UREDBAO NAČINU RASPODELE I KRITERIJUMIMA ZA DODELU STRANIH DOZVOLA ZA MEĐUNARODNI JAVNI PREVOZ STVARI DOMAĆIM PREVOZNICIMA("Sl. glasnik RS", br. 19/2003 i 128/2004) |
I UVODNE ODREDBE
Ovom uredbom propisuje se način raspodele i kriterijumi za dodelu stranih dozvola za međunarodni javni prevoz stvari domaćim prevoznicima, kao i način obrazovanja godišnjih kontingenata stranih dozvola, plan raspodele i korišćenje CEMT dozvola.
Strane dozvole, u skladu sa posebnim propisom, jesu pojedinačne i CEMT dozvole.
Pojedinačna dozvola je dozvola određene vrste na osnovu koje domaći prevoznik (u daljem tekstu: prevoznik) može da obavi najviše dve vožnje.
Vrsta pojedinačne dozvole određuje se prema tome da li se na osnovu dozvole može obavljati prevoz kao bilateralni, odnosno tranzitni, odnosno za treće zemlje i iz trećih zemalja, odnosno prema nameni (za određeno područje, određenu vrstu robe, određena vozila i određenu vrstu prevoza).
Pojedinačna dozvola važi od 1. januara od 31. decembra tekuće godine, odnosno do 31. januara naredne godine.
CEMT dozvola je multilateralna dozvola koju izdaje Evropska konferencija ministara saobraćaja (u daljem tekstu: CEMT) za međunarodni drumski prevoz robe koji obavljaju preduzeća osnovana u zemlji članici CEMT, kad se prevoz vrši između zemalja članica CEMT i u tranzitu preko teritorije jedne ili više zemalja članica CEMT vozilima registrovanim u zemlji članici CEMT.
Na osnovu CEMT dozvole može se obavljati neograničeni broj vožnji između zemalja članica CEMT-a ili u tranzitu preko teritorija tih zemalja.
CEMT dozvole iz stava 1 ovog člana mogu imati ograničenja u korišćenju na teritorijama pojedinih država, i to u Republici Austriji, Republici Italiji i Republici Grčkoj. Ove dozvole imaju crveni pečat sa precrtanom oznakom zemlje u kojoj se ne mogu koristiti. Otisak crvenog pečata stavlja se na levoj margini prve strane CEMT dozvole.
Na osnovu CEMT dozvole ne može se vršiti kabotaža.
CEMT dozvola može biti različite vrste prema roku važenja i kategorijama teretnog vozila za koje može da se koristi.
Prema roku važenja CEMT dozvola može biti kratkoročna i dugoročna.
Kratkoročna CEMT dozvola važi 30 dana, žute je boje i ima pečat sa natpisom kratkoročna dozvola.
Dugoročna CEMT dozvola važi jednu kalendarsku godinu i zelene je boje.
Prema kategorijama teretnog vozila propisanog Pravilnikom o ispravama o tehničkim i tehničko-eksploatacionim uslovima koje moraju ispunjavati teretna vozila i autobusi kojima se obavlja međunarodni javni prevoz u drumskom saobraćaju - "Službeni list SRJ", broj 48/2002 - (u daljem tekstu: Pravilnik), CEMT dozvola može biti:
1) za "zeleno" vozilo sa zelenim pečatom sa siluetom kamiona;
2) za "zelenije i bezbedno" vozilo sa pečatom sa siluetom kamiona preko koga je znak za tu kategoriju vozila;
3) za "EVRO 3 bezbedno" vozilo sa pečatom sa siluetom kamiona preko koga je znak za tu kategoriju vozila.
Otisak zelenog pečata stavlja se na levoj margini prve strane CEMT dozvole.
Pored CEMT dozvole iz člana 4 ove uredbe za prevoz stvari u odgovarajućim vozilima prilikom selidbe izdaje se posebna vrsta CEMT dozvole.
Dozvolu iz stava 1 ovog člana izdaje ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: nadležni organ) na obrascu utvrđenom od strane CEMT-a.
II OBRAZOVANJE GODIŠNJIH KONTINGENATA DOZVOLA
Godišnji kontingent pojedinačnih dozvola čine pojedinačne dozvole određene vrste razmenjene sa drugom zemljom.
Godišnje kontingente pojedinačnih dozvola ne čine dozvole dobijene na osnovu korišćenja kombinovanog prevoza.
Godišnji kontingent CEMT dozvola čine CEMT dozvole određene vrste.
Prevoznik je dužan da pojedinačne i CEMT dozvole koje je podigao iz godišnjih kontingenata vrati nadležnom organu bez obzira da li su ih iskoristili ili nisu, u roku propisanom ovom uredbom.
Godišnje kontingente CEMT dozvola nadležni organ izračunava na osnovu teretnih vozila po kategorijama koje imaju domaći prevoznici.
CEMT određuje baznu kvotu CEMT dozvola i stavlja je na raspolaganje zemljama članicama. Baznu kvotu CEMT dozvola sačinjavaju dozvole koje važe za teretna vozila koja su svrstana u kategoriju - "vozilo".
Bazna kvota CEMT dozvola predstavlja osnovicu za izračunavanje godišnjih kontingenata, tako što se jedna dozvola iz bazne kvote zamenjuje određenim brojem odgovarajućih dozvola za vozila viših kategorija "vozilo": "zeleno" vozilo: "zelenije i bezbedno" vozilo: "EVRO 3 bezbedno" vozilo u odnosu 1:2:4:6.
Iz godišnjih kontingenata pojedinačnih dozvola izdvaja se 3% dozvola za: interventne slučajeve, prevoze za koje su potrebne posebne dozvole (npr. vangabaritni prevoz), prevoze vozilima čija maksimalna dozvoljena masa uključujući i prikolice ne prelazi 6 tona ili čija dozvoljena nosivost zajedno sa prikolicom ne prelazi 3,5 tona i prevoze za sopstvene potrebe.
Osim dozvola iz stava 1 ovog člana za prevoz pothlađenog voća izdvaja se jednak broj dozvola koliko je bilo izdvojeno od 1. oktobra prethodne godine do 30. septembra tekuće godine (u daljem tekstu: period oktobar-oktobar).
Dozvole iz st. 1 i 2 ovog člana ne mogu se koristiti u druge svrhe.
Ako broj dozvola iz stava 2 ovog člana ne zadovoljava potrebe za prevozom pothlađenog voća može se od dozvola iz stava 1 ovog člana izdvojiti dodatni broj dozvola.
Pojedinačne dozvole iz člana 8 ove uredbe dodeljuju se prevozniku na osnovu zahteva.
Zahtev iz stava 1 ovog člana mora da sadrži podatke o prevozu za koji se pojedinačna dozvola traži, razlog zbog koga se taj prevoz ne vrši korišćenjem pojedinačne dozvole iz plana raspodele iz člana 12 ove uredbe, broj i vrstu potrebnih pojedinačnih dozvola, a za sopstveni prevoz - i registarske oznake vozila.
U periodu od podnošenja zahteva do dodele dozvola prevoznik podnosi fotokopiju tovarnog lista i jedinstvene carinske isprave (u daljem tekstu: CMR i JCI), odnosno posebnu dozvolu. Ako se pojedinačna dozvola traži za prevoz za sopstvene potrebe, podnosi se i faktura, odnosno dokaz da se radi o prevozu za sopstvene potrebe i dokaz o vlasništvu za vozilo kojim se vrši taj prevoz. Originali svih ovih dokumenata daju se na uvid.
Zahtev za izdavanje pojedinačne dozvole za prevoz pothlađenog voća sadrži: registarske oznake vozila, datum i mesto utovara i izvoznog carinjenja, mesto istovara, vrstu robe, broj i vrstu potrebnih pojedinačnih dozvola.
U periodu od podnošenja zahteva do dodele dozvola prevoznik podnosi fotokopiju JCI i CMR, a original ovih dokumenata daje na uvid.
Prilikom odlučivanja o zahtevu nadležni organ uzima u obzir broj dozvola koje podnosilac zahteva nije pravilno koristio i nije vratio, vrsti robe za čiji se prevoz traži dozvola i o mogućnostima za angažovanje drugih prevoznika, odnosno vodi računa da vozilo kojim se vrši prevoz za sopstvene potrebe nije upisano u uverenje o osposobljenosti za obavljanje međunarodnog javnog prevoza.
O zahtevu iz st. 2 i 4 ovog člana odlučuje se rešenjem.
Ovo rešenje je konačno.
Godišnji kontingenti pojedinačnih dozvola koje su ostale posle izdvajanja određenog broja dozvola iz člana 8 ove uredbe i godišnji kontingent CEMT dozvola dele se na dva dela: fiksni i promenljivi.
Fiksni deo godišnjih kontingenata pojedinačnih dozvola čini broj pojedinačnih dozvola koji se određuju na osnovu ukupnog broja dozvola koje su prevoznici pravilno iskoristili u periodu oktobar-oktobar, a u koje se ne uračunavaju dozvole dobijene na osnovu korišćenja kombinovanog prevoza i dozvole iz člana 8 ove uredbe.
Fiksni deo godišnjih kontingenata CEMT dozvola čini određeni broj dozvola sa rang liste efikasnosti korišćenja CEMT dozvola.
Promenljivi deo godišnjih kontingenata pojedinačnih dozvola čine pojedinačne dozvole dobijene povećanjem kontingenta ili razmenom novoutvrđenog kontingenta kao i dozvole koje prevoznici nisu iskoristili, odnosno nisu pravilno koristili, neraspodeljene dozvole iz člana 8 ove uredbe i dozvole dobijene umanjenjem fiksnog dela po osnovu umanjenja broja bodova za kvalitet voznog parka prilikom revizije plana raspodele.
Promenljivi deo godišnjih kontingenata CEMT dozvola čini preostali broj CEMT dozvola sa rang liste efikasnog korišćenja CEMT dozvola.
III GODIŠNJI PLAN RASPODELE DOZVOLA
Raspodela godišnjih kontingenata vrši se na osnovu godišnjeg plana raspodele dozvola (u daljem tekstu: plan raspodele).
Plan raspodele utvrđuje se na osnovu kriterijuma iz člana 15 ove uredbe i sastoji se od opšteg i posebnog dela.
Opšti deo plana raspodele sadrži podatke o:
1) broju pojedinačnih dozvola po kontingentima sa naznakom kontingenta kritičnih dozvola;
2) broju pojedinačnih dozvola iz člana 8 st. 1 i 2 ove uredbe;
3) obaveznom broju kombinovanih prevoza u skladu sa odredbama člana 20 ove uredbe;
4) broju CEMT dozvola po kontingentima;
5) broju za koji se umanjuje broj kritičnih dozvola u planu raspodele po raspodeljivanju CEMT dozvole;
6) rang listi efikasnosti korišćenja CEMT dozvola;
7) rang listi prevoznika za dobijanje CEMT dozvole određenog kontingenta (u daljem tekstu: rang lista prevoznika).
Opšti deo plana raspodele, osim rang liste efikasnosti korišćenja CEMT dozvola i rang liste prevoznika, objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Posebni deo plana raspodele sastoji se od fiksnog i promenljivog dela i utvrđuje se za svakog prevoznika (u daljem tekstu: pojedinačni plan).
Pojedinačni plan sadrži podatke o:
1) broju vozača u radnom odnosu, broju bodova za kvalitet voznog parka, broju vozila po kategorijama iz Pravilnika i koeficijentu korišćenja voznog parka;
2) broju pravilno iskorišćenih dozvola po kontingentima za period oktobar-oktobar;
3) broju dozvola koje mu pripadaju u fiksnom i promenljivom delu i ukupnom broju dozvola po kontingentima.
Pojedinačni plan, rang lista efikasnosti korišćenja CEMT dozvola i rang lista prevoznika javni su i dobijaju se na uvid u nadležnom organu na dan objavljivanja opšteg dela plana raspodele u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Prevoznik u roku od sedam dana od dana stavljanja na uvid pojedinačnog plana može da daje primedbe na podatke iz stava 5 tač. 1 i 2 ovog člana, odnosno može da podnese izjavu o odustajanju od određenog broja dozvola po kontingentima.
U roku od 15 dana od isteka roka iz stava 7 ovog člana, nadležni organ razmatra primedbe i utvrđuje plan raspodele najkasnije u roku od mesec dana od dana isteka godine.
Nadležni organ dostavlja prevozniku utvrđeni pojedinačni plan.
Prevoznik od 1. septembra do 15. septembra tekuće godine podnosi nadležnom organu zahtev za utvrđivanje plana raspodele za narednu godinu.
Ako prevoznik u roku iz stava 1 ovog člana ne podnese zahtev za utvrđivanja plana raspodele nadležni organ mu neće utvrditi plan raspodele, a zahtev će odbaciti kao neblagovremen.
U slučaju iz stava 2 ovog člana prevoznik može podneti zahtev za utvrđivanje plana raspodele prilikom revizije ili prilikom utvrđivanja plana raspodele naredne godine.
Zahtev za utvrđivanje plana raspodele sadrži izjavu o vozačima u radnom odnosu (ime, prezime i matični broj građana) i izjavu o vozilima u vlasništvu i zakupu sa navođenjem registarskih oznaka, kao i vrstu i broj potrebnih dozvola za godinu za koju se pravi plan. U zahtevu prevoznik navodi i dodeljene CEMT dozvole, jer će se u suprotnom smatrati da mu više nisu potrebne.
Prevoznik je dužan da obavesti nadležni organ o svim promenama podataka koji se uzimaju u obzir prilikom utvrđivanja, odnosno revizije plana raspodele dozvola u roku od 10 dana od dana promene.
Ako se utvrdi da je prevoznik namerno podneo netačne podatke prilikom podnošenja zahteva za utvrđivanje, odnosno reviziju plana raspodele, prijave promene podataka, kao i prilikom vraćanja dozvola gubi pravo na utvrđivanje plana raspodele za tu godinu.
Tačnost podataka proverava se na osnovu službenih evidencija koje vodi nadležni organ, a od prevoznika može se zatražiti da u roku od pet dana od dana prijema poziva dostavi originalna dokumenta na osnovu kojih može da se utvrdi tačnost podataka koje je prevoznik podneo.
IV KRITERIJUMI ZA DODELU DOZVOLA
Dodela dozvola vrši se prema sledećim kriterijumima:
1) pravilnog korišćenja pojedinačnih dozvola, odnosno efikasnost korišćenja CEMT dozvola;
2) kvaliteta voznog parka;
3) broja vozača;
4) korišćenja voznog parka za određeni kontingent;
5) korišćenja kombinovanog prevoza.
Pravilno iskorišćena dozvola je dozvola u kojoj su uneti tačni podaci i nisu brisani ni menjani, koja je korišćena na propisan način prema nameni i nije korišćena za prevoze koji su liberalizovani u skladu sa međunarodnim ugovorima, kao i da nije ustupljena drugom prevozniku i koja je vraćena u propisanom roku uz priloženi tovarni list CMR.
Kriterijum iz člana 15 tačka 1 ove uredbe primenjuje se utvrđivanjem broja pravilno korišćenih pojedinačnih dozvola, odnosno utvrđivanjem efikasnosti korišćenja CEMT dozvola.
Kriterijum pravilnog korišćenja pojedinačnih dozvola primenjuje se tako što se za svakog prevoznika utvrdi broj pravilno korišćenih pojedinačnih dozvola posebno za svaki kontingent u periodu oktobar-oktobar.
Kriterijum efikasnosti korišćenja CEMT dozvole primenjuje se tako što se vrši rangiranje svih vrsta CEMT dozvola na osnovu broja obavljenih bilateralnih, tranzitnih i prevoza za treće zemlje i iz trećih zemalja u periodu od 1. januara do 30. septembra tekuće godine.
Kriterijum iz člana 15 tačka 2 ove uredbe primenjuje se tako što se za svako teretno vozilo iz voznog parka određuje sledeći broj bodova:
1) "EVRO 3 bezbedno" vozilo - 4 boda;
2) "zelenije i bezbedno" vozilo - 3 boda;
3) "zeleno" vozilo - 2 boda;
4) "vozilo" čija godina proizvodnje nije starija od 15 godina - 1 bod.
Ako uz teretno vozilo "EVRO 3 bezbedno" i "zelenije i bezbedno" prevoznik ima priključno vozilo sa odgovarajućom potvrdom iz Pravilnika dodaju se još dva boda.
Bodovi utvrđeni na način iz st. 1 i 2 ovog člana primenjuju se za vozila nosivosti veće od 20 tona, vozila za prevoz putničkih automobila i vozila za prevoz konfekcije čija je zapremina tovarnog prostora veća od 80 m3.
Bodovi utvrđeni na način iz st. 1 i 2 ovog člana u zavisnosti od nosivosti vozila, osim za vozila iz stava 3 ovog člana, umanjuju se na sledeći način:
1) za vozila nosivosti veće od 12 tona - 40%;
2) za vozila nosivosti veće od 3,5 tona - 80%;
3) za vozila nosivosti manje od 3,5 tona - 100%.
Za vozila sa specijalnom nadgradnjom (hladnjače, vozila za prevoz putničkih automobila i konfekcije, cisterne za prevoz hrane, hemikalije i praškaste robe, vozila za prevoz stoke) bodovi iz st. 2 i 3 ovog člana uvećavaju se za 10%.
Za teretna vozila uzeta u zakup, osim teretnih vozila koja se otplaćuju kroz zakup, broj bodova utvrđen na način iz st. 1 do 5 ovog člana, umanjiće se za 50%.
Kriterijum kvaliteta voznog parka kod dobijanja CEMT dozvola primenjuje se tako što se prevozniku utvrđuje broj teretnih i priključnih vozila u vlasništvu prema kategorijama iz Pravilnika. U broj teretnih vozila ne uračunavaju se tegljači. Dva teretna vozila računaju se kao jedno ako uz ta teretna vozila nema odgovarajućih priključnih vozila.
Kriterijum iz člana 15 tačka 3 ove uredbe utvrđuje se tako što se prevozniku izračuna odnos broja vozača u radnom odnosu i broja vozila i tako dobijeni koeficijent stavlja se u odnos sa prosečnim koeficijentom odnosa broja vozača u radnom odnosu i broja vozila svih prevoznika.
Kriterijum iz člana 15 tačka 4 ove uredbe utvrđuje se tako što se izračunava koeficijent korišćenja voznog parka kao odnos broja bodova za kvalitet voznog parka vozila za koja su se koristile dozvole određenog kontingenta i ukupnog broja bodova za kvalitet voznog parka prevoznika.
Izuzetno od stava 1 ovog člana, prevozniku koji u prethodnom periodu oktobar-oktobar nije koristio dozvole određenog kontingenta, dodeljuje se prosečni koeficijent korišćenja voznog parka svih prevoznika.
Kriterijum iz člana 15 tačka 5 ove uredbe utvrđuje se tako što se prilikom utvrđivanja plana raspodele, odnosno revizije odredi broj kombinovanih prevoza koje je domaći prevoznik morao da obavi da bi ostvario pravo na korišćenje broja dozvola iz određenog kontingenta utvrđenog planom raspodele. Ako prevoznik ostvari manji broj kombinovanih prevoza, za toliko procenata mu se umanjuje plan raspodele, a najviše za 50% od broja dozvola utvrđenih u planu raspodele.
V NAČIN RASPODELE DOZVOLA
Na osnovu podnetih zahteva za utvrđivanje plana raspodele nadležni organ određuje koji kontingenti zadovoljavaju ili ne zadovoljavaju potrebe prevoznika, a koji se odnose na dozvole iz određenog kontingenta.
Pojedinačna dozvola iz kontingenata koji zadovoljavaju potrebe prevoznika naziva se nekritična dozvola, a dozvola iz kontingenata koji ne zadovoljavaju potrebe prevoznika - kritična.
Prvom revizijom plana raspodele nadležni organ vrši proveru dinamike korišćenja nekritičnih dozvola.
Ako prilikom druge revizije plana raspodele nadležni organ utvrdi da broj nekritičnih dozvola iznosi manje od 40% od broja dozvola godišnjeg kontingenta, odnosno prilikom treće revizije manje od 20%, nekritične dozvole svrstavaju se u kritične i njihova dalja raspodela vrši se u skladu sa čl. 23 i 24 ove uredbe.
Broj nekritičnih dozvola koji je prevoznik primenom kriterijuma iz člana 15 ove uredbe iskoristio u periodu oktobar-oktobar nadležni organ raspodeljuje prevozniku u fiksni deo plana raspodele.
Promenljivi deo za nekritične dozvole ne ulazi u plan raspodele i nadležni organ ih dodeljuje prevoznicima prema njihovim zahtevima.
Broj kritičnih dozvola koji je prevoznik primenom kriterijuma iz člana 15 ove uredbe iskoristio u periodu oktobar-oktobar nadležni organ raspodeljuje prevozniku u fiksni deo plana raspodele.
Broj dozvola utvrđenih u stavu 1 ovog člana umanjuje se srazmerno umanjenju broja bodova za kvalitet voznog parka u odnosu na broj bodova utvrđen prilikom utvrđivanja prethodnog plana raspodele.
Prevozniku koji u voznom parku ima samo jedno, odnosno dva vozila i to nosivosti veće od 20 tona, a kome je u fiksnom delu plana raspodele utvrđeno manje od 8, odnosno 16 dozvola iz kontingenata dozvola susednih zemalja za bilateralne i tranzitne prevoze, dodaje se u fiksni deo plana raspodele onoliko dozvola koliko je potrebno do broja 8, odnosno do broja 16.
Promenljivi deo plana raspodele za kritične dozvole utvrđuje nadležni organ primenom kriterijuma iz čl. 17 i 19 ove uredbe.
Broj kritičnih dozvola određenog kontingenta koji nadležni organ raspodeljuje prevozniku u promenljivi deo izračunava se kao količnik broja bodova voznog parka za taj kontingent i broja bodova potrebnih za dobijanje jedne dozvole iz tog kontingenta.
Broj bodova voznog parka za određeni kontingent izračunava se kao proizvod broja bodova za kvalitet voznog parka i koeficijenta korišćenja voznog parka tog kontingenta.
Broj bodova potrebnih za dobijanje jedne dozvole iz određenog kontingenta izračunava se kao količnik ukupnog broja bodova voznog parka za određeni kontingent i broja dozvola koji se raspodeljuje u promenljivi deo plana raspodele.
Ukupan broj bodova voznog parka je zbir broja bodova voznog parka svih prevoznika koji su podneli zahtev za utvrđivanje plana raspodele za taj kontingent.
Broj dozvola koji se raspodeljuje u promenljivi deo plana raspodele je broj dozvola dobijen na način propisan u članu 10 stav 4 ove uredbe umanjen za dozvole iz stava 3 ovog člana.
Sabiranjem fiksnog i promenljivog dela plana raspodele dobija se ukupan broj dozvola u planu raspodele.
Ako je koeficijent iz člana 18 ove uredbe manji od prosečnog prevozniku se u tom odnosu umanjuje ukupan broj dozvola iz pojedinačnog plana raspodele.
Fiksni deo plana raspodele CEMT dozvola utvrđuje nadležni organ na osnovu rang liste efikasnosti korišćenja CEMT dozvola (u daljem tekstu: rang lista efikasnosti).
Sa rang liste efikasnosti 80% dozvola se dodeljuje istom prevozniku.
Promenljivi deo plana raspodele CEMT dozvola utvrđuje nadležni organ primenom kriterijuma iz člana 15 ove uredbe.
Kriterijum kvaliteta voznog parka primenjuje se tako što se ukupni broj vozila određene kategorije deli brojem CEMT dozvola dobijenih na način propisan u članu 7 ove uredbe da bi se dobio broj vozila potrebnih za dobijanje jedne CEMT dozvole za određenu kategoriju teretnog vozila.
Prevozniku se izračunava broj dobijenih CEMT dozvola tako što se broj njegovih vozila od kojih je prethodno oduzet određen broj vozila po osnovu raspodeljene CEMT dozvole iz stava 2 ovog člana podeli brojem vozila potrebnih za dobijanje jedne CEMT dozvole.
Primenom kriterijuma iz čl. 16, 17, 18 i 20 ove uredbe nadležni organ sačinjava rang listu prevoznika radi utvrđivanja broja CEMT dozvola koje se mogu koristiti bez ograničenja na teritorijama pojedinih zemalja od broja CEMT dozvola iz stava 3 ovog člana.
Ako prevoznik prvi put učestvuje u raspodeli CEMT dozvola, nadležni organ prevozniku, za svaku dobijenu CEMT dozvolu, srazmerno umanjuje broj kritičnih dozvola dobijenih u planu raspodele.
Ako prevozniku nije ponovo raspodeljena CEMT dozvola, fiksni deo plana raspodele prevozniku se uvećava za broj dozvola umanjenih u prethodnom periodu.
Reviziju plana raspodele nadležni organ vrši tri puta u toku godine i to samo za kritične dozvole.
Prva revizija plana raspodele vrši se do 15. aprila tekuće godine i to samo u slučajevima promene godišnjih kontingenata, a ponovna raspodele dozvola u promenljivi deo plana raspodele vrši se na način utvrđen u članu 24 ove uredbe.
Druga, odnosno treća revizija plana raspodele vrši se do 15. jula i do 15. oktobra.
Za prvu reviziju prevoznik ne podnosi zahtev, a za drugu, odnosno treću reviziju plana raspodele prevoznik podnosi zahtev od 1. juna do 10. juna, odnosno od 20. septembra do 25. septembra tekuće godine.
Ako prevoznik u rokovima iz stava 4 ovog člana ne podnese zahtev za reviziju plana raspodele, gubi pravo na utvrđivanje plana raspodele do kraja tekuće godine.
Zahtev za reviziju plana raspodele sadrži broj i vrstu potrebnih dozvola za preostali period do kraja godine, izjavu o vozačima u radnom odnosu (ime, prezime i matični broj građana), kao i izjavu o vozilima u vlasništvu i zakupu sa navođenjem registarskih oznaka vozila.
Prilikom druge, odnosno treće revizije nadležni organ prevozniku raspodeljuje u fiksni deo plana raspodele onoliki broj dozvola koliko mu je ostalo u planu, a najviše 50%, odnosno 10% od fiksnog dela utvrđenog prilikom pravljenja plana raspodele.
Prilikom revizija iz stava 1 ovog člana promenljivi deo pojedinačnog plana raspodele utvrđuje se na način propisan u članu 24 ove uredbe.
Na osnovu službene evidencije nadležnog organa o iskorišćenosti pojedinačnih dozvola tekuće godine sačinjava se spisak nepreuzetih dozvola na dan 1. decembra tekuće godine.
Prevoznik koji je preuzeo sve dozvole iz plana raspodele može do 1. decembra tekuće godine podneti zahtev za dobijanje dodatnih dozvola iz dela nepreuzetih dozvola i dela neiskorišćenih i vraćenih dozvola, kao i dozvola iz člana 8 ove uredbe koje do tada nisu dodeljene.
Nadležni organ o zahtevu rešava primenom kriterijuma iz člana 15 ove uredbe.
Prevoznik kome je nadležni organ oduzeo uverenje o osposobljenosti za obavljanje međunarodnog javnog prevoza, odnosno izrekao meru zabrane obavljanja prevoza, odnosno kome je nadležni organ strane zemlje zabranio obavljanje prevoza u toj zemlji, gubi pravo na utvrđivanje plana raspodele, odnosno oduzimaju mu se dozvole iz plana raspodele za tu zemlju.
VI DODELA DOZVOLA
Nadležni organ vrši dodelu pojedinačnih dozvola iz plana raspodele na osnovu zahteva koji prevoznik podnosi prema svojim potrebama u toku godine, a najkasnije do 25. novembra tekuće godine.
Zahtev iz stava 1 ovog člana sadrži broj pojedinačnih dozvola za svaki od kontingenata.
Pre donošenja rešenja o dodeli dozvola po zahtevu iz stava 1 ovog člana nadležni organ prevozniku utvrđuje: broj dozvola u planu raspodele i broj već dodeljenih dozvola, odnosno broj pravilno korišćenih dozvola, odnosno broj kombinovanih prevoza, odnosno vraćenih listova iz dnevnika putovanja.
Posle dodeljivanja 20% dozvola iz plana raspodele prevozniku se može dodeliti najviše onaj broj dozvola koji je jednak broju pravilno korišćenih dozvola.
Prevozniku se mogu dodeliti, po vozilu, najviše 4 nekritične pojedinačne dozvole iz člana 22 stav 2 ove uredbe ili najviše 40 tih dozvola po jednom zahtevu za dodelu dozvola.
Izuzetno od st. 4 i 5 ovog člana radi obavljanja sezonskih poslova prevozniku se može dodeliti i više pojedinačnih dozvola, a najviše do broja teretnih vozila sa kojima raspolaže.
Prevoznik je dužan da preuzme sve CEMT dozvole koje su mu dodeljene u planu raspodele u roku od 15 dana od dana kad je plan raspodele utvrđen i objavljen.
Ako prevoznik ne preuzme CEMT dozvole u roku iz stava 1 ovog člana, gubi pravo na njih i one se raspodeljuju drugim prevoznicima na način utvrđen za raspodelu promenljivog dela plana raspodele.
Dozvole može podići samo ovlašćeno lice i to uz potpis i dokaz o uplati republičke administrativne takse.
VII KORIŠĆENJE CEMT DOZVOLA
U CEMT dozvoli moraju se upisati sledeći podaci:
1) naziv i puna adresa prevoznika koji dozvolu koristi;
2) potpis ovlašćenog lica i pečat organa koji je dozvolu dodelio;
3) datum početka i prestanka važenja dozvole;
4) datum dodele.
Prevoznik mora imati uz CEMT dozvolu ispravno popunjen dnevnik putovanja i potvrde o kategoriji teretnog vozila propisanih Pravilnikom.
Dnevnik putovanja iz člana 36 stav 2 ove uredbe izdaje nadležni organ na ime prevoznika i neprenosiv je.
Dnevnik putovanja je knjiga zelene boje sa 50 jedinstveno numerisanih listova i nosi isti broj kao i dozvola uz koju se izdaje.
Izgled i sadržina dnevnika putovanja dati su u Prilogu broj 1 koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Novi dnevnik putovanja izdaje se onda kad se prethodni ispuni i nosi isti broj kao i prethodni dnevnik.
Prevoznik je dužan da vodi dnevnik putovanja tako da hronološkim redom upisuje delove prevoznog puta natovarenog vozila od mesta utovara do mesta istovara isto kao i vožnju praznim vozilom.
Ispunjeni listovi za prošli i tekući mesec čuvaju se u dnevniku putovanja.
Prevoznik je dužan da listove iz dnevnika putovanja koji sadrže podatke iz pretprošlog meseca zajedno sa izveštajem dostave nadležnom organu najdocnije do 25. u tekućem mesecu.
Za vožnje koje u dnevniku putovanja carinski organi nisu overili prevoznik prilaže CMR.
Dobijeni podaci koristiće se samo za kontrolu korišćenja dozvola i ne mogu se koristiti u druge svrhe.
CEMT dozvola može istovremeno da se koristi samo za jedno vozilo i mora se nalaziti u vozilu između mesta utovara i mesta istovara u toku prevoza natovarenog vozila ili u toku celokupnog puta praznog vozila.
Prevoznik može koristiti CEMT dozvolu za vozilo u zakupu i tada se u vozilu moraju nalaziti sledeća dokumenta:
1) ugovor o zakupu, ili overeni izvod iz tog ugovora u kome se navodi naziv zakupodavca, naziv zakupca, sa datumom zaključivanja i periodom važenja navedenog ugovora, kao i brojem šasije vozila (VIN oznaka vozila);
2) ugovor o radu vozača ili overeni izvod iz tog ugovora sa imenom poslodavca, imenom i prezimenom radnika i datumom zaključivanja i periodom važenja navedenog ugovora o radu ili najnoviji odsečak liste za platu.
CEMT dozvola je nevažeća ako u nju nisu upisani podaci iz člana 36 stav 1 ove uredbe, odnosno ako prevoznik uz CEMT dozvolu nema dokumenta iz člana 36 stav 2 ove uredbe.
Dozvola za "zeleno", "zelenije i bezbedno" ili "EVRO 3 bezbedno" vozilo je nevažeća ako se pri kontroli utvrdi da vozilo ne ispunjava tehničke uslove u pogledu emisije zagađivača ili buke, kao ni tehničke uslove u pogledu bezbednosti za koje ima potvrdu propisanu Pravilnikom.
Ako je prevozniku oduzeta CEMT dozvola zbog toga što dva puta uzastopno nije dostavio izveštaj sa listovima iz dnevnika putovanja ili nije dostavio sve listove iz dnevnika putovanja po redosledu iz člana 38 stav 3 vratiće se 50% kritičnih dozvola od umanjenog broja dozvola zbog dodeljivanja CEMT dozvole.
Ako prevoznik koristi CEMT dozvolu koja je nevažeća, falsifikovana, izgubljena ili ukradena, ili ako je koristi prevoznik kome ona nije izdata ili kada je falsifikovana potvrda propisana Pravilnikom, kao i ako se koristi dozvola kojoj je istekao rok važenja, CEMT dozvola oduzima se i dostavlja nadležnom organu zemlje u kojoj je prevoznik registrovan.
Oduzetu CEMT dozvolu ili CEMT dozvolu koju je prevoznik vratio, nadležni organ može ponovo izdati drugom prevozniku za period do isteka važenja dozvole. Pre nego što se izda drugom prevozniku, CEMT dozvola mora da se poništi i da se zameni rezervnom.
Prevoznik je dužan da prijavi da je CEMT dozvola izgubljena ili ukradena i tu dozvolu nadležni organ može da zameni drugom za period do isteka važenja te dozvole. Pre nego što se izda druga CEMT dozvola, izgubljena ili ukradena dozvola se mora proglasiti nevažećom.
Podatke o poništenoj, nevažećoj odnosno zamenjenoj CEMT dozvoli nadležni organ objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Ako prevoznik nadležnom organu ne vrati oduzetu CEMT dozvolu u roku od deset dana od dana prijema obaveštenja o oduzimanju, gubi pravo na dobijanje CEMT dozvole za sledeću godinu.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Plan raspodele za 2003. godinu biće utvrđen do 30. aprila 2003. godine na sledeći način:
1) fiksni deo plana raspodele utvrdiće nadležni organ 1. marta 2003. godine. Fiksni deo plana raspodele za svakog prevoznika činiće 80% dozvola od broja dozvola koje je taj prevoznik pravilno iskoristio u periodu oktobar-oktobar;
2) promenljivi deo plana raspodele utvrdiće nadležni organ na način propisan u članu 24 ove uredbe i staviti na uvid prevoznicima do 10. aprila 2003. godine.
Za utvrđivanje plana raspodele iz stava 1 tačka 1 ovog člana prevoznik neće podnositi zahtev.
Za utvrđivanje plana raspodele iz stava 1 tačka 2 ovog člana prevoznik u periodu od 1. do 10. marta 2003. godine podnosi zahtev nadležnom organu u skladu sa odredbom člana 13 stav 4 ove uredbe.
Određivanje broja bodova voznog parka prevoznika radi primene kriterijuma iz člana 17 ove uredbe vršiće se na osnovu stanja voznog parka iz službene evidencije nadležnog organa na dan 1. marta 2003. godine.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o kriterijumima i načinu raspodele stranih dozvola za međunarodni javni prevoz stvari domaćim prevoznicima ("Službeni list SRJ", broj 18/2000).
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Prilog broj 1
CEMT
DNEVNIK PUTOVANJA
za
međunarodni prevoz stvari uz
CEMT dozvolu br. |
Prevoznik: |
___________________________________________ |
||
|
(Naziv) |
||
|
___________________________________________ |
||
|
___________________________________________ |
||
|
Adresa |
Pečat
Izdata: Beograd, ___________
(Mesto i datum izdavanja)
VAŽNE NAPOMENE
1. Ovaj dnevnik putovanja i odgovarajuća CEMT dozvola moraju biti u vozilu. Može postojati samo jedan dnevnik putovanja po dozvoli.
2. Dnevnik putovanja mora biti ispunjen unapred, pre početka svake vožnje sa teretom između pojedinih mesta utovara i istovara, kao i za svaku vožnju bez tereta.
3. Ako se teret tovari na nekom zbirnom mestu, potrebno je prikazati vožnju sa kompletnim teretom, dok vožnje prikupljanja i distribuiranja tereta ne treba prikazivati.
4. Sve ispravke se moraju napraviti tako da originalni tekst i brojke ostanu čitljivi.
5. Iskorišćeni obrasci dnevnika putovanja moraju se čuvati u dnevniku najmanje mesec dana, i trebaju se vratiti nadležnom organu zemlje članice, koji ih je izdao, za godišnju dozvolu u toku narednog meseca, a za kratkoročnu dozvolu najkasnije do isteka važnosti.
|
List br. |
|||||
a) datum polaska |
a) mesto utovara |
a) zemlja utovara |
Zemlja registracije i registarski broj vozila |
Ukupna masa (t) (sa jednim decimalnim mestom) |
a) stanje km u odlasku b) stanje km u dolasku |
Posebne napomene |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
a) a) a) a) a) a) a) a) |
a) a) a) a) a) a) a) a) |
a) a) a) a) a) a) a) a) |
a) a) a) a) a) a) a) a) |
a) a) a) a) a) a) a) a) |
a) a) a) a) a) a) a) a) |
a) a) a) a) a) a) a) a) |