PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL NADZORNIK PARKA("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 4/2004) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil nadzornik parka za I razred, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1 ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002 i 5/2003), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranih jezika - engleskog, francuskog, ruskog i nemačkog jezika;
5) računarstva i informatike i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: |
Šumarstvo i obrada drveta |
Oblast: |
Šumarstvo |
Obrazovni profil: |
NADZORNIK PARKA - ogled |
Trajanje obrazovanja: |
četiri godine |
CILJ OGLEDA:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- |
uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima; |
- |
uvođenjem novog nastavnog plana i programa kroz horizontalno i vertikalno povezivanje nastavnih tema i sadržaja, u sklopu modula, a u cilju ostvarivanja ishoda obrazovanja (predlog novog nastavnog plana i programa za prvi i drugi razred dat je u prilogu ovog predloga, njegov je sastavni deo i predstavlja polaznu osnovu za kontinuirani rad na poboljšanju njegovog kvaliteta); |
- |
uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, definisanog u potpunosti od strane škole kao krajnjeg realizatora programa, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini; |
- |
izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika. |
Uvođenje organizacionih novina:
- |
prilagođavanje unutrašnje strukture nastavnog plana i časova u okviru godišnjeg fonda časova u skladu sa postavljenim ishodima obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu (nov nastavni plan) a prema strategiji strukture nastavnog plana u reformisanoj srednjoj stručnoj školi; |
- |
nastavni plan i program će biti objavljivani za svaku školsku godinu radi usaglašavanja sa neophodnim izmenama tokom realizacije programa ogleda; |
- |
nastavni sadržaji su organizovani modularno; |
- |
povećanje fonda časova praktične nastave radi uspešnijeg ostvarivanja opštih ciljeva obrazovanja u ovom obrazovnom profilu; |
- |
uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti za učenika da samostalno planira i organizuje svoj ukupni obrazovni proces. |
OČEKIVANI ISHODI OGLEDA
Unapređen i kvalitetan obrazovno-nastavni rad:
- |
efikasni i podsticajni metodi rada sa učenicima primenjeni u svakodnevnoj obrazovnoj praksi; |
- |
nastavni sadržaji organizovani modularno, na način koji omogućava usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju a koja predstavljaju osnovu za usvajanje pojmova i znanja u narednim fazama rada i školovanja; |
- |
vertikalno i horizontalno povezani nastavni planovi i programi; |
- |
objektivno ocenjivanje učenika prema postavljenim kriterijumima. |
TRAJANJE OGLEDA
Predviđeno je da ogled traje od septembra 2003. do juna 2007. godine.
NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA
Ogled će biti realizovan putem obuke nastavnika srednjih stručnih škola područja rada Šumarstvo i obrada drveta, primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- |
nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju) trodnevna obuka; |
- |
ocenjivanje učenika - trodnevna obuka; |
- |
stručno usavršavanje nastavnika kroz obuku za akreditovane programe. |
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru stručnih aktiva biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je moguće postizanje obrazovnih ishoda.
Stručni timovi će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih tema i sadržaja kako sa oblasnim i predmetnim timovima, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima.
USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Ministarstvo prosvete i sporta i Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih će pružiti kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, metodom paralelnih grupa biće ispitani ishodi obrazovno vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
I NASTAVNI PLAN
1. Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta I razreda
|
I RAZRED |
|
|
nedeljno |
godišnje |
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
12 |
420 |
1a. Srpski jezik i književnost |
3 |
105 |
1a. _____________ jezik i književnost |
|
|
1. Strani jezik |
2 |
70 |
2. Fizičko vaspitanje |
2 |
70 |
3. Matematika |
3 |
105 |
4. Računarstvo i informatika |
2 |
70 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
10 |
280 |
1. Fizika |
2 |
70 |
2. Biologija |
2 |
70 |
3. Hemija |
2 |
70 |
4. Geografija u šumarstvu |
2 |
70 |
V: STRUČNI PREDMETI |
10 |
404 |
1. Šumska botanika |
4 |
158 |
2. Pedologija sa geologijom |
4 |
164 |
3. Meteorologija sa klimatologijom |
2 |
82 |
G: IZBORNI PREDMETI |
1 |
35 |
1. Izborni predmet predviđen Zakonom |
1 |
35 |
Ukupno: A + B + V + G |
33 |
1139 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi.
Blok nastava i praksa prikazuju se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou.
2. Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
* |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- Građanskog vaspitanja ili Verske nastave - 1 čas nedeljno tokom školske godine
3. Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
Razred |
Razredno časovna nastava |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
Ukupno radnih nedelja |
Ostalo (matura) |
I |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
II |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
III |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
IV |
32 |
2 |
2 |
39 |
3 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
4. Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
3-4 dana |
do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti * |
1 - 2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
5. Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
Razred |
Razredno časovna nastava |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
Ukupno radnih nedelja |
Ostalo (matura) |
I |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
II |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
III |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
IV |
32 |
2 |
2 |
39 |
3 |
II NASTAVNI PROGRAM
FIZIČKO VASPITANJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
1 |
|
69 |
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- |
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama |
- |
Razvijanje motoričkih umenja i navika |
- |
Osposobljavanje za samostalno vežbanje |
- |
Očuvanje i unapređivanje zdravlja |
- |
Razvoj pozitivne slike o sebi |
- |
Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija |
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Antropomotoričke sposobnosti |
20 |
Atletika |
10 |
Gimnastika |
10 |
Plivanje |
10 |
Sportske igre |
10 |
Druga motorička iskustva |
10 |
NAPOMENA: |
ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika 4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Antropomotoričke sposobnosti |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Atletika |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
|
|
Naziv modula: |
Gimnastika |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Plivanje |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
|
|
Naziv modula: |
Sportske igre |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Druga motorička iskustva |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- |
Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal DOO |
- |
Anderson, B. Burke, E. Pearl, V. (2002): Fitness za sve, Zagreb, Gopal DOO |
- |
Baey, J. (1968): Gymnastics in the schools, Boston |
- |
Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda |
- |
Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkuljtura i sport |
- |
Kukolj, M. (1996): Opšta antropomotorika, Beograd, Finegraf |
- |
Nićin, Đ. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola za sportske trenere |
MATEMATIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
105 |
|
|
|
|
105 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- |
Dobijanje temeljnih teoretskih znanja |
- |
Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja |
- |
Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu |
- |
Dobijanje znanja za rešavanje problema i simulaciju procesa rada |
- |
Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje |
- |
Sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno teoretskim predmetima |
- |
Formiranje osnova za nastavak obrazovanja |
- |
Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva |
- |
Formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja |
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Logika i skupovi |
12 |
Realni brojevi |
7 |
Proporcionalnost veličina |
9 |
Uvod u geometriju |
7 |
Racionalni algebarski izrazi |
19 |
Podudarnost |
19 |
Linearne jednačine i nejednačine |
22 |
Homotetija i sličnost |
10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Logika i skupovi |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Realni brojevi |
Trajanje modula: |
7 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
* |
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Proporcionalnost veličina |
Trajanje modula: |
9 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Uvod u geometriju |
Trajanje modula: |
7 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Racionalni algebarski izrazi |
Trajanje modula: |
19 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
* |
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Podudarnost |
Trajanje modula: |
19 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Linearne jednačine i nejednačine |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Homotetija i sličnost |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
* |
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- |
R. Despotović, R. Tošić, B. Šešelja: Matematika za prvi razred srednje škole |
- |
V. Bogoslavov: Zbirka rešenih zadataka I |
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- |
Povezati sadržaje modula sa predmetom Računarstvo i informatika, istaći značaj primene matematike |
- |
Povezati sadržaje modula sa predmetom Fizika |
- |
Povezati sadržaje modula sa predmetom Dendrometrija sa geodezijom i naglasiti primenu trigonometrije u geodetskim premerima kao i merenjima i određivanjima zapremine drvne mase |
FIZIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
70 |
|
|
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
CILJEVI PREDMETA:
Usvajanje osnovnih zakona fizike
- upoznavanje metoda fizičkih istraživanja
- razvijanje naučnog načina mišljenja logičkog zaključivanja i kritičko-analitičkog duha
- saznanje o ulozi matematike kao sredstva za rešavanje fizičkih problema, sa jedne strane, kao jezika kojim se služi fizika pri opisivanju prirodnih procesa i formulisanju fizičkih zakona
- osposobljavanje za kvalitativno i kvantitativno rešavanje fizičkih problema
- razvijanje radnih navika
- upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode te razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teorijskim predmetima
- podsticanje stručnog razvoja i usavršavanja u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
- formiranje materijalističke slike sveta
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Uvod |
5 |
Kretanje |
13 |
Sila i energija |
21 |
Gravitacija i zakoni održanja |
10 |
Fizika velikog broja mikro čestica |
21 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Uvod |
Trajanje modula: |
5 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Kretanje |
Trajanje modula: |
13 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
* |
|
* |
Naziv modula: |
Sila energija |
Trajanje modula: |
21 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Gravitacija i zakoni održanja |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Fizika velikog broja mikro čestica |
Trajanje modula: |
21 čas |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
Izvesti laboratorijske vežbe:
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
* |
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- D. Ivanović, M. Raspopović Fizika za prvi razred srednje škole
- J. Janjić M. Pavlov: Fizika za prvi razred srednje škole
- Džek Čeloner: Vizuelni rečnik fizike
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Meteorologija sa klimatologijom i istaći značaj uzročno posledičnih pojava u atmosferi
- Povezati sadržaj modula sa predmetom Botanika a posebno materijom koja obrađuje fiziološke procese
- Povezati sadržaj modula sa predmetom Hemija posebno dela koji se odnosi na fizičko-hemijske procese
- Povezati sadržaj modula sa predmetom Mašine i uređaji i ukazati na one delove materije koji su značajni za ovu oblast
- Povezati sadržaj modula sa predmetom Osnovi geomorfologije sa hidrologijom i istaći kako fizičke sile utiču na formiranje geoloških i hidroloških pojava i objekata
BIOLOGIJA
OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
65 |
5 |
|
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Usvajanje pojmova i razumevanje zakonitosti u živom svetu
- Izgrađivanje etičkih i estetičkih stavova u odnosu na prirodu
- Razvoj logičkog i apstraktnog mišljenja
- Sticanje znanja o dužnostima i obavezama očuvanja prirodnih bogatstava
- Sticanje znanja o racionalnom i razumnom korišćenju prirodnih dobara
- Sticanje znanja o dužnostima i obavezama očuvanja prirodnih bogatstava
- Razvoj naučnog pogleda na svet
- Formiranje pravilnih stavova prema prirodnoj sredini njenoj zaštiti i unapređivanju
- Proširenje osnovnih znanja o fizičko-hemijskim, geografskim i biološkim osobenostima životne sredine
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Karakteristike života |
22 |
Biologija razvića |
12 |
Osnovi genetike |
22 |
Osnovi evolucije |
14 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Karakteristike života |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Biologija razvića |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Osnovi genetike |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Osnovi evolucije |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- D. Marinković, K. Paunović, V. Terzija: Biologija za I i II razred srednje škole
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
HEMIJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
34 |
36 |
|
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Proširivanje, produbljivanje i povezivanje znanja o hemijskim pojavama i zakonitostima
- Upoznavanje praktične primene hemijskih jedinjenja
- Sticanje sposobnosti za samostalan rad, logičko mišljenje i inicijativu
- Razvijanje tačnosti i urednosti u radu
- Omogućavanje samostalnog zaključivanja i uopštavanja
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanja u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Osnovni hemijski pojmovi |
14 |
Struktura supstance |
18 |
Hemijske reakcije |
11 |
Rastvori |
13 |
Oksido - redukcioni procesi |
14 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Osnovni hemijski pojmovi |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Struktura supstance |
Trajanje modula: |
18 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Hemijske reakcije |
Trajanje modula: |
11 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Rastvori |
Trajanje modula: |
13 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Oksido - redukcioni procesi |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Opšta hemija za prvi razred srednje škole, autori: Slavoljub Đukić, Radivoj Nikolajević, Milena Šurjanović
- Teorijske osnove analitičke hemije, autor: Dr. Tomislav Janjić
- Zadaci i vežbe iz opšte hemije, autor: N. Glinka
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Pedologija sa geologijom, posebno naznačiti hemijsko-pedološke procese i značaj hemijskih procesa u pedogenezi
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Botanika a naročito u modulu fiziologija biljaka
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Zaštita šuma i predela te istaći značaj pesticida u odbrani biljaka od biljnih bolesti i štetočina
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Ekologija i edukacija, posebno istaći pozitivne, negativne uticaje na životnu sredinu
GEOGRAFIJA U ŠUMARSTVU
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
40 |
30 |
|
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje osnova naučne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i promena na osnovu znanja zakona, modela i teorija prirodnih nauka
- Razumevanje usklađenosti društveno-ekonomskog razvoja sa raspoloživim geografskim resursima
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učešća u istraživačkim projektima
- Primenjivanje stečenih geografskih znanja u svom okruženju
- Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje problema
- Ovladavanje informaciono-komunikacionim tehnologijama
- Sticanje znanja o prirodnim resursima i značaju očuvanja ekološke ravnoteže
- Razvijanje samosvesti, odgovorno ophođenje prema sebi i okruženju
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Geološka građa, reljef i zemljište |
10 |
Klimatski elementi i njihov značaj za biljni svet |
10 |
Voda i vodni režim staništa |
10 |
Biljni i životinjski svet |
10 |
Najveće riznice prirodne baštine (nacionalni parkovi) |
30 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Geološka građa, reljef i zemljište |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Klimatski elementi i njihov značaj za biljni svet |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
- značaj izolacije i temperature za razvoj biljaka |
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Voda i vodni režim staništa |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Biljni i životinjski svet |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Najveće riznice prirodne baštine (nacionalni parkovi) |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- S. Kicošev, D. Dunčić: Geografske osnove prostornog planiranja, 1998.
- M. Lješević: Geografija zemljišta, 2003, Fakultet u Nikšiću
- N. Miljković: Pedologija, 1997.
- N. Miljković, S. Marković: Osnovi pedologije: praktikum, 2002.
- D. Dukić: Klimatologija sa osnovama meteorologije, "Naučna knjiga", Beograd
- M. Grčić: Industrijska Geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- P. Tomić, J. Romelić, L. Lazić: Ekonomska geografija sveta, PMF - Novi Sad, 1996.
- M. Todorović: Osnove tipologije i regionalizacije poljoprivrede Srbije, SGD, Beograd, 2002.
- V. Đurić: Ekonomska geografija, 1980.
- M. Stepić: Agrarna geografija (rukopis), Beograd, 2003.
- M. Pavlović, D. Rodić: Geografija Jugoslavije I i II, Beograd, 2000.
- D. Petrović: Geomorfologija, 1977, "Građevinska knjiga", Beograd
- Lj. Gavrilović: Hidrologija, Beograd, 2002.
- B. Atanacković: Biogeografija, Beograd, 1990.
- K. Petovar: Urbana i ruralna sociologija, 2003.
- S. Ćurčić: Geografija naselja, 1992.
- M. Janković: Biodiverzitet - suština i značaj, Beograd, 1995.
- Grupa autora: Zaštita prirode i turizam u nacionalnim parkovima SR Jugoslavije, Zavod za zaštitu prirode Srbije, Posebna izdanja br. 14, Beograd, 1994.
- Č. Šilić: Endemične biljke, Sarajevo i Beograd, 1990.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- stručni predmeti
ŠUMSKA BOTANIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
70 |
70 |
|
18 |
|
158 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- razvijanje pozitivnog odnosa prema prirodi
- sticanje znanja o značaju botanike za zaštitu prirode i njena podela na naučne discipline
- usvajanje pojmova i razumevanje zakonitosti u živom svetu
- sticanje znanja o florističkom sastavu naših predela
- razvijanje logičkog mišljenja i naučnog pogleda na svet
- razvijanje sistematičnosti i postupnosti u radu
- razvijanje radnih navika i smisla za otkrivanje i proveru.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Morfologija biljaka |
80 |
Fiziologija biljaka |
12 |
Sistematika biljaka |
48 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Morfologija biljaka |
Trajanje modula: |
80 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Fiziologija biljaka |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Sistematika biljaka |
Trajanje modula: |
48 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Botanika (Šumska botanika), M. Gajić, D. Vilotić, D. Obratov-Petković
- Šumske zeljaste biljke, Č. Šilić
- Livadske biljke, Lj. Mišić, R. Lakušić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
PEDOLOGIJA SA GEOLOGIJOM
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
70 |
70 |
|
24 |
|
164 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja o zemljištu kao sredini u kojoj biljke nalaze neophodne uslove za svoj razvoj
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja iz mineralogije i petrografije, kao dela geologije koje obezbeđuje mineralnu komponentu kod obrazovanja zemljišta
- Sticanje sposobnosti za primenu znanja u drugim stručnim predmetima
- Formiranje profesionalnog odnosa prema zemljištu kao delu biogenocenoza
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Opšta znanja o Zemlji kao planeti Sunčevog sistema, njenoj građi, postanku i geohronološkom razvoju |
14 |
Opšta mineralogija sa osnovama petrogene mineralogije |
16 |
Osnovi petrografije |
16 |
Uvod u pedologiju i opšti pojmovi o zemljištu kao specifičnoj prirodnoj tvorevini |
14 |
Osobine zemljišta, ocena plodnosti i produktivnosti zemljišta |
28 |
Pedogenetski činioci, procesi obrazovanja zemljišta i morfogenetska građa zemljišnog profila |
16 |
Sistematika zemljišta |
46 |
Geografija zemljišta i pedološke karte |
14 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Opšta znanja o Zemlji kao planeti Sunčevog sistema, njenoj građi, postanku i geohronološkom razvoju |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Opšta mineralogija sa osnovama petrogene mineralogije |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Osnovi petrografije |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Uvod u pedologiju i opšti pojmovi o zemljištu kao specifičnoj prirodnoj tvorevini |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Osobine zemljišta, ocena plodnosti i produktivnosti zemljišta |
Trajanje modula: |
28 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Pedogenetski činioci, procesi obrazovanja zemljišta i morfogenetska građa zemljišnog profila |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Sistematika zemljišta |
Trajanje modula: |
46 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Geografija zemljišta i pedološke karte |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Jović N., Simić Z., Pedologija sa geologijom
- Knežević V., Joksimović V., Petrografija sa geologijom kore raspadanja
- Anti M., Jović N., Avdalović V., Pedologija
- Ćirić M., Pedologija
- Ćirić M., Atlas šumskih zemljišta Jugoslavije
- Škorić A., Tipovi naših tla
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Istaći značaj modula za predmete Osnovi geomorfologije sa hidrologijom
- Istaći značaj modula za predmet Proizvodnja sadnog materijala, vezano za biljnu proizvodnju
- Istaći značaj modula za predmet Ekologija i edukacija
METEOROLOGIJA SA KLIMATOLOGIJOM
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
35 |
35 |
|
12 |
|
82 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Da se učenici upoznaju sa meteorološkim i klimatskim elementima i pojavama
- Da se učenici osposobe da determinišu pozitivna i negativna dejstva klimatskih faktora na prirodu i živi svet
- Da učenici znaju da koriste jednostavnije meteorološke instrumente
- Da učenici znaju kako čovek svojim aktivnostima utiče na promenu mikroklimatskih i klimatskih uslova
- Da učenici mogu putem edukacije pozitivno delovati u smislu zaštite životne sredine i smanjenja globalnog zagrevanja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Uvod u meteorologiju, atmosfera, vazdušni pritisak |
20 |
Vazdušna kretanja, oblaci, magle i padavine |
18 |
Prognoza vremena, klima i klimatologija |
22 |
Mikroklimatologija, vegetacija i mikroklima. Klima Balkanskog poluostrva, klima Srbije i Crne Gore |
22 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Uvod u meteorologiju, atmosfera, vazdušni pritisak |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Vazdušna kretanja, oblaci, magle i padavine |
Trajanje modula: |
18 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Prognoza vremena, klima i klimatologija |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Mikroklimatologija, vegetacija i mikroklima. Klima Balkanskog poluostrva, klima Srbije i Crne Gore |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- I. Delijanić: Meteorologija za prvi razred srednje škole
- M. Milosavljević: Meteorologija
- B. Kolić: Šumska ekoklimatologija
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Šumska botanika, a posebno istaći uticaj sunčevog zračenja i padavina za fiziološke procese biljaka
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Osnovi geomorfologije sa hidrologijom
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Zaštita šuma i predela te istaći negativne klimatske uticaje na šumu, biljni i životinjski svet
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Uređenje predela
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Gajenje šuma
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Proizvodnja sadnog materijala