ODLUKAO KRITERIJUMIMA ZA RAZVRSTAVANJE DECE OMETENE U RAZVOJU I NAČINU RADA KOMISIJA ZA PREGLED DECE OMETENE U RAZVOJU("Sl. glasnik SRS", br. 16/86) |
Ovom odlukom utvrđuju se kriterijumi za razvrstavanje dece ometene u razvoju i način rada komisija za pregled dece ometene u razvoju.
Telesno invalidnim detetom smatra se dete:
1. sa teškim i trajnim poremećajima ili oštećenjima lokomotornog sistema i sa teškim i trajnim telesnim deformitetima;
2. sa teškim mišićnim oboljenjima i oštećenjima (cerebralna paraliza, mišićne distrofije, multipla skleroza);
3. sa teškim oblicima hroničnih oboljenja i trajnije narušenim zdravstvenim stanjem.
1. Slepim detetom smatra se dete:
a) koje je potpuno izgubilo osećaj svetla (amauroza) ili koje ima osećaj svetla pri projekciji svetla;
b) koje na boljem oku, sa korekcionim staklom, ima ostatak vida od 0,05 ili koje na boljem oku, sa korekcionim staklom, ima ostatak vida manji od 0,10, kao i dete sa centralnim vidom na boljem oku sa korekcionim staklom 0,25 koje ima suženo vidno polje do 20 stepeni;
v) sa takvom smanjenom funkcionalnom sposobnošću vida koja mu ne omogućava obrazovanje pretežno vidnim putem.
2. Slabovidnim detetom se smatra dete koje na boljem oku sa korekcionim staklom ima oštrinu vida manju od 0,4. Slabovidnim detetom se smatra i dete koje na boljem oku, sa korekcionim staklom ima oštrinu vida veću od 0,4 ali kod koga se predviđa pogoršanje vida.
1. Gluvo dete je ono kod koga je oštećenje sluha preko 90 decibela i koje ni uz pomoć slušnog aparata ne može da čuje govor.
Prema uzrastu u kome je nastala gluvoća i stepenu razvoja govora, deca se razvrstavaju na sledeći način:
a) dete koje je pre oštećenja sluha razvilo svoj govor i u momentu razvrstavanja još dobro govori;
b) dete koje je pre oštećenja sluha razvilo svoj govor, ali je usled nedostatka osposobljavanja delimično zaboravilo govor;
v) dete koje je ogluvelo pre nego što je razvilo svoj govor, a delimičan razvoj govora je postiglo posebnim vežbama;
g) dete koje je ogluvelo pre nego što je razvilo svoj govor, a kasnije ga nije razvilo već je postalo nemogluvo-nemo.
2. Nagluvo dete je ono kod koga je oštećenje sluha od 25 do 90 decibela i ima potpuno ili delimično razvijen govor.
Prema oštećenju sluha i razvijenosti govora takva deca se razvrstavaju na sledeći način:
a) umereno nagluvo je dete sa srednje teškim gubitkom sluha (linearne i selektivne redukcije) od 30 do 40 decibela na boljem uvu, a nije spontano i pod normalnim uslovima u celini razvilo svoj glasovni govor;
b) teže nagluvo je dete sa težim gubitkom sluha (linearne i selektivne redukcije) od 60 do 80 decibela na boljem uvu i čiji je razvoj glasovnog govora značajno ometen;
v) sa težim gubitkom sluha je ono dete koje ima oštećenje sluha od 60 do 80 decibela na boljem uvu a koje je pre oštećenja sluha, uglavnom razvilo svoj glasovni govor. Ovo dete sa slušnim aparatom može da prima govor, te se može sprovesti odgovarajuća rehabilitacija;
g) sa vrlo teškim gubitkom sluha je ono dete koje ima oštećenje sluha od 80 do 90 decibela i koje uz vrlo jak slušni aparat može da bude rehabilitovano.
Lako mentalno ometeno je ono dete koje se, radi uključivanja u aktivnu društvenu sredinu, može pod posebnim uslovima vaspitavati, obrazovati i profesionalno i radno osposobljavati i koje, po pravilu, ne postiže količnik inteligencije veći od 70.
Umereno mentalno ometeno je ono dete koje je sposobno da se vaspitava i podučava pod specijalnim uslovima. Takvo dete je u stanju da stiče elementarne radne navike i brine o svojim osnovnim potrebama. Uspeva da se osposobi za jednostavniji rad i prilagodi osnovnim zahtevima sredine u kojoj živi i, po pravilu, ne postiže količnik inteligencije veći od 50.
Teže mentalno ometeno je ono dete koje je veoma ograničenih umnih sposobnosti i koje, po pravilu, ne postiže količnik inteligencije veći od 35, ali je u stanju da usvoji elementarne higijenske navike i navike samoposluživanja, kao i da se bavi najjednostavnijim radnim aktivnostima.
Teško mentalno ometeno je dete sasvim ograničenih umnih sposobnosti i aktivnosti, čiji je količnik inteligencije manji od 20.
Višestruko ometeno u razvoju je ono dete koje ima dve ili više smetnji, a ne može da se razvrsta prema pretežnoj smetnji (sa dve ili više ometenosti, autistično i sl.).
Kod pokretanja postupka za ponovnim razvrstavanjem komisija daje mišljenje po istim kriterijumima.
Ometenost u razvoju ocenjuje se na osnovu individualnog i neposrednog pregleda deteta od strane svakog člana komisije, pribavljene dokumentacije o ranijim pregledima i uz pomoć testova opštih sposobnosti proverenih ili standardizovanih, kao i uz pomoć testova koji nisu standardizovani ali se duže vremena primenjuje u našoj praksi.
U slučaju potrebe, komisija može tražiti od zdravstvene organizacije i drugih organizacija udruženog rada dopunske preglede, analize, podatke i mišljenja potrebna za utvrđivanje njenog mišljenja.
Mišljenje o mentalnoj zrelosti donosi se na osnovu ocena opšteg psihičkog razvoja, uzimajući u obzir emocionalni i socijalni razvoj deteta. Pri tome voditi računa prvenstveno o ličnosti deteta u celini, kao i o uslovima po kojima se ono razvija, obrazuje i vaspitava.
Komisija radi u sednici, a članovi komisije vrše pregled deteta pojedinačno.
Mišljenje komisije se utvrđuje u njenom punom sastavu.
Komisija se zasniva kada svaki član komisije dostavi pojedinačno mišljenje po obavljenom pregledu deteta.
Sednici komisije mogu prisustvovati i roditelji odnosno staraoci.
Član komisije daje mišljenje na obrascu broj 2, koji je sastavni deo ove odluke.
Mišljenje komisije, za svako pregledano dete, daje se na obrascu 1, koji je sastavni deo ove odluke.
Mišljenje o razvrstavanju mora biti obrazloženo.
Radom komisije rukovodi predsednik komisije koji se bira iz rada lekara specijalista.
Predsednik komisije saziva sednicu, objedinjuje rad članova komisije i potpisuje mišljenje komisije.
O radu komisije vodi se evidencija i dokumentacija, i to:
a) zapisnik sa sednice,
b) registar dece pregledane od strane komisije,
v) evidencija o razvrstanoj deci.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o kriterijumima za razvrstavanje dece ometene u razvitku ("Službeni glasnik SRS", broj 32/77).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Socijalističke Republike Srbije".