PRAVILNIKO OCENJIVANJU UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE("Sl. glasnik RS", br. 93/2004) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se kriterijumi, način i postupak ocenjivanja učenika osnovne škole iz nastavnih predmeta i vladanja.
Ocenjivanje učenika je stalan proces praćenja i podržavanja razvoja i napredovanja učenika u toku školske godine.
Učenici se ocenjuju iz obaveznih, izbornih i fakultativnih predmeta.
Praćenje razvoja i napredovanja učenika obavlja se na način koji obezbeđuje što objektivnije sagledavanje razvoja i napredovanja učenika.
Ocena treba da:
1) bude objektivna i pouzdana mera napredovanja učenika;
2) redovno obaveštava učenika o postignuću;
3) podstiče na aktivan odnos prema nastavi, drugim oblicima obrazovno-vaspitnog rada i učenja;
4) učenika osposobljava za objektivnu procenu sopstvenih i postignuća drugih učenika;
5) bude pokazatelj efikasnosti rada nastavnika i škole.
1. Kriterijumi za ocenjivanje učenika
Kriterijumi za ocenjivanje uspeha učenika iz nastavnog predmeta su: vrsta, obim i nivo znanja, umenja i veština i angažovanje učenika u nastavnom procesu.
Vrsta znanja, umenja i veština jesu: osnovna, proširena i produbljena znanja u odnosu na njihov značaj za ostvarivanje cilja i zadataka predmeta. Za dovoljnu ocenu neophodna su osnovna znanja. Za veću ocenu neophodna su proširena, odnosno produbljena znanja, umenja i veštine.
Obim znanja, umenja i veština utvrđuje se zavisno od količine usvojenih sadržaja propisanih za odgovarajući predmet.
Nivo znanja utvrđuje se zavisno od kvaliteta usvojenih sadržaja, stepena razumevanja, sposobnosti primene, stepena razvijenosti umenja i veština.
Angažovanje učenika u nastavnom procesu procenjuje se na osnovu:
1) aktivnog učestvovanja u nastavi (spremnost za samostalan i grupni rad, učestvovanje u razgovoru i diskusiji, spremnost da postavi pitanje ako nešto ne razume);
2) saradnje sa drugima (sposobnost da radi u grupi i veština komunikacije);
3) uvažavanja drugih (spremnost da podrži druge i da im pomogne).
2. Brojčano ocenjivanje učenika
Učenik se ocenjuje brojčano iz obaveznih i izbornih nastavnih predmeta, u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu njega.
Vrsta, nivo i obim znanja i angažovanje učenika ocenjuju se tako da ocenu:
1) odličan (5) dobija učenik koji je u potpunosti pokazao sposobnost primene znanja, umenja, veština i samostalnosti u radu, usvojio predviđeni nivo i obim znanja i stepen razumevanja programskih sadržaja, uz veoma visok stepen angažovanja učenika;
2) vrlo dobar (4) dobija učenik koji ima visok nivo i obim znanja i stepen razumevanja programskih sadržaja i pokazao je sposobnost primene znanja, umenja i veština uz manju pomoć nastavnika i visok stepen angažovanja učenika;
3) dobar (3) dobija učenik koji ima prosečan nivo i obim znanja i stepen razumevanja programskih sadržaja i pokazao je sposobnost primene znanja, umenja i veština, uz pomoć nastavnika i angažovanja učenika;
4) dovoljan (2) dobija učenik koji ima zadovoljavajući nivo i obim znanja i stepen razumevanja programskih sadržaja;
5) nedovoljan (1) dobija učenik koji nije dostigao zadovoljavajući nivo i obim znanja i razumevanja programskih sadržaja.
Zaključnu brojčanu ocenu utvrđuje odeljensko veće na osnovu kriterijuma propisanih ovim pravilnikom, a na predlog predmetnog nastavnika na kraju prvog i drugog polugodišta.
Zaključnu brojčanu ocenu predlaže nastavnik na osnovu ocena dobijenih usmenom i pismenom proverom znanja, iz vežbi, testova i drugih oblika provere znanja.
Zaključna ocena izvodi se na osnovu svih upisanih ocena u toku nastavne godine.
Ocena iz stava 3 ovog člana može da bude i veća od aritmetičke sredine svih upisanih ako je učenik pokazao napredovanje višim stepenom savladanosti propisanih ciljeva i zadataka odgovarajućeg predmeta.
Ocenjivanje iz nastavnih predmeta, koji zahtevaju posebne sposobnosti učenika, vrši se polazeći od sposobnosti učenika, stepena spretnosti i umešnosti učenika.
Ukoliko učenik nema posebno izražene sposobnosti za odgovarajući nastavni predmet, prilikom ocenjivanja posebno se uzima u obzir angažovanje učenika.
Učeniku se ne može umanjiti ocena iz nastavnog predmeta zbog odnosa učenika prema vannastavnim aktivnostima ili neprimerenog ponašanja u školi.
3. Opisno ocenjivanje
Učenik se ocenjuje opisno iz obaveznih, izbornih i fakultativnih nastavnih predmeta u prvom razredu, a u ostalim razredima iz zdravstvenog vaspitanja, verske nastave i građanskog vaspitanja.
Postignuće učenika iz nastavnog predmeta Zdravstveno vaspitanje, ocenjuje se opisno, a zaključna ocena je: ističe se, uspešan i zadovoljava.
Postignuće učenika iz nastavnog predmeta Verska nastava, ocenjuje se opisno, a zaključna ocena je: ističe se, dobar i zadovoljava.
Postignuće učenika iz nastavnog predmeta Građansko vaspitanje, ocenjuje se opisno, a zaključna ocena je: veoma uspešan i uspešan.
Opisna ocena iz nastavnog predmeta u prvom razredu je opis postignuća učenika u ostvarivanju ciljeva i zadataka propisanih nastavnim planom i programom, kao i angažovanja učenika.
Postignuće učenika iz stava 1 ovog člana opisuje se na osnovu nivoa ostvarenosti ciljeva i zadataka koji su u potpunosti ostvareni i zadataka na čijem ostvarivanju treba dalje raditi.
Opisna ocena sadrži najmanje jedan od sledećih elemenata:
1) opis ostvarivanja ciljeva i zadataka propisanih nastavnim planom i programom;
2) opis angažovanja učenika u nastavi;
3) preporuke za dalje napredovanje učenika.
Zaključna opisna ocena daje se na kraju prvog i drugog polugodišta na osnovu opisnih ocena o razvoju i napredovanju učenika u toku školske godine iz obaveznih, izbornih i fakultativnih nastavnih predmeta.
4. Ocenjivanje vladanja učenika
Vladanje učenika ocenjuje se na osnovu stalnog praćenja ponašanja učenika i pravovremenog i odgovornog ispunjavanja zakonom propisanih školskih obaveza učenika u toku školovanja.
Vladanje učenika ocenjuje se ocenom: primerno, vrlo dobro, dobro, zadovoljavajuće i nezadovoljavajuće.
Ocena iz vladanja popravlja se na predlog odeljenjskog starešine kada dođe do pozitivnih promena u ponašanju učenika, a najkasnije na tromesečju, odnosno polugodištu.
Na ocenu iz vladanja ne utiču ocene iz nastavnih predmeta.
5. Postupak ocenjivanja učenika
U postupku ocenjivanja uvažava se ličnost učenika, njegove opšte i posebne sposobnosti, razvojne karakteristike i uslovi u kojima živi, odnosno stiče obrazovanje. Ocenjivanjem se podstiče samopouzdanje i razvoj ličnosti učenika, kao i njegovo aktivno učešće u nastavi i vannastavnim aktivnostima.
Učenik se ocenjuje u toku svakodnevnog rada, najmanje dva puta u polugodištu, o čemu se blagovremeno i na primeren način obaveštava roditelj, odnosno staratelj učenika (u daljem tekstu: roditelj).
Učenik može da se usmeno ocenjuje bez najave.
U jednom danu znanje učenika usmeno se proverava i ocenjuje iz najviše dva predmeta.
Ocena dobijena usmenom proverom znanja saopštava se učeniku i upisuje se u dnevnik rada na istom času.
Pismena provera znanja obavlja se tokom cele nastavne godine, a nakon obrađenih i uvežbanih nastavnih celina. Nastavnik je dužan da obavesti učenika o nastavnim sadržajima koje će se pismeno proveravati, najmanje dva dana pre provere znanja.
Pismena provera znanja učenika obavlja se iz predmeta za koje je to propisano nastavnim planom i programom (pismeni zadatak), a iz ostalih predmeta - kontrolnim i domaćim zadacima, testovima znanja i drugim oblicima provere.
U jednom danu može se sprovesti pismeno ocenjivanje učenika odeljenja samo iz jednog nastavnog predmeta.
Pismena provera znanja može se obaviti najviše dva puta u nastavnoj nedelji.
Ocena iz pismene provere znanja upisuje se u dnevnik rada u roku od osam dana od dana provere.
Ako nakon pismene provere znanja više od polovine učenika jednog odeljenja dobije negativnu ocenu, pismena provera znanja se poništava.
Nakon poništene pismene provere znanja, ponovno se utvrđuju nastavni sadržaji i sprovodi se nova provera.
Na razrednom, popravnom i drugom ispitu, u skladu sa zakonom ocena se utvrđuje većinom glasova od ukupnog broja članova komisije.
Ocena komisije je konačna.
Brojčana i opisna ocena su javne i moraju se blagovremeno i primereno obrazložiti.
Opšti uspeh učenika utvrđuje se na osnovu pozitivnih brojčanih ocena iz obaveznih nastavnih predmeta.
Opisna ocena iz vladanja i nastavnog predmeta ne utiče na opšti uspeh učenika.
6. Evidencija o uspehu učenika
Nastavnik je dužan da blagovremeno vodi pojedinačnu evidenciju o postignuću svakog učenika. Evidencijom se konstatuje ostvarivanje ciljeva i zadataka propisanih nastavnim planom i programom, angažovanje učenika i preporučuju se mere za dalje napredovanje.
Na kraju prvog i drugog polugodišta nastavnik u đačkoj knjižici daje mišljenje o radu i napredovanju učenika.
Mišljenje sadrži:
1) opis napredovanja i postignuća propisanih ciljeva i zadataka u pojedinim nastavnim predmetima;
2) opis učenikovih mogućnosti i potreba u podizanju nivoa postignuća u pojedinim zadacima u daljem učenju;
3) zapažanja o ličnom i socijalnom razvoju učenika (motivacija u radu, brzina napredovanja, sposobnosti i umeća učenika i odnos učenika prema vršnjacima i odraslima.
Roditelj je dužan da pročita mišljenje nastavnika i svojim potpisom potvrdi da je sa istim upoznat.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu ocenjivanja učenika osnovne škole ("Službeni glasnik RS", br. 5/2004 i 10/2004), član 5 Pravilnika o nastavnom planu i programu predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima za prvi razred osnovne škole ("Prosvetni glasnik", broj 5/2001) i član 2 Pravilnika o vrsti stručne spreme nastavnika verske nastave za prvi razred osnovne škole i kriterijumima i načinu ocenjivanja učenika koji pohađa versku nastavu ("Prosvetni glasnik", broj 5/2001).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".