PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL OPERATER MAŠINSKE OBRADE("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 4/2004) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil operater mašinske obrade za I razred, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1 ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002 i 5/2003), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
2) jezika nacionalnih manjina;
3) stranih jezika - engleskog, francuskog, ruskog i nemačkog jezika;
4) računarstva i informatike i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: |
Mašinstvo i obrada metala |
Obrazovni profil: |
OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled |
Trajanje obrazovanja: |
tri godine |
CILJ OGLEDA:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- |
uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima |
- |
uvođenjem novog nastavnog plana i programa kroz horizontalno i vertikalno povezivanje nastavnih tema i sadržaja, u sklopu modula, a u cilju ostvarivanja ishoda obrazovanja (predlog novog nastavnog plana i programa za prvi i drugi razred dat je u prilogu ovog predloga, njegov je sastavni deo i predstavlja polaznu osnovu za kontinuirani rad na poboljšanju njegovog kvaliteta) |
- |
uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, definisanog u potpunosti od strane škole kao krajnjeg realizatora programa, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini. |
- |
izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika. |
Uvođenje organizacionih novina:
- |
prilagođavanje unutrašnje strukture nastavnog plana i časova u okviru godišnjeg fonda časova u skladu sa postavljenim ishodima obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu (nov nastavni plan) a prema strategiji strukture nastavnog plana u reformisanoj srednjoj stručnoj školi |
- |
nastavni plan i program će biti objavljivani za svaku školsku godinu radi usaglašavanja sa neophodnim izmenama tokom realizacije programa ogleda |
- |
nastavni sadržaji su organizovani modularno |
- |
povećanje fonda časova praktične nastave radi uspešnijeg ostvarivanja opštih ciljeva obrazovanja u ovom obrazovnom profilu |
- |
uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti za učenika da samostalno planira i organizuje svoj ukupni obrazovni proces. |
OČEKIVANI ISHODI OGLEDA
Unapređen i kvalitetan obrazovno-nastavni rad:
- |
efikasni i podsticajni metodi rada sa učenicima primenjeni u svakodnevnoj obrazovnoj praksi |
- |
nastavni sadržaji organizovani modularno, na način koji omogućava usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju a koja predstavljaju osnovu za usvajanje pojmova i znanja u narednim fazama rada i školovanja |
- |
vertikalno i horizontalno povezani nastavni planovi i programi |
- |
objektivno ocenjivanje učenika prema postavljenim kriterijumima |
TRAJANJE OGLEDA
Predviđeno je da ogled traje od septembra 2003. do juna 2007. godine.
NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA
Ogled će biti realizovan putem obuke nastavnika srednjih stručnih škola područja rada Mašinstvo i obrada metala, primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim obla- stima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- |
nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju) trodnevna obuka |
- |
ocenjivanje učenika - trodnevna obuka |
- |
stručno usavršavanje nastavnika kroz obuku za akreditovane programe |
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru stručnih aktiva biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je moguće postizanje obrazovnih ishoda.
Stručni timovi će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih tema i sadržaja kako sa oblasnim predmetnim timovima, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima.
USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Ministarstvo prosvete i sporta i Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih će pružiti kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, metodom paralelnih grupa biće ispitani ishodi obrazovno vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
I NASTAVNI PLAN
1. Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta I razreda
|
I RAZRED |
|
|
nedeljno |
godiš. |
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
10 |
350 |
1a. Srpski jezik i književnost |
2 |
70 |
1b. jezik i književnost |
|
|
2. Strani jezik |
2 |
70 |
3. Fizičko vaspitanje |
2 |
70 |
4. Matematika |
2 |
70 |
5. Računarstvo i informatika |
2 |
70 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
9 |
315 |
1. Tehničko crtanje |
4 |
140 |
2. Tehnički materijali |
2 |
70 |
3. Tehnička mehanika |
3 |
105 |
V: STRUČNI PREDMETI |
9 |
375 |
1. Tehnologija |
3 |
105 |
2. Praktična nastava |
6 |
270 |
G: IZBORNI PREDMETI |
2 |
70 |
1. Izborni predmet predviđen Zakonom |
1 |
35 |
2. Izborni predmet predviđen Programom ogleda |
1 |
35 |
Ukupno: A + B + V + G |
30 |
1110 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi.
Blok nastava i praksa se prikazuju u ukupnom zbiru na godišnjem nivou.
2. Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
Izborni predmet predviđen Programom ogleda |
|
|
|
1. Istorija (odabrani moduli) |
* |
|
|
2. Industrijska geografija u mašinstvu |
* |
|
|
3. Muzička umetnost |
|
* |
|
4. Likovna kultura |
|
* |
|
5. Ustav i prava građana |
|
|
* |
6. Ekologija |
|
|
* |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građanskog vaspitanja ili Verske nastave (1 čas nedeljno tokom školske godine)
- Jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda - 1 čas nedeljno (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili 2 časa nedeljno)
Učenik može svake godine da bira dva izborna predmeta i ima do 33 časa nastave nedeljno u stručnoj školi, odnosno 35 časova ako stiče obrazovanje na jeziku nacionalne manjine ili dvojezično.
** NAPOMENA: Za zanimanje Operater mašinske obrade predviđeno je da učenik nakon završetka drugog razreda može izaći iz sistema obrazovanja i dobiti diplomu - Pomoćni operater mašinske obrade.
Nakon drugog razreda, a pre nastave u bloku u trajanju od 60 sati, učenik bira zanimanje za koje nastavlja školovanje. Po izabranom zanimanju a nakon uspešno završenog trećeg razreda učenik dobija diplomu:
- Operater mašinske obrade - Strugar
- Operater mašinske obrade - Glodač
- Operater mašinske obrade - Brusač
3. Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
do 70 |
do 70 |
do 64 |
do 204 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Društveno korisni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
4. Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
||
Drugi predmeti * |
1 - 2 časa nedeljno |
||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno akreditovani.
5. Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno časovna |
mentorski rad |
obavezne |
ukupno |
ostalo (završni ispit) |
I |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
II |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
III |
32 |
2 |
2 |
39 |
3 |
II NASTAVNI PROGRAM
SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
|
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
RAZRED |
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava u bloku |
||
I |
70 |
|
|
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- |
Razvijanje komunikativnih sposobnost učenika |
- |
Unapređivanje jezičke komunikacije učenika |
- |
Razvijanje ispravnog odnosa prema značaju svog jezika |
- |
Osposobljavanje učenika za pismeno izražavanje i negovanje pismenosti |
- |
Razvijanje saznanja o važnosti pravilnog pisanja |
- |
Osposobljavanje učenika za jasno i dobro komponovano pismeno izražavanje |
- |
Osposobljavanje za svakodnevno pismeno komuniciranje |
- |
Usmeravanje učenika na samostalno čitanje različitih tekstova |
- |
Razvijanje osećaja kontinuiteta kulture i civilizacije |
- |
Razvijanje svesti o našem mestu u kulturi evropskih naroda |
- |
Upoznavanje značajnih pisaca različitih književnih epoha |
- |
Uočavanje estetskih vrednosti književnih dela |
- |
Razvijanje sposobnosti za procenjivanje umetničke vrednosti dela |
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Srpski jezik i komunikacija |
19 |
Pismeno izražavanje |
10 |
Narodna književnost |
12 |
Književnost starog veka |
11 |
Srednjovekovna i renesansna književnost |
18 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Srpski jezik i komunikacija |
Trajanje modula: |
19 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Pismeno izražavanje |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Narodna književnost |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Književnost starog veka |
Trajanje modula: |
11 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
* |
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Srednjovekovna i renesansna književnost |
Trajanje modula: |
18 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
|
* |
* |
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Ovako koncipiran program ostavlja nastavniku mogućnost da oko 50% svog programa sačini slobodno.
- pravopis,
- rečnici,
- enciklopedija,
- književne kritike,
- korišćenje medija (TV, video, internet)
- odlazak na bioskopske predstave, likovne izložbe, u pozorište.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Istorija
- Geografija
- Verska nastava
FIZIČKO VASPITANJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava u |
|||
I |
1 |
|
69 |
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- |
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama |
- |
Razvijanje motoričkih umenja i navika |
- |
Osposobljavanje za samostalno vežbanje |
- |
Očuvanje i unapređivanje zdravlja |
- |
Razvoj pozitivne slike o sebi |
- |
Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija |
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Antropomotoričke sposobnosti |
20 |
Atletika |
10 |
Gimnastika |
10 |
Plivanje |
10 |
Sportske igre |
10 |
Druga motorička iskustva |
10 |
NAPOMENA: |
ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika 4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa. |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Antropomotoričke sposobnosti |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Atletika |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
|
|
Naziv modula: |
Gimnastika |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Plivanje |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
|
|
Naziv modula: |
Sportske igre |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
|
|
Naziv modula: |
Druga motorička iskustva |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- |
Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal DOO |
- |
Anderson, B. Burke, E. Pearl, B. (2002): Fitness za sve, Zagreb, Gopal DOO |
- |
Baey, J. (1968): Gymnastics in the schools, Boston |
- |
Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda |
- |
Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkuljtura i sport |
- |
Kukolj, M. (1996): Opšta antropomotorika, Beograd, Finegraf |
- |
Nićin, Ć. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola za sportske trenere |
MATEMATIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava u |
|||
I |
70 |
|
|
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- |
Pravilno formulisanje matematičkih pojmova, sticanje osnovnih matematičkih znanja i njihova promena vezana za struku |
- |
Uspešna primena matematičkih modela na rešavanju praktičnih problema u realnom okruženju |
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Skup realnih brojeva |
17 |
Linearne jednačine i nejednačine |
15 |
Trigonometrija pravouglog trougla |
10 |
Vektori |
8 |
Planimetrija |
20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Skup realnih brojeva |
Trajanje modula: |
17 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Linearne jednačine i nejednačine |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Trigonometrija pravouglog trougla |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Vektori |
Trajanje modula: |
8 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Planimetrija |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA
ZA REALIZACIJU PREDMETA
Ovako koncipiran program ostavlja nastavniku mogućnost da sam odabere prikladnu literaturu u skladu sa nivoom zahteva trogodišnjeg školovanja, dok se ne napiše odgovarajući udžbenik i zbirka.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Tehničko crtanje
- Praktična nastava
- Mašinski materijali
- Tehnologija
TEHNIČKO CRTANJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
70 |
70 |
|
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- osposobljavanje za rukovanje priborom
- odgovorno ponašanje prema radu
- razvijanje osećaja za tačnost i sistematičnost
- sticanje znanja o osnovnim geometrijskim konstrukcijama
- razvijanje znanja o projiciranju
- sticanje osnovnih znanja o osnovama tehničkog crtanja
- osposobljavanje za samostalnu izradu tehničkog crteža
- osposobljavanje za samostalnu izradu tehničkog crteža na računaru
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Standardi i njihova primena u mašinstvu |
16 |
Geometrijsko crtanje |
10 |
Projiciranje |
18 |
Osnove tehničkog crtanja |
30 |
Izrada crteža mašinskih delova i sklopova |
30 |
Kompjuterska grafika |
36 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Standardi i njihova primena u mašinstvu |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Geometrijsko crtanje |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Projiciranje |
Trajanje modula: |
18 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Osnove tehničkog crtanja |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Izrada crteža mašinskih delova i sklopova |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Kompjuterska grafika |
Trajanje modula: |
36 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Dušan Đorđević, Željko M. Papić: Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002.
- Dušan Đorđević, Željko M. Papić: Tehničko crtanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.
- Željko M. Papić, Dušan Đorđević: Tehničko crtanje, Grafofolije, Kragujevac, 2001.
- Zorica Jovanović, Željko M. Papić: AutoCAD 2000, Microcom, Čačak, 2003.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Praktična nastava
- Tehnologija
TEHNIČKI MATERIJALI
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
70 |
|
|
|
|
70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Dobijanje temeljnih i praktičnih znanja
- Razvijanje logičkog mišljenja
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti pri radu
- Razvijanje stvaralačkog odnosa prema radu i interesovanja i sklonosti prema mašinskoj struci
- Sticanje sposobnosti za primenu znanja o tehničkim materijalima u stručno teorijskim predmetima
- Sticanje sposobnosti za pravilan izbor materijala u industrijskoj praksi
- Osposobljavanje učenika za korišćenje tehničke literature i standarda
- Podsticanje stalnog razvoja i usavršavanja u skladu sa individualnim sposobnostima učenika i potrebama društva
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Osobine materijala |
10 |
Struktura metala i legura |
10 |
Tehničko gvožđe |
12 |
Čelik |
10 |
Termička i hemijsko-termička obrada |
8 |
Ostali materijali |
20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Osobine materijala |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Struktura metala i legura |
Trajanje modula: |
8 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Tehničko gvožđe |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Čelik |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Termička i hemijsko-termička obrada |
Trajanje modula: |
8 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Ostali materijali |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Dr Vera Šijački - Žeravčević, Dr Aleksandar Sedmak, Dr Anđelka Milosavljević: Mašinski materijali, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002.
- Mr Rade Mirković, Risto Aksentić: Mašinski materijali, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2000.
- Jelica Brekić, Momčilo Vukić, Milan Brekić: Mašinski materijali, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1992.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Tehnologija
- Praktična nastava
TEHNIČKA MEHANIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
105 |
|
|
|
|
105 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja iz mehanike i produbljivanje znanja iz fizike, kao fundametalnih nauka, radi tumačenja pojava i mehaničkih zakonitosti u prirodi i njihove primene u praksi.
- Predmet predstavlja podlogu za savladavanje i razumevanje drugih srodnih disciplina.
- Razvijanje logičkog mišljenja i rasuđivanja i sistematičnosti u rešavanju tehničkih problema.
- Razvijanje samostalnosti u rešavanju tehničkih problema.
- Osposobljavanje učenika za samoobrazovanje i uspešno uključivanje u permanentno obrazovanje.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Statika |
43 |
Otpornost materijala |
28 |
Kinematika |
19 |
Dinamika |
15 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Statika |
Trajanje modula: |
43 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Otpornost materijala |
Trajanje modula: |
28 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Kinematika |
Trajanje modula: |
19 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Dinamika |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Dr Milan Plavšić, Miloš Miljković, Slobodan Nikolić: Mehanika, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Tehničko crtanje
- Praktična nastava
- Mašinski materijali
- Tehnologija
TEHNOLOGIJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
35 |
70 |
|
|
|
105 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o postupcima i načinu merenja i kontrolisanja predmeta u mašinstvu
- Sticanje znanja za pravilno korišćenje mere zaštite na radu
- Sticanje znanja za pravilno rukovanje mašinama, alatima, priborom i predmetom rada
- Sticanje znanja o poštovanju propisanih režima obrade
- Sticanje znanja o tehničko tehnološkoj dokumentaciji
- Sticanje osnovnih znanja za pravilno održavanje i čišćenje mašina, alata i pribora
- Osposobljavanje za samostalnu izradu tehničko tehnološke dokumentacije za jednostavnije radne predmete
- Sticanje osnovnih znanja za samostalnu izradu radnih predmeta složenim postupcima struganja, glodanja i brušenja, a prema opredeljenju učenika za zanimanje
- Sticanje osnovnih znanja za rad na klasičnim mašinama alatkama za obradu struganjem, glodanjem, brušenjem i bušenjem
- Sticanje osnovnih znanja za rad na CNC mašinama za određene postupke obrade prema opredeljenju učenika za zanimanje
- Sticanje osnovnih znanja o preduzetništvu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
Prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Merenje i kontrolisanje |
9 |
Ručna obrada |
26 |
Struganje spoljašnjih površina |
20 |
Glodanje ravnih površina |
20 |
Brušenje ravnih površina |
20 |
Tehnološka dokumentacija |
10 |
Razred: |
drugi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Struganje |
30 |
Glodanje |
30 |
Brušenje |
30 |
Organizacija rada |
15 |
Učenik se pre početka prakse opredeljuje za module koji će dalje učiti i na taj način bira zanimanje: strugar, glodač i brusač
NAPOMENA: Posle završenih 10 modula učenik može izaći iz sistema obrazovanja i dobiti uverenje (sertifikat) POMOĆNI OPERATER MAŠINSKE OBRADE, osposobljen za jednostavnije poslove u okviru grubog struganja, glodanja i brušenja.
Razred: |
treći BRUSAČ |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Složeno brušenje |
24 |
CNC brusilice |
64 |
Projektovanje tehnologije brušenjem |
30 |
Preduzetništvo |
10 |
Razred: |
treći STRUGAR |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Složeno struganje |
24 |
CNC strugovi |
64 |
Projektovanje tehnologije struganjem |
30 |
Preduzetništvo |
10 |
Razred: |
treći GLODAČ |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Složeno glodanje |
24 |
CNC glodalice |
64 |
Projektovanje tehnologije glodanjem |
30 |
Preduzetništvo |
10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Merenje i kontrolisanje |
Trajanje modula: |
9 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
Naziv modula: |
Ručna obrada |
Trajanje modula: |
26 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Struganje spoljašnjih površina |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Glodanje ravnih površina |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Brušenje ravnih površina |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Tenološka dokumentacija |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Taip Duraković, Vojislav Meseldžija: Tehnologija obrazovnog profila za metaloglodača, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.
- Jovica Jovičić: Tehnologija obrazovnog profila za metalostrugara, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002.
- Jovica Jovičić, Života Čajetinac, Miloljub Mutavdžić; Tehnologija obrazovnog profila za metalobrusača, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.
- Nikola Prgomelja: Opšta mašinska praksa, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.
- Jovica Jovičić: Merenje i kontrolisanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Praktična nastava
- Tehnički materijali
- Tehničko crtanje
PRAKTIČNA NASTAVA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
|
210 |
|
60 |
270 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- |
Osposobljavanje za izradu dnevnika rada praktične nastave i pravljenja izveštaja kontrole |
|
- |
Osposobljavanje za pravilno korišćenje mere zaštite na radu |
|
- |
Osposobljavanje za pravilno rukovanje mašinama, alatima, priborom i predmetom rada |
|
- |
Sticanje odgovornosti o primeni propisanih režima obrade |
|
- |
Razvijanje osećaja za tačnost izrade radnih predmeta prema tehničkoj dokumentaciji |
|
- |
Sticanje odgovornosti za izvršavanje postavljenih zadataka u tehničko-tehnološkoj dokumentaciji |
|
- |
Sticanje odgovornosti za pravilno održavanje i čišćenje mašina, alata i pribora |
|
|
|
|
|
|
|
- |
Osposobljavanje za samostalnu izradu radnih premeta prema tehničko tehnološkoj dokumentaciji postupcima struganja, glodanja, brušenja i postupcima ručne obrade materijala |
|
- |
Osposobljavanje za samostalnu izradu radnih predmeta složenim postupcima struganja, glodanja i brušenja a prema opredeljenju zanimanja |
|
- |
Osposobljavanje za rad na klasičnim mašinama alatkama za obradu struganjem, glodanjem, brušenjem, bušenjem |
|
- |
Osposobljavanje za rad na CNC mašinama za određene postupke obrade prema opredeljenju zanimanja |
|
- |
Osposobljavanje za merenje i kontrolisanje radnih predmetima |
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Merenje i kontrolisanje |
24 |
Ručna obrada |
60 |
Struganje spoljašnjih površina |
42 |
Glodanje ravnih površina |
42 |
Brušenje ravnih površina |
42 |
Proizvodni rad I |
60 |
Razred: |
drugi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Struganje |
144 |
Glodanje |
144 |
Brušenje |
132 |
Proizvodni rad II - STRUGANJE * |
60 |
Proizvodni rad II - GLODANJE * |
60 |
Proizvodni rad II - BRUŠENJE * |
60 |
*može da se izvodi u školskoj radionici i u proizvodnim radionicama
Učenik se pre početka modula Proizvodni rad II opredeljuje za module koje će dalje učiti i na taj način bira zanimanje: STRUGAR, GLODAČ ili BRUSAČ.
Razred: |
treći / BRUSAČ |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Složeno brušenje |
144 |
CNC brusilice |
192 |
Izrada brusačkih radnih predmeta * |
240 |
Proizvodni rad III - BRUŠENJE * |
60 |
*može da se izvodi u školskoj radionici i u proizvodnim radionicama
Razred: treći / STRUGAR |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Složeno STRUGANJE |
144 |
CNC strugovi |
192 |
Izrada strugarskih radnih predmeta * |
240 |
Proizvodni rad III - STRUGANJE * |
60 |
*može da se izvodi u školskoj radionici i u proizvodnim radionicama
Razred: |
treći / GLODAČ |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Složeno glodanje |
144 |
CNC glodalice |
192 |
Izrada glodačkih radnih predmeta * |
240 |
Proizvodni rad III - GLODANJE * |
60 |
* može da se izvodi u školskoj radionici i u proizvodnim radionicama
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Merenje i kontrolisanje |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
ocenjivanje obuhvata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni |
grafički rad |
|
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
Naziv modula: |
Ručna obrada |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
ocenjivanje obuhvata
|
Preporučeni način ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni |
grafički rad |
|
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
Naziv modula: |
Struganje spoljašnjih površina |
Trajanje modula: |
42 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
ocenjivanje obuhvata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
Naziv modula: |
Glodanje ravnih površina |
Trajanje modula: |
42 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
ocenjivanje obuhvata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
Naziv modula: |
Brušenje ravnih površina |
Trajanje modula: |
42 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
ocenjivanje obuhvata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
Naziv modula: |
Proizvodni rad I |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
ocenjivanje obuhvata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- |
Taip Duraković, Vojislav Meseldžija: Tehnologija obrazovnog profila za metaloglodača, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002. |
- |
Jovica Jovičić: Tehnologija obrazovnog profila za metalostrugara, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002. |
- |
Jovica Jovičić, Života Čajetinac, Miloljub Mutavdžić; Tehnologija obrazovnog profila za metalobrusača, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002. |
- |
Nikola Prgomelja: Opšta mašinska praksa, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002. |
- |
Jovica Jovičić: Merenje i kontrolisanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002. |
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnologija
- Tehničko crtanje
- Tehnički materijali
INDUSTRIJSKA GEOGRAFIJA U MAŠINSTVU
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava u |
|||
I |
20 |
15 |
|
|
|
35 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- |
Razvijanje sposobnosti prikazivanja rezultata istraživanja kroz korišćenje reči, tabela i grafika, kao i jezika geografije |
- |
Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima |
- |
Primenjivanje stečenih znanja iz privredne geografije u svom poslovnom okruženju |
- |
Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje...) |
- |
Poznavanje prirodnih resursa i njihovog razmeštaja za potrebe industrije |
- |
Poznavanje razvoja i razmeštaja industrijske proizvodnje |
- |
Sticanje znanja o prirodnim resursima i značaju očuvanja ekološke ravnoteže |
- |
Razvijanje sposobnosti korišćenja računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje geografskih podataka |
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Faktori lokacije industrije |
3 |
Energetika |
5 |
Rudarstvo i metalurgija |
4 |
Metalna i mašinska industrija |
8 |
Elektrotehnička i elektronska industrija |
5 |
Hemijska industrija |
5 |
Geografija i razvoj |
5 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Faktori lokacije industrije |
Trajanje modula: |
3 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Energetika |
Trajanje modula: |
5 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Rudarstvo i metalurgija |
Trajanje modula: |
4 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Metalna i mašinska industrija |
Trajanje modula: |
8 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Elektrotehnička i elektronska industrija |
Trajanje modula: |
5 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Hemijska industrija |
Trajanje modula: |
5 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Geografija i razvoj |
Trajanje modula: |
5 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- |
Vresk M. (1986): Osnovi urbane geografije, "Školska knjiga", Zagreb |
|
Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd |
- |
Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd |
- |
Žegarac Z. (2002): Infrastruktura, |
- |
Lješević M. (2002): Urbana ekologija, Geografski fakultet, Beograd |
- |
Lješević M., Živković D. (2001): Kartografija, Geografski fakultet, Beograd |
- |
Milićević G. (1990): Urbana ekonomika, Ekonomski fakultet, Beograd |
- |
Petovar K. (2003): Urbana i ruralna sociologija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad |
- |
Piha B. (1973): Prostorno planiranje, Službeni list SFRJ, Beograd |
- |
Pleše J. (1979): Geografske osnove gradskih regija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad |
- |
Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad |
- |
Ćurčić S. (1996): Kartografija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad |
- |
Fick, J. (1998): Geography of Development, |
- |
Šećibović Refik, Đoković Emilija: Regionalna ekonomska geografija I, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002 |
- |
Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija II, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002 |
- |
Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija III, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002 |
- |
Dinić Jovan: Ekonomska geografija, Ekonomski fakultet, Beograd, 1999. |
- |
Grupa autora: Ekonomska geografija, "Vuk Karadžić", Beograd, 1972 |
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- stručni predmeti