UREDBA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA IZGRADNJE, REKONSTRUKCIJE I ODRŽAVANJA VODOPRIVREDNIH OBJEKATA ZA 2004. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 51/2004)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2004. godinu, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Vrsta vodoprivrednih objekata i radova, kao i obim potrebnih finansijskih sredstava za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje vodoprivrednih objekata i izvođenje radova utvrđeni su programom iz člana 1 ove uredbe.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
IZGRADNJE, REKONSTRUKCIJE I ODRŽAVANJA VODOPRIVREDNIH OBJEKATA ZA 2004. GODINU

U 2004. godini planiraju se radovi na izgradnji, rekonstrukciji i održavanju vodoprivrednih objekata, koji obuhvataju sledeće pozicije:


R.
br.

Pozicija

Učešće Republike
(din.)


1.

Višenamenske brane i akumulacije

650.000.000

2.

Korišćenje voda

420.000.000

3.

Zaštita voda

215.000.000

4.

Zaštita od voda

949.000.000

5.

Studije i projekti

150.000.000

6.

Međunarodna saradnja

80.000.000

7.

Izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora

1.000.000

 

 

UKUPNO:

2.465.000.000


U Zakonu o budžetu Republike Srbije za 2004. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 33/2004), na ime učešća Republike u finansiranju vodoprivrednih aktivnosti u toj godini utvrđena su u razdelu 17, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, glava 17.3. Republička direkcija za vode sredstva u ukupnom iznosu od 2.465.000.000 dinara, sa sledećim izvorima finansiranja:

- budžet Republike - 1.000.000.000 din.

- prihodi od naknada za korišćenje voda, zaštitu voda i izvađeni materijal iz vodotoka - 1.465.000.000 din.

Program izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2004. godinu odnosi se na teritoriju Republike Srbije, s tim što se finansiranje objekata i radova na području Autonomne pokrajine Vojvodina vrši iz sredstava budžeta Autonomne pokrajine Vojvodina i iz sopstvenih prihoda vodoprivrede od naknada za korišćenje voda, zaštitu voda i izvađeni materijal iz vodotoka ubranih na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodina, a na osnovu programa koji utvrđuje Izvršno veće Autonomne pokrajine Vojvodina.

VIŠENAMENSKE BRANE I AKUMULACIJE


Pozicija

Učešće Republike
(din.)


Višenamenske brane i akumulacije

650.000.000

1.1. Izgradnja brana

 

- Prvonek

350.000.000

- Rovni

250.000.000

- Selova

50.000.000


Izgradnja brana

Brana i akumulacija "Prvonek" za vodosnabdevanje stanovništva i industrija u opštinama Vranje i Bujanovac i za odbranu od poplava.

Da bi se završilo građenje brane "Prvonek" i počelo punjenje akumulacionog prostora predviđeni su sledeći radovi: završetak izgradnje pregradne konstrukcije; čišćenje akumulacionog prostora; izmeštanje objekata iz prostora buduće akumulacije; završetak izgradnje obilaznog puta; izgradnja objekata i ugradnja opreme za osmatranje, obaveštavanje i uzbunjivanje.

Brana i akumulacija "Rovni" za vodosnabdevanje stanovništva i industrija u opštinama Valjevo, Mionica, Lajkovac, Lazarevac i Ub, za EPS i za odbranu od poplava.

U 2004. godini predviđeni su sledeći radovi: čišćenje fundamenata tela brane; izgradnja tela brane; injekcioni radovi u profilu brane; eksproprijacija i ostalo.

Brana i akumulacija "Selova" za regionalno vodosnabdevanje stanovništva i industrija u opštinama Kuršumlija, Prokuplje, Blace, Merošina i Niš.

U 2004. godini predviđen je nastavak aktivnosti na objektu (posle višegodišnjeg prekida), revitalizacija gradilišta i pripremni radovi za intenzivno građenje u 2004. godini.

KORIŠĆENJE VODA


 

Pozicija

Učešće Republike
(din.)


Korišćenje voda

420.000.000

2.1.

Izgradnja regionalnih sistema

 

 

za vodosnabdevanje

 

 

- Sistem Barje

100.000.000

 

- Ostali sistemi

300.000.000

2.2.

Izgradnja regionalnih sistema za navodnjavanje

20.000.000


Izgradnja regionalnih sistema za vodosnabdevanje

Prema vodoprivrednoj osnovi Republike Srbije, teritorija centralne Srbije obuhvata 10 regionalnih sistema za vodosnabdevanje. U nastavku je dat prikaz ovih sistema, sa obuhvaćenim opštinama.

- Gornje-južnomoravski RSV: Pčinjski podsistem: opštine Bujanovac i Vranje sa ak. "Prvonek"; Bujanovac, Preševo, Trgovište sa ak. na r. Pčinji, Podsistem Vlasinsko jezero: opštine Vladičin Han, Surdulica, Bosilegrad.

- Donje-južnomoravski RSV: Vlasinski podsistem: opštine Vlasotince, Babušnica, Crna Trava; Jablanički podsistem: opštine Leskovac "Barje", Doljevac i Bojnik "Brestovac"; Lebane i Medveđa "Ključ", Toplički podsistem: deo opštine Niš, Doljevac, Merošina, Žitorađa, Prokuplje, Blace i; Kuršumlija "Selova"; Nišavski podsistem: Niš, Gadžin Han, Merošina, Bela Palanka, Pirot, Dimitrovgrad, ak. "Zavoj" pv. "Medijana"; Moravički podsistem: Soko Banja, Aleksinac, Ražanj ak. "Bovan".

- Zapadnomoravsko-rzavski RSV: Podsistem "Uvac": N. Varoš, Priboj, Prijepolje, Sjenica: ak. "Sjenica" i ak. "Uvac"; Podsistem "Vrutci": Užice, Čajetina, B. Bašta, ak. "Vrutci" i ak. "Zlatibor"; Podsistem "Rzav": prva faza "Arilje", Požega, Lučani, Čačak i G. Milanovac, ak. "Arilje", druga faza: Kosjerić, Lajkovac, Ljig, Ub, Beograd, ak. "Roge" i ak. "Orlovača".

- Ibarsko-šumadijski RVS: Kraljevo, Vrnjačka Banja, Trstenik, Kragujevac, Knić, Batočina, Rača, Topola, Aranđelovac, ak. "Gruža", ak. "Lopatnica", Raška, Novi Pazar i Tutin.

- Rasinsko-pomoravski RSV: opštine Kruševac, Aleksandrovac, Varvarin, Ćićevac, deo Ražnja, Paraćin, Ćuprija, Jagodina ak. "Ćelije", Despotovac, Svilajnac, r. Crnica, r. Resava.

- Timočki RVS: opštine Bor, Zaječar, Boljevac, Negotin, i Knjaževac, ak. "Grlište" i ak. "Bogovina".

- Mlavsko-moravski RVS: opštine Petrovac, Malo Crniće, Požarevac, Žabari, Velika Plana, Smederevska Palanka, Smederevo, Grocka, Veliko Gradište, Golubac, Kučevo i Majdanpek, pv. "Godomin" pv. "Šalinac", pv. "Petka" ak. r. Mlava i ak. r. Pek.

- Kolubarski RSV: opštine Valjevo, Mionica, Lajkovac, Lazarevac, Ub ak. "Rovni", (druga faza: ak. "Uvac-Rzav").

- Savsko-beogradski RVS: 10 opština Beograda i opštine Grocka, Barajevo, Sopot, Mladenovac i Obrenovac pv. "Sava", rečne vode "Save", rv. "Dunav", pv. i rv. "Drine", pv i rv. Drine", pv. "Šalinac-Godomin" i rv. "Uvac-Rzav".

- Mačvanski RVS: opštine Šabac, Bogatić, Loznica, Mali Zvornik, Osečina, Ljubovija, Vladimirci, Koceljeva, pv. "Badovinci-Drina", pv. "Jarak-Sava", ak. r. Ljuboviđa.

- Opštine koje ne pripadaju RVS: Ivanjica, Bajina Bašta, Despotovac, Krupanj, Svilajnac, Rekovac, Brus, Svrljig, Kladovo, Žagubica, Donji Milanovac, Knjaževac i Ljubovija.

Pravo na dodelu sredstava potencijalni investitori regionalnih sistema vodosnabdevanja na teritoriji centralne Srbije, osim distribucije vode, mogu ostvariti ukoliko zadovolje uslove iz Pravilnika o finansiranju vodoprivrednih objekata. Na osnovu prispelih zahteva i provere uslova za finansiranje, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede će doneti odluku o raspodeli predviđenog ukupnog iznosa od 400.000.000 dinara. U ovu sumu je uračunat iznos neizmirenih obaveza iz 2003. godine od 37.494.912 dinara.

Izgradnja regionalnih sistema za navodnjavanje

U 2004. godini se planira nastavak radova na sistemu za navodnjavanje Negotinske nizije, završetak tehničke dokumentaccije i početak aktivnosti na izgradnji hidrosistema za navodnjavanje Mačve kao i aktiviranje dela postojećih akumulacionih prostora namenjenih navodnjavanju.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 20.000.000 dinara.

U ovu sumu je uračunat iznos neizmirenih obaveza iz 2003. godine od 7.836.570 dinara.

ZAŠTITA VODA


Pozicija

Učešće Republike
(din.)


Zaštita voda

215.000.000

3.1.

Monitoring, izgradnja i rekonstrukcija postrojenja za prečišćavanje

200.000.000

3.2.

Havarijska zagađenja

15.000.000


Monitoring, izgradnja i rekonstrukcija postrojenja za prečišćavanje

Urbanizacijom naselja, porastom životnog standarda i razvojem privrednih kapaciteta znatno se uvećava emisija nepoželjnih supstancija koje dospevaju u vodne resurse. Najznačajnije zagađenje prirodnih voda nastaje usled izlivanja neprečišćenih otpadnih voda u površinske i podzemne vode, kao koncentrisani izvori zagađenja kakve su javne kanalizacije i industrijski kapaciteti. Rasuti zagađivači su isto velikog obima. Stanje prikupljanja komunalnih otpadnih voda i industrijskih otpadnih voda i obim prečišćavanja je nezadovoljavajući.

Ispitivanja kvaliteta voda ukazuju da je na pojedinim vodotocima situacija kritična tokom niza godina (Velika Morava je u 4 klasi na određenim lokacijama).

Kako nema merenja na mnogim pritokama i kritičnim mestima država ne može da planira svoje aktivnosti, takođe ni da donese prioritete u svom radu. Pored toga, veliki problem predstavlja nepostojanje monitoringa na međunarodnim vodotocima.

Rekonstrukcija ili sanacija postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda je neophodna, zbog veoma slabog i neredovnog održavanja u prethodnom dugogodišnjem periodu, što je bitno smanjilo funkcionalnost ovih objekata.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 200.000.000 dinara. U ovu sumu je uračunat iznos neizmirenih obaveza iz 2003. godine od 26.541.407 dinara.

Havarijska zagađenja

Dosadašnja iskustva ukazuju da se tokom kalendarske godine desi najmanje 50-tak havarijskih zagađenja voda. Opšte je poznata činjenica da havarijska zagađenja voda imaju velike posledice u ekološkom, a takođe i materijalnom pogledu.

Do sada na nivou države nije bila organizovana služba koja bi dejstvovala u slučajevima pojava havarijskih zagađenja.

Zbog toga je neophodno da se izvrši organizacija i priprema za dejstvo u slučajevima havarijskih zagađenja. Aktivnosti u slučajevima havarijskih zagađenja bi bili sprovođeni od strane JVP "Srbijavode", Beograd.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 15.000.000 din.

ZAŠTITA OD VODA


Pozicija

Učešće Republike
(din.)


Zaštita od voda

949.000.000

4.1.

Održavanje objekata za odbranu od poplava

520.000.000

 

- redovno

(410.000.000)

 

- investiciono

(110.000.000)

4.2.

Dogradnja, rekonstrukcije i sanacije objekata za odbranu od poplava

290.000.000

4.3.

Odbrana od poplava i leda

60.000.000

4.4.

Izvođenje protiverozionih radova

70.000.000

4.5.

Kontrola eksploatacije peska i šljunka

9.000.000


Održavanje objekata za odbranu od poplava

Redovno održavanje objekata obuhvata sledeće pozicije:

- Nasipi;

- Regulisani vodotoci i regulacione građevine;

- Oprema za odbranu od poplava;

- Objekti za zaštitu od erozije i bujica;

- Brane, retenzije i akumulacije (za zaštitu od poplava);

- Višenamenski hidrosistemi;

- Gradski vodotoci;

- Troškovi investitora.

Za redovno održavanje objekata za odbranu od poplava u 2004. godini planiran je iznos od 410.000.000 dinara. Ova suma obuhvata i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 124.975.436 dinara.

Investiciono održavanje objekata obuhvata sledeće pozicije:

- Investiciono održavanje visokih brana;

- Investiciono održavanje malih brana;

- Održavanje regionalnih hidrosistema.

Za investiciono održavanje objekata u 2004. godini planiran je iznos od 110.000.000 dinara. Ova suma obuhvata i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 22.134.810 dinara.

Ukupna finansijska sredstva za održavanje objekata za odbranu od poplava u 2004. godini iznose 520.000.000 dinara.

Dogradnja, rekonstrukcije i sanacije objekata za odbranu od poplava

Zbog slabog i neredovnog održavanja u prethodnom periodu, umanjena je funkcionalnost postojećih objekata za odbranu od poplava, navedenih u Operativnom planu odbrane od poplava za 2004. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 6/2004). Otuda je neophodna dogradnja, rekonstrukcije ili sanacije ugroženih ili oštećenih delova sistema za odbranu od poplava na vodnim područjima Dunava, Save i Velike Morave kako bi se dobile funkcionalne celine - kasete sa ujednačenim stepenom zaštite od poplava.

Na osnovu analize ugroženosti pojedinih područja od poplava, utvrdiće se lista prioritetnih radova, sa raspodelom raspoloživih finansijskih sredstava. Za ove radove u 2004. godini planiran je ukupni iznos od 290.000.000 dinara. U ovu sumu je uračunat i iznos neizmirenih obaveza iz 2003. godine od 84.669.680 dinara.

Odbrana od poplava i leda

Odbrana od poplava i leda obuhvata sledeće pozicije:

- Sprovođenje odbrane od poplava sa hitnim intervencijama;

- Odbrana od leda (ledolomci; januar-mart 2004);

- Nabavka opreme, alata i materijala;

- Pravilnici za sprovođenje odbrane od poplava.

Za odbranu od poplava i leda u 2004. godini planiran je iznos od 60.000.000 dinara. U ovu sumu su uračunate i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 15.001.625 dinara.

Izvođenje protiverozionih radova

Protiverozioni radovi na erozionim područjima, obuhvataju sledeće osnovne pozicije:

- investiciono održavanje protiverozionih radova;

- građevinski radovi;

- biotehnički radovi;

- biološki radovi.

Za izvođenje protiverozionih radova u 2004. godini planirana su finansijska sredstva od 70.000.000 dinara. U ovu sumu su uračunate i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 11.630.659 dinara.

Kontrola eksploatacije peska i šljunka

Radi utvrđivanja tačnih količina (m3) izvađenog materijala iz vodotoka od strane pravnih i fizičkih lica neophodno je angažovati preduzeća koja su stručno (imaju zaposlene inženjere geodezije) i tehnički osposobljena (čamac sa ehosonderom) da utvrde tačne količine (m3) izvađenog materijala iz vodotoka, putem geodetskog snimanja i merenja izvađenog peska, šljunka i drugog materijala iz vodotoka. Utvrđivanjem tačnih količina izvađenog materijala iz vodotoka stvorili bi se uslovi da se povećaju sredstva od naknade za izvađeni materijal iz vodotoka, jer bi se obveznicima plaćanja tih naknada ista obračunala za stvarno izvađene količine.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 9.000.000 dinara.

STUDIJE I PROJEKTI


Pozicija

Učešće Republike
(din.)


Studije i projekti

150.000.000


Poslovi od opšteg interesa u oblasti studija i projekata obuhvataju: izradu vodoprivrednih informacionih sistema, istražne radove, izradu studija, planova, programa, vodoprivrednih osnova, vodoprivrednog bilansa, katastara, tehničkih propisa i normativa i dr.

Prioriteti u 2004. godini su: nastavak ugovorenih poslova - izrada zakona i drugih propisa o vodama, planskih dokumenata regionalnih izvorišta vodosnabdevanja Bovan, Prvonek, Ćelije i dr., završetak izrade osnovnih erozionih i bujičnih podloga, i izrada drugih studija iz oblasti bujica i erozije, izrada projekata regionalnih sistema vodosnabdevanja Bogovina i Lopatnica, izrada projekta dogradnje PPV "Gruža" i projekta vodosnabdevanja Soko Banje sa RVS Bovan, izrada studija vezanih za bilans voda, za katastre objekata, za katastre zagađivača, zoniranje plavnih područja i metodologije za procenu rizika plavljenja u uslovima izgrađenosti terena kao i u gradskim uslovima, izrada studija za zaštitu kvaliteta podzemnih voda, zaštitu aluviona Velike Morave, snabdevanja vodom Pomoravlja i Šumadije sa ili bez Studenice, korišćenja vode sa regionalnog izvorišta vodosnabdevanja Kovin - Dubovac i dr., izrada studija opravdanosti (procena stanja i realnih perspektiva izgradnje i finansiranje brana Selova, Svračkovo, Bogovina, Ključ), izrada informacionih sistema (hidroinformacioni sistem reke Drine i dr.), izrada metodologije za elektronsku vodnu knjigu, učešće u nacionalnom programu uređenja, zaštite i korišćenja voda, priprema podloga za zajam Svetske banke, obeležavanje jubileja inž. Miladina Pećinara prvog akademika u oblasti vodoprivrede, učešće u stručnim savetovanjima iz oblasti korišćenja voda, zaštite od voda, zaštite voda i drugo.

Za izradu studija i projekata planirana su finansijska sredstva od 150.000.000 dinara. U ovu sumu su uračunate i neizmirene obaveze iz 2003. godine u iznosu od 21.451.235 dinara.

MEĐUNARODNA SARADNJA


Pozicija

Učešće Republike
(din.)


Međunarodna saradnja

80.000.000


U perspektivi potpune reintegracije zemlje u Evropu, razvijanje međunarodne saradnje se postavlja kao imperativ. Međunarodna saradnja u 2004. godini treba da bude na znatno višem nivou nego u prethodnim godinama, s obzirom na strateški cilj zemlje za uključenjem u sve evropske integracione procese, a posebno imajući u vidu planirano intenziviranje međunarodne saradnje u slivovima Dunava, Tise i Save.

Međunarodna saradnja u oblasti vodoprivrede obuhvata dve osnovne kategorije: bilateralnu i multilateralnu saradnju.

U okviru bilateralne saradnje nastaviće se dosadašnja saradnja sa Mađarskom i Rumunijom, a planira se i uspostavljanje saradnje sa Hrvatskom, Bosnom i Hercegovinom i Makedonijom, kao i obnavljanje saradnje sa Bugarskom.

Planirana multilateralna saradnja zahteva aktivno učešće na implementaciji Konvencije o zaštiti reke Dunav - obaveze prema Međunarodnoj komisiji za zaštitu reke Dunav (ICPDR), Tisa foruma, implementaciji Okvirnog sporazuma za sliv reke Save kao i u drugim aktivnostima međunarodne saradnje u oblasti voda na navedenim slivovima.

Neophodno je u 2004. godini započeti proces povezivanja multilateralne i bilateralne saradnje u skladu sa preporukama Evropske direktive u oblasti politike voda EU WFD/2000/60/EC.

Predračun radova i poslova urađen je na osnovu sagledavanja potrebnih sredstava za realizaciju programa po preuzetim obavezama iz bilateralne i multilateralne saradnje i iz novopokrenutih inicijativa. Sredstva su namenjena za ostvarenje uspešnog rada komisija, potkomisija, ekspertskih grupa, izradu neophodnih tehničkih dokumentacija, monitoring kvantiteta i kvaliteta voda i za kontrolu radioaktivnosti reke Dunav, za studijsko istraživačke radove u oblasti međunarodne saradnje, ili za aktivnosti koje prethodno nisu pomenute, a za koje nalog izda nadležni državni organ.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 80.000.000 dinara. U ovu sumu su uračunate i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 5.647.848 dinara.

IZVRŠENJE REŠENJA VODOPRIVREDNIH INSPEKTORA


Pozicija

Učešće Republike
(din.)


Izvršenje rešenja

1.000.000


U postupku inspekcijskog nadzora vodoprivredni inspektor će, ukoliko utvrdi da se preduzeće ili drugo pravno lice i građanin nisu pridržavali odredaba Zakona o vodama, rešenjem narediti mere za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti, odnosno nedostataka, a sve sa ciljem poboljšanja režima voda. Uukoliko stranka ne izvrši sama dobrovoljno obavezu koja joj je određena izvršnim rešenjem vodoprivrednog inspektora pristupa se administrativnom izvršenju rešenja.

Pošto su se ukazale teškoće oko administrativnog izvršenja rešenja vodoprivrednih inspektora, a u cilju da se obezbede uslovi za efikasniji postupak, bilo je neophodno da se obezbede sredstva za izvršenje tih rešenja u slučajevima kada se izvršenje sprovodi preko drugih lica. Sredstva utrošena za izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora biće sudskim putem vraćena od lica koja nisu dobrovoljno ispunila obavezu iz izvršnog rešenja.