PRAVILNIK
O PROGRAMU RADA STRUČNIH SARADNIKA U OSNOVNOJ ŠKOLI

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 1/94)

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se program rada stručnih saradnika u osnovnoj školi: školskog pedagoga, školskog psihologa, socijalnog radnika, defektologa, bibliotekara i medijatekara.

Član 2

Rad stručnih saradnika u osnovnoj školi organizuje se radi uspešnijeg ostvarivanja cilja i zadataka osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnog plana i programa u osnovnoj školi.

Član 3

Stručni saradnici učestvuju u poslovima planiranja, programiranja, organizovanja, unapređivanja i praćenja rada škole, odnosno obrazovnog procesa: sarađuju sa nastavnicima; sarađuju sa učenicima i prate i podstiču razvoj učenika: individualnih sposobnosti i sklonosti, intelektualnog, emocionalno-socijalnog i profesionalnog razvoja; pružaju pomoć obdarenim učenicima, kao i učenicima koja imaju teškoća u učenju i radu i razvoju; pomažu učenicima koji žive u težim socijalnim prilikama; sarađuju sa roditeljima učenika i drugim institucijama koje imaju uticaja na školu i vaspitno-obrazovni proces.

Član 4

Program rada stručnih saradnika u osnovnoj školi odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

PROGRAM RADA
STRUČNIH SARADNIKA U OSNOVNOJ ŠKOLI

A. ŠKOLSKI PEDAGOG I ŠKOLSKI PSIHOLOG

I CILJ I ZADACI

1. Cilj

Primena savremenih teorijskih i praktičnih saznanja psihološke i pedagoške nauke u procesu ostvarivanja zadataka osnovnog obrazovanja i vaspitanja i unapređivanje obrazovno-vaspitnog rada.

2. Zadaci

1) Učestvovanje u stvaranju programskih, pedagoško-organizacionih i didaktičko-metodičkih uslova za ostvarivanje ciljeva osnovne škole.

2) Unapređivanje, osavremenjavanje i racionalizacija obrazovno-vaspitnog rada.

3) Učestvovanje u praćenju i vrednovanju ostvarenih rezultata obrazovno-vaspitnog rada.

4) Podsticanje i praćenje razvoja učenika (intelektualnog, socijalnog, emocionalnog, moralnog, estetskog, fizičkog i profesionalnog).

5) Organizovanje pedagoško-psihološkog obrazovanja nastavnika.

6) Ostvarivanje saradnje s roditeljima, predškolskim ustanovama, srednjim školama, fakultetima, institutima, zdravstvenim, socijalnim i kulturnim ustanovama, stručnim službama Republičkog zavoda za tržište rada i drugim institucijama od značaja za osnovnog obrazovanje i vaspitanje.

II PLANIRANJE I PROGRAMIRANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA I VREDNOVANJE OSTVARENIH REZULTATA

(4 sata nedeljno)

1. Planiranje i programiranje

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

a) Učestvovanje u izradi koncepcije godišnjeg programa škole.

b) Angažovanje u izradi planova i programa: unapređivanja obrazovno-vaspitnog rada; vaspitnog rada s učenicima; stručnih organa; pedagoško-psihološkog usavršavanja nastavnika, posebno pripravnika; korektivnog rada s učenicima koji imaju problema u učenju, ponašanju u razvoju; vannastavnih aktivnosti učenika; rada s darovitim učenicima; profesionalne orijentacije, celodnevne nastave i produženog boravka; saradnje škole i porodice.

v) Usklađivanje pojedinačnih programa s polaznom koncepcijom godišnjeg programa rada škole.

g) Sačinjavanje godišnjih i mesečnih planova i programa rada pedagoga i psihologa: saradnja s nastavnicima u izradi planova rada redovne, dodatne i dopunske nastave, odeljenjskih zajednica, sekcija, ekskurzija, izleta, priredbi i drugo; planiranje oglednih i uglednih časova i aktivnosti; izrada programa korektivnog rada i zdravstvenog vaspitanja.

2. Organizacija pedagoškog rada škole

- primenjivanje pedagoško-psiholoških principa u izradi rasporeda časova i smena, podeli odeljenjskog starešinstva, organizovanje vannastavnog rada, i drugo;

- predlaganje novih organizacionih rešenja obrazovno-vaspitnog rada.

3. Praćenje i vrednovanje rada škole

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

Praćenje:

- organizacije obrazovno-vaspitnog rada škole (posebno efikasnosti novih organizacionih oblika rada);

- realizacije ciljeva i zadataka pojedinih nastavnih predmeta i oblasti;

- efekata inovativnih poduhvata (novih sadržaja, oblika, metoda i sredstava, obrazovno-vaspitnog rada, motivacionih podsticaja i posebnih vaspitnih mera);

- postignuća učenika u nastavnom i vannastavnom radu;

- usklađenosti programskih zahteva sa uzrasnim karakteristikama učenika;

- opterećenost učenika;

- postupaka ocenjivanja;

- primene novih nastavnih planova i programa.

Poslovi školskog pedagoga

Praćenje i vrednovanje:

- korelacije sadržaja programa u okviru jednog i više nastavnih predmeta;

- organizacije rada škole i efekata planiranih inovacija.

Poslovi školskog psihologa

Praćenje i vrednovanje:

- motivacije učenika za rad i učenje;

- razvoja i napredovanja ličnosti učenika;

- usklađenosti programskih zahteva s individualnim mogućnostima učenika.

III UNAPREĐIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA I INSTRUKTIVNI PEDAGOŠKO-PSIHOLOŠKI RAD S NASTAVNICIMA

(pedagog 8, psiholog 6 sati nedeljno)

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

1. Saradnja s nastavnicima i direktorom škole:

- identifikovanje, konkretizovanje i operacionalizovanje ciljeva i zadataka obrazovno-vaspitnog rada;

- odabiranje racionalnih oblika, metoda i sredstava obrazovno-vaspitnog rada;

- upoznavanje nastavnika sa savremenim didaktičkim inovacijama i njihovom praktičnom primenom (problemska nastava, programirana nastava, individualizirani i diferenciran rad na nivoima, osmišljeno učenje, heurističko modelovanje nastave, grupni oblici rada, rad u parovima i drugo);

- pružanje pomoći u planiranju i izvođenju oglednih časova i drugih obrazovno-vaspitnih postupaka;

- upoznavanje stručnih aktiva, odeljenjskih veća i nastavničkog veća s rezultatima analiza, ispitivanja, proučavanja i istraživanja;

- prilagođavanje plana i programa za osnovnu školu uzrasnim i individualnim karakteristikama učenika;

- učestvovanje u utvrđivanju obrazovnih zahteva za pojedine kategorije učenika;

- identifikovanje obdarenih učenika kao i onih koji imaju problema u učenju i razvoju i organizovanje odgovarajućeg obrazovno-vaspitnog rada;

- otkrivanje uzroka zaostajanja pojedinih učenika ili odeljenja u školskom radu i učenju i preduzimanje ili predlaganje odgovarajućih pedagoških mera;

- podsticanje razvoja motivacije za rad i učenje (posebno unutrašnje motivacije);

- učestvovanje u vrednovanju rezultata obrazovno-vaspitnog rada i izradi kriterijuma i instrumenata za objektivno ocenjivanje učenika;

- ostvarivanje ciljeva i zadataka profesionalne orijentacije učenika.

2. Saradnja s odeljenskim starešinama:

- pružanje pomoći u upoznavanju, podsticanju i praćenju svih komponenata razvoja ličnosti učenika (fizičkog, intelektualnog, moralnog, emocionalnog, socijalnog i profesionalnog);

- upoznavanje s principima grupne dinamike i socijalne interakcije i pružanje pomoći u formiranju i vođenju učeničkog kolektiva;

- otkrivanje uzroka poremećaja ponašanja pojedinih učenika ili grupa i preduzimanje odgovarajućih vaspitnih mera;

- ispitivanje interesovanja učenika i njihovog adekvatno uključivanje u rad sekcija, društvenih organizacija; društveno-korisnog rada i drugih oblika njihovog angažovanja;

- praćenje i usklađivanje opterećenosti učenika nastavnim i vannastavnim aktivnostima (domaći zadaci, testovi, kontrolni zadaci, takmičenja i drugo).

Poslovi školskog pedagoga:

- rad s nastavnicima u pripremanju i planiranju neposrednog obrazovno-vaspitnog rada (planiranje i pripremanje časa, izbor oblika, metoda, sredstava i organizacija rada i sl.);

- analiza časova kojima je prisustvovao pedagog i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada i sagledavanje njihove didaktičko-metodičke zasnovanosti (ostvarenost ciljeva i zadataka, vremenska artikulacija; efikasnost primenjenih metoda, oblika i sredstava, aktivnost učenika i nastavnika i drugo);

- ispitivanje uzroka problema koji se javljaju u obrazovno-vaspitnom procesu;

- pedagoško-instruktivni rad s nastavnicima (upoznavanje sa pedagoško-didaktičkim i metodičkim inovacijama i mogućnostima unapređenja vaspitnog rada s učenicima, rešavanje problema koji nastaju u odnosima nastavnik - učenik itd.);

- didaktičko-metodičko osmišljavanje rada s darovitim učenicima i onima koji imaju poteškoća u obrazovno-vaspitnom radu;

- upućivanje nastavnika na korišćenje pedagoške literature radi osavremenjivanja nastavnog procesa;

- učestvovanje i pružanje pomoći nastavnicima u realizaciji obrazovno-vaspitnih ciljeva i zadataka pojedinih nastavnih tema i jedinica;

- rad s nastavnicima u ostvarivanju zadataka profesionalne orijentacije.

Poslovi školskog psihologa:

- učestvovanje u operacionalizaciji obrazovno-vaspitnih ciljeva na nivou znanja, shvatanja, primene i stvaralačke prerade gradiva;

- pružanje pomoći u podsticanju optimalnog razvoja učenika na osnovu utvrđenih individualnih karakteristika;

- upoznavanje s psihološkim principima uspešnog učenja i motivacije za rad;

- ispitivanje efikasnosti pojedinih oblika i metoda obrazovno-vaspitnog rada u odnosu na individualne karakteristike učenika (sposobnosti, motivaciju, osobine ličnosti i obrazovnih postignuća);

- utvrđivanje psiholoških uzroka zaostajanja učenika u obrazovnim postignućima i pojedinim vidovima razvoja i predlaganje programa za podsticanje njihovog napredovanja;

- pružanje pomoći i identifikovanju obdarenih učenika, utvrđivanje vrste obdarenosti i predlaganje programa za podsticanje i usmeravanje njihovog razvoja;

- ukazivanje nastavnicima i odeljenskim starešinama na uzroke poremećaja interpersonalnih odnosa u odeljenjskim zajednicama i predlaganje mera za njihovo prevazilaženje;

- pružanje pomoći nastavnicima i odeljenjskim starešinama u usmeravanju profesionalnog razvoja učenika;

- analiziranje časova na kojima je prisustvovao psiholog i pojedinih oblika obrazovno-vaspitnog rada, radi sagledavanja prilagođenosti sadržaja programa razvojnom uzrastu učenika, atmosferi u odeljenju, motivaciji za rad i drugo.

IV RAD SA UČENICIMA

(pedagog 8, psiholog 10 sati nedeljno)

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

- utvrđivanje zrelosti za prevremeni, redovni i odloženi polazak u školu;

- struktuiranje odeljenja prvog, a po potrebi i drugih razreda;

- praćenje uspeha i napredovanja učenika u nastavi i vannastavnim aktivnostima u odnosu na postavljene ciljeve i zadatke;

- praćenje i podsticanje razvoja učenika;

- identifikovanje učenika kojima je potreban korektivni rad i organizovanje obrazovno-vaspitnog rada s njima;

- prepoznavanje, otkrivanje i identifikovanje darovitih učenika i stvaranje optimalnih uslova za njihov razvoj i uspešno napredovanje;

- rad na formiranju učeničkih kolektiva;

- unapređenje rada slobodnih aktivnosti;

- saradnja s učenicima (V-VIII) u pripremanju ekskurzija, poseta - izleta, proslava, kulturnih, sportskih, humanitarnih i drugih aktivnosti;

- organizovanje psihološko-pedagoškog i zdravstvenog preventivnog obrazovanja učenika;

- obavljanje instruktivnog rada radi racionalne organizacije rada i učenja;

- pripremanje tribina, predavanja, diskusija i drugih organizacionih oblika iz različitih oblasti (kulture, nauke, sporta, politike i drugo);

- upoznavanje učenika s područjima rada i upisnom politikom srednjih škola;

- podsticanje aktivnog, ispitivačkog ponašanja učenika prema sebi i svetu rada i pružanje pomoći u izradi ličnih profesionalnih planova;

- usmeravanje učenika za osmišljeno korišćenje slobodnog vremena.

Poslovi školskog pedagoga

- ispitivanje obrazovne spremnosti dece za prevremeni polazak u školu;

- identifikacija i rad na otklanjanju pedagoških uzroka problema u učenju i ponašanju;

- individualni i grupni rad s učenicima koji imaju problema u ponašanju i učenju;

- rad sa školskom zajednicom u ostvarivanju obrazovno-vaspitnih zadataka;

- profesionalno usmeravanje obdarenih učenika i onih koji zaostaju u obrazovno-vaspitnim postignućima;

- praćenje i proučavanje interesovanja i postignuća učenika i sagledavanje njihove usklađenosti s profesionalnim željama i opredeljenjima.

Poslovi školskog psihologa

1. Ispitivanje:

- intelektualne, socijalne i emocionalne zrelosti učenika za polazak u školu;

- opštih i posebnih sposobnosti;

- motivacije za školsko učenje;

- osobina ličnosti;

- vrednosnih orijentacija i stavova;

- grupne dinamike odeljenja i statusa pojedinca;

- sklonosti i interesovanja za određene obrazovne profile i profesionalne zrelosti;

- učenika koji podležu kategorizaciji;

- psiholoških činilaca uspeha i napredovanja učenika i odeljenja.

2. Izrada instrumenata za ispitivanje znanja i ostalih karakteristika ličnosti (testova znanja, anekta, skala, procena, sociomaterijskih upitnika i dr.);

3. Organizovanje:

- predavanja, tribina i drugih aktivnosti iz oblasti pedagoške, razvojne i socijalne psihologije i mentalne higijene;

- savetodavno-instruktivnog rada s neuspešnim učenicima u nastavi, s teškoćama u emocionalnom razvoju u sazrevanju, sa smetnjama u fizičkom razvoju, s težim porodičnim problemima (deca bez roditelja, nepotpune porodice, alkoholizma u porodici i drugog), poremećenim ponašanjem;

- osposobljavanje učenika za usvajanje racionalnih metoda učenja i samoobrazovanje;

- aktivnosti na profesionalnom usmeravanju učenika koji zaostaju u psihofizičkom razvoju kao i onih koji se odlikuju opštim ili posebnim vrstama obdarenosti.

V SARADNJA S RODITELJIMA

(3 sata nedeljno)

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

- ispitivanje interesovanja i mogućnosti roditelja za uključivanje u pojedine oblike rada škole (sekcije, predavanja, posete i sl.);

- pružanje pomoći roditeljima čija deca imaju probleme u razvoju, učenju i ponašanju;

- sarađivanje s roditeljima obdarene dece;

- osposobljavanje roditelja za pružanje pomoći deci u podsticanju i usmeravanju njihovog profesionalnog razvoja, kao i radi profesionalnog informisanja roditelja o planovima upisa, kadrovskim potrebama, merilima i kriterijumima upisa;

- pedagoško-psihološko obrazovanje roditelja;

- pružanje pomoći u osmišljavanju slobodnog vremena dece.

Poslovi školskog pedagoga

- pružanje pomoći u vaspitnom radu s decom;

- instruktivno-savetodavni rad s roditeljima darovitih učenika i učenika koji imaju teškoća u učenju i ponašanju;

- osposobljavanje roditelja za rešavanje problema koji se odnose na učenje i ponašanje.

Poslovi školskog psihologa

- upoznavanje roditelja s psihološkim karakteristikama dece i pružanje savetodavne pomoći u usmeravanju njihovog razvoja;

- davanje saveta za rešavanje razvojnih i drugih problema učenika, koji su posledica poremećenih porodičnih odnosa;

- savetodavno-instruktivni rad s roditeljima čija deca imaju teškoća u učenju i razvoju;

- pružanje pomoći u blagovremenom otkrivanju obdarene dece i ukazivanje na mogućnosti podsticanja i usmeravanja njihovog opšteg i profesionalnog razvoja.

VI ISTRAŽIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNE PRAKSE

- analitičko-istraživački rad

(3 sata nedeljno)

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

- istraživanje i sagledavanje opštih uslova za odvijanje obrazovno-vaspitnog rada u školi;

- istraživanje postojeće obrazovno-vaspitne prakse i specifičnih problema i potreba škole;

- proveravanje efikasnosti nove obrazovne tehnologije;

- učestvovanje u programiranju i izvođenju ogleda;

- učestvovanje u istraživanjima drugih škola, naučnih i prosvetnih institucija.

VII RAD U STRUČNIM ORGANIMA

(2 sata nedeljno)

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

- unapređivanje rada stručnih organa škole;

- rešavanje aktuelnih obrazovno-vaspitnih problema;

- izveštavanje o rezultatima obavljenih analiza, pregleda, ispitivanja i mini istraživanja i predlaganje odgovarajućih pedagoških i drugih mera;

- unapređivanje obrazovno-vaspitne prakse (predlaganje racionalizacije obrazovno-vaspitnog rada i primene efikasnijih oblika, metoda i sredstava nastavnih i drugih vidova rada s učenicima).

VIII SARADNJA SA STRUČNIM INSTITUCIJAMA, DRUŠTVENOM SREDINOM I STRUČNO USAVRŠAVANJE

(1 sat nedeljno)

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

- ispostavljanje saradnje s obrazovnim, zdravstvenim i socijalnim institucijama i drugim ustanovama koje doprinose ostvarivanju cilja i zadataka obrazovno-vaspitnog rada;

- izgrađivanje koncepcije plana i programa stručnog usavršavanja nastavnika i stručnih saradnika u školi;

- predlaganje stručne literature i periodike;

- realizovanje programa pedagoško-psihološkog i didaktičko-metodičkog usavršavanja;

- učestvovanje u organizovanim oblicima razmene iskustava i saradnje školskih pedagoga i psihologa (aktivi, sekcije, sabori, kongresi i sl.);

- organizovanje individualnog rada na stručnom usavršavanju;

- učestvovanje u mentorskom radu s pripravnicima.

IX VOĐENJE DOKUMENTACIJE

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

- vođenje dokumentacije o svom radu: plan i program rada (godišnji - globalni i mesečni - operativni), dnevnik rada, dosijea o radu s učenicima koji zahtevaju poseban rad, dokumentacija o izvršenom istraživačkom radu, obavljenim pregledima, izveštajima i sl.);

- učestvovanje u unapređivanju školske pedagoške dokumentacije, posebno one koje se odnosi na planiranje i praćenje realizacije programa rada škole;

- vođenje evidencije o saradnji s učenicima, nastavnicima i roditeljima.

X PRIPREMA ZA RAD

(10 sati nedeljno)

Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa

1. Pripremanje i planiranje:

- rad s učenicima, nastavnicima i roditeljima;

- analiza i saopštenja;

- predavanja za učenike, nastavnike i roditelje;

- materijala za pojedina istraživanja i izradu instrumenata;

- poseta časovima;

- oglednih predavanja;

- uvođenje inovacija u obrazovno-vaspitni proces;

- praćenje i proučavanje potrebe stručne literature.

2. Pripremanje i dogovaranje sa ostalim stručnim saradnicima, timovima i stručnim institucijama o zajedničkim zadacima i aktivnostima u školi i izvan nje.

B. SOCIJALNI RADNIK

I CILJ I ZADACI

1. Cilj

Primena savremenih teorijskih i praktičnih saznanja socijalnog rada u procesu realizacije cilja i zadataka osnovnog obrazovanja i vaspitanja, a posebno u ostvarivanju socijalne i socijalno-preventivne funkcije škole.

2. Zadaci

1) Sistematsko izučavanje socijalnih i materijalnih uslova života i rada učenika i njihovih porodica.

2) Preduzimanje opštih i specifičnih preventivnih mera za poboljšavanje i ujednačavanje životnih uslova učenika.

3) Saradnja sa ostalim stručnim saradnicima, nastavnicima, roditeljima, stručnim i društvenim organizacijama i institucijama.

4) Organizovanje i pružanje odgovarajućih vidova socijalne pomoći.

5) Organizovanje i učestvovanje u dobrovoljnim humanitarnim, socijalnim, socio-kulturnim aktivnostima učenika.

II OBLASTI RADA

1) Učešće u planiranju i programiranju vaspitno-obrazovnog rada.

2) Ostvarivanje pojedinih vaspitno-obrazovnih aktivnosti.

3) Rad sa učenicima i njihovim roditeljima.

4) Analitičko-istraživački rad.

5) Rad u stručnim organima.

6) Stručno usavršavanje.

7) Saradnja sa društvenom sredinom i stručnim institucijama.

8) Vođenje dokumentacije o svom radu.

1. Učešće u planiranju i programiranju rada

- odeljenjskih zajednica;

- stručnih organa;

- vannastavnih aktivnosti;

- profesionalne orijentacije;

- dnevnog boravka;

- saradnje porodice i škole;

- zdravstveno-socijalnog vaspitanja i programa edukacije učenika u odnosu na bolesti zavisnosti i

- poboljšanja socijalne funkcije škole.

2. Ostvarivanje pojedinih aktivnosti

- organizovanje, unapređivanje i podsticanje socijalno-humanitarnih aktivnosti učenika;

- rad na saniranju nepovoljnih socijalnih uslova života i rada učenika;

- učešće u organizovanju aktivnosti dnevnog boravka, ishrane i sličnih potreba učenika;

- ispitivanje interesovanja učenika i u skladu sa njima organizovanje tematskih predavanja, tribina, diskusija i slično;

- upućivanje učenika na pravilno korišćenje slobodnog vremena, pre svega uključivanjem u rad sekcija, učeničkih organizacija, humanitarnih aktivnosti i slično;

- učešće u obezbeđivanju donatorstva za organizovanje odmora i rekreacije učenika za vreme raspusta i vikenda;

- učešće u otkrivanju učenika sa smetnjama u razvoju i njihovo upućivanje na odgovarajući tretman (specijalni korektivni rad, specijalno vaspitanje i obrazovanje);

- upoznavanje nastavnika i odeljenskih starešina sa uzrocima neuspeha pojedinih učenika uslovljenih porodičnim i socijalnim razlozima i davanje predloga za pružanje odgovarajuće, pomoći;

- upoznavanje nastavnika sa specifičnim uslovima razvoja učenika i potrebom za različitim obrazovno-vaspitnim pristupom u zavisnosti od utvrđenih specifičnosti;

- upoznavanje odeljenskih starešina sa socijalnom strukturom i socijalnom dinamikom odeljenja;

- saradnja s nastavnicima i stručnim saradnicima na preventivnom otklanjanju problema u vaspitno-obrazovnom radu;

- učešće u strukturiranju odeljenja prvog, a po potrebi i drugih razreda s posebnim akcentom na socijalnu strukturu porodice (obrazovni status roditelja, zaposlenost roditelja, stambeni i materijalni uslovi deficijantnost porodice);

- učešće u radu na profesionalnoj orijentaciji učenika (davanje informacija o oblastima rada, vrstama zanimanja, upisanoj politici deficijentnim zanimanjima - mogućnostima zapošljavanja, dobijanja kredita, stipendija domova itd.)

3. Rad sa učenicima i njihovim roditeljima

- sistematsko praćenje materijalnih i društvenih uslova života i rada učenika i njihovih porodica, i preduzimanje odgovarajućih podsticajnih mera (u školi i van nje);

- učešće u identifikaciji i radu sa učenicima koji imaju problema u učenju i vladanju;

- učešće u identifikaciji obdarenih učenika, pružanje pomoći podsticanju njihovog opšteg i profesionalnog razvoja;

- rad sa učenicima koji imaju problema u porodici (poremećeni odnosi roditelja, bolesti zavisnosti, razdvojenost roditelja - inostranstvo, život u drugom gradu, teške i hronične bolesti i slično;

- rad sa učenicima u predlaganju i osmišljavanju izleta, ekskurzija, zimovanja, letovanja proslava;

- praćenje angažovanja učenika u vanškolskim aktivnostima i analiza ostvarenih rezultata;

- saradnja sa roditeljima na saniranju loših uslova života i cilju zadovoljavanja socijalnih potreba učenika;

- organizovanje savetodavnog rada sa roditeljima čija deca imaju problema u učenju i vladanju;

- odlazak na teren - posećivanje porodica učenika radi sagledavanja uslova života i iznalaženja načina za prevazilaženje uočenih problema;

- ispitivanje interesovanja i mogućnosti roditelja za uključivanje u pojedine oblike rada u školi (tematska predavanja, posete preduzećima, učešće u organizaciji i realizaciji društveno korisnog rada, izleta, ekskurzija, uređenja škole) i

- učešće u profesionalnom informisanju i obrazovanju roditelja.

4. Analitičko-istraživački rad

- praćenje i analiziranje socijalnih uslova i potreba učenika;

- praćenje i proučavanje uzroka neuspeha uslovljenih porodičnim i socijalnim prilikama;

- izrada informacija o socijalno ugroženim učenicima;

- izučavanje i primena savremenih oblika socijalnog rada;

- učešće u analizama i istraživanjima koja se preduzimaju u cilju unapređivanja obrazovno-vaspitnog rada;

- učešće u istraživanjima drugih institucija koje se bave problematikom škole, učenika i porodice.

5. Učešće u radu stručnih organa

- informisanje stručnih organa o rezultatima izvršenih istraživanja i analiza;

- saradnja sa odeljenskim većima, direktorom i stručnim saradnicima u rešavanju obrazovno-vaspitnih problema.

6. Učešće u stručnom usavršavanju

- upoznavanje nastavnika sa mogućim merama za prevazilaženje socijalnih problema učenika;

- upoznavanje nastavnika sa socijalnom funkcijom škole;

- upoznavanje obrazovno-vaspitnih problema škole i njene socijalno-zaštitne funkcije u cilju jedinstvenog delovanja u timu stručnjaka i

- permanentno stručno usavršavanje (učešće i poseta seminarima, skupovima, okruglim stolovima i praćenje stručne literature).

7. Saradnja sa stručnim i drugim institucijama

- saradnja sa drugim osnovnim školama, predškolskim ustanovama, srednjim i školama u kojima stiču obrazovanje i vaspitanje učenici ometeni u razvoju; centrom za socijalni rad, zdravstvenim ustanovama, domovima za decu i omladinu, drugim stručnim ustanovama; kulturnim, sportskim i drugim institucijama.

8. Vođenje evidencije i dokumentacije o radu

- učešće u vođenju dokumentacije koja se odnosi na planiranje i realizaciju života i rada škole;

- vođenje evidencije o uslovima života i razvoja učenika;

- vođenja evidencije o učenicima koji se nalaze u stanju socijalne potrebe i preduzetim merama;

- vođenje dnevnika rada;

- vođenje posebne dokumentacije o učenicima koji su na individualnom tretmanu (socijalna analiza, list praćenja i dr.).

Socijalni radnik je odgovoran za kvalitet ovoga rada, i poštovanje profesionalne tajne (na podatke osetljive za lični i društveni integritet učenika i njihovih porodica) bilo da je do nje došao sopstvenim radom ili je rezultat saradnje sa drugim stručnim saradnicima i nastavnicima škole.

V. DEFEKTOLOG - LOGOPED

Program logopedskog rada u školi odnosi se na rad sa decom sa govorno-jezičkim poremećajima ili teškoćama vezanim za govorno ponašanje. Kako je govor u školi osnovno sredstvo za socijalizaciju dece i prenošenje znanja bilo usmeno ili pisano, to su smetnje u govornoj komunikaciji ozbiljna prepreka za postizanje uspeha kao i za intelektualni, emocionalni i socijalni razvoj. Istraživanja pokazuju da 30-50% dece u osnovnoj školi ima smetnje u komunikaciji.

I CILJ I ZADACI

Cilj i zadaci logopedskog rada:

1) potpomaganje govorno jezičkog razvoja kada je on ispod nivoa i standarda za odgovarajući uzrast deteta;

2) preventiva govorno jezičkih poremećaja;

3) otkrivanje dece sa govorno jezičkim poremećajima;

4) otkrivanje dece sa teškoćama u čitanju i pisanju (disleksija i disgrafija);

5) korekcija postojećih govorno-jezičkih poremećaja;

6) korekcija poremećene funkcije čitanja i pisanja;

7) upućivanje nastavnika u problem govornog ponašanja dece;

8) saradnja sa nastavnicima, naročito maternjeg jezika na realizaciji korekcionog postupka;

9) saradnja sa ostalim stručnjacima dijagnostičkog tima u školi (lekar, psiholog, školski pedagog i socijalni radnik);

10) organizacija individualnog i grupnog tretmana;

11) vođenje kumulativnog dosijea i praćenje govornog razvoja deteta;

12) obaveštavanje stručnih tela, prosvetno-pedagoške službe i stručne javnosti o rezultatima logopedskog rada u školi;

13) uvođenje logopedske službe u osnovne škole omogućiće nastavnicima da upoznaju probleme govorno jezičkih poremećaja, kao što su: vrste i stepeni govornog oštećenja, uzroci njihovog nastanka i posledice koje ovi poremećaji ostavljaju na mentalni, emocionalni i intelektualni razvoj učenika, i da na osnovu tog poznavanja ostvare punu saradnju sa stručnom logopedskom službom u interesu dece kojoj je potrebna pomoć logopeda.

Logopedski rad obuhvata:

1. tretman nepravilnosti u izgovoru pojedinih glasova, kao što su umekšavanja i zamenjivanja nekih glasova iz grupe afrikata i frikativa;

2. potpuna nemogućnost izgovora glasova, kao što su "r", "lj", "nj", "l" i sl.;

3. pojačani nezalni, lateralni ili interdentalni (vrskavi izgovor većeg broja glasova, ili jača nalazna (unjkava), obojenost celog govora;

4. nedovoljno razvijene jezičke strukture, kao što su: rečnik, gramatika i sintaksa, u odnosu na dečji uzrast i uzrasne norme jezičke razvijenosti ostalih učenika;

5. izrazito verbalno zaostajanje uslovljeno ometenim psihičkim i fizičkim razvojem deteta, kao što su bolesti, lakša mentalna zaostalost i neadekvatni socio-kulturni faktor; izuzimaju se deca čiji maternji jezik nije srpski i čije nepoznavanje ovog jezika zahteva poseban tretman;

6. deca koja izuzetno teško savlađuju proces čitanja, pisanja i računanja, koja zbog subjektivnih neurofizioloških, audiovizuelnih, perceptivnih i emocionalnih smetnji ne odgovaraju zahtevima nastave i pored posebnog angažovanja nastavnika i porodice;

7. deca koja mucaju, govore odviše brzo, brzopleto, nerazgovetno ili patološki sporo, koja su van nastave verbalno fluentna, a na časovima doživljavaju emocionalno - fiziološke blokade, strah od govora, govornu nesigurnost, ili nemogućnost jezičke interpretacije pod specifičnim govornim okolnostima;

8. deca koja imaju funkcionalne promene u kvalitetu laringealnog, glasa kao što su promuklost, neprirodna visina glasa, oslabljen intenzitet, nepravilna mutacija i slično;

9. deca koja ne čuju dobro i kod koje usled manje uočljivog gubitka sluha postoje smetnje u praćenju nastave, u verbalnoj komunikaciji, razvoj apstraktnih jezičkih pojmova i opštem uspehu.

VEŽBE

- Vežbe za razvoj auditivne percepcije;

- Vežbe za razvoj vizuelnog opažanja;

- Vežbe za razvoj taktilno-kinestatičkih oceta i motorike;

- Usmeravanje vazdušne struje;

- Vežbe formiranja glasa (omisija, supstitucija);

- Vežbe za korekciju distorzovanih glasova;

- Vežbe ostvarivanja glasovnih tranzicija;

- Vežbe usvajanja spontane upotrebe i automatizacije novo naučenih glasova;

- Vežbe za korigovanje nedostatka jezičkog razvoja;

- Korigovanje čitanja i pisanja (dislekcija i disgrafija);

- Vežbe za korigovanje mucanja, brzopletog govora;

- Vežbe za korekciju osnovnog glasa;

- Psihomotorne vežbe.

G. ŠKOLSKI BIBLIOTEKAR - MEDIJATEKAR

I CILJ I ZADACI

1. Cilj

Razvijanje kulture čitanja kod učenika i njihovog osposobljavanja za samostalno korišćenje i pronalaženje potrebne knjižne i neknjižne građe.

2. Zadaci

1. Razvijanje potreba, navika i interesovanja za korišćenje bibliotečko-medijatečke građe.

2. Podsticanje stvaralačkih potencijala učenika korišćenjem odgovarajuće informacijske građe.

3. Korišćenje savremenih oblika i metoda rada s učenicima.

4. Učestvovanje u ostvarivanju programa obrazovno-vaspitnog rada škole.

5. Podsticanje i upućivanje učenika, nastavnika i saradnika na korišćenje fondova narodnih i drugih biblioteka.

6. Nabavljanje bibliotečko-medijatečke građe i njihova fizička obrada, inventarisanje, klasifikacija, signiranje i katalogizacija.

7. Vođenje propisane evidencije i dokumentacije o radu školske biblioteke - medijateke.

8. Zaštita bibliotečko-medijatečke građe i njihova periodična revizija.

II PLANIRANJE I PROGRAMIRANJE RADA

(2 sata nedeljno ili 88 godišnje)

- Izgrađivanje godišnjeg, mesečnih i operativnih planova rada;

- planiranje i programiranje rada s učenicima u biblioteci;

- pripremanje programa rada bibliotečke i medijatečke sekcije;

- planiranje nabavke medijatečke građe, literature i periodičnih publikacija za učenike, nastavnike i saradnike.

III VASPITNO-OBRAZOVNA DELATNOST

(22 sata nedeljno ili 968 godišnje)

a) Rad s učenicima

- upoznavanje s radom školske biblioteke-medijateke, s bibliotečko-medijatečkim fondom i mrežom biblioteka;

- upoznavanje s vrstama bibliotečko-medijatečke građe i osposobljavanje za njeno samostalno korišćenje;

- upoznavanje s poslovima bibliotekara medijatekara i drugim srodnim zanimanjima;

- pružanje pomoći pri izboru literature i druge građe;

- ostvarivanje programa obrazovno-vaspitnog rada s učenicima u školskoj biblioteci - medijateci;

- ispitivanje potreba i interesovanja za knjigom i drugom bibliotečko-medijatečkom građom;

- formiranje navika za samostalno nalaženje potrebnih informacija i razvijanje čitalačkih sposobnosti;

- razvijanje navika za čuvanje, zaštitu i rukovanje knjižnom i neknjižnom građom;

- pružanje pomoći učenicima u organizovanju samostalnog rada van škole;

- razvijanje metoda samostalnog rada za korišćenje knjižnog i neknjižnog materijala;

- pripremanje i realizovanje posebnih programa namenjenih pojedinim grupama učenika (dopunski, dodatni rad i vannastavne aktivnosti);

- uključivanje u rad bibliotečke sekcije i pružanje pomoći u ostvarivanju njenog programa rada;

- organizovanje susreta s poznatim ličnostima, piscima i drugim javnim i kulturnim radnicima.

b) Saradnja s nastavnicima i stručnim saradnicima

(3 sata nedeljno ili 132 godišnje)

- Pripremanje godišnjeg plana za obradu lektire;

- korišćenje knjižno-bibliotečke građe za nastavnike i stručne saradnike;

- planiranje nabavke knjižne i neknjižne građe;

- informisanje stručnih aktiva, stručnih saradnika i direktora i nabavci nove stručne literature za predmete, didaktičko-metodičke i pedagoško-psihološke literature i medijatečke građe;

- saradnja s nastavnicima razredne i predmetne nastave o osposobljavanju učenika za samostalno korišćenje knjižne i neknjižne građe u odeljenju u školskoj biblioteci - medijateci;

- učešće u izradi bibliografija i nabavci potrebne literature za ostvarivanje predviđenih projekata i tema iz oblasti stručnog usavršavanja i unapređivanja obrazovno-vaspitnog rada;

- pripremanje knjižne i neknjižne građe i drugih materijala za potrebe redovne, dodatne i dopunske nastave, slobodnih aktivnosti i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada;

- organizovanje posebne saradnje sa nastavnicima izdvojenih odeljenja o organizovanom i sistematskom korišćenju knjižne i neknjižne građe;

- povremeno prisustvovanje roditeljskim sastancima radi davanja informacija o interesovanjima i potrebama učenika za čitanjem i podsticanje roditelja da se i u porodičnom krugu neguju i razvijaju čitalačke navike.

IV BIBLIOTEČKO-INFORMACIONA DELATNOST

(10 sati nedeljno ili 440 godišnje)

- Sistematsko informisanje korisnika o novim knjigama, listovima, časopisima i medijatečkoj građi;

- pripremanje tematskih izložbi (o pojedinim izdanjima, autorima, akcijama, jubilejima i sl.);

- pripremanje pismenih i usmenih prikaza knjiga, periodike i druge knjižne i neknjižne građe;

- pripremanje bibliografije za pojedine predmete iz oblasti obrazovno-vaspitnog rada;

- izgrađivanje pregleda i grafikona o korišćenju knjižne i neknjižne građe (po razredima, predmetima, odeljenjima i sl.);

- evidentiranje učestalosti korišćenja učeničkog i nastavničko-saradničkog fonda;

- vođenje bibliotečko-medijatečkog poslovanja: inventarisanje, klasifikacija, signiranje, katalogiziranje i dr.;

- izrađivanje azbučnog i stručnog kataloga;

- vođenje zbirnih i posebnih fondova;

- organizovanje i ostvarivanje međubibliotečke pozajmice i saradnje.

V KULTURNA I JAVNA DELATNOST

(2 sata nedeljno ili 88 godišnje)

- Učestvovanje u planiranju i realizaciji kulturne i javne delatnosti školske biblioteke - medijateke;

- pripremanje i organizovanje kulturnih, takmičarskih i sabirnih akcija (književne tribine, susreti, razgovori, akcija "Mesec dana knjige", prikupljanje knjiga i zavičajne građe, takmičenja, konkursi, čitalačka značka i dr.);

- učestvovanje u pripremanju i sakupljanju materijala za školska informativna glasila;

- ostvarivanje saradnje sa organizacijama i ustanovama u oblasti kulture, koje se organizovano bave radom s decom i omladinom, posebno njihovim slobodnim vremenom (kulturno-umetnička društva, centri za kulturu, narodne biblioteke i drugo);

- sarađivanje s novinsko-izdavačkim kućama, radio-televizijskim centrima, filmskim i pozorišnim kućama i sl.

VI STRUČNO USAVRŠAVANJE

(1 sat nedeljno ili 44 godišnje)

- Praćenje pedagoške literature, periodike, stručnih recenzija i prikaza;

- praćenje stručne literature i periodike iz oblasti bibliotekarstva i medijatekarstva;

- učestvovanje na sednicama stručnih i drugih organa škole;

- učestvovanje na seminarima i stručnim savetovanjima za školske bibliotekare-medijatekare;

- polaganje stručnog bibliotekarskog ispita i sticanje višeg stepena stručne spreme;

- učestvovanje u radu aktiva školskih bibliotekara-medijatekara na nivou opštine, grada, regiona i Republike;

- sarađivanje s narodnim i drugim bibliotekama i savezima bibliotečkih radnika regiona i Srbije.