PRAVILNIK
O SPOLJNOTRGOVINSKOJ ARBITRAŽI PRI PRIVREDNOJ KOMORI SRBIJE

("Sl. list SRJ", br. 52/97 i 64/2001 i "Sl. glasnik RS", br. 74/2004)

I OSNOVNE ODREDBE

1. Pojam i status

Član 1

(1) Spoljnotrgovinska arbitraža pri Privrednoj komori Srbije (u daljem tekstu: Arbitraža) vrši mirenje i rešava sporove iz međunarodnih poslovnih odnosa, kada je ugovorena njena nadležnost.

(2) Arbitraža je nezavisni organ i u svom odlučivanju je samostalna.

(3) Sedište Arbitraže je u Beogradu, Terazije 23.

2. Ustrojstvo

Član 2

(1) Arbitraža ima predsednika, Predsedništvo i Sekretarijat.

(2) Mirenje i rešavanje sporova vrše arbitri.

3. Predsedništvo i predsednik

Član 3

(1) Predsedništvo Arbitraže sastoji se od predsednika, dva potpredsednika, sekretara Arbitraže i devet članova (Predsedništvo u širem sastavu).

(2) Predsednik, dva potpredsednika i sekretar Arbitraže sačinjavaju Predsedništvo u užem sastavu.

(3) Predsednika, potpredsednika i članove Predsedništva Arbitraže bira i razrešava Skupština Privredne komore Srbije na period od četiri godine, s tim što mogu biti ponovo birani.

(4) Predsedništvo u širem sastavu ostvaruje nadzor nad primenom ovog pravilnika, prati i razmatra praksu rešavanja sporova i vrši druge poslove za koje je nadležno po ovom pravilniku.

(5) Predsedništvo u užem sastavu prethodno utvrđuje da li su stranke zaključile u pismenom obliku ugovor o Arbitraži, učestvuje u donošenju odluke o nadležnosti Arbitraže, odlučuje o izuzeću arbitara i vrši druge poslove za koje je nadležno po ovom pravilniku.

(6) Predsednik, a u njegovoj odsutnosti jedan od potpredsednika Arbitraže koga odredi predsednik Arbitraže predstavlja Arbitražu i organizuje njen rad, predsedava sednicama Predsedništva, imenuje predsednika Komisije za mirenje, imenuje arbitre i predsednike arbitražnog veća u slučajevima predviđenim ovim pravilnikom i vrši druge poslove predviđene ovim pravilnikom.

(7) Ako su predsednik i potpredsednici Arbitraže sprečeni da duže vreme vrše dužnost, Predsedništvo Arbitraže u širem sastavu odrediće jednog svog člana za zamenika predsednika, odnosno potpredsednika dok ta sprečenost traje.

(8) Predsedništvo u užem sastavu ovlašćeno je da u hitnim slučajevima vrši pojedine poslove iz nadležnosti Predsedništva u širem sastavu, s tim što je dužno da ga o tome obavesti na prvoj narednoj sednici.

4. Sekretarijat i sekretar

Član 4

(1) Sekretarijat Arbitraže vrši stručne i administrativne poslove Arbitraže.

(2) Sekretar Arbitraže rukovodi Sekretarijatom i potpisuje tekuću prepisku Arbitraže.

(3) Sekretar i saradnici Arbitraže zaposleni su kod Privredne komore Srbije.

(4) Na dužnost sekretara Arbitraže raspoređuje se radnik Komore u skladu sa opštim aktima Komore, po pribavljenom mišljenju Predsedništva Arbitraže u užem sastavu.

5. Arbitri

Član 5

(1) Arbitri mogu biti domaći i strani državljani.

(2) Arbitraža ima listu arbitara, koju utvrđuje Skupština Privredne komore Srbije.

(3) Lista arbitara se utvrđuje svake četiri godine, s tim da arbitri koji se nalaze na listi arbitara mogu biti ponovo birani.

(4) Stranke mogu da predlože arbitra sa liste arbitara ili van liste. Predsedništvo arbitraže odlučuje o ovom predlogu.

(5) Predsednik arbitražnog veća može da bude samo arbitar koji se nalazi na listi arbitara.

(6) Stranka koja je za arbitra predložila lice koje nije na listi arbitara, dužna je da Arbitraži dostavi njegovo ime, adresu i kvalifikacije.

(7) Članovi Predsedništva u užem sastavu ne mogu biti birani za arbitre, osim u slučaju predviđenom u članu 27 ovog pravilnika. Predsednik i potpredsednik Arbitraže mogu biti birani samo za predsednika arbitražnih veća, ukoliko već nisu učestvovali u rešavanju o nadležnosti Arbitraže u konkretnom sporu. Posle isteka mandata, članovi Predsedništva u užem sastavu unose se na listu arbitara.

6. Nadzor

Član 6

Privredna komora Srbije obezbeđuje materijalna sredstva potrebna za vršenje delatnosti Arbitraže i vrši nadzor nad administrativnim i materijalnim poslovanjem Arbitraže.

II MIRENJE

1. Posredovanje arbitraže

Član 7

(1) U slučajevima u kojima Arbitraža može biti nadležna za rešavanje sporova, svaka stranka, bez obzira da li je ugovorena nadležnost Arbitraže, može se obratiti Arbitraži za posredovanje radi mirenja prema odredbama ovog pravilnika.

(2) Postupak mirenja nezavisan je od arbitražnog postupka, a ako postupak mirenja ne uspe, ništa što je u toku postupka učinjeno ili izjavljeno usmeno ili pismeno, ne obavezuje stranke.

(3) Pristanak na postupak mirenja ne znači pristanak na nadležnost Arbitraže u slučaju neuspeha mirenja.

2. Predlog za pokretanje postupka

Član 8

(1) Predlog za pokretanje postupka mirenja podnosi se pismeno Sekretarijatu Arbitraže.

(2) Predlog može podneti jedna stranka sama ili obe zajedno. U predlogu će se izložiti činjenično stanje stvari i gledišta predlagača i priložiće se svi potrebni dokumenti koji se odnose na spor.

(3) Zajedničkim podnošenjem predloga ili podnošenjem predloga od jedne stranke i njegovim prihvatanjem od druge stranke smatra se da su stranke prihvatile odredbe Pravilnika u pogledu postupka mirenja.

(4) Svaka stranka može u svako doba odustati od postupka mirenja, i u tom slučaju snosi sve dotadašnje troškove postupka mirenja.

(5) U postupku mirenja stranke mogu učestvovati lično ili preko uredno ovlašćenog punomoćnika.

3. Uloga sekretarijata

Član 9

(1) Ako je predlog za pokretanje postupka mirenja podnela jedna stranka, Sekretarijat Arbitraže obaveštava o tome protivnu stranku i poziva je da se u određenom roku izjasni da li prihvata predlog za postupak, i ako ga prihvata, da u istom roku pismeno izloži činjenično stanje i svoje gledište i podnese sve potrebne dokumente.

(2) Ako druga strana u određenom roku ne odgovori ili ne prihvati predlog, Sekretarijat Arbitraže obaveštava predlagača da se postupak mirenja ne može sprovesti.

4. Komisija za mirenje

Član 10

(1) Ako je druga stranka prihvatila predlog za pokretanje postupka mirenja, kao i kad su predlog stavile zajedno obe stranke, obrazuje se Komisija za mirenje, koju sačinjavaju po jedan predstavnik koga imenuju stranke, sa Liste ili van Liste i predsednik koga sa Liste arbitara imenuje predsednik Arbitraže, ako ga same stranke nisu sporazumno imenovale.

(2) Pre početka postupka pred Komisijom za mirenje, sekretar Arbitraže određuje predujam za troškove postupka mirenja koji u jednakim delovima polažu obe stranke. Ako stranke ne polože predujam za postupak mirenja do početka postupka pred Komisijom za mirenje, sekretar Arbitraže poziva ih da to učine u naknadno određenom roku. Ako u naknadno određenom roku stranke ne polože predujam za postupak mirenja, smatra se da mirenje nije uspelo.

(3) Ako stranke ne imenuju svoje predstavnike u predlogu za pokretanje postupka mirenja, odnosno u odgovoru o prihvatanju predloga, Sekretarijat Arbitraže poziva ih da to naknadno učine. Ako to ne učine u naknadno ostavljenom roku, člana Komisije za mirenje određuje predsednik Arbitraže sa Liste arbitara.

(4) Inostrana stranka može za svog predstavnika izabrati i stranog državljanina. Putne i ostale troškove inostranih članova Komisije za mirenje dužna je da snosi stranka koja ga je izabrala.

(5) Stranke se mogu saglasiti da postupak mirenja izvrši sam predsednik Arbitraže, drugi član Predsedništva ili posrednik koga imenuje predsednik Arbitraže sa Liste arbitara.

5. Poravnanje

Član 11

(1) Komisija za mirenje ispituje stavljene predloge, proučava podnete dokumente i prikuplja i sva potrebna obaveštenja. Ako je potrebno i moguće, ona može saslušati i stranke. Na osnovu proučene dokumentacije ona podnosi strankama svoj predlog za rešenja spora, koji ne obavezuje stranke.

(2) Rezultati postupka mirenja konstatuju se u zapisniku, koji potpisuju članovi Komisije za mirenje i stranke.

(3) Raspodelu troškova postupka mirenja vrši Komisija za mirenje ako se stranke nisu sporazumele o svom učestvovanju u troškovima, što se konstatuje u zapisniku.

(4) Poravnanje je zaključeno kad stranke posle pročitanog zapisnika u kome je konstatovano da su se poravnale, taj zapisnik potpišu. Ovako postignuto poravnanje nema snagu pravosnažne odluke Arbitraže, nego snagu poravnanja postignutog van Arbitraže.

(5) Članovi Komisije za mirenje, odnosno posrednik ne mogu biti imenovani za arbitra niti učestvovati u raspravi u kojoj se spor po kome nije postignuto poravnanje rešava pred Arbitražom.

(6) Ako su stranke odsutne, dostavlja im se poravnanje radi potpisa sa upozorenjem da će se smatrati da mirenje nije uspelo ako ga u roku od sedam dana od prijema poravnanja ne vrate potpisano Arbitraži.

(7) Ako stranke saglasno predlože, može se poravnanje postignuto u postupku za mirenje doneti u vidu arbitražne odluke.

III REŠAVANJE SPOROVA

1. Nadležnost arbitraže

1.1. Sporovi iz međunarodnih poslovnih odnosa

Član 12

Spoljnotrgovinska arbitraža, ako su stranke ugovorile odnosno prihvatile njenu nadležnost i ukoliko je bar jedna od stranaka strano pravno ili fizičko lice rešava sporove iz spoljnotrgovinskih i drugih međunarodnih poslovnih odnosa, i to:

1) sporove u vezi brodova i vazduhoplova, odnosno međunarodne sporove na koje se primenjuje vazduhoplovno i plovidbeno pravo,

2) sporove iz ugovora o osnivanju preduzeća i drugih oblika organizovanja u mešovitoj svojini,

3) sporove iz ugovora o stranim ulaganjima,

4) sporove iz ugovora o koncesiji,

5) sporove iz ugovora o pravima intelektualne svojine (autorska i srodna prava, prava industrijske svojine, pravna zaštita know-how, prava iz oblasti nelojalne konkurencije) i sporove o zaštiti firme,

6) i druge sporove iz međunarodnih poslovnih odnosa.

1.2. Pojam i zaključenje arbitražnog ugovora

Član 13

(1) Nadležnost Arbitraže može se zasnovati samo pismenim sporazumom (arbitražnim ugovorom) između stranaka. Ovaj sporazum se može zaključiti, kako u pogledu određenog spora, tako i u pogledu budućih sporova koji mogu proizaći iz određenog pravnog odnosa.

(2) Pod pismenim sporazumom podrazumevaju se i sporazumi o nadležnosti Arbitraže zaključeni putem razmene pisama, telegrama, telefaksa ili teleprinterskih saopštenja, kao i saglasnim izjavama stranaka datim na usmenoj raspravi i unetim u zapisnik.

(3) Arbitražni ugovor je punovažno zaključen i kada je odredba o nadležnosti Arbitraže sadržana u opštim uslovima ako su oni sastavni deo osnovnog pravnog posla.

(4) Stranke koje su ugovorile nadležnost Arbitraže prihvatile su time i odredbe ovog pravilnika.

1.3. Autonomnost arbitražnog ugovora

Član 14

Ništavost ili nepostojanje osnovnog ugovora ne povlači sa sobom ništavost arbitražnog ugovora.

1.4. Utvrđivanje postojanja arbitražnog ugovora

Član 15

(1) Ako tužena strana ospori postojanje arbitražnog ugovora ili ne odgovori na tužbu, predmet se iznosi pred Predsedništvo u užem sastavu da se utvrdi da li je u ispravama koje je tužilac podneo sadržan sporazum o nadležnosti Arbitraže.

(2) Kad Predsedništvo u užem sastavu utvrdi da je u ispravama, koje je tužilac podneo, sadržan sporazum o nadležnosti Arbitraže, postupak se nastavlja iako druga stranka odbije da učestvuje u njemu.

(3) Odlukom iz stava 2 ovog člana ne prejudicira se konačna odluka o postojanju i punovažnosti arbitražnog ugovora.

1.5. Prihvatanje nadležnosti

Član 16

Ako Predsedništvo u užem sastavu utvrdi da u ispravama koje je tužilac podneo nije sadržan sporazum o Arbitraži, Sekretarijat Arbitraže poziva tuženu stranu da se u roku od 30 dana od dana prijema poziva izjasni da li prihvata nadležnost Arbitraže. Ako tužena strana ne odgovori ili odbije da prihvati nadležnost, Sekretarijat Arbitraže obaveštava tužilačku stranku da se ne može pristupiti Arbitraži.

1.6. Isključenje nadležnosti

Član 17

(1) Arbitraža može isključiti svoju nadležnost i kada je ona ugovorena, ako arbitražni ugovor sadrži odredbe koje nisu u skladu sa nadležnostima Arbitraže i načelima Arbitraže, odnosno ako su zahtevi i postupanje obe stranke u toku postupka takvi da onemogućavaju normalno odvijanje arbitražnog postupka.

(2) Odluku o isključenju nadležnosti pre obrazovanja Arbitražnog veća, donosi Predsedništvo u užem sastavu, a po obrazovanju Arbitražnog veća - prošireno veće u smislu člana 18 ovog pravilnika.

1.7. Utvrđivanje nadležnosti

Član 18

(1) Arbitražno veće i arbitri pojedinci paze, po službenoj dužnosti u toku celog postupka da li se radi o sporu iz nadležnosti Arbitraže.

(2) Ako je stranka istakla prigovor nenadležnosti Arbitraže pitanje nadležnosti raspravlja prošireno veće koje u svom sastavu ima pet članova. U njegov sastav, pored članova Arbitražnog veća, ulaze i predsednik i potpredsednik Arbitraže. Ako se spor vodi pred arbitrom pojedincem prošireno veće ima tri člana i njega sačinjavaju arbitar pojedinac, predsednik i potpredsednik Arbitraže.

(3) U slučaju sprečenosti predsednika ili potpredsednika Arbitraže, predsednik Arbitraže određuje zamenika iz reda članova Predsedništva u širem sastavu.

1.8. Prigovor nenadležnosti

Član 19

(1) Prigovor nenadležnosti tuženi može da istakne u odgovoru na tužbu ili drugom podnesku pre rasprave, a na raspravi, pre upuštanja u raspravljanje o predmetu spora, samo ako nije dao odgovor na tužbu ili drugi podnesak.

(2) O prigovoru nenadležnosti raspravlja se u kontradiktornom postupku i prošireno Arbitražno veće o ovom pitanju donosi zaključak ili odluku, zavisno da li odbija ili prihvata prigovor nenadležnosti.

(3) Kada je odbijen prigovor nenadležnosti, spor se nastavlja pred arbitrom pojedincem ili Arbitražnim većem.

2. Pokretanje arbitražnog postupka

2.1. Podnošenje tužbe

Član 20

(1) Spor počinje podnošenjem tužbe.

(2) Tužba se podnosi Sekretarijatu Arbitraže u pet primeraka i sadrži:

1) ime (firmu) tužioca i tuženog, njihova prebivališta, odnosno sedišta,

2) dokaz o postojanju ugovora o Arbitraži na kome se zasniva nadležnost Spoljnotrgovinske arbitraže u Beogradu,

3) tužbene zahteve, opis predmeta spora i dokaze,

4) imenovanje arbitra.

(3) Tužba i dokazi podnose se na srpskom jeziku i na jeziku na kome je između stranaka sačinjen ugovor.

(4) Ako u sporu ima više tuženika, Sekretarijat Arbitraže će zahtevati da mu se dostavi odgovarajući broj prepisa tužbe i priloga.

(5) Sekretarijat Arbitraže dostavlja tužbu sa prilozima tuženoj strani na odgovor, uz naznačenje u kom broju primeraka odgovor sa prilozima treba da bude podnet.

2.2. Započinjanje postupka bez mirenja

Član 21

Arbitražni postupak može se započeti i bez prethodnog postupka mirenja.

2.3. Odgovor na tužbu

Član 22

(1) Rok za dostavljanje odgovora na tužbu je 30 dana od dana prijema tužbe.

(2) U odgovoru, tužena strana se izjašnjava o tužbenim zahtevima i iznosi svoja sredstva odbrane zajedno sa odgovarajućim dokumentima.

(3) Jedan primerak odgovora na tužbu Sekretarijat Arbitraže dostavlja tužiocu.

2.4. Protivtužba

Član 23

(1) Tužena strana može sve do zaključenja glavne rasprave podneti protivtužbu, ako zahtev protivtužbe proističe iz istog pravnog odnosa.

(2) Protivtužba se dostavlja drugoj strani koja može u roku od 30 dana od dana prijema protivtužbe dostaviti svoj odgovor.

2.5. Spajanje tužbi i postupaka

Član 24

Ako su pred Arbitražom stranke jedna protiv druge podnele više tužbi, koje potiču iz raznih pravnih odnosa, Sekretarijat Arbitraže nastojaće da se postupak po ovim tužbama spoji i da o njima odluči isto Arbitražno veće radi ekonomičnosti postupka.

2.6. Dostavljanje

Član 25

(1) Dostavljanje poziva i drugih pismena strankama u toku postupka vrši se putem pošte, preporučenim pismom uz povratnu potvrdu o prijemu.

(2) Smatra se da je dostavljanje punovažno izvršeno i onda kada stranka ili njen punomoćnik odbiju da prime poziv i druga pismena.

(3) Ako su stranke odredile svoje punomoćnike, svi pozivi i pismena upućuju se na adresu punomoćnika.

(4) Dostavljanje pismena vrši se direktno ili neposredno stranci, kada je za svog punomoćnika odredila lice koje je kod nje zaposleno.

(5) Ako uredno pozvana tužena strana ne odgovori na tužbu ili poziv, ili odbije da uzme učešće u arbitražnom postupku, arbitražni postupak nastavlja se prema odredbama ovog pravilnika.

3. Arbitar pojedinac i arbitražno veće

3.1. Nadležnost

Član 26

(1) Spor rešava arbitar pojedinac, kada stranke tako predvide ili kada se radi o sporu čija vrednost nije veća od 70.000 USD.

(2) U svim ostalim slučajevima, a posebno kada su stranke tako predvidele, spor rešava Arbitražno veće, koje se sastoji od tri člana.

3.2. Arbitar pojedinac

Član 27

(1) Stranke mogu sporazumno, u roku od 30 dana od odgovora na tužbu, da izaberu arbitra pojedinca sa Liste arbitara i da o tome pismeno obaveste Arbitražu. Arbitar pojedinac može da bude i predsednik ili potpredsednik Arbitraže.

(2) Stranke mogu sporazumno da imenovanje arbitra pojedinca prepuste predsedniku Arbitraže.

(3) Ako stranke u navedenom roku ne izaberu sporazumno arbitra pojedinca, njegovo imenovanje vrši predsednik Arbitraže.

3.3. Konstituisanje Arbitražnog veća

Član 28

(1) U sporovima koje rešava Arbitražno veće tužilac će izabrati svog arbitra prilikom podnošenja tužbe, odnosno prilikom uplate arbitražnih troškova, a tuženi u odgovoru na tužbu.

(2) Ako jedna ili obe stranke ne izaberu svoje arbitre u rokovima iz stava 1 ovog člana, ili ako u roku od 30 dana ne izaberu drugog arbitra ukoliko izabrani arbitar ne prihvati svoje imenovanje ili ako svoje imenovanje prepuste Arbitraži, arbitre imenuje predsednik Arbitraže u daljem roku od 30 dana, o čemu se obaveštavaju stranke i imenovani arbitri, u roku od osam dana od imenovanja.

(3) Ako stranka dva puta uzastopno izabere za arbitra lica koja se ne prihvataju imenovanja, pravo imenovanja prelazi na predsednika Arbitraže.

(4) U roku od 30 dana od dana prijema izveštaja o svom naimenovanju, arbitri stranaka biraju sa Liste arbitara trećeg arbitra kao predsednika veća. Ako ga oni u ovom roku ne izaberu, predsednika veća imenuje predsednik Arbitraže u daljem roku od 30 dana.

(5) Odredba iz stava 3 ovog člana primenjuje se i u slučaju izbora predsednika veća.

3.4. Zajednički arbitar

Član 29

Ako se u jednom sporu pojavljuju kao tužioci ili tuženici više stranaka, one će se prethodno sporazumeti o izboru zajedničkog arbitra. Ako se ne sporazumeju u rokovima predviđenim ovim pravilnikom, arbitra imenuje predsednik Arbitraže.

3.5. Zamena arbitra

Član 30

(1) Ako za vreme trajanja mandata arbitar bude sprečen u vršenju svojih funkcija, stranka koja ga je imenovala, imenuje drugog arbitra najdocnije u roku od 15 dana od dana prijema poziva Arbitraže da imenuje arbitra.

(2) Ako je arbitra, koji je sprečen da vrši svoje funkcije, imenovao predsednik Arbitraže, na njegovo mesto predsednik Arbitraže imenuje drugog arbitra u roku od 15 dana.

(3) Ako su predsednika veća izabrali arbitri stranaka, a koji je sprečen u obavljanju svoje funkcije, novog predsednika veća biraju arbitri stranaka u roku od 30 dana.

(4) Ako je predsednik Arbitraže imenovao predsednika veća koji je sprečen da obavlja svoju funkciju, novog predsednika veća imenuje predsednik Arbitraže, u roku od 30 dana.

3.6. Izuzeće arbitara i veštaka

Član 31

(1) Stranke mogu da zahtevaju izuzeće arbitara i veštaka sa razloga predviđenih u domaćem zakonu kojim se uređuje parnični postupak (u daljem tekstu: Zakon o parničnom postupku).

(2) Zahtev za izuzeće mora da se podnese čim stranka sazna za razloge izuzeća, a može da se podnese do donošenja odluke.

(3) Odluku o izuzeću donosi Predsedništvo Arbitraže u užem sastavu.

3.7. Zabrane za arbitre

Član 32

(1) Arbitri ne mogu dati, pismeno ili usmeno, mišljenje ili savet, niti mogu biti zastupnici u sporu koji se vodi pred Arbitražom.

(2) Zaposleni kod stranaka, članovi njihovih organa i stalni saradnici, ne mogu biti imenovani za arbitre u sporovima u kojima učestvuju te stranke.

3.8. Izjava arbitra

Član 33

(1) Lice koje treba da bude arbitar, pismeno izjavljuje da li se prihvata ove dužnosti, i dužno je da otkrije bilo koju okolnost koja može da izazove sumnju u njegovu nepristrasnost ili nezavisnost.

(2) Ova izjava se podnosi Sekretarijatu koji je dostavlja strankama.

(3) Ukoliko stranke ne stave primedbe u roku od 15 dana od dana prijema izjave, arbitar se smatra imenovanim.

(4) Ukoliko jedna ili obe stranke stave primedbe, o konačnom imenovanju arbitra odlučuje Predsedništvo Arbitraže u užem sastavu.

(5) Ovom odredbom ne dira se u odredbe o izuzeću arbitra.

4. Arbitražni postupak

4.1. Usmena rasprava

Član 34

(1) Usmena rasprava se održava kada Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac, smatraju da su se za to ispunili uslovi.

(2) Ako arbitri utvrde da su pismeni podnesci i dokazi dovoljni za donošenje odluke i bez usmene rasprave, ako nijedna od stranaka ne zahteva održavanje usmene rasprave, neće se zakazivati usmena rasprava, već će se obavestiti stranke da će odluka biti doneta na osnovu podnetih pismenih dokaza.

(3) Ako ni jedna od stranaka u roku od 15 dana od dana prijema ovog saopštenja ne zahteva usmenu raspravu, arbitri donose odluku bez rasprave, na osnovu podnetih dokaza.

(4) Predlog da se odluka donese bez održavanja usmene rasprave mogu podneti i stranke sporazumno.

(5) Usmena rasprava će se održati uvek kada jedna stranka to zahteva.

(6) Usmenu raspravu pismeno zakazuje predsednik Arbitražnog veća, u ime i u dogovoru sa ostalim arbitrima, odnosno arbitar pojedinac.

4.2. Rokovi

Član 35

(1) Rokovi određeni ovim pravilnikom mogu se produžiti na zahtev stranaka u opravdanim slučajevima.

(2) Veće, odnosno arbitar pojedinac vodi računa da se ne odugovlači postupak.

4.3. Mesto održavanja usmene rasprave

Član 36

(1) Usmene rasprave se, po pravilu, održavaju u sedištu Arbitraže, ali na predlog stranaka, Arbitražnog veća ili arbitra pojedinca, predsednik Arbitraže može odlučiti da se rasprava održi i u nekom drugom mestu.

(2) Usmene rasprave u pomorskim sporovima održavaju se, po pravilu, u Kotoru.

(3) Rasprave su nejavne, ako se stranke nisu drugačije sporazumele.

(4) Stranke prisustvuju raspravi lično ili preko ovlašćenog punomoćnika. Punomoćnik strane stranke može biti i strani državljanin.

(5) Strankama mogu na raspravi pomagati njihovi savetnici.

(6) Ako jedna ili obe stranke, iako uredno pozvane, ne dođu na usmenu raspravu, arbitri, pošto utvrde da su stranke uredno pozvane na usmenu raspravu i da nemaju opravdanih razloga za svoje odsustvo, mogu pristupiti raspravljanju spora kao da su stranke prisutne. U tom slučaju ne može se doneti arbitražna odluka zbog izostanka.

4.4. Jezik

Član 37

(1) Arbitražni postupak se vodi na srpskom jeziku.

(2) Stranke se mogu dogovoriti da se postupak vodi na nekom drugom, stranom jeziku uz plaćanje svih dodatnih troškova (prevođenje isprava i dokaza i usmenih rasprava).

(3) Ako su članovi Arbitražnog veća, odnosno arbitar pojedinac, strani državljani, izabrani od strane stranaka, stranka koja ga je izabrala dužna je da snosi troškove prevođenja isprava i dokaza, usmenih rasprava i nejavnih sednica Arbitražnog veća.

(4) Prepiska Sekretarijata sa inostranom strankom koja nije zastupana od strane domaćeg lica, a očigledno ne vlada srpskim jezikom, vodi se na engleskom ili na jednom od drugih stranih jezika.

4.5. Izvođenje dokaza

Član 38

(1) Arbitri odlučuju o izvođenju dokaza po predlozima stranaka ili po svojoj inicijativi. Oni mogu narediti izvođenje dokaza u toku celog postupka.

(2) Arbitri cene dokaznu snagu izvedenih dokaza po slobodnom uverenju.

(3) Stranke su dužne sarađivati u izvođenju dokaza i izvršavati sve mere koje se od njih u tom cilju zahtevaju. Njihovo odbijanje ili propusti zapisnički se konstatuju.

4.6. Svedoci i veštaci

Član 39

(1) U dokaznom postupku dokazivanje se može izvesti saslušanjem svedoka, stranaka i veštačenjem.

(2) Arbitri mogu naložiti strankama da privedu svedoke a isto tako mogu svedocima neposredno uputiti poziv.

(3) Saslušanje svedoka i veštaka vrši se, po pravilu, pred Arbitražnim većem.

(4) Arbitri mogu zatražiti od redovnih sudova da izvedu pojedine dokaze koje sami nisu u mogućnosti da izvedu.

(5) Veštaka određuje Arbitražno veće ili arbitar pojedinac.

4.7. Zaključci o vođenju postupka

Član 40

(1) U toku postupka arbitražna veća i arbitar pojedinac mogu donositi zaključke o procesnim radnjama koje smatraju potrebnim, kao što su: polaganje predujma na ime troškova za veštake i svedoke, obezbeđenje dokaza, spajanje predmeta i ostale zaključke o vođenju postupka.

(2) Ako stranka, koja je predložila dokaze, ne položi predujam neće se pristupiti izvođenju dokaza.

(3) Arbitražna veća i arbitar pojedinac mogu u toku postupka naložiti strankama da preduzmu određene radnje ili da se uzdrže od izvesnih radnji koje se odnose na predmet spora.

4.8. Umešač

Član 41

Lice koje ima pravni interes da učestvuje u arbitražnom sporu može se pridružiti jednoj od stranaka samo uz saglasnost obe stranke.

4.9. Privremene mere i mere obezbeđenja

Član 42

Postojanje arbitražnog ugovora o nadležnosti Arbitraže ne dira u pravo stranaka da se obrate nadležnom redovnom sudu za donošenje privremenih mera i mera obezbeđenja. O podnetom zahtevu za donošenje privremenih mera i mera obezbeđenja, kao i merama redovnog suda donetim po tom zahtevu, stranka je dužna da bez odlaganja obavesti Sekretarijat Arbitraže.

4.10. Trajanje postupka

Član 43

(1) Arbitražni postupak, po pravilu, okončaće se u roku od jedne godine od dana konstituisanja Arbitražnog veća, ili imenovanja arbitra pojedinca, odnosno od dana uplate arbitražnih troškova.

(2) Izuzetno od odredbe iz stava 1 ovog člana, Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac može odlučiti da se arbitražni postupak produži i nakon isteka ovog roka ako potrebe pribavljanja dokaza to nalažu ili ako stranke to predlože.

4.11. Primena Zakona o parničnom postupku

Član 44

Na postupak pred Arbitražom primenjuju se odredbe ovog pravilnika. Ako Pravilnik ne sadrži odredbu koja se odnosi na pitanje koje se postavlja, primenjuju se odredbe Zakona o parničnom postupku, ako su u skladu sa nadležnostima i načelima arbitražnog postupka.

4.12. Primena drugih pravila

Član 45

(1) Stranke mogu ugovoriti da se na postupak pred Arbitražom primenjuju pravila o Arbitraži Komisije Ujedinjenih nacija za međunarodno trgovačko pravo (UNCITRAL).

(2) Ako u pravilima o Arbitraži Komisije Ujedinjenih nacija za međunarodno trgovačko pravo (UNCITRAL) ne postoje odgovarajuće odredbe, primenjuju se odredbe ovog pravilnika.

5. Odluka

5.1. Primena prava

Član 46

(1) Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac dužni su primeniti pravo koje su stranke odredile kao materijalno pravo koje će se primeniti na njihov ugovorni odnos.

(2) Ako stranke to nisu odredile. Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac, primenjuje se pravo na koje upućuju kolizione norme čiju primenu Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac smatraju najprikladnijim u tom slučaju.

(3) U svim slučajevima Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac donose odluku u skladu sa odredbama ugovora i uzimaju u obzir trgovinske običaje koji se mogu primeniti na taj posao.

(4) Odluka se može doneti isključivo po načelu pravičnosti, samo ako su stranke dale takvo ovlašćenje.

5.2. Donošenje odluke

Član 47

(1) Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac mogu u toku arbitražnog postupka da donesu međuodluku i delimičnu odluku. Konačna odluka donosi se kada je arbitražni postupak završen.

(2) Odluka treba da bude činjenično i pravno obrazložena i formulisana tako, da može da bude izvršena u zemljama u kojima će se tražiti njeno izvršenje.

(3) Kada odluku donosi Arbitražno veće odluka se donosi jednoglasno ili većinom glasova. Odluka se donosi na nejavnoj sednici, kojoj prisustvuju samo arbitri i zapisničar. Prilikom glasanja o odluci, predsednik Veća to čini poslednji. O većanju i glasanju se sačinjava zapisnik, koji potpisuju svi arbitri.

(4) Konačna odluka donosi se u roku od 60 dana od dana poslednje usmene rasprave, odnosno od dana poslednje održane nejavne sednice Arbitražnog veća.

5.3. Poravnanje

Član 48

(1) Ako se stranke poravnaju pred Arbitražnim većem, odnosno pred arbitrom pojedincem, poravnanje se unosi u zapisnik koji potpisuju pored arbitara i stranke, i konstatuje se u vidu odluke, bez posebnog obrazloženja.

(2) Poravnanje je zaključeno kad stranke posle pročitanog zapisnika o poravnanju potpišu zapisnik.

(3) Zaključeno poravnanje ima snagu odluke Arbitraže.

5.4. Sadržina odluke

Član 49

(1) Pismeno izrađena odluka ima uvod, izreku i obrazloženje:

1) uvod odluke sadrži naziv Arbitraže, ime i prezime predsednika i članova veća, odnosno arbitra pojedinca, firmu ili ime i prezime, zanimanje i sedište odnosno prebivalište stranaka, njihovih zastupnika ili punomoćnika, kratko označenje predmeta spora i dan zaključenja glavne rasprave;

2) izreka odluke sadrži odluku Arbitraže o usvajanju ili odbijanju pojedinih zahteva koji se tiču glavne stvari, sporednih traženja i odluku o postojanju ili nepostojanju potraživanja istaknutog radi prebijanja, kao i odluku o troškovima;

3) obrazloženje sadrži zahteve stranaka, hronologiju spora, stavove i navode stranaka o razmatranim činjeničnim i pravnim pitanjima, dokaze koji su podneti i izvedeni, pravo i pravila koji su primenjeni i razlozi zbog kojih je odlučeno u izreci.

(2) Odluka ne mora biti činjenično i pravno obrazložena ako su stranke izjavile da to ne traže.

(3) Odluka se može objaviti u celosti samo uz pristanak stranaka. Po ovlašćenju predsednika Arbitraže odluka se može objaviti u stručnim i naučnim glasilima bez navođenja imena stranaka i podataka koji mogu biti štetni po interese stranaka.

5.5. Razmatranje odluke

Član 50

(1) Predsedništvo Arbitraže u užem sastavu razmatra odluku pre njenog potpisivanja. Ono može ukazati Arbitražnom veću, odnosno arbitru pojedincu, na formalne nedostatke arbitražne odluke i na arbitražnu praksu po pojedinim pravnim pitanjima.

(2) Predsedništvo arbitraže u užem sastavu može skrenuti pažnju Arbitražnom veću, odnosno arbitru pojedincu ukoliko smatra da postoje određeni razlozi zbog kojih bi arbitražna odluka mogla biti poništena, odnosno ne bi mogla biti izvršena.

5.6. Potpisivanje odluke

Član 51

(1) Izvornik odluke i sve prepise potpisuju svi članovi Arbitražnog veća, odnosno arbitar pojedinac.

(2) Odluka važi i kada jedan arbitar dostavljenu mu odluku uskrati da potpiše, ako je odluku potpisala većina članova Arbitražnog veća i na odluci utvrdila uskraćivanja potpisa, sa svojim potpisima.

(3) Arbitar koji je uskratio potpis može u razumnom roku, a naročito pre razmatranja odluke od strane Predsedništva Arbitraže u užem sastavu, da dostavi svoje pismeno izdvojeno mišljenje, koje se priključuje spisima i stavlja na uvid strankama.

(4) Sekretarijat Arbitraže dostavlja strankama prepise odluke koji su potpisani od strane arbitara, odnosno arbitra pojedinca.

(5) Stranke mogu dobiti naknadne prepise odluke, overene od sekretara Arbitraže, ali se takvi prepisi ne mogu izdavati trećim licima.

5.7. Ispravka odluke

Član 52

(1) U roku od 30 dana od prijema odluke stranke mogu zatražiti od Arbitražnog veća, odnosno arbitra pojedinca da ispravi u odluci računske, tipografske i druge greške u pisanju ili bilo koje slične greške. U istom roku Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac, mogu po svojoj inicijativi vršiti takve ispravke.

(2) Ispravke se vrše u pismenom obliku shodno odredbama člana 49 ovog pravilnika.

(3) Ispravka odluke je sastavni deo odluke.

5.8. Klauzula izvršnosti

Član 53

Klauzulu izvršnosti odluke stavlja Sekretarijat Arbitraže.

Klauzula izvršnosti daje se najranije po proteku roka od osam dana od isteka roka za zahtevanje ispravke odluke, odnosno najranije u roku od osam dana od prijema ispravke odluke.

5.9. Dejstvo i izvršenje odluke

Član 54

(1) Arbitražna odluka je konačna i protiv nje nema mesta žalbi. Ona ima snagu pravnosnažne presude redovnog suda.

(2) Prihvatanjem nadležnosti Arbitraže, stranke se obavezuju da će njenu odluku izvršiti.

IV TROŠKOVI ARBITRAŽE

1. Tarifa

Član 55

(1) Prilikom podnošenja tužbe, odnosno protivtužbe, tužilačka strana dužna je da položi Sekretarijatu Arbitraže 200,00 USD na ime registracionih troškova za rad Sekretarijata, odnosno 100,00 USD ako spor rešava arbitar pojedinac, kao i iznos koji na ime arbitražnih troškova odredi predsednik Arbitraže u granicama propisanim Tarifom.

(2) Tarifu arbitražnih troškova utvrđuje Upravni odbor Privredne komore Srbije na predlog Predsedništva u širem sastavu.

(3) Ako se u toku daljeg postupka pokaže da je prvobitno određen iznos nedovoljan za pokriće troškova Arbitraže, predsednik Arbitraže doneće zaključak o naknadnim iznosima, koji treba da budu položeni u granicama Tarife.

(4) Ako tužilac, odnosno protivtužilac u roku od tri meseca po pozivu ne uplate troškove, smatra se da je tužba, odnosno protivtužba povučena.

2. Troškovi arbitra

Član 56

(1) Arbitru pripada naknada za troškove puta i boravka, ako stanuje van mesta održavanja Arbitraže.

(2) Domaćem arbitru ova naknada se određuje po važećim propisima.

(3) Za putne i ostale troškove stranog arbitra, stranka koja ga je izabrala uplaćuje paušalni iznos i snosi ih u celini, prema konačnom obračunu koji vrši Sekretarijat Arbitraže.

(4) Ukoliko stranke imenuju za arbitra pojedinca stranog državljanina sa Liste Arbitara ili ukoliko arbitri koje su imenovale stranke izaberu za predsednika Veća stranog državljanina sa Liste arbitara, svaka stranka uplaćuje po polovinu određenog paušalnog iznosa na ime putnih i ostalih troškova stranog arbitra, i snosi ih u istom odnosu prema konačnom obračunu koji vrši Sekretarijat Arbitraže.

3. Izdaci za procesne radnje

Član 57

(1) Za izdatke u vezi sa vršenjem pojedinih procesnih radnji odgovarajući iznos polaže unapred stranka koja podnosi predlog.

(2) Iznos koji treba položiti određuje zaključkom Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac.

(3) Za izdatke prouzrokovane procesnim radnjama koje je naredilo Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac po svojoj inicijativi, zaključkom veća, odnosno arbitra pojedinca određuje se koja će stranka položiti potreban iznos.

4. Ročište van sedišta

Član 58

(1) Ako Arbitražno veće, odnosno arbitar pojedinac održi ročište van stalnog sedišta Arbitraže, predsednik Arbitraže određuje naknadni iznos iz koga će se pokriti troškovi održavanja tog ročišta.

(2) Ako se ročište van stalnog sedišta Arbitraže održi po predlogu jedne stranke, naknadni iznos polaže stranka koja je predlog učinila. Ako se ročište održi po zajedničkom sporazumu stranaka, svaka stranka polaže polovinu naknadnog iznosa.

5. Povlačenje tužbe

Član 59

(1) Ako tužilac povuče tužbu deo uplaćenih sredstava iz člana 55 vratiće mu se:

1) pre obrazovanja Arbitražnog veća - 50%;

2) pre zakazane usmene rasprave - 40%;

3) po zakazanoj a pre održane usmene rasprave - 15%.

(2) Po održanoj usmenoj raspravi navedena sredstva se ne vraćaju.

(3) Sredstva uplaćena na ime registracionih troškova za rad Sekretarijata, ne vraćaju se.

6. Naknade

Član 60

(1) Naknade predsednika, potpredsednika, članova Predsedništva Arbitraže i naknade za rad arbitrima i drugim saradnicima i drugim učesnicima u arbitražnom postupku, utvrđuju se Tarifom koju utvrđuje Upravni odbor Komore, na predlog Predsedništva u širem sastavu.

(2) Posle donete odluke, zaključenog poravnanja ili obustavljanja postupka, predsednik Arbitraže određuje iznos naknade arbitrima, u skladu sa Tarifom.

(3) Stranom arbitru naknada pripada u stranoj valuti.

(4) Predsednik Arbitraže u skladu sa Tarifom određuje naknade učesnicima sednica Predsedništva u širem i užem sastavu, kao i drugim licima koja učestvuju u radu sednica.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

1. Primena ranijeg pravilnika

Član 61

Stranka ima pravo da zahteva da se u sporu primeni Pravilnik koji je bio na snazi na dan zaključenja ugovora o Arbitraži.

2. Prestanak važnosti

Član 62

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o Spoljnotrgovinskoj arbitraži pri Privrednoj komori Jugoslavije ("Službeni list SRJ", br. 87/93).

3. Stupanje na snagu

Član 63

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".

Član 64

Odluka Skupštine Privredne komore Jugoslavije o izboru predsednika, potpredsednika i članova Predsedništva Spoljnotrgovinske arbitraže u širem sastavu i Odluka Skupštine Privredne komore Jugoslavije o utvrđivanju arbitara Spoljnotrgovinske arbitraže od 31. oktobra 2001. godine, ostaje na snazi.

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o Spoljnotrgovinskoj arbitraži pri
Privrednoj komori Jugoslavije

("Sl. glasnik RS", br. 74/2004)

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".