PRAVILNIK
O ODREĐIVANJU DIREKTNIH KORISNIKA BUDŽETSKIH SREDSTAVA KOJI ORGANIZUJU POSEBNU SLUŽBU INTERNIH KONTROLORA I ZAJEDNIČKIM KRITERIJUMIMA ZA ORGANIZACIJU I POSTUPAK INTERNE KONTROLE DIREKTNIH KORISNIKA BUDŽETSKIH SREDSTAVA I ORGANIZACIJA OBAVEZNOG SOCIJALNOG OSIGURANJA

("Sl. glasnik RS", br. 22/2004)

Član 1

Ovim pravilnikom određuju se direktni korisnici budžetskih sredstava koji organizuju službu internih kontrolora i zajednički kriterijumi za organizaciju i postupak interne kontrole kod direktnih korisnika budžetskih sredstava i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja (u daljem tekstu: organi i organizacije), na osnovu kojih oni svojim internim opštim aktom određuju bližu organizaciju i postupak vršenja interne kontrole.

Član 2

Direktni korisnici budžetskih sredstava koji organizuju posebnu službu internih kontrolora jesu:

1) Ministarstvo finansija;

2) Ministarstvo prosvete i sporta;

3) Ministarstvo unutrašnjih poslova;

4) Ministarstvo za kapitalne investicije;

5) Ministarstvo pravde;

6) Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede;

7) Ministarstvo privrede;

8) Ministarstvo kulture;

9) Ministarstvo nauke i zaštite životne sredine;

10) Ministarstvo zdravlja;

11) Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike;

12) Ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom;

13) Ministarstvo trgovine, turizma i usluga;

14) Ministarstvo rudarstva i energetike;

15) Komesarijat za izbeglice;

16) Republički geodetski zavod;

17) Uprava za zajedničke poslove republičkih organa;

18) Bezbednosno informativna agencija.

Organizacije obaveznog socijalnog osiguranja organizuju posebnu službu internih kontrolora.

Član 3

Organi i organizacije iz člana 2 ovog pravilnika uređuju poslove i broj izvršilaca u službi interne kontrole u zavisnosti od delokruga, obima poslova i organizacione strukture.

Član 4

Služba interne kontrole organizuje se kao poseban organizacioni deo u organima, odnosno organizacijama kojom rukovodi glavni kontrolor.

Služba iz stava 1 ovog člana vrši poslove interne kontrole tako što obezbeđuje stalnost, sistematičnost i sveobuhvatnost vršenja tih poslova.

Poslove iz stava 2 ovog člana obavljaju interni kontrolori u postupku prethodne i naknadne kontrole.

Član 5

Poslovi interne kontrole izvršavaju se na osnovu godišnjeg programa rada kojim se određuju smernice (zadaci i ciljevi), s obzirom na vrstu poslova, organizacionu strukturu i izvršenu procenu rizika u organu, odnosno organizaciji.

Na predlog službe interne kontrole, funkcioner koji rukovodi organom, odnosno organizacijom donosi program iz stava 1 ovog člana.

Programom iz stava 1 ovog člana određuju se transakcije i poslovni događaji koji su predmet prethodne, odnosno naknadne kontrole.

Član 6

U postupku prethodne kontrole planiranja rashoda, preuzimanja obaveza i izvršavanja naloga za plaćanje, interni kontrolor naročito:

1) proverava i utvrđuje da li su rashodi planirani u skladu sa stvarnim potrebama za izvršavanje funkcija organa ili organizacije;

2) vrši kontrolu ispravnosti korišćenja budžetskih aproprijacija i kvota;

3) vrši kontrolu preuzimanja obaveza i izvršenja naloga za plaćanje;

4) sprovodi kontrolu dokumentovanosti poslovnih promena;

5) proverava ispravnost i zakonitost transakcija;

6) proverava tačnost klasifikacija;

7) overava transakciju.

Ako u postupku kontrole iz stava 1 ovog člana interni kontrolor utvrdi postojanje nezakonitosti, netačnosti ili neispravnosti u vršenju poslova, usmeno će upozoriti izvršioca posla na postojanje tih nepravilnosti.

Izvršilac poslova iz stava 2 ovog člana može zahtevati pismeno obrazloženje o utvrđenim nepravilnostima.

Član 7

U postupku naknadne kontrole interni kontrolor vrši proveru zakonitosti, tačnosti i ispravnosti transakcija u vezi sa prihodima, rashodima, finansijskim sredstvima, obavezama, računima finansiranja i upravljanja državnom imovinom u organu, odnosno organizaciji.

Provera iz stava 1 ovog člana obuhvata kontrolu celokupne dokumentacije za period za koji se vrši kontrola ili za određenu vrstu transakcija, odnosno kontrolu pojedinih dokumenata, pri čemu interni kontrolor:

1) postupa po pismenom nalogu glavnog kontrolora;

2) sačinjava pismene izveštaje sa nalazom i preporukama.

Član 8

Nalog iz člana 7 stav 2 tačka 1) ovog pravilnika izdaje se u skladu sa usvojenim godišnjim programom rada ili na osnovu posebnog zahteva funkcionera koji rukovodi organom ili organizacijom.

Nalogom iz stava 1 ovog člana određuje se interni kontrolor koji će izvršiti kontrolu, subjekt i predmet kontrole, kao i dužina trajanja kontrole.

Subjekt kontrole iz stava 2 ovog člana jeste organizacioni deo organa ili organizacije, kao i indirektni korisnik budžetskih sredstava koji je u nadležnosti tog organa ili organizacije.

Član 9

Posle izvršene naknadne kontrole, interni kontrolor sačinjava pismeni izveštaj.

Izveštaj iz stava 1 ovog člana obavezno sadrži:

1) naziv subjekta kontrole;

2) predmet kontrole;

3) cilj i zadatak kontrole;

4) nalaz sa obrazloženjem;

5) preporuke i primedbe sa rokovima za njihovo otklanjanje.

Član 10

Izveštaj o nalazu kontrole dostavlja se subjektu kontrole i funkcioneru koji rukovodi organom ili organizacijom, u roku od osam dana od dana okončanja kontrole.

Na izveštaj iz stava 1 ovog člana subjekt kontrole može dati primedbe glavnom kontroloru, u roku od osam dana od dana prijema izveštaja.

U postupku razmatranja primedbi iz stava 1 ovog člana, glavni kontrolor može naložiti internom kontroloru da izvrši proveru osporenih činjenica i o tome sačini dopunu izveštaja, ako se primedbama osporava činjenično stanje.

Glavni kontrolor dostavlja pismeni odgovor na primedbe subjektu kontrole, u roku od 15 dana od dana prijema primedbi.

Ako subjekt kontrole nema primedbe na izveštaj iz člana 9 ovog pravilnika, obaveštava glavnog kontrolora o postupanju u skladu sa primedbama iz dostavljenog izveštaja i prilaže dokaze o tome u roku utvrđenom u izveštaju.

Ako subjekt kontrole ne postupi po preporukama i primedbama iz dostavljenog izveštaja, glavni kontrolor pismeno izveštava funkcionera koji rukovodi organom, odnosno organizacijom.

Član 11

Glavni kontrolor dostavlja izveštaj o izvršenim internim kontrolama dva puta godišnje funkcioneru koji rukovodi organom, odnosno organizacijom.

Izveštaj iz stava 1 ovog člana sadrži nalaze internih kontrolora, preporuke i primedbe sadržane iz pojedinačnih izveštaja, sa podacima koji se iskazuju po subjektima kontrole i vrstama izvršenih kontrola.

Ako su u toku interne kontrole utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti radi čijeg otklanjanja je potrebno sprovesti hitne mere, glavni kontrolor sastavlja poseban izveštaj o internoj kontroli koja je u toku i bez odlaganja dostavlja funkcioneru koji rukovodi organom, odnosno organizacijom.

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".