PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU PREDMETA VERSKA NASTAVA ZA PRVI RAZRED OSNOVNE ŠKOLE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2001)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program predmeta Verska nastava za prvi razred osnovne škole.

Predmet iz stava 1 ovog člana ostvaruje se kao fakultativan predmet u osnovnoj školi.

Član 2

Broj časova nastave predmeta Verska nastava u prvom razredu iznosi po jedan čas nedeljno sa 36 časova godišnje.

Član 3

Plan i program nastave predmeta Verska nastava deo je propisanog nastavnog plana i programa za osnovnu školu.

Nastavni program predmeta iz stava 1 ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetom glasniku".

 

NASTAVNI PROGRAM

VERSKA NASTAVA

Ciljevi verske nastave jesu da se njome posvedoče sadržaj vere i duhovno iskustvo tradicionalnih crkava i religijskih zajednica koje žive i deluju na našem životnom prostoru, da se učenicima pruži celovit religijski pogled na svet i život i da im se omogući slobodno usvajanje duhovnih i životnih vrednosti Crkve ili zajednice kojoj istorijski pripadaju, odnosno čuvanje i negovanje sopstvenog verskog i kulturnog identiteta. Upoznavanje učenika sa verom i duhovnim iskustvima sopstvene, istorijski date Crkve ili verske zajednice treba da se ostvaruje u otvorenom i tolerantnom dijalogu, uz uvažavanje drugih religijskih iskustava i filozofskih pogleda, kao i naučnih saznanja i svih pozitivnih iskustava i dostignuća čovečanstva.

Zadaci verske nastave su da se kod učenika:

- razvija otvorenost i odnos prema Bogu, drugačijem i savršenom u odnosu na nas, kao i otvorenost i odnos prema drugim ličnostima, prema ljudima kao bližnjima, a time se budi i razvija svest o zajednici sa Bogom i sa ljudima i posredno se suzbija ekstremni individualizam i egocentrizam;

- budi potreba i sposobnost za postavljanje pitanja o celini i konačnom smislu postojanja čoveka i sveta, o ljudskoj slobodi, o životu u zajednici, o fenomenu smrti, o odnosu sa prirodom koja nas okružuje, kao i o sopstvenoj odgovornosti za druge, za svet kao tvorevinu Božju i za sebe;

- razvija i neguje težnja ka odgovornom oblikovanju zajedničkog života sa drugim ljudima iz sopstvenog naroda i sopstvene Crkve ili verske zajednice, kao i sa ljudima, narodima, verskim zajednicama i kulturama drugačijim od sopstvene, ka iznalaženju ravnoteže između zajednice i vlastite ličnosti i ka ostvarivanju susreta sa svetom, sa prirodom i pre i posle svega sa Bogom;

- izgrađuje sposobnost za dublje razumevanje i vrednovanje kulture i civilizacije u kojoj žive, istorije čovečanstva i ljudskog stvaralaštva u nauci i drugim oblastima;

- izgrađuje svest i uverenje da svet i život imaju večni smisao, kao i sposobnost za razumevanje i preispitivanje sopstvenog odnosa prema Bogu, ljudima i prirodi.

VERSKA NASTAVA

- Pravoslavni katihizis (veronauka) -

CILJ I ZADACI:

Cilj nastave pravoslavnog katihizisa jeste da pruži celoviti pravoslavni pogled na svet i život, uvažavajući dve dimenzije: istorijski hrišćanski život (istorijsku realnost Crkve) i eshatološki (budući) život (dimenziju idealnog). Učenici sistematski upoznaju pravoslavnu veru u njenoj doktriniranoj, liturgijskoj, socijalnoj i misionarskoj dimenziji, pri čemu se izlaganje hrišćanskog viđenja života i postojanja sveta obavlja u veoma otvorenom, tolerantnom dijalogu sa ostalim naukama i teorijama o svetu, kroz koji se nastoji pokazati da hrišćansko viđenje (liturgijsko, kao i podvižničko iskustvo Pravoslavne crkve) obuhvata sva pozitivna iskustva ljudi, bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost i versko obrazovanje. Ovo upoznavanje sprovodi se kako na informativno-saznajnom tako i na doživljajnom i delatnom planu, sa nastojanjem da se doktrinirane postavke sprovedu u svim segmentima života (odnos sa Bogom, sa svetom, sa drugim ljudima i sa sobom).

Zadaci pravoslavnog katihizisa su da se kod učenika:

- razvije otvorenost i odnos prema Bogu kao Drugoj i drugačijoj Ličnosti u odnosu na nas, kao i otvorenost i odnos prema drugom čoveku kao ikoni Božjoj, ličnosti, takođe, drugačijoj u odnosu na nas, te da se između ove dve relacije ostvari uzajamno zavisna veza (svest o zajednici);

- osposobe za postavljanje pitanja o celini i najdubljem smislu postojanja čoveka i sveta, ljudskoj slobodi, životu u zajednici, fenomenu smrti, odnosu sa prirodom koja nas okružuje i drugo, kao i za odgovoranje na pitanja u svetlu pravoslavne hrišćanske vere i iskustva Crkve;

- izgrade sposobnosti dubljeg razumevanja i vrednovanja kulture i civilizacije u kojoj žive, uspona i padova u istoriji čovečanstva, kao i dostignuća u raznim oblastima stvaralaštva (pri čemu se ostvaruje komplementarnost sa drugim naukama);

- stvori potreba za pomoć u odgovornom oblikovanju zajedničkog života sa drugima, u iznalaženju ravnoteže između vlastite ličnosti i zajednice, u ostvarenju susreta sa svetom (sa ljudima različitih kultura, religija i pogleda na svet, sa društvom, sa prirodom) i sa Bogom;

- izgradi uverenje da je svet i sve što je u njemu, stvoren za večnost, da su svi stvoreni da budu pričasnici večnog života, te da se iz te perspektive kod učenika razvije sposobnost razumevanja, preispitivanja i vrednovanja sopstvenog odnosa prema drugom čoveku kao neponovljivom biću i prema tvorevini Božjoj i izgradi spremnost na pokajanje.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(jedan čas nedeljno, 36 časova godišnje)

Cilj nastave katihizisa u ovom razredu jeste izgrađivanje poverenja, ljubavi i zajedništa u odeljenju i sa drugim učenicima škole (samim tim i sa drugim ljudima), negovanje solidarnosti ili uzajamnog pomaganja i brige za prirodu koja nas okružuje, za svet u kojem živimo (ekološka dimenzija).

UVOD (susret i upoznavanje katihete i učenika, upoznavanje sa sadržajima programa i načinom rada)

KRŠTENJE

- objašnjenje krštenja

CRKVA - LITURGIJA

- objašnjenje pojmova, opis toka liturgije

- opis evharistijskih darova i pričešćivanja

- opis učešća svih i svakog u Liturgiji

- Liturgija, delo svih i prinošenje svega

- opis učesnika u liturgiji i svih evharistijskih darova

- objašnjenje episkopa kao prvog na Liturgiji

CRKVA NALIK NA NAŠE TELO (udova mnogo a telo jedno)

- Telo čoveka kao jedno u mnogom i mnoštvo u jednom,

- Poređenje čovečijeg tela i Crkve,

- Crkva - Telo Hristovo,

- Isus Hristos kao ljubav,

- Crkva zajednica ljubavi (ljubav kao ljubav prema Bogu, ljudima, prirodi, svemu),

SVET U KOME ŽIVIMO

- biblijska povest o stvaranju sveta

- jedinstvo ljudskog roda i jedinstvo sveta

- prikladno razvijanje ideje o svetu kao našem domu i "telu"

- razvijanje ideje jedinstva čoveka i život sveta

ČOVEK JE IKONA BOŽJA

- Hristova ljubav prema ljudima i svetu

- Ljubav kao čovekoljublje

- Čovek i priroda u zajednici ljubavi

- Ljubav prema ljudima - ljubav prema Bogu

- Čovek domaćin sveta i sveštenik prirode

HRISTOS

- Hristos - uzor i izvor vrednosti svakog ljudskog bića

- Liturgija - mesto i vreme sjedinjenja sa Hristom (prikazivanje Liturgije kao sjedinjenja sa Hristom, a kroz njega sa Svetom Trojicom)

RAD

- Rad kao služenje, a ne sticanje sredstava za "potrošnju"

- Šta bismo najviše voleli da radimo da bismo služili drugim ljudima?

- Mi na raspustu (šta ćemo raditi za vreme raspusta kao mali pravoslavni hrišćani)

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Katihizacija (veronauka, izučavanje istina vere) jeste liturgijska delatnost. To znači da je ona zajedničko delo katihete (veroučitelja) i njegovih učenika. Svaka istina vere predaje se i prenosi kao realnost samoga života, kao opis iskustava, prvenstveno kao realnost života u Crkvi i opis njenog iskustva. Nema i ne može biti apstraktnih istina i aksioma. Katiheza ("veronauka") ne postoji radi gomilanja podataka i informacija ili u službi teoretskog "znanja o veri" nego kao mistagogija, uvođenje u praksu života i otvaranje mogućnosti da učenik i lično usvoji iskustvo Crkve kroz slobodno učešće u njenom životu, prvenstveno u njenoj Liturgiji.

Na času katihezacije prelaže se sledeći metodički postupak:

- izlaganje novih sadržaja

- provera usvojenosti na nivou razumevanja činjenica i postupaka

- utvrđivanje gradiva

- primena, odnosno značenje u životu, i

- sređivanje (sistematizacija)

Tehnike rada na času treba da budu što raznovrsnije; od dijaloga katiheta učenik, preko grupnog rada, rada u parovima i individualnog rada sa što više crtanja, pevanja, glume i drugih postupaka koji će pomoći da se pažnja učenika na ovom uzrastu zadrži što duže. U tom cilju izmene ritma časa biće neophodne pa će, na primer, slušanje morati da se zameni odgovorima na pitanja, odgovori na pitanja će zameniti crtanje, da bi zatim opet katiheta prešao na predavanje koje će učenici slušati i tako redom.

Gore izneta struktura metodičkog postupka može se drugačije prikazati i kao konkretna mikrostruktura u vidu postavljanja cilja, motivacije, obrade nastavnih sadržaja, aktivno učenje i usvajanje gradiva putem iskustva.

Katiheta (veroučitelj) uvek treba da ima u vidu psihologiju učenika na određenom uzrastu, da bi sa njima uspostavio živ, neposredan i prisan duhovni kontakt.

Nastavni proces će imati svoj puni smisao i uspeh zajedničkim učešćem katihete (veroučitelja) i njegovih učenika u Liturgiji i u svim oblicima i izrazima života u Crkvi.

VERSKA NASTAVA

- Islamska vjeronauka (ilmudin) -

CILJ I ZADACI:

Cilj nastave islamske vjeronauke u osnovnom obrazovanju i vaspitanju je da pruži učeniku osnovni vernički pogled na svet, sa posebnim naglaskom na vernički praktični život, a takođe i budući večni život. To znači, da deca na primeren način njihovom uzrastu, upoznaju vlastitu veru u njenoj duhovnoj, moralnoj, socijalnoj, misionarskoj i drugim dimenzijama. Izlaganje verskog viđenja i postojanja sveta obavlja se u otvorenom i tolerantnom dijalogu sa ostalim naukama i teorijama. Način pristupa je islamsko viđenje koje obuhvata sva pozitivna iskustva ljudi, bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost i versko obrazovanje. Upoznavanje je istovremeno informativno - saznajno i doživljajno - delatno, s nastojanjem da se osnovne postavke sprovedu u svim segmentima života: odnos prema Bogu, prema svetu, prema drugim ljudima i odnos prema samom sebi.

Zadaci islamske vjeronauke su da se kod učenika:

- razvije svest o Bogu kao Stvoritelju i odnos prema ljudima kao najsavršenijim božijim stvorenjima;

- osposobe (na primeren način uzrast učenika) za postavljanje pitanja o celini i najdubljem smislu postojanja čoveka i sveta, o ljudskoj slobodi, životu u zajednici, smrti, odnosu sa prirodom koja nas okružuje, kao i za razmišljanja o tim pitanjima u svetlu vere islama;

- razvije i izgradi sposobnost dubljeg razumevanja i vrednovanja kulture i civilizacije u kojoj žive, uspona i padova u istoriji čovečanstva, kao i dostignuća u raznim oblastima naučnog delovanja;

- pomogne u odgovornom oblikovanju zajedničkog života s drugim, u iznalaženju ravnoteže između vlastite ličnosti i zajednice, u ostvarivanju susreta sa svetom (sa ljudima različitih kultura, religija i pogleda na svet, s društvom, s prirodom) i s Bogom;

- izgradi uverenje da je njegov život na ovom svetu samo priprema za večnost, da su svi stvoreni da budu sudionici večnog života, da se iz te perspektive kod učenika razvija sposobnost razumevanja, preispitivanja i vrednovanja vlastitog odnosa prema drugom čoveku kao Božijem stvorenju i izgradi spremnost za pokajanje.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(jedan čas nedeljno, 36 časova godišnje)

Cilj nastave u ovom razredu je usvajanje sadržaja programa Islamske vjeronauke - Ilmudina.

UVOD (međusobno upoznavanje učenika i veroučitelja, upoznavanje sa sadržajima programa Islamske vjeronauke - Ilmudin)

RABBI JESIR, IKRE, SELAM

- uženje kratke dove (molitve) Rabbi jesir za uspešan početak;

- upoznavanje učenika sa prvim rečima objavljenim u Kur'anu (Ikre-uči);

- islamski pozdrav - selam

KO SAM - ŠTA SAM I MOJI PRIJATELJI

- naziv naše vere;

- izgled barjaka;

- aktivnost drugova.

JELO I PIĆE

- šta je muslimanu dozvoljeno a šta zabranjeno od hrane i pića

PORODICA

- članovi porodice, njihove aktivnosti i dužnosti jednih prema drugima

ŠKOLA I DECA

- obraditi kroz obradu pesmica "Azra ide u školu" i "Ajša i ptice"

BISMILA

- učenje bismile i osnovnih postulata vere islama kroz pitanja "zapamti" i "pronađi"

POZDRAV MIRA

- učenje islamskog pozdrava - selama i njegovo značenje

KELIME - I - ŠEHADET

- upoznavanje sa prvim stubom islama kojim se svedoči i očituje jednoća Stvoritelja i potvrđuje poslanstvo Muhameda a.s.

DESNA STRANA

- kroz pesmicu "Meho ljevatan" ukazati na prednost desne strane u životu vernika

MUSLIMANI I KNJIGA

- kroz priču "Knjiga pod jastukom" naglasiti poruku obaveznosti druženja sa knjigom

MUSLIMANSKI MUBAREK DANI

- prikazati Bajram kroz pesmicu i Bajramska ilahija

NA ULICI

- kroz ilustraciju prikazati lepu ulicu kao ogledalo njenih stanovnika i uz obradu pesme "Uljudno se ponašaj"

EZAN

- upoznavanje učenika sa istorijatom ezana (poziv na molitvu) i njegovim tekstom

EL-FATIHA

- učenje prve sure u Kur'anu i njenog značenja

ROĐENJE VEROVESNIKA MUHAMEDA A.S.

- upoznavanje učenika sa domovinom, porodicom i vremenom rođenja poslednjeg Božijeg poslanika Muhameda a.s.

SALAVATI I DOVA

- učenje salavata i dove za spas na ovom i budućem svetu

SURA EN-NAS

- učenje poslednje sure u Kur'anu i njeno značenje

BOŽIJI POSLANIK A.S. I UNUCI

- upoznavanje učenika sa odnosom Muhameda a.s. prema deci

KRAĐA I LAŽ

- ukazivanje na poroke kojih se vernik mora čuvati, kroz obradu priče "Ne uzimaj tuđe" i "Laž"

ALAH - SVEMOGUĆI STVORITELJ

- objasniti učenicima kroz priču "Sve je stvorio Alah" da je on Stvoritelj svega postojećeg, vidljivog i nevidljivog

SUBHANEKE

- učenje kratke dove sa kojom započinje svaki namaz (molitva)

SURA EL - IHLAS

- učenje kratke sure koja potvrđuje jedinstvo Stvoritelja

IBRAHIM A.S.

- upoznavanje učenika sa kratkim istorijatom jednog od odabranih Božjih poslanika

SURA EL - FELEK

- učenje sure u kojoj se od Alaha dž.š. traži zaštita i utočište od šejtana i njegovih sledbenika

JUNUS A.S.

- obrada priče o jednom od Božjih poslanika koja ukazuje na potrebu strpljivosti u teškim momentima

BUDUĆNOST ZNA SAMO ALAH DŽ.Š.

- upoznavanje učenika kroz priču "Ako Bog da" da svaki ishod posla, pored uloženog truda, zavisi od volje Božije

ZDRAVLJE JE BOGATSTVO

- kroz priču "Šta je najvažnije" i pesmicu "Zdrava djeca" ukazati na važnost zdravlja i njegovog čuvanja

ABDEST

- higijena kao sastavni deo vere i način obavljanja obdesta (verskog pranja) pre namaza

SURA LEHEB

- učenje jedne od poslednjih kuranskih sura i njeno značenje

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Verska nastava je zajedničko delo veroučitelja i učenika. Polazište je konkretna stvarnost. Iz doživljenih iskustava prelazi se na istine iz kojih se potom vraća na svakodnevnu njihovu primenu. Ovakav način saznanja ima svoj red: upoznavanje (obrada novih sadržaja), ponavljanje, primena i proveravanje, sređivanje (sistematizacija). To je makro struktura ovakvog načina saznanja. Međutim, i ovi delovi imaju svoju mikro strukturu. Tako, na primer: način saznanja poseduje sledeće stupnjeve: postavljanje cilja, motivisanje, obrada novih nastavnih sadržaja, učenje. Treba imati pred očima fizionomiju grupe i pojedinca, a takođe u okviru časa na kojem se obrađuju novi sadržaji, vrši se primena i obnavljanje obrađenog gradiva.

Imajući na umu gore istaknuto, čas veronauke bi trebao izgledati ovako: kratko ponavljanje sadržaja sa prethodnog časa i posebno osvetljavanje onoga što će poslužiti kao temelj za aktuelni čas. Nakon postavljanja cilja, prelazi se na obradu novih nastavnih sadržaja, gde se zapravo objašnjava učeniku šta to znači da smo "Božija stvorenja", ističući kada se to i kako dogodilo. Nakon ovoga se već poznati sadržaji produbljuju, uče, tj. razgovara se o namazu - molitvi (zašto i kako). Ovako usvojeno gradivo, u skladu sa vaspitnim ciljem, mora naći svoju primenu u životu učenika. Razgovara se zašto i kako treba zahvaliti Bogu za roditelje, braću i prijatelje. Ovakva saznanja i dečije iskustvo se oslanjaju na slovo Kur'ana i na učenički vlastiti doživljaj.

VERSKA NASTAVA

- Katolički vjeronauk -

CILJ I ZADACI:

Cilj nastave katoličkog vjeronauka u osnovnom obrazovanju i vaspitanju jeste da pruži celoviti vernički pogled na svet i život s posebnim naglaskom na dve dimenzije: istorijska realnost crkve - vernički praktični život i eshatološka dimenzija, odnosno večni život. To znači da deca, na primeren način njihovom uzrastu, upoznavaju vlastitu veru u doktrinarnoj, liturgijskoj, socijalnoj i misionarskoj dimenziji pri čemu se izlaganje verskoga viđenja i postojanja sveta obavlja u veoma otvorenom i tolerantnom dijalogu s ostalim naukama i teorijama. Načina pristupa je hrišćansko viđenje (liturgijsko kao osobito doživljavanje vere) koje obuhvata sva pozitivna iskustva ljudi bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost i versko obrazovanje. Upoznavanje je istovremeno informativno-saznajno i doživljajno-delatno s nastojanjem da se doktrinarne postavke sprovedu u svim segmentima života: odnos s Bogom, sa svetom, s drugim ljudima i sa sobom. Znači cilj je vjeronauka informativno-formativni pristupa veri i izgradnja pogleda na svet kroz prizmu vlastitog verovanja maksimalno poštujući sve navedene datosti.

Zadaci katoličke vjeronauke su da se kod učenika:

- razvije otvorenost i odnos prema Bogu kao drugoj i drugačijoj Osobi u odnosu na nas, kao i otvorenost i odnos prema drugom čoveku kao slici Božjoj, osobi takođe drugačijoj u odnosu na nas, kao i da se između ove dve relacije ostvari uzajamno zavisna veza (saznavanje zajednice);

- osposobe (na uzrastu učenika primeren način) za postavljanje pitanja o celini i najdubljem smislu postojanja čoveka i sveta, o ljudskoj slobodi, životu u zajednici, fenomenu smrti, odnosu sa prirodom koja nas okružuje i dr., kao i za razmišljanje o tim pitanjima u svetlu vere a na temelju iskustva Crkve;

- izgradi i razvije sposobnost dubljeg razumevanja vrednovanja kulture i civilizacije u kojoj žive, uspona i padova u istoriji čovečanstva, kao i dostignuća u raznim oblastima stvaralaštva (pri čemu se ostvaruje komplementarnost s drugim naukama);

- pomogne u odgovornom oblikovanju zajedničkog života s drugim, u iznalaženju ravnoteže između vlastite osobe i zajednice, u ostvarivanju susreta sa svetom (sa ljudima različitih kultura, religija i pogleda na svet, s društvom, s prirodom) i s Bogom;

- izgradi uverenje da je svet i sve što je u njemu, stvoren za večnost, da su svi stvoreni da budu sudionici večnog života, te da se iz te perspektive kod učenika razvije sposobnost razumevanja, preispitivanja i vrednovanja vlastitog odnosa prema drugom čoveku kao neponovljivom biću prema stvorenju Božjem i izgradi spremnost za pokajanje.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(jedan čas nedeljno, 36 časova godišnje)

Cilj nastave katoličkog vjeronauka u prvom razredu je da dete upozna Boga Oca, njegovu ljubav, da se, roditelj i ovaj divni svet shvati kao Božiji dar, a zatim da upozna Isusa Hrista, onoga koga nam je Otac poslao kao znak svoje najveće ljubavi. Polazimo od slike oca koji voli, koji je brižan, koji puno zna, koji "sve može", da bismo ukazali na Nebeskoga oca, koji nas još više voli, koji je još brižniji, koji zaista sve zna i koji uistinu sve može. On se brine o nama. Od njega je ovaj veliki svet, koji je dobar i mi smo njegovi. Za te nastavne jedinice misao vodilja vjeronauka: radost.

Otac nam je poslao kao najveći dokaz svoje ljubavi Sina, koji nam je postao brat. Ljubimo njegovu majku i kroz ovu godinu upoznajemo život Gospodina Isusa. Strogo sledimo liturgijsku crkvenu godinu (Došašće, Božić, Korizma, Uskrs, Duhovi), a imamo na umu konkretan hrišćanski život. Zato govorimo o Duhu Svetom, o Isusovoj prisutnosti među nama, o molitvi i svetoj misi. Cilj nam je da učeniku pobudimo radost i da ga navedeno na to da radosno uzvraća Očevu ljubav.

UVOD

- Međusobno upoznavanje učenika i veroučitelja i upoznavanje sa sadržajima programa katoličkog vjeronauka

MI SMO DJECA BOŽIJA I OTAC NEBESKI NAS VOLI

- Dar smo nebeskog Oca (hvala za roditelje, braću i prijatelje);

- Nebeski nas Otac voli (hvala što me voli);

- Nebeski Otac je dobar (razvijanje ljubavi prema Ocu Nebeskom jer je prema meni dobar);

- Nebeski Otac sve zna (razvijanje osećanja divljenja jer Otac Nebeski sve zna);

- Nebeski Otac sve može (razvijanje osećanja radosti jer Nebeski otac sve može);

- Nebeski Otac je stvorio i nevidljivi svet (negovanje osećanja kako nam je dobro što je nebeski Otac najbogatiji);

- Nebeski Otac se brine za svet (razvijanje zahvalnosti prema Bogu što se brine za nas);

- Svi su ljudi deca Božija i zato su braća (upoznati decu sa činjenicom da su svi ljudi deca Božija i zato su braća, razvijati svest o važnosti suživota i tolerancije).

BOG NAS TAKO LJUBI DA JE ISUS KRIST POSTAO NAŠ BRAT

- Nebeski otac nam je poslao svoga sina (razvijanje radosti što mi je Isus brat);

- Iščekivani Božji Sin (razvijanje ljubavi prema Mariji jer je Isusova majka);

- Isusovo rođenje - slavimo zajedno svi kršćani (razvijanje zahvalnosti Bogu za tu ljubav, što je postao nama sličan);

- Isusovi prvi gosti (razvijanje osećanja svesti da ću i ja biti Isusov gost pohod pastira i mudraca);

- Svetkujemo Božić (upoznati vlastiti način slavljenja kao načine drugih, Bog nas je darivao i mi ćemo jedni druge).

DA BISMO BILI ISUSOVA BRAĆA MORAMO SE VOLETI MEĐUSOBNO I SLEDITI NJEGOVU NAUKU

- Isus nas uči: ljubimo jedni druge u kući (navikavanje na pomaganje roditeljima);

- Isus nas uči: ljubimo svoje bližnje (pomagaću drugovima u školi);

- Isus nas uči: ljubimo jedni druge (pomoći ću svojim sudrugovima);

- Upoznati Isusa onako kako ga prihvataju i svi ostali ljudi (Isus je osoba značajna za čovečanstvo, šta Kuran časni govori o Isusu);

- Isus nas uči da se u ljubavi nalazimo (razvijanje navike pevanja u crkvi).

UZAJAMNA LJUBAV ZAHTEVA DA SE NAUČIMO I ODRICATI I ČINITI DOBRO DRUGIMA - ISUS JE OTKUPITELJ

- Isus je ljubav trpio (razvijanje čvrstine - ako me nešto boli, neću se odmah tužiti);

- Isus prikazuje svoje trpljenje Odu (razvijanje čvrstine - svoje trpljenje ću sjediniti s Isusovim);

- Otac je uskrisno Isusa (razvijanje vere da Otac daje život i smrt);

- Isus je živ (razvijanje vere u život Isusa);

- Proslavljeni Isus (razvijanje vere u Božje pravoslavljeno kraljevstvo);

- Među nama je Duh Sveti (razvijanje osećanja radosti što mi Duh pomaže doći k Ocu);

- Isus među nama živi (razvijanje pouzdanja u Isusa, Isus i djeca).

MOLITVA I BOGOSLUŽJE JE NAČIN SUSRETANJA S ONIM ŠTO SMO UČILI O BOGU

- S Isusom zajedno razgovaram s Ocem (razvijanje osećanja zadovoljstva što mogu razgovarati s Nebeskim ocem);

- U gostima kod Isusa (razvijanje navike redovnog pohađanja svete mise);

- Molitva kod drugih crkava i vjera (razvijanje svesti da svaki čovek moli po svojoj savesti pravilno, zajednička molitva Očenaša, molitva Islama).

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Način sadržaja sledi liturgijsku - crkvenu godinu. Kroz pripremu i slavlje velikih praznika upoznaje se i njihov sadržaj i njihova poruka. Tako se na najlakši i deci pristupačan način prenosi i sadržaj i život jedne hrišćanske zajednice čiji član postaje učenik.

Dakle, misao vodilja nastave vjeronauka prvog razreda osnovne škole su one verske istine koje se kroz jednu liturgijsku godinu i slave i događaju.

Verska nastava je zajedničko delo katehete (vjeroučitelja) i katehizanata (vjeroučenika). Polazište je konkretna stvarnost. Iz doživljenih iskustava prelazi se na istine, iz kojih se potom vraća na svakodnevnu njihovu primenu. Ovakav način saznanja ima vlastiti red: upoznavanje (obrada novih sadržaja), ponavljanje, primena i proveravanje, sređivanje (sistematizacija). To je makro struktura ovakvog načina saznanja. Međutim, i ovi delovi imaju svoju strukturu. Tako na primjer: način saznanja poseduje sledeće stupnjeve: postavljanje cilja, motivisanje, obrada novih nastavnih sadržaja, učenje, induktivni i deduktivni zaključci, tačni i netačni dokazi, formulisanje zapamćenih činjenica... Ili, sadržaj primene ima ove delove: problem, postavljanja cilja, rešavanje problema, zadataka, upoznavanje prilika i uvežbavanje. Kod saznavanja treba imati pred očima fizionomiju grupe i pojedinaca, no u okviru časa na kome se obrađuju novi nastavni sadržaji vrši se primena, ponavljanje i vrednovanje obrađenog gradiva.

Imajući na umu gore istaknuto, čas vjeronauka bi trebalo izgledati ovako: kratko ponavljanje sadržaja prethodnog časa, i posebno osvetljavanje onoga što će poslužiti kao temelj za aktuelni čas. Nakon postavljanja cilja (šta? i kako?), prelazi se na obradu novih nastavnih sadržaja (npr. prvi razred, prvi čas), gde se objašnjavanja učeniku, šta to znači da "smo darovi Nebeskoga Oca", ističući kada se to dogodilo i kako. Zaključci se mogu istaći na tabli. Posle ovoga se već poznati sadržaji produbljuju, uče, tj. razgovara se o krštenju (šta/, kako? i zašto?). Ovako usvojeno gradivo, u skladu sa vaspitnim ciljem, mora naći svoju primenu u životu učenika. Razgovara se zašto i kako treba zahvaliti Bogu za roditelje, braću i prijatelje. Ovakva saznanja i dečje iskustvo se oslanjaju na njegov doživljaj i tekst Svetog Pisma.

VERSKA NASTAVA

- Evangeličko-luteranski vjeronauk Slovačke evangelističke crkve a.v. -

CILJEVI I ZADACI:

Cilj nastave vjeronauka u osnovnom obrazovanju i vaspitanju jeste da pruži celovit vernički pogled na svet i život s posebnim naglaskom na dve dimenzije: istorijska realnost crkve - vernički praktični život i eshatološka dimenzija, odnosno večni život. To znači da deca, na primeren način njihovom uzrastu, upoznavaju vlastitu veru u doktrinarnoj, liturgijskoj, socijalnoj i misionarskoj dimenziji pri čemu se izlaganje verskog viđenja i postojanja sveta obavlja u veoma otvorenom i tolerantnom dijalogu s ostalim naukama i teorijama. Način pristupa je hrišćansko viđenje (liturgijsko kao posebno doživljavanje vere) koje obuhvata sva pozitivna iskustva ljudi bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost i versko obrazovanje. Upoznavanje je istovremeno informativno-saznajno i doživljajno-delatno s nastojanjem da se doktrinarne postavke sprovedu u svim segmentima života: odnos s Bogom, sa svetom, s drugim ljudima i sa sobom. Znači cilj je vjeronauka informativno-formativni pristup veri i izgradnja pogleda na svet kroz prizmu vlastitog verovanja maksimalno poštujući sve navedene datosti.

Zadaci evangeličko-luteranskog vjeronauka, Slovačke evangeličke crkve a.v. su da se kod učenika:

- razvije otvorenost i odnos prema Bogu kao drugoj i drugačijoj Osobi u odnosu na nas, kao i otvorenost i odnos prema drugom čoveku kao slici Božjoj, osobi takođe drugačijoj u odnosu na nas, kao i da se između ove dve relacije ostvari uzajamno zavisna veza (saznavanje zajednice),

- sposobnost (na uzrastu učenika primeren način) za postavljanje pitanja o celini i najdubljem smislu postojanja čoveka i sveta, o ljudskoj slobodi, životu u zajednici, fenomenu smrti, odnosu sa prirodom koja nas okružuje i dr., kao i za razmišljanje o tim pitanjima u svetlu vere a na temelju iskustva Crkve;

- izgradi i razvije sposobnost dubljeg razumevanja i vrednovanja kulture i civilizacije u kojoj žive, uspona i padova u istoriji čovečanstva, kao i dostignuća u raznim oblastima stvaralaštva (pri čemu se ostvaruje komplementarnost s drugim naukama);

- pomogne u odgovornom oblikovanju zajedničkog života s drugim, u iznalaženju ravnoteže između vlastite osobe i zajednice, u ostvarivanju susreta sa svetom (sa ljudima različitih kultura, religija i pogleda na svet, s društvom, s prirodom) i s Bogom;

- izgradi uverenje da je svet i sve što je u njemu, stvoren za večnost, da su svi stvoreni da budu sudionici večnog života, te da se iz te perspektive kod učenika razvije sposobnost razumevanja, preispitivanja i vrednovanja vlastitog odnosa prema drugom čoveku kao neponovljivom biću prema stvorenju Božjem i izgradi spremnost za pokajanje.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(jedan čas nedeljno, 36 časova godišnje)

Cilj nastave vjeronauka u ovom razredu je da prenese deci radosnu vest Božje reči i Božje istine kao i razvijanje pozitivnih stavova prema pripadnicima drugih verskih ispovesti, njihovoj tradiciji i kulturi.

UVOD

- Međusobno upoznavanje učenika i veroučitelja, upoznavanje sa sadržajima programa ovog razreda

KO JE BOG? GOSPOD KOJI JE SVE STVORIO

- Bog je stvorio ceo svet

- Bog je stvorio i nas

PORODICA JE BOŽJI POKLON

- Moji roditelji

- Moja porodica

BIBLIJA

- Biblija - susret sa Bogom

- Biblija - sveto pismo

- Božja reč - Biblija nas vodi

MOLITVA

- Šta je to molitva, kako se molimo

- Kada i gde se molimo

- Zašta i za koga se molimo.

KO JE ISUS KRIST

- Božić - praznik Božje ljubavi

- Božje javljanje Mariji, rođenje Isusovo

- Tri kralja

- Isusa donose roditelji u hram.

ISUS MOJ PRIJATELJ

- Isus - prijatelj dece

- Isus - gospodar prirode na moru

- Isus - brine o nama, Isus štiti narod

- Isus i gospodar nad bolešću, Isus gospodar nad smrću

ISUS JE SPASITELJ

- Zašto slavimo Uskrs

- Isus se rastaje od učenika

- Raspeće

- Isus živi - odlazak kod svog Oca

ISUS ŠALJE POMOĆNIKA

- Duh Sveti - naš Učitelj i Pomoćnik

- Prvi hrišćani - i ja sam hrišćanin

BOG TVORAC

- Greh dolazi na svet - Adam i Eva u raju

- Smrt dolazi na svet - Kajin i Avelj

BOG SUDI NOVI POČETAK

- Potop - poslušnost Naja

- Duga - znak novog početka

- Vavilonski toranj - Bog kažnjava

POSLUŠNOST - PREVARA - POKAJANJE

- Bog zove Avrama - Avramova poslušnost

- Bog ispunjava svoje obećanje - rođenje Izava

- Avramova vera

- Jakov prevari oca Izava

- Jakov odlazi od kuće - težak život, bogatstvo, pokajanje

- Povratak i pomirenje sa bratom

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Verska nastava je zajedničko delo katehete (vjeroučitelja) i katehizanata (vjeroučenika). Polazište je konkretna stvarnost. Iz doživljenih iskustava prelazi se na istine, iz kojih se potom vraća na svakodnevnu njihovu primenu. Ovakav način saznanja ima vlastiti red: upoznavanje (obrada novih sadržaja), ponavljanje, primena i proveravanje, sređivanje. To je makro struktura ovakvog načina saznavanja. Međutim, i ovi delovi imaju svoju mikro strukturu. Tako na primer: način saznanja poseduje sledeće stupnjeve: postavljanje cilja, motivisanje, obrada novih nastavnih sadržaja, učenje, induktivni i deduktivni zaključci, tačni i netačni dokazi, formulisanje zapamćenih činjenica... Ili, sadržaj primene ima ove delove: problem, postavljanje cilja, rešavanje problema, zadatak, upoznavanje prilika i uvežbavanje. Kod saznavanja treba imati pred očima fizionomiju grupe i pojedinaca, no u okviru časa na kome se obrađuju novi nastavni sadržaji vrši se primena, ponavljanje i vrednovanje obrađenog gradiva.

Imajući na umu gore istaknuto, svaki čas vjeronauka trebalo bi da izgleda ovako: kratko ponavljanje sadržaja prethodnog časa, i posebno osvetljavanje onoga što će poslužiti kao temelj za aktuelni čas. Nakon postavljanja cilja (šta? i kako?), prelazi se na obradu novih nastavnih sadržaja (npr. "smo darovi Nebeskoga Oca", ističući kada se to dogodilo i kako. Zaključci se mogu istaći na tabli. Posle ovoga poznati sadržaji se produbljuju, uče, tj. razgovara se o krštenju (šta?, kako? i zašto?). Ovako usvojeno gradivo, u skladu sa vaspitnim ciljem, mora naći svoju primenu u životu učenika. Razgovara se zašto i kako treba zahvaliti Bogu za roditelje, braću i prijatelje. Ovakva saznanja i dečje iskustvo se oslanjaju na njegov doživljaj i tekst Svetog Pisma.

VERSKA NASTAVA

- Versko vaspitanje reformatske hrišćanske crkve -

CILJEVI I ZADACI:

Cilj nastave vjeronauke u osnovnom obrazovanju i vaspitanju jeste da pruži celoviti vernički pogled na svet i život s posebnim naglaskom na dve dimenzije: istorijska realnost crkve - vernički praktični život i eshatološka dimenzija, odnosno večni život. To znači da deca, na primeren način njihovom uzrastu, upoznaju vlastitu veru u doktrinarnoj, liturgijskoj, socijalnoj i misionarskoj dimenziji pri čemu se izlaganje verskog viđenja i postojanja sveta obavlja u veoma otvorenom i tolerantnom dijalogu s ostalim naukama i teorijama. Način pristupa je hrišćansko viđenje (liturgijsko kao posebno doživljavanje vere) koje obuhvata sva pozitivna iskustva ljudi bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost i versko obrazovanje. Upoznavanje je istovremeno informativno-saznajno i doživljajno-delatno s nastojanjem da se doktrinarne postavke sprovedu u svim segmentima života: odnos s Bogom, sa svetom, s drugim ljudima i sa sobom. Znači cilj je vjeronauka informativno-formativni pristup vjeri i izgradnja pogleda na svet kroz prizmu vlastitog verovanja maksimalno poštujući sve navedene datosti.

Zadaci verskog vaspitanja reformatske hrišćanske crkve su da se kod učenika:

- razvije otvorenost i odnos prema Bogu kao drugoj i drugačijoj Osobi u odnosu na nas, kao i otvorenost i odnos prema drugom čoveku kao slici Božjoj, osobi takođe drugačijoj u odnosu na nas, kao i da se između ove dve relacije ostvari uzajamno zavisna veza (saznavanje zajednice),

- osposobe (na uzrastu učenika primeren način) za postavljanje pitanja o celini i najdubljem smislu postojanja čoveka i sveta, o ljudskoj slobodi, životu u zajednici, fenomenu smrti, odnosu sa prirodom koja nas okružuje i dr., kao i za razmišljanje o tim pitanjima u svetlu vere, a na temelju iskustva Crkve;

- izgradi i razvije sposobnost dubljeg razumevanja i vrednovanja kulture i civilizacije u kojoj žive, uspona i padova u istorije čovečanstva, kao i dostignuća u raznim oblastima stvaralaštva (pri čemu se ostvaruje komplementarnost s drugim naukama);

- pomogne u odgovornom oblikovanju zajedničkog života s drugim, u iznalaženju ravnoteže između vlastite osobe i zajednice, u ostvarivanju susreta sa svetom (sa ljudima različitih kultura, religija i pogleda na svet, s društvom, s prirodom) i s Bogom;

- izgradi uverenje da je svet i sve što je u njemu, stvoren za večnost, da su svi stvoreni da budu sudionici večnoga života, te da se iz te perspektive kod učenika razvije sposobnost razumevanja, preispitivanja i vrednovanja vlastitog odnosa prema drugom čoveku kao neponovljivom biću prema stvorenju Božjem i izgradi spremnost za pokajanje.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(jedan čas nedeljno, 36 časova godišnje)

Cilj nastave verskog vaspitanja je da prenese deci radosnu vest Božje reči i Božje istine, kao i da razvija pozitivne stavove prema pripadnicima drugih verskih ispovesti, njihovoj tradiciji i kulturi.

UVOD

- Međusobno upoznavanje učenika i veroučitelja, upoznavanje sa sadržajima programa verske nastave prvog razreda

KO JE BOG? GOSPOD KOJI JE SVE STVORIO

- Bog je stvorio ceo svet

- Bog je stvorio i nas

PORODICA JE BOŽJI POKLON

- Moji roditelji

- Moja porodica

BIBLIJA

- Biblija - susret sa Bogom

- Biblija - sveto pismo

- Božja reč - Biblija nas vodi

MOLITVA

- Šta je to molitva, kako se molimo

- Kada i gde se molimo

- Zašta i za koga se molimo

KO JE ISUS KRIST

- Božić - praznik Božje ljubavi

- Božje javljanje Mariji, rođenje Isusovo

- Tri kralja

- Isusa donose roditelji u hram.

ISUS MOJ PRIJATELJ

- Isus - prijatelj dece

- Isus - gospodar prirode na moru

- Isus - brine o nama, Isus štiti narod

- Isus i gospodar nad bolešću, Isus gospodar nad smrću

ISUS JE SPASITELJ

- Zašto slavimo Uskrs

- Isus se rastaje od učenika

- Raspeće

- Isus živi - odlazak kod svog Oca

ISUS ŠALJE POMOĆNIKA

- Duh Sveti - naš Učitelj i Pomoćnik

- Prvi hrišćani - i ja sam hrišćanin

BOG TVORAC

- Greh dolazi na svet - Adam i Eva u raju

- Smrt dolazi na svet - Kajin i Avelj

BOG SUDI NOVI POČETAK

- Potop - poslušnost Naja

- Duga - znak novog početka

- Vavilonski toranj - Bog kažnjava

POSLUŠNOST - PREVARA - POKAJANJE

- Bog zove Avrama - Avramova poslušnost

- Bog ispunjava svoje obećanje - rođenje Izava

- Avramova vera

- Jahov prevari oca Izava

- Jakov odlazi od kuće - težak život, bogatstvo, pokajanje

- Povratak i pomirenje sa bratom

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Verska nastava je zajedničko delo katehete (vjeroučitelja) i katehizanata (vjeroučenika). Polazište je konkretna stvarnost. Iz doživljenih iskustava prelazi se na istine, iz kojih se potom vraća na svakodnevnu njihovu primenu. Ovakav način saznanja ima vlastiti red: upoznavanje (obrada novih sadržaja), ponavljanje, primena i proveravanje, sređivanje. To je makro struktura ovakvog načina saznavanja. Međutim, i ovi delovi imaju svoju mikro strukturu. Tako na primer: način saznanja poseduje sledeće stupnjeve: postavljanje cilja, motivisanje, obrada novih nastavnih sadržaja, učenje, induktivni i deduktivni zaključci, tačni i netačni dokazi, formulisanje zapamćenih činjenica... Ili, sadržaj primene ima ove delove: problem, postavljanje cilja, rešavanje problema, zadatak, upoznavanje prilika i uvežbavanje. Kod saznavanja treba imati pred očima fizionomiju grupe i pojedinaca, no u okviru časa pod kojim se obrađuju novi nastavni sadržaji vrši se primena, ponavljanje i vrednovanje obrađenog gradiva.

Imajući na umu gore istaknuto, svaki čas vjeronauka bi trebao izgledati ovako: kratko ponavljanje sadržaja prethodnog časa, i posebno osvetljavanje onoga što će poslužiti kao temelj za aktuelni čas. Nakon postavljanja cilja (šta? i kako?), prelazi se na obradu novih nastavnih sadržaja (npr. "smo darovi Nebeskoga Oca", ističući kada se to dogodilo i kako. Zaključci se mogu istaći na tabli. Nakon ovoga se već poznati sadržaji produbljuju, uče, tj. razgovara se o krštenju (šta?, kako? i zašto?). Ovako usvojeno gradivo, u skladu sa vaspitnim ciljem, mora naći svoju primenu u životu učenika. Razgovara se zašto i kako treba zahvaliti Bogu za roditelje, braću i prijatelje. Ovakva saznanja i dečje iskustvo se oslanjaju na njegov doživljaj i tekst Svetog Pisma.

VERSKA NASTAVA

- Veronauka evangeličke hrišćanske crkve a.v. -

CILJEVI I ZADACI:

Cilj veronauke je upoznati decu sa Bogom čija je suština ljubav. Naučiti ih da na osnovu vere uvide svoj položaj u svetu, u svojoj sredini, u crkvi u porodici; da nalaze odgovore na svoja pitanja koja se tiču postojanja. Odakle smo, kuda idemo? Naučiti ih kako da se ponašaju sa drugim ljudima, da prihvataju raznolikosti i da daruju svoju unutrašnju vrednost kroz ljubav.

Zadaci veronauka evangeličke hrišćanske crkve a.v. su da se kod učenika:

- razvije vera i ljubav prema svim ljudima;

- razvije briga za bližnje, druga i bolesne;

- da postanu vredni ljudi našeg društva koji nose unutrašnje blago u svojoj veri i ljubavi prema svim ljudima;

- upoznati ih sa osnovama hrišćanskog učenja;

- upoznati ih da je u duhu reformacije crkvi stalno potrebna reforma.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(jedan čas nedeljno, 36 časova godišnje)

Cilj nastave veronauka u ovom razredu je upoznati decu sa osnovnim pitanjima o Bogu, Isusu Hristu, o grehu, veri, pokajanju, crkvi, o dva najveća praznika. Naučiti ih da se mole i dati im osnovu da postanu vredni ljudi našeg društva.

UVOD

- Međusobno upoznavanje učenika i veroučitelja, upoznavanje sa sadržajima rada u prvom razredu.

O BOGU

- O Bogu (prikazati Boga kao Stvoritelja. Čovek i lepa priroda su njegovi)

- Bog je Stvoritelj (stvorio je mene, voli me, brine se o meni)

- Kako možemo upoznati Boga? (iz Njegovih reči - Sveto Pismo, iz raznih događaja, iz savesti, primeri iz života)

- Prvi greh (šta je greh? ko je grešan? šta o tome kaže Bog)

- Kazna (za zmiju, ženu, čoveka, za sve ljude)

- Noje i potop (vera je put za spasenje)

IZBAVITELJ ISUS HRISTOS

- Ko je Ivan Krstitelj (Bog je poslao Izbavitelja za sve nas)

- Pokajanje (šta je pokajanje)

- Način pokajanja (reći i tražiti oproštaj - od Boga - od ljudi)

- Rođenje Isusa (gde, kada, zašto?)

- Prvi učesnici Božićne radosti (ko su bili)

- Mudraci od Istoka (dolazak, pokloni, zašto baš takvi pokloni)

MOLITVA

- šta je molitva;

- kako i kad se molimo;

- jutarnja molitva;

- večernja molitva

VERA

- Abram (šta je vera)

- Bog iskušava veru (prava vera se poznaje iskušavanjem)

- Poverenje u Boga (ko veruje živeće)

POST

- šta je post?

- šta je post u jelu i piću?

- šta je post u smislu duhovnom?

USKRS

- Isus dolazi u Jerusalim i umire (zašto je umro)

- Vaskrsenje Isusa Hrista (šta je vaskrsenje)

MAJKA

- Majka - ljubav - Bog (na primeru majke pokazati na Božju ljubav)

CRKVA

- šta je crkva, izgled, zašto ima toranj, oltar?

- kad idemo u crkvu i zašto?

- kako se ponašati u crkvi?

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Veronauka ima tri segmenta i kroz njih deci treba prikazati ovaj predmet.

1. Poruka o Bogu Ocu - slika roditelja

2. Isus naš prijatelj i pomoćnik - dete zavisi od pomoći i ljubavi

3. Vera u stvorenje - okolina je Božja

- Dete kao Božje stvorenje treba poštovati i prihvatiti njegove sposobnosti, mogućnosti i nemogućnosti. Na času treba poštovati ličnost deteta.

Šta čas treba da sadrži:

- Na početku časa napraviti most između svakodnevnice deteta i sveta biblijskih pripovedaka;

- Cilj časa mora da bude jasan, teološki i pedagoški ispravan i istinit;

- Biblijske pripovetke prikazati na jednostavan način, primenjujući princip očiglednosti;

- Jezik mora da bude jednostavan i prilagođen uzrastu učenika;

- Čas treba završiti pesmicom, kao odgovor za ono što se na času radilo.

VERSKA NASTAVA

- Veronauka - judaizam -

CILJEVI I ZADACI

Cilj nastave veronauka - judaizam je da jevrejska zajednica u Jugoslaviji očuva i ostvari kontinuitet bogatog, tri hiljade godina starog istorijskog, kulturološkog, tradicionalnog i verskog nasleđa. U cilju ostvarivanja kontinuiteta, buđenja i jačanja jevrejskog identiteta, pored saznanja o osnovnim principima Judaizma, deci treba preneti i saznanje o bogatoj, ali i tragičnoj istoriji naroda kome pripadaju.

Zadaci nastave veronauka - judaizam su da se učenici:

- upoznaju sa osnovnim principima i zakonima Tore, verskim ritualnim, etičkim i socijalnim propisima judaizma i njihovom primenom u svakodnevnom životu;

- upoznaju sa osnovnim elementima judaizma, nasleđa i tradicije i upute kako najvažnije postavke judaizma treba da sprovedu u svim segmentima života, u odnosu sa Bogom, sa svetom, sa drugim ljudima i sa sobom;

- vaspitavaju na principima tolerancije i uvažavanja drugih religija;

- upoznaju sa liturgijskim elementima Judaizma.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(1 čas nedeljno, 36 časova godišnje)

UVOD

- Upoznavanje učenika i veroučitelja; upoznavanje sa sadržajima rada u ovom razredu.

JEVREJSTVO

(temu obraditi kroz pojmove i prve reči na hebrejskom)

- Učitelj - Rabin

- Čovek (Adam), porodica (mispaha), (otac-Aba, majka-ima, brat-ah, sestra-ahot, deda-saba, baka-safta)

- Sira zajednica - jevrejska opština (kehila)

- Narod jevrejski - am jehudi, zemlja Izrael - Erec Izrael

JEVREJSTVO

(temu obraditi kroz priču o simbolima u kući i oko nas)

- Davidova zvezda - Magen David

- Menora - sedmokraki svećnjak

- Hanukija - devetokraki svećnjak

- Kipu - kapica

JEVREJSTVO

(temu obraditi kroz priču o dobroti duše)

- Kibud Av Em - poštovanje roditelja

- Salom bait - harmonija u kući

- Pomoć bližnjem

- Briga o starima i bolesnima

- Cedaka - pomoć siromašnima

JEVREJSTVO

(temu obraditi kroz priču o radu i odmoru)

- Nastanak sveta od Tvorca do današnjeg dana

- Pojam učenja - rada, rezultata, uspeha i nagrade

- Dan odmora - Shabat

JEVREJSTVO

(temu obraditi kroz priču o sinagogi)

- Beit ha kneset - kuća učenja / dom okupljanja

- Sidur - molitvenik

- Sefer Tora - Svici petoknjizja

- Mezuza

- Talit - molitveni sal

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Sadržaje programa treba realizovati kroz formu razgovora između učenika i veroučitelja. Veroučitelj svoj način izlaganja treba da prilagodi uzrastu učenika.

Časove organizovati kao časove obrade sadržaja, časove utvrđivanja, časove primene stečenog znanja i časove sistematizacije. Radi boljeg usvajanja sadržaja poželjno je primenjivanje principa očiglednosti.