PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU PREDMETA GRAĐANSKO VASPITANJE - SAZNANJE O SEBI I DRUGIMA ZA PRVI RAZRED OSNOVNE ŠKOLE("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2001 i "Sl. glasnik RS", br. 93/2004 - dr. pravilnik) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima za prvi razred osnovne škole, vrsta stručne spreme nastavnika i kriterijumi i način ocenjivanja učenika koji pohađa nastavu tog predmeta.
Predmet iz stava 1 ovog člana ostvaruje se kao fakultativan predmet.
Broj časova nastave predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima u prvom razredu iznosi po jedan čas nedeljno, odnosno 36 časova godišnje.
Plan i program nastave predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima deo je propisanog nastavnog plana i programa za osnovnu školu.
Nastavni program predmeta iz stava 1 ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada za predmet Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima može da izvodi:
- profesor razredne nastave;
- nastavnik razredne nastave;
- profesor pedagogije sa prethodno završenom akademijom ili učiteljskom školom;
- profesor pedagogije;
- diplomirani pedagog - opšti smer ili smer školske pedagogije;
- diplomirani školski pedagog - psiholog;
- profesor psihologije;
- diplomirani psiholog - opšti smer ili smer školske psihologije;
- diplomirani školski psiholog - pedagog.
Navedena lica mogu da izvode nastavu kada savladaju program obuke za izvođenje nastave iz predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima, koje organizuje Ministarstvo prosvete i sporta.
Prednost za upućivanje na sagledavanje programa obuke za nastavnika predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima ima lice iz stava 1 ovog člana koje je savladalo jedan ili više od navedenih programa: Interaktivna obuka/timski rad; Ni crno ni belo; Umeće odrastanja; Umeće komunikacije; Aktivna nastava/učenje; Edukacija za nenasilje - Reči su prozori ili zidovi; Čuvari osmeha; Učionica dobre volje; Kultura kritičkog mišljenja; Bukvar dečjih prava; Debatni klub; Bezbedno dete; Zlostavljanje i zanemarivanje dece; Zdravo da ste; Roditelji i vaspitači u akciji; Trening za trenere u oblasti prava deteta.
(Prestao da važi)
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PROGRAM
GRAĐANSKO VASPITANJE - SAZNANJE O SEBI I DRUGIMA
CILJ I ZADACI:
Opšti cilj predmeta "Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima" je podsticanje razvoja ličnosti i socijalnog saznanja učenika prvog razreda osnovne škole. Ovaj predmet treba da pruži mogućnost učenicima da postanu aktivni učesnici u procesu obrazovanja i vaspitanja, i da izgrade saznanja, umenja, sposobnosti i vrednosti neophodne za formiranje autonomne, kompetentne, odgovorne i kreativne ličnosti, otvorene za dogovor i saradnju, koja poštuje i sebe i druge.
Zadaci su:
U obrazovno-vaspitnom radu na realizaciji ovog predmeta razlikujemo nekoliko osnovnih zadataka:
- olakšavanje procesa adaptacije na školsku sredinu i podsticanje socijalne integracije - uspostavljanje i razvijanje odnosa drugarstva i saradnje sa vršnjacima i odraslima;
- podsticanje razvoja saznanja o sebi, o sopstvenim osećanjima i potrebama, svesti o ličnom identitetu i osobenosti, samopoštovanja i samopouzdanja;
- proširivanje znanja i umenja za rešavanje individualnih problema, učenje tehnika za prevladavanje neprijatnih emocionalnih stanja; učenje vidova smopotvrđivanja bez agresivnosti i uz uvažavanje drugih;
- podsticanje socijalnog saznanja, razumevanja i prihvatanja međusobnih razlika;
- podsticanje grupnog rada, sporazumevanja i saradnje;
- razvijanje komunikativne sposobnosti, veština nenasilne komunikacije i konstruktivnog razrešavanja sukoba sa vršnjacima i odraslima, veština posredovanja u vršnjačkim sukobima;
- razvijanje kreativnog izražavanja;
- podsticanje i osposobljavanje za aktivnu participaciju u životu škole pri čemu je bitno da sve što učenici rade, rade iz unutrašnje, pozitivne motivacije a ne zbog prinude i poslušnosti zasnovane na strahu;
- razvijanje osnovnih ljudskih vrednosti.
SADRŽAJI PROGRAMA
I razred
(jedan čas nedeljno, 36 časova godišnje)
I tema - Olakšavanje procesa adaptacije na školsku sredinu i podsticanje socijalne integracije (1 čas).
Susret roditelja, nastavnika i učenika. Razmena o uzajamnim očekivanjima, potrebama, zahtevima, teškoćama vezanim za promenu sredine odrastanja. Upoznavanje sa sadržajem predmeta "Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima" i načinom rada.
II tema (7 časova) - Podsticanje razvoja saznanja o sebi, o sopstvenim osećanjima i potrebama, svesti o ličnom identitetu i osobenosti, samopoštovanja i samopouzdanja.
1. Svest o sebi I. Kroz razmenu o tome šta vole da rade i crtanje svojih autoportreta i osećanja učenici otkrivaju svoje osobenosti, međusobne razlike i sličnosti.
2. Svest o sebi II. Kroz igru preobražaja, razmenu o sopstvenim sposobnostima i vrednostima, crtanje sopstvenog znaka učenici upoznaju sebe i druge.
3. Vremeplov. Kroz evociranje i crtanje prijatnih i neprijatnih uspomena učenici integrišu prošla iskustva. Kroz igru poverenja uče da se uzajamno podržavaju.
4. Snovi. Kroz evociranje, crtanje i odigravanje snova učenici uče da izraze i kontrolišu svoja privatna iskustva.
5. Moje želje. Kroz igru mašte učenici uče da artikulišu svoje želje i zahteve.
6. Kišobran. Kroz razgovor i crtanje učenici uočavaju različite načine za zadovoljavanje želja i potreba, i postaju svesni mogućnosti izbora.
7. Ja i kako me vide drugi. Kroz razmenu i crtanje učenici sagledavaju sebe iz različitih perspektiva.
III tema (10 časova) - Izražavanje i komunikacija osećanja; proširivanje znanja i umenja za rešavanje individualnih problema, učenje tehnika za prevladavanje neprijatnih emocionalnih stanja.
1. Šta me brine. Kroz crtanje i razmenu učenici artikulišu svoje probleme, i uče da koriste maštu i kreativnost, i fizičke vežbe da se oslobode tenzije.
2. Moje mesto za opuštanje. Kroz vežbu opuštanja i vođene fantazije učenici uče kako mogu da postignu smirenost.
3. Izražavanje osećanja. Kroz vežbe kretanja, neverbalnog izražavanja i crtanja osećanja podstiče se opažanje i izražavanje osećanja.
4. Komunikacija osećanja. Učenici uče da prepoznaju osećanja izražena pokretima i izrazima lica.
5. Moj bes. Kroz igru asocijacija, crtanje unutrašnjeg doživljaja i simboličkog prikaza besa pruža im se mogućnost da izraze bes, i da razviju strategije za prevazilaženje umesto potiskivanje besa.
6. Strahovi I. Kroz igru asocijacija, crtanje unutrašnjeg doživljaja straha i razmenu o strategijama rasplašivanja daje im se mogućnost da izraze i podele strahove i da razviju nove strategije za prevazilaženje straha.
7. Strahovi II. Kroz evociranje izvora straha i pravljenje štita od straha daje im se mogućnost da izraze i podele strahove i da razviju nove strategije za prevazilaženje straha.
8. Tuga. Kroz razmenu o izvoru tuge, crtanje unutrašnjeg doživljaja tuge, razmenu i igru modeliranja daje im se mogućnost da izraze i podele tugu, dobiju dozvolu za plakanje, i razviju strategije za prevazilaženje tuge.
9. Stidu i sramoti. Kroz crtanje i razmenu učenici uviđaju zaštitnu ulogu stida i otkrivaju načine da prevaziđu osećanje stida.
10. Ljubav. Kroz igru asocijacija, neverbalno izražavanje, crtanje unutrašnjeg doživljaja ljubavi i razmenu o znacima ljubavi daje im se mogućnost da diferenciraju doživljaj i ekspresiju ljubavi.
IV tema (2 časa). - Podsticanje grupnog rada, dogovaranja i saradnje.
1. Saradnja I. Kroz pravljenje zajedničkog crteža u malim grupama učenici se uče da se dogovaraju.
2. Saradnja II. Kroz crtanje i igru prenošenja balona učenici se uče da sarađuju.
V tema (2 časa) - Podsticanje socijalnog saznanja, razumevanja i prihvatanja međusobnih razlika; učenje vidova samopotvrđivanja bez agresivnosti i uz uvažavanje drugih.
1. Kako se ko oseća. Kroz igru uživljavanja u zadatim situacijama učenici sagledavaju efekte optužujućih poruka, i uče da daju empatiju sebi i drugima.
2. Uvredljivi nadimci. Kroz igru uloga učenici se uče da prepoznaju osećanja i potrebe i "žrtve" i "nasilnika" i da nađu konstruktivan način da prevaziđu ovo ponašanje.
VI tema (10 časova) - Razvijanje komunikativne sposobnosti, veština nenasilne komunikacije i konstruktivnog razrešavanja sukoba sa vršnjacima i odraslima, veština posredovanja u vršnjačkim sukobima.
1. Žirafino srce (I+II). Kroz igru i razmenu učenici upoznaju razlike između nasilnog i nenasilnog izražavanja, i empatskog i ne-empatskog slušanja.
2. Slušanje i neslušanje. Učenici prolaze kroz iskustvo loše komunikacije izazvane neslušanjem, i upoznaju se sa tehnikom aktivnog slušanja kao načinom na koji se može poboljšati uzajamna komunikacija, i tu tehniku isprobavaju u kraćim simulacijama.
3. Komunikacija i nesporazumi I. Učenicima se demonstriraju efekti razlika u gledanju i primanju poruka kao izvor nesporazuma, i ukazuje na važnost stavljanja u poziciju drugog, i proveravanja kako je poruka primljena - za međusobno razumevanje.
4. Komunikacija i nesporazumi II. Učenicima se demonstriraju efekti negativnih poruka i ukazuje na važnost jasnog izražavanja svojih potreba za međusobno razumevanje.
5. Da li se čujemo. Učenici se upoznaju sa različitim načinima na koje možemo slušati i čuti sebe i druge i različitim ishodima u zavisnosti od izbora empatskog i ne-empatskog slušanja.
6. Tužakanje. Učenici evociraju različite situacije tužakanja, i zadatak im je da se stave u poziciju onog koji tužaka i onog ko je objekt tužakanja, da sagledaju njihove potrebe i osećanja, i da nađu rešenje koje će da zadovolji obe strane, bez tužakanja.
7. Konflikti. Kroz igru mašte i odigravanje situacija iz vlastitog života učenici se upoznaju sa dinamikom konflikta i njegovim mogućim ishodima.
8. Posredovanje - Učenici u akciji I. Na primerima tipičnih dečijih sukoba u školi učenici se uče da razluče fakte, osećanja i potrebe sukobljenih strana i da posreduju u nalaženju konstruktivnog rešenja.
VII tema (3 časa) - Podsticanje i osposobljavanje za aktivnu participaciju u životu škole.
1. Žirafe u školi. Kroz razmenu i dramatizaciju učenici se upoznaju sa efektima naredbi i zahteva, i razlikama u osećanjima kada nešto rade iz pozitivne, odnosno negativne motivacije.
2. Šta se kome dopada. Učenici se uče da artikulišu jasne zahteve u vezi sa onim što bi voleli da promene u školi.
3. Šta možemo da uradimo. Kroz igru učenici razmatraju različite akcije koje bi mogli sami da preduzmu da život u školi učine lepšim i sebi i drugima.
VIII tema (1 čas) - Evaluacija.
Na osnovu ponuđenih podsetnika/instrumenata učenici se podstiču da sami procene predmet koji su prošli i sopstveno napredovanje.
UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Teorijski, program predmeta "Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima" je utemeljen na interakcionističkoj teoriji psihičkog razvoja po kojoj je socijalna interakcija osnovni konstruktivni činilac razvoja učenika. Metodsku okosnicu predmeta čine interaktivne radionice sa fokusom na simboličkom izražavanju i razmeni u krug jer daju mogućnost učenicima da postanu svesni svojih unutrašnjih doživljaja. Bitne odrednice obrazovno-vaspitnog rada su:
- Iskustveno učenje, tj. uobličavanje i poimanje ličnih autentičnih doživljaja učenika kroz razmenu u grupi, a ne prenošenje gotovih znanja, tuđih uvida. Nastavnik treba da naglasi da nema poželjnih, očekivanih ili tačnih odgovora, da je naglasak na procesu otkrivanja i saznavanja o sebi i drugima kroz razmenu.
- Igrovni kontekst koji pomaže učenicima da se opuste i oslobode da probaju različite vidove izražavanja i simbolizacije unutrašnjih iskustava, i da kroz igru istražuju raznovrsna, divergentna rešenja za probleme sa kojima se suočavaju.
Pri pravljenju pripreme za realizaciju obrazovno-vaspitnog rada sa grupom važno je voditi računa o nekoliko činilaca koji su od suštinskog značaja za kvalitetnu i razvojno podsticajnu razmenu:
- Jasno artikulisanje cilja aktivnosti i dogovor o pravilima kojih treba da se pridržavaju svi učesnici razmene. Budući da se radi o učenju kroz razmenu, ključan činilac uspešnosti razmene je kvalitet uzajamnog slušanja. Svaki učenik saopštavanjem drugima stiče više uvida u svoj unutrašnji doživljaj, ali zapravo, slušanjem tuđih iskustava ima priliku da sagleda svoj doživljaj u novom svetlu, da ga dogradi i obogati.
- Raspored sedenja (po mogućstvu krug) koji omogućuje svim učesnicima razmene da vide jedni druge, okrenuti licem u lice.
- Sled aktivnosti koji je tako koncipiran da podstiče i održava interesovanje i saznajnu motivaciju učenika. To se postiže dinamičnom smenom različitih vidova ekspresije (igre uloga, crtanje, pantomima, verbalni iskaz, igre pokreta itd.) i smenom igrovnih aktivnosti i razmene.
- Optimalan broj učenika je od 10 do 15. Može se raditi i sa grupom do dvadesetoro učenika ali onda dolazi do slabljenja pažnje i motivisanosti za razmenu.
Saglasno prirodi predmeta, njegovom cilju i zadacima nastave, učenici se ne ocenjuju klasičnim školskim ocenama niti porede. Problem može biti to što učenici žele da znaju koliko su "dobri" u određenoj aktivnosti, pokušavajući da pogode šta odrasli očekuju od njih. Zadatak nastavnika je da im jasno stavi na znanje da je svaka lična ekspresija podjednako dragocena, da istakne pozitivne potencijale u svakom od učenika, dajući lični, konkretni podsticaj svakom učeniku. Najvažniji zadatak odraslog u procesu vaspitanja je da pomogne učenicima da formiraju pozitivnu sliku o sebi, da steknu samopozudanje, i da osete da kroz proces razmene sa drugima obogaćuju svoju ličnost.
S tim u vezi, ovaj predmet traži da nastavnik bude spreman da podrži učenika kada im je teško da se izraze ili slušaju i otvoren da čuje i ono što nije u skladu sa njegovim vrednostima, bez kritikovanja i procenjivanja. Preduslov za rad na ovom predmetu je sposobnost nepristrasnog slušanja i uživljavanja (empatije) u ono što učenik oseća i želi bez uplitanja sopstvenih sudova, dijagnoza, analiza i saveta. Izražavanje empatije učeniku u upitnoj formi "Da li ti sad osećaš to i to zato što želiš to i to?" ima razvojni efekat jer pomaže učeniku da i sam postane svestan svojih osećanja i potreba, i čini ga otvorenijim za kontakt sa nastavnikom pa time i za vrednosti koje on želi da prenese učenicima.
Program predmeta "Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima", uz izvesne dopune, u osnovi predstavlja kombinaciju dva programa koji se već nekoliko godina uspešno primenjuju u školama i vrtićima u Srbiji: "Čuvari osmeha I" i "Reči su prozori ili zidovi I", koje su razvili domaći stručnjaci. Oba programa su nastala kao odgovor na urgentnu potrebu da se osnaži vaspitna uloga škole i da se učenik stavi u poziciju aktivnog aktera u procesu vaspitanja, a što se pokazalo, i potvrdilo na osnovu istraživanja, i te kako nedostaje u našem obrazovnom sistemu.
Oba programa su pozitivno ocenjena kako od strane prosvetnih radnika, roditelja i učenika tako i od strane eksperata, domaćih i stranih. O pozitivnim efektima programa na psihički razvoj učenika svedoče i rezultati psiholoških istraživanja u kojima je na uzorku učenika koji su bili uključeni u program i onih koji nisu, vršeno poređenje relevantnih indikatora ponašanja pre i posle primene programa.
Bilo bi dobro kad bi svi učenici u razredu mogli da se uključe u predmet "Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima" jer je jedan od pozitivnih ishoda predmeta povećanje bliskosti, razumevanje i saradnje i među učenicima i između nastavnika i učenika.
PROSTOR, OPREMA I NASTAVNA SREDSTVA
Prostor i oprema koji dozvoljavaju raspored sedenja u krug.
Materijal potreban za realizaciju predmeta: 30 listova papira A4 formata po učeniku, 10 komada velikih pak papira svetle boje po grupi, flomasteri i bojice za svakog učenika, selotejp, lepak, makaze.
Izrađeni su priručnici za nastavnike sa detaljno razrađenim načelima pristupa, predmetom i metodskim uputstvima za svaku jedinicu.
Priručnici za nastavnike za realizaciju ovog predmeta su: "Čuvari osmeha 1" (N. Ignjatović-Savić; Institut za psihologiju; 1994), "Reči su prozori ili zidovi" (N. Ignjatović-Savić, Z. Trikić, D. Koruga, D. Jerković; UNICEF; 1996).
Preporučena literatura za učenike je: "Nešto lično 1" - Ja o sebi (J. Ivković, Z. Trikić; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 1994), "Nešto lično 2" - Ja i drugi (J. Ivković, Z. Trikić; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 1992), "Nešto lično 3" - Moja osećanja: Bes, Strah, Tuga, Radost i ljubav (N. Ignjatović-Savić, Z. Trikić, J. Ivković; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 1994).
Pored korišćenja priručnika, da bi predmet postigao očekivane efekte neophodno je da se odrasli koji će realizovati predmet i sami obuče za njegovu primenu kroz sistem edukativnih radionica, odnosno kroz iskustveno učenje.
Budući da se radi o novom predmetu, od nastavnika i od učenika se očekuje da redovno procenjuju i sam predmet i predviđeni način izvođenja nastave.
*Danom stupanja na snagu Pravilnika o ocenjivanju učenika osnovne škole ("Sl. glasnik RS", br. 93/2004), odnosno 25. avgusta 2004. godine, prestaje da važi član 5 Pravilnika o nastavnom planu i programu predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima za prvi razred osnovne škole ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2001).