PRAVILNIKO VRSTI STRUČNE SPREME NASTAVNIKA, STRUČNIH SARADNIKA I SARADNIKA U NASTAVI U SREDNJIM ŠKOLAMA KOJE OSTVARUJU NASTAVNE PLANOVE I PROGRAME ZA NAGLUVE I GLUVE UČENIKE("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 1/97 i 9/98) |
Ovim pravilnikom propisuje se vrsta stručne spreme nastavnika, stručnih saradnika i saradnika u nastavi koji ostvaruju nastavne planove i programe u srednjoj školi, i to za sticanje osposobljenosti za rad u trajanju od jedne godine, za obrazovanje za rad u trajanju od dve godine i za sticanje srednjeg obrazovanja u trajanju od tri godine za nagluve i gluve učenike.
Nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada za zajedničke predmete može da izvodi, i to za:
1. Srpski jezik i književnost:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom metodike srpskog jezika;
- profesor, odnosno diplomirani filolog za srpskohrvatski jezik i jugoslovensku književnost;
- profesor, odnosno diplomirani filolog za jugoslovensku književnost i srpskohrvatski jezik;
- profesor, odnosno diplomirani filolog za jugoslovensku književnost i opštu književnost;
- profesor jugoslovenske književnosti sa stranim jezikom;
- profesor srpskog jezika i književnosti;
- profesor srpske književnosti i jezika sa opštom književnošću;
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa završenom višom školom za nastavnika predmetne nastave iz srpskohrvatskog jezika i književnosti, odnosno dvopredmetnom grupom u kojoj je glavni predmet srpskohrvatski jezik i književnost.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 do 5 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
2. Albanski jezik i književnost:
- profesor, odnosno diplomirani filolog za albanski jezik i književnost koji poseduju stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
3. Mađarski jezik i književnost:
- profesor, odnosno diplomirani filolog za mađarski jezik i književnost koji poseduje stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
4. Bugarski jezik i književnost:
- profesor, odnosno diplomirani filolog za bugarski jezik i književnost koji poseduje stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
5. Rusinski jezik i književnost:
- profesor rusinskog jezika i književnosti;
- profesor ruskog ili srpskohrvatskog jezika i književnosti, sa savladanim planom i programom rusinskog jezika visokog obrazovanja koji poseduje stručnu defektološku osposobljenost ili ima stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
6. Rumunski jezik i književnost:
- profesor, odnosno diplomirani filolog za rumunski jezik i književnost koji poseduje stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
7. Turski jezik i književnost:
- profesor, odnosno diplomirani filolog za turski jezik i književnost sa orijentalnom filologijom, koji poseduje stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
8. Fizičko vaspitanje:
- profesor fizičkog vaspitanja;
- diplomirani pedagog fizičke kulture;
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa završenom višom školom za nastavnika predmetne nastave fizičkog vaspitanja.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 al. 1 i 2 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
9. Matematika:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom metodike nastave matematike;
- profesor matematike;
- diplomirani matematičar;
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa završenom višom školom za nastavnika predmetne nastave matematike.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 9 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.
10. Likovna kultura:
- profesor likovne umetnosti;
- akademski slikar, odnosno diplomirani slikar;
- akademski vajar, odnosno diplomirani vajar;
- akademski grafičar, odnosno diplomirani grafičar.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 10 al. 1 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost.
11. Istorija:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom društvene grupe predmeta;
- profesor istorije;
- diplomirani istoričar.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 11 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost.
12. Geografija:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom prirodno-matematičke grupe predmeta;
- profesor geografije;
- diplomirani geograf.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 12 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost.
13. Fizika:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom prirodno-matematičke grupe predmeta;
- profesor fizike;
- diplomirani fizičar;
- diplomirani pedagog - grupa fizika i hemija ili grupa osnovni tehnike.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 13 al. 2 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
14. Biologija sa ekologijom:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom iz prirodno-matematičke grupe predmeta;
- profesor biologije;
- diplomirani molekularni biolog i fiziolog;
- diplomirani pedagog - grupa biologija i hemija.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 14 al. 2 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
15. Računarstvo:
- profesor informatike;
- profesor matematike;
- diplomirani matematičar;
- profesor osnova tehnike sa savladanim programom iz informatike i računarstva.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 15 al. 1 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
16. Uređenje društva:
- diplomirani pravnik;
- profesor sociologije;
- diplomirani politikolog - nastavni smer;
- diplomirani pedagog za odbranu i zaštitu.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 16 al. 1 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
17. Osnove tehnike rada sa praktičnom nastavom:
A) za ostvarivanje sadržaja programa teorijskog dela po obrazovnim profilima i područjima rada mogu da izvode:
- diplomirani inženjer poljoprivrede - svi smerovi;
- diplomirani inženjer mašinstva;
- diplomirani inženjer tehnologije;
- diplomirani inženjer tehnologije - tekstilni odsek;
- diplomirani inženjer tehnologije - odsek grafičkog inženjerstva;
- diplomirani inženjer tehnologije - odsek tekstilne konfekcije;
- diplomirani građevinski inženjer;
- diplomirani inženjer arhitekture;
- diplomirani arhitekta.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 17 podtački A) al. 1 do 9 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga ili stručnu spremu diplomirani defektolog-surdopedagog.
B) za ostvarivanje sadržaja programa praktičnog dela nastave po obrazovnim profilima, osim nastavnika obuhvaćenih pod A), nastavu mogu da izvode i:
a) u području rada: poljoprivreda i prerada hrane:
- mlinar, pekar, mesar, proizvođač prehrambenih proizvoda-specijalista, odnosno stečeni V stepen stručne spreme;
- poljoprivredni tehničar - svi smerovi;
- prehrambeni tehničar.
b) u području rada: mašinstvo i obrada metala:
- profesor mašinstva;
- inženjer mašinstva;
- diplomirani pedagog opštetehničkog obrazovanja;
- viši stručni radnik metalske struke;
- nastavnik praktične nastave metalske struke;
- nastavnik opštetehničkog obrazovanja;
- odgovarajući obrazovni profil u području rada mašinstvo i obrada metala sa najmanje III stepenom stručne spreme ili položenim specijalističkim ispitom, odnosno stečenim V stepenom stručne spreme.
v) u području rada: hemija, nemetali i grafičarstvo:
- lice sa odgovarajućim obrazovnim profilom stečenim u srednjoj grafičkoj školi ili sa položenim specijalističkim ispitom, odnosno odgovarajućim V stepenom stručne spreme.
g) u području rada: tekstilstvo i kožarstvo:
- lice sa odgovarajućim obrazovnim profilom IV stepena stručne spreme tekstilne ili kožarske struke, sa prethodno stečenim obrazovnim profilom III stepena stručne spreme ili školom za KV radnike odgovarajućeg zanimanja:
- lice sa položenim specijalističkim ispitom, odnosno V stepenom stručne spreme odgovarajućeg obrazovnog profila.
d) u području rada: geodezija i građevinarstvo:
- nastavnik praktične nastave građevinske struke;
- lice sa završenom građevinskom tehničkom školom, sa prethodno stečenim obrazovnim profilom III stepena stručne spreme ili školom za KV radnike odgovarajućeg zanimanja:
- lice sa položenim specijalističkim ispitom, odnosno V stepenom stručne spreme odgovarajućeg obrazovnog profila;
đ) u području rada: lične usluge:
- lice sa odgovarajućim obrazovnim profilom IV stepena stručne spreme, ili školom za KV radnike odgovarajućeg zanimanja, odnosno položenim specijalističkim ispitom ili stečenim V stepenom stručne spreme odgovarajućeg obrazovnog profila.
U području rada: poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:
1. Osnove biljne proizvodnje:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;
- diplomirani inženjer poljoprivrede za ratarstvo;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer ratarsko-povrtarski;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer voćarsko-vinogradarski;
- diplomirani inženjer poljoprivrede za hortikulturu;
- diplomirani inženjer poljoprivrede, opšti smer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 i 6 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
2. Osnove prehrambene tehnologije:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;
- diplomirani inženjer prehrambene tehnologije animalnih proizvoda;
- diplomirani inženjer poljoprivrede za tehnologiju stočarskih proizvoda;
- diplomirani veterinar.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 2 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
3. Anatomija i fiziologija:
- diplomirani veterinar;
- diplomirani inženjer poljoprivrede za stočarstvo;
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 1 i 2 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Mašine i aparati:
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;
- diplomirani inženjer prehrambene tehnologije.
Nastavnik, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 alineja 2 ovog člana mora da poseduje i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
5. Tehnologija rada za obrazovne profile povrtar, voćar-vinogradar i cvećar-vrtlar:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;
- diplomirani inženjer poljoprivrede za ratarstvo;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer ratarstvo-povrtarstvo;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer voćarstvo-vinogradarstvo;
- diplomirani inženjer - smer voćarstvo-vinogradarstvo;
- diplomirani inženjer za hortikulturu;
- diplomirani inženjer poljoprivrede smer hortikultura;
- diplomirani inženjer poljoprivrede, opšti smer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 do 8 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
6. Tehnologija rada za obrazovni profil stočar:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom iz poljoprivredne grupe predmeta;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer stočarstvo,
- diplomirani veterinar;
- diplomirani inženjer poljoprivrede za stočarstvo.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 al. 2 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
7. Prehrambena tehnologija i sirovine:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom prehrambene grupe predmeta;
- diplomirani inženjer prehrambene tehnologije animalnih proizvoda;
- diplomirani inženjer poljoprivrede za tehnologiju stočarskih proizvoda;
- diplomirani veterinar.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 al. 2 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
8. Praktična nastava:
a) Za sve obrazovne profile u poljoprivredi;
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer ratarsko-povrtarski;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer voćarstvo i vinogradarstvo;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - opšti smer;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - stočarski smer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 podtačka a) alineja 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
b) Za sve obrazovne profile u proizvodnji i preradi hrane;
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;
- diplomirani inženjer prehrambene tehnologije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 podtački b) alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
v) Pekar peciva, prerađivač voća i povrća, pekar, mesar-kobasičar, crevar i proizvođač prehrambenih proizvoda sa položenim specijalističkim ispitom, odnosno stečenim V stepenom stručne spreme:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom prehrambene grupe predmeta;
- poljoprivredni tehničar - svi smerovi;
- prehrambeni tehničar.
Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 podtačka v) ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
U području rada šumarstvo i obrada drveta, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:
1. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;
- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta;
- diplomirani inženjer arhitekture.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost.
2. Tehnologija materijala:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;
- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost.
3. Mašine i aparati:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;
- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Drvne konstrukcije:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;
- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
5. Tehnologija rada:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;
- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta;
- inženjer obrade drveta.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
6. Praktična nastava:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;
- inženjer obrade drveta;
- svi obrazovni profili V stepena stručne spreme i lica sa položenim specijalističkim ispitom u oblasti obrade drveta.
Nastavnici praktične nastave, osim utvrđene stručne spreme u tački 6 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
U području rada mašinstvo i obrada metala, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:
1. Poznavanje materijala:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;
- diplomirani inženjer tehnologije - grupa neorgansko-tehnološka;
- diplomirani inženjer mašinstva;
- profesor mašinstva;
- diplomirani inženjer metalurgije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
2. Osnove mašinstva:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;
- diplomirani inženjer mašinstva;
- profesor mašinstva.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
3. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;
- diplomirani inženjer mašinstva;
- profesor mašinstva;
- diplomirani pedagog opštetehničkog obrazovanja.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 2 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Materijali i obrada metala:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;
- diplomirani inženjer tehnologije - grupa neorgansko-tehnološka;
- diplomirani inženjer mašinstva;
- profesor mašinstva;
- diplomirani inženjer metalurgije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
5. Tehnologija rada:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;
- diplomirani inženjer mašinstva;
- inženjer mašinstva;
- profesor mašinstva diplomirani defektolog;
- diplomirani pedagog opštetehničkog obrazovanja.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
6. Praktična nastava:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;
- diplomirani inženjer mašinstva;
- profesor mašinstva;
- inženjer mašinstva;
- diplomirani pedagog opštetehničkog obrazovanja;
- viši stručni radnik metalske struke;
- nastavnik praktične nastave metalske struke;
- nastavnik opeštetehničkog obrazovanja;
- specijalistički stepen za odgovarajući obrazovni profil (lemilac, bravar, limar, autolimar, zavarivač, oštrač alata, metalostrugar, mašinbravar), odnosno V stepen stručne spreme.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 al. 2 do 8 ovog člana moraju imati najmanje završenu školu za KV radnike ili III stepen stručne spreme za odgovarajući obrazovni profil.
Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 al. 2 do 9 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
U području rada geologija, rudarstvo i metalurgija, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:
1. Hemija:
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;
- profesor hemije;
- diplomirani hemičar;
- diplomirani inženjer tehnologije;
- diplomirani inženjer metalurgije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1. al. 2 do 5 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
2. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima:
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;
- diplomirani inženjer mašinstva;
- diplomirani inženjer metalurgije;
- diplomirani inženjer tehnologije;
- profesor mašinstva.
Nastavnici osim stručne spreme utvrđene u tački 2 od al. 2 do 5 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
3. Osnovi metalurgije.
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;
- diplomirani inženjer metalurgije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 alineja 2 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Poznavanje materijala:
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;
- diplomirani inženjer metalurgije;
- diplomirani inženjer tehnologije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
5. Dobijanje i prerada metala:
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;
- diplomirani inženjer metalurgije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 alineja 2 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
6. Prerada metala:
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;
- diplomirani inženjer metalurgije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 alineja 2 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
7. Tehnologija rada:
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;
- diplomirani inženjer metalurgije, svi smerovi osim smera za ekstraktivnu metalurgiju.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 alineja 2 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
8. Praktična nastava:
- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;
- diplomirani inženjer metalurgije, svi smerovi osim smera za ekstraktivnu metalurgiju;
- inženjer metalurgije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
U području rada hemija, nemetali i grafičarstvo, nastavu i druge oblike obrazovno-vapsitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:
1. Tehnologija materijala:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemije, nemetala i grafičarstva;
- diplomirani inženjer tehnologije - svi smerovi osim tekstilnog.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u alineji 2 moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
2. Mašine i uređaji:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije - svi smerovi osim tekstilnog.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost.
3. Tehnologija proizvoda od plastičnih masa:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom iz grupe predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije, svi smerovi osim tekstilnog.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Korozija i zaštita materijala:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije - svi smerovi osim tekstilnog;
- diplomirani inženjer tehnologije,
- diplomirani inženjer mašinstva;
- profesor mašinstva.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
5. Zaštitni premazi:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije - svi smerovi osim tekstilnog;
- diplomirani hemičar;
- profesor hemije;
- diplomirani inženjer metalurgije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
6. Tehnologija grafičkog materijala:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije - smer grafičarstvo.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
7. Grafičko oblikovanje i pismo:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani slikar - grafičar;
- diplomirani grafičar.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
8. Hemija:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- profesor hemije;
- diplomirani hemičar;
- diplomirani inženjer tehnologije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 al. 2 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
9. Tehnologija gume:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije - organsko-tehnološki odsek ili smer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 9 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
10. Tehnologija materijala proizvoda za grnčara-lončara;
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije, organsko-tehnološki odsek ili smer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 10 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
11. Tehnologija rada:
U zavisnosti od obrazovnog profila:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije, svi odseci osim tekstilnog;
- diplomirani grafički inženjer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 11 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
12. Praktična nastava:
U zavisnosti od obrazovnog profila:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije, neorgansko-tehnološki odsek ili smer;
- diplomirani inženjer tehnologije - odsek grafičko inženjerstvo;
diplomirani grafički inženjer;
- inženjer za nemetale;
- grafički inženjer;
- položen specijalistički ispit za odgovarajući obrazovni profil odnosno V stepena stručne spreme.
Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 12 al. 2 do 7 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
U području rada tekstilstvo i kožarstvo, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to:
1. Poznavanje materijala:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije tekstila;
- diplomirani inženjer tehnologije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
2. Mašine i aparati:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije tekstila;
- diplomirani inženjer tehnologije;
- inženjer tehnologije - smer proizvodnja obuće (za obrazovni profil šivač obuće);
- inženjer tehnologije - smer proizvodnja kožne galanterije i konfekcije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
3. Tekstilna vlakna:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije tekstila.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Tehnologija izrade rukavica:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;
- inženjer tehnologije - smer galanterija i konfekcija.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
5. Tehnologija šivenja tekstila:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije tekstilne konfekcije;
- inženjer tehnologije za tekstilnu konfekciju.
Nastavnici, osim stručne spreme predviđene u tački 5 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
6. Tehnologija izrade kapa:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;
- inženjer tehnologije za tekstilnu konfekciju.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
7. Tehnologija šivenja obuće:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;
- inženjer tehnologije - smer proizvodnja obuće.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
8. Praktična nastava:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;
- diplomirani inženjer tehnologije tekstila;
- diplomirani inženjer tehnologije tekstilne konfekcije;
- inženjer tehnologije - smer proizvodnja obuće;
- inženjer tehnologije - smer galanterija i konfekcija;
- inženjer tehnologije tekstila;
- odgovarajući obrazovni profil V stepena stručne spreme odnosno položen specijalistički ispit.
Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 al. 2 do 7 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
U području rada geodezija i građevinarstvo nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:
1. Crtanje i slikanje:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;
- profesor likovnih umetnosti;
- profesor primenjenih umetnosti;
- akademski slikar;
- akademski grafičar.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
2. Građevinski objekti i materijali:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;
- diplomirani inženjer arhitekture;
- diplomirani građevinski inženjer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
3. Čitanje planova:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;
- diplomirani inženjer arhitekture;
- diplomirani građevinski inženjer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom:
- diplomirani defektolog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;
- diplomirani inženjer arhitekture;
- diplomirani građevinski inženjer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost.
5. Tehnologija rada:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;
- diplomirani inženjer arhitekture;
- diplomirani građevinski inženjer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
6. Peći i kamini:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;
- viši stručni radnik - smer za završne građevinske radove;
- nastavnik praktične nastave građevinske struke;
- viši stručni radnik građevinske struke;
- majstori, odnosno odgovarajući obrazovni profil V stepena stručne spreme ili položen specijalistički ispit.
Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
7. Praktična nastava:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;
- viši stručni radnik - smer za završne građevinske radove;
- nastavnik praktične nastave građevinske struke;
- majstori, odnosno odgovarajući obrazovni profil V stepena stručne spreme ili položen specijalistički ispit.
Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
U području rada trgovina, ugostiteljstvo i turizam, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:
1. Osnovi ugostiteljstva:
- diplomirani turizmolog;
- diplomirani ekonomista.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 1 i 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
2. Poznavanje robe:
- diplomirani inženjer tehnologije, biohemijsko-tehnološki inženjerski odsek;
- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer za prehrambenu tehnologiju;
- diplomirani inženjer tehnologije - prehrambeni smer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
3. Higijena i zaštita na radu:
- doktor medicine;
- profesor biologije.
Nastavnici, pored stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 1 i 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Pripremanje namirnica i praktična nastava:
- viši stručni saradnik tehnologije kuvarstva;
- viši ugostitelj;
- lice sa petim stepenom stručne spreme ili položenim specijalističkim ispitom za obrazovni profil kuvara ili konobara.
Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
5. Serviranje sa praktičnom nastavom:
- viši stručni saradnik tehnologije usluživanja;
- viši ugostitelj;
- lice sa V stepenom stručne spreme ili položenim specijalističkim ispitom za konobara.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
6. Skladišno i transportno poslovanje:
- diplomirani ekonomista.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 alineja 1 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
7. Tehnika pakovanja sa praktičnom nastavom:
- viši stručni radnik u trgovini;
- lice sa V stepenom stručne spreme ili položenim specijalističkim ispitom za obrazovni profil trgovac.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 al. 1 i 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
U području rada lične usluge, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:
1. Higijena:
- doktor medicine;
- doktor stomatologije;
- profesor biologije.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
2. Frizure:
- diplomirani slikar;
- profesor likovne umetnosti;
- profesor primenjene umetnosti;
- akademski slikar.
Nastavnici, osim stručne spreme predviđene u tački 2 al. 1 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
3. Tehnologija materijala:
- diplomirani farmaceut;
- profesor hemije;
- diplomirani hemičar.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
4. Tehnologija rada:
- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom za predmete u području rada lične usluge;
- lice sa V stepenom stručne spreme, odnosno položenim specijalističkim ispitom za obrazovni profil ženski frizer ili muški frizer.
Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
5. Praktična nastava:
- lice sa V stepenom stručne spreme, odnosno položenim specijalističkim ispitom za obrazovni profil ženski frizer ili muški frizer.
Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 alineja 1 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.
Poslove stručnog saradnika može da obavlja:
1. Školski pedagog:
- diplomirani defektolog-surdopedagog;
- diplomirani pedagog;
- profesor pedagogije;
- diplomirani školski psiholog-pedagog.
2. Školski psiholog:
- diplomirani psiholog;
- diplomirani školski psiholog-pedagog;
- diplomirani pedagog - smer školsko-klinički;
- profesor psihologije.
3. Socijalni radnik:
- diplomirani socijalni radnik;
- diplomirani sociolog, odnosno profesor sociologije.
4. Zdravstveni radnik:
- doktor medicine;
- doktor stomatologije.
5. Bibliotekar:
- profesor jezika i književnosti - smer bibliotekarski;
- profesor, odnosno diplomirani filolog za opštu književnost i teoriju književnosti;
- profesor odnosno diplomirani filolog.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se počev od školske 1997/98. godine.
Samostalni član Pravilnika o dopunama
Pravilnika o vrsti stručne spreme nastavnika, stručnih saradnika i saradnika
u nastavi u srednjim školama koje ostvaruju nastavne planove i programe za nagluve
i gluve učenike
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 9/98)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se počev od školske 1999/2000. godine.