PRAVILNIK
O VRSTI STRUČNE SPREME NASTAVNIKA, STRUČNIH SARADNIKA I SARADNIKA U NASTAVI U SREDNJIM ŠKOLAMA KOJE OSTVARUJU NASTAVNE PLANOVE I PROGRAME ZA NAGLUVE I GLUVE UČENIKE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 1/97 i 9/98)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se vrsta stručne spreme nastavnika, stručnih saradnika i saradnika u nastavi koji ostvaruju nastavne planove i programe u srednjoj školi, i to za sticanje osposobljenosti za rad u trajanju od jedne godine, za obrazovanje za rad u trajanju od dve godine i za sticanje srednjeg obrazovanja u trajanju od tri godine za nagluve i gluve učenike.

Član 2

Nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada za zajedničke predmete može da izvodi, i to za:

1. Srpski jezik i književnost:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom metodike srpskog jezika;

- profesor, odnosno diplomirani filolog za srpskohrvatski jezik i jugoslovensku književnost;

- profesor, odnosno diplomirani filolog za jugoslovensku književnost i srpskohrvatski jezik;

- profesor, odnosno diplomirani filolog za jugoslovensku književnost i opštu književnost;

- profesor jugoslovenske književnosti sa stranim jezikom;

- profesor srpskog jezika i književnosti;

- profesor srpske književnosti i jezika sa opštom književnošću;

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa završenom višom školom za nastavnika predmetne nastave iz srpskohrvatskog jezika i književnosti, odnosno dvopredmetnom grupom u kojoj je glavni predmet srpskohrvatski jezik i književnost.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 do 5 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

2. Albanski jezik i književnost:

- profesor, odnosno diplomirani filolog za albanski jezik i književnost koji poseduju stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

3. Mađarski jezik i književnost:

- profesor, odnosno diplomirani filolog za mađarski jezik i književnost koji poseduje stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

4. Bugarski jezik i književnost:

- profesor, odnosno diplomirani filolog za bugarski jezik i književnost koji poseduje stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

5. Rusinski jezik i književnost:

- profesor rusinskog jezika i književnosti;

- profesor ruskog ili srpskohrvatskog jezika i književnosti, sa savladanim planom i programom rusinskog jezika visokog obrazovanja koji poseduje stručnu defektološku osposobljenost ili ima stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

6. Rumunski jezik i književnost:

- profesor, odnosno diplomirani filolog za rumunski jezik i književnost koji poseduje stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

7. Turski jezik i književnost:

- profesor, odnosno diplomirani filolog za turski jezik i književnost sa orijentalnom filologijom, koji poseduje stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

8. Fizičko vaspitanje:

- profesor fizičkog vaspitanja;

- diplomirani pedagog fizičke kulture;

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa završenom višom školom za nastavnika predmetne nastave fizičkog vaspitanja.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 al. 1 i 2 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

9. Matematika:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom metodike nastave matematike;

- profesor matematike;

- diplomirani matematičar;

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa završenom višom školom za nastavnika predmetne nastave matematike.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 9 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost ili stručnu spremu diplomiranog defektologa-surdopedagoga.

10. Likovna kultura:

- profesor likovne umetnosti;

- akademski slikar, odnosno diplomirani slikar;

- akademski vajar, odnosno diplomirani vajar;

- akademski grafičar, odnosno diplomirani grafičar.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 10 al. 1 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost.

11. Istorija:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom društvene grupe predmeta;

- profesor istorije;

- diplomirani istoričar.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 11 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost.

12. Geografija:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom prirodno-matematičke grupe predmeta;

- profesor geografije;

- diplomirani geograf.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 12 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost.

13. Fizika:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom prirodno-matematičke grupe predmeta;

- profesor fizike;

- diplomirani fizičar;

- diplomirani pedagog - grupa fizika i hemija ili grupa osnovni tehnike.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 13 al. 2 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

14. Biologija sa ekologijom:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom iz prirodno-matematičke grupe predmeta;

- profesor biologije;

- diplomirani molekularni biolog i fiziolog;

- diplomirani pedagog - grupa biologija i hemija.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 14 al. 2 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

15. Računarstvo:

- profesor informatike;

- profesor matematike;

- diplomirani matematičar;

- profesor osnova tehnike sa savladanim programom iz informatike i računarstva.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 15 al. 1 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

16. Uređenje društva:

- diplomirani pravnik;

- profesor sociologije;

- diplomirani politikolog - nastavni smer;

- diplomirani pedagog za odbranu i zaštitu.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 16 al. 1 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

17. Osnove tehnike rada sa praktičnom nastavom:

A) za ostvarivanje sadržaja programa teorijskog dela po obrazovnim profilima i područjima rada mogu da izvode:

- diplomirani inženjer poljoprivrede - svi smerovi;

- diplomirani inženjer mašinstva;

- diplomirani inženjer tehnologije;

- diplomirani inženjer tehnologije - tekstilni odsek;

- diplomirani inženjer tehnologije - odsek grafičkog inženjerstva;

- diplomirani inženjer tehnologije - odsek tekstilne konfekcije;

- diplomirani građevinski inženjer;

- diplomirani inženjer arhitekture;

- diplomirani arhitekta.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 17 podtački A) al. 1 do 9 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga ili stručnu spremu diplomirani defektolog-surdopedagog.

B) za ostvarivanje sadržaja programa praktičnog dela nastave po obrazovnim profilima, osim nastavnika obuhvaćenih pod A), nastavu mogu da izvode i:

a) u području rada: poljoprivreda i prerada hrane:

- mlinar, pekar, mesar, proizvođač prehrambenih proizvoda-specijalista, odnosno stečeni V stepen stručne spreme;

- poljoprivredni tehničar - svi smerovi;

- prehrambeni tehničar.

b) u području rada: mašinstvo i obrada metala:

- profesor mašinstva;

- inženjer mašinstva;

- diplomirani pedagog opštetehničkog obrazovanja;

- viši stručni radnik metalske struke;

- nastavnik praktične nastave metalske struke;

- nastavnik opštetehničkog obrazovanja;

- odgovarajući obrazovni profil u području rada mašinstvo i obrada metala sa najmanje III stepenom stručne spreme ili položenim specijalističkim ispitom, odnosno stečenim V stepenom stručne spreme.

v) u području rada: hemija, nemetali i grafičarstvo:

- lice sa odgovarajućim obrazovnim profilom stečenim u srednjoj grafičkoj školi ili sa položenim specijalističkim ispitom, odnosno odgovarajućim V stepenom stručne spreme.

g) u području rada: tekstilstvo i kožarstvo:

- lice sa odgovarajućim obrazovnim profilom IV stepena stručne spreme tekstilne ili kožarske struke, sa prethodno stečenim obrazovnim profilom III stepena stručne spreme ili školom za KV radnike odgovarajućeg zanimanja:

- lice sa položenim specijalističkim ispitom, odnosno V stepenom stručne spreme odgovarajućeg obrazovnog profila.

d) u području rada: geodezija i građevinarstvo:

- nastavnik praktične nastave građevinske struke;

- lice sa završenom građevinskom tehničkom školom, sa prethodno stečenim obrazovnim profilom III stepena stručne spreme ili školom za KV radnike odgovarajućeg zanimanja:

- lice sa položenim specijalističkim ispitom, odnosno V stepenom stručne spreme odgovarajućeg obrazovnog profila;

đ) u području rada: lične usluge:

- lice sa odgovarajućim obrazovnim profilom IV stepena stručne spreme, ili školom za KV radnike odgovarajućeg zanimanja, odnosno položenim specijalističkim ispitom ili stečenim V stepenom stručne spreme odgovarajućeg obrazovnog profila.

Član 3

U području rada: poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:

1. Osnove biljne proizvodnje:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;

- diplomirani inženjer poljoprivrede za ratarstvo;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer ratarsko-povrtarski;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer voćarsko-vinogradarski;

- diplomirani inženjer poljoprivrede za hortikulturu;

- diplomirani inženjer poljoprivrede, opšti smer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 i 6 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

2. Osnove prehrambene tehnologije:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;

- diplomirani inženjer prehrambene tehnologije animalnih proizvoda;

- diplomirani inženjer poljoprivrede za tehnologiju stočarskih proizvoda;

- diplomirani veterinar.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 2 do 4 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

3. Anatomija i fiziologija:

- diplomirani veterinar;

- diplomirani inženjer poljoprivrede za stočarstvo;

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 1 i 2 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Mašine i aparati:

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;

- diplomirani inženjer prehrambene tehnologije.

Nastavnik, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 alineja 2 ovog člana mora da poseduje i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

5. Tehnologija rada za obrazovne profile povrtar, voćar-vinogradar i cvećar-vrtlar:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;

- diplomirani inženjer poljoprivrede za ratarstvo;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer ratarstvo-povrtarstvo;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer voćarstvo-vinogradarstvo;

- diplomirani inženjer - smer voćarstvo-vinogradarstvo;

- diplomirani inženjer za hortikulturu;

- diplomirani inženjer poljoprivrede smer hortikultura;

- diplomirani inženjer poljoprivrede, opšti smer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 do 8 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

6. Tehnologija rada za obrazovni profil stočar:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom iz poljoprivredne grupe predmeta;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer stočarstvo,

- diplomirani veterinar;

- diplomirani inženjer poljoprivrede za stočarstvo.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 al. 2 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

7. Prehrambena tehnologija i sirovine:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom prehrambene grupe predmeta;

- diplomirani inženjer prehrambene tehnologije animalnih proizvoda;

- diplomirani inženjer poljoprivrede za tehnologiju stočarskih proizvoda;

- diplomirani veterinar.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 al. 2 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

8. Praktična nastava:

a) Za sve obrazovne profile u poljoprivredi;

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer ratarsko-povrtarski;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer voćarstvo i vinogradarstvo;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - opšti smer;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - stočarski smer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 podtačka a) alineja 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

b) Za sve obrazovne profile u proizvodnji i preradi hrane;

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom poljoprivredne grupe predmeta;

- diplomirani inženjer prehrambene tehnologije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 podtački b) alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

v) Pekar peciva, prerađivač voća i povrća, pekar, mesar-kobasičar, crevar i proizvođač prehrambenih proizvoda sa položenim specijalističkim ispitom, odnosno stečenim V stepenom stručne spreme:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom prehrambene grupe predmeta;

- poljoprivredni tehničar - svi smerovi;

- prehrambeni tehničar.

Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 podtačka v) ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 4

U području rada šumarstvo i obrada drveta, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:

1. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;

- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta;

- diplomirani inženjer arhitekture.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost.

2. Tehnologija materijala:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;

- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost.

3. Mašine i aparati:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;

- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Drvne konstrukcije:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;

- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

5. Tehnologija rada:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;

- diplomirani inženjer šumarstva za obradu drveta;

- inženjer obrade drveta.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

6. Praktična nastava:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom drvoprerađivačke grupe predmeta;

- inženjer obrade drveta;

- svi obrazovni profili V stepena stručne spreme i lica sa položenim specijalističkim ispitom u oblasti obrade drveta.

Nastavnici praktične nastave, osim utvrđene stručne spreme u tački 6 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 5

U području rada mašinstvo i obrada metala, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:

1. Poznavanje materijala:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;

- diplomirani inženjer tehnologije - grupa neorgansko-tehnološka;

- diplomirani inženjer mašinstva;

- profesor mašinstva;

- diplomirani inženjer metalurgije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

2. Osnove mašinstva:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;

- diplomirani inženjer mašinstva;

- profesor mašinstva.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

3. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;

- diplomirani inženjer mašinstva;

- profesor mašinstva;

- diplomirani pedagog opštetehničkog obrazovanja.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 2 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Materijali i obrada metala:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;

- diplomirani inženjer tehnologije - grupa neorgansko-tehnološka;

- diplomirani inženjer mašinstva;

- profesor mašinstva;

- diplomirani inženjer metalurgije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

5. Tehnologija rada:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;

- diplomirani inženjer mašinstva;

- inženjer mašinstva;

- profesor mašinstva diplomirani defektolog;

- diplomirani pedagog opštetehničkog obrazovanja.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

6. Praktična nastava:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom mašinstva i obrade metala;

- diplomirani inženjer mašinstva;

- profesor mašinstva;

- inženjer mašinstva;

- diplomirani pedagog opštetehničkog obrazovanja;

- viši stručni radnik metalske struke;

- nastavnik praktične nastave metalske struke;

- nastavnik opeštetehničkog obrazovanja;

- specijalistički stepen za odgovarajući obrazovni profil (lemilac, bravar, limar, autolimar, zavarivač, oštrač alata, metalostrugar, mašinbravar), odnosno V stepen stručne spreme.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 al. 2 do 8 ovog člana moraju imati najmanje završenu školu za KV radnike ili III stepen stručne spreme za odgovarajući obrazovni profil.

Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 al. 2 do 9 ovog člana moraju da poseduju i stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 5a

U području rada geologija, rudarstvo i metalurgija, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:

1. Hemija:

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;

- profesor hemije;

- diplomirani hemičar;

- diplomirani inženjer tehnologije;

- diplomirani inženjer metalurgije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1. al. 2 do 5 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

2. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima:

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;

- diplomirani inženjer mašinstva;

- diplomirani inženjer metalurgije;

- diplomirani inženjer tehnologije;

- profesor mašinstva.

Nastavnici osim stručne spreme utvrđene u tački 2 od al. 2 do 5 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

3. Osnovi metalurgije.

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;

- diplomirani inženjer metalurgije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 alineja 2 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Poznavanje materijala:

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;

- diplomirani inženjer metalurgije;

- diplomirani inženjer tehnologije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

5. Dobijanje i prerada metala:

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;

- diplomirani inženjer metalurgije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 alineja 2 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

6. Prerada metala:

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;

- diplomirani inženjer metalurgije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 alineja 2 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

7. Tehnologija rada:

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;

- diplomirani inženjer metalurgije, svi smerovi osim smera za ekstraktivnu metalurgiju.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 alineja 2 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

8. Praktična nastava:

- diplomirani defektolog - surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada geologija, rudarstvo i metalurgija;

- diplomirani inženjer metalurgije, svi smerovi osim smera za ekstraktivnu metalurgiju;

- inženjer metalurgije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 al. 2 i 3 ovog člana moraju da poseduju stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 6

U području rada hemija, nemetali i grafičarstvo, nastavu i druge oblike obrazovno-vapsitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:

1. Tehnologija materijala:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemije, nemetala i grafičarstva;

- diplomirani inženjer tehnologije - svi smerovi osim tekstilnog.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u alineji 2 moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

2. Mašine i uređaji:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije - svi smerovi osim tekstilnog.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost.

3. Tehnologija proizvoda od plastičnih masa:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom iz grupe predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije, svi smerovi osim tekstilnog.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Korozija i zaštita materijala:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije - svi smerovi osim tekstilnog;

- diplomirani inženjer tehnologije,

- diplomirani inženjer mašinstva;

- profesor mašinstva.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

5. Zaštitni premazi:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije - svi smerovi osim tekstilnog;

- diplomirani hemičar;

- profesor hemije;

- diplomirani inženjer metalurgije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

6. Tehnologija grafičkog materijala:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije - smer grafičarstvo.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

7. Grafičko oblikovanje i pismo:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani slikar - grafičar;

- diplomirani grafičar.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

8. Hemija:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- profesor hemije;

- diplomirani hemičar;

- diplomirani inženjer tehnologije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 al. 2 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

9. Tehnologija gume:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije - organsko-tehnološki odsek ili smer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 9 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

10. Tehnologija materijala proizvoda za grnčara-lončara;

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije, organsko-tehnološki odsek ili smer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 10 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

11. Tehnologija rada:

U zavisnosti od obrazovnog profila:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije, svi odseci osim tekstilnog;

- diplomirani grafički inženjer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 11 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

12. Praktična nastava:

U zavisnosti od obrazovnog profila:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije, neorgansko-tehnološki odsek ili smer;

- diplomirani inženjer tehnologije - odsek grafičko inženjerstvo;

diplomirani grafički inženjer;

- inženjer za nemetale;

- grafički inženjer;

- položen specijalistički ispit za odgovarajući obrazovni profil odnosno V stepena stručne spreme.

Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 12 al. 2 do 7 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 7

U području rada tekstilstvo i kožarstvo, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to:

1. Poznavanje materijala:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije tekstila;

- diplomirani inženjer tehnologije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

2. Mašine i aparati:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije tekstila;

- diplomirani inženjer tehnologije;

- inženjer tehnologije - smer proizvodnja obuće (za obrazovni profil šivač obuće);

- inženjer tehnologije - smer proizvodnja kožne galanterije i konfekcije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

3. Tekstilna vlakna:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije tekstila.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Tehnologija izrade rukavica:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;

- inženjer tehnologije - smer galanterija i konfekcija.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

5. Tehnologija šivenja tekstila:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije tekstilne konfekcije;

- inženjer tehnologije za tekstilnu konfekciju.

Nastavnici, osim stručne spreme predviđene u tački 5 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

6. Tehnologija izrade kapa:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;

- inženjer tehnologije za tekstilnu konfekciju.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

7. Tehnologija šivenja obuće:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;

- inženjer tehnologije - smer proizvodnja obuće.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

8. Praktična nastava:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada tekstilstvo i kožarstvo;

- diplomirani inženjer tehnologije tekstila;

- diplomirani inženjer tehnologije tekstilne konfekcije;

- inženjer tehnologije - smer proizvodnja obuće;

- inženjer tehnologije - smer galanterija i konfekcija;

- inženjer tehnologije tekstila;

- odgovarajući obrazovni profil V stepena stručne spreme odnosno položen specijalistički ispit.

Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 8 al. 2 do 7 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 8

U području rada geodezija i građevinarstvo nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:

1. Crtanje i slikanje:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;

- profesor likovnih umetnosti;

- profesor primenjenih umetnosti;

- akademski slikar;

- akademski grafičar.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

2. Građevinski objekti i materijali:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;

- diplomirani inženjer arhitekture;

- diplomirani građevinski inženjer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

3. Čitanje planova:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;

- diplomirani inženjer arhitekture;

- diplomirani građevinski inženjer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom:

- diplomirani defektolog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;

- diplomirani inženjer arhitekture;

- diplomirani građevinski inženjer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost.

5. Tehnologija rada:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;

- diplomirani inženjer arhitekture;

- diplomirani građevinski inženjer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 2 i 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

6. Peći i kamini:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;

- viši stručni radnik - smer za završne građevinske radove;

- nastavnik praktične nastave građevinske struke;

- viši stručni radnik građevinske struke;

- majstori, odnosno odgovarajući obrazovni profil V stepena stručne spreme ili položen specijalistički ispit.

Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

7. Praktična nastava:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom predmeta u području rada građevinarstvo;

- viši stručni radnik - smer za završne građevinske radove;

- nastavnik praktične nastave građevinske struke;

- majstori, odnosno odgovarajući obrazovni profil V stepena stručne spreme ili položen specijalistički ispit.

Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 al. 2 do 5 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 9

U području rada trgovina, ugostiteljstvo i turizam, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:

1. Osnovi ugostiteljstva:

- diplomirani turizmolog;

- diplomirani ekonomista.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 1 i 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

2. Poznavanje robe:

- diplomirani inženjer tehnologije, biohemijsko-tehnološki inženjerski odsek;

- diplomirani inženjer poljoprivrede - smer za prehrambenu tehnologiju;

- diplomirani inženjer tehnologije - prehrambeni smer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 2 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

3. Higijena i zaštita na radu:

- doktor medicine;

- profesor biologije.

Nastavnici, pored stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 1 i 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Pripremanje namirnica i praktična nastava:

- viši stručni saradnik tehnologije kuvarstva;

- viši ugostitelj;

- lice sa petim stepenom stručne spreme ili položenim specijalističkim ispitom za obrazovni profil kuvara ili konobara.

Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

5. Serviranje sa praktičnom nastavom:

- viši stručni saradnik tehnologije usluživanja;

- viši ugostitelj;

- lice sa V stepenom stručne spreme ili položenim specijalističkim ispitom za konobara.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

6. Skladišno i transportno poslovanje:

- diplomirani ekonomista.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 6 alineja 1 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

7. Tehnika pakovanja sa praktičnom nastavom:

- viši stručni radnik u trgovini;

- lice sa V stepenom stručne spreme ili položenim specijalističkim ispitom za obrazovni profil trgovac.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 7 al. 1 i 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 10

U području rada lične usluge, nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada iz stručnih predmeta može da izvodi, i to za:

1. Higijena:

- doktor medicine;

- doktor stomatologije;

- profesor biologije.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 1 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

2. Frizure:

- diplomirani slikar;

- profesor likovne umetnosti;

- profesor primenjene umetnosti;

- akademski slikar.

Nastavnici, osim stručne spreme predviđene u tački 2 al. 1 do 4 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

3. Tehnologija materijala:

- diplomirani farmaceut;

- profesor hemije;

- diplomirani hemičar.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 3 al. 1 do 3 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

4. Tehnologija rada:

- diplomirani defektolog-surdopedagog sa savladanim programom za predmete u području rada lične usluge;

- lice sa V stepenom stručne spreme, odnosno položenim specijalističkim ispitom za obrazovni profil ženski frizer ili muški frizer.

Nastavnici, osim stručne spreme utvrđene u tački 4 alineja 2 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

5. Praktična nastava:

- lice sa V stepenom stručne spreme, odnosno položenim specijalističkim ispitom za obrazovni profil ženski frizer ili muški frizer.

Nastavnici praktične nastave, osim stručne spreme utvrđene u tački 5 alineja 1 ovog člana moraju posedovati stručnu defektološku osposobljenost surdopedagoga.

Član 11

Poslove stručnog saradnika može da obavlja:

1. Školski pedagog:

- diplomirani defektolog-surdopedagog;

- diplomirani pedagog;

- profesor pedagogije;

- diplomirani školski psiholog-pedagog.

2. Školski psiholog:

- diplomirani psiholog;

- diplomirani školski psiholog-pedagog;

- diplomirani pedagog - smer školsko-klinički;

- profesor psihologije.

3. Socijalni radnik:

- diplomirani socijalni radnik;

- diplomirani sociolog, odnosno profesor sociologije.

4. Zdravstveni radnik:

- doktor medicine;

- doktor stomatologije.

5. Bibliotekar:

- profesor jezika i književnosti - smer bibliotekarski;

- profesor, odnosno diplomirani filolog za opštu književnost i teoriju književnosti;

- profesor odnosno diplomirani filolog.

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se počev od školske 1997/98. godine.

 

Samostalni član Pravilnika o dopunama
Pravilnika o vrsti stručne spreme nastavnika, stručnih saradnika i saradnika u nastavi u srednjim školama koje ostvaruju nastavne planove i programe za nagluve i gluve učenike

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 9/98)

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se počev od školske 1999/2000. godine.