ODLUKA
O POKRAJINSKOM OMBUDSMANU

("Sl. list AP Vojvodine", br. 23/2002 i 5/2004)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ustanovljava se Pokrajinski ombudsman (u daljem tekstu: ombudsman), kao nezavisan i samostalan organ, koji se stara o zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda svakog lica zajemčenih Ustavnom poveljom, ustavom, potvrđenim i objavljenim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima, opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava, zakonom i propisima Autonomne Pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Pokrajina).

Ombudsman posebno štiti ljudska prava i slobode iz stava 1 ovog člana (u daljem tekstu: ljudska prava) od povreda učinjenih od strane pokrajinske i opštinske uprave, organizacija i javnih službi, koje vrše upravna i javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Pokrajina ili opština (u daljem tekstu: organi uprave).

Radi zaštite i unapređenja ljudskih prava, ombudsman nadzire primenu propisa iz stava 1 ovog člana, kontroliše zakonitost, celishodnost i efikasnost postupanja organa uprave i može istraživati rad organa uprave kako bi štitio/la ljudska prava.

Član 2

Ombudsman postupa u skladu sa ustavom i zakonom, potvrđenim i objavljenim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima i opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava.

Osnovni principi delovanja ombudsmana su zakonitost, nepristrasnost, nezavisnost i pravičnost.

Član 3

Niko nema pravo da utiče na rad i postupanje ombudsmana.

Član 4

Sedište ombudsmana je u Novom Sadu.

Ombudsman osniva lokalne kancelarije u Subotici i Pančevu, a može ih osnivati i u drugim mestima na teritoriji Pokrajine.

II IZBOR I PRESTANAK MANDATA

Član 5

Ombudsmana bira Skupština Autonomne Pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Skupština) dvotrećinskom većinom glasova ukupnog broja poslanika.

Kandidata za ombudsmana može predložiti najmanje 30 poslanika ili skupštinski odbor nadležan za pitanja organizacije i rada uprave (u daljem tekstu: Odbor).

Mandat ombudsmana traje šest godina. Na istu funkciju ombudsman može biti biran najviše dva puta uzastopno.

Član 6

Ombudsman ima pet zamenika, od kojih se po jedan bira za oblast: prava nacionalnih manjina, prava deteta i ravnopravnost polova.

Najmanje po jedan od zamenika biće biran iz reda manje zastupljenog pola i pripadnika nacionalnih manjina.

Zamenike bira Skupština većinom glasova ukupnog broja poslanika, na predlog ombudsmana.

Mandat zamenika traje šest godina. Na istu funkciju zamenik može biti biran najviše dva puta uzastopno.

Član 7

Za ombudsmana može biti izabrano lice koje ima državljanstvo Srbije i Crne Gore, diplomirani je pravnik, istaknutih stručnih sposobnosti i visokog moralnog integriteta, sa najmanje 7 godina radnog iskustva u oblasti ljudskih prava, uprave ili pravosuđa, koje nije osuđivano i protiv koga se ne vodi krivični postupak.

Funkcija ombudsmana nije spojiva sa obavljanjem druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, članstvom u političkim partijama i organizacijama, sindikatima, upravnim i nadzornim odborima preduzeća i ustanova, kao i bavljenje drugom delatnošću i poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Izuzetno, ombudsman se može baviti naučno-istraživačkom i obrazovnom ili umetničkom delatnošću.

Danom stupanja na dužnost ombudsmana, prestaju sve njegove/njene druge javne funkcije i delatnosti, kao i članstvo u političkoj partiji ili političkoj organizaciji.

Za ombudsmana ne može biti izabrano lice koje je u periodu od 12 meseci pre izbora bilo predsednik ili potpredsednik Skupštine, predsednik ili član Izvršnog veća Autonomne Pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Izvršno veće) zamenik ili pomoćnik pokrajinskog sekretara, direktor službe, inspektor, gradonačelnik ili predsednik opštine, predsednik ili potpredsednik Skupštine grada ili skupštine opštine, predsednik ili potpredsednik izvršnog odbora skupštine grada ili opštine, sekretar skupštine grada ili skupštine opštine ili načelnik gradske i opštinske uprave.

Izuzetno, za ombudsmana može biti birano lice koje nije diplomirani pravnik, a ispunjava sve ostale uslove propisane ovim članom, pod uslovom da ima visoku školsku spremu i dugogodišnje radno iskustvo u domenu zaštite ljudskih prava.

Član 8

Ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Član 9

Mandat ombudsmana prestaje na lični zahtev, u slučaju smrti, istekom mandata, trajnim gubitkom radne sposobnosti, ili ispunjenjem uslova za penziju.

Prestanak mandata iz stava 1 ovog člana konstatuje Odbor i obaveštava o tome Skupštinu.

Član 10

Ombudsman se razrešava dužnosti ako bude osuđen/na za krivično delo na kaznu zatvora, ako ne obavlja funkciju na stručan, nepristrasan, nezavisan i savestan način ili obavlja neke funkcije, poslove i delatnosti iz člana 7 stav 2, a koje su nespojive sa funkcijom ombudsmana.

Postupak za razrešenje pokreće se na inicijativu Odbora ili jedne trećine poslanika, a za razrešenje zamenika ombudsmana i na inicijativu ombudsmana.

Odbor obaveštava Skupštinu o tome da li postoje i koji su razlozi za razrešenje.

Odredbe za razrešenje ombudsmana iz stava 1-3 ovog člana shodno se primenjuju i na zamenike ombudsmana.

Skupština razrešava ombudsmana ili zamenika ombudsmana ako za razrešenje glasa ista većina poslanika koja je potrebna za izbor ombudsmana odnosno zamenika ombudsmana.

Član 11

Članovi 7-9 odnose se i na zamenike ombudsmana.

Član 12

U slučaju odsutnosti, ombudsmana zamenjuje zamenik kog on/ona odredi.

U slučaju prestanka ili razrešenja sa funkcije, Skupština će na predlog Odbora odrediti koji će od zamenika obavljati funkciju ombudsmana do izbora novog ombudsmana.

III OVLAŠĆENJA

Član 13

Ombudsman je ovlašćen/a da obavlja sledeće poslove:

- prati primenu međunarodnih standarda iz oblasti ljudskih prava,

- prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava,

- sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju ljudskih prava,

- obaveštava nadležne organe i širu javnost o kršenju ljudskih prava,

- prima i ispituje predstavke koje se odnose na povredu ljudskih prava,

- posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenja ljudskih prava,

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja ljudskih prava,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje i poštovanje ljudskih prava,

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života,

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim ombudsmanima u zemlji i inostranstvu,

- izuzetno, po potrebi obavlja i poslove zamenika ombudsmana iz ove odluke,

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima Skupštine.

Član 14

Radi unapređenja i harmonizacije zakonodavstva sa međunarodnim standardima u oblasti ljudskih prava, ombudsman je ovlašćen da inicira postupke pred Ustavnim sudom i da predloži Skupštini i Izvršnom veću donošenje novih i promene postojećih propisa i drugih akata iz njihove nadležnosti.

Ombudsman ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i skupštinskih odbora kao i pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove/njene nadležnosti.

Ombudmsan daje mišljenje i preporuke o predlozima propisa iz oblasti ljudskih prava koji se obavezno razmatraju u Skupštini.

Član 15

Zamenik ombudsmana zadužen za zaštitu prava nacionalnih manjina obavlja sledeće poslove:

- prati primenu međunarodnih standarda o pravima nacionalnih manjina i zakona o pravima nacionalnih manjina,

- prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa o pravima nacionalnih manjina,

- nadgleda praksu i kontinuirano prati ostvarivanje prava nacionalnih manjina u različitim oblastima društvenog života,

- nadgleda proces donošenja novih propisa ili izmenu važećih propisa u svim oblastima koje su u vezi sa položajem i ostvarivanjem prava nacionalnih manjina,

- daje savete nadležnim organima u vezi sa donošenjem, izmenama i dopunama propisa koji se odnose na zaštitu prava nacionalnih manjina, kao i u vezi sa primenom tih propisa,

- sastavlja deo godišnjeg izveštaja ombudsmana o ostvarivanju prava nacionalnih manjina u kome detaljno obrađuje slučajeve kršenja ovih prava,

- obaveštava nadležne organe i širu javnost o stanju prava nacionalnih manjina, na sopstvenu inicijativu ili na zahtev pojedinca izdaje saopštenja o kršenju prava nacionalnih manjina,

- prima i ispituje predstavke koje se odnose na kršenje prava nacionalnih manjina,

- posreduje u mirnom rešavanju sporova u vezi sa kršenjem prava nacionalnih manjina,

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja prava nacionalnih manjina,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama savetovanja o ostvarivanju i poštovanju prava nacionalnih manjina,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje prava nacionalnih manjina i problemima u vezi sa ostvarivanjem ovih prava,

- preduzima aktivnosti usmerene ka podizanju svesti kod javnog mnjenja u vezi sa problemima u ostvarivanju prava nacionalnih manjina i načina na koji zaštita ovih prava može biti unapređena,

- inicira i podstiče obrazovanje za poštovanje prava nacionalnih manjina,

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim ombudsmanima i zamenicima ombudsmana u zemlji i inostranstvu u vezi zaštite nacionalnih manjina,

- obavlja druge poslove u skladu sa odlukom ombudsmana.

Član 16

Zamenik ombudsmana zadužen za zaštitu prava deteta obavlja sledeće poslove:

- pravi primenu međunarodnih standarda i zakona koji uređuju prava deteta,

- prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa o pravima deteta,

- nadgleda praksu i kontinuirano prati ostvarivanje prava deteta,

- nadgleda proces donošenja novih propisa ili izmene važećih propisa u svim oblastima koje su u vezi sa ostvarivanjem prava deteta,

- daje savete nadležnim organima u vezi sa donošenjem, izmenama i dopunama propisa koji se odnose na zaštitu prava deteta, kao i u vezi sa primenom tih propisa,

- sastavlja deo godišnjeg izveštaja ombudsmana o ostvarivanju prava deteta u kojima posebno obrađuje slučajeve kršenja ovih prava,

- obaveštava nadležne organe i širu javnost o stanju prava deteta,

- na sopstvenu inicijativu ili na zahtev pojedinca daje izjave i saopštenja o kršenju prava deteta,

- prima i ispituje predstavke koje se odnose na kršenje prava dece,

- na sopstvenu inicijativu ili na zahtev pojedinaca izdaje saopštenja o slučajevima kršenja prava dece,

- sarađuje sa nadležnom ustanovom za socijalni rad u mirnom rešavanju sporova nastalih povodom kršenja prava deteta,

- posreduje u mirnom rešavanju sporova u vezi sa kršenjem prava deteta,

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja prava deteta,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama savetovanja o ostvarivanju i poštovanju prava deteta,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje prava deteta i problemima u vezi ostvarivanja tih prava,

- preduzima aktivnosti usmerene ka podizanju svesti kod javnog mnjenja u vezi sa problemima u ostvarivanju prava deteta i načina na koji zaštita ovih prava može biti unapređena,

- inicira i podstiče obrazovanje za poštovanje prava deteta,

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim ombudsmanima, i zamenicima ombudsmana u zemlji i inostranstvu u vezi sa zaštitom prava deteta,

- obavlja druge poslove u skladu sa odlukom ombudsmana.

Član 17

Zamenik ombudsmana zadužen za ravnopravnost polova obavlja sledeće poslove:

- pravi primenu međunarodnih standarda o ravnopravnosti polova i zakona o zabrani diskriminacije (zakona o ravnopravnosti polova),

- prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa o zabrani diskriminacije (zakona o ravnopravnosti polova),

- nadgleda praksu i kontinuirano prati ostvarivanje principa ravnopravnosti polova u različitim oblastima društvenog života,

- daje savete nadležnim organima u vezi sa donošenjem, izmenama i dopunama propisa koji se odnose na ravnopravnost polova, kao i u vezi sa primenom tih propisa,

- sastavlja deo godišnjeg izveštaja ombudsmana o ostvarivanju ravnopravnosti polova u kojem posebno detaljno obrađuje slučajeve kršenja principa ravnopravnosti polova,

- obaveštava nadležne organe i širu javnost, daje izjave i saopštenja o kršenju ravnopravnosti polova,

- prima i ispituje predstavke koje se odnose na direktnu ili indirektnu diskriminaciju s obzirom na pol,

- na sopstvenu inicijativu ili na zahtev pojedinaca izdaje saopštenja o slučajevima kršenja zabrane diskriminacije s obzirom na pol,

- posreduje u mirnom rešavanju sporova u vezi sa neposrednom ili posrednom diskriminacijom s obzirom na pol,

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju direktne ili indirektne diskriminacije s obzirom na pol,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ravnopravnosti polova i predlaže mere za otklanjanje diskriminacije,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje ravnopravnosti polova i problemima u vezi sa tim,

- inicira i podstiče obrazovanje za poštovanje ravnopravnosti polova u svim oblastima društvenog života,

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim ombudsmanima i zamenicima ombudsmana u zemlji i inostranstvu u vezi sa ravnopravnošću polova,

- inicira i podstiče obrazovanje za poštovanje ravnopravnosti polova u svim oblastima društvenog života,

- obavlja druge poslove u skladu sa odlukom ombudsmana.

Član 18

Predsednik i potpredsednik Skupštine i Izvršnog veća, članovi Izvršnog veća i starešine u organima uprave dužni su da prime ombudsmana na njegov zahtev najkasnije u roku od 15 dana od dana upućivanja zahteva.

IV POSTUPAK

Član 19

Ombudsmanu se može obratiti svako ko smatra da mu/joj je aktom ili radnjom organa uprave povređeno neko ljudsko pravo.

Ombudsmanu se može u ime lica iz stava 1 ovog člana obratiti i njegov/njen naslednik, staratelj ili punomoćnik.

Treće lice, nevladina organizacija, udruženje ili druga organizacija može se obratiti ombudsmanu uz pismeno ovlašćenje lica koje smatra da su mu/joj ljudska prava povređena.

Član 20

Ombudsman postupa po predstavci lica koje smatra da su mu aktom ili radnjom organa uprave povređena ljudska prava.

Ombudsman može izuzetno postupiti i po sopstvenoj inicijativi na osnovu saznanja i drugih izvora, ako oceni da je verovatno da postoji ili je postojala povreda ljudskih prava od strane organa uprave.

Član 21

Predstavka se podnosi u roku od jedne godine od dana učinjene povrede, nepravilnosti ili od donošenja poslednjeg akta u spornoj stvari.

Ombudsman je dužan da postupi po predstavci u roku od 30 dana od dana podnošenja predstavke.

Član 22

Postupak koji ombudsman vodi je besplatan za podnosioca predstavke.

Član 23

Predstavka se podnosi u pismenom obliku, uključujući sve načine elektronske komunikacije, bez posebno utvrđene forme i ne podleže plaćanju takse.

Izuzetno, predstavka se može izjaviti i usmeno na zapisnik.

Lica lišena slobode imaju pravo da predstavku podnesu u zapečaćenoj koverti.

Lica zaposlena u ustanovama u kojima se nalaze lica lišena slobode imaju obavezu da bez otvaranja i zadržavanja predstavku lica lišenog slobode dostave bez odlaganja ombudsmanu. Predstavka sadrži lične podatke podnosioca, naziv organa na čiji se rad odnosi, činjenično stanje i dokaze na kojima se predstavka temelji i podatke o tome koja su pravna sredstva uložena ili iskorišćena.

Ukoliko podnosilac predstavke to traži, ombudsman je dužan da sačuva tajnost njegovih/njenih ličnih podataka.

Član 24

Ombudsman pokreće postupak kada je iskorišćeno redovno pravno sredstvo za otklanjanje povreda na koje podnosilac ukazuje, odnosno ako ne postoji pravno sredstvo za otklanjanje povrede na koju podnosilac ukazuje.

U cilju brze i efikasne zaštite ljudska prava, ombudsman ima ovlašćenje da se angažuje na posredovanju i mirenju u bilo kom trenutku i da pokrene postupak i kad nije iskorišćeno pravno sredstvo iz stava 1 ovog člana, ako bi okončanje postupka po pravnim sredstvima iz stava 1 predstavljalo opasnost za zaštitu ljudskih prava.

Član 25

Nakon upoznavanja sa sadržinom predstavke, ombudsman će predstavku odbaciti ako utvrdi:

- da ne sadrži lične podatke podnosioca;

- da je podneta nakon isteka roka iz člana 21;

- da ne sadrži sve propisane podatke, a podnosilac je ne dopuni u roku koji ombudsman odredi;

- da se predstavka ne odnosi na rad organa uprave;

- da okolnosti slučaja i dokazi koji su podneti ne dovode do njegovog uverenja da postoji povreda ljudskih prava, odnosno druga nepravilnost u radu organa uprave;

- ako je već podneta predstavka u istom slučaju, a nisu podneti novi dokazi;

- ako nisu iscrpljena sva redovna pravna sredstva za otklanjanje povreda, a nema mesta primeni pravila iz člana 24 stav 2;

- ukoliko je povodom iste stvari ombudsman ranije odlučivao.

Odluka o odbacivanju predstavke je konačna.

Ombudsman obavezno obaveštava podnosioca predstavke o razlozima za njeno odbacivanje, osim kada se radi o anonimnoj predstavci.

Ombudsman može podnosiocu predstavke dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite prava.

Član 26

Ako predstavka ispunjava uslove za postupanje, o odluci o pokretanju istrage po predstavci ombudsman obaveštava podnosioca i organ uprave na čiji se rad predstavka odnosi.

Organ uprave iz stava 1 ovog člana je dužan da se izjasni o predstavci u roku od 15 dana od dana prijema.

Član 27

U cilju potpunijeg utvrđivanja činjeničnog stanja, ombudsman može pozivati na razgovor i uzimati usmene ili pismene izjave i dodatna objašnjenja od svih lica zaposlenih u organima uprave, podnosioca predstavke, svedoka, veštaka i drugih građana koji raspolažu informacijama o okolnostima slučaja.

Lica iz stava 1 ovog člana koje je ombudsman pozvao na razgovor ili da bi dao pismenu izjavu, dužno je da se odazove pozivu.

Član 28

U vezi sa postupkom koji vodi, ombudsman ima pravo da traži od organa uprave sve podatke i obaveštenja, kao i neposredan uvid u spise, dokumentaciju i zbirke podataka kojima ovi organi raspolažu, uključujući državnu, službenu, poslovnu i profesionalnu tajnu.

Ombudsman može tražiti kopije odgovarajućih dokumenata koji su od važnosti za istragu.

Organi uprave od kojih je ombudsman tražio da mu omoguće uvid u određene spise, dokumentacije, zbirke podataka ili kopije, dužni su da mu omoguće uvid tokom svog radnog vremena i dostave kopije traženih dokumenata.

Ombudsman ima obavezu da tokom i po prestanku mandata čuva tajnost podataka koje je dobio saglasno propisima.

Ombudsman ima slobodan pristup svim prostorijama u kojima se obavljaju poslovi organa uprave, a u bilo koje vreme i bez posebne najave može posetiti sve zdravstvene ustanove u kojima se vrši obavezno psihijatrijsko lečenje.

Organi uprave dužni su da na zahtev ombudsmana omoguće neposredan uvid u svoj rad i slobodan pristup svim prostorijama.

Član 29

Ako organi uprave ne postupe u skladu sa obavezama iz člana 28 ombudsman će o tome obavestiti neposredno viši organ, Izvršno veće i Skupštinu.

Član 30

Ombudsman može doneti odluku kojom će obustaviti postupak, ako utvrdi da je organ uprave, na čije se postupanje predstavka odnosila, već tokom istrage otklonio povredu ljudskih prava.

Član 31

Ako ombudsman po završetku istrage smatra da nema povrede ljudskih prava, niti nepravilnog postupanja organa, obaveštava o tome podnosioca predstavke i organ uprave na čije se postupanje predstavka odnosila.

Član 32

Ako ombudsman nakon završetka istrage utvrdi da je povređeno neko ljudsko pravo ili je učinjena nepravilnost u radu, obavestiće o tome podnosioca predstavke i organ uprave na čije se postupanje predstavka odnosila i neposredno viši organ, koji su dužni da u roku od 15 dana dostave svoje primedbe.

Član 33

Po isteku roka od 15 dana, ombudsman može:

- obustaviti dalje postupanje, ako je organ uprave otklonio povredu ljudskih prava;

- sačiniti konačno mišljenje, predlog ili preporuku i obavestiti o tome podnosioca predstavke i organ uprave na čiji se rad mišljenje, predlog ili preporuka odnosi, kao i neposredno viši organ.

Organi uprave kojima je ombudsman uputio/la svoje mišljenje, predlog ili preporuku, dužni su da u roku od 15 dana obaveste ombudsmana o merama koje su preduzeli.

Član 34

Ako organi uprave ne postupe u skladu sa mišljenjem, predlogom ili preporukom ombudsmana ili ne obaveste ombudsmana o preduzetim merama na otklanjanju povrede, ombudsman o tome obaveštava organe koji nadziru njihov rad.

Ako ni nakon obaveštenja iz stava 1 ovog člana nadležni organi ne preduzmu mere, ombudsman obaveštava o tome Skupštinu, Izvršno veće, a može o tome obavestiti i javnost putem sredstava javnog informisanja.

Član 35

Ukoliko utvrdi postojanje povrede ljudskih prava, ombudsman može:

- predložiti organima uprave ponovno sprovođenje postupka u skladu sa zakonom;

- predložiti pravila ponašanja za unapređenje rada i postupanja sa građanima;

- podneti zahtev za privremeno obustavljanje izvršenja konačnog akta;

- inicirati pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica za koje je istragom utvrdio da je odgovorno za povredu u konkretnom slučaju ili protiv lica koje je ometalo istragu;

- inicirati kod nadležnog javnog tužioca pokretanje krivičnog postupka ili podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka.

Član 36

Članovi 22-35 odnose se i na postupanje ombudsmana po sopstvenoj inicijativi.

Član 37

Ombudsman jednom godišnje, najkasnije do kraja novembra, podnosi Skupštini izveštaj o svojim aktivnostima, stanju ljudskih prava i o pravnoj sigurnosti u Pokrajini.

Izveštaj sadrži naročito broj i strukturu predstavki, opštu ocenu rada organa uprave sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima uprave i funkcionerima.

Izveštaj obavezno sadrži delove o stanju u oblasti prava nacionalnih manjina, prava deteta, ravnopravnosti polova koje izrađuju nadležni zamenici ombudsmana.

Izveštaj može da sadrži i inicijativu za izmenu ili donošenje pojedinih propisa radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa uprave.

Na zahtev ombudsmana, Skupština će staviti na dnevni red izveštaj iz stava 1 ovog člana i raspravljati o njemu.

Izveštaj se objavljuje u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine" i u sredstvima javnog informisanja.

Član 38

Ombudsman može da podnese poseban izveštaj Skupštini ako oceni da to zahtevaju naročito važni razlozi ili ako Skupština traži takav izveštaj od njega.

Na zahtev ombudsmana, Skupština će staviti na dnevni red izveštaj iz stava 1 ovog člana i raspravljati o njemu.

Poseban izveštaj objavljuje se u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine" i u sredstvima javnog informisanja.

V STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD

Član 39

Ombudsman obrazuje stručnu službu za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova.

Stručnom službom rukovodi direktor službe.

Ombudsman postavlja i razrešava direktora stručne službe i odlučuje o zasnivanju i prestanku radnog odnosa zaposlenih.

Ombudsman može odlučiti da pojedinim stručnim saradnicima poveri određena ovlašćenja koja će vršiti u njegovo ime.

Član 40

Ombudsman donosi poslovnik o radu i akta o organizaciji i načinu rada kancelarija, kao i o načinu postupanja kancelarija po podnetoj predstavci.

Poslovnik se objavljuje u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine".

Ombudsman donosi opšti akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji stručne službe, uz prethodno pribavljeno mišljenje nadležnog radnog tela Skupštine.

Član 41

Sredstva za rad ombudsmana obezbeđuju se u budžetu Pokrajine.

Obim i strukturu sredstava predlaže ombudsman.

Član 42

Ombudsman i zamenici imaju pravo na platu.

Za obračun i isplatu plate ombudsmana primenjuje se koeficijent utvrđen propisom za člana Izvršnog veća, a za obračun i isplatu plate zamenika ombudsmana - koeficijent utvrđen za pomoćnika pokrajinskog sekretara.

Na direktora i zaposlene u službi primenjuju se odredbe propisa o radnim odnosima i platama u pokrajinskim organima.

Član 43

Ombudsman i zamenici ostvaruju i druga prava po osnovu rada, u skladu sa propisima o radnim odnosima i platama u pokrajinskim organima.

VI KAZNENE ODREDBE

Član 44

Novčanom kaznom od 10.000,00-50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u organima iz člana 1 ove Odluke za povredu odredbi člana 28 ove Odluke.

Novčanom kaznom od 10.000,00-50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj lice za povredu odredbi člana 27 ove Odluke.

VII ZAVRŠNE ODREDBE

Član 45

Skupština će izvršiti izbor ombudsmana u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke, a izbor zamenika u roku od dva meseca od dana izbora ombudsmana.

Član 46

Pre stupanja na dužnost, ombudsman i zamenici polažu zakletvu (daju svečanu izjavu) pred Skupštinom, koja glasi: "Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati savesno, odgovorno, nezavisno i nepristrasno i da ću svoj trud usmeriti na unapređenje i zaštitu ljudskih prava u skladu sa ustavom i zakonom."

Ombudsman i zamenici obavezni su da stupe na dužnost u roku od 15 dana (30 dana) od dana izbora.

Ako ombudsman ili zamenici, bez opravdanog razloga, ne stupe na dužnost u roku iz stava 2 ovog člana ili ne polože zakletvu, Odbor Skupštine će konstatovati da ombudsman ili zamenici nisu izabrani.

Ombudsman će doneti poslovnik o radu i druge akte iz svoje nadležnosti u roku od 30 dana od dana stupanja na dužnost.

Član 47

Nadležni organ Pokrajine obezbediće potrebne uslove za početak rada kancelarije ombudsmana u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 48

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine".