ODLUKA
O MINIMUMU SADRŽAJA IZVEŠTAJA O REVIZIJI FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA ZA BANKE I DRUGE FINANSIJSKE ORGANIZACIJE

("Sl. glasnik RS", br. 86/2004)

1. Ovom odlukom propisuje se minimum sadržaja izveštaja o reviziji finansijskih izveštaja za banke i druge finansijske organizacije (u daljem tekstu: banke).

2. Izveštaj o reviziji finansijskih izveštaja za banke (u daljem tekstu: izveštaj o reviziji) sadrži:

- izveštaj i mišljenje ovlašćenog revizora o reviziji,

- analize uz izveštaj o reviziji,

- priloge uz izveštaj o reviziji,

- podatke i finansijske informacije o dužnicima,

- pismo o prezentaciji godišnjeg računa.

I IZVEŠTAJ I MIŠLJENJE OVLAŠĆENOG REVIZORA

3. Izveštaj o reviziji sastavlja ovlašćeni revizor, tj. lice iz člana 32 Zakona o računovodstvu i reviziji ("Službeni list SRJ", broj 71/2002), a čine ga:

a) izveštaj ovlašćenog revizora s mišljenjem o istinitosti i objektivnosti godišnjeg računa;

b) finansijski izveštaji koji su bili predmet ispitivanja i ocene (bilans stanja i bilans uspeha, izveštaj o novčanim tokovima, kao i izveštaj o promenama na kapitalu i rezervama);

v) napomene uz finansijske izveštaje sa značajnim materijalnim podacima i informacijama.

4. Izveštaj ovlašćenog revizora može sadržati i dopunske podatke i informacije ako to posebno zahteva banka kod koje se revizija obavlja.

5. Izveštaj ovlašćenog revizora izrađuje se u skladu s Međunarodnim standardima revizije, odnosno ima sledeće elemente:

a) naziv izveštaja,

b) naziv primaoca,

v) identifikaciju finansijskih izveštaja koji su bili predmet revizije,

g) izjavu o odgovornosti rukovodstva banke i odgovornosti ovlašćenog revizora,

d) poziv na međunarodne i nacionalne standarde revizije i praksu,

đ) opis i delokrug poslova koje je ovlašćeni revizor obavio,

e) saopštenje ovlašćenog revizora da revizija obezbeđuje razumnu osnovu za izražavanje njegovog mišljenja,

ž) mišljenje o istinitosti i objektivnosti godišnjeg računa,

z) datum izveštaja,

i) adresu ovlašćenog revizora,

j) potpis ovlašćenog revizora.

Izveštaj iz stava 1 ove tačke sadrži sledeće podatke:

1) osnovne podatke o banci i obimu izvršene revizije, među kojima su: pun naziv banke i finansijskih izveštaja koji su bili predmet revizije i na osnovu kojih je dato mišljenje (bilans stanja i bilans uspeha, izveštaj o novčanim tokovima, izveštaj o promenama na kapitalu, kao i napomene uz finansijske izveštaje), kao i konstatacija da je ispitivanje izvršeno u skladu s Međunarodnim standardima revizije i propisima o obavljanju revizije i da su izvršene odgovarajuće provere računovodstveno-knjigovodstvenih evidencija i primenjeni drugi postupci revizije neophodni za davanje mišljenja o istinitosti i objektivnosti godišnjeg računa; ako pri reviziji finansijskih izveštaja nisu bili primenjeni neophodni postupci, naglašava se da je obim ispitivanja bio ograničen;

2) objašnjenje osnove na kojoj su finansijski izveštaji sačinjeni (zasnovanost tih izveštaja na zakonima i drugim propisima, računovodstvenim načelima i standardima);

3) mišljenje o tome da li finansijski izveštaji koji su bili predmet revizije istinito i objektivno prikazuju finansijsko stanje, odnosno stanje imovine, kapitala i obaveza i rezultate poslovanja, kao i promene u finansijskom stanju banke - formirano na osnovu ispitivanja dokaza i činjenica u toku obavljanja revizije.

6. Mišljenje ovlašćenog revizora sadrži jasno izraženu ocenu o stepenu istinitosti i objektivnosti finansijskih izveštaja, sastavljenih na osnovu podataka iskazanih u poslovnim knjigama.

Mišljenje iz stava 1 ove tačke može biti:

1) pozitivno mišljenje - kojim ovlašćeni revizor ocenjuje da finansijski izveštaji istinito i objektivno prikazuju finansijsko stanje i rezultate poslovanja i kojim se potvrđuje da su računovodstvene evidencije pravilno vođene, da su pribavljeni svi podaci neophodni za obavljanje revizije, da je godišnji račun sačinjen u skladu s podacima u računovodstvenim evidencijama i da su pribavljeni svi podaci i sva objašnjenja koji su zahtevani u toku vršenja revizije;

2) mišljenje s rezervom - kojim ovlašćeni revizor ocenjuje da, zbog neslaganja s rukovodstvom banke u iskazivanju određenih pozicija ili zbog ograničenog obima ispitivanja, ne može dati pozitivno mišljenje, ali da ono nije takvog materijalnog značaja da bi zahtevalo davanje negativnog mišljenja;

3) uzdržavajuće mišljenje - kojim ovlašćeni revizor ocenjuje da su postojanje neizvesnosti u ishodu poslovnih događaja i ograničeni obim ispitivanja takvog materijalnog značaja da nije bio u mogućnosti da pribavi zadovoljavajuće revizijske dokaze da izrazi mišljenje;

4) negativno mišljenje - kojim ovlašćeni revizor ocenjuje da finansijski izveštaji finansijsko stanje i rezultate poslovanja ne prikazuju ni istinito ni objektivno.

Pri izražavanju mišljenja iz stava 2 odredbe pod 2, 3 i 4 ove tačke, ovlašćeni revizor jasno i sažeto obrazlaže činjenice i razloge za davanje takvog mišljenja i iznosi efekte svakog neslaganja, osim u slučaju da ih nije bilo moguće kvantifikovati.

Ovlašćeni revizor može u određenim okolnostima uz mišljenje dodati odredbe kojima se ne menja njegovo mišljenje, ali se skreće pažnja na:

- pitanja koja utiču na finansijske izveštaje a šire su obrazložena u odgovarajućim napomenama uz te izveštaje;

- pitanja značajna za dalje poslovanje (stalnost) banaka;

- postojanje takvih poslovnih događaja čiji je ishod neizvestan a mogu uticati na finansijske izveštaje (osim problema stalnosti banaka).

Ako su neizvesnosti iz stava 4 ove tačke višestruke i značajne za finansijske izveštaje, ovlašćeni revizor može oceniti da je, umesto dodavanja odredaba kojima se na njih skreće pažnja, potrebno izraziti uzdržavajuće mišljenje.

7. Napomene uz finansijske izveštaje sadrže:

- opšte informacije o banci (uključujući i podatak o broju zaposlenih na dan 31. decembra tekuće i prethodne godine),

- računovodstvene politike sa izjavom o primeni svih međunarodnih standarda finansijskog izveštavanja,

- obim izvršenih provera,

- politike upravljanja rizicima,

- regulatorne zahteve,

- informacije po segmentima,

- analize pozicija bilansa uspeha (po navedenim napomenama),

- porez iz dobitka (tekući i odloženi),

- zaradu po akciji i isplaćene dividende,

- analizu pozicija bilansa stanja (po navedenim napomenama),

- potencijalne obaveze,

- preuzete obaveze,

- poslove u ime i za račun trećih lica,

- transakcije s povezanim licima,

- primenu koncepta fer vrednosti,

- događaje nakon datuma bilansa stanja.

U odgovarajuće napomene uz prihode i rashode od kamata unosi se i poslovna politika banke koja se odnosi na aktivne i pasivne kamate, kao i to da li se banka pridržavala svoje poslovne politike i propisa o monetarnoj politici.

8. Izveštaj o reviziji sačinjava se na osnovu:

1) propisanog godišnjeg računa za godinu za koju se vrši revizija za banku koja je poslovala u toj godini;

2) pregleda potraživanja i obaveza usaglašenih s komitentima na dan 31. decembra za godinu za koju se vrši revizija;

3) klasifikacije bilansne i vanbilansne aktive izvršene prema stepenu naplativosti na dan 31. decembra za godinu za koju se vrši revizija;

4) izračunatih pokazatelja poslovanja banke na dan 31. decembra za godinu za koju se vrši revizija;

5) priloga;

6) ostale dokumentacije koju zahteva ovlašćeni revizor.

II ANALIZE I PRILOZI UZ IZVEŠTAJ O REVIZIJI

9. Analize uz izveštaj o reviziji sadrže: (A) Analizu bilansa stanja i bilansa uspeha banke i (B) Analizu kvaliteta poslovanja (boniteta) banke, nakon korekcija koje je izvršio ovlašćeni revizor.

A. Analiza bilansa stanja i bilansa uspeha banke

Kratko komentarisati bilans stanja i bilans uspeha banke, njihovu strukturu, kao i svaku bilansnu poziciju, prema prilozima iz Uputstva o izveštajima banaka i drugih finansijskih organizacija ("Službeni glasnik RS, br. 37/2004, 48/2004 i 86/2004), koji se popunjavaju nakon izvršenih korekcija, s posebnim osvrtom na:

- podatke o poslovnoj politici banke i postupke koje banka primenjuje u odnosu na način i uslove pod kojima ona odobrava kredite, obezbeđenje njihovog vraćanja s konstatacijama o oceni finansijskog stanja dužnika, kontrolu namenske upotrebe kredita, rokove otplate kredita i mogućnosti naplate, kao i na to da li banka raspolaže odgovarajućom dokumentacijom koja se odnosi na pomenuta pitanja;

- promene u toku godine stanja datih kredita i dospelih nenaplaćenih potraživanja, ispravke vrednosti potraživanja, opšte ispravke vrednosti potraživanja za identifikovane gubitke, iznos tekućih dospeća dugoročnih obaveza i potraživanja u narednoj godini;

- stepen usaglašenosti obaveza i potraživanja po dugoročnim i kratkoročnim kreditima, uz navođenje bitnih podataka (iznos u poslovnim knjigama banke, iznos obuhvaćen proverom usaglašenosti, kao i iznos koji nije usaglašen, koji je delimično usaglašen i koji je potpuno usaglašen), uz komentar neusaglašenih ili delimično usaglašenih iznosa koji su materijalno značajni i navođenje razloga te neusaglašenosti;

- osnove po kojima su formirane rezerve za neidentifikovane i za identifikovane gubitke i način njihovog formiranja;

- strukturu gubitka, odnosno iznos nepokrivenog gubitka (uzroke i godinu nastanka, razloge nepokrivenosti, kao i aktivnosti na otklanjanju uzroka gubitka);

- prihode od kamata po aktivi određenog stepena naplativosti, odnosno nenaplativosti; posebno iskazati iznos suspendovane kamate, odnosno kamate koja nije naplaćena u roku od 60, odnosno 90 dana od dana dospeća, u skladu s poslovnom politikom banke (izuzetak su kamate obračunate 31. decembra godine za koju se vrši revizija i u celini naplaćene do 15. januara sledeće godine);

- rashode po osnovu kamate po depozitima i uzetim kreditima;

- način raspodele dobiti;

- eventualno neslaganje između sredstava i izvora sredstava po poslovima u ime i za račun pravnih lica i građana i razloge koji su ga izazvali.

B. Analiza kvaliteta poslovanja (boniteta) banke

1) Kapital banke

Dati komentar kapitala banke pre i posle korekcija koje izvrše sama banka i ovlašćeni revizor, zatim strukture kapitala, promena u strukturi kapitala tokom godine i osnova po kojima je došlo do tih promena, a posebno specificirati akcionare i visinu njihovog dela akcionarskog kapitala ako taj deo prelazi 10% akcionarskog kapitala banke.

Navesti najveće akcionare banke, tj. lica koja imaju akcije banke s pravom upravljanja kojim ostvaruju preko 15% učešća u akcijskom kapitalu banke, promene vlasničke strukture u toku godine i dati komentar o njihovoj vlasničkoj strukturi (navesti najveće akcionare banke, njihove najveće akcionare sve do fizičkih lica - krajnjih vlasnika u lancu vlasništva, kao i podatke o povezanosti akcionara).

2) Kvalitet aktive

Prikazati strukturu rizične i nerizične aktive nakon izvršenih korekcija, analizirati rizičnu aktivu i iskazati opštu ispravku vrednosti kao indirektni otpis plasmana po bilansnoj aktivi, odnosno rezervisanja za gubitke po vanbilansnoj aktivi, analizirati kreditni portfelj (krediti, kamate, preuzete i potencijalne obaveze), najveće dužnike i njihovo finansijsko stanje, korisnike velikih i najvećih mogućih kredita i njihovo finansijsko stanje, kredite date licima povezanim s bankom u smislu tačke 2 odeljak pod e) Odluke o bližim uslovima primene čl. 26 i 27 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama ("Službeni glasnik RS", br. 37/2004, 48/2004 i 86/2004), kao i njihovo finansijsko stanje, zatim iskazati kamatonosnu i nekamatonosnu aktivu nakon izvršenih korekcija i analizirati njihov odnos, te prikazati strukturu i visinu potraživanja od drugih banaka i dati komentar stepena njihove naplativosti; analizirati poslove u ime i za račun pravnih lica i građana, a ako su na tim računima knjiženi rizični plasmani - reklasifikovati ih na odgovarajuće račune.

3) Pokazatelji poslovanja

Iskazati ostvarene pokazatelje poslovanja nakon korekcija izvršenih u smislu odredaba Odluke o bližim uslovima primene čl. 26 i 27 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama i dati njihov komentar.

4) Profitabilnost

Komentarisati razliku ostvarenu između aktivne i pasivne kamate, analizirati kamate po vrstama plasmana i odgovarajućih izvora, s posebnim osvrtom na učešće kredita, i prikazati odnos nakon korekcija bilansa:

- dobiti (gubitka) i aktive,

- dobiti (gubitka) i ukupnog kapitala,

- prihoda od kamata i aktive,

- rashoda od kamata i pasive,

- rashoda (prihoda od ukidanja) rezervisanja i aktive,

- ostalih prihoda i aktive,

- ostalih rashoda i pasive.

Analizirati kamatonosnu, odnosno nekamatonosnu aktivu i aktivnosti koje banka preduzima na povećanju stepena naplativosti i prikazati odnos neto prihoda od kamata i kamatonosne aktive, kao i odnose operativnih rashoda i ukupnih rashoda, operativnih rashoda i neto prihoda od kamate, operativnih rashoda i neto prihoda od kamata i naknada, operativnih rashoda i neto drugih finansijskih prihoda, operativnih rashoda i neto nekamatnih prihoda, odnosno operativnih rashoda i aktive banke.

5) Likvidnost

Analizirati ročnu (ne)usklađenost aktive i pasive nakon izvršenih korekcija; objasniti politiku rukovodstva banke u vezi s kontrolom likvidnosti (način na koji se obezbeđuje usklađenost, odnosno sprečava neusklađenost priliva i odliva gotovine), objasniti metode praćenja priliva i odliva i postojanje limita za neusklađenost priliva i odliva; prikazati odnos ukupnih kredita i ukupnih depozita, zatim likvidne aktive i ukupne bilansne aktive, likvidne aktive i depozita do tri meseca, likvidne aktive i kratkoročnih obaveza, kao i vanbilansnih obaveza i ukupnih depozita, s komentarom.

Navesti detalje o neopozivim stand-by aranžmanima ili garancijama koje su banci stavljene na raspolaganje za pokriće privremenih nedostataka sredstava ili navesti da oni ne postoje.

6) Rizik od promena kamatnih stopa

Objasniti politiku kojom se banka koristila da bi ograničila uticaj promena stopa aktivne i pasivne kamate.

Opisati metode i postupke koje je banka primenjivala da bi ublažila rizik od čestih promena kamatnih stopa i preciznije objasniti način ponovnog određivanja kamatnih stopa.

Dati komentar o izloženosti riziku od promene kamatnih stopa za kamatonosne pozicije.

7) Izloženost banke deviznom riziku

Opisati politiku kojom se banka koristila da postavi ograničenja u vezi sa svojom deviznom pozicijom.

Dati komentar o kretanju ukupne rizične devizne pozicije iz tačke 32 Odluke o bližim uslovima primene čl. 26 i 27 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama tokom godine, odnosno da li je bilo neusklađenosti pokazatelja deviznog rizika propisanog tačkom 31 te odluke.

Navesti detalje o izloženosti banke riziku od promena kursa stranih valuta na dan 31. decembra u godini za koju se vrši revizija.

8) Izloženost banke rizicima od potencijalnih obaveza

Dati strukturu vanbilansne aktive i promene u toku godine; navesti da li je bilo isplata po datim oblicima jemstva, i koliko, i da li banka i dalje daje jemstvo komitentima za koje je izvršila plaćanje; navesti ostvareni prosečan rok za naplatu izvršenih plaćanja po jemstvima.

9) Kadrovska, tehnička i organizaciona osposobljenost

Navesti kadrovsku strukturu banke sa ukupnim brojem zaposlenih: rukovodeći kadar, stručni kadar i pomoćno osoblje; ime i prezime direktora; članove upravnog i nadzornog odbora (ime i prezime i naziv preduzeća u kome su zaposleni). Prikazati organizacionu mrežu banke sa organizacionim delovima (filijale, poslovne jedinice i predstavništva u zemlji i inostranstvu) i njihovim sedištem.

Opisati i komentarisati tehničku opremljenost banke - navesti veličinu poslovnog prostora i to da li je poslovni prostor u vlasništvu banke, da li predstavlja osnivački ulog, da li po veličini zadovoljava propisane standarde u odnosu na broj zaposlenih i da li odgovara obimu i vrsti poslova banke, kao i to da li je tehnička (računarska) oprema u vlasništvu banke.

10) Stepen automatske obrade podataka

Opisati dostignuti stepen automatske obrade podataka u poslovanju banke i navesti da li je postignuta potpuna kompjuterizacija, odnosno navesti delove poslovanja pokrivene automatskom obradom podataka.

Posebno naznačiti tip računara koje banka poseduje, stepen pouzdanosti kompjuterske obrade, kao i to da li je programe za kompjutersku obradu atestirala organizacija ovlašćena za atestiranje računovodstvenih softvera.

III PODACI I FINANSIJSKE INFORMACIJE O DUŽNICIMA

10. Navesti pojedinačno podatke o gubicima komitenata banke, i to onih na koje se odnosi najmanje 80% gubitaka, iznos dospelih i nenaplaćenih potraživanja od tih komitenata, kao i podatke i finansijske informacije o deset najvećih dužnika, pojedinačno po dužnicima.

IV PISMO O PREZENTACIJI GODIŠNJEG RAČUNA

11. Pismom o prezentaciji godišnjeg računa, koje potpisuje odgovorno lice u banci, potvrđuje se da godišnji račun istinito, objektivno i u skladu sa zakonom prikazuje stanje poslovanja banke, stanje sredstava i obaveza, finansijski rezultat i promene na kapitalu za odnosnu godinu.

12. Krajnji rok za dostavljanje Narodnoj banci Srbije izveštaja o reviziji za prethodnu godinu je 15. juli tekuće godine.

13. Narodna banka Srbije vratiće banci izveštaj o reviziji koji nije sastavljen u skladu sa ovom odlukom.

U slučaju iz stava 1 ove tačke, Narodna banka Srbije može zahtevati od banke da, u roku koji ne može biti duži od 30 dana od dana dobijanja zahteva, otkloni nedostatke utvrđene u izveštaju o reviziji ili da joj u istom roku dostavi novi izveštaj, koji će izraditi drugi ovlašćeni revizor, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Prema banci koja ne postupi u skladu sa odredbama ove tačke primeniće se mere propisane odlukom kojom se utvrđuju bliži uslovi i način vršenja kontrolne funkcije Narodne banke Srbije.

14. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o minimumu sadržaja revizije i izveštaja o reviziji za banke i druge finansijske organizacije ("Službeni list SRJ", br. 11/2000 i 13/2000).

15. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".