PRAVILNIKO ODREĐIVANJU DIREKTNIH KORISNIKA BUDŽETSKIH SREDSTAVA KOJI ORGANIZUJU POSEBNU SLUŽBU INTERNIH KONTROLORA I ZAJEDNIČKIM KRITERIJUMIMA ZA ORGANIZACIJU I POSTUPAK INTERNE KONTROLE DIREKTNIH KORISNIKA BUDŽETSKIH SREDSTAVA I ORGANIZACIJA OBAVEZNOG SOCIJALNOG OSIGURANJA("Sl. glasnik RS", br. 22/2004) |
Ovim pravilnikom određuju se direktni korisnici budžetskih sredstava koji organizuju službu internih kontrolora i zajednički kriterijumi za organizaciju i postupak interne kontrole kod direktnih korisnika budžetskih sredstava i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja (u daljem tekstu: organi i organizacije), na osnovu kojih oni svojim internim opštim aktom određuju bližu organizaciju i postupak vršenja interne kontrole.
Direktni korisnici budžetskih sredstava koji organizuju posebnu službu internih kontrolora jesu:
1) Ministarstvo finansija;
2) Ministarstvo prosvete i sporta;
3) Ministarstvo unutrašnjih poslova;
4) Ministarstvo za kapitalne investicije;
5) Ministarstvo pravde;
6) Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede;
7) Ministarstvo privrede;
8) Ministarstvo kulture;
9) Ministarstvo nauke i zaštite životne sredine;
10) Ministarstvo zdravlja;
11) Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike;
12) Ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom;
13) Ministarstvo trgovine, turizma i usluga;
14) Ministarstvo rudarstva i energetike;
15) Komesarijat za izbeglice;
16) Republički geodetski zavod;
17) Uprava za zajedničke poslove republičkih organa;
18) Bezbednosno informativna agencija.
Organizacije obaveznog socijalnog osiguranja organizuju posebnu službu internih kontrolora.
Organi i organizacije iz člana 2 ovog pravilnika uređuju poslove i broj izvršilaca u službi interne kontrole u zavisnosti od delokruga, obima poslova i organizacione strukture.
Služba interne kontrole organizuje se kao poseban organizacioni deo u organima, odnosno organizacijama kojom rukovodi glavni kontrolor.
Služba iz stava 1 ovog člana vrši poslove interne kontrole tako što obezbeđuje stalnost, sistematičnost i sveobuhvatnost vršenja tih poslova.
Poslove iz stava 2 ovog člana obavljaju interni kontrolori u postupku prethodne i naknadne kontrole.
Poslovi interne kontrole izvršavaju se na osnovu godišnjeg programa rada kojim se određuju smernice (zadaci i ciljevi), s obzirom na vrstu poslova, organizacionu strukturu i izvršenu procenu rizika u organu, odnosno organizaciji.
Na predlog službe interne kontrole, funkcioner koji rukovodi organom, odnosno organizacijom donosi program iz stava 1 ovog člana.
Programom iz stava 1 ovog člana određuju se transakcije i poslovni događaji koji su predmet prethodne, odnosno naknadne kontrole.
U postupku prethodne kontrole planiranja rashoda, preuzimanja obaveza i izvršavanja naloga za plaćanje, interni kontrolor naročito:
1) proverava i utvrđuje da li su rashodi planirani u skladu sa stvarnim potrebama za izvršavanje funkcija organa ili organizacije;
2) vrši kontrolu ispravnosti korišćenja budžetskih aproprijacija i kvota;
3) vrši kontrolu preuzimanja obaveza i izvršenja naloga za plaćanje;
4) sprovodi kontrolu dokumentovanosti poslovnih promena;
5) proverava ispravnost i zakonitost transakcija;
6) proverava tačnost klasifikacija;
7) overava transakciju.
Ako u postupku kontrole iz stava 1 ovog člana interni kontrolor utvrdi postojanje nezakonitosti, netačnosti ili neispravnosti u vršenju poslova, usmeno će upozoriti izvršioca posla na postojanje tih nepravilnosti.
Izvršilac poslova iz stava 2 ovog člana može zahtevati pismeno obrazloženje o utvrđenim nepravilnostima.
U postupku naknadne kontrole interni kontrolor vrši proveru zakonitosti, tačnosti i ispravnosti transakcija u vezi sa prihodima, rashodima, finansijskim sredstvima, obavezama, računima finansiranja i upravljanja državnom imovinom u organu, odnosno organizaciji.
Provera iz stava 1 ovog člana obuhvata kontrolu celokupne dokumentacije za period za koji se vrši kontrola ili za određenu vrstu transakcija, odnosno kontrolu pojedinih dokumenata, pri čemu interni kontrolor:
1) postupa po pismenom nalogu glavnog kontrolora;
2) sačinjava pismene izveštaje sa nalazom i preporukama.
Nalog iz člana 7 stav 2 tačka 1) ovog pravilnika izdaje se u skladu sa usvojenim godišnjim programom rada ili na osnovu posebnog zahteva funkcionera koji rukovodi organom ili organizacijom.
Nalogom iz stava 1 ovog člana određuje se interni kontrolor koji će izvršiti kontrolu, subjekt i predmet kontrole, kao i dužina trajanja kontrole.
Subjekt kontrole iz stava 2 ovog člana jeste organizacioni deo organa ili organizacije, kao i indirektni korisnik budžetskih sredstava koji je u nadležnosti tog organa ili organizacije.
Posle izvršene naknadne kontrole, interni kontrolor sačinjava pismeni izveštaj.
Izveštaj iz stava 1 ovog člana obavezno sadrži:
1) naziv subjekta kontrole;
2) predmet kontrole;
3) cilj i zadatak kontrole;
4) nalaz sa obrazloženjem;
5) preporuke i primedbe sa rokovima za njihovo otklanjanje.
Izveštaj o nalazu kontrole dostavlja se subjektu kontrole i funkcioneru koji rukovodi organom ili organizacijom, u roku od osam dana od dana okončanja kontrole.
Na izveštaj iz stava 1 ovog člana subjekt kontrole može dati primedbe glavnom kontroloru, u roku od osam dana od dana prijema izveštaja.
U postupku razmatranja primedbi iz stava 1 ovog člana, glavni kontrolor može naložiti internom kontroloru da izvrši proveru osporenih činjenica i o tome sačini dopunu izveštaja, ako se primedbama osporava činjenično stanje.
Glavni kontrolor dostavlja pismeni odgovor na primedbe subjektu kontrole, u roku od 15 dana od dana prijema primedbi.
Ako subjekt kontrole nema primedbe na izveštaj iz člana 9 ovog pravilnika, obaveštava glavnog kontrolora o postupanju u skladu sa primedbama iz dostavljenog izveštaja i prilaže dokaze o tome u roku utvrđenom u izveštaju.
Ako subjekt kontrole ne postupi po preporukama i primedbama iz dostavljenog izveštaja, glavni kontrolor pismeno izveštava funkcionera koji rukovodi organom, odnosno organizacijom.
Glavni kontrolor dostavlja izveštaj o izvršenim internim kontrolama dva puta godišnje funkcioneru koji rukovodi organom, odnosno organizacijom.
Izveštaj iz stava 1 ovog člana sadrži nalaze internih kontrolora, preporuke i primedbe sadržane iz pojedinačnih izveštaja, sa podacima koji se iskazuju po subjektima kontrole i vrstama izvršenih kontrola.
Ako su u toku interne kontrole utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti radi čijeg otklanjanja je potrebno sprovesti hitne mere, glavni kontrolor sastavlja poseban izveštaj o internoj kontroli koja je u toku i bez odlaganja dostavlja funkcioneru koji rukovodi organom, odnosno organizacijom.
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".