PRAVILNIKO POSTUPKU OSTVARIVANJA PRAVA NA POVRAĆAJ PDV I O NAČINU I POSTUPKU REFAKCIJE PDV("Sl. glasnik RS", br. 107/2004) |
Ovim pravilnikom uređuje se postupak ostvarivanja prava na povraćaj PDV i način i postupak refakcije PDV.
1. Postupak ostvarivanja prava na povraćaj PDV
Obveznik PDV koji u poreskoj prijavi PDV, propisanoj Pravilnikom o obliku i sadržini prijave za evidentiranje obveznika PDV, postupku evidentiranja i brisanja iz evidencije i o obliku i sadržini poreske prijave PDV ("Službeni glasnik RS", broj 94/2004 - u daljem tekstu: Pravilnik), iskaže iznos za povraćaj PDV, opredeljuje se u vezi povraćaja tog iznosa zaokruživanjem opcije "NE" ili "DA" na rednom broju 11 poreske prijave PDV.
Opredeljenje iz stava 1 ovog člana ne smatra se zahtevom za povraćaj poreza u smislu člana 10 stav 2 Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji ("Službeni glasnik RS", br. 80/2002, 84/2002, 23/2003, 70/2003 i 55/2004 - u daljem tekstu: ZPPPA).
Ako se obveznik PDV (u daljem tekstu: obveznik) opredeli za opciju "DA", u smislu člana 2 stav 1 ovog pravilnika, nadležni poreski organ, po sprovedenom postupku, vrši povraćaj PDV na račun u banci koji je obveznik naveo u prijavi za evidentiranje obveznika poreza na dodatu vrednost propisanoj Pravilnikom.
Ako nadležni poreski organ ne izvrši povraćaj u roku propisanim odredbom člana 52 stav 3 Zakona o porezu na dodatu vrednost ("Službeni glasnik RS", br. 84/2004 i 86/2004 - u daljem tekstu: Zakon), poreski obveznik ima pravo da podnese zahtev za povraćaj PDV nadležnom poreskom organu u skladu sa ZPPPA.
Po zahtevu iz stava 2 ovog člana nadležni poreski organ postupa na način propisan ZPPPA.
2. Refakcija PDV stranom obvezniku
Lica iz člana 53 Zakona ostvaruju pravo na refakciju, u skladu sa Zakonom, na osnovu zahteva potpisanog od strane ovlašćenog lica koji se podnosi Centrali Poreske uprave u sastavu Ministarstva finansija (u daljem tekstu: Centrala).
Lica iz stava 1 ovog člana podnose zahtev jednom godišnje, a najkasnije do 30. juna tekuće godine, za dobra i usluge nabavljene u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Republika) u prethodnoj kalendarskoj godini.
Zahtev iz stava 1 ovog člana podnosi se na Obrascu REF 1 - Zahtev stranog obveznika za refakciju, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Uz zahtev iz stava 1 ovog člana dostavlja se:
1) potvrda o registraciji za PDV, odnosno drugi oblik poreza na potrošnju, izdata od strane poreskog organa države u kome se nalazi sedište stranog obveznika (original i overen prevod);
2) originali i kopije plaćenih računa o nabavljenim dobrima ili korišćenim uslugama u Republici, po kojima je obračunat i plaćen PDV.
Centrala, nakon izvršene provere ispunjenosti uslova za refakciju, rešenjem odlučuje o zahtevu u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva i u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja vrši refakciju PDV.
Originali računa, odnosno dokumenata iz stava 4 ovog člana, overeni od strane Centrale, dostavljaju se podnosiocu zahteva, zajedno sa rešenjem iz stava 5 ovog člana.
3. Refakcija PDV humanitarnim organizacijama
Lica iz člana 54 Zakona ostvaruju pravo na refakciju, u skladu sa Zakonom, na osnovu zahteva koji se podnosi Centrali.
Pre podnošenja prvog zahteva za refakciju, odgovorni predstavnik humanitarne organizacije dužan je da pismeno obavesti Centralu o ovlašćenom licu za potpisivanje zahteva za refakciju.
Zahtev iz stava 1 ovog člana podnosi se na Obrascu REF 2 - Zahtev humanitarne organizacije za refakciju, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Lica iz stava 1 ovog člana podnose zahtev jednom godišnje, a najkasnije do 30. juna tekuće godine, za dobra nabavljena u Republici i izvršen uvoz dobara u Republiku u prethodnoj kalendarskoj godini.
Uz zahtev iz stava 1 ovog člana dostavlja se:
1) kopija registracije humanitarne organizacije;
2) originali i kopije plaćenih računa o nabavljenim dobrima u Republici;
3) originali i kopije dokumenata o izvršenom uvozu dobara u Republiku;
4) dokaz da su dobra otpremljena u inostranstvo i da se koriste u humanitarne, dobrotvorne ili obrazovne svrhe;
5) podaci o imenu i adresi inostranog primaoca dobara i svrsi korišćenja dobara otpremljenih u inostranstvo.
Kopija registracije iz stava 5 tačka 1) ovog člana dostavlja se samo prilikom prvog podnošenja zahteva za refakciju PDV.
Centrala, nakon izvršene provere ispunjenosti uslova za refakciju, rešenjem odlučuje o zahtevu u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva i u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja vrši refakciju PDV.
Originali računa, odnosno dokumenata iz stava 5 tač. 2) - 4) ovog člana, overeni od strane Centrale, dostavljaju se podnosiocu zahteva, zajedno sa rešenjem iz stava 7 ovog člana.
4. Refakcija PDV stranim donatorima
Lica iz člana 55 Zakona ostvaruju pravo na refakciju, u skladu sa Zakonom, na osnovu zahteva koji se podnosi Centrali.
Pre podnošenja prvog zahteva za refakciju, odgovorni predstavnik stranog donatora, dužan je da pismeno obavesti Centralu o ovlašćenom licu za potpisivanje zahteva za refakciju.
Zahtev iz stava 1 ovog člana podnosi se na Obrascu REF 3 - Zahtev stranog donatora za refakciju, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Rok za podnošenje zahteva je 30 dana od isteka kalendarskog tromesečja u kome su dobra i usluge nabavljene u Republici ili izvršen uvoz dobara u Republiku.
Uz zahtev iz stava 1 ovog člana dostavlja se:
1) kopija ugovora o donaciji za finansiranje realizacije projekata u Republici;
2) originali i kopije plaćenih računa o nabavljenim dobrima i korišćenim uslugama u Republici;
3) originali i kopije dokumenata o izvršenom uvozu dobara u Republiku.
Centrala, nakon izvršene provere ispunjenosti uslova za refakciju, rešenjem odlučuje o zahtevu u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva i u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja vrši refakciju PDV.
Originali računa, odnosno dokumenata iz stava 5 ovog člana, overeni od strane Centrale, dostavljaju se podnosiocu zahteva zajedno sa rešenjem iz stava 6 ovog člana.
5. Refakcija PDV stranom državljaninu
Kupac - strani državljanin iz člana 56 Zakona (u daljem tekstu: kupac), koji kupljena dobra u Republici otprema u prtljagu koji nosi sa sobom u inostranstvo, pravo na refakciju PDV za otpremljena dobra ostvaruje na osnovu zahteva za refakciju koji, na zahtev kupca, popunjava obveznik - prodavac.
Zahtev iz stava 1 ovog člana podnosi se na Obrascu REF 4 - Zahtev stranog državljanina za refakciju, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Obrazac REF 4 popunjava se u tri primerka, od kojih original i jednu kopiju prodavac daje kupcu, a drugu kopiju zadržava u svojoj dokumentaciji.
Prodavac naplaćuje od kupca ukupnu vrednost isporučenih dobara sa PDV, a u poreskoj prijavi iskazuje naknadu za isporučena dobra i PDV kao dugovani.
Kupac ostvaruje pravo na refakciju PDV ako, prilikom napuštanja carinskog područja Republike, carinskom organu da na uvid račune, kupljena dobra i original popunjenog Obrasca REF 4.
Pre overe Obrasca REF 4, Carinski organ dužan je da utvrdi da li:
1) su podaci iz putne isprave istovetni sa podacima iz Obrasca REF 4;
2) su dobra data na uvid istovetna sa dobrima navedenim u Obrascu REF 4 i na priloženim računima, kao i da ta dobra nisu korišćena;
3) je ukupna vrednost dobara sa PDV iskazana na Obrascu REF 4 veća od 10.000 dinara;
4) se dobra iznose pre isteka roka od tri meseca od dana isporuke (kupovine) u Republici;
5) je original Obrasca REF 4 overio i potpisao prodavac.
Ako su ispunjeni uslovi iz stava 2 ovog člana carinski organ overava original Obrasca REF 4 i priložene račune potpisom i pečatom i u Obrazac REF 4 unosi datum iznošenja dobara sa carinskog područja Republike.
Original računa i overen Obrazac REF 4 vraća se kupcu, a kopiju Obrasca REF 4 carinski organ zadržava za svoje potrebe.
Kupcu ili podnosiocu zahteva za refakciju (donosiocu overenog originala Obrasca REF 4) plaćeni PDV se vraća ako, u roku od šest meseci od dana izdavanja računa, prodavcu od koga je kupljeno dobro dostavi overen original Obrasca REF 4 na kome je potvrđeno da su ispunjeni uslovi iz člana 8 stav 2 ovog pravilnika.
Ako je overeni original Obrasca REF 4 iz stava 1 ovog člana dostavljen poštom, kupac ili podnosilac zahteva dostavlja prodavcu broj računa u banci na koji će se izvršiti refakcija plaćenog PDV, ako taj broj računa nije naveden u Obrascu REF 4.
Na osnovu overenog originala Obrasca REF 4 iz stava 1 ovog člana prodavac vrši refakciju plaćenog PDV kupcu ili podnosiocu zahteva.
Refakcija PDV vrši se u dinarima gotovinskom isplatom ili uplatom na račun u banci koji navede kupac ili podnosilac zahteva.
Ako je isplata u gotovini, prodavac je obavezan da izvrši refakciju PDV odmah, a ako se doznačava na račun kupca, odnosno podnosioca zahteva, uplata se vrši u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.
Kupac ili podnosilac zahteva potpisom na overenom originalu Obrasca REF 4 iz stava 1 ovog člana potvrđuje prijem vraćenog PDV u gotovini.
Overen original Obrasca REF 4 iz stava 1 ovog člana potpisan od strane kupca ili podnosioca zahteva o prijemu vraćenog PDV u gotovini, odnosno izvršen nalog za prenos sredstava po osnovu refakcije PDV, služi prodavcu kao dokaz za poresko oslobođenje sa pravom na odbitak prethodnog poreza.
Prodavac je obavezan da vodi posebnu evidenciju o izdatim Obrascima REF 4 i o refakciji kupcima na Obrascu REF 4E, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Obrazac REF 4E sadrži podatke o:
1) evidencionom broju Obrasca REF 4;
2) broju putne isprave stranog državljanina;
3) broju i datumu računa iz Obrasca REF 4;
4) iznosu naknade za isporučena dobra bez PDV;
5) iznosu PDV sadržanog u naknadi za isporučena dobra;
6) datumu prijema overenog originala Obrasca REF 4;
7) iznosu PDV koji je vraćen na ime refakcije;
8) datumu refakcije PDV.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 2005. godine.
Obrazac REF 1
ZAHTEV |
I Broj potvrde poreskog organa države kod koga je strani obveznik registrovan za PDV |
______________________________ |
II Podaci o plaćenim računima:
Red. Br. |
PIB izdavaoca računa |
Broj računa |
Vrednost |
PDV |
Vrednost dobara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO: |
|
|
|
III Broj carinskog dokumenta: |
1. __________________________________________________________________ |
|
2. __________________________________________________________________ |
|
3. __________________________________________________________________ |
|
4. __________________________________________________________________ |
|
5. __________________________________________________________________ |
|
|
IV Uz zahtev se prilaže: |
1. __________________________________________________________________ |
|
2. __________________________________________________________________ |
|
3. __________________________________________________________________ |
|
4. __________________________________________________________________ |
|
5. __________________________________________________________________ |
V Refakciju izvršiti na račun: |
|
(Broj računa) |
|
______________________________________________________________________________ |
|
(Mesto i naziv poslovne banke) |
PODNOSILAC ZAHTEVA: |
|
|
____________________________ |
|
|
(Naziv) |
|
___________________________________ |
____________________________ |
|
(Datum) |
(Adresa) |
M.P. |
|
____________________________ |
|
___________________________________ |
(PIB) |
|
(Potpis ovlašćenog lica) |
Obrazac REF 2
ZAHTEV |
I Podaci o plaćenim računima:
Red. Br. |
PIB izdavaoca računa |
Broj računa |
Vrednost |
PDV |
Vrednost dobara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO: |
|
|
|
II Podaci iz uvoznih dokumenata:
Red. Br. |
Naziv carinarnice |
Broj uvoznog |
Vrednost |
PDV |
Vrednost dobara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO: |
|
|
|
III Podaci iz izvoznih dokumenata:
Red. Br. |
Naziv carinarnice |
Broj izvoznog |
Primalac |
Svrha korišćenja dobara |
Vrednost dobara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO: |
|
|
|
IV Uz zahtev se prilaže: |
1. __________________________________________________________________ |
|
2. __________________________________________________________________ |
|
3. __________________________________________________________________ |
|
4. __________________________________________________________________ |
|
5. __________________________________________________________________ |
V Refakciju izvršiti na račun: |
|
(Broj računa) |
|
______________________________________________________________________________ |
|
(Mesto i naziv poslovne banke) |
PODNOSILAC ZAHTEVA: |
|
|
____________________________ |
|
|
(Naziv) |
|
|
____________________________ |
|
___________________________________ |
(Adresa) |
M.P. |
(Datum) |
I__I__I__I__I__I__I__I__I__I |
|
___________________________________ |
(PIB) |
|
(Potpis odgovornog lica) |
Obrazac REF 3
ZAHTEV |
I Podaci o plaćenim računima:
Red. Br. |
PIB izdavaoca računa |
Broj računa |
Vrednost |
PDV |
Vrednost dobara i usluga sa PDV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO: |
|
|
|
II Podaci iz uvoznih dokumenata:
Red. Br. |
Naziv carinarnice |
Broj uvoznog |
Vrednost |
PDV |
Vrednost dobara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO: |
|
|
|
III Uz zahtev se prilaže: |
1. __________________________________________________________________ |
|
2. __________________________________________________________________ |
|
3. __________________________________________________________________ |
|
4. __________________________________________________________________ |
|
5. __________________________________________________________________ |
IV Refakciju izvršiti na račun: |
|
(Broj računa) |
|
______________________________________________________________________________ |
|
(Mesto i naziv poslovne banke) |
PODNOSILAC ZAHTEVA: |
|
|
____________________________ |
|
|
(Naziv) |
|
|
____________________________ |
|
___________________________________ |
(Adresa) |
M.P. |
(Datum) |
____________________________ |
|
___________________________________ |
(PIB) |
|
(Potpis odgovornog lica) |
Obrazac REF 4
POPUNJAVA OBVEZNIK - PRODAVAC: |
|
|
Evidencioni broj (iz kolone 2 |
|
|
|
|
PRODAVAC: |
KUPAC: |
_____________________________________ |
______________________________________ |
(Naziv) |
(Ime i prezime) |
_____________________________________ |
_______________________________________ |
(Adresa) |
(Država) |
I__I__I__I__I__I__I__I__I__I |
|
(PIB) |
ZAHTEV |
Račun broj: __________________ |
|
Datum izdavanja računa: _____________________ |
Red. Br. |
Vrsta dobra |
Stopa |
Vrednost |
PDV |
Vrednost dobara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO: |
|
|
|
______________________________________________ |
|
_____________________________________________ |
(Datum) |
MP |
(Potpis prodavca) |
POPUNJAVA CARINARNICA: |
|
Potvrda o odobravanju zahteva: |
Potvrda o odbijanju zahteva: |
|
Razlozi odbijanja: |
__________________________________________ |
◻ Podaci na zahtevu
ne odgovaraju podacima iz putne |
◻ Dobra ne odgovaraju podacima u zahtevu |
|
__________________________________________ |
◻ Vrednost dobara
sa PDV u zahtevu ne prelazi 10.000 |
◻ Dobra otpremljena
po isteku roka od 3 meseca |
|
|
◻ Zahtev nije potpisan i overen od strane prodavca |
Potvrđuje se da su ispunjeni uslovi iz |
◻ Drugi razlozi |
____________________________________ |
|
___________________________________ |
(Datum) |
|
(Datum) |
_____________________________________ |
M.P. |
___________________________________ |
(Potpis odgovornog lica u Upravi carina) |
|
(Potpis odgovornog lica u Upravi carina) |
POPUNJAVA STRANI DRŽAVLJANIN ILI PODNOSILAC ZAHTEVA: |
|
|
|
(Broj računa) |
|
|
|
(Mesto i naziv poslovne banke) |
|
|
_______________________________________________ |
|
(Datum) |
|
_______________________________________________ |
|
(Potpis stranog državljanina ili podnosioca zahteva) |
|
|
POPUNJAVA OBVEZNIK - PRODAVAC: |
|
Isplata izvršena u gotovini ________________________________________________________________________________ |
|
(Iznos u dinarima) |
|
|
____________________________________________________ |
|
(Datum isplate) |
|
____________________________________________________ |
|
(Potpis primaoca) |
Obrazac REF 4E
PRODAVAC:
_________________________________________
(Naziv)
_________________________________________
(Adresa)
I__I__I__I__I__I__I__I__I__I
(PIB)
EVIDENCIJA |
Red. br. |
Evidencioni broj Obrasca REF 4 |
Broj putne |
Broj računa iz Obrasca REF 4 |
Datum računa iz Obrasca REF 4 |
Iznos naknade za isporučena dobra bez PDV |
Iznos PDV sadržan u |
Datum |
Iznos PDV koji je vraćen na ime refakcije |
Datum |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M.P. |
__________________________________________________ |
|
Potpis odgovornog lica |