će održavati liniju ima onaj domaći prevoznik čiji autobusi imaju više od 24 sedišta, ako ispunjava uslov iz stava 1 ovog člana.

Član 14

Savezno ministarstvo za saobraćaj odobrava red vožnje za odobrenu liniju iz člana 12 ovog pravilnika pod uslovom da polasci sa istih stanica moraju biti u vremenskom razmaku od najmanje šest sati za liniju čija je dužina do 500 km, odnosno najmanje osam sati za liniju čija je dužina preko 500 km.

Vremenski razmak između polazaka iz stava 1 ovog člana neće se uzimati u obzir ako se nova linija, odnosno polasci, podudara sa postojećom linijom, odnosno polascima, za koju je izdata dozvola, a red vožnje za izdatu dozvolu se u kalendarskoj godini nije održavao više od 50% od ukupnog broja polazaka predviđenih redom vožnje.

Odobreni red vožnje iz stava 1 ovog člana prestaje da važi ako prevoznik u roku od šest meseci od dana kada je odobren red vožnje ne dobije dozvolu za obavljanje međunarodnog linijskog prevoza putnika.

U slučaju da nadležni organ zemlje stranog prevoznika nije u roku iz stava 3 ovog člana završio proceduru izdavanja dozvole, rok se može produžiti za još tri meseca.

Ako se nova linija podudara sa postojećim linijama osnov za određivanje vremenskog razmaka između polazaka sa iste stanice je dužina postojeće linije, a ako se podudaraju nove linije osnov za određivanje vremenskog razmaka je duža linija.

Savezno ministarstvo za saobraćaj prvo utvrđuje da li su ispunjeni uslovi iz stava 1 ovog člana u odnosu na postojeću liniju.

Izuzetno od stava 1 ovog člana, vremenski razmak polazaka može biti i kraći ako o tome zainteresovani domaći prevoznik podnese pismenu saglasnost Saveznom ministarstvu za saobraćaj.

Izmene i dopune reda vožnje u toku važenja dozvole sprovode se u skladu sa odredbama ovog člana.

Član 15

Zahtev za uspostavljanje linije sa zemljama čiji propisi utvrđuju da vozila moraju ispunjavati ekološke zahteve (Republika Austrija, Savezna Republika Nemačka, Konfederacija Švajcarska, Republika Francuska, Republika Italija, Ujedinjeno Kraljevstvo Velike Britanije i Severne Irske, Kraljevina Španija, Kraljevina Belgija, Kraljevina Holandija, Kraljevina Švedska i Kraljevina Danska) može podnositi samo domaći prevoznik čiji autobusi poseduju jednu od potvrda iz člana 13 ovog pravilnika.

Član 16

Domaći prevoznik zahtev za uspostavljanje linije podnosi do 31. oktobra tekuće godine za narednu godinu.

O potrebi uspostavljanja linije i određivanju domaćeg prevoznika koji će tu liniju održavati Savezno ministarstvo za saobraćaj odlučuje do 31. decembra tekuće godine.

Izuzetno od roka utvrđenog u stavu 2 ovog člana, Savezno ministarstvo za saobraćaj može odlučiti o potrebi uspostavljanja linije i o određivanju domaćeg prevoznika koji će tu liniju održavati, ako utvrdi da domaći prevoznik više ne ispunjava uslove za obavljanje međunarodnog javnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju, ili mu se oduzme dozvola za održavanje linije, ili odustane od održavanja pojedine linije.

Član 17

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".

 

Samostalni član Pravilnika o dopuni
Pravilnika o sadržaju elaborata o ekonomskoj opravdanosti uspostavljanja linije, bonitetu domaćeg prevoznika i o načinu određivanja domaćeg prevoznika za uspostavljanje linije u međunarodnom javnom prevozu putnika

("Sl. glasnik RS", br. 20/2004)

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".