ZAKONO KORIŠĆENJU SREDSTAVA ZAJMA ZA PRIVREDNI RAZVOJ U REPUBLICI SRBIJI("Sl. glasnik SRS", br. 27/89 i "Sl. glasnik RS", br. 49/92, 70/94 i 43/2004 - dr. zakon) |
Sredstva koja se obezbeđuju Zakonom o zajmu za privredni razvoj u Socijalističkoj Republici Srbiji ("Službeni glasnik SRS", broj 25/89 - u daljem tekstu: Zakon o zajmu) putem zajma i poklona, koristiće se za ulaganja u nove proizvodne i uslužne programe i tehnologije koji doprinose poboljšanju strukture privrede.
Sredstva za namene iz člana 1 ovog zakona mogu da koriste organizacije udruženog rada, odnosno društvena preduzeća, mešovita, ugovorna, privatna i zadružna preduzeća, zadruge i radni ljudi koji samostalno obavljaju privredne delatnosti ličnim radom i sredstvima u svojini građana (u daljem tekstu: korisnici sredstava).
Učešće sredstava iz člana 1 ovog zakona može biti najviše do 50% od ukupne predračunske vrednosti investicionog programa, a izuzetno do 75% ako investicioni program obezbeđuje:
1) više od 50% ugovorenog izvoza na konvertibilno područje;
2) natprosečnu dobit prema angažovanim sredstvima u odnosu na slične programe;
3) porast proizvodnje i dobiti u više međusobno reprodukciono povezanih korisnika sredstava.
Odluku o odobravanju sredstava za namene iz člana 1 ovog zakona donosi Udružena beogradska banka - Beograd (u daljem tekstu: Banka) na predlog Kreditnog odbora Konzorcijuma banaka i drugih finansijskih organizacija za realizaciju zajma za finansiranje privrednog razvoja u Republici Srbiji, primenom Zajedničke metodologije za ocenjivanje društvene i ekonomske opravdanosti investicija i efikasnosti investiranja u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji ("Službeni list SFRJ", broj 50/87 - u daljem tekstu: Zajednička metodologija).
Odobravanje sredstava za programe manje predračunske vrednosti (programi male privrede i dr.) vrši se primenom tačke 12 st. 2 i 3 Zajedničke metodologije.
Prednost u dodeli sredstava imaju korisnici sredstava koji pored kriterijuma iz Zajedničke metodologije obezbeđuju:
1) veću dobit prema angažovanim sredstvima;
2) zajedničko ulaganje i veće učešće stranog ulagača;
3) veće sopstveno učešće u ukupnoj predračunskoj vrednosti investicionog programa;
4) uvođenje novog proizvoda na bazi savremenih tehničko-tehnoloških dostignuća;
5) veći stepen izvozne orijentacije i veći pozitivan neto devizni efekat.
Prednost imaju oni korisnici sredstava koji ispune najveći broj kriterijuma iz stava 1 ovog člana.
Sredstva za namene iz člana 1 ovog zakona odobravaju se korisnicima sredstava, na osnovu konkursa koji raspisuje i sprovodi Banka, najkasnije u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Sredstva iz stava 1 ovog člana odobravaju se na osnovu pismenog zahteva korisnika.
Uz zahtev za odobrenje sredstava korisnik sredstava podnosi, preko poslovne banke korisnika sredstava, investicioni program sačinjen u skladu sa Zajedničkom metodologijom.
Poslovna banka korisnika sredstava, najkasnije u roku od 30 dana dostavlja Banci zahtev korisnika sredstava, investicioni program, dokaz o obezbeđenju sopstvenih sredstava, kao i garanciju o urednoj otplati kredita.
Izbor projekata vrši se svakog tromesečja.
Odluku o odobravanju sredstava Banka donosi u roku od 30 dana od dana prijema kompletne dokumentacije od poslovne banke, za projekte iz tačke 12 st. 2 i 3 Zajedničke metodologije.
Za programe iz tačke 11 i tačke 12 stav 1 Zajedničke metodologije odluku o odobravanju sredstava Banka donosi u roku od 30 dana od dana prijema izveštaja o proveri ocene iz tačke 8.6. Zajedničke metodologije, s tim što se provera ocene mora izvršiti u roku od 60 dana od dana prijema kompletne dokumentacije.
Odobrena sredstva, Banka prenosi na poseban račun poslovne banke korisnika sredstava, prema dinamici realizacije investicionog programa.
Način korišćenja sredstava, snošenje rizika i troškova koji proističu iz korišćenja sredstava zajma i druga međusobna prava i obaveze korisnika sredstava, poslovne banke korisnika sredstava i Banke urediće se ugovorom.
Poslovna banka korisnika sredstava, u skladu sa Zajedničkom metodologijom i ugovorom iz stava 2 ovog člana, neposredno prati izvođenje investicionog programa i efekte realizovane investicije i o tome obaveštava Banku.
Banka je dužna da šestomesečno izveštava Vladu Republike Srbije o iznosu dodeljenih sredstava, korišćenju sredstava, o stanju i stepenu realizacije investicionih programa i drugim elementima od značaja za praćenje realizacije investicionih programa.
Korisnik sredstava kome su sredstva dodeljena u skladu sa ovim zakonom, dužan je da ta sredstva koristi isključivo za namene iz člana 1 ovog zakona.
Ako se dodeljena sredstva ne koriste u skladu sa namenom za koju su dodeljena, Banka će obustaviti dalje prenošenje sredstava.
Korisnik sredstava je dužan da vrati nenamenski korišćena sredstva u roku od 30 dana od dana utvrđivanja da su sredstva nenamenski korišćena uz obavezu plaćanja kamate po stopi koja je propisana za plaćanje zatezne kamate u slučaju neizmirenja dospelih novčanih obaveza proizašlih iz ugovora o privredi.
Ako Banka u toku praćenja realizacije investicionog programa ili efekata realizovane investicije, utvrdi da korisnik sredstava nije u mogućnosti da realizuje investicioni program ili efikasnost realizovane investicije opadne ispod donje granice kriterijuma iz Zajedničke metodologije dodeljena sredstva zajma se u celini smatraju dospelim.
Banka odobrava sredstava iz člana 1 ovog zakona po kamatnim stopama koje, po važećim propisima, periodično određuje Konzorcijum, u skladu sa članom 5 stav 2 odnosno stav 3 Zakona o zajmu, uvećanom za iznos potreban za pokriće troškova zajma, odnosno pokrivanje potencijalnih rizika iz poslovanja sredstvima zajma.
Iznos za pokriće troškova zajma i potencijalnih rizika iz stava 1 ovog člana, određuje Konzorcijum uz saglasnost republičkog organa uprave nadležnog za poslove finansija.
U periodu korišćenja sredstava, od dana prenošenja sredstava zajma na račun korisnika sredstava, do dana početka otplate kredita, obračunava se kamata koja se pripisuje iznosu odobrenih sredstava.
Banka utvrđuje rokove otplate, u skladu sa rokovima dospeća prema upisnicima zajma, s tim što krajnji rok ne može biti duži od 26. juna 1999. godine.
Banka će bliže urediti, u skladu sa odredbama ovog zakona, postupak odobravanja, najviše iznose kredita, rokove i način obezbeđenja vraćanja, kao i druge odnose banaka i korisnika sredstava, koji će obezbediti ostvarivanje ciljeva zajma.
Odredbe ovog zakona na osnovu Amandmana XXXIII tačka 2 podtačka 5 Ustava Socijalističke Republike Srbije primenjuju se na celoj teritoriji Socijalističke Republike Srbije.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Socijalističke Republike Srbije".
Danom stupanja na snagu Zakona o regulisanju obaveza Republike Srbije po osnovu zajma za privredni razvoj ("Sl. glasnik RS", br. 43/2004), odnosno 28. aprila 2004. godine, prestao je da važi Zakon o korišćenju sredstava zajma za privredni razvoj u Republici Srbiji ("Sl. glasnik SRS", br. 27/89 i "Sl. glasnik RS", br. 45/92 i 70/94), osim odredaba kojim su uređene obaveze korisnika sredstava zajma u pogledu vraćanja odobrenih sredstava.