UREDBA
O NAČINU VRŠENJA KONTROLE DEVIZNOG POSLOVANJA REZIDENATA I NEREZIDENATA

("Sl. glasnik RS", br. 63/2004)

Član 1

Ovom uredbom propisuje se način vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata.

Član 2

Kontrolu iz člana 1 ove uredbe obavlja Ministarstvo finansija, preko deviznih inspektora.

Kontrola iz stava 1 ovog člana vrši se:

1) posredno - kontrolom dokumentacije koju rezidenti i nerezidenti u poslovanju sa inostranstvom dostavljaju Ministarstvu finansija;

2) neposredno - uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju rezidenata i nerezidenata.

Član 3

Pri vršenju kontrole, u smislu ove uredbe, devizni inspektor ima pravo da zahteva dokumentaciju koja se odnosi na:

1) plaćanje i naplaćivanje sredstvima plaćanja u poslovanju između rezidenata i nerezidenata, kao i prenos tih sredstava;

2) plaćanje i naplaćivanje stranim sredstvima plaćanja u poslovanju između rezidenata;

3) kupovinu i prodaju sredstava plaćanja između rezidenata i nerezidenata, kao i kupovinu i prodaju stranih sredstava plaćanja između rezidenata;

4) jednostrane prenose sredstava plaćanja iz zemlje i u zemlju koji se ne vrše po osnovu izvršenja posla između rezidenata i nerezidenata;

5) tekuće i depozitne račune rezidenata u inostranstvu i rezidenata i nerezidenata u zemlji, osim dinarskih tekućih i depozitnih računa rezidenata u zemlji;

6) drugu dokumentaciju neophodnu za kontrolu deviznog poslovanja sa inostranstvom.

Član 4

Zapisnik o izvršenoj neposrednoj kontroli devizni inspektor dostavlja kontrolisanom subjektu, koji svoje primedbe, preko ovlašćenog lica, može dostaviti Ministarstvu finansija, u roku od 15 dana od dana prijema zapisnika.

Devizni inspektor proverava navode iz primedbi na zapisnik i u slučaju njihove osnovanosti sačinjava službenu belešku ili dopunu zapisnika.

Dopuna zapisnika dostavlja se kontrolisanom subjektu, koji svoje primedbe, preko ovlašćenog lica, može dostaviti Ministarstvu finansija u roku od osam dana od dana prijema izvoda iz zapisnika.

Član 5

Ako devizni inspektor u vršenju kontrole utvrdi nezakonitost, odnosno nepravilnost, donosi rešenje kojim nalaže rezidentu, odnosno nerezidentu da nezakonitost, odnosno nepravilnost otkloni u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.

Devizni inspektor, u slučajevima kada rezident, odnosno nerezident onemogući uvid u poslovne knjige i dokumentaciju, donosi zaključak kojim se rezidentu, odnosno nerezidentu nalaže da omoguće vršenje kontrole odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema zaključka.

Pod onemogućavanjem vršenja kontrole, u smislu ove uredbe, podrazumeva se:

1) ako se rezident ili nerezident ne nalazi na adresi upisanoj u registar kod nadležnog organa;

2) ako rezident ili nerezident tražene podatke i dokumentaciju kojom je dužan da raspolaže ne dostavi Ministarstvu finansija u određenom roku;

3) ako rezident ili nerezident namerno ili grubom nepažnjom deviznom inspektoru dostavi netačne podatke;

4) ako rezident ili nerezident deviznom inspektoru ne obezbedi uslove za vršenje kontrole.

Član 6

Devizni inspektor u vršenju kontrole može privremeno od rezidenta, odnosno nerezidenta oduzeti efektivni strani novac, čekove, hartije od vrednosti i dinare, ako posumnja da su upotrebljeni ili nastali izvršenjem krivičnog dela, privrednog prestupa ili prekršaja.

Devizni inspektor izdaje potvrdu o privremeno oduzetim sredstvima iz stava 1 ovog člana, koja se odmah ili najkasnije narednog dana od dana njihovog oduzimanja deponuju na namenski račun Ministarstva finansija koji se vodi kod Narodne banke Srbije, odnosno uplaćuju na namenski račun Ministarstva finansija koji se vodi kod Uprave za javna plaćanja.

Član 7

Devizni inspektor podnosi prijavu za prekršaj u slučaju nepostupanja kontrolisanog subjekta u skladu sa rešenjem, odnosno zaključkom iz člana 5 ove uredbe, kao i za prekršaje predviđene zakonom i ovom uredbom.

Član 8

Radi obavljanja posredne kontrole izvoza i uvoza robe i usluga, rezident i nerezident Ministarstvu finansija podnosi:

1) rešenje o upisu u odgovarajući registar i rešenje o promeni nastaloj u tom registru;

2) izvod iz jedinstvenog registra poreskih identifikacionih brojeva preduzeća (u daljem tekstu: PIB) koji se vodi kod nadležnog republičkog organa;

3) po poslovima izvođenja investicionih radova u inostranstvu: pregled privremenih situacija, tromesečno, i to do 15. u mesecu za prethodno tromesečje, koji sadrži: naziv nosioca posla i PIB, naziv investitora, broj i datum rešenja Ministarstva za ekonomske odnose sa inostranstvom, broj i datum ugovora, broj, datum i vrednost privremene situacije, datum i vrednost naplaćene situacije u zemlji i inostranstvu u devizama, kao i datum i vrednost naplate po osnovu izvoza robe pogonu u inostranstvu. U roku od tri meseca od dana završetka radova u inostranstvu, nosilac posla dostavlja obračun izvršenja tih radova, po svakom ugovoru, u kojima se unose podaci o vrednosti tih radova, naplati i troškovima, kao i rezultat poslovanja (dobit ili gubitak);

4) nalog o izvršenoj naplati robe i usluge, kao i nalog o izvršenom plaćanju uvoza robe i usluga, koji su predviđeni Uputstvom za sprovođenje Odluke o uslovima i načinu plaćanja, naplaćivanja i prenosa po tekućim i kapitalnim poslovima u devizama i u dinarima ("Službeni list SRJ", br. 25/2002 i 34/2002), uz koje se prilažu i overeni pregledi raspoređenih naplata, odnosno plaćanja po ugovorima i jedinstvenim carinskim ispravama, odnosno fakturama za usluge;

5) za usluge u spoljnotrgovinskom prometu: overene fakture o izvršenoj, odnosno pruženoj usluzi;

6) dokument na osnovu kojeg se vrši otpis ili pripis razlika u odnosu na fakturisanu vrednost.

Radi kontrole unošenja dobiti po poslovima obavljanja privrednih delatnosti u inostranstvu rezident - osnivač preduzeća u inostranstvu dostavlja dokaz Ministarstvu finansija da je, u skladu sa Zakonom o deviznom poslovanju, uneta dobit u zemlju, uz koji prilaže dokumentaciju o utvrđivanju te dobiti (bilans uspeha ili godišnji obračun, kao i dokaz o korišćenju dobiti u skladu sa zakonom).

Dokumentaciju iz ovog člana rezident i nerezident dužan je da Ministarstvu finansija dostavi odmah, a najkasnije deset dana od dana njenog prijema.

Član 9

Ministarstvo finansija, radi obavljanja posredne kontrole, pribavlja jedinstvene carinske isprave o izvršenom izvozu, odnosno uvozu robe - od Uprave carina.

Član 10

Kada Ministarstvo finansija oceni da na osnovu dokumentacije iz čl. 8 i 9 ove uredbe ne može da izvrši posrednu kontrolu, zahtevaće od rezidenta i nerezidenta i drugu odgovarajuću dokumentaciju.

Član 11

Ministarstvo finansija, na osnovu dokumentacije iz člana 8 ove uredbe, kontroliše naročito:

1) da li je izvezena roba, odnosno usluga naplaćena u ugovorenom roku i da li je unapred plaćena roba i usluga uvezena u ugovorenom roku, da li je izvršen povraćaj plaćenog iznosa deviza za unapred plaćanu robu i uslugu koja nije uvezena u ugovorenom roku, odnosno da li je plaćanje usluge izvršeno u skladu sa propisima;

2) da li su poslovi dugoročne proizvodne kooperacije realizovani u skladu sa odobrenjem Ministarstva za ekonomske odnose sa inostranstvom izdatim u skladu sa odredbama Zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju;

3) da li se dobit ostvarena po osnovu izvođenja investicionih radova u inostranstvu unosi u zemlju u zakonskom roku;

4) da li se dobit ostvarena po osnovu obavljanja privrednih delatnosti u inostranstvu unosi u zemlju u zakonskom roku.

Član 12

Novčanom kaznom od 10.000 do 1.000.000 dinara, kazniće se za prekršaj rezident - pravno lice, ovlašćena banka, odnosno banka i nerezident - pravno lice:

1) ako ne izvrši nalog iz rešenja ili zaključka iz člana 5 st. 1 i 2 ove uredbe;

2) ako deviznom inspektoru onemogući vršenje kontrole iz člana 5 stav 3 ove uredbe;

3) ako Ministarstvu finansija, u roku od deset dana od dana njenog prijema ne dostavi dokumentaciju potrebnu za obavljanje posredne kontrole iz člana 8 ove uredbe.

Za radnje iz stava 1 ovog člana novčanom kaznom od 500 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj i odgovorno lice u pravnom licu - rezidentu ili nerezidentu, odnosno odgovorno lice u ovlašćenoj banci, odnosno banci.

Novčanom kaznom od 5.000 do 500.000 dinara, kazniće se za radnje iz stava 1 ovog člana i rezident - preduzetnik.

Član 13

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Odluka o uslovima i načinu obavljanja devizne dokumentarne kontrole ("Službeni list SRJ", broj 1/2001).

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".