ODLUKAO NAČINU I USLOVIMA VOĐENJA REGISTRA PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA I DAVANJU PODATAKA I MIŠLJENJA O BONITETU("Sl. glasnik RS", br. 83/2004) |
1. Ovom odlukom uređuju se način i uslovi vođenja registra podataka o bonitetu pravnih lica i način davanja podataka i mišljenja o tom bonitetu.
Poslove iz stava 1 ove tačke obavlja Narodna banka Srbije.
2. Pravnim licima, u smislu ove odluke, smatraju se preduzeća i zadruge, banke i druge finanansijske organizacije, društva za osiguranje, posredovanje i zastupanje u osiguranju i druge usluge u osiguranju (u daljem tekstu: društva za osiguranje) i brokerskodilerska društva.
3. Narodna banka Srbije, u smislu ove odluke, obavlja sledeće poslove:
1) vodi registar podataka o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: registar boniteta), koji sadrži izvorne i izvedene podatke, standardizovane pokazatelje i dokumente o bonitetu pravnih lica u zemlji (u daljem tekstu: podaci o bonitetu pravnih lica);
2) vodi, u okviru registra boniteta, podregistar statusnih podataka o pravnim licima;
3) vodi, u okviru registra boniteta, podregistar metodološki uređenih podataka iz finansijskih izveštaja u komparativnim vremenskim serijama;
4) pribavlja i preuzima podatke o bonitetu pravnih lica od nadležnih organa i tih lica;
5) obrađuje, ažurira i skladišti dokumente i podatke o bonitetu pravnih lica;
6) izrađuje izveštaje o bonitetu pravnih lica i vodi dokumentacionu bazu tih izveštaja;
7) daje korisnicima podataka podatke o bonitetu pravnih lica i izveštaje o tom bonitetu;
8) daje mišljenja o bonitetu pravnih lica;
9) čuva podatke o bonitetu pravnih lica.
4. Narodna banka Srbije može obavljati i sledeće poslove:
1) pružanje usluga, na zahtev korisnika (specijalni aranžmani) , u skladu sa Metodologijom za utvrđivanje podataka i pokazatelja o bonitetu pravnih lica - opšti i poseban deo (u daljem tekstu: Metodologija);
2) izradu makroekonomskih informacija i analiza za potrebe državne zajednice Srbija i Crna Gora i Republike Srbije;
3) pružanje drugih usluga u vezi sa poslovima koje obavlja u smislu ove odluke.
5. Korisnici podataka o bonitetu pravnih lica, u smislu ove odluke, jesu domaća i strana pravna i fizička lica, banke, agencije za rangiranje (rejting) i druge agencije, Komisija za hartije od vrednosti i druge finansijske institucije, naučno-istraživačke institucije i drugi zainteresovani korisnici.
6. Narodna banka Srbije o bonitetu pravnih lica vodi sledeće podatke:
1) podatke kojima Narodna banka Srbije raspolaže iz registara i evidencija koje vodi (jedinstveni registar računa, evidencije prinudne naplate, registar finansijskih izveštaja, mišljenja revizora, registar banaka i drugih finansijskih organizacija kojima je izdala dozvole za rad, registar banaka kojima je izdala ovlašćenja za obavljanje poslova sa inostranstvom i registri podataka o društvima za osiguranje, kojima je izdala dozvolu za obavljanje navedenih poslova);
2) podatke kojima Agencija za privredne registre raspolaže iz Registra privrednih subjekata;
3) podatke kojima Zavod za statistiku Republike Srbije raspolaže iz registra koji on vodi;
4) podatke kojima raspolaže Komisija za hartije od vrednosti;
5) podatke kojima raspolažu organi Republike Srbije nadležni za privatizaciju, o toku privatizacije;
6) podatke kojima raspolažu berze;
7) podatke kojima trgovinski sudovi raspolažu iz evidencija o pokrenutim postupcima prinudnog poravnanja, stečaja ili likvidacije;
8) podatke kojima banke i druge finansijske organizacije raspolažu iz izveštaja o poslovanju koje su dužne da dostave Narodnoj banci Srbije u skladu s čl. 26 i 27 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama ("Službeni list SRJ", br. 32/93, 61/95, 44/99 i 36/2002 i "Službeni glasnik RS", broj 72/2003);
9) podatke koje Narodnoj banci Srbije neposredno dostavljaju pravna lica.
Podatke iz stava 1 odredbe od 2 do 7 ove tačke Narodna banka Srbije pribavlja od organa i pravnih lica iz tih odredaba, na osnovu ugovora koje sa njima zaključuje.
Ugovore iz stava 2 ove tačke, u ime Narodne banke Srbije, zaključuje guverner ili lice koje on ovlasti.
Izuzetno, Narodna banka Srbije podatke iz stava 1 odredbe pod 4, 6 i 7 ove tačke preuzima i sa sajta organa i pravnih lica iz tih odredaba, odnosno iz službenih glasila u kojima se ti podaci objavljuju u skladu sa zakonom.
7. Podaci iz tačke 6 ove odluke smatraju se izvornim podacima, i to:
1) statusni podaci o pravnom licu: o identifikaciji, o osnivanju, osnivačima i osnivačkom kapitalu, o klasifikaciji delatnosti, o veličini pravnog lica, o ovlašćenjima i odgovornostima, o zastupanju, o delovima pravnog lica, o povezivanju, o upravljanju, o privatizaciji, o platnom prometu, o statusnim promenama, o prinudnom poravnanju, stečaju i likvidaciji i ostali statusni podaci;
2) računovodstveni podaci o pravnom licu iz godišnjih, usvojenih i konsolidovanih finansijskih izveštaja, a za banke i druge finansijske organizacije i iz bilansa stanja sa prilozima, bilansa uspeha, izveštaja o visini kapitala i ostvarenim pokazateljima poslovanja i izveštaja o klasifikaciji bilansne aktive i vanbilansnih stavki;
3) mišljenja revizora o izvršenoj reviziji finansijskih izveštaja pravnih lica;
4) podaci o danima kada je pravno lice nelikvidno, tj. kada na računima kod banaka nema dovoljno sredstava za isplatu osnova i naloga iz člana 47 Zakona o platnom prometu;
5) podaci o hartijama od vrednosti - akcijama iz finansijskih izveštaja o osnovnom (akcijskom) kapitalu i njegovoj strukturi, o akcijama - po vrstama, podaci o dobiti, dividendama i neraspoređenoj dobiti i podaci o smanjenju, odnosno povećanju kapitala;
6) podaci o emisiji kratkoročnih i dugoročnih hartija od vrednosti iz registra Komisije za hartije od vrednosti;
7) podaci o tržišnoj vrednosti akcija i berzanskom kursu akcija iz evidencija berze.
8. Izvedeni podaci su izvorni podaci iz tačke 7 ove odluke iskazani kao:
1) individualni i zbirni pokazatelji za ocenu boniteta pravnih lica;
2) podaci agregirani po klasifikaciji delatnosti, veličini pravnih lica, vlasničkoj strukturi, ovlašćenjima, statusu, oblicima organizovanja, vrsti poslova i teritorijalnoj pripadnosti.
9. Način utvrđivanja i obelodanjivanja podataka o bonitetu pravnih lica za potrebe registra boniteta i sadržine izveštaja o bonitetu pravnih lica, mišljenja o bonitetu pravnih lica i kataloga podataka o bonitetu pravnih lica, uređuju se Metodologijom - opšti deo, koja je data uz ovu odluku i njen je sastavni deo.
Način iskazivanja i izračunavanja podataka o bonitetu pravnih lica, u komparatavnim vremenskim serijama, bliže se uređuje Metodologijom - poseban deo.
10. Registar boniteta je jedinstvena centralizovana elektronska baza podataka o bonitetu pravnih lica obrađenih u skladu sa ovom odlukom i Metodologijom.
Podaci iz registra boniteta dostupni su korisnicima podataka preko organizacionih jedinica Narodne banke Srbije koje obavljaju poslove boniteta, kao i preko interneta, pod uslovima određenim ovom odlukom. Spisak organizacionih jedinica (filijala i ekspozitura) odštampan je kao Prilog 1 uz ovu odluku i njen je sastavni deo.
11. Podaci i izveštaji o bonitetu pravnih lica daju se na osnovu zahteva ovlašćenog lica korisnika podataka (u daljem tekstu: zahtev), na obrascima BON - ZAHTEV 1 i BON - ZAHTEV 3, koji su odštampani uz ovu odluku i njen su sastavni deo.
Korisnik podataka jednim zahtevom može od Narodne banke Srbije tražiti podatke samo o jednom pravnom licu, osim zahteva iz tačke 4 odredba pod 1 ove odluke.
12. Podaci i izveštaji o bonitetu pravnih lica daju se u pismenoj formi ili elektronski, i to bez pečata i potpisa.
Korisnici podataka su dužni da podatke o bonitetu pravnih lica koriste samo za potrebe navedene u zahtevu.
Podatke i izveštaje o bonitetu pravnih lica, u izvornom obliku, korisnici podataka ne mogu objavljivati, niti ih davati ostalim pravnim i fizičkim licima, osim kada zahtevaju podatke o svom bonitetu, a za potrebe navedene u zahtevu.
13. Podaci o bonitetu pravnih lica koji predstavljaju poslovnu tajnu daju se samo uz prethodnu pismenu saglasnost tih lica.
Saglasnost iz stava 1 ove tačke može biti pojedinačna (koja se daje za svaki konkretan slučaj) i opšta (koja se daje unapred za određeni period), kao i saglasnost po osnovu članstva u Klubu boniteta (zaključivanjem ugovora o pristupu u Klub boniteta i prihvatanjem pravila tog kluba).
Ugovor iz stava 2 ove tačke zaključuje guverner ili lice koje on ovlasti.
14. Narodna banka Srbije ne daje podatke o bonitetu pravnih lica nad kojima je otvoren stečajni postupak ili postupak likvidacije, osim kada to pravno lice zatraži podatke o svom bonitetu.
15. Mišljenje o bonitetu pravnih lica daje se na osnovu zahteva korisnika, na Obrascu BON - ZAHTEV 2, koji je odštampan uz ovu odluku i njen je sastavni deo.
16. Za davanje podataka, izveštaja i mišljenja o bonitetu pravnih lica - Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu u skladu sa odlukom kojom je utvrđena jedinstvena tarifa po kojoj se naplaćuje naknada za usluge koje vrši Narodna banka Srbije.
17. U registru boniteta se o bonitetu pravnih lica vode podaci za period od najmanje deset godina, počev od 1994. godine, u kojim rokovima se čuva i dokumentacija na osnovu koje su ti podaci uneti u registar boniteta.
Podaci i izveštaji o bonitetu dati korisnicima čuvaju se u Narodnoj banci Srbije godinu dana.
18. Narodna banka Srbije odgovorna je za istovetnost podataka koje daje sa izvornim podacima i za usklađenost tih podataka sa Metodologijom.
19. Do početka rada Registra privrednih subjekata u okviru Agencije za privredne registre podatke iz tačke 6 odredba pod 2 ove odluke, Narodna banka Srbije vodi na osnovu podataka kojima raspolažu trgovinski sudovi iz registra pravnih lica.
Podatke iz stava 1 ove tačke Narodna banka Srbije preuzima iz službenih glasila u kojima se ti podaci objavljuju u skladu sa zakonom.
20. Način i uslovi vođenja registra boniteta i davanje podataka i mišljenja o bonitetu, uređeni ovom odlukom, primenjivaće se do prenošenja ovih poslova u nadležnost drugog organa, odnosno drugog pravnog lica, u skladu sa zakonom.
21. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu i uslovima vođenja registra podataka o bonitetu pravnih lica i davanju podataka i mišljenja o bonitetu ("Službeni list SRJ", broj 71/2002).
22. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", osim tačke 15 te odluke, koja stupa na snagu 1. jula 2005. godine.
METODOLOGIJA
ZA UTVRĐIVANJE PODATAKA I POKAZATELJA O BONITETU PRAVNIH LICA
OPŠTI DEO
I OPŠTE ODREDBE
1. Ovom metodologijom uređuju se način utvrđivanja i obelodanjivanja podataka i pokazatelja o bonitetu pravnih lica potrebnih za vođenje registra podataka o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: registar boniteta), sadržina izveštaja o bonitetu pravnih lica, mišljenja o bonitetu pravnih lica i kataloga podataka o bonitetu pravnih lica.
Poslovi u vezi s registrom boniteta obavljaju se u Narodnoj banci Srbije - organizacionom delu koji vodi registar podataka o bonitetu (u daljem tekstu: Narodna banka Srbije).
2. Ovom metodologijom utvrđuju se statusni podaci, računovodstveni podaci i pokazatelji, podaci iz izveštaja o reviziji, podaci o danima nelikvidnosti, podaci o hartijama od vrednosti i drugi relevantni podaci.
II PODACI I POKAZATELJI O BONITETU PRAVNIH LICA
Statusni podaci
3. Izvori statusnih podataka o bonitetu pravnih lica su sledeći: Narodna banka Srbije (jedinstveni registar računa, registar banaka i drugih finansijskih organizacija kojima je Narodna banka Srbije izdala dozvolu za rad, registar banaka kojima je Narodna banka Srbije izdala ovlašćenje za obavljanje poslova sa inostranstvom, registar podataka o društvima za osiguranje kojima je Narodna banka Srbije izdala dozvolu za obavljanje poslova osiguranja), registar jedinica razvrstavanja Zavoda za statistiku Republike Srbije, registri privrednih subjekata Agencije za privredne registre, odnosno registar pravnih lica trgovinskih sudova, registri Komisije za hartije od vrednosti, evidencije kojima raspolažu organi Republike Srbije nadležni za privatizaciju, o toku privatizacije, kao i podaci koje pravna lica dostavljaju neposredno.
Izvori podataka iz stava 1 ove tačke utvrđeni su Zakonom o platnom prometu, Zakonom o preduzećima ("Službeni list SRJ", br. 29/96, 29/97, 59/98, 74/99, 9/2001 i 36/2002), Zakonom o postupku za upis u sudski registar ("Službeni list SRJ", broj 80/94), Zakonom o registraciji privrednih subjekata ("Službeni glasnik RS", broj 55/2004), Zakonom o klasifikaciji delatnosti i o registru jedinica razvrstavanja ("Službeni list SRJ", br. 31/96, 12/98, 59/98 i 74/99), Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata ("Službeni list SRJ", broj 65/2002 i "Službeni glasnik RS", br. 57/2003 i 55/2004), Zakonom o računovodstvu ("Službeni list SRJ", br. 46/96, 74/99, 22/2001 i 71/2001), Zakonom o reviziji računovodstvenih izveštaja ("Službeni list SRJ", br. 30/96, 74/99 i 71/2001), Zakonom o računovodstvu i reviziji ("Službeni list SRJ", broj 71/2002), Zakonom o Narodnoj banci Jugoslavije ("Službeni list SRJ", br. 32/93, 41/94, 61/95, 29/97, 44/99 i 73/2000), Zakonom o Narodnoj banci Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 72/2003 i 55/2004), Zakonom o osnovama promene vlasništva društvenog kapitala ("Službeni list SRJ", br. 29/96, 29/97, 59/98 i 74/99), i Zakonom o privatizaciji ("Službeni glasnik RS", br. 38/2001 i 18/2003).
4. Ovom metodologijom standardizovani su sledeći statusni podaci o bonitetu pravnih lica:
- o identifikaciji,
- o osnivanju,
- o osnivačima i osnivačkom kapitalu,
- o klasifikaciji delatnosti,
- o veličini pravnog lica,
- o ovlašćenjima,
- o odgovornosti,
- o zastupanju,
- o delovima pravnog lica,
- o povezivanju,
- o upravljanju,
- o privatizaciji,
- o platnom prometu,
- o statusnim promenama (spajanje novim osnivanjem ili preuzimanjem, podela i promena oblika organizovanja),
- o prinudnom poravnanju, stečaju i likvidaciji,
- ostali podaci.
5. Statusni podaci o bonitetu pravnih lica prate se i ažuriraju u skladu s njihovim nastajanjem i njihovim promenama.
6. Statusni podaci o bonitetu pravnih lica su javni podaci kojima Narodna banka Srbije raspolaže iz evidencija i registara koje vodi, kao i koje pribavlja iz evidencija i registara organa i organizacija iz tačke 3 stav 1 ove metodologije.
Računovodstveni podaci i pokazatelji
7. Jednoobraznost evidencija računovodstvenih podataka i pokazatelja po grupama pravnih lica obezbeđuje se podzakonskim aktima donetim u skladu sa Zakonom o računovodstvu, odnosno Zakonom o računovodstvu i reviziji, kojima se propisuju posebni kontni okviri i sadržaj pojedinih računa u kontnim okvirima, i to posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za društva za osiguranje, posredovanje i zastupanje u osiguranju i druge usluge u osiguranju (u daljem tekstu: društva za osiguranje) i brokersko-dilerska društva.
8. Izvori računovodstvenih podataka za utvrđivanje boniteta pravnih lica su godišnji, usvojeni i konsolidovani finansijski izveštaji preduzeća i zadruga, banaka i drugih finansijskih organizacija, društava za osiguranje i brokersko-dilerskih društava, koji se vode u registru finansijskih izveštaja u skladu sa propisima, a obezbeđuju se korišćenjem podataka iz:
- bilansa stanja,
- bilansa uspeha,
- dodatnog računovodstvenog izveštaja - Aneksa,
- izveštaja o raspodeli rezultata i pokriću gubitka za prethodnu godinu,
- bilansa tokova gotovine,
- izveštaja o novčanim tokovima,
- izveštaja o promenama na kapitalu,
- napomena uz finansijske izveštaje.
Izvori računovodstvenih podataka za utvrđivanje boniteta banaka i drugih finansijskih organizacija su i izveštaji o poslovanju koje banke i druge finansijske organizacije dostavljaju Narodnoj banci Srbije u skladu sa čl. 26 i 27 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama, a obezbeđuju se korišćenjem podataka iz:
- reklasifikovanog bilansa stanja zaključno sa 2002. godinom,
- bilansa stanja sa prilozima počev od 2003. godine,
- reklasifikovanog bilansa uspeha zaključno sa 2002. godinom,
- bilansa uspeha počev od 2003. godine,
- izveštaja o visini kapitala i ostvarenim pokazateljima poslovanja (Obrazac BON),
- izveštaja o klasifikaciji bilansne aktive i vanbilansnih stavki (Obrazac KA).
Izvori podataka iz st. 1 i 2 ove tačke definisani su Zakonom o računovodstvu, Zakonom o računovodstvu i reviziji, Zakonom o Narodnoj banci Srbije i Zakonom o bankama i drugim finansijskim organizacijama.
Izvori podataka iz st. 1 i 2 ove tačke vode se u Narodnoj banci Srbije, a način prikupljanja, obrade i korišćenja tih podataka propisan je podzakonskim aktima donetim na osnovu zakona navedenih u stavu 3 te tačke.
9. Računovodstveni podaci i pokazatelji o bonitetu pravnih lica iz finansijskih izveštaja izračunavaju se u vremenskim serijama od najmanje 10 godina - pri čemu je bazna 1994. godina, i to tako što se prvom sledećom godinom eliminiše prva godina iz vremenske serije.
Izuzetno od stava 1 ove tačke, za podatke i pokazatelje o bonitetu banaka i drugih finansijskih organizacija iz tačke 8 stav 2 ove metodologije, bazna godina je 2000. godina, a za usvojene finansijske izveštaje, bazna godina je 2002. godina.
10. Registar boniteta sadrži izvorne računovodstvene podatke za banke i druge finansijske organizacije, iz izveštaja o poslovanju, iz tačke 8 stav 2 ove metodologije.
11. Prvi (izvedeni) nivo vremenske serije podataka iz finansijskih izveštaja, počev od 1994. godine, izračunava se sažimanjem pozicija bilansa stanja i bilansa uspeha u skladu sa Zakonom o računovodstvu iz 1996. godine, a iskazuju se samo bilansne pozicije bitne za izračunavanje pokazatelja, odnosno bilansne pozicije koje obuhvataju pripremanje bilansa za analizu.
Podaci iz stava 1 ove tačke izračunavaju se na osnovu izvornih podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja počev od 1994. godine i usvojenih finansijskih izveštaja počev od 2002. godine, u skladu sa zakonom koji je bio na snazi u godini za koju su podaci iskazani.
Podaci iz stava 1 ove tačke standardizovani su po grupama pravnih lica, i to u vremenskim serijama za:
1) preduzeća i zadruge:
- sažeti bilans stanja, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- sažeti bilans uspeha, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- sažeti bilans tokova gotovine (velika i srednja preduzeća), zaključno sa 2003. godinom,
- sažeti izveštaj o novčanim tokovima, počev od 2004. godine,
- dodatni računovodstveni izveštaj - Aneks, zaključno sa 2003. godinom,
- bilans stanja pripremljen za utvrđivanje neto obrtnog fonda, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- bilans uspeha pripremljen za utvrđivanje pokazatelja o uspešnosti poslovanja, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- izveštaj o raspodeli rezultata i pokriću gubitka za prethodnu godinu, zaključno sa 2003. godinom,
- izveštaj o promenama na kapitalu, počev od 2004. godine,
- napomene uz finansijske izveštaje, počev od 2004. godine;
2) banke i druge finansijske organizacije:
- sažeti bilans stanja, zaključno sa 2002. godinom i počev od 2003. godine,
- sažeti bilans uspeha zaključno sa 2002. godinom i počev od 2003. godine,
- sažeti bilans tokova gotovine, zaključno sa 2002. godinom,
- sažeti izveštaj o novčanim tokovima, počev od 2003. godine,
- dodatni računovodstveni izveštaj - Aneks, zaključno sa 2002. godinom,
- bilans stanja pripremljen za analizu po ročnosti i po poreklu (dinarski i devizni) zaključno sa 2002. godinom,
- bilans stanja pripremljen za utvrđivanje pokazatelja zaključno sa 2002. godinom i počev od 2003. godine,
- bilans uspeha pripremljen za utvrđivanje pokazatelja o uspešnosti poslovanja zaključno sa 2002. godinom i počev od 2003. godine,
- izveštaj o raspodeli rezultata i pokriću gubitka za prethodnu godinu, zaključno sa 2002. godinom,
- izveštaj o promenama na kapitalu, počev od 2003. godine,
- napomene uz finansijske izveštaje, počev od 2003. godine;
3) društva za osiguranje:
- sažeti bilans stanja, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- sažeti bilans uspeha, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- sažeti bilans tokova gotovine, zaključno sa 2003. godinom,
- sažeti izveštaj o novčanim tokovima, počev od 2004. godine,
- dodatni računovodstveni izveštaj - Aneks, zaključno sa 2003. godinom,
- bilans stanja pripremljen za analizu, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- bilans uspeha pripremljen za utvrđivanje pokazatelja o uspešnosti poslovanja, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- izveštaj o raspodeli rezultata i pokriću gubitka za prethodnu godinu, zaključno sa 2003. godinom,
- izveštaj o promenama na kapitalu, počev od 2004. godine,
- napomene uz finansijske izveštaje, počev od 2004. godine;
4) brokersko-dilerska društva:
- sažeti bilans stanja, počev od 1998. do 2003. godine i od 2004. godine,
- sažeti bilans uspeha, počev od 1998. do 2003. godine i od 2004. godine,
- dodatni računovodstveni izveštaj - Aneks, zaključno sa 2003. godinom,
- bilans stanja pripremljen za analizu, počev od 1998. do 2003. godine i od 2004. godine,
- bilans uspeha pripremljen za utvrđivanje pokazatelja o uspešnosti poslovanja, počev od 1998. do 2003. godine i od 2004. godine,
- izveštaj o raspodeli rezultata i pokriću gubitka za prethodnu godinu, zaključno sa 2003. godinom,
- izveštaj o promenama na kapitalu, počev od 2004. godine,
- napomene uz finansijske izveštaje, počev od 2004. godine.
12. Drugi (izvedeni) nivo vremenske serije podataka za banke i druge finansijske organizacije, počev od 2000. godine, izračunava se sažimanjem pozicija iz izveštaja o poslovanju banaka i drugih finansijskih organizacija navedenih u tački 8 stav 2 ove metodologije.
Podaci iz stava 1 ove tačke standardizovani su kao:
- sažeti reklasifikovani bilans stanja zaključno sa 2002. godinom,
- sažeti bilans stanja počev od 2003. godine,
- sažeti reklasifikovani bilans uspeha zaključno sa 2002. godinom,
- sažeti bilans uspeha počev od 2003. godine,
- reklasifikovani ročni i valutni podbilans zaključno sa 2002. godinom.
13. Treći (izvedeni) nivo vremenske serije podataka, za složena pravna lica, počev od 1998. godine, izračunava se sažimanjem podataka iz konsolidovanih finansijskih izveštaja sastavljenih u skladu sa zakonom koji je bio na snazi u godini za koju su podaci iskazani, i to za:
1) preduzeća i zadruge:
- sažeti bilans stanja, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- sažeti bilans uspeha, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- dodatni računovodstveni izveštaj - Aneks, zaključno sa 2002. godinom,
2) banke i druge finansijske organizacije:
- sažeti bilans stanja, zaključno sa 2002. godinom i počev od 2003. godine,
- sažeti bilans uspeha, zaključno sa 2002. godinom i počev od 2003. godine,
- dodatni računovodstveni izveštaj - Aneks, zaključno sa 2002. godinom,
3) društva za osiguranje:
- sažeti bilans stanja, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- sažeti bilans uspeha, zaključno sa 2003. godinom i počev od 2004. godine,
- dodatni računovodstveni izveštaj - Aneks, zaključno sa 2002. godinom.
Za zavisna pravna lica koja u konsolidovane izveštaje matičnog pravnog lica nisu uključena zbog malog značaja različitih delatnosti koje obavljaju i drugih razlika, iako ispunjavaju uslove predviđene za konsolidaciju - bonitet se utvrđuje na osnovu podataka iz njihovih bilansa.
14. Četvrti (izvedeni) nivo vremenske serije podataka, počev od 1994. godine, čine zbirni podaci pravnih lica razvrstani po kriterijumima, i to za:
1) preduzeća i zadruge:
- klasifikacija delatnosti (oblast i grana),
- veličina pravnog lica (velika, srednja, mala),
- vlasnička struktura (državna, društvena, privatna, zadružna i mešovita),
- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna pokrajina Vojvodina i Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija, zaključno sa 1999. godinom, odnosno Republika Srbija bez Autonomne pokrajine Kosova i Metohije, Republika Srbija bez autonomnih pokrajina i Autonomna pokrajina Vojvodina, počev od 2000. godine);
2) banke i druge finansijske organizacije:
a) za banke:
- status (ukupno banke i banke koje imaju dozvolu za rad), počev od 2002. godine,
- ovlašćenja za obavljanje poslova sa inostranstvom (veliko, srednje i malo do 2002. godine, a od 2003. godine ovlašćenje),
- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna pokrajina Vojvodina i Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija, zaključno sa 1999. godinom, odnosno Republika Srbija bez Autonomne pokrajine Kosova i Metohije, Republika Srbija bez autonomnih pokrajina i Autonomna pokrajina Vojvodina, počev od 2000. godine);
b) za druge finansijske organizacije:
- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna pokrajina Vojvodina i Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija, zaključno sa 1999. godinom, odnosno Republika Srbija bez Autonomne pokrajine Kosova i Metohije, Republika Srbija bez autonomnih pokrajina i Autonomna pokrajina Vojvodina, počev od 2000. godine);
3) društva za osiguranje:
- oblici osnivanja (akcionarsko društvo za osiguranje, društvo za uzajamno osiguranje, agencije i ostale organizacije),
- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna pokrajina Vojvodina i Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija, zaključno sa 1999. godinom, odnosno Republika Srbija bez Autonomne pokrajine Kosova i Metohije, Republika Srbija bez autonomnih pokrajina i Autonomna pokrajina Vojvodina, počev od 2000. godine);
4) brokersko-dilerska društva:
- vrsta posla (brokerski, dilerski, poslovi market-mejkera, portfolio menadžera, agenta emisije, pokrovitelja emisije i investicionog savetnika),
- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna pokrajina Vojvodina i Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija, zaključno sa 1999. godinom, odnosno Republika Srbija bez Autonomne pokrajine Kosova i Metohije, Republika Srbija bez autonomnih pokrajina i Autonomna pokrajina Vojvodina, počev od 2000. godine).
Izvedeni podaci iz stava 1 ove tačke izračunavaju se (grupišu) iz vremenskih serija podataka iz prvog nivoa i to posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za društva za osiguranje, i za brokersko-dilerska društva.
15. Pokazatelji za ocenu boniteta pravnih lica utvrđuju se na osnovu računovodstvenih podataka iz tač. od 11 do 14 ove metodologije.
Peti (izvedeni) nivo vremenske serije pokazatelja iz stava 1 ove tačke, počev od 1994. godine, izračunava se iz prvog, drugog, trećeg i četvrtog nivoa podataka, i to posebno za:
1) preduzeća i zadruge:
- pokazatelji imovinske strukture (intenzitet ulaganja u osnovna sredstva, intenzitet finansijskih ulaganja, intenzitet ulaganja u obrtnu imovinu, stepen otpisanosti osnovnih sredstava, kvota otpisa osnovnih sredstava),
- pokazatelji poslovne aktivnosti (odnos osnovnih sredstava i poslovnih sredstava, koeficijent obrta ukupne imovine, koeficijent obrta potraživanja od kupaca, vreme vezivanja potraživanja od kupaca, koeficijent obrta obaveza prema dobavljačima, vreme vezivanja obaveza prema dobavljačima),
- pokazatelji strukture kapitala (kvota sopstvenog kapitala, kvota pozajmljenog kapitala, stepen zaduženosti preduzeća),
- pokazatelji likvidnosti (pokazatelji dugoročne kongruencije rokova, statički pokazatelji likvidnosti, neto obrtni fond, racio neto obrtnog fonda, stepen pokrića zaliha neto obrtnim fondom, trajnost otplata),
- dinamički pokazatelji likvidnosti (cash flow, funds flow),
- pokazatelji uspešnosti (rentabilnost sopstvenog kapitala pre i posle oporezivanja, rentabilnost ukupnog kapitala pre i posle oporezivanja, marža dobitka, kvota raspodele, rentabilitet imovine neophodne preduzeću, učešće kamate u ukupnom prihodu, levarige faktor, levarige rizik, stopa rasta sopstvenog kapitala),
- pokazatelji tržišne vrednosti (zarade po akciji, dividendna stopa, bilansna vrednost po akciji, berzanski kurs akcije, racio cena/zarada po akciji, racio plaćanja dividendi),
- pokazatelji budućeg razvoja (kvota rasta preduzeća, troškovi istraživanja i razvoja),
- i druge pokazatelje na osnovu zahteva;
2) banke i druge finansijske organizacije:
a) iz finansijskih izveštaja:
- pokazatelji finansijske snage (obim aktive, dobitak ili gubitak),
- pokazatelji profitabilnosti (stopa prinosa na aktivu, stopa ukamaćenosti aktive - bruto i neto, stopa prinosa na kapital, stopa prinosa na prosečno angažovani kapital, stopa prinosa na akcijski kapital, stopa prinosa na prosečno angažovani akcijski kapital, cena tuđeg kapitala, vrednost prihoda prema ukupnoj vrednosti aktive, prosečna vrednost kamatonosne aktive prema prosečnoj aktivi, rentabilnost trajnog kapitala),
- pokazatelji strukture bilansa (kvalitet dinarskog portfelja zaključno sa 2002. godinom i ukupnog kreditnog portfelja, rezerva za gubitak u odnosu na neto gubitak, odnos sopstvenih i tuđih sredstava, stopa revalorizacije kapitala),
- pokazatelj efikasnosti poslovanja,
- pokazatelj produktivnosti,
- analiza marže (prihod od kamate u odnosu na ukupnu vrednost prihoda, troškovi kamata u odnosu na ukupne prihode),
- pokazatelji likvidnosti (stope tekuće primarne i sekundarne likvidnosti, učešće likvidne aktive u ukupnoj aktivi, stepen transformacije, GEP likvidnosti, osetljivost bilansa na promene u kamatnoj stopi, zaključno sa 2002. godinom),
- i druge pokazatelje na osnovu zahteva;
b) iz izveštaja o poslovanju koje banke i druge finansijske organizacije dostavljaju Narodnoj banci Srbije u skladu sa čl. 26 i 27 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama:
- pokazatelj strukture bilansa (stopa potencijalnog gubitka),
- pokazatelji likvidnosti (stopa likvidnosti, stepen transformacije, stope tekuće i sekundarne likvidnosti, učešće likvidne aktive u ukupnoj aktivi),
- pokazatelji strukture bilansa (kvalitet aktive, adekvatnost kapitala, plasmani u osnovna sredstva);
3) društva za osiguranje:
- opšti pokazatelj (učešće premije društva za osiguranje u ukupnoj premiji u Republici Srbiji),
- pokazatelji likvidnosti (opšti i rigorozni racio likvidnosti, stepen pokrivenosti obrtnih sredstava dugoročnim izvorima, stepen otpisa potraživanja, racio obrtnog fonda),
- pokazatelji finansijske strukture (I i II stepen pokrića, intenzitet finansijskih ulaganja, intenzitet obrtne imovine, kvote sopstvenog i pozajmljenog kapitala, stepen zaduženosti),
- pokazatelji uspešnosti (stepen pokrića poslovnih rashoda, rentabilitet sopstvenog i ukupnog kapitala posle oporezivanja, levarige faktor, neto dobitak po akciji),
- posebni pokazatelji (stepen pokrivenosti likvidiranih i rezervisanih šteta tehničkom premijom, ekonomičnost troškova sprovođenja osiguranja, premija osiguranja po radniku, troškovi sprovođenja osiguranja po radniku, stepen tehničke sigurnosti, stepen gotovinskog pokrića obaveza za štete i udele u štetama, stepen sigurnosti osiguravajućeg pokrića, stepen sigurnosnog potencijala);
- i druge pokazatelje na osnovu zahteva;
4) brokersko-dilerska društva:
- pokazatelji finansijske snage (obim aktive, ukupan kapital, dobitak, gubitak),
- pokazatelji likvidnosti (odnos kratkoročnih obaveza i potraživanja, koeficijent finansijske stabilnosti, odnos poslovnih prihoda i rashoda, odnos finansijskih prihoda i rashoda),
- pokazatelji strukture bilansa (učešće kratkoročnih potraživanja u aktivi, učešće kratkoročnih obaveza u pasivi, odnos osnovnog kapitala i aktive),
- pokazatelji profitabilnosti (kamatonosna aktiva, učešće prihoda od kamata u ukupnim prihodima, učešće prihoda od provizija u ukupnim prihodima, ostvarena razlika u ceni za dilera, stopa prinosa na ukupan kapital, stopa prinosa na sopstveni kapital, zarade po akciji),
- i druge pokazatelje na osnovu zahteva.
16. Za pokazatelje iz tačke 15 ove metodologije daje se naziv pokazatelja i njegovo značenje.
17. Računovodstveni podaci i pokazatelji kao podaci o bonitetu pravnog lica koji se daju na osnovu godišnjih finansijskih izveštaja, usvojenih i konsolidovanih finansijskih izveštaja pravnih lica - predstavljaju javne podatke.
Podaci iz izveštaja o poslovanju iz tačke 8 stav 2 ove metodologije mogu se davati korisnicima podataka ako su banke i druge finansijske organizacije dale saglasnost za njihovo korišćenje.
Mišljenje revizora
18. U skladu sa Zakonom o reviziji računovodstvenih izveštaja, odnosno sa Zakonom o računovodstvu i reviziji, revizija je obavezna za velika i srednja preduzeća, za banke i druge finansijske organizacije, za društva za osiguranje, za brokersko-dilerska društva, kao i za sve emitente koji svoje dugoročne hartije od vrednosti prodaju javnom ponudom. Izuzetno, od 2000. godine zaključno sa 2003. godinom, srednja preduzeća ne podležu obavezi revizije, osim onih preduzeća, zaključno sa godišnjim računom za 2001. godinu, u koja su strana lica uložila kapital najmanje u iznosu jedan milion SAD dolara ili u protivvrednosti drugih stranih sredstava plaćanja, i preduzeća koja su trajno uložila kapital u inostranstvu.
19. Izvor podataka o izvršenoj reviziji finansijskih izveštaja je evidencija (skeniranje ili prepis) mišljenja ovlašćenog revizora, odnosno revizora (u daljem tekstu: mišljenje revizora) koje usvoji nadležni organ pravnog lica kod koga je obavljena revizija, a koje revizor izrađuje na osnovu izveštaja o izvršenoj reviziji finansijskih izveštaja.
Izvor podataka iz stava 1 ove tačke definisan je Zakonom o reviziji računovodstvenih izveštaja i Zakonom o računovodstvu i reviziji. Evidencija podataka vodi se u Narodnoj banci Srbije počev od 2000. godine, a način obrade tih podataka (evidentiranje, skeniranje ili prepis) uređuje se uputstvima Narodne banke Srbije.
20. Standardizovani izveštaj o izvršenoj reviziji - podaci o reviziji finansijskih izveštaja, sadrži podatke iz evidencije o obavezi vršenja revizije finansijskih izveštaja i mišljenje revizora.
21. Podaci iz mišljenja revizora koje je usvojio nadležni organ pravnog lica predstavljaju javne podatke i koriste se za davanje podataka o bonitetu tog lica.
Podaci o danima nelikvidnosti
22. Izvor podataka o danima nelikvidnosti pravnog lica za utvrđivanje boniteta pravnih lica jeste Narodna banka Srbije, a ti se podaci dobijaju obradom podataka iz jedinstvenog registra računa, iz evidencija prinudne naplate i iz izvoda sa računa otvorenih kod banke koje dostavi pravno lice.
Ako se uvidom u izvode sa računa utvrdi da je pravno lice na određeni dan imalo dovoljno sredstava za isplatu osnova i naloga iz člana 47 Zakona o platnom prometu, u registru boniteta pravno lice se za taj dan vodi kao likvidno.
23. Podaci o danima nelikvidnosti pravnih lica izračunavaju se za poslednjih šest meseci do meseca u kome se daje izveštaj - na nivou mesečnih i dnevnih podataka za tekući mesec.
Podaci iz stava 1 ove tačke standardizovani su po sledećim grupama:
- likvidnost na dan koji prethodi danu sačinjavanja izveštaja;
- broj dana nelikvidnosti u tekućem mesecu;
- broj dana nelikvidnosti po mesecima;
- najduža neprekidna nelikvidnost u poslednjih šest meseci do meseca u kome se daje izveštaj i za tekući mesec do dana koji prethodi danu sačinjavanja izveštaja.
Podaci o hartijama od vrednosti
24. Izvori podataka o hartijama od vrednosti za bonitet pravnih lica su godišnji finansijski izveštaji, registri Komisije za hartije od vrednosti i berze.
Izvori podataka iz stava 1 ove tačke obezbeđuju podatke o:
- osnovnom (akcijskom) kapitalu i njegovoj strukturi,
- dobiti, dividendi i neraspoređenom dobitku,
- smanjenju, odnosno povećanju kapitala,
- emisiji kratkoročnih i dugoročnih hartija od vrednosti,
- akcijama po vrsti (obične i prioritetne),
- akcijama iz privatizacije,
- tržišnoj vrednosti akcija,
- berzanskom kursu akcija.
Izvori podataka iz stava 1 ove tačke definisani su Zakonom o računovodstvu i reviziji, Zakonom o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, Zakonom o osnovama promene vlasništva društvenog kapitala, Zakonom o privatizaciji, kao i drugim propisima, i vode se u Narodnoj banci Srbije, Komisiji za hartije od vrednosti i berzi. Način prikupljanja, korišćenja i obrade ovih podataka utvrđen je podzakonskim aktima navedenih zakona i uputstvima institucija nadležnih za obezbeđivanje podataka o hartijama od vrednosti.
25. Podaci i pokazatelji o hartijama od vrednosti pravnih lica koji se izračunavaju iz finansijskih izveštaja iskazuju se u vremenskim serijama od najmanje 10 godina, a podaci koji se pribavljaju od Komisije za hartije od vrednosti i berze - za tekuću kalendarsku godinu.
Podaci i pokazatelji iz tačke 24 ove metodologije su zarada po akciji, dividendna stopa, bilansna vrednost po akciji, berzanski kurs akcije, racio cene/zarade po akciji, racio plaćanja dividendi, a standardizovani su posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za društva za osiguranje i za brokersko-dilerska društva.
26. Podaci o hartijama od vrednosti iz tačke 24 metodologije predstavljaju javne podatke.
III IZVEŠTAJ O BONITETU PRAVNIH LICA
27. Izveštaj o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: izveštaj o bonitetu), u smislu ove metodologije, predstavlja sistematizovani minimalni set podataka i pokazatelja o pravnom licu.
28. Izveštaj o bonitetu sastoji se od sledećih delova:
- prvi deo - statusni podaci,
- drugi deo - računovodstveni pokazatelji,
- treći deo - mišljenje revizora,
- četvrti deo - izveštaj o izvršenoj kontroli poslovanja pravnog lica, zaključno sa godišnjim računom za 2001. godinu,
- peti deo - podaci o danima nelikvidnosti pravnog lica,
- šesti deo - pokazatelji o hartijama od vrednosti.
29. Prvi deo izveštaja o bonitetu sadrži set izabranih ažurnih statusnih podataka karakterističnih za svaku grupu pravnih lica na dan izrade ovog izveštaja, sa naznakom poslednje promene o:
- identifikaciji,
- osnivanju,
- osnivačima i osnivačkom kapitalu,
- klasifikaciji delatnosti,
- veličini pravnog lica,
- ovlašćenjima,
- odgovornostima,
- zastupanju,
- delovima pravnog lica,
- povezivanju,
- upravljanju,
- privatizaciji,
- platnom prometu,
- statusnim promenama,
- prinudnom poravnanju, stečaju i likvidaciji,
- ostali podaci.
30. Drugi deo izveštaja o bonitetu sadrži vremensku seriju seta izabranih individualnih računovodstvenih pokazatelja pravnog lica za pet poslednjih godina, zaključno s godinom koja prethodi godini u kojoj se daje taj izveštaj, kao i njihov odnos prema zbirnim pokazateljima iz tačke 14. ove metodologije. Ovaj deo sadrži i relevantne relacije (prosečne, minimalne i maksimalne veličine) za ocenu boniteta i njihovo značenje. Drugi deo izveštaja o bonitetu standardizovan je posebno za:
- preduzeća i zadruge (pokazatelji imovinske strukture, poslovne aktivnosti, strukture kapitala, likvidnosti, dinamičke likvidnosti, poslovne uspešnosti, tržišne vrednosti i budućeg razvoja);
- banke i druge finansijske organizacije (pokazatelji finansijske snage, profitabilnosti, strukture bilansa, efikasnosti poslovanja, produktivnosti, analize marže, a za likvidnost zaključno sa 2002. godinom);
- društva za osiguranje (pokazatelji likvidnosti, finansijske strukture i uspešnosti, kao i posebni pokazatelji);
- brokersko-dilerska društva (pokazatelji finansijske snage, likvidnosti, strukture bilansa i profitabilnosti).
31. Treći deo izveštaja o bonitetu sadrži poslednje verodostojno (skenirano) mišljenje revizora na osnovu izvršene revizije finansijskih izveštaja i podataka o obavezi vršenja revizije u prethodnom periodu.
32. Četvrti deo izveštaja o bonitetu predstavlja poslednji verodostojni (skenirani) izveštaj o kontroli, zaključno sa godišnjim računom za 2001. godinu.
33. Peti deo izveštaja o bonitetu sadrži podatke o danima nelikvidnosti za poslednjih šest meseci.
34. Šesti deo izveštaja o bonitetu sadrži set izabranih pokazatelja o hartijama od vrednosti za poslednjih pet godina (pokazatelji tržišne vrednosti), zaključno s godinom koja prethodi godini u kojoj se daje taj izveštaj.
35. Izveštaj o bonitetu sastavlja se posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za društva za osiguranje i za brokersko-dilerska društva.
IV MIŠLJENJE O BONITETU PRAVNIH LICA
Mišljenje o bonitetu preduzeća i zadruga
36. Uzimanjem u obzir seta minimalnog broja ili svih pokazatelja propisanih za preduzeće - formira se mišljenje (zaključak):
1) da je (ili nije) posmatrano preduzeće rentabilno;
2) da je (ili nije) posmatrano preduzeće sigurno i likvidno;
3) da je (ili nije) posmatrano preduzeće nezavisno;
4) da je (ili nije) posmatrano preduzeće sposobno za prilagođavanje;
5) da visina sopstvenog kapitala posmatranog preduzeća odgovara (ili ne odgovara) riziku;
6) da je (ili nije) politika raspodele posmatranog preduzeća u funkciji optimiziranja tržišne vrednosti akcija i preduzeća u celini;
7) da su indikatori budućeg rasta posmatranog preduzeća povoljni (ili nepovoljni).
Ovo mišljenje se formira ukrštanjem pokazatelja, njihovim poređenjem (u vremenu) s prosecima u privrednim oblastima, u industrijskim granama i sa očekivanjima, kao i sa opšteprihvaćenim standardima.
37. Da je preduzeće rentabilno (ili nije) potvrđuje naročito:
- stopa ukamaćenja ukupnog kapitala,
- stopa ukamaćenja sopstvenog kapitala,
- levarige efekt i levarige faktor rizika.
38. Da je preduzeće sigurno i likvidno (nesigurno i nelikvidno) potvrđuju:
- visina sopstvenog kapitala i rentabilno poslovanje;
- adekvatnost finansiranja, koja se ispoljava u vlasničkoj i ročnoj strukturi kapitala, finansiranju stalne imovine pre svega sopstvenim kapitalom, a dugoročno vezanih obrtnih sredstava dugoročnim kapitalom, što pretpostavlja pozitivni neto obrtni fond i aproksimaciju pokrića zaliha neto obrtnim fondom;
- usaglašena (sinhronizovana) brzina obrtanja potraživanja i kratkoročno pozajmljenog kapitala (obaveza);
- da veličina novčanog toka koji potiče iz poslovnog procesa (cash flow) ostvarenog u prošlosti indicira popravljanje ili održavanje mogućnosti plaćanja u budućnosti;
- da promena neto obrtnog fonda koji potiče iz svih novčanih tokova (a ne samo iz poslovnih) potvrđuje ili opovrgava prognozu održavanja sposobnosti plaćanja (likvidnosti).
39. Da je preduzeće nezavisno (ili nije) naročito garantuju: rentabilno poslovanje, visoki neto obrtni fond, brzo oslobađanje kapitala vezanog u imovini koja nije u novčanoj formi (brzo obrtanje imovine, ali i obaveza) i permanentna sposobnost plaćanja (likvidnost) - što sve minimizira mogućnost nametanja nepovoljnih zahteva poverioca.
40. Da je preduzeće sposobno (ili nije) za prilagođavanje izmenjenim uslovima poslovanja (zahtev fleksibilnosti), što je rizik konjukturnih kolebanja, ispoljen pre svega u širenju i sužavanju tržišta - potvrđuju zahtevi za dodatnim kapitalom ili potreba da se pozajmljeni kapital vrati. Zahtevana elastičnost u finansiranju podrazumeva adekvatno finansiranje i adekvatnu dispoziciju kapitala, što znači da je fiksne potrebe potrebno finansirati sopstvenim kapitalom, a varijabilne potrebe - pozajmljenim kapitalom.
41. Da visina sopstvenog kapitala preduzeća odgovara (ili ne odgovara) riziku (što znači da veći rizik zahteva veći sopstveni kapital) - jeste zahtev obrnuto srazmeran principu rentabilnosti (veća rentabilnost znači manji rizik, a to zahteva manji sopstveni kapital, i obrnuto). Za zaključivanje o tome kolika je pokrivenost rizika služe, pored pokazatelja rentabilnosti za različite periode u prošlosti, pokazatelji kao što su kvota sopstvenog kapitala i stopa zaduženosti.
42. Da je (ili nije) politika raspodele preduzeća u funkciji optimiziranja tržišne vrednosti akcija - potvrđuju berzanski, odnosno tržišni kurs akcija veći od bilansnog, rastući dobitak po akciji i kvota raspodele koja vodi računa o dividendi, ali i o rastu sopstvenih izvora.
43. Indikatori budućeg rasta preduzeća su naročito:
- brže reinvestiranje u postojeću imovinu od njenog otpisa;
- rastući troškovi istraživanja i razvoja;
- brže povećanje obima poslovanja (rast prihoda od prodaje) u odnosu na granu.
Eventualni raskorak između razvoja rentabilnosti, s jedne, i sigurnosti i likvidnosti, s druge strane, pretpostavlja prognozu posledica takvog raskoraka, kritičnu tačku u vremenskom pogledu i napomenu o merama za usaglašavanje razvoja rentabilnosti i održavanja finansijske ravnoteže.
Mišljenje o bonitetu banaka i drugih finansijskih organizacija
44. Uzimanjem u obzir seta minimalnog broja ili svih propisanih pokazatelja formira se mišljenje (zaključak) da je (ili nije) posmatrana banka ili druga finansijska organizacija:
1) likvidna,
2) sigurna,
3) rentabilna.
45. U analizi tržišnog položaja daju se komparativni podaci o banci i o drugim bankama, o drugoj finansijskoj organizaciji i o drugim finansijskim organizacijama, koji su predviđeni ovom metodologijom. Na osnovu te analize, donosi se zaključak o tržišnoj snazi banke ili druge finansijske organizacije.
46. U analizi trenda analizira se evolucija osnovnih bilansnih veličina banke ili druge finansijske organizacije u izabranoj vremenskoj seriji (uz ograde o uticaju inflacije, deviznog kursa i računovodstvenih politika). Posebno se analiziraju valutni i ročni podbilansi i izvodi zaključak o verovatnom kretanju veličina (hipotetička analiza, odnosno tzv. ako-onda analiza).
47. U analizi indikatora poslovanja daje se analiza indikatora profitabilnosti, likvidnosti, kvaliteta aktive, bilansne strukture i drugih pokazatelja (GEP likvidnosti, osetljivost na promene kamatne stope). Na osnovu te analize, izvode se zaključci o intenzitetu indikatora i o njihovom poređenju s normativnim ili prosečnim veličinama ili ekstremnim odstupanjima.
48. Zaključak o kreditnom riziku predstavlja rezime analiza iz tač. od 45 do 47 ove metodologije.
Ako postoje eliminatorni faktori, iz kojih sledi negativno mišljenje, oni se daju taksativno (otvoren postupak stečaja ili likvidacije, negativni cash flow, nelikvidnost, gubitak, stopa potencijalnih gubitaka iznad normativne itd). Takođe, navode se značajne činjenice koje mogu ugroziti nastavak poslovanja banke (velike blokade, neispunjeni multiplikatori, stalno maksimalno korišćenje obavezne rezerve).
Zaključci o kreditnom riziku posebno se odnose na:
- tržišnu poziciju i procenu razvoja (rast depozita, nove emisije, cena akcija),
- stabilnost i zadovoljavajući obim cash flow-a,
- stabilnost i adekvatnost dobiti,
- poboljšanje/pogoršanje kvaliteta aktive.
Mišljenje o bonitetu društva za osiguranje
49. Na osnovu utvrđenog seta računovodostvenih podataka za ocenu boniteta, mišljenje o bonitetu društva za osiguranje u funkciji ocene kreditne sposobnosti treba da ukaže na:
1) njegovu tržišnu poziciju,
2) sigurnost,
3) rentabilnost,
4) likvidnost.
50. Tržišna pozicija društva za osiguranje izvodi se analizom finansijske snage tog društva izražene u bilansnoj sumi, veličini kapitala i dobiti (gubitak), kao i poređenjem ovih veličina sa adekvatnim veličinama drugih društava za osiguranje ukupno - po oblicima organizovanja i teritorijalnoj pripadnosti.
51. Sigurnost društva za osiguranje analizira se na osnovu podataka o kapitalu, početnoj rezervi sigurnosti, dugoročnim rezervisanjima (matematička rezerva osiguranja života, rezerva sigurnosti, rezervisanja za masovnu i katastrofalnu štetu) i kratkoročnim rezervisanjima (prenosna premija, rezervisane štete).
Sigurnost društva za osiguranje posmatra se i kroz njegovo učešće u reosiguranju i saosiguranju, kao i kroz iznos premija, odnosno udela u naknadi štete po ovim osnovama.
Posebni pokazatelji koji se koriste u analizi sigurnosti su stepen pokrivenosti likvidiranih i rezervisanih šteta tehničkom premijom, stepen tehničke sigurnosti, stepen sigurnosti osiguravajućeg pokrića i stepen sigurnosnog potencijala. Ta analiza treba da ukaže i na rizike iz poslovanja samog društva za osiguranje - kroz pokazatelje stepena zaduženosti, kvote sopstvenog kapitala, obima garantnih rezervi i stepena naplativosti potraživanja.
52. Rentabilnost društva za osiguranje utvrđuje se analizom prihoda tog društva, po obimu i vrsti osiguranja, rekonstrukcijom tehničke premije i njene strukture, iznosom prenosnih premija i isplatom štete, kao i na osnovu seta pokazatelja o stepenu pokrića poslovnih rashoda, o stopi prinosa na sopstvena sredstva i o neto dobiti po akciji. Analitički se posmatraju troškovi sprovođenja osiguranja i iznosi rezervisanja, kao i tehnički rezultat osiguranja.
53. Analiza likvidnosti društva za osiguranje daje pregled kratkoročne likvidnosti društva, posebno sa stanovišta pokrića kratkoročnih obaveza likvidnim sredstvima. U tu svrhu koriste se opšti i rigorozni racio obrtnog fonda.
Iz analize gotovinskog toka utvrđuje se sposobnost društva da generiše dovoljnu likvidnost.
54. Na osnovu navedenih analiza utvrđuje se tekuća kreditna sposobnost društva za osiguranje i projektuje trend kreditne sposobnosti društva, i to posebno:
- razvoj (evolucija) tržišnog položaja,
- adekvatnost novčanog toka,
- stepen pokrivenosti rizika koji se osiguravaju,
- sposobnost za nastavak poslovanja (pokriće sopstvenih rizika).
Mišljenje o bonitetu brokersko-dilerskih društava
55. Uzimanjem u obzir seta minimalnog broja ili svih propisanih pokazatelja, formira se mišljenje (zaključak) da je (ili nije) posmatrano brokersko-dilersko društvo:
1) sigurno (finansijska snaga),
2) likvidno,
3) rentabilno.
56. Da je brokersko-dilersko društvo sigurno potvrđuje:
- visina kapitala u odnosu na preuzeti rizik,
- ostvareni dobitak.
57. Da je brokersko-dilersko društvo likvidno pokazuje adekvatnost finansiranja ispoljena u ročnoj strukturi izvora i plasmana.
58. Da je brokersko-dilersko društvo rentabilno pokazuje:
- kamatonosna aktiva,
- učešće prihoda od kamata u ukupnim prihodima,
- učešće prihoda od naknada u ukupnim prihodima,
- stopa prinosa na ukupan kapital,
- zarada po akciji,
- ostvarena razlika u ceni za dilere.
V KATALOG PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA
59. Katalog podataka o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: katalog) sadrži sve standardizovane individualne i zbirne podatke i pokazatelje utvrđene ovom metodologijom i date pod naslovima:
a) podaci i pokazatelji o bonitetu pravnih lica,
b) izveštaj o bonitetu pravnih lica,
v) mišljenje o bonitetu pravnih lica.
60. Sistematizacija (grupisanje) podataka i pokazatelja u katalogu vrši se u formi pregleda, izveštaja, informacija ili publikacija, objedinjenih na različitim nivoima ili pojedinačno, i to na sledeći način:
a) podaci i pokazatelji o bonitetu pravnih lica:
1) statusni podaci,
2) vremenske serije računovodstvenih podataka i pokazatelja:
- bazni (izvorni) nivo podataka iz tačke 10. ove metodologije, počev od 2000. godine,
- prvi (izvedeni) nivo podataka iz tačke 11 ove metodologije, počev od 1994. godine - sažeti bilansi,
- drugi (izvedeni) nivo podataka iz tačke 12 ove metodologije počev od 2000. godine,
- treći (izvedeni) nivo podataka iz tačke 13 ove metodologije počev od 1998. godine - konsolidovani podaci,
- četvrti (izvedeni) nivo podataka iz tačke 14 ove metodologije počev od 1994. godine - zbirni podaci,
- peti (izvedeni) nivo - pokazatelji iz tačke 15 ove metodologije počev od 1994. godine - pokazatelji za ocenu boniteta,
3) mišljenje revizora,
4) izveštaj o izvršenoj kontroli poslovanja, zaključno sa godišnjim računom za 2001. godinu,
5) podaci o danima nelikvidnosti,
6) podaci o hartijama od vrednosti;
b) izveštaj o bonitetu pravnih lica;
v) mišljenje o bonitetu pravnih lica;
g) makroekonomske informacije i analize;
d) specijalni aranžmani na zahtev korisnika.
Podaci i pokazatelji iz stava 1 ove tačke grupišu se posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za društva za osiguranje i za brokersko-dilerska društva.
Detaljan pregled podataka, pokazatelja i izveštaja iz stava 1 odredbe pod a, b i v ove tačke, po grupama pravnih lica; sadržan je u katalogu i posebno se vodi, na način propisan ovom metodologijom.
61. Podaci i izveštaji o bonitetu pravnih lica daju se u pismenoj formi ili elektronski, i to bez pečata i potpisa.
Prilog 1
SPISAK
ORGANIZACIONIH JEDINICA (FILIJALA I EKSPOZITURA) NARODNE BANKE SRBIJE
|
||||
Redni broj |
Naziv |
Adresa |
Broj telefona |
Broj faksa |
|
||||
1. |
Stari grad |
Beograd, Knez Mihajlova 36 |
011 639-561 |
011 630-716 |
|
||||
2. |
Voždovac |
Beograd, Ustanička 130 |
011 488-2-495 |
011 489-2-583 |
|
||||
3. |
Palilula |
Beograd, 27. marta 28-32 |
011 334-0-129 |
011 334-1-005 |
|
||||
4. |
Novi Beograd |
Beograd, Tošin bunar 159 |
011 319-0-411 |
011 319-4-074 |
|
||||
5. |
Požarevac |
Požarevac, Stari korzo 49 |
012 531-618 |
012 211-991 |
|
||||
6. |
Šabac |
Šabac, Karađorđeva 2 |
015 326-261 |
015 333-644 |
|
||||
7. |
Kragujevac |
Kragujevac, Branka Radičevića 16a |
034 331 315 |
034 335-260 |
|
||||
8. |
Kraljevo |
Kraljevo, Cara Dušana 41 |
036 302-328 |
036 302-391 |
|
||||
9. |
Kruševac |
Kruševac, Trg mladih 1 |
037 21-059 |
037 23-684 |
|
||||
10. |
Novi Pazar |
Novi Pazar, Bulevar AVNOJ-a bb |
020 313-481 |
020 313-481 |
|
||||
11. |
Jagodina |
Jagodina, Skver narodne omladine 3 |
035 221-823 |
035 221-823 |
|
||||
12. |
Kosovska Mitrovica |
Kosovska Mitrovica, Kneza Miloša 14 |
028 425-310 |
028 425-308 |
|
||||
13. |
Užice |
Užice, Trg partizana 8 |
031 513-219 |
031 513-223 |
|
||||
14. |
Valjevo |
Valjevo, Vuka Karadžića 2 |
014 224-418 |
014 227-030 |
|
||||
15. |
Loznica |
Loznica, Trg Jovana Cvijića 11 |
015 882-900 |
015 884-481 |
|
||||
16. |
Čačak |
Čačak, Gradsko šetalište 24 |
032 348-691 |
032 348-691 |
|
||||
17. |
Prijepolje |
Prijepolje, Sandžačkih brigada 47 |
033 711-192 |
033 713-198 |
|
||||
18. |
Niš |
Niš, Milojka Lešjanina 19 |
018 547-356 |
018 45-480 |
|
||||
19. |
Leskovac |
Leskovac, Moše Pijade 4 |
016 253-128 |
016 251-538 |
|
||||
20. |
Vranje |
Vranje, Stefana Prvovenčanog 1 |
017 32-548 |
017 22-409 |
|
||||
21. |
Pirot |
Pirot, Srpskih vladara 87 |
010 312-561 |
010 335-388 |
|
||||
22. |
Prokuplje |
Prokuplje, 21. srpske divizije 6 |
027 321-925 |
027 321-925 |
|
||||
23. |
Zaječar |
Zaječar, Moše Pijade 4 |
019 420-077 |
019 421-760 |
|
||||
24. |
Novi Sad |
Novi Sad, Vase Stajića 22 |
021 422-548 |
021 621-019 |
|
||||
25. |
Sombor |
Sombor, Staparski put 2 |
025 22-155 |
025 23-629 |
|
||||
26. |
Sremska Mitrovica |
Sremska Mitrovica, Kralja Petra I 44 |
022 610-446 |
022 610-443 |
|
||||
27. |
Subotica |
Subotica, Borisa Kidriča 5 |
024 554-666 lok. 131, 102, 192 |
024 551-260 |
|
||||
28. |
Vršac |
Vršac, Anđe Ranković 17 |
013 813-239 |
013 813-239 |
|
||||
29. |
Zrenjanin |
Zrenjanin, Trg Republike 4 |
023 64-004 |
023 64-022 |
|
|
Obrazac BON - ZAHTEV 1 |
ZAHTEV ZA DAVANJE PODATAKA I IZVEŠTAJA O BONITETU
Podnosilac zahteva * |
|
Pravno lice |
Fizičko lice |
Naziv |
Ime i prezime |
Sedište |
Mesto |
Adresa |
Adresa |
Matični broj1 |
Telefon |
Poreski identifikacioni broj |
Jed. matični broj1 |
Godina osnivanja |
Broj lične karte1 |
Lice za kontakt |
Broj putne isprave2 |
Telefon |
|
Telefaks |
|
Država2 |
|
Ovlašćenje2 |
|
* Ako je zahtev upućen faksom, pri preuzimanju podataka
dostaviti original zahteva.
1 Popunjavaju samo domaća lica. 2
Popunjavaju samo strana lica.
NARODNA BANKA SRBIJE
REGISTAR PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA
Ovim zahtevom traže se podaci o bonitetu pravnog lica |
|
Naziv pravnog lica |
|
Sedište |
Adresa |
Matični broj3 |
|
3 Podatak nije obavezan, ali je poželjan radi lakše identifikacije pravnog lica.
|
|
Namena korišćenja podataka: |
Način plaćanja |
preko računa đ |
platnom karticom đ |
|||
Redovna obrada4 |
da đ |
ne đ |
|||
Hitna obrada5 |
da đ |
ne đ |
|||
Način obrade |
na srpskom jeziku đ |
na engleskom jeziku đ |
|||
Način dostave |
poštom đ |
faksom6 đ |
lično đ |
|
X |
Označiti jednu od mogućnosti u svakom od osenčenih redova. |
|
|
4 Isporuka izveštaja nakon
prijema uplate na račun NBS - Centra za bonitet. |
|
|
Specifikacija podataka koji se traže |
||
Kataloški broj7 |
Vrsta podataka7 |
Period7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 Podatak nije obavezan.
_____________ |
_________________________ |
Napomena: |
Za strano pravno lice podatke o tom pravnom licu dostavlja
fizičko lice (domaće ili strano), na osnovu ovlašćenja koje dobije od
tog stranog pravnog lica. Ovlašćenje se dostavlja na uvid. |
|
Obrazac BON - ZAHTEV 2 |
ZAHTEV ZA DAVANJE MIŠLJENJA O BONITETU
Podnosilac zahteva* |
|
Pravno lice |
Fizičko lice |
Naziv |
Ime i prezime |
Sedište |
Mesto |
Adresa |
Adresa |
Matični broj1 |
Telefon |
Poreski identifikacioni broj |
Jed. matični broj1 |
Godina osnivanja |
Broj lične karte1 |
Lice za kontakt |
Broj putne isprave2 |
Telefon |
|
Telefaks |
|
Država2 |
|
Ovlašćenje2 |
|
* Ako je zahtev dostavljen faksom, pri preuzimanju mišljenja
dostaviti original zahteva.
1 Popunjavaju samo domaća lica. 2
Popunjavaju samo strana lica.
NARODNA BANKA SRBIJE
REGISTAR PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA
Ovim zahtevom traži se mišljenje o bonitetu pravnog lica |
|
Naziv pravnog lica |
|
Sedište |
Adresa3 |
Matični broj3 |
|
3 Podaci nisu obavezni, ali su poželjni radi lakše identifikacije pravnog lica.
|
|
Namena korišćenja mišljenja: |
Način plaćanja |
preko računa đ |
platnom karticom đ |
|
Način obrade |
na srpskom jeziku đ |
na engleskom jeziku đ |
|
Način dostave |
poštom đ |
lično đ |
|
X |
Označiti jednu od mogućnosti u svakom od osenčenih redova. |
_____________ |
_________________________ |
Napomena: |
Za strano pravno lice podatke o tom pravnom licu dostavlja
fizičko lice (domaće ili strano), na osnovu ovlašćenja koje dobije od
tog stranog pravnog lica. Ovlašćenje se dostavlja na uvid. |
|
Obrazac BON - ZAHTEV 3 |
ZAHTEV ZA USLUGE SPECIJALNIH ARANŽMANA
Podnosilac zahteva* |
|
Pravno lice |
Fizičko lice |
Naziv |
Ime i prezime |
Sedište |
Mesto |
Adresa |
Adresa |
Matični broj1 |
Telefon |
Poreski identifikacioni broj |
Jed. matični broj1 |
Godina osnivanja |
Broj lične karte1 |
Lice za kontakt |
Broj putne isprave2 |
Telefon |
|
Telefaks |
|
Država2 |
|
Ovlašćenje2 |
|
* Ako je zahtev dostavljen faksom, pri preuzimanju podataka
dostaviti orginal zahteva.
1 Popunjavaju samo domaća lica. 2
Popunjavaju samo strana lica.
NARODNA BANKA SRBIJE
REGISTAR PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA
Ovim zahtevom traže se usluge specijalnog aranžmana |
|
|
|
|
|
Namena korišćenja podataka: |
Način plaćanja |
preko računa đ |
platnom karticom đ |
|
Način obrade |
na srpskom jeziku đ |
na engleskom jeziku đ |
|
Način dostave |
poštom đ |
lično đ |
|
X |
Označiti jednu od mogućnosti u svakom od osenčenih redova. |
_____________ |
_________________________ |
Napomena: |
Za strano pravno lice podatke o tom pravnom licu dostavlja
fizičko lice (domaće ili strano), na osnovu ovlašćenja koje dobije od
tog stranog pravnog lica. Ovlašćenje se dostavlja na uvid. |