ODLUKA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2004. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 124/2003 i 58/2004)

1. Utvrđuje se Program monetarne politike Narodne banke Srbije u 2004. godini, koji je sastavni deo ove odluke.

2. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjuje se od 1. januara 2004. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama
Odluke o utvrđivanju Programa monetarne politike
Narodne banke Srbije u 2004. godini

("Sl. glasnik RS", br. 58/2004)

2. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

PROGRAM
MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2004. GODINI

1. Osnovni cilj monetarne politike Narodne banke Srbije (NBS) u 2004. godini je održanje stope inflacije na nivou od oko 8,5%, mereno od decembra 2003. do decembra 2004. godine. Dodatni ciljevi NBS su održanje stabilnosti finansijskog sistema i povećanje neto deviznih rezervi.

2. Procenjuje se da će u 2004. godini nešto više od polovine inflacije biti rezultat jednokratnih faktora kao što su izmene poreskih propisa i korigovanje administrativno kontrolisanih cena. Očekuje se da će bazna inflacija u 2004. godini biti približno na nivou iz 2003. godine.

3. Kurs dinara formiraće se na osnovu ponude i tražnje na deviznom tržištu. NBS će intervencijama na deviznom tržištu i drugim instrumentima koji su joj na raspolaganju usmeravati kurs tako da bude u skladu sa srednjoročno održivom platnobilansnom pozicijom zemlje, imajući u vidu osnovni cilj - održanje inflacije u projektovanom okviru.

4. Projekcije monetarnih agregata zasnivaju se na ciljevima ekonomske politike i pretpostavkama o makroekonomskom okruženju sadržanim u obrazloženju predloga budžeta Republike Srbije za 2004. godinu, kao i parametrima ekonomske politike koji su krajem aprila 2004. godine dogovoreni s Međunarodnim monetarnim fondom. Shodno tome, pretpostavljeno je da će realni rast bruto domaćeg proizvoda u 2004. godini iznositi 4,5%, neto smanjenje deviznih rezervi bankarskog sektora 38 miliona SAD dolara, kao i da će se nastaviti tendencija umerenog usporavanja brzine opticaja novca.

5. NBS procenjuje da će se, pri navedenim pretpostavkama o ekonomskoj politici i makroekonomskom okruženju, ciljevi monetarne politike u 2004. godini ostvariti uz rast primarnog novca od 7,5%. Takođe, procenjuje se da će rast dinarske novčane mase M2 iznositi 11,5%, a da će šire definisana novčana masa M3, s deviznim komponentama iskazanim po stalnom kursu, porasti za oko 12%. Brži rast šire definisanih monetarnih agregata zasnovan je na očekivanom bržem rastu dinarskih oročenih depozita, kao i deviznih depozita kod banaka u odnosu na transakcione depozite.

6. Projekcije monetarnih agregata zasnivaju se na pretpostavkama o približno nepromenjenom deficitu spoljnotrgovinskog bilansa i smanjenju priliva stranog kapitala u 2004. godini u odnosu nas 2003. godinu. Ako bi neto devizni priliv po ova dva osnova odstupao od projektovanog nivoa, monetarna politika bi se delimično prilagodila navedenim promenama. Međutim, NBS neće rast monetarnih agregata prilagođavati autonomnim odstupanjima elemenata neto domaće aktive u odnosu na projekcije.

7. Narodna banka Srbije će u 2004. godini nastaviti da razvija i jača indirektne instrumente monetarnog regulisanja, što uključuje i pokretanje repo operacija tokom druge polovine 2004. godine. Očekuje se da će osnovu za repo operacije predstavljati obveznice Republike Srbije koje će biti emitovane po osnovu postojećeg duga Republike prema NBS. NBS planira značajnije oslanjanje na kamatne stope kao instrument monetarne politike. Stopa obavezne rezerve smanjiće se ako monetarna kretanja to budu dozvolila, a povećaće se samo u slučaju znatnijih strukturnih poremećaja likvidnosti bankarskog sektora. NBS će, u zavisnosti od likvidnosti banaka i kretanja na deviznom tržištu, razmotriti mogućnost smanjenja obaveznog depozita na deviznu štednju građana.

8. NBS će u 2004. godini, radi regulisanja likvidnosti bankarskog sistema, bankama omogućiti korišćenje kreditnih i depozitnih olakšica. NBS može u 2004. godini Republici Srbiji odobriti kratkoročni kredit radi finansiranja privremene nelikvidnosti budžeta Republike Srbije u toj godini, pri čemu će se voditi računa o likvidnosti bankarskog sektora, tržišnim kamatnim stopama i poziciji države u bankarskom sektoru, kao i izvesnosti da država vrati kredit u ugovorenom roku.

9. U 2004. godini NBS će preduzeti mere za razvoj finansijskih tržišta, kao i za povećanje njihove sigurnosti i efikasnosti. U tom će smislu NBS usavršavati svoje propise, predlagati izmene u zakonskoj regulativi i sarađivati s državnim organima zaduženim za donošenje regulative u oblasti finansijskog sektora. NBS će nastojati da smanjenjem sopstvene provizije i naknada doprinese razvoju finansijskog sektora.

10. NBS će u 2004. godini nastaviti da unapređuje kontrolu banaka i drugih finansijskih organizacija. U oblasti kontrole banaka i drugih finansijskih organizacija cilj je obezbeđivanje finansijski zdravog i stabilnog bankarskog sistema sposobnog da zaštiti interese deponenata banke, zadovolji potrebe građana i privrede zemlje za bankarskim uslugama i podstiče dalji razvoj privrede. Kontrola boniteta i zakonitosti poslovanja banaka i drugih finansijskih organizacija obavljaće se u skladu s međunarodnim standardima i principima efikasne kontrole banaka.

11. NBS će nastaviti da uređuje, unapređuje, nadgleda i kontroliše dinarski platni promet u bankama, kao i da uspostavlja, održava i administrira informatičku infrastrukturu za obavljanje platnog prometa u Republici Srbiji. Cilj NBS je da se poslovi platnog prometa obavljaju efikasno i sigurno u skladu s principima i standardima Evropske unije.