ZAKONO POREZU NA PROMET("Sl. glasnik RS", br. 22/2001, 73/2001, 80/2002, 70/2003 i 84/2004) |
I OSNOVNE ODREDBE
Porezom na promet oporezuje se promet proizvoda i promet usluga.
II ELEMENTI POREZA NA PROMET
A. POREZ NA PROMET PROIZVODA
Predmet poreza
Porezom na promet proizvoda oporezuje se promet proizvoda koji služi krajnjoj potrošnji, ukoliko ovim zakonom nije drukčije određeno.
Prometom proizvoda koji služi krajnjoj potrošnji smatra se prodaja proizvoda, kao i:
1) uvoz proizvoda;
2) davanje proizvoda bez naknade (poklon, ustupanje i sl.);
3) razmena proizvoda;
4) iskazivanje manjka proizvoda koji se ne može pravdati višom silom ili na drugi dopušten način (u daljem tekstu: manjak);
5) iskazivanje rashoda (kalo, rastur, kvar i lom - u daljem tekstu: rashod) iznad količine utvrđene propisom koji donosi Vlada Republike Srbije;
6) korišćenje proizvoda sopstvene proizvodnje za krajnju potrošnju obveznika ili njegovih zaposlenih, uključujući trošenje tih proizvoda za reprezentaciju i propagandu;
7) nabavka proizvoda od strane primaoca lizinga u poslu finansijskog lizinga.
Izuzimanja od poreza
Ne smatra se prometom proizvoda koji služi krajnjoj potrošnji:
1) prodaja proizvoda licu koje je registrovano i obavlja promet proizvoda, a te proizvode nabavlja radi dalje prodaje;
2) prodaja proizvoda licu koje je registrovano i obavlja ugostiteljsku delatnost, a te proizvode nabavlja kao reprodukcioni materijal, odnosno radi dalje prodaje;
3) prodaja proizvoda koji imaju karakter reprodukcionog materijala licu koje je registrovano i obavlja proizvodnu delatnost;
4) uvoz proizvoda koji imaju karakter reprodukcionog materijala i uvoz proizvoda radi dalje prodaje;
5) nabavka, odnosno uvoz proizvoda radi davanja u finansijski lizing.
Odredba stava 1 ovog člana ne odnosi se na prodaju motornog benzina, dizel-goriva, lož-ulja, duvanskih prerađevina, alkoholnih pića i kafe - sirove, pržene, mlevene i ekstrakta kafe (u daljem tekstu: kafa).
Uslovi za izuzimanje
Prodaja proizvoda, odnosno uvoz za svrhe iz člana 3 ovog zakona bez plaćanja poreza na promet, može se vršiti pod uslovima:
1) da se proizvodi prodaju sa stovarišta, magacina, skladišta i sl. (promet na veliko), uz obavezno izdavanje fakture;
2) da je kupac pre preuzimanja proizvoda, odnosno ispostavljanja fakture dao prodavcu pismenu izjavu da će proizvode koristiti isključivo za svrhe iz člana 3 ovog zakona;
3) da je u fakturi o prodaji proizvoda prodavac uneo klauzulu da su proizvodi prodati bez obračunavanja poreza na promet proizvoda na osnovu kupčeve pismene izjave;
4) da je plaćanje izvršeno bezgotovinski.
Prodaja proizvoda za svrhe iz člana 3 ovog zakona ne može se vršiti iz prodavnica i drugih poslovnih jedinica koje vrše promet na malo.
Uslovi iz stava 1 tač. 1) do 3) ovog člana ne odnose se na proizvode koje fizičko lice u okviru raspolaganja svojom imovinom, od slučaja do slučaja, prodaje pravnom licu ili preduzetniku, kao ni na otkup šumskih plodova i sekundarnih sirovina.
Kupac ima pravo na oslobođenje iz člana 3 ovog zakona ako je prethodno prijavio nadležnom poreskom organu da će vršiti nabavku proizvoda kao reprodukcionog materijala.
Pismena izjava iz člana 4 stav 1 tačka 2) ovog zakona mora sadržati registarski broj prijave kupca kod nadležnog poreskog organa, redni broj izjave, datum izdavanja, potpis ovlašćenih lica i overu.
Kupac je dužan da vodi knjigu datih izjava po rednim brojevima.
Vlada Republike Srbije uređuje oblik, sadržinu i način izdavanja i korišćenja izjave iz stava 2 ovog člana.
Proizvodne delatnosti
Proizvodnom delatnošću u smislu ovog zakona, smatra se delatnost iz Zakona o klasifikaciji delatnosti i o registru jedinica razvrstavanja ("Službeni list SRJ", br. 31/96, 34/96 i 12/98): poljoprivreda, lov i šumarstvo, ribarstvo, vađenje rude i kamena, prerađivačka industrija, proizvodnja i snabdevanje električnom energijom, gasom i vodom, građevinarstvo, hoteli i restorani, saobraćaj i veze, kinematografska i video produkcija.
Reprodukcioni materijal
Reprodukcionim materijalom u smislu člana 3 ovog zakona, smatra se:
1) materijal, sirovine, poluproizvodi i delovi koji se preradom, doradom, ugrađivanjem, nanošenjem ili na drugi način troše u procesu proizvodnje;
2) materijal za izgradnju novih, odnosno za dogradnju i nadziđivanje postojećih građevinskih objekata, a na osnovu odobrenja za gradnju od strane nadležnog organa - ako je propisom koji reguliše izgradnju objekata predviđeno izdavanje odobrenja za gradnju;
3) materijal za konzervatorsko-restauratorske radove, rekonstrukciju i revitalizaciju građevinskih objekata koji su proglašeni kulturnim dobrima;
4) pogonska energija i ogrevni materijal, osim derivata nafte, s izuzetkom mazuta;
5) ambalaža i drugi materijal za pakovanje;
6) prehrambeni i drugi proizvodi koji služe kao sirovine za spremanje hrane i pića u ugostiteljstvu;
7) derivati nafte i etil-alkohol (etanol) koji se, kao osnovni materijal, koriste u procesu proizvodnje drugih proizvoda.
Kancelarijski materijal se, u smislu stava 1 ovog člana, ne smatra reprodukcionim materijalom.
Poreski obveznik
Obveznik poreza na promet proizvoda je pravno ili fizičko lice koje:
1) izvrši prodaju proizvoda namenjenih krajnjoj potrošnji;
2) uvozi proizvod za sopstvenu krajnju potrošnju;
3) na način iz člana 2 stav 2 tač. 2) do 6) ovog zakona izvrši promet proizvoda (davanje proizvoda bez naknade, razmena proizvoda, manjak proizvoda, rashod i korišćenje proizvoda sopstvene proizvodnje);
4) kupi novo motorno vozilo, odnosno novi plovni objekat koji podležu obavezi godišnje registracije;
5) proizvode nabavljene uz poresko izuzimanje upotrebi u svrhe za koje ono nije predviđeno.
Obveznik poreza na promet proizvoda u prometu derivata nafte - motornog benzina, dizel-goriva i lož-ulja je uvoznik, odnosno proizvođač tih derivata nafte.
Obveznik poreza na promet proizvoda u prometu duvanskih prerađevina, alkoholnih pića i kafe je svaki učesnik u prometu (proizvođač, uvoznik, prodavac na veliko, prodavac na malo i dr.).
Ako fizičko lice izvrši promet proizvoda pravnom licu ili preduzetniku, poreski obveznik poreza na promet proizvoda je pravno lice ili preduzetnik, osim u slučaju iz člana 4 stav 3 ovog zakona.
Obveznik poreza na promet proizvoda pri davanju proizvoda u finansijski lizing je davalac lizinga.
Izuzetno od stava 5 ovog člana, obveznik poreza na promet proizvoda pri davanju novih motornih vozila i plovnih objekata koji podležu obavezi godišnje registracije je primalac lizinga.
Poreska osnovica
Osnovica poreza na promet proizvoda koji služe krajnjoj potrošnji je:
1) prodajna cena proizvoda;
2) vrednost uvezenog proizvoda utvrđena po carinskim propisima, uvećana za iznos carine i drugih uvoznih dažbina koje se plaćaju pri uvozu;
3) cena koja bi se postigla prodajom proizvoda - za proizvode koji se daju bez naknade, za proizvode koji se razmenjuju za drugi proizvod i za potrošnju proizvoda sopstvene proizvodnje;
3a) tržišna vrednost proizvoda koja je predmet finansijskog lizinga;
4) vrednost iskazanog manjka;
5) vrednost iskazanog rashoda.
U osnovicu poreza na promet proizvoda za koje se plaća akciza uračunava se akciza.
Prodajnom cenom smatra se ukupna bruto naknada koju kupac plaća prodavcu za kupljene proizvode, u koju se uračunavaju i svi sporedni troškovi koje je prodavac zaračunao kupcu, a u koju nije uključen porez na promet proizvoda.
Naknadno odobreni popusti u ceni proizvoda ne mogu se odbiti od poreske osnovice.
U poresku osnovicu poreza na promet proizvoda ne uračunavaju se transportni i drugi troškovi, koji nisu sadržani u prodajnoj ceni proizvoda nego su nastali po nalogu i za račun kupca za prevoz ili isporuku kupljenih proizvoda, ako je za njih izdata posebna faktura.
Ako se jedan proizvod razmenjuje za drugi, smatra se da su izvršene dve prodaje proizvoda, a poreska osnovica se utvrđuje za svaku prodaju posebno.
Poreska osnovica poreza na promet proizvoda koji se prodaju javnim nadmetanjem (licitacija) jeste cena postignuta na licitaciji.
Poreska stopa
Stopa poreza na promet proizvoda iznosi 20%.
Poreska oslobođenja
Porez na promet proizvoda ne plaća se na:
1) izvoz proizvoda;
2) proizvode koji se uvoze, a za koje je prema odredbama čl. 22-25 Carinskog zakona predviđeno oslobođenje od plaćanja carine;
3) sve vrste hleba i mleka, jestivog ulja od suncokreta, kukuruza, uljane repice, soje i masline, jestivu mast životinjskog i biljnog porekla i šećera;
4) đubrivo, sredstva za zaštitu bilja, seme za reprodukciju, sadni materijal i kompletne krmne smeše za ishranu stoke;
5) proizvode koje pod uslovima reciprociteta, nabavljaju diplomatska i konzularna predstavništva i strano diplomatsko osoblje i konzularni funkcioneri, na osnovu posebnih potvrda saveznog organa nadležnog za inostrane poslove, kao i u slučajevima predviđenim međunarodnim ugovorom;
6) važeće taksene i poštanske marke i hartije od vrednosti;
7) proizvode koji se kao humanitarna pomoć uvoze preko ili posredstvom međunarodne, odnosno domaće humanitarne organizacije, kao i na proizvode koji se nabavljaju u zemlji iz novčanih sredstava dobijenih kao humanitarna pomoć preko ili posredstvom međunarodne humanitarne organizacije;
7a) proizvode koje kao humanitarnu pomoć u zemlji, bez naknade, dobija Crveni krst i druge domaće humanitarne organizacije, odnosno komesarijat za izbeglice;
7b) dnevnu i povremenu štampu;
8) monografske i serijske publikacije;
9) predmete koje muzeji otkupljuju kao muzejske vrednosti, kao i na zlato, nakit i druge predmete od plemenitih metala koje otkupljuje Narodna banka Jugoslavije;
10) sredstva naoružanja i opreme koju Vojska Jugoslavije i organi unutrašnjih poslova nabavljaju, pod uslovima iz člana 4 ovog zakona, za sopstvene potrebe;
11) proizvode dobijene po osnovu zamene u garantnom roku;
12) promet upotrebljavanih proizvoda koji se vrši neposredno između domaćih fizičkih lica;
13) promet upotrebljavanih motornih vozila i plovnih objekata koji podležu obavezi godišnje registracije kada se promet vrši između pravnih lica, između pravnih i fizičkih lica i između fizičkih lica;
14) poljoprivredne proizvode i proizvode šumarstva koje prodaje fizičko lice - poljoprivredni proizvođač;
15) opremu, u skladu sa propisima o amortizaciji, i rezervne delove za tu opremu (osim putničkih automobila, nameštaja, tepiha, umetničkih dela likovne i primenjene umetnosti i drugih ukrasnih predmeta za opremanje administrativnih prostorija, električnih aparata za domaćinstvo, televizijskih i radio prijemnika i aparata za snimanje i reprodukciju zvuka ili slike), koju pravna lica i preduzetnici nabavljaju pod uslovima iz člana 4 ovog zakona za vršenje delatnosti;
16) poljoprivrednu mehanizaciju, uređaje i drugu opremu i delove poljoprivredne mehanizacije koji služe za obradu zemljišta;
17) mlazno gorivo (GM-1) koje se koristi za pogon aviona na međunarodnim linijama (redovnim i čarter);
18) proizvode nabavljene po osnovu ugovora o donaciji koji Savezna Republika Jugoslavija, odnosno republika - članica zaključuje sa međunarodnom finansijskom organizacijom, kao i po osnovu ugovora koji sa međunarodnom finansijskom organizacijom zaključuje treća strana, u kojem se Savezna Republika Jugoslavija, odnosno republika - članica pojavljuje kao garant, a tim ugovorom nije predviđeno da se od dobijenih sredstava plaćaju i troškovi poreza;
19) udžbenike i nastavna sredstva;
20) računare, računarsku opremu i softver;
21) prirodni gas koji se isporučuje individualnim potrošačima preko gasne distributivne mreže.
Pravo na oslobođenje iz stava 1 tač. 7) i 7a) ovog člana ostvaruje se na osnovu rešenja nadležnog poreskog organa.
Ako je prodajna cena proizvoda iz stava 1 tačka 10) ovog člana veća od cene proizvoda koji se zamenjuje, porez na promet se plaća na razliku u ceni.
Oprema za vršenje delatnosti, izuzetno od stava 1 tačka 13) ovog člana, jesu specijalni putnički automobili sa ugrađenim uređajima za bolesnike, specijalni putnički automobili za obuku vozača sa ugrađenim duplim komandama, putnički automobili za taksi i rent a car, koji su posebno označeni, kao i televizijski i radio prijemnici i aparati za snimanje i reprodukciju zvuka i slike, kada ih nabavljaju pravna lica iz oblasti telekomunikacija, kinematografije i video proizvodnje.
Oslobođenje iz stava 1 tačka 15) ovog člana odnosi se i na opremu koja se nabavlja po osnovu ugovora o finansijskom lizingu.
U slučaju prestanka obavljanja taksi ili rent a car delatnosti, kao i u slučaju prodaje ili otuđenja na drugi način putničkog automobila pribavljenog za obavljanje tih delatnosti pre isteka roka od pet godina od dana nabavke, poreski obveznik je dužan da to prijavi nadležnom poreskom organu u roku od pet dana od dana prodaje, odnosno otuđenja na drugi način i da plati porez na promet koji bi bio dužan da plati da nije koristio poresko oslobođenje, kao i kamatu po stopi iz člana 30 ovog zakona od dana nabavke do dana prijavljivanja.
Vlada Republike Srbije bliže uređuje šta se u smislu ovog zakona smatra poljoprivrednom mehanizacijom, uređajima i delovima poljoprivredne mehanizacije koji služe za obradu zemljišta i sredstvima naoružanja i opreme koju Vojska Jugoslavije i organi unutrašnjih poslova nabavljaju pod uslovima iz člana 4 ovog zakona za sopstvene potrebe.
Poresko oslobođenje iz stava 1 tačka 17) ovog člana ostvaruje se pod uslovom da se isporuka goriva vrši preko posebnog mesta - bunkera i pod uslovom da je izvršeno izvozno carinjenje goriva i izdata izvozna carinska deklaracija.
Monografska publikacija, u smislu ovog zakona, jeste publikacija u tekstualnoj ili ilustrovanoj formi na štampanom ili elektronskom mediju, u jednom ili više delova, čije je izdavanje unapred utvrđeno i ograničeno, a koja ima CIP zapis (Cataloguing In publication), uključujući međunarodni knjižni broj ISBN (International Standard Book Number) kao njegov sastavni deo.
Serijskom publikacijom, u smislu ovog zakona, smatra se časopis, bilten, godišnjak, zbornik radova i slična građa, koja se objavljuje sukcesivno, u određenim vremenskim intervalima, na štampanom ili elektronskom mediju sa numeričkim i hronološkim oznakama čije izdavanje može da traje neograničeno, a koje imaju CIP zapis (Cataloguing In publication), uključujući međunarodni knjižni broj ISSN (International Standard Serial Number) kao njegov sastavni deo i koji je odštampan na svakom broju publikacije.
Bliže propise o tome šta se, u smislu ovog zakona, smatra udžbenikom, nastavnim sredstvom, računarom, računarskom opremom i softverom od interesa za prosvetu, nauku, umetnost i kulturu, donosi ministar nadležan za poslove prosvete, nauke, umetnosti i kulture, po pribavljenom mišljenju ministra nadležnog za poslove finansija i ekonomije.
B. POREZ NA PROMET USLUGA
Predmet poreza
Porez na promet usluga plaća se na promet usluga koje se obavljaju uz naknadu.
Uslugama iz stava 1 ovog člana smatraju se svi poslovi i radnje koje nisu promet proizvoda.
Uslugama iz stava 1 ovog člana smatraju se naročito:
1) spoljnotrgovinske usluge;
2) usluge prometa proizvoda na veliko;
3) izrada proizvoda od materijala kupca;
4) zanatske i lične usluge, građevinske i druge opravke, održavanje, servisiranje proizvoda;
5) prevoz robe i putnika;
6) cevovodni i drugi transport, pretovar, utovar, istovar, špedicija i dr.;
7) davanje u zakup pokretnih stvari, poslovnog i drugog prostora;
8) ugostiteljske i turističke usluge;
9) bankarske i druge usluge, usluge platnog prometa, berzanske usluge i usluge osiguranja i reosiguranja imovine i lica;
10) poštansko-telegrafsko-telefonske usluge;
11) zastupničke, posredničke, agencijske, komisione i konsignacione usluge;
12) advokatske, konsultantske ili druge profesionalne usluge;
13) projektantske, geološke i geodetske usluge i usluge inženjeringa;
14) emitovanje tona i slike;
15) reklame;
16) priređivanje igara na sreću;
17) organizovanje priredbi, estrada, sportskih i drugih takmičenja i rekreacija;
18) ostale usluge utvrđene Klasifikacijom delatnosti.
Uslugama prometa proizvoda na veliko iz stava 3 tačka 2) ovog člana smatra se prodaja proizvoda u nepromenjenom stanju sa stovarišta (magacina, skladišta i sl.) ili tranzitno pravnom licu ili preduzetniku, u svrhe dalje prodaje ili reprodukcije, osim prodaje na veliko sopstveno izrađenih proizvoda i prodaje proizvoda iz člana 3 stav 2 ovog zakona.
Poreski obveznik
Obveznik poreza na promet usluga je lice koje izvrši uslugu iz člana 12 ovog zakona.
Ako fizičko lice, odnosno strano lice izvrši uslugu pravnom licu ili preduzetniku, poreski obveznik poreza na promet usluga je pravno lice, odnosno preduzetnik.
Poreska osnovica
Osnovica poreza na promet usluga je iznos naknade za izvršenu uslugu, u koju nije uračunat porez na promet usluga.
Prilikom popravke proizvoda, osnovica iz stava 1 ovog člana umanjuje se za vrednost rezervnih delova i materijala na koje je plaćen porez na promet proizvoda, ako je posebno iskazana u fakturi.
Osnovica poreza na promet usluga je:
1) ostvarena razlika u ceni - za usluge prometa proizvoda na veliko;
2) provizija, odnosno naknada - za usluge uvoza proizvoda i ostale spoljnotrgovinske usluge;
3) provizija, odnosno naknada - za usluge zastupanja pravnih ili fizičkih lica, agencijske, posredničke, zastupničke, komisione, bankarske, berzanske i usluge platnog prometa;
4) bruto premija osiguranja umanjena za iznos tehničke premije i doprinosa za preventivu - za usluge osiguranja i reosiguranja;
5) vrednost primljenih uplata umanjena za isplaćene dobitke i za iznos uplaćen u socijalne i humanitarne svrhe - kod igara na sreću;
6) iznos naknade - za izvršene ostale usluge.
Kod igara na sreću, za svaku vrstu igre utvrđuje se visina osnovice za obračun poreza.
Poreska stopa
Stopa poreza na promet usluga iznosi 20%.
Poreska oslobođenja
Porez na promet usluga ne plaća se na:
1) usluge izvršene u inostranstvu i usluge izvoza proizvoda;
2) usluge iz oblasti zdravstva, nauke, kulture, obrazovanja (osnovnog, srednjeg, višeg i visokog), socijalne zaštite i sporta;
3) usluge koje vrše državni organi, organi teritorijalne autonomije i organi lokalne samouprave u ostvarivanju javne funkcije;
3a) usluge davanja u zakup poslovnog i drugog prostora, koje vrši fizičko lice - građanin koji ne obavlja registrovanu delatnost;
4) usluge koje vrše verske organizacije;
5) kamate, osim kamata (redovne i zatezne) za date kredite i pozajmice čija je visina, na dan zaključivanja ugovora o kreditu ili pozajmici, veća od stope rasta cena na malo uvećane za 0,5 procentnih poena;
6) usluge koje se vrše diplomatskim i konzularnim predstavništvima, odnosno diplomatskom osoblju i konzularnim funkcionerima, pod uslovom reciprociteta, o čijem ispunjenju se pribavlja potvrda saveznog organa nadležnog za inostrane poslove;
7) usluge izvršene po osnovu ugovora o donaciji koji Savezna Republika Jugoslavija, odnosno republika - članica zaključuje sa međunarodnom finansijskom organizacijom, kao i po osnovu ugovora koji sa međunarodnom finansijskom organizacijom zaključuje treća strana, u kojem se Savezna Republika Jugoslavija, odnosno republika - članica pojavljuje kao garant, a tim ugovorom nije predviđeno da se od dobijenih sredstava plaćaju i troškovi poreza;
8) nosilac finansijskog lizinga.
III OBRAČUN I NAPLATA POREZA NA PROMET
Nastanak poreske obaveze
Obaveza obračunavanja poreza na promet nastaje u momentu kad je izvršen promet proizvoda, odnosno usluga.
Smatra se da je promet proizvoda, odnosno usluga izvršen najranijim od sledećih dana:
1) danom izdavanja fakture (računa) o prodaji proizvoda ili izvršenju usluge, odnosno danom zaključivanja ugovora o finansijskom lizingu;
2) danom isporuke proizvoda, odnosno danom izvršenja usluge;
3) danom naplate.
Smatra se da je promet proizvoda odnosno usluga izvršen i danom:
1) nastanka obaveze plaćanja carine i uvoznih dažbina;
2) isporuke proizvoda koji su dati bez naknade;
3) razmene proizvoda;
4) utvrđivanja manjka i rashoda;
5) uzimanja proizvoda za sopstvenu upotrebu;
6) isporuke proizvoda (prodaje proizvoda prodavnici koja vrši promet proizvoda na malo).
Obračun poreza na promet
Poreski obveznik je dužan da obračuna porez na promet.
Izuzetno, porez na promet proizvoda pri uvozu proizvoda obračunava nadležni carinski organ, osim pri uvozu motornih vozila i plovnih objekata, koji podležu obavezi godišnje registracije.
Porez na promet motornih vozila i plovnih objekata, koji podležu obavezi godišnje registracije obračunava poreski organ prema mestu prebivališta, odnosno sedišta poreskog obveznika.
Obračun poreza na promet vrši se polumesečno, tromesečno i godišnje, ako ovim zakonom nije drukčije uređeno.
Plaćanje poreza na promet
Obračunati porez na promet obveznik plaća periodično, kao akontaciju, i konačno, po isteku godine.
Akontaciono plaćanje poreza na promet vrši se polumesečno i tromesečno.
Akontaciono plaćanje
Kod utvrđivanja akontacija za plaćanje obračunatog poreza na promet, obračun se može izraziti i primenom preračunate poreske stope, koja se primenjuje na prodajnu cenu, odnosno naknadu sa uračunatim (ukalkulisanim) porezom na promet.
Polumesečne akontacije
Kod polumesečnog akontacionog plaćanja, poreski obveznik plaća obračunati porez na promet u roku od pet dana po isteku prvih 15 dana u mesecu, odnosno u roku od pet dana po isteku meseca, na vrednost prodatih proizvoda, odnosno za usluge izvršene u tom periodu.
Poreski obveznik koji vrši promet proizvoda na malo utvrđuje i plaća polumesečne akontacije poreza na promet na osnovu evidencije koja se vodi po stopama poreza na promet za svaku prodavnicu i drugu poslovnu jedinicu ili za sve prodavnice ili druge poslovne jedinice, u roku od pet dana po isteku prvih 15 dana u mesecu, odnosno u roku od pet dana po isteku meseca na jedan od sledećih načina:
1) u visini ukalkulisanog poreza na promet - na sve količine i vrste proizvoda koji su isporučeni prodavnici ili drugoj poslovnoj jedinici radi prodaje krajnjim potrošačima;
2) na osnovu podataka o prodatim proizvodima primenom preračunatih prosečnih poreskih stopa koje se utvrđuju mesečno;
3) na osnovu podataka o prodatim proizvodima razvrstanim po stopama poreza na promet.
Preračunatim prosečnim poreskim stopama iz stava 2 tačka 2) ovog člana podrazumevaju se stope utvrđene iz odnosa ukupno ukalkulisanog poreza na promet i ukupnog zaduženja prodavnice, odnosno druge poslovne jedinice.
Poreski obveznik iz stava 2 ovog člana do 10. januara tekuće godine pismeno obaveštava nadležni poreski organ o načinu obračunavanja i plaćanja akontacija poreza na promet proizvoda, a novoosnovano preduzeće u roku od 10 dana od dana osnivanja.
Način obračunavanja i plaćanja akontacije poreza na promet ne može se menjati u toku godine, osim u slučaju statusne promene.
Obveznik poreza na promet proizvoda ima pravo da od utvrđene akontacije poreza na promet duvanskih prerađevina, alkoholnih pića i kafe u polumesečnom periodu odbije porez na promet proizvoda koji mu je obračunat od strane prethodnog učesnika u prometu u istom periodu.
Prilikom uplate polumesečnih akontacija, poreski obveznik iz čl. 22 i 23 ovog zakona ne podnosi obračun tih akontacija nadležnom poreskom organu.
Posebni režimi plaćanja poreza na promet
Obračunati porez na promet pri uvozu proizvoda iz člana 19 stav 2 ovog zakona obveznik je dužan da uplati u rokovima predviđenim za plaćanje carine i drugih uvoznih dažbina.
Prilikom kupovine, prodaje, uvoza, davanja u finansijski lizing, ili davanja bez naknade motornih vozila i plovnih objekata, koji podležu obavezi godišnje registracije, kao i u slučaju proizvoda koje fizičko lice samo izradi, a koji podležu obavezi godišnje registracije, porez na promet proizvoda plaća se u roku od 10 dana od dana:
- izdavanja računa;
- plaćanja carine i drugih uvoznih dažbina;
- zaključivanja ugovora o finansijskom lizingu;
- davanja proizvoda bez naknade;
- izrade proizvoda;
- utvrđivanja manjka, odnosno rashoda.
Tromesečni obračun i tromesečne akontacije
Poreski obveznik iz čl. 22 i 23 ovog zakona sastavlja obračun akontacije poreza na promet tromesečno, i to u roku od 20 dana po isteku tromesečja i podnosi ga nadležnom poreskom organu.
Obračun akontacija poreza na promet iz stava 1 ovog člana sastavlja se kumulativno od 1. januara do isteka tromesečja za koje se obračun sastavlja.
Utvrđena obaveza po tromesečnom obračunu akontacija koja se odnosi na duvanske prerađevine, alkoholna pića i kafu umanjuje se za iznos poreza na promet tih proizvoda, obračunat od strane prethodnog učesnika u prometu u periodu za koji se sastavlja obračun.
Poreski obveznik uz obračun tromesečne akontacije podnosi i nalog za uplatu razlike poreza na promet, ako su uplaćene polumesečne akontacije manje od iznosa poreske obaveze utvrđene tim obračunom.
Za više uplaćene iznose, poreski obveznik podnosi zahtev za povraćaj ili pismeno izveštava nadležni poreski organ da će za više uplaćeni iznos umanjiti sledeću polumesečnu akontaciju.
Godišnji obračun i konačno plaćanje poreza na promet
Poreski obveznik obračunava porez na promet po isteku godine.
Godišnji obračun poreza na promet podnosi se zajedno sa godišnjim poreskim bilansom.
Utvrđena godišnja obaveza poreza na promet koja se odnosi na duvanske prerađevine, alkoholna pića i kafu umanjuje se za iznos poreza na promet tih proizvoda, obračunat od strane prethodnog učesnika u prometu u periodu od 1. januara do 31. decembra godine za koju se sastavlja godišnji obračun.
U slučaju da su uplaćene akontacije manje od iznosa poreske obaveze utvrđene godišnjim obračunom, poreski obveznik uz taj obračun podnosi i nalog za uplatu razlike poreza na promet.
U slučaju da su uplaćene akontacije veće od iznosa poreske obaveze utvrđene godišnjim obračunom, primeniće se postupak iz člana 26 stav 5 ovog zakona.
Ako je poreski obveznik koji je u protekloj godini plaćao akontacije poreza na promet po odredbama člana 22 stav 2 tač. 2) i 3) ovog zakona odlučio da u narednoj godini plaća akontacije poreza po odredbama tačke 1) tog stava, dužan je da iznos ukalkulisanog poreza na promet, za robu koja se zatekla na zalihama na dan 31. decembra protekle godine u prodavnici ili drugoj poslovnoj jedinici, uplati po podnošenju godišnjeg obračuna rezultata poslovanja.
Ako je poreski obveznik koji je u protekloj godini plaćao akontacije poreza na promet po odredbi člana 22 stav 2 tačka 1) ovog zakona odlučio da u narednoj godini plaća akontacije poreza na promet po odredbama člana 22 stav 2 tač. 2) i 3) ovog zakona, posle isteka roka za podnošenje godišnjeg obračuna rezultata poslovanja tekuće godine, može podneti zahtev za povraćaj iznosa ukalkulisanog poreza na promet za proizvode koji su se zatekli na zalihama na dan 31. decembra prethodne godine u prodavnici ili drugoj poslovnoj jedinici, ili ga koristiti kao akontaciju za tekuću godinu.
Radi sastavljanja godišnjeg obračuna poreza na promet proizvoda u prometu na malo, poreski obveznik vrši popis zaliha proizvoda na dan 31. decembra godine za koju se vrši konačan obračun.
Poreski obveznik, koji zbog obima poslovanja nije u mogućnosti da popis zaliha proizvoda izvrši na dan 31. decembra, može popis zaliha proizvoda izvršiti u toku meseca decembra tekuće godine, a najkasnije do 15. januara naredne godine.
Poreski obveznik, koji vrši popis zaliha proizvoda u toku decembra meseca tekuće godine ili od 1. do 15. januara naredne godine, dužan je da zalihe proizvoda utvrđene popisom svede na dan 31. decembra.
(Prestali da važe)
Mesto plaćanja poreza na promet
Porez na promet proizvoda i usluga plaća se prema mestu u kojem je promet, odnosno usluga izvršena, ako ovim zakonom nije drukčije uređeno.
Porez na promet proizvoda plaća se:
1) prema mestu sedišta pravnog lica, odnosno prema mestu sedišta poslovne jedinice (prodavnice, stovarišta, konsignacionog skladišta i dr.) koja je proizvode prodala krajnjem potrošaču;
2) pri prodaji proizvoda preko predstavništava, izložbenih ili sajamskih prostora - prema sedištu predstavništva, izložbenog ili sajamskog prostora, bez obzira na to odakle se kupcu isporučuju i fakturišu proizvodi;
3) pri prodaji proizvoda putem prospekata ili pokretnih prodavnica - prema sedištu poreskog obveznika;
4) pri prodaji proizvoda koju vrši preduzetnik - prema sedištu radnje koja je izvršila promet; ako se proizvodi prodaju na sajmovima, vašarima, izdvojenim poslovnim prostorijama i dr., porez na promet plaća se prema mestu održavanja sajma, vašara, mestu poslovne prostorije, i dr;
5) pri prodaji novih i uvozu motornih vozila i plovnih objekata, koji podležu obavezi godišnje registracije - prema sedištu, odnosno prebivalištu kupca.
Porez na promet usluga plaća se, i to za:
1) usluge koje vrše pravna lica - prema sedištu pravnog lica; ako se promet vrši preko poslovne jedinice, prema sedištu poslovne jedinice koja je te usluge izvršila;
2) usluge priređivanja igara na sreću - prema sedištu pravnog lica, odnosno sedištu poslovne jedinice pravnog lica priređivača igara na sreću;
3) usluge priređivanja igara na sreću koje vrši preduzetnik - prema sedištu radnje koja vrši priređivanje igara na sreću;
4) usluge koje vrši preduzetnik - prema sedištu preduzetnika koji je izvršio uslugu;
5) usluge zakupa pokretnih stvari - prema sedištu, odnosno prebivalištu zakupodavca, a za usluge zakupa nepokretnosti - prema mestu u kojem se nalazi nepokretnost.
IV ISKAZIVANJE I EVIDENTIRANJE POREZA NA PROMET I DOSTAVLJANJE PODATAKA I DOKUMENTACIJE
Za proizvode koji su oslobođeni od plaćanja poreza na promet proizvoda, proizvođač, odnosno uvoznik dužan je da se u fakturi o prodaji tih proizvoda pozove na odredbu kojom je uvedeno poresko oslobođenje proizvoda.
Odredba stava 1 ovog člana odnosi se i na trgovinska preduzeća koja vrše promet proizvoda na veliko, kad takve proizvode prodaju trgovinskim preduzećima i radnjama koji su za te proizvode obveznici poreza na promet proizvoda.
Prodavac na veliko duvanskih prerađevina, alkoholnih pića i kafe u fakturi iskazuje porez na promet proizvoda koji obračunava kupcu.
Ako obveznik iz st. 1 i 2 ovog člana ne unese ili netačno unese u fakturu podatke, zbog čega u daljem prometu poreski obveznik ne obračuna odnosno manje obračuna i uplati porez na promet proizvoda, razlika manje obračunatog i plaćenog poreza na promet proizvoda naplatiće se od proizvođača, uvoznika ili trgovinskog preduzeća.
Poresko knjigovodstvo pravnih lica
Poreski obveznik - pravno lice dužan je da u svom knjigovodstvu obezbedi podatke o poreskoj osnovici i poreskoj stopi, na osnovu kojih se utvrđuje i plaća akontacija poreza na promet i sastavlja obračun poreza na promet.
Analitičko evidentiranje poreskih osnovica poreski obveznik može obezbediti i vanknjigovodstvenom evidencijom.
Poreski obveznik iz stava 1 ovog člana dužan je da vodi evidenciju o iznosu poreza na promet duvanskih prerađevina, alkoholnih pića i kafe, obračunatog od strane prethodnog učesnika u prometu, čiji podaci moraju odgovarati podacima iz faktura i drugih dokumenata.
Proizvođači alkohola (etanola) i prodavci alkohola (etanola) na veliko dužni su da u svom knjigovodstvu obezbede podatke o proizvedenim, odnosno prodatim količinama alkohola (etanola) prema nameni za koju je prodat. Kupci alkohola (etanola) dužni su da vode posebnu knjigu o utrošku alkohola (etanola) nabavljenog bez plaćanja poreza na promet, odnosno alkohola (etanola) nabavljenog za potrebe dalje prerade ili nabavljenog za dalju prodaju.
O korišćenju proizvoda nabavljenog bez plaćanja poreza na promet, kupac - pravno lice je dužan da, pored knjige izjava iz člana 5 stav 3 ovog zakona, vodi evidenciju o nabavci i utrošku proizvoda nabavljenih bez plaćanja poreza na promet po vrsti, količini i vrednosti proizvoda.
Poreski obveznik iz stava 1 ovog člana, čije je sedište van teritorije Republike Srbije, dužan je da za promet obavljen preko poslovne jedinice (prodavnice, stovarišta, predstavništva, konsignacionog skladišta i dr.) na teritoriji Republike Srbije obezbedi u toj poslovnoj jedinici evidenciju o obračunatom i dokaz o plaćenom porezu na promet.
Obveznik poreza dužan je da vodi evidenciju o prometu opreme i prometu proizvoda za svrhe iz člana 3 ovog zakona, izvršenih kupcima sa teritorije Republike Crne Gore.
Poresko knjigovodstvo preduzetnika
Poreski obveznik-preduzetnik dužan je da vodi knjigu prometa, osim ako nije prema zakonu kojim se uređuje porez na dohodak građana ili drugom zakonu dužan da vodi evidenciju o prometu koja u sebi sadrži podatke o poreskoj osnovici na osnovu koje se obračunava i plaća porez na promet.
Poreski obveznik iz stava 1 ovog člana, koji obavlja ugostiteljsku i trgovinsku delatnost, pored poslovnih knjiga iz stava 1 ovog člana, vodi i knjigu obračuna poreza na promet, u kojoj iskazuje podatke o poreskim osnovicama i poreskoj stopi, na osnovu kojih obračunava i plaća akontacije poreza na promet.
Obveznik poreza iz stava 1 ovog člana dužan je da vodi evidenciju o iznosu poreza na promet duvanskih prerađevina, alkoholnih pića i kafe, obračunatog od strane prethodnog učesnika u prometu, čiji podaci moraju odgovarati podacima iz faktura i drugih dokumenata.
Ako poreski obveznik - preduzetnik nabavlja proizvode kao reprodukcioni materijal bez plaćanja poreza na promet, dužan je da vodi, pored poslovnih knjiga iz st. 1 i 2 ovog člana, i knjigu nabavke i upotrebe reprodukcionog materijala i knjigu žiro računa.
Poreski obveznik iz stava 1 ovog člana, koji proizvodi i prerađuje predmete od plemenitih metala, pored poslovnih knjiga iz stava 1 ovog člana, dužan je da vodi evidenciju o kupovini plemenitih metala, evidenciju o preradi plemenitih metala i evidenciju o proizvodnji i prodaji predmeta od plemenitih metala i da za svaku količinu kupljenog plemenitog metala izda potvrdu prodavcu.
Obveznik poreza dužan je da vodi evidenciju o prometu opreme i prometu proizvoda za svrhe iz člana 3 ovog zakona, izvršenom kupcima sa teritorije Republike Crne Gore.
Izdavanje fakture
Poreski obveznik - pravno lice i preduzetnik za svaki pojedinačno ostvareni promet proizvoda, odnosno za svaku pojedinačno izvršenu uslugu dužan je da kupcu proizvoda, odnosno korisniku usluge izda račun (fakturu) o vrsti, količini i ceni prodatih proizvoda, odnosno izvršenih usluga, a ako se promet evidentira preko registar-kase, odgovarajući isečak kasene trake na kojoj je taj promet evidentiran.
Lica koja vrše promet proizvoda na malo, odnosno promet usluga fizičkim licima, dužna su da evidentiraju svaki pojedinačni promet preko registar kase sa fiskalnom memorijom (u daljem tekstu: fiskalna kasa).
Obaveza izdavanja računa, odnosno registrovanja prometa preko fiskalne-kase odnosi se na svako fizičko lice koje kod poreskog obveznika prodaje proizvode, odnosno vrši uslugu.
Obaveza iz st. 1 i 2 ovog člana ne odnosi se na poljoprivrednog proizvođača i vlasnika samostalne zanatske radnje koji na pijačnim tezgama i sličnim objektima prodaju poljoprivredne proizvode i sopstvene proizvode zanatstva i domaće radinosti, kao i na lica kojima je, usled specifičnosti delatnosti koje obavljaju, onemogućeno kreiranje aplikativnog programa u skladu sa tehničkim i funkcionalnim karakteristikama fiskalne kase.
Vlada Republike Srbije, na zajednički predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija i ministarstva nadležnog za poslove trgovine, turizma i usluga, utvrdiće kojim licima je, u smislu stava 4 ovog člana, usled specifičnosti delatnosti koje obavljaju, onemogućeno kreiranje aplikativnog programa u skladu sa tehničkim i funkcionalnim karakteristikama fiskalne kase.
Lice iz st. 1 i 2 ovog člana, dužno je da za prodate proizvode, odnosno izvršene usluge kupcu, odnosno korisniku usluge izda račun (fakturu), odnosno odgovarajući isečak kasene trake, bez obzira na to da li je kupac to posebno zahtevao ili ne. Kupac proizvoda, odnosno korisnik izvršene usluge dužan je da takav poreski dokumenat sačuva neposredno po izlasku iz radnje ili drugog poslovnog objekta i pokaže ga, na zahtev, organu nadležnom za poslove kontrole.
Vlada Republike Srbije donosi bliže propise o načinu evidentiranja prometa preko fiskalne kase i dinamiku uvođenja tih kasa, s tim što se uvođenje fiskalnih kasa mora završiti najkasnije do 31. maja 2004. godine.
Popis zaliha u slučaju promene poreza
Ako se porez na promet proizvoda povećava, smanjuje ili ukida, obveznik je dužan da, na dan stupanja na snagu propisa kojim se povećava, smanjuje ili ukida taj porez, izvrši popis zatečenih proizvoda na zalihama u prodavnicama i drugim poslovnim jedinicama za promet proizvoda na malo i utvrdi nove prodajne cene sa povećanim, smanjenim ili ukinutim porezom na promet proizvoda.
Čl. 40 i 41
(Prestali da važe)
VII POVRAĆAJ I REFAKCIJA POREZA NA PROMET
Povraćaj poreza
Poreski obveznik od koga je naplaćen porez na promet, a koji nije bio dužan da plati, ili koji je platio porez na promet u većem iznosu od zakonom predviđenog, ima pravo na povraćaj tako plaćenog poreza na promet.
Zahtev za povraćaj poreza na promet iz stava 1 ovog člana poreski obveznik može podneti samo ako je kupac, odnosno korisnik usluge, koji je kroz cenu proizvoda, odnosno naknadu platio taj porez na promet, zatražio u pismenoj formi od obveznika povraćaj, u kojem slučaju se vrši povraćaj poreza na promet kupcu, odnosno korisniku usluge.
Izuzetno, poreski obveznik koji je iz svojih sredstava uplatio porez na promet koji nije bio dužan da plati ili ga je platio u iznosu većem od zakonom predviđenog, može podneti u svoje ime i za svoj račun zahtev za povraćaj tako plaćenog poreza na promet.
Ako su od poreskog obveznika iz stava 1 ovog člana naplaćeni kamata, troškovi prinudne naplate ili novčana kazna, pripada mu pravo na povraćaj tih davanja.
Zahtev za povraćaj poreza na promet, kamate, troškova prinudne naplate i novčane kazne iz st. 2-4 ovog člana, uz priložene dokaze o plaćenom porezu na promet i drugim davanjima i pismeni zahtev kupca, poreski obveznik podnosi poreskom organu kod kojeg se vodi kao obveznik.
U slučaju iz stava 2 ovog člana, poreski obveznik je dužan da u roku od osam dana od dana kada mu je izvršen povraćaj poreza na promet dostavi nadležnom poreskom organu dokaz da je ta sredstva preneo na kupca.
(Prestao da važi)
Refakcija poreza na promet
Obveznik poreza na promet proizvoda iz člana 8 stav 3 ovog zakona, koji je izvršio izvoz duvanskih prerađevina, alkoholnih pića i kafe, ima pravo na refakciju poreza na promet proizvoda plaćenog pri nabavci tih proizvoda.
Refakciju poreza na promet iz člana 44 ovog zakona poreski obveznik ostvaruje na osnovu pismenog zahteva, uz dokaz o plaćenom porezu na promet proizvoda i dokaz da su proizvodi izvezeni.
Zahtev za refakciju poreza na promet podnosi se nadležnom poreskom organu.
Zahtev za refakciju zastareva u roku iz člana 40 ovog zakona.
VIII PLAĆANJE POREZA NA PROMET U PAUŠALNOM IZNOSU I U VIDU DOPLATNE MARKE
Paušalni porez na promet usluga
Porez na promet usluga od priređivanja igara na sreću pomoću automata, ili drugih mehaničkih aparata ili uređaja poreski obveznik plaća u mesečnom paušalnom iznosu po automatu, aparatu ili uređaju.
Obveznik koji porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaća prema paušalno utvrđenom prihodu, plaća porez na promet usluga u godišnjem paušalnom iznosu.
Porez na promet iz st. 1 i 2 ovog člana utvrđuje nadležni poreski organ prema kriterijumima i na način koji su zakonom kojim se uređuje porez na dohodak građana propisani za paušalno oporezivanje.
Utvrđeni porez na promet iz st. 1 i 2 ovog člana plaća se u rokovima i na način propisan za plaćanje poreza na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti.
Oslobođenje za obveznika poreza na prihode od samostalne delatnosti - paušalca
Obveznik koji porez na dohodak građana na prihode od samostalne trgovinske i ugostiteljske delatnosti plaća prema paušalno utvrđenom prihodu, nabavlja proizvode sa zaračunatim porezom na promet proizvoda, a u daljem prometu sa krajnjim potrošačima nije obveznik poreza na promet proizvoda.
Obveznik iz stava 1 ovog člana dužan je da obezbedi dokaz (račun dobavljača) da je porez na promet proizvoda obračunat pri nabavci tih proizvoda.
Ako obveznik iz stava 1 ovog člana ne obezbedi dokaz da je porez na promet proizvoda obračunat pri nabavci, dužan je da sam obračuna taj porez.
Ako poreski obveznik iz stava 1 ovog člana, koji je u protekloj godini porez na dohodak građana na prihode od samostalne ugostiteljske i trgovinske delatnosti plaćao prema stvarno ostvarenom prihodu, u narednoj godini porez na dohodak građana plaća prema paušalno utvrđenom prihodu, dužan je da iznos ukalkulisanog poreza na promet, za proizvode koji su se zatekli na zalihama 31. decembra protekle godine, uplati po podnošenju poreskog bilansa.
Ako je poreskom obvezniku iz stava 1 ovog člana u narednoj godini, odnosno u drugoj polovini tekuće godine prestalo pravo na paušalno oporezivanje, dužan je da za proizvode koji su se zatekli na zalihama na dan 31. decembra protekle godine, odnosno na dan 30. juna tekuće godine, utvrdi prodajne cene sa uračunatim porezom na promet proizvoda primenom propisane stope na propisanu osnovicu.
Obveznik iz stava 5 ovog člana može umanjiti akontacije poreza na promet proizvoda u narednoj godini za iznos poreza na promet proizvoda sadržan u zatečenim zalihama proizvoda na dan 31. decembra protekle godine, odnosno 30. juna tekuće godine.
Odredbe čl. 18, 21 stav 1, čl. 22 do 27, čl. 35, 36 st. 2 do 4 i člana 39 ovog zakona ne odnose se na obveznike iz člana 46 st. 1 i 2 i člana 47 stav 1 ovog zakona.
Doplatna poštanska marka
Porez na promet usluga na poštanske pošiljke u unutrašnjem poštanskom saobraćaju, osim na pošiljke novina i časopisa, može se uvesti u vidu doplatne poštanske marke, u skladu sa posebnim propisom koji donosi Vlada Republike Srbije, i to najviše do 50 % od iznosa nominalne vrednosti poštanske marke za pisma težine do 20 grama.
Sredstva od poreza na promet usluga, naplaćena u vidu doplatne poštanske marke, uplaćuju se na uplatni račun Republike i koriste se u skladu sa propisom iz stava 1 ovog člana.
Bliže propise o načinu obračunavanja i plaćanja poreza na promet, kao i o sadržini i načinu vođenja evidencije, donosi ministar finansija i ekonomije.
IX KAZNENE ODREDBE
Novčanom kaznom od 2.000 do 200.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:
1) ako nabavljene proizvode koji predstavljaju materijal za reprodukciju upotrebi za druge svrhe (član 3);
2) ako, prilikom nabavke proizvoda, da prodavcu netačne podatke radi izbegavanja plaćanja poreza (član 4);
3) ako ne vodi knjigu datih izjava (član 5 stav 3);
4) ako postupi suprotno odredbi člana 11 stav 5 ovog zakona;
5) ako ne utvrđuje osnovicu posebno za svaku vrstu igara na sreću (član 15 stav 2);
6) ako obračunati porez na promet ne uplati ili ne uplati u propisanom roku (čl. 18, 19, 20, 21, 22, 23 i 25);
7) ako ne obavesti nadležan organ o odabranom načinu plaćanja poreza na promet (član 22 stav 2);
8) ako ne podnese ili ne podnese blagovremeno obračun poreza na promet (čl. 26 i 27);
9) ako u fakturu o prodaji proizvoda ne unese propisane podatke ili unese netačne podatke (član 35);
10) ako ne obezbedi podatke o poreskim osnovicama i poreskoj stopi (član 36 st. 1 i 2);
11) ako ne vodi ili vodi netačno, neuredno ili neažurno evidencije propisane ovim zakonom (čl. 36 st. 3, 4, 5, 6 i 7 );
12) ako ne izda kupcu račun ili isečak kasene trake prilikom prodaje proizvoda ili vršenja usluga (član 38);
13) ako kod promene poreskih stopa ne izvrši popis zaliha proizvoda ili ako u nove cene ne ukalkuliše povećani, odnosno smanjeni porez na promet (član 39);
14) ako ometa ovlašćeno lice prilikom vršenja kontrole obračuna i plaćanja poreza na promet (član 41);
15) ako nije dostavio nadležnom poreskom organu dokaz da je sredstva po osnovu povraćaja poreza na promet preneo na kupca (član 42 stav 6);
16) ako u roku ne uplati paušalni porez na promet usluga (član 46 stav 1);
17) ako novčana sredstva poreza na promet usluga naplaćena u vidu doplatne marke ne uplati na propisan račun (član 49).
Za radnje iz stava 1 ovog člana kazniće se za prekršaj i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 100 do 10.000 dinara.
Novčanom kaznom u visini od dvostrukog do desetostrukog iznosa neobračunatog poreza na promet, a najmanje u visini od 25.000 dinara, kazniće se za prekršaj poreski obveznik - pravno lice ako ne obračuna ili obračuna netačno porez na promet (čl. 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25 i 46 stav 1).
Za radnje iz stava 1 ovog člana kazniće se za prekršaj i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 100 do 10.000 dinara.
Novčanom kaznom od 1.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice - preduzetnik:
1) ako nabavljene proizvode koji predstavljaju materijal za reprodukciju upotrebi za druge svrhe (član 3);
2) ako, prilikom nabavke proizvoda da prodavcu netačne podatke radi izbegavanja poreza (član 4);
3) ako ne vodi knjigu datih izjava (član 5 stav 3);
4) ako postupi suprotno odredbi člana 11 stav 5 ovog zakona;
5) ako ne utvrđuje osnovice posebno za svaku vrstu igara na sreću (član 15 stav 2);
6) ako obračunati porez na promet ne uplati u propisanom roku (čl. 18, 19, 20, 21, 22, 23 i 25);
7) ako ne podnese ili neblagovremeno podnese obračun poreza na promet (čl. 26 i 27);
8) ako u fakturi o prodaji proizvoda ne unese propisane podatke ili unese netačne podatke (član 35);
9) ako ne vodi knjigu prometa i knjigu obračuna poreza na promet proizvoda, odnosno druge poreske evidencije propisane ovim zakonom ili ih vodi neažurno i netačno (član 37);
10) ako ne izda kupcu račun ili isečak kasene trake prilikom prodaje proizvoda ili pri vršenju usluga (član 38);
11) ako pri promeni poreskih stopa ne izvrši popis proizvoda na zalihama ili ako u nove cene ne ukalkuliše povećani, odnosno smanjeni porez na promet (član 39);
12) ako ometa ovlašćeno lice prilikom vršenja kontrole obračuna ili plaćanja poreza na promet (član 41);
13) ako nije dostavio nadležnom poreskom organu dokaz da je sredstva po osnovu povraćaja poreza na promet preneo na kupca (član 42 stav 6);
14) ako u roku ne uplati paušalni porez na promet usluga (član 46 st. 1 i 2);
15) ako ne obezbedi dokaz da je porez na promet proizvoda obračunat pri nabavci proizvoda (član 47 stav 3).
Novčanom kaznom u visini od dvostrukog do desetostrukog iznosa neobračunatog poreza na promet, a najmanje u visini od 15.000 dinara, kazniće se za prekršaj poreski obveznik - preduzetnik ako ne obračuna ili obračuna netačno porez na promet (čl. 18, 20, 21, 22, 23, 25 i 46 st. 1 i 2).
Novčanom kaznom od 1.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice - kupac proizvoda, odnosno korisnik usluge, koji neposredno po izlasku iz radnje ili drugog poslovnog objekta ne poseduje račun, odnosno isečak kasene trake (član 38 stav 5).
(Prestao da važi)
X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Obveznik poreza na promet dužan je da na dan početka primene ovog zakona izvrši popis zatečenih zaliha proizvoda u prodavnicama i drugim poslovnim jedinicama gde se vrši promet proizvoda na malo i da u prodajne cene zatečenih zaliha ukalkuliše (obračuna) porez na promet proizvoda po novim stopama.
Obveznik - držalac slobodne carinske prodavnice dužan je da na dan početka primene ovog zakona izvrši popis zatečenih zaliha proizvoda u tim prodavnicama.
Obveznik iz stava 2 ovog člana dužan je da u prodajne cene zatečenih proizvoda na zalihama, koje nije vratio inostranom dobavljaču, u skladu sa carinskim propisima, ukalkuliše (obračuna) porez na promet proizvoda.
Obračunati porez na promet proizvoda is stava 3 ovog člana uplaćuje se u roku od 60 dana od dana početka primene ovog zakona.
Prodavac cementa, betonskog gvožđa i svih vrsta blokova, cigli i crepa može da za iznos poreza na promet koji mu je, do dana početka primene ovog zakona, obračunao prethodni učesnik u prometu tih proizvoda, umanji naredne akontacije poreza na promet proizvoda.
Danom početka primene ovog zakona prestaje da važi Zakon o akcizama i porezu na promet ("Službeni glasnik RS", br. 43/94, 53/95, 24/96, 55/96, 1/97, 60/97, 42/98, 33/99, 48/99, 54/99 i 25/00), u delu kojim se uređuje porez na promet, osim odredbe člana 40 tačka 9), koji prestaje da važi 31. decembra 2001. godine.
Do donošenja propisa po odredbama ovog zakona, primenjivaće se propisi doneti na osnovu Zakona iz stava 1 ovog člana.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. aprila 2001. godine.
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o porezu na promet
("Sl. glasnik RS", br. 73/2001)
Član 3
Porez na promet proizvoda, odnosno porez na promet usluga u 2002. i 2003. godini, ne plaća se na:
1) sveže, odnosno smrznuto voće i povrće, sveže, odnosno smrznuto meso i ribu, i sveža jaja;
2) lekove koji su navedeni u listi lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava za zdravstveno osiguranje, u skladu sa propisima o zdravstvenom osiguranju, materijal za dijalizu, krv i krvne produkte, ortotička i protetička sredstva, kao i medicinska sredstva - proizvode koji se hirurški ugrađuju u organizam;
3) ogrevno drvo;
4) komunalne usluge.
Bliže propise šta se u smislu ovog zakona smatra ortotičkim i protetičkim sredstvima i medicinskim sredstvima - proizvodima koji se hirurški ugrađuju u organizam, donosi ministar nadležan za poslove zdravstva, po pribavljenom mišljenju ministra nadležnog za poslove finansija i ekonomije.
Član 4
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 2002. godine.
Samostalni član Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o porezu na promet
("Sl. glasnik RS", br. 80/2002)
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a odredbe člana 3 stav 1 i čl. 4 i 5 ovog zakona primenjuju se od 1. januara 2003. godine.
Samostalni član Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o porezu na promet
("Sl. glasnik RS", br. 70/2003)
Član 10
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".