SOCIJALNI PROGRAM
ZA ZAPOSLENE U USTANOVAMA KULTURE ČIJI JE OSNIVAČ GRAD BEOGRAD, U PROCESU RESTRUKTURIRANJA I ORGANIZACIONIH PROMENA USTANOVA

("Sl. list grada Beograda", br. 7/2004 i 13/2004)

Socijalni program za zaposlene u ustanovama kulture čiji je osnivač grad Beograd (u daljem tekstu: program) u procesu restrukturiranja i organizacionih promena ima za cilj unapređenje osnovne delatnosti svake ustanove, racionalizaciju ukupnog broja zaposlenih i utvrđivanje osnovnih kriterijuma za dodatno stimulisanje neposrednih izvršilaca u osnovnoj delatnosti, polazeći od specifičnosti poslova.

Programom se utvrđuju:

- instituti radno-pravne zaštite zaposlenih u ustanovama kulture čiji je osnivač grad Beograd;

- mere i oblici kojima se obezbeđuje socijalna sigurnost i zaštita, u postupku restrukturiranja ustanova, zaposlenih za čijim je radom prestala potreba;

- ukupan broj zaposlenih potreban u osnovnoj delatnosti u skladu sa odlukama o osnivanju ovih ustanova i organizaciji poslova;

- visina sredstava neophodnih za finansijsko pokriće prava i mera zaštite koji se utvrde ovim programom i programima svake ustanove polazeći od specifičnosti poslova;

- uslovi i način korišćenja sredstava.

I UTVRĐIVANJE VIŠKA ZAPOSLENIH

U postupku utvrđivanja potrebe i dinamike restrukturiranja ustanova kulture vrši se:

- evidentiranje ustanova koje ulaze u proces restrukturiranja;

- utvrđivanje dinamike restrukturiranja i priprema za organizacione promene ustanova;

- analiza organizovanosti ustanova u skladu sa odlukama o osnivanju.

Postupak iz prethodnog stava vodi Zajednička komisija za socijalni dijalog i Izvršni odbor Skupštine grada Beograda, u saradnji sa Ministarstvom za rad i socijalna pitanja Republike Srbije.

U sprovođenju ovog programa ustanove preduzimaju sledeće mere:

1. donose program mera i aktivnosti za rešavanje viška zaposlenih (u daljem tekstu: program ustanove) u saradnji sa Zavodom za tržište rada;

2. na osnovu utvrđivanja osnovne i pratećih delatnosti i normativa određuju broj potrebnih izvršilaca i višak zaposlenih;

3. sagledavaju i utvrđuju mogućnost efikasnog zapošljavanja viška zaposlenih.

Program ustanove treba da sadrži strukturu zaposlenih po osnovu kvalifikacije, starosti i dužine radnog staža, analizu radnih i zdravstvenih sposobnosti i ocenu radne motivacije zaposlenih, socijalnu kartu zaposlenih, utvrđen neophodan broj zaposlenih za obezbeđivanje obima i kvaliteta programa, utvrđen višak zaposlenih, način rešavanja viška zaposlenih i sredstva za rešavanje socijalno-ekonomskog položaja viška zaposlenih.

II NAČIN REŠAVANJA SOCIJALNO-EKONOMSKOG POLOŽAJA VIŠKA ZAPOSLENIH

U skladu sa odlukama o osnivanju, statutom i organizacijom poslova ustanova kulture čiji je osnivač grad Beograd, utvrdiće se broj zaposlenih neophodan za obavljanje poslova osnovne i pratećih delatnosti u cilju obezbeđivanja potrebnog kvaliteta i obima programa koje svaka ustanova treba da pruži korisnicima.

Na osnovu analize i plana potrebnog broja zaposlenih utvrdiće se višak zaposlenih u svakom organizacionom delu ustanova.

Utvrđivanje potrebnog broja zaposlenih u osnovnoj i pratećim delatnostima ustanova bitno je zbog donošenja odluka o institutima radno-pravne zaštite zaposlenih u ustanovama kulture i utvrđivanja mera i oblika kojima se obezbeđuje socijalna sigurnost i zaštita zaposlenih.

Utvrđivanje viška zaposlenih bitno je zbog obezbeđivanja visine sredstava neophodnih za finansijsko pokriće prava i mera zaštite zaposlenih iz ovog programa.

Lica koja se evidentiraju kao višak zaposlenih treba upoznati sa svim pravima koja im se mogu obezbediti preko Zavoda za tržište rada.

Lica za koja je utvrđeno da su višak zaposlenih mogu se opredeliti za jedan od sledećih načina rešavanja svog socijalno-ekonomskog položaja:

1. otpremnina, uz saglasnost zaposlenog za dobrovoljan prestanak radnog odnosa i pravo na isplatu jednokratne novčane pomoći;

2. prekvalifikacija - dokvalifikacija, odnosno osposobljavanje za druge poslove osnovne delatnosti;

3. pravo na novčanu naknadu i obaveznu dodatnu obuku za novo zapošljavanje i

4. prestanak radnog odnosa i prijavljivanje Zavodu za tržište rada.

Rokovi primene prava zaposlenih

- Pravo iz tačke 1, 2 i 4 iz prethodnog stava - počeće da se koristi od 15. aprila 2004. godine,

- Pravo iz tačke 3 iz prethodnog stava - počeće da se koristi od 15. jula 2004. godine.

Korišćenje prava iz tačke 4 ne isključuje korišćenje prava iz tačke 1 ovog programa.

Pravo na korišćenje otpremnine - dobrovoljnog napuštanja radnog odnosa imaju:

- zaposleni koji ispunjava jedan od uslova za odlazak u penziju propisan zakonom (godine staža osiguranja ili godine života);

- zaposleni koji u roku od godinu dana od primene programa stiče jedan od uslova za odlazak u penziju;

- zaposleni koji želi da mu prestane radni odnos, a ne ispunjava nijedan od zakonom propisanih uslova za odlazak u penziju.

Zaposlenom koji se odluči za dobrovoljni prestanak radnog odnosa i korišćenje otpremnine u ustanovi kulture isplatiće se 10 otpremnina u visini osnovne zarade zaposlenog iz prethodnog meseca ili prosečne zarade ustanove ako je to za njega povoljnije.

Osnovna zarada zaposlenog je zarada koja se ostvaruje po osnovu cene radnog mesta, kao proizvod vrednosti radnog časa i vrednosti posla, uvećana za vreme provedeno u radnom odnosu.

Zaposleni koji želi da koristi pravo otpremnine - dobrovoljnog napuštanja radnog odnosa mora da ima najmanje pet godina radnog staža u ustanovi kulture.

Zaposlenom koji odbije prekvalifikaciju - dokvalifikaciju, odnosno osposobljavanje za druge srodne i poslove iste vrednosti, u okviru osnovne delatnosti ustanova nema obavezu da obezbedi bilo koje pravo iz ovog programa.

Zaposleni koji prihvati dobrovoljni prestanak radnog odnosa i otpremninu, ne može se zaposliti ni u jednoj ustanovi kulture čiji je osnivač grad Beograd.

Dodatna stimulacija zaposlenih

Zaposlenom koji se odluči za dobrovoljno napuštanje radnog odnosa, pored otpremnine, u skladu sa Posebnim kolektivnim ugovorom, pripadaju sledeće stimulativne naknade u fiksnom iznosu:

1. 10.000 dinara zaposlenima do 10 godina provedenih u radnom odnosu;

2. 20.000 dinara zaposlenima od 10 do 15 godina provedenih u radnom odnosu;

3. 40.000 dinara zaposlenima od 15 do 20 godina provedenih u radnom odnosu;

4. 50.000 dinara zaposlenima od 20 do 25 godina provedenih u radnom odnosu;

5. 60.000 dinara zaposlenima od 25 do 30 godina provedenih u radnom odnosu;

6. 65.000 dinara zaposlenima preko 30 godina provedenih u radnom odnosu;

7. 70.000 dinara zaposlenima kojima nedostaju dve godine do dana sticanja jednog od uslova za penziju;

8. 80.000 dinara zaposlenima invalidima rada bez obzira na stepen invalidnosti;

9. 75.000 dinara samohranom roditelju sa detetom do dve godine života, i

10. 50.000 zaposlenom koji je stekao jedan od uslova za penzionisanje.

Zaštićene kategorije zaposlenih

Po osnovu viška zaposlenih neće prestati radni odnos sledećim kategorijama zaposlenih:

1. zaposlenom kome nedostaju dve godine do dana sticanja jednog od uslova za penziju;

2. invalidu rada bez obzira na stepen invalidnosti;

3. supružnicima ako su oba zaposlena u ustanovi - radni odnos može da se raskine samo sa jednim od supružnika;

4. samohranom roditelju sa detetom do dve godine života;

5. zaposlenom sa više od 25 godina radnog staža i 50 godina života, ukoliko je sposoban da obavlja specifične poslove iz delatnosti ustanove, odnosno ukoliko nije došlo do smanjenja radne sposobnosti.

Odredbe o zaštićenim kategorijama iz prethodnog stava ne odnose se na dobrovoljni prestanak radnog odnosa i korišćenje otpremnine, osim za kategorije iz prethodnog stava pod tačkama 3 i 4.

III OBIM, IZVORI I NAČIN KORIŠĆENJA SREDSTAVA

Sredstva za isplatu jednokratne novčane naknade - otpremnine, uz saglasnost zaposlenog, obezbeđuju se po pravilu iz sredstava predviđenih za ove namene u budžetu grada Beograda i Zavoda za tržište rada i drugih sredstava koja se za tu namenu obezbede u skladu sa zakonom.

Prilikom utvrđivanja sredstava i načina korišćenja, utvrđuje se odnos sredstava koja obezbeđuje osnivač i Zavod za tržište rada, u zavisnosti od mere, odnosno prava koje zaposleni koristi.

Ustanove mogu da koriste sredstva koja je osnivač predvideo u budžetu grada Beograda za sprovođenje socijalnog programa ukoliko smanjuju broj zaposlenih za najmanje 5% godišnje.

Ovaj program se neposredno primenjuje u ustanovama kulture čiji je osnivač grad Beograd, počev od 15. aprila 2004. godine.

Za tačku 3 i 4 iz poglavlja II, svaka ustanova utvrđuje svoj program o načinu rešavanja socijalno-ekonomskog položaja viška zaposlenih polazeći od specifičnosti poslova osnovne delatnosti i godišnjeg plana izvršioca tih poslova.

Ovaj program objaviti u "Službenom listu grada Beograda".