UPUTSTVO
O PLANIRANJU ODBRANE

("Sl. glasnik RS", br. 10/92)

I OPŠTE ODREDBE

1. Ovim uputstvom bliže se razrađuju: postupak izrade osnovnih elemenata procene vojnih, ekonomskih i drugih uslova za slučaj agresije; sadržaj pojedinih delova plana odbrane Republike i metodologija njihove pripreme, međusobne obaveze nosilaca izrade pojedinih dokumenata; način planiranja i pripreme zahteva za proizvodnju i vršenje usluga preduzeća i drugih organizacija određenih zakonom (u daljem tekstu: planiranje odbrane u preduzećima i drugim organizacijama); osnovni sadržaj izvoda iz pojedinih dokumenata plana odbrane Republike, za republičke organe i preduzeća; ažuriranje, čuvanje i zaštita plana odbrane Republike i dokumenata za planiranje odbrane u preduzećima i drugim organizacijama.

2. Priprema plana odbrane Republike, planiranje odbrane u preduzećima i drugim organizacijama i planiranje mera u opštinama i gradu Beogradu vrši se u skladu sa zakonom, propisima za njihovo izvršavanje, procenom vojnih, ekonomskih i drugih uslova za slučaj agresije i ovim uputstvom.

3. Planiranje odbrane u preduzećima i drugim organizacijama i realizacija postavljenih zahteva, ostvarivanje funkcija opština i grada Beograda vrši se u skladu sa planom odbrane Republike.

4. Planiranje materijalnih, finansijskih i drugih potreba potpuno se vrši za prvih 90 dana rata, a za dalji period rata - u skladu sa procenama i mogućnostima za taj period.

5. U planu odbrane Republike prioritetno se planira realizacija iskazanih potreba oružanih snaga, a zatim i druge potrebe odbrane.

6. Prilozi, pokazatelji i pregledi dati uz ovo uputstvo čine njegov sastavi deo.

II PROCENA VOJNIH, EKONOMSKIH I DRUGIH USLOVA ZA SLUČAJ AGRESIJE

7. Procena vojnih, ekonomskih i drugih uslova za slučaj agresije (u daljem tekstu: procena) predstavlja dokumenat na osnovu kojeg se vrši planiranje zadataka i mera, angažovanjem snaga i sredstava, vršenje proizvodnje i usluga u planu odbrane Republike, a koristi se za planiranje i pripremu određenih rešenja u dokumentima plana odbrane Republike.

8. Procenom se bliže sagledavaju i procenjuju sledeći elementi: vojna procena, bezbednosna procena, procena uslova i mogućnosti za organizovanje i rad organa Republike, procena uslova i mogućnosti izvršenja mobilizacije, procena uslova i mogućnosti organizacije i funkcionisanja veza i kriptozaštite, procena mogućnosti, organizacije i funkcionisanja sistema osmatranja i obaveštavanja, procena ugroženosti i mogućnosti za zaštitu i spasavanje, procena uslova i mogućnosti funkcionisanja privrednih delatnosti i delatnosti javnih službi.

1) Vojnom procenom se na osnovu raspoloživih podataka naročito procenjuju: vrste i način napada agresora, ciljevi, snage i mogućnosti agresora; osnovni pravci i objekti dejstva; moguće posledice, koje se mogu očekivati; sopstveni ljudski i materijalni potencijali i mogućnosti za odbranu i druga pitanja za planiranje mera odbrane.

Prilikom izrade ove procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa nadležnim organima oružanih snaga.

2) Bezbednosnom procenom se naročito procenjuju: ugroženost državnih organa, preduzeća, drugih organizacija i građana; mogućnost zaštite od obaveštajne aktivnosti i delovanja neprijatelja; zaštićenost državnih organa, preduzeća, drugih organizacija i objekata od posebnog značaja za odbranu i mere suprotstavljanja; snage, sredstva i osposobljenost organa bezbednosti za izvršavanje zadataka.

Ovaj deo procene izrađuje Ministarstvo unutrašnjih poslova u saradnji sa Republičkim štabom teritorijalne odbrane i Ministarstvom odbrane.

3) Procenom uslova i mogućnosti za organizovanje i rad organa Republike naročito se procenjuju: uslovi i mogućnosti organizacije i rada organa i organizacija Republike, a posebno na ratnim lokacijama i na privremeno-zaposednutoj teritoriji.

Pri izradi ovog dela procene Ministarstvo odbrane ostvaruje neposrednu saradnju sa Ministarstvom pravde i drugim ministarstvima.

4) Procenom uslova i mogućnosti izvršenja mobilizacije procenjuje se na osnovu specifičnosti konkretnih organa i organizacija, organizacije materijalno-tehničkih i drugih uslova naročito: uslovi u kojima se vrši mobilizacija u slučaju neposredne ratne opasnosti i iznenadne agresije organa i organizacija Republike; geografski i meteorološki uslovi; uticaj i delovanje neprijatelja; vreme potrebno za izvršenje mobilizacije; mobilizacijske lokacije: mesta i zborišta; materijalno, zdravstveno i drugo obezbeđenje mobilizacije.

U pripremi ovog dela procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa nadležnim organima Republike.

5) Procenom uslova i mogućnosti organizacije i funkcionisanja veza i kriptozaštite naročito se sagledava: uticaj dejstva agresora na organizaciju i mogućnosti održavanja veza; korišćenje sistema i sredstava veza PTT i drugih imalaca; način organizacije veza rukovođenja i kriptografske zaštite u različitim varijantama ratnih dejstava, a posebno u uslovima elektronskih dejstava i u uslovima privremeno-zaposednute teritorije.

U pripremi ovog dela procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa Ministarstvom saobraćaja i veza, Javnim preduzećem PTT saobraćaja "Srbija" i drugim nadležnim organima i organizacijama u Republici.

6) Procena mogućnosti, organizacije i funkcionisanja sistema osmatranja i obaveštavanja naročito se procenjuju: uticaj veličine teritorije i reljefa zemljišta; geografski položaj; udaljenost aerodroma agresora sa kojih se očekuju dejstva; broj i vrste vazduhoplova koji se mogu očekivati; objekti verovatnog dejstva avijacije i rejoni moguće upotrebe vazdušnih desanata; opasnosti od elementarnih nepogoda i tehničko-tehnoloških i drugih većih opasnosti; mogućnost uključivanja preduzeća i drugih organizacija i organa koji se u okviru svoje redovne delatnosti bave osmatranjem i utvrđivanjem pojava od značaja za odbranu; mogućnost povezivanja elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja sa elementima osmatranja i obaveštavanja oružanih snaga i razmene podataka sa njima; funkcionisanje sistema osmatranja i obaveštavanja u uslovima privremeno-zaposednute teritorije.

U pripremi ovog dela procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa komandama i štabovima oružanih snaga.

7) Procena ugroženosti i mogućnosti za zaštitu i spasavanje sadrži:

a) procenu ugroženosti i povredljivosti od ratnih dejstava, koja, naročito sadrži: položaj, karakteristike i ugroženost pojedinih delova i ukupne teritorije; objekte od posebnog značaja na teritoriji koji bi mogli biti ugroženi dejstvom agresora; povredljivost teritorije u odnosu na demografske karakteristike uticaj prirodnih uslova, tehnički sadržaj urbanih struktura; posledice dejstava i razaranja; gubitke u ljudstvu i materijalnim dobrima.

b) procenu potreba i mogućnosti za zaštitu i spasavanje ljudi, materijalnih i drugih dobara, kojom se naročito, procenjuje: osposobljenost i mogućnost za organizovanje lične i uzajamne zaštite u naseljima i preduzećima i drugim organizacijama (samo za opštinu); potrebe i mogućnosti za organizovanje i funkcionisanje mera zaštite i spasavanja; potrebe i mogućnost za organizovanje jedinica civilne zaštite, operativno-stručnog organa za rukovođenje akcijama zaštite i spasavanja; potrebe i mogućnost za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja od strane preduzeća i drugih organizacija i službi opremljenih i osposobljenih za zaštitu i spasavanje.

Procena ugroženosti i mogućnosti za zaštitu i spasavanje, čini osnovu za razradu dokumenata plana civilne zaštite Republike, opština, naselja i preduzeća i drugih organizacija.

Republički štab civilne zaštite izrađuje procenu za Republiku i izvode iz te procene dostavlja okružnim štabovima civilne zaštite, koji izvode iz svoje procene dostavljaju opštinskim štabovima civilne zaštite na svojim područjima. Opštinski štabovi civilne zaštite, na osnovu dobijenih izvoda, razrađuju procene opštine i, zajedno sa štabovima civilne zaštite naselja, odnosno sa poverenicima u manjim naseljima, izrađuju procenu za svako naselje na teritoriji svoje opštine. Opštinski štabovi civilne zaštite dostavljaju izvode iz procene opštine i svim preduzećima i drugim organizacijama koja su u obavezi da na osnovu ovog izvoda izrade svoje planove civilne zaštite.

U pripremi ovog dela procene Republički štab, okružni i opštinski štabovi civilne zaštite sarađuju sa organizacionim jedinicama Ministarstva odbrane i preduzećima i drugim organizacijama.

8) Procenom uslova i mogućnosti funkcionisanja privrednih delatnosti i delatnosti javnih službi naročito se procenjuju: uticaj agresora na funkcionisanje privrede i društvenih delatnosti u ratu; karakteristike privrede i društvenih delatnosti po oblastima i značajnim granama, sa mogućnošću proizvodnje i pružanja usluga u ratu; procenu bitnih elemenata koji uslovljavaju funkcionisanje u ratu; mogućnost za obezbeđenje radnika za obavljanje delatnosti u ratu; druge elemente značajne i specifične za funkcionisanje u ratu (izmeštanje delova kapaciteta i robnih fondova, onesposobljavanje objekata i kapaciteta).

U izradi ovog dela procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa nadležnim ministarstvima u oblasti privrednih delatnosti i delatnosti javnih službi.

9) Za sve delove procene organi koji ih pripremaju izrađuju i kratke zaključke, koji naročito treba da obuhvate težišne objekte dejstva agresora; moguće posledice i gubitke; sopstvene snage i sredstva suprotstavljanja dejstvima agresora (ukupne mogućnosti).

9. Procenu nakon izrade pojedinih delova iz tačke 8 ovog uputstva objedinjava Ministarstvo odbrane, u čemu ostvaruje saradnju sa drugim ministarstvima i nadležnim organima oružanih snaga.

III PLAN ODBRANE REPUBLIKE

10. Pripremi plana odbrane Republike prethodi: donošenje procene vojnih, ekonomskih i drugih uslova za slučaj agresije; utvrđivanje mirnodopske i ratne organizacije republičkih organa; prikupljanje potrebnih podataka o kadrovskim i materijalnim mogućnostima; utvrđivanje preduzeća i drugih organizacija od posebnog značaja za odbranu Republike; prikupljanje zahteva i potreba oružanih snaga, državnih organa i drugih subjekata odbrane.

11. Priprema pojedinih dokumenata plana odbrane Republike iz člana 108 stav 2 Zakona o odbrani vrši se prema odredbama tač. 12-100 ovog uputstva.

1. Mere pripravnosti

12. U pripremi ovog dela plana odbrane Republike Ministarstvo odbrane, u saradnji sa drugim republičkim organima, naročito razrađuje:

1) mere pripravnosti utvrđene aktom Predsedništva Jugoslavije i druge mere koje utvrdi predsednik Republike Srbije, a kojima se razrađuju sve mere pripravnosti (utvrđivanjem zadataka, mera i postupaka, nosioca izvršenja pojedinih mera, kao i priloga, koji se koriste za potpuno i efikasno sprovođenje naređenih mera);

2) organizaciju i način prenošenja naređenja za sprovođenje mera pripravnosti republičkim organima i organizacijama, preduzećima i drugim organizacijama od posebnog značaja za odbranu Republike, autonomnim pokrajinama, gradu Beogradu i opštinama i drugim organima i organizacijama od interesa za odbranu. S tim u vezi, navedeni organi i organizacije Ministarstvu odbrane dostavljaju potrebne podatke (lica koja vrše prijem naređenja, mesto rada, brojeve telefona i dr.);

3) zadatke, mere i postupke organizacionih jedinica Ministarstva odbrane van sedišta Ministarstva (uprava, odeljenja i odseka za odbranu), kao i centara za obaveštavanje;

4) signale, kodne oznake mera, znake za legitimisanje koji se utvrđuju po posebnom uputstvu i služe da se u određenim situacijama pomoću njih mogu prenositi naredbe za sprovođenje mera pripravnosti;

5) priloge (uredbe, naredbe, odluke, šeme, preglede), koji se koriste u izvršavanju pojedinih mera pripravnosti.

13. Mere pripravnosti za potrebe državnih organa i preduzeća od posebnog značaja van sedišta Ministarstva odbrane, na osnovu podataka o tim organima, razrađuju i dostavljaju uprave - odeljenja (odseci) za odbranu na svom području, tako što se razrađuju samo mere koje se na te organe odnose.

14. U merama pripravnosti razrađuju se dokumenta kojima se obezbeđuje prenošenje mera pripravnosti putem šifrovanih telegrama (naredbi), a u hitnim i izuzetnim slučajevima pomoću signala i kodnih oznaka.

15. Ostala dokumenta mera pripravnosti, utvrđena ovim uputstvom, urediće se posebnim aktom Ministarstva odbrane.

16. U pripremi mera pripravnosti Ministarstvo odbrane ostvaruje saradnju sa republičkim organima i oružanim snagama.

2. Plan mobilizacije

17. Ovim delom plana odbrane Republike razrađuju se dokumenta kojima se obezbeđuje organizovan prelazak iz mirnodopske na ratnu organizaciju i rad u ratu: državnih organa i organizacija, jedinica, štabova i drugih organa civilne zaštite koje organizuje Republika; službe osmatranja i obaveštavanja i jedinica veze rukovođenja.

Planom mobilizacije iz stava 1 ove tačke razrađuju se i određena dokumenta za mobilizaciju preduzeća i drugih organa i organizacija u Republici.

18. Izvršioci mobilizacije jesu:

1) za državne organe i organizacije - ministri odnosno ministar odbrane i funkcioneri koji rukovode drugim republičkim organima i organizacijama;

2) za preduzeća i druge organizacije - direktor, odnosno drugi njemu odgovarajući poslovodni organ;

3) za opštine - predsednik skupštine opštine;

4) za štabove i jedinice civilne zaštite - načelnici štabova i komandiri jedinica;

5) za centre za obaveštavanje - načelnik centra;

6) za jedinice veze rukovođenja - komandant, odnosno komandir ovih jedinica;

7) za uprave, odeljenja i odseke Ministarstva odbrane - načelnici ovih organa.

19. Ministarstvo odbrane sprovodi mobilizaciju državnih organa u delu koji se odnosi na: prenošenje naređenja (signala) za mobilizaciju; organizaciju pozivanja izvršioca mobilizacije, njihovih zamenika i drugih rukovodećih radnika; praćenje i koordinaciju izvršavanja mobilizacije prema utvrđenim prioritetima; izveštavanje nadležnih organa o toku i završetku mobilizacije.

Pripremu dokumenata za mobilizaciju iz stava 1 ove tačke vrši Ministarstvo odbrane, i to:

1) za republičke organe i organizacije sa sedištem u Beogradu - nadležna organizaciona jedinica u sedištu Ministarstva odbrane;

2) za republičke organe i organizacije kad obavljaju poslove van sedišta - uprave, odeljenja i odseci Ministarstva odbrane.

Pored poslova iz st. 1 i 2 ove tačke, ministri koji rukovode drugim ministarstvima i funkcioneri koji rukovode drugim republičkim organima i organizacijama u mobilizaciji svojih organa: upućuju poziv svojim radnicima po utvrđenoj sistematizaciji; obezbeđuju prihvat ljudstva i materijalno-tehničkih sredstava; raspoređuju radnike na dužnosti prema organizaciji i sistematizaciji poslova za vreme ratnog stanja; upoznaju radnike sa njihovim zadacima; upućuju radnike koji imaju ratni raspored u druge organe i organizacije; obavljaju druge poslove od interesa za uspešno izvršavanje mobilizacije i prelazak sa mirnodopske na ratnu organizaciju i rad.

20. Planom mobilizacije, na osnovu raspoloživih podataka o organima i preduzećima i u skladu sa procenom, naročito se razrađuje:

1) pregled organa i organizacija koji se mobilišu i vreme trajanja njihove mobilizacije;

2) organizaciju i način prijema, prenošenja i saopštenja naređenja (signala) za izvršenje mobilizacije;

3) organizaciju, način i prioritete pozivanja i organizaciju prihvata ljudstva i davalaca materijalnih sredstava;

4) pregled osnovnih i rezervnih mobilizacijskih mesta (lokacija) organa i organizacija;

5) organizaciju prevoženja ljudstva, materijalno-tehničkih sredstava i regulisanja saobraćaja;

6) organizaciju materijalnog, zdravstvenog, bezbednosnog i drugih obezbeđenja mobilizacije;

7) organizaciju prelaska sa mirnodopske na ratnu organizaciju i rad u ratnim uslovima;

8) rukovođenje mobilizacijom i podsetnik za izvršioce mobilizacije.

Sastavni deo plana mobilizacije jesu i sledeći prilozi:

1) spisak organa i organizacija kojima se dostavlja naređenje za izvršenje mobilizacije, sa prezimenom i imenom izvršioca i zamenika izvršioca mobilizacije, njihovom adresom stanovanja i brojem telefona;

2) spisak kurira za pozivanje raspoređenog ljudstva i davalaca materijalnih sredstava koji se pozivaju na mobilizaciju, koji sadrži: ime i prezime kurira, adresu stanovanja i radnog mesta i pravac raznošenja poziva;

3) spisak ljudstva raspoređenog po ratnoj sistematizaciji, koji sadrži: prezime i ime, datum rođenja, dužnost na koju je lice raspoređeno, stručnu spremu, a za vojne obveznike: čin i vojno-evidencionu specijalnost, adresu stana i broj telefona;

4) spisak materijalnih sredstava iz popisa - za popunu;

5) spisak ljudstva raspoređenog u oružane snage, koji sadrži: prezime, očevo ime i ime, vojno-evidencionu specijalnost i čin;

6) spisak ljudstva raspoređenog u druge organe i organizacije, koji sadrže: prezime, očevo ime i ime, datum rođenja, stručnu spremu, poziv organa i organizacije u koje je lice raspoređeno i radno mesto na koje je raspoređeno;

7) spisak ljudstva koje nije raspoređeno na ratnoj sistematizaciji, koji sadrži: prezime, očevo ime i ime, datum rođenja, stručnu spremu, naziv radnog mesta (radno mesto po mirnodopskoj sistematizaciji), a za vojne obveznike: čin i vojno-evidencionu specijalnost.

21. Pregled organa i organizacija koji se mobilišu i vreme trajanja njihove mobilizacije obuhvata: republičke organe i organizacije sa sedištem u Beogradu Republički štab civilne zaštite, Republički odred veze i Republički centar za obaveštavanje, koje mobiliše Ministarstvo odbrane; organizacione jedinice republičkih organa i organizacija van njihovog sedišta koje mobilišu nadležne uprave, odeljenja i odseci Ministarstva odbrane; preduzeća i druge organizacije od posebnog značaja za odbranu, koji samostalno vrše svoju mobilizaciju.

Za sve organe i organizacije iz stava 1 ove tačke utvrđuje se vreme trajanja mobilizacije u skladu sa procenom uslova za izvršenje mobilizacije, brojem radnika koji se mobilišu i drugim uslovima koji utiču na izvršenje mobilizacije.

22. Organizacija i način prijema, prenošenja i saopštavanja naređenja (signala) za izvršenje mobilizacije obuhvata: organizaciju, zadatke, mere i postupke prijema, prenošenja i saopštavanja naređenja za mobilizaciju.

U slučaju kad je utvrđena neposredna ratna opasnost delimična mobilizacija se vrši postupno, prema planovima pripravnosti.

U slučaju iznenadne agresije, mere i zadaci utvrđeni planom mobilizacije Republike sprovode se odmah, po hitnom postupku, i to: ističu se naredbe o opštoj javnoj mobilizaciji; objavljuju se naredbe preko svih sredstava javnog informisanja, zvučnih signala i na druge načine; vojni obveznici raspoređeni u oružane snage odlaze u svoje ratne jedinice; obveznici radne obaveze i civilne zaštite odlaze na svoja mesta po ratnoj organizaciji; obveznici materijalne obaveze dostavljaju popisana materijalna sredstva u oružane snage i za druge potrebe odbrane po ratnom rasporedu; preduzimaju se i druge planom predviđene mere.

23. Organizacija, način i prioritet pozivanja i organizacija prihvata ljudstva i davalaca materijalnih sredstava obuhvata: organizaciju jedinstvenog pozivarskog sistema radnika i davalaca materijalnih sredstava raspoređenih u organe i organizacije koji se mobilišu; pregled rukovodilaca, drugih lica i materijalno-tehničkih sredstava, koji se prioritetno pozivaju, odnosno obezbeđuju.

Jedinstven sistem pozivanja iz stava 1 ove tačke organizuju: Ministarstvo odbrane za organe i organizacije u sedištu Ministarstva; nadležne uprave, odeljenja i odseci Ministarstva odbrane za organizacione jedinice republičkih organa i organizacija (van njihovog sedišta) čiju mobilizaciju vrše; preduzeća i organizacije od posebnog značaja za odbranu i druga preduzeća i opštine.

Sopstveni pozivarski sistem i prioritete pozivanja utvrđuje Ministarstvo unutrašnjih poslova, Republički hidrometeorološki zavod, Republički geodetski zavod i drugi organi koji nisu obuhvaćeni jedinstvenim sistemom pozivanja.

24. Pregled osnovnih i rezervnih mobilizacijskih mesta (lokacija) organa i organizacija sadrži: nazive osnovnih i rezervnih mobilizacijskih mesta (lokacija) na koje dolaze radnici i materijalna sredstva raspoređeni u organe i organizacije, jedinice veze, civilnu zaštitu, službu osmatranja i obaveštavanja, preduzeća i druge organe i organizacije koji se mobilišu.

Osnovna mobilizacijska mesta (lokacija) treba da bude, po pravilu, u objektu - prostoriji gde organ odnosno organizacija u miru radi. Rezervno mobilizacijsko mesto određuje se za sve organe i organizacije iz stava 1 ove tačke na koju radnici i materijalna sredstva dolaze kad iz bilo kojih razloga nije moguć pristup osnovnim mobilizacijskim mestima (lokacijama).

Ovaj deo plana mobilizacije radi se na kartama, planovima naseljenih mesta i na druge načine.

25. Organizacija prevoženja ljudstva materijalno-tehničkih sredstava i regulisanje saobraćaja obuhvata naročito: organizaciju i način prevoženja vojnih obveznika i materijalnih sredstava raspoređenih u oružane snage u skladu sa utvrđenim prioritetima; organizaciju i prevoženje rukovodioca i radnika raspoređene u organe i organizacije, kada njihov dolazak nije moguć na drugi način; planiranje korišćenja komunikacija i kontrolu saobraćaja.

26. Organizacija materijalnog, zdravstvenog, bezbednosnog i drugog obezbeđenja mobilizacije obuhvata naročito: planiranje i uređenje za korišćenje objekata, prostorija i drugih mesta za rad u ratu organa i organizacija; intendantsko, zdravstveno, veterinarsko, finansijsko i tehničko obezbeđenje; protivpožarno obezbeđenje; obezbeđenje objekata od posebnog značaja za odbranu; mere bezbednosti; informativno-propagandnu delatnost od značaja za mobilizaciju; postupak sa stranim državljanima koji se za vreme mobilizacije zateknu na teritoriji Republike.

Ovaj deo mobilizacije priprema se u skladu sa zakonom, uredbama, smernicama i drugim aktima, koje su doneli nadležni republički organi.

27. Organizacija prelaska sa mirnodopske na ratnu organizaciju i rad u ratnim uslovima obuhvata pripremu dokumenata, koja se naročito odnose na: upućivanje radnika u ratne jedinice koji imaju ratni raspored u oružane snage; upućivanje radnika u druge organe i organizacije u skladu sa ratnim rasporedom; prijavljivanje organizaciji za zapošljavanje radnika koje nemaju ratni raspored; upoznavanje sa zadacima i merama organa i organizacija za rad u ratu; otpočinjanje izvršavanja ratnih zadataka, odnosno planirane ratne proizvodnje.

28. Rukovođenje mobilizacijom obuhvata pripremu dokumenata, koji služe naročito za: rukovođenje mobilizacijom, koju vrše izvršioci mobilizacije; sagledavanje da li su naređenje za mobilizaciju dobili svi organi i organizacije; praćenje toka mobilizacije i preduzimanje mera da se ona odvija planski i prema prioritetima; ostvarivanja saradnje sa komandama i štabovima oružanih snaga; izveštavanje o toku i završetku mobilizacije republičkih organa i organizacija; i druge postupke i mere.

U rukovođenju se koriste postojeći sistem veza i veza rukovođenja Republike. U toku mobilizacije organi i organizacije postupaju po svojim mobilizacijskim planovima.

Podsetnik za izvršioce mobilizacije obuhvata naročito: potvrdu prijema naređenja o izvršenju mobilizacije; postupak pri pozivanju, prihvatu ljudstva i davalaca materijalnih sredstava i pozadinskom (materijalnom, zdravstvenom, intendantskom i drugom) obezbeđenju mobilizacije; neprekidno praćenje i procenjivanje toka izvršenja mobilizacije i preduzimanje odgovarajućih mera; i dostavljanje redovnih i vanrednih izveštaja o izvršenju mobilizacije, u skladu sa naređenjem i konkretnom situacijom.

29. Priprema priloga koji čine sastavni deo plana mobilizacije iz tačke 20 stav 2 alineja 1 do 7 ovog uputstva vrši na osnovu podataka koje Ministarstvu odbrane dostavljaju druga ministarstva i ostali republički organi i organizacije u vidu spiskova, pregleda, a u skladu sa objašnjenjem datim za svaki prilog posebno.

30. U pripremi plana mobilizacije i njegovih delova za organe na području više opština Ministarstvo odbrane (sa svojim upravama - odeljenjima za odbranu) ostvaruju saradnju sa drugim republičkim organima i organizacijama i nadležnim komandama i štabovima oružanih snaga.

3. Ratna organizacija organa i organizacija Republike

31. Ratna organizacija organa i organizacija Republike kao deo plana odbrane obuhvata:

1) Zakon o ministarstvima, odnosno uredbu predsednika Republike ili akt drugog nadležnog organa Republike kojim se utvrđuju organi i organizacije koji u ratu nastavljaju sa radom i njihov delokrug, odnosno organi koji prestaju sa radom;

2) akta o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta organa i organizacija Republike za vreme ratnog stanja.

32. Deo plana odbrane iz tačke 31 podtačka 2 pripremaju ministarstva, posebne organizacije i drugi republički organi i organizacije koji nastavljaju rad za vreme ratnog stanja, a Ministarstvo odbrane objedinjava u jedinstven dokument.

33. Organizacija organa i organizacija Republike za vreme ratnog stanja može se, radi potpunije preglednosti prikazati i na posebnim šemama i pregledima.

4. Plan funkcionisanja civilne zaštite

34. Plan funkcionisanja civilne zaštite (u daljem tekstu: plan civilne zaštite) priprema se tako da se njime utvrđuju: organizacija, snage, sredstva, mere i postupci jedinica, štabova i drugih organa civilne zaštite i preduzeća, organizacija i službi opremljenih i osposobljenih za zaštitu i spasavanje u neposrednom sprovođenju mera zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara u otklanjanju posledica ratnih dejstava i elementarnih nepogoda.

U planu civilne zaštite potpunije se utvrđuju zadaci za Republički štab civilne zaštite, kao i osnovni zadaci za okružne i opštinske štabove koji im se izvorno dostavljaju radi potpunijeg planiranja. Nižim štabovima civilne zaštite izvorno se dostavljaju rejoni i pravci upotrebe jedinica civilne zaštite i preduzeća, organizacija i službi opremljenih i osposobljenih za zaštitu i spasavanje kojima rukovodi viši štab civilne zaštite, kao i planirane mere zaštite i spasavanja.

Rešenja u planu civilne zaštite utvrđuju se u skladu sa procenom ugroženosti i mogućnosti za zaštitu i spasavanje tačka 8 podtačka 7 ovog uputstva.

35. Plan civilne zaštite priprema se tako da sadrži:

1) mere pripravnosti u civilnoj zaštiti;

2) mobilizaciju - aktiviranje civilne zaštite;

3) upotrebu civilne zaštite;

4) radna dokumenta.

1) Mere pripravnosti u civilnoj zaštiti

36. Mere pripravnosti u civilnoj zaštiti preduzimaju se na osnovu tač. 12-16 ovog uputstva.

2) Mobilizacija - aktiviranje civilne zaštite

37. Ovaj deo plana civilne zaštite se priprema tako da obezbeđuje mobilizaciju, odnosno aktiviranje štabova, jedinica i drugih organizovanih snaga civilne zaštite i njihovo dovođenje u stanje gotovosti za izvršavanje zadataka na otklanjanju posledica ratnih dejstava i elementarnih nepogoda.

Rešenja se utvrđuju u skladu sa procenom uslova i mogućnosti izvršenja mobilizacije i procenom ugroženosti i mogućnosti za zaštitu i spasavanje (tačka 8 podtačke 4 i 7 ovog uputstva).

38. Mobilizacija - aktiviranje štabova, jedinica i drugih organa civilne zaštite u Republici, na području više opština i u opštini priprema se tako da obuhvata naročito:

1) organizaciju, način prijema i prenošenja saopštenja (signala) mobilizacije civilne zaštite;

2) način pozivanja, prihvata ljudstva i davalaca materijalno-tehničkih sredstava za potrebe civilne zaštite;

3) organizaciju materijalnog, zdravstvenog, bezbednosnog i drugog obezbeđenja u toku mobilizacije;

4) pregled (šemu) osnovnih i rezervnih mobilizacijskih zborišta za jedinice, štabove i druge organe civilne zaštite;

5) spisak kurira sa pozivima za pozivanje raspoređivanja ljudstva i davalaca materijalnih sredstava;

6) spisak ljudstva raspoređenog u jedinice, štabove i druge organe civilne zaštite koji se mobilišu;

7) spisak materijalnih sredstava iz popisa za popunu civilne zaštite;

8) spisak preduzeća, organizacija i službi opremljenih i osposobljenih za zaštitu i spasavanje kojima se dostavlja naređenje za izvršenje mobilizacije;

9) način popune i snabdevanje jedinica, štabova i drugih organa civilne zaštite u ratu;

10) načelnike i članove štaba u ratu određene aktom Vlade, odnosno nadležnog štaba civilne zaštite.

39. Mobilizacija - aktiviranje štabova, jedinica i drugih organa civilne zaštite u naselju, preduzeću i drugoj organizaciji priprema se tako da obuhvata:

1) podsetnik za rad izvršilaca mobilizacije u toku izvršenja mobilizacije;

2) organizaciju, način prijema, saopštenja (signala) mobilizacije civilne zaštite;

3) načina pozivanja, prihvata ljudstva i davalaca materijalno-tehničkih sredstava za potrebe civilne zaštite;

4) organizaciju materijalnog, zdravstvenog, bezbednosnog i drugog obezbeđenja u toku mobilizacije;

5) pregled (šemu) osnovnih i rezervnih mobilizacijskih zborišta za jedinice, štabove i druge organe civilne zaštite;

6) spisak kurira sa pozivima za pozivanje raspoređenog ljudstva i davalaca materijalnih sredstava koji se pozivaju na mobilizaciju;

7) spisak ljudstva raspoređenog u jedinice, štabove i druge organe civilne zaštite koji se mobilišu;

8) spisak materijalnih sredstava iz popisa za popunu civilne zaštite;

9) organ za rukovođenje akcijama zaštite i spasavanja određen odgovarajućim aktom.

3) Upotreba civilne zaštite

40. Deo plana civilne zaštite koji se odnosi na upotrebu civilne zaštite sastoji se iz:

1) upotrebe civilne zaštite u ratu;

2) upotrebe civilne zaštite na privremenozaposednutoj teritoriji.

41. Dokumenta upotrebe civilne zaštite u ratu u Republici, na području više opština i u opštinama pripremaju se tako da se njima obezbede rešenja za ukupno funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji Republike.

Ovaj deo plana sadrži naročito:

1) organizaciju i sprovođenje mera zaštite i spasavanja sa prilozima dokumenata za sve mere zaštite i spasavanja, koji se rade na osnovu izvoda dostavljenih od viših štabova civilne zaštite.

2) plan upotrebe jedinica civilne zaštite preduzeća, organizacija i službi opremljenih i osposobljenih za zaštitu i spasavanje, kojim treba da se obezbedi brzo, efikasno i adekvatno angažovanje i manevar jedinica civilne zaštite i preduzeća, organizacija i službi osposobljenih za zaštitu i spasavanje koje su predviđene da se angažuju na zadacima zaštite i spasavanja radi otklanjanja posledica ratnih dejstava (izrađuje se grafički na karti teritorije sa potrebnim prilozima);

3) izvod iz organizacije veza rukovođenja i kriptozaštite (za potrebe civilne zaštite izrađuju i dostavljaju organi veze).

42. Deo plana civilne zaštite koji se odnosi na upotrebu civilne zaštite za naselja, preduzeća i druge organizacije priprema se na osnovu izvoda opštinskog štaba. Štabovi civilne zaštite, odnosno poverenici i njihovi zamenici, obezbeđuju sledeće priloge:

1) organizaciju i sprovođenje određenih mera zaštite i spasavanja, prema proceni opštinskog štaba civilne zaštite;

2) upotrebu jedinica civilne zaštite, šematski prikazanu na planu - skici naselja, odnosno preduzeća i druge organizacije sa prioritetima intervenisanja u pogledu ugroženosti rejona i objekata;

3) plan sadejstva jedinica civilne zaštite u naselju;

4) dokumenta poverenika civilne zaštite koji su imenovani za određene delove naselja, odnosno poverenika koji su određeni u preduzećima i drugim organizacijama.

43. Planska dokumenta upotrebe Republičkog, okružnih i opštinskih štabova civilne zaštite na privremeno zaposednutoj teritoriji pripremaju se tako da obezbede i stvore mogućnost prilagođavanja konkretnim uslovima koje će agresor nametnuti svojim aktivnostima i dejstvima. Planska dokumenta treba da sadrže naročito:

1) šemu organizacije i rasporeda jedinica i štabova civilne zaštite koji ostaju na privremeno-zaposednutoj teritoriji, grafički prikazane na karti teritorije, odnosno područja;

2) pregled jedinica i štabova civilne zaštite koji se rasformiravaju (reorganizuju) i način uključivanja obveznika civilne zaštite u druge odbrambene strukture;

3) pregled tehničkih sredstava i opreme jedinica i štabova civilne zaštite koji se rasformiravaju (reorganizuju).

44. Za naselja, preduzeća i druge organizacije dokumenta upotrebe civilne zaštite na privremeno-zaposednutoj teritoriji pripremaju se tako da se ona izrađuju samo za štabove civilne zaštite u većim naseljima, odnosno za poverenike i njihove zamenike u manjim naseljima.

Ovaj deo plana sadrži naročito:

1) način uključivanja pripadnika i sredstava i opreme jedinica i štabova civilne zaštite u druge odbrambene strukture (organizacija Crvenog krsta, vatrogasne organizacije i dr.);

2) uputstvo za rad poverenika civilne zaštite na privremeno-zaposednutoj teritoriji.

U preduzećima i drugim organizacijama ne rade se dokumenta za upotrebu civilne zaštite na privremeno-zaposednutoj teritoriji već će se zaštita ljudi, materijalnih i kulturnih dobara organizovati u skladu sa dokumentima organizacija i upotrebe civilne zaštite u ratu u uslovima i mogućnostima koje je moguće ostvariti na privremeno-zaposednutoj teritoriji.

4) Radna dokumenta

Radna dokumenta pripremaju se tako da sadrže: šemu organizacije civilne zaštite; pregled stanja organizovanosti lične i uzajamne zaštite; pregled preduzeća, organizacija i službi opremljenih i osposobljenih za zaštitu i spasavanje; pregled štabova i poverenika civilne zaštite; pregled jedinica civilne zaštite; radnu kartu i dnevnik upotrebe civilne zaštite u ratu.

45. Planovi civilne zaštite se čuvaju posebno u prostorijama štabova civilne zaštite u skladu sa propisima za čuvanje planova odbrane, a u naseljima, preduzećima i drugim organizacijama - u prostorijama koje odredi opštinski štab civilne zaštite.

5. Plan funkcionisanja sistema osmatranja i obaveštavanja

46. Planom funkcionisanja sistema osmatranja i obaveštavanja (u daljem tekstu: plan osmatranja i obaveštavanja) utvrđuju se organizacija, snage, sredstva, mere i postupci elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja.

Rešenje u planu osmatranja i obaveštavanja utvrđuje se u skladu sa procenom mogućnosti, organizacije i funkcionisanja sistema osmatranja i obaveštavanja (tačka 8 podtačka 6 ovog uputstva).

47. Plan osmatranja i obaveštavanja Republike sadrži:

1) organizaciju i funkcionisanje sistema osmatranja i obaveštavanja;

2) mere pripravnosti;

3) mobilizaciju;

4) šemu rasporeda i povezivanja elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja;

5) pregled javnog uzbunjivanja;

6) šemu rasporeda i povezivanja centara za obaveštavanje, sa izvorima informacija i korisnicima podataka;

7) pregled lične i materijalne formacije za potrebe elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja;

8) dokumenta VOJIN i dokumenta po vezi.

48. Mere za funkcionisanje sistema osmatranja i obaveštavanja na području više opština i u opštini sadrže:

1) organizaciju i funkcionisanje sistema osmatranja i obaveštavanja u opštini;

2) mere pripravnosti;

3) mobilizaciju;

4) šemu rasporeda i povezivanja elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja na području više opština i u opštini;

5) šemu javnog uzbunjivanja;

6) šemu rasporeda i povezivanja centra za obaveštavanje sa izvorima informacija i korisnicima informacija;

7) pregled lične i materijalne formacije za potrebe elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja;

8) dokumenta VOJIN i dokumenta po vezi.

49. Mere za organizaciju i funkcionisanje sistema osmatranja i obaveštavanja za preduzeća i druge organizacije i organ koji se u okviru svoje redovne delatnosti bave osmatranjem i utvrđivanjem određenih pojava od značaja za odbranu na području više opština i u opštini sadrže:

1) izvod iz organizacije i funkcionisanja sistema osmatranja i obaveštavanja;

2) šemu - kartu rasporeda i uvezivanja elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja na teritoriji opštine;

3) način razmene podataka i informacija između centra za obaveštavanje i preduzeća i drugih organizacija i organa kojim se izvod dostavlja.

50. Organizacija i funkcionisanje sistema osmatranja i obaveštavanja sadrži naročito:

1) zadatke i organizaciju sistema osmatranja i obaveštavanja;

2) osnovne i rezervne lokacije centara za obaveštavanje i osmatračkih stanica;

3) preduzeća i druge organizacije i organe koje se u okviru svojih delatnosti bave osmatranjem i utvrđivanjem određenih pojava od značaja za odbranu i način njihovog povezivanja sa centrom za obaveštavanje;

4) organizaciju i način razmene podataka i obaveštavanja; sa elementima osmatranja i obaveštavanja i operativnim centrima komandi i jedinica oružanih snaga;

5) postupak u slučaju slabe čujnosti talasa obaveštavanja;

6) organizaciju i način prijema i prenosa podataka između izvora informacija i korisnika;

7) način povezivanja i razmene podataka između centara za obaveštavanje;

8) organizaciju i način javnog uzbunjivanja stanovništva, sredstva za uzbunjivanje, spojne puteve i način uključivanja, upotrebu jedinice za uzbunjivanje i rezervna sredstva;

9) organizaciju javnog obaveštavanja stanovništva putem radija i televizije, lokalnih radio-stanica i razglasnih uređaja i način obaveštavanja;

10) organizaciju i funkcionisanje sistema osmatranja i obaveštavanja na privremeno-zaposednutoj teritoriji.

51. U delu plana osmatranja i obaveštavanja razrađuju se one mere pripravnosti koje se odnose na službu osmatranja i obaveštavanja i izrađuje se podsetnik za izvršioce mere pripravnosti.

52. Mobilizacija službe osmatranja i obaveštavanja obuhvata:

1) naređenje za mobilizaciju;

2) šemu ratne organizacije;

3) ličnu i materijalnu formaciju;

4) spisak raspoređenog ljudstva;

5) podsetnik za rad izvršioca mobilizacije na mobilizacijskom zborištu;

6) organizaciju materijalnog, zdravstvenog i drugog obezbeđenja;

7) plan obuke za vreme izvršenja mobilizacije.

53. Šema rasporeda i povezivanja elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja sadrži lokacije elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja i način njihovog povezivanja sa centrom za obaveštavanje.

54. Pregled - šema javnog uzbunjivanja sadrži broj i raspored sredstava za uzbunjivanje, način njihovog aktiviranja, ljudstvo angažovano za aktiviranje i način uzbunjivanja na teritorije gde nema čujnosti sirena.

55. Šema rasporeda i povezivanja centra za obaveštavanje sa izvorima informacija i korisnicima podataka sadrži: sve izvore informisanja, njihove lokacije i način povezivanja sa centrom za obaveštavanje i sve korisnike informacija centra za obaveštavanje.

56. Pregled lične i materijalne formacije za potrebe elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja sadrži planirano i popunjeno ljudstvo raspoređeno po ličnoj formaciji i planirana i imajuća materijalno-tehnička sredstva.

57. Dokumentaciju po vezi za potrebe elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja izrađuje i dostavlja organ veze.

58. Plan osmatranja i obaveštavanja izrađuje Ministarstvo odbrane.

6. Plan funkcionisanja veza rukovođenja i kriptozaštite

59. Planom funkcionisanja veza rukovođenja i kriptozaštite (u daljem tekstu: plan veze i kriptozaštite) utvrđuje se i razrađuje plan upotrebe jedinica veze Republike i kapaciteta imalaca sistema veza, radi obezbeđenja veza za upotrebe rukovođenja republičkim organima.

a) Sadržaj plana veze i kriptozaštite

60. Plan veze rukovođenja i kriptozaštite Republike sadrži:

1) naređenje za organizaciju veze;

2) naređenje komandantu - komandiru jedinice veze;

3) šemu veza koje se organizuju (radio-relejne, radio, žična i kurirska);

4) šemu kriptozaštite informacija;

5) šemu unutrašnjih veza;

6) šemu centralnih telefonskih i telegrafskih stanica;

7) pregled specijalnih dokumenata kriptozaštite;

8) pregled podataka za identifikaciju;

9) pregled angažovanja jedinica i uređaja veze;

10) pregled prespajanja na razdelniku;

11) telefonsko-telegrafski imenik;

12) planove rada stanice veze;

13) opšte dokumente kriptozašite (razgovornik veze, ključeve za kodiranu kartu i razgovornik, tablice signala, pregled tajnih naziva republičkih organa i organizacija, pregled brojeva za identifikaciju i pregled tajnih naziva borbenih dokumenata);

14) zapovest komandanta - komandira jedinice veze;

15) radnu kartu;

16) potvrdu Javnog preduzeća PTT saobraćaja o obezbeđenju prioritetnih veza; i

17) druge potrebne dokumente.

61. Izvor iz plana veze rukovođenja i kriptozaštite koji se dostavlja upravama za odbranu van sedišta Ministarstva odbrane sadrži:

1) izvod iz naređenja za organizaciju veza;

2) izvod iz šema veza koje se organizuju od Republike do okruga;

3) izvod iz šeme kriptozaštite informacija;

4) izvod iz pregleda specijalnih dokumenata kriptozaštite;

5) izvod iz pregleda podataka za identifikaciju;

6) telefonsko-telegrafski imenik;

7) planove rada stanica veze;

8) opšte dokumente kriptozaštite;

9) druge potrebne dokumente.

62. Načelnik veze u upravi za odbranu van sedišta Ministarstva odbrane, izrađuje plan upotrebe jedinica veze za područje više opština i za opštine koji sadrži:

1) naređenje komandiru jedinica veze;

2) zapovest za postavljanje centra veze;

3) šeme veza koje se organizuju;

4) izvod iz šeme kriptozaštite informacija;

5) izvod iz pregleda specijalnih dokumenata kriptozaštite informacija;

6) izvod iz telefonsko-telegrafskog imenika;

7) planove rada stanica veze;

8) opšte dokumente kriptozaštite;

9) druge potrebne dokumente.

63. Izvod iz plana veze rukovođenja i kriptozaštite za republičke organe i organizacije i druge organe i organizacije koji koriste veze rukovođenja sadrži:

1) telefonsko-telegrafski imenik;

2) opšta dokumenta kriptozaštite;

3) druge potrebne dokumente.

64. Izvod iz plana veze rukovođenja i kriptozaštite za preduzeća i druge organizacije od posebnog značaja za odbranu Republike sadrži:

1) izvod iz naređenja za organizaciju veza;

2) izvodi iz šema veze koje se organizuju od Republike do ovih preduzeća;

3) izvod iz telefonsko-telegafskog imenika;

4) izvod iz šeme kriptozaštite informacija, ako se organizuje;

5) izvod iz pregleda specijalnih dokumenata kriptozaštite;

6) izvod iz pregleda podataka za identifikaciju u vezama;

7) opšte dokumente kriptozaštite;

8) druge potrebne dokumente.

b) Izrada plana veze

65. Plan veze u Republici radi se na osnovu: vojne procene i procene uslova i mogućnosti funkcionisanja veza i kriptozaštite (tačka 8 alineja 1 i 5 ovog uputstva); usvojenog sistema rukovođenja; organizacije razmeštaja organa Republike na rejonu lokacije; stanja i mogućnosti jedinice veze; stanja i mogućnosti imaoca sistema veza i sredstava veze na teritoriji Republike i drugih elemenata.

66. Veze za potrebe rukovođenja i kriptozaštite u Republici planiraju se na sledeći način:

1) veze za potrebe rukovođenja u odnosima između republičkih organa i organizacija i organizacionih jedinica obrazovanih za više opština planira organizaciona jedinica veze u sedištu Ministarstva odbrane a u odnosima prema organima u opštinama - planiraju nadležne uprave za odbranu Ministarstva odbrane;

2) veze rukovođenja sa preduzećima i drugim organizacijama od posebnog značaja za obranu Republike, planira organizaciona jedinica veze u sedištu Ministarstva odbrane;

3) vezu za saradnju između pojedinih republičkih organa i organizacija i uprava za odbranu van sedišta Ministarstva odbrane planira organizaciona jedinica veze u sedištu Ministarstva odbrane;

4) veza za saradnju između republičkih organa i organizacija i jedinica oružanih snaga vrši se na osnovu plana komande JNA ili štaba teritorijalne odbrane, donetog u sporazumu sa Ministarstvom odbrane.

Pri planiranju veza u organima i organizacijama i preduzećima i drugim organizacijama od posebnog značaja za odbranu Republike organizaciona jedinica veze u sedištu Ministarstva odbrane pruža potrebnu stručnu pomoć.

v) Sadržaj pojedinih dokumenata plana veze

67. Naređenjem za organizaciju veza reguliše se organizacija veza za potrebe organa rukovođenja u Republici.

Naređenje sadrži naročito: lokacije razmeštaja organa Republike; rejon centra veze koji poseda jedinica veze Republike; elemente veze drugih imalaca sistema veza i sredstava veze preko kojih se i sa kojima se organizuje veza; neophodna tekstualna objašnjenja organizacije pojedinih vrsta veza sa podacima koji nisu dati na šemama; neophodna tekstualna objašnjenja organizacije kriptozaštite informacija; podatke o vezama za saradnju; snage i sredstva koje čine rezervu veze i koje se daju kao ojačanje drugim subjektima; podatke za identifikaciju koji se daju okruzima i opštinama; protivelektronsku zaštitu veza; podatke o mogućim elektronskim dejstvima agresora i mere zaštite veza; gotovost veza; način i vreme dostavljanja izveštaja; druge potrebne podatke.

68. Šeme radio-relejne, radio, radio-telefonske, žične i kurirske veze su grafički prikazi organizacije veza za potrebe rukovođenja u Republici.

69. Šema organizacije kriptozaštite jeste dokumenat koji predstavlja rešenje načina organizacije kriptozaštite informacija.

70. Šema organizacije veze i kriptozaštite informacija jesu prilozi naređenju za organizaciju veze.

71. Pregled podataka za identifikaciju sadrži podatke na osnovu kojih se planira rad u mrežama i pravcima veze.

Pregledom se određuju: tablice za određivanje pozivnih znakova, legitimisanje, tajni nazivi i frekvencije; stalni brojevi; ključevi A/B; vreme rada i vrsta rada.

72. Naređenje komandantu - komandiru jedinice veze jeste dokumenat kojim se regulišu zadaci jedinice veze Republike, odnosno područja više opština, koji nisu obuhvaćeni naređenjem za vezu.

Naređenje sadrži: osnovne podatke o verovatnom dejstvu agresora, posebno na sistem veze; zadatak Republike, odnosno područja više opština, u uslovima realizacije plana odbrane; zadatak jedinice veze i njenih formacijskih delova; način organizovanja vrste veza; postupak sa vezama koje su dejstvovale do aktiviranja plana odbrane; način i vreme povezivanja i prespajanja spojnih puteva koji se obezbeđuju preko kapaciteta imalaca sistema veza i sredstava veze; rezervnu vezu, njeno mesto i zadatak; obezbeđenje elemenata veze (mere bezbednosti jedinica i elemenata veza, inžinjerijski radovi na centru veze, mere protivnuklearno-hemijsko-biološko obezbeđenje, pozadinsko obezbeđenje i obezbeđenje centra veze i izdvojenih stanica); mere protivelektronske zaštite veza; signale opasnosti i postupak, vreme i način dostavljanja izveštaja.

73. Zapovest za postavljanje centra veze jeste dokument kojim komandant (komandir) jedinice veze reguliše rad jedinice veze pri postavljanju centra veze, uspostavljanju i održavanju planiranih veza.

Zapovest sadrži naročito: osnovne podatke o mogućem dejstvu agresora, posebno na veze; osnovni zadatak Republike u uslovima realizacije plana odbrane; razmeštaj organa u rejonu lokacije; zadatak jedinice veze i njenih formacijskih celina pri postavljanju centra veze; vreme gotovosti svake vrste veze; mere obezbeđenja elemenata veze; bezbednosne, inžinjerijske, protivnuklearno-hemijske-biološke, pozadinske mere i protivelektronske zaštite; signali opasnosti i postupak; vreme i način dostavljanja izveštaja.

74. Telefonsko-telegrafski imenik jeste dokument koji sadrži karakteristične brojeve i nazive pomoću kojih se učesnici, koji koriste telefonske i telegrafske veze, međusobno pozivaju i javljaju. Imenik se sačinjava za telefonski automatski i poluautomatski saobraćaj, teleprinterski saobraćaj i za saobraćaj u radio-telefonskoj mreži. Imenik može da sadrži i pregled tajnih naziva republičkih organa i organizacija i drugih subjekata i pregled brojeva za identifikaciju organa u Republici.

75. Šema unutrašnjih veza treba da omogući uvid u način povezivanja delova centra veze i organa Republike razmeštenih na rejonu lokacije. Radi se o slučaju kad se unutrašnje veze ne mogu prikazati na šemi žične veze.

76. Pregled angažovanja jedinica i uređaja veze treba da omogući uvid u obim angažovanja sredstava i jedinica veze za potrebe rukovođenja.

77. Pregled prespajanja na razdelniku jeste dokument na osnovu koga se vrši prespajanje kanala veze na centrima veze i uvid u stanje prespojenih kanala veze. Radi se za centre veze koji imaju jedan ili više razdelnika.

78. Plan rada stanice veze sadrži podatke za identifikaciju i druge neophodne podatke na osnovu kojih se postavlja stanica, uspostavlja i održava veza.

Plan rada izrađuje se na osnovu dokumenata za izradu podataka za identifikaciju.

79. Šema centralnih telefonskih i telegrafskih stanica treba da prikaže ručne centralno-telefonske i centralno-telegrafske stanice preko kojih se posreduje pri uspostavljanju veza između učesnika.

80. Radna karta organa veze sadrži grafički prikaz sa potrebnim tekstualnim objašnjenjem elemenata borbenog poretka agresora koji mogu da utiču na veze i osnovne elemente veza Republike i imalaca sistema i sredstava veze, preko kojih se realizuju planirane veze, kao i druge podatke.

81. Dokumenti za izradu podataka za identifikaciju koriste se pri planiranju i na osnovu njih se određuju podaci za međusobnu identifikaciju pri uspostavi i održavanju veze.

82. Zaštita informacija u vezama za potrebe rukovođenja planira se specijalnim i opštim dokumentima kriptozaštite.

Planiranje zaštite informacija specijalnim dokumentima kriptozaštite vrši se prema posebnim pravilima i uputstvima.

Planiranje zaštite informacija opštim dokumentima kriptozaštite vrši Ministarstvo odbrane, koje ujedno izrađuje i dokumente za taj način zaštite informacija.

Od opštih dokumenata kriptozaštite stručni organ kriptozaštite u Republici izrađuje: pregled tajnih naziva, pregled brojeva za identifikaciju organa i pregled ključeva.

Pregled tajnih naziva sadrži tajne nazive na osnovu kojih se prikrivaju stvarni nazivi organa Republike i svih drugih subjekata sa kojima se planira održavanje veze.

Pregled ključeva sadrži brojeve i nazive na osnovu kojih se izrađuju i koriste određeni dokumenti za zaštitu informacija.

83. Izrada dokumenata kriptozaštite informacija i ostalih dokumenata plana veze reguliše se posebnim propisima.

g) Usklađivanje dokumenata plana veze

84. Organizacione jedinice veze pri planiranju veza ugrađuju u planove veze i elemente iz dostavljenih izvoda iz plana veze pretpostavljenih organa i komandi i drugih subjekata.

85. Izvod iz plana veze Republike koji se dostavljaju upravama za odbranu van sedišta Ministarstva odbrane i opštinama treba da sadrže dokumente sa podacima, koji će obezbediti realizaciju planiranih veza prema njima.

86. Usklađivanje sadržaja dokumenata planova veze Republike i imalaca sistema veza i sredstava veze (PTT, oružane snage, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Elektroprivreda, Železničko-transportno preduzeće i drugi) vrši se: dostavljanjem izvoda iz određenih dokumenata plana veze, razmenom određenih podataka i dokumenata, kao i neposrednim dogovorom prilikom utvrđivanja i izrade pojedinih dokumenata.

87. U pripremama veza rukovođenja u PTT sistemu i sistemima drugih imalaca sistema veza, u izradi dokumenata za njihovo aktiviranje učestvuju: planski organ korisnika veze; uprava za pripreme privrede i delatnosti javnih službi za rad u ratu Ministarstva odbrane; Javno preduzeće PTT saobraćaja "Srbija"; i drugi imaoci sistema veza kojima se postavlja zahtev za obezbeđenje veza i neposredni izvršioci zahteva u sistemima veza - davaoci usluga.

Planski organ korisnika veza izrađuje zahtev za korišćenje veza i dostavlja ga Upravi za pripreme privrede i delatnosti javnih službi za rad u ratu Ministarstva odbrane, a dobijena zbirna dokumenta o obezbeđenju veza i o njihovom aktiviranju razrađuje na izode za određene korisnike u svom delokrugu planiranja.

Uprava za pripreme privrede i delatnosti javnih službi za rad u ratu Ministarstva odbrane, na osnovu zahteva za korišćenje veza; dostavlja zahtev za obezbeđenje veza Javnom preduzeću PTT saobraćaja "Srbija", odnosno drugim imaocima sistema veza kojima se postavlja zahtev za obezbeđenje veza; određuje i dodeljuje tajne nazive, signale za aktiviranje veza, šifre radnje i znakove za legitimisanje; obaveštava planske organe korisnika veza o obezbeđenju veza, tehničkom rešenju i dokumentima za aktiviranje veza i vrši nadzor nad sprovođenjem ovog uputstva.

Javno preduzeće PTT saobraćaja, odnosno drugi imaoci sistema veza kojima se postavljaju zahtevi za obezbeđenje veza: razrađuje dobijene zbirne dokumente na izvode za određene davaoce usluga u sistemima veza; sprovodi tehničke pripreme zahtevnih veza; izveštava Upravu za pripreme privrede i delatnosti javnih službi za rad u ratu Ministarstva odbrane o obezbeđenju veza, adresama i pozivnim brojevima telefona i teleksa davaoca usluga. Iskazivanje potreba za prioritetno korišćenje veza vrši se na obrascima br. 13 i 14 koji se nalaze u prilogu ovog uputstva.

7. Zadaci i obaveze preduzeća i drugih organizacija za vršenje proizvodnje i usluga

88. Deo plana odbrane Republike koji se odnosi na zadatke i obaveze preduzeća i drugih organizacija za vršenje proizvodnje i usluga sadrži osnovne elemente koji služe za: ostvarivanje funkcionisanja ovih delatnosti u Republici u ratu; kao osnova za usklađivanje planiranja proizvodnje i usluga u ratu preduzeća i drugih organizacija od posebnog značaja za odbranu Republike sa planom odbrane Republike i za postavljanje zadataka i obaveza preduzećima i drugim organizacijama za vršenje proizvodnje i usluga u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu.

Deo plana iz prethodnog stava ove tačke za svaku oblast posebno sadrži:

- utvrđivanje osnovnih ciljeva i zadataka u obezbeđenju potreba odbrane; i

- planiranje proizvodnje i usluga u svakoj oblasti posebno.

U ovom delu mogu se izrađivati zbirni pregledi, šeme, grafikoni, prikazi na kartama, skice i druga prateća dokumenta.

89. Deo plana odbrane Republike za funkcionisanje pojedinih oblasti i delatnosti iz tačke 88 ovog uputstva sadrži:

1) mogućnosti i potrebe proizvodnje, vršenja usluga i drugih aktivnosti od interesa za odbranu;

2) potrebe subjekata - korisnika značajnih za odbranu (državni organi, Jugoslovenska narodna armija, Teritorijalna odbrana, civilna zaštita, služba osmatranja i obaveštavanja, jedinice veze rukovođenja, organi unutrašnjih poslova, i ostali prioritetni korisnici);

3) obezbeđenje i usmeravanje deficitarnih sirovina, repromaterijala, komponenti, energenata i usluga za potrebe preduzeća i drugih organizacija od posebnog značaja za odbranu Republike i preduzeća i drugih organizacija kojima se postavljaju posebni zadaci;

4) pregled preduzeća koja vrše izmeštanje i prihvat robnih rezervi i fondova sa podacima odakle se i gde izmeštaju;

5) pregled preduzeća koja izmeštaju delove kapaciteta i specifične opreme i alate;

6) preglede preduzeća i drugih organizacija od posebnog značaja za odbranu Republike po oblastima i preduzeća i drugih organizacija kojima se postavljaju posebni zadaci i obaveze za vršenje proizvodnje i usluga u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu;

7) onesposobljavanje kapaciteta;

8) preglede stanovništva i njegovog angažovanja, potrebne i raspoložive radne snage;

9) pregled potrebnih finansijskih sredstava za funkcionisanje delatnosti i finansiranje funkcija i zadataka Republike;

10) i druge mere koje omogućavaju funkcionisanje delatnosti u neposrednoj ratnoj opasnosti i u ratu, za koje su ministarstva i drugi organi obrazovani.

90. Ministarstvo odbrane usklađuje i bilansira iskazane potrebe prioritetnih korisnika i sa mogućnostima proizvodnje i usluga u Republici.

91. Potrebe subjekata korisnika značajnih za odbranu, planiraju se na osnovu zahteva koje iskazuje Ministarstvu odbrane: komande vojnih oblasti i drugi nadležni organi - za potrebe Jugoslovenske narodne armije; Republički štab teritorijalne odbrane - za potrebe Teritorijalne odbrane; Ministarstvo unutrašnjih poslova - za potrebe unutrašnjih poslova. Ministarstvo odbrane iskazuje potrebe za civilnu zaštitu, službu osmatranja i obaveštavanja, veze rukovođenja i kriptozaštite.

92. Ministarstvo odbrane postavlja zahteve preduzećima i drugim organizacijama za realizaciju određenih potreba, dostavlja im izvod sa zaduženjem koje se na njih odnosi i o tome obaveštava korisnika. O preduzetim merama za realizaciju zaduženja subjekat planiranja povratno informiše Ministarstvo odbrane.

93. Potrebe se iskazuju prema važećim aktima nadležnih saveznih i republičkih organa o proizvodima, uslugama i drugim aktivnostima od interesa za odbranu.

94. Korisnici usluga iz tačke 91 sa preduzećima i drugim organizacijama zaključuju ugovore o obezbeđenju njihovih potreba.

95. Ovaj deo plana odbrane priprema Ministarstvo odbrane u saradnji sa nadležnim ministarstvima i posebnim organizacijama, upravama i štabovima oružanih snaga.

8. Mere bezbednosti

96. Ovim delom Plana odbrane Republike razrađuju se dokumenti kojima se utvrđuju zadaci i zaštita građana, dokumenata, podataka, objekata i drugih materijalnih dobara od značaja za odbranu Republike, a naročito:

1) mere zaštite građana od psihološko-propagandnih, obaveštajnih i drugih subverzivnih aktivnosti, a posebno: planiranje kadrovskih, vaspitno-obrazovnih, tehničkih, organizacionih, informativno-propagandnih, normativnih i drugih mera, na otkrivanju, praćenju i suprotstavljanju neprijateljskom delovanju;

2) mere za zaštitu objekata i drugih materijalnih dobara kojima se naročito planira: fizičko-tehnička zaštita objekata značajnih za odbranu; priprema planove zaštite i angažovanje snaga za zaštitu; protivpožarne mere i mere za sprečavanje diverzije i sabotaža i drugih oblika ugrožavanja;

3) mere zaštite podataka i dokumenata u oblasti odbrane, kojima se naročito planiraju: zadaci i mere, kao i postupci sa podacima i dokumentima različitog požarne mere i mere za sprečavanje diverzije i sabotaža ili uništavanje određenih dokumenata;

4) planiranje i razrada dokumenata kojima se obezbeđuju zaštita informacija koje se prenose preko sredstava veze, što naročito podrazumeva pripremu dokumenata za kriptozaštitu;

5) mere za zaštitu mobilizacije, a naročito: mobilizacijskih mesta (lokacija); mere zaštite u toku izmeštanja na rezervne ratne lokacije; angažovanje konkretnih snaga, njihovi zadaci i mere.

97. U pripremi ovog dela plana odbrane Republike Ministarstvo unutrašnjih poslova ostvaruje saradnju sa Ministarstvom odbrane, drugim republičkim organima i nadležnim komandama i štabovima oružanih snaga.

9. Plan materijalno-tehničkog obezbeđenja

98. Plan materijalno-tehničkog obezbeđenja naročito sadrži: šemu ratne organizacije republičkih organa i organizacija, sa brojem izvršilaca na mirnodopskoj i ratnoj lokaciji; kriterijume za obezbeđenje materijalno-tehničkih sredstava za potrebe republičkih organa i organizacija za rad u ratu; pregled popune materijalno-tehničkih sredstava republičkih organa i organizacija na mirnodopskoj i ratnoj lokaciji (po granama); pregled podele materijalno-tehničkih sredstava republičkim organima i organizacijama za rad na mirnodopskoj i ratnoj lokaciji (po granama); ugovore za tromesečne ratne potrebe materijalno-tehničkih sredstava republičkih organa i organizacija za rad na mirnodopskoj i ratnoj lokaciji.

99. Plan materijalno-tehničkog obezbeđenja republičkih organa i organizacija u ratu, priprema Uprava za zajedničke poslove republičkih organa u saradnji sa Ministarstvom odbrane i sa drugim organima i organizacijama, a na osnovu utvrđenih organizacija, broja radnika, zadatka i potreba za rad u ratu republičkih organa i organizacija.

10. Plan izmeštanja organa Republike na ratne lokacije

100. Plan izmeštanja organa Republike na rezervne ratne lokacije, razrađuje organizaciju i način njihovog izmeštanja, obezbeđenje u toku izmeštanja, raspored i organizacija rada na ratnoj lokaciji i sadrži: odluku nadležnog organa Republike o utvrđivanju ratnih lokacija, njihovi rejoni i pravci izmeštanja (tekstualno i na karti - skici); procenu ratnih lokacija; odluku za izmeštanje na ratnu lokaciju; organizaciju saobraćajnog, fizičkog i šireg borbenog obezbeđenja organa Republike u toku izmeštanja i na ratnoj lokaciji; materijalno, zdravstveno i drugo obezbeđenje organa u toku izmeštanja i na ratnim lokacijama; pregled organa koji se izmeštaju na ratne lokacije; sastav ekipe za izmeštanje, sa potrebnim uputstvima i podsetnicima za njihov rad; plan izlaska organa na ratnu lokaciju; plan izmeštanja na ratnu lokaciju (karta - skica).

Priprema dokumenta iz stava 1 ove tačke, vrši se u skladu sa: procenom konkretnih ratnih lokacija; procenom vojno-političke situacije, konkretnim naredbama i uputstvima koje su doneli nadležni republički organi i materijalnim, organizacionim i drugim uslovima, a na osnovu utvrđene ratne organizacije republičkih organa i organizacija.

U pripremi ovog dela plana odbrane Republike Ministarstvo odbrane ostvaruje saradnju sa Ministarstvom unutrašnjih poslova, Republičkim štabom teritorijalne odbrane i drugim republičkim organima čije se izmeštanje planira.

IV IZVODI IZ PLANA ODBRANE REPUBLIKE

101. Izvode iz pojedinih dokumenata plana odbrane Republike za republičke organe i organizacije, opštine i preduzeća i druge organizacije od posebnog značaja za odbranu Republike pripremaju ministarstvo odbrane, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Republički geodetski zavod i Republički hidrometeorološki zavod, u skladu sa odredbom člana 108 st. 3 i 4 Zakona o odbrani.

1. Izvod iz plana odbrane Republike za republičke organe i organizacije

102. Izvodi iz plana pripravnosti za republičke organe i organizacije sadrže:

1) zajedničke mere pripravnosti, koje sprovode svi republički organi i organizacije; ove vrste mera pripravnosti dostavljaju se izvodno svim republičkim organima i organizacijama;

2) određene mere pripravnosti koje sprovode samo pojedini republički organi i organizacije; ova vrsta mera pripravnosti dostavlja se samo onim republičkim organima i organizacijama na koje se odnosi, odnosno za koje proističe obaveza da ih sprovode.

103. Izvod iz plana mobilizacije naročito sadrži: podatke o izvršiocima i zamenicima izvršilaca mobilizacije; spisak radnika po ratnoj organizaciji i sistematizaciji; organizaciju prihvata radnika na mobilizacijskom mestu (lokaciji); osnovno i rezervno mobilizacijsko mesto; vreme trajanja mobilizacije; zadaci izvršilaca mobilizacije i podsetnik za njihov rad; spisak radnika koji imaju ratni raspored u oružanim snagama; spisak radnika koji imaju ratni raspored u drugim organima i organizacijama; spisak radnika koji nemaju ratni raspored.

104. Izvod iz plana funkcionisanja sistema osmatranja i obaveštavanja (samo za upravu za odbranu) naročito sadrži izvod iz organizacije i funkcionisanja sistema osmatranja, šemu - kartu rasporeda i uvezivanja elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja na teritoriji Republike; način razmene podataka sa elementima osmatranja i obaveštavanja i operativnim centrima oružanih snaga; zahtev za funkcionisanje elemenata sistema osmatranja i obaveštavanja na privremeno zaposednutoj teritoriji.

105. Izvod iz plana funkcionisanja veza rukovođenja obezbeđuje organizaciju i način održavanja pojedinih vrsta veze sa republičkim organima i organizacijama, kao i primenu opštih dokumenata kriptozaštite. Sadržaj izvoda, utvrđen je u tački 63 ovog uputstva.

106. Izvod iz mera bezbednosti naročito sadrži: mere za zaštitu tajnih podataka i dokumenata; mere za zaštitu objekata - lokacija od posebnog značaja za odbranu; postupke legitimisanja; rejone i objekte čije je snimanje zabranjeno i druge mere.

107. Izvod iz plana materijalno-tehničkog obezbeđenja sadrži: pregled popune materijalno-tehničkim sredstvima republičkih organa; pregled podele materijalno-tehničkih sredstava; način zdravstvenog, intendantskog i drugog obezbeđenja za vreme neposredne ratne opasnosti i u ratu.

108. Deo plana odbrane Republike iz tač. 88 do 94 ovog uputstva koje se odnosi na zadatke i obaveze preduzeća i drugih organizacija za vršenje proizvodnje i usluga u ratu dostavlja se u celini nadležnim ministarstvima i posebnim organizacijama, za delatnost koju ta ministarstva u neposrednoj ratnoj opasnosti i u ratu vrše.

109. Izvod iz plana za izmeštanje organa Republike na ratne lokacije naročito sadrži: izvod iz odluke za izmeštanje na ratnu lokaciju kojom se reguliše vreme i organizacija izmeštanja; šemu pravca izmeštanja i raspored u marševskoj koloni; šemu razmeštaja organa i organizacija na ratnoj lokaciji; pregled razmeštaja organa i organizacija na mikrolokaciji (za rad i odmor); organizaciju izmeštanja i prihvata na ratnoj lokaciji (rad štaba za izmeštanje i ekipe za prihvat).

Izvodi iz stava 1 ove tačke za organe Republike koji se izmeštaju čuvaju se u posebnim zapečaćenim kovertama za svaki organ i organizaciju, uz plan odbrane Republike, a dostavljaju se organima kada nadležni organ Republike donese odluku o izmeštanju.

110. Izvode iz tač. 102 do 109 ovog uputstva priprema Ministarstvo odbrane u saradnji sa Ministarstvom za unutrašnje poslove i drugim republičkim organima koji su nosioci izrade pojedinih delova plana odbrane Republike, i to:

- za ministarstva i posebne organizacije u njihovom sedištu - resori i uprave u sedištu Ministarstva odbrane;

- za organizacione delove ministarstava i posebnih organizacija van sedišta ministarstava - uprave, odeljenja i odseci za odbranu van sedišta Ministarstva odbrane.

2. Izvodi iz plana odbrane Republike za opštine

111. Opštinama i gradu Beogradu dostavljaju se izvodi iz dokumenata plana odbrane Republike koji se odnosi na: mere pripravnosti, mobilizaciju, civilnu zaštitu, veze rukovođenja, funkcionisanje privrednih i delatnosti javnih službi, kao i drugih dokumenata značajnih za izvršavanje zadataka odbrane, u skladu sa nadležnostima opštine i grada Beograda u oblasti odbrane koje su utvrđene ustavom i Zakonom o odbrani.

Izvode iz stava 1 ove tačke pripremaju uprave, odeljenja i odseci za odbranu van sedišta Ministarstva odbrane, shodno sadržaju utvrđenim za izvode u tač. 102 do 108 ovog uputstva.

3. Izvodi iz plana odbrane Republike za preduzeća i druge organizacije od posebnog značaja za odbranu Republike

112. Preduzećima i drugim organizacijama od posebnog značaja za odbranu Republike dostavljaju se izvodi iz pojedinih dokumenata plana odbrane Republike, na osnovu kojih se obezbeđuje prioritet u realizaciji postavljenih zadataka i zahteva u pogledu proizvodnje i vršenje usluga u ratu, kao i izvršavanje drugih zadataka i mera za obezbeđenje proizvodnje i pružanje usluga.

Ovim preduzećima i ustanovama dostavljaju se naročito:

1) izvod iz mera pripravnosti, koji obuhvata: sadržaj mera pripravnosti i drugih mera koja preduzeća sprovede, uputstvo o prijemu i sprovođenju mera pripravnosti i druge zadatke i mere koje treba da planiraju i sprovode;

2) izvod iz plana mobilizacije, koji naročito sadrži: način prenošenja (prijema) naređenja za mobilizaciju, sadržaj plana mobilizacije, vreme trajanja mobilizacije i druga pitanja;

3) izvod iz plana veza rukovođenja utvrđen u tački 64 ovog uputstva;

4) izvod iz plana odbrane koji se odnosi na zadatke i obaveze preduzeća i drugih organizacija za vršenje proizvodnje i usluga sadrži:

- akt Republike Srbije kojim se određuje preduzeća i druga organizacija od posebnog značaja za odbranu Republike;

- zadatak preduzeća, odnosno druge organizacije, u pogledu proizvodnje i usluga za 90 dana rata;

- obaveze u pogledu prioriteta proizvodnje i usluga i pravo prioriteta u pogledu snabdevanja sirovina i repromaterijalima, energentima i obaveze obezbeđenja radne snage;

- prioritetne korisnike proizvoda i usluga;

- pregled ovlašćenih preduzeća i drugih organizacija za spoljnu trgovinu, i

- druge elemente od značaja za planiranje mera i postupaka za vršenje proizvodnje i usluga u ratu.

Ministarstvo odbrane posebnim aktom može postavljati zadatke i obaveze za proizvodnju i vršenje usluga preduzećima i organizacijama u zavisnosti od iskazanih potreba prioritetnih korisnika (oružanih snaga i drugih), u skladu sa članom 21 stav 2 Zakona o odbrani.

Izvode iz stava 2 ove tačke za preduzeća pripremaju: Ministarstvo odbrane, njegove uprave, odeljenja i odseci u saradnji sa nadležnim ministarstvima i preduzećima kojima se dostavlja izvod.

V PLANIRANJE ODBRANE U PREDUZEĆIMA I DRUGIM ORGANIZACIJAMA

1. Zajedničke odredbe

113. Preduzeća i druge organizacije vrše pripreme za rad u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu, u skladu sa zakonom i drugim propisima, procenama i zahtevima nadležnih državnih organa i sopstvenim procenama uslova, potreba i mogućnosti za proizvodnju, odnosno vršenje usluga u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu.

114. Procenom uslova, potreba i mogućnosti za proizvodnju, odnosno vršenje usluga u ratu i u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu preduzeća i druge organizacije procenjuju: uslove i mogućnosti vršenja proizvodnje, odnosno usluga i mogućnosti obezbeđenja radnika, snabdevanja sirovinama i repromaterijalom, energentima, a posebno supstitucije uvoznih sirovina i repromaterijala; mogućnost preorijentacije na druge proizvode, odnosno vršenje drugih delatnosti; proizvodnju van mesta sedišta; mogućnost proizvodnje po principu uprošćene tehnologije i zanatske proizvodnje ili organizovanja proizvodnje u domaćoj radinosti; mogućnosti zaštite ljudstva i materijalnih dobara; i druga pitanja od značaja za vršenje proizvodnje i usluga.

Zaključci iz ove procene sadrže konstatacije i mere za organizaciju i rad u uslovima rata i za zaštitu ljudi i materijalnih dobara.

115. Preduzeća i druge organizacije planiraju mere kojima se obezbeđuje vršenje proizvodnje i usluga u slučaju neposredne ratne opasnosti i rata koje im postavlja Ministarstvo odbrane i druge mere od značaja za vršenje te proizvodnje - usluga, kao i za izvršavanje posebnih zadataka utvrđenih zakonom (čl. 20, 21, 22 i 109 Zakona o odbrani).

2. Sadržaj planiranja odbrane u preduzećima i drugim organizacijama

116. Pripremama preduzeća za rad u neposrednoj ratnoj opasnosti i ratu planiraju se: mere, zadaci i obaveze koje proizilaze iz plana odbrane Republike za vršenje proizvodnje i usluga; potreban broj radnika, zaštite radnika, materijalnih i drugih dobara i dr.

Po odredbama iz prethodnog stava ove tačke planiranje izvršavanja proizvodnje i usluga u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu vrše i: preduzeća, organizacije i službe opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje (član 20 stav 1 i član 81 Zakona o odbrani); preduzeća i druge organizacije koje se u okviru svoje redovne delatnosti bave osmatranjem i utvrđivanjem određenih pojava od značaja za odbranu (član 90 Zakona o odbrani) i preduzeća i druge organizacije koje u miru obavljaju delatnost od interesa za ostvarivanje potreba građana u opštinama, odnosno gradu Beogradu (član 21 stav 3 Zakona o odbrani).

Planiranje odbrane u preduzećima sadrži:

1) mere pripravnosti;

2) ratnu organizaciju i sistematizaciju;

3) zadatke i mere za mobilizaciju;

4) mere kojima se obezbeđuje vršenje proizvodnje, usluga, snabdevanje sirovinama, repromaterijalom, energijom i drugim potrebama;

5) funkcionisanje civilne zaštite;

6) izvod iz plana funkcionisanja veza rukovođenja;

7) izvod iz plana za organizaciju i funkcionisanje službe osmatranja i obaveštavanja;

8) mere bezbednosti i zaštitu objekata;

9) druge mere od značaja za funkcionisanje i rad preduzeća i drugih organizacija.

117. Merama pripravnosti koje se razrađuju na osnovu izvoda Ministarstva odbrane naročito se planiraju i razrađuju: organizacija prijema naređenja i način sprovođenja mera pripravnosti; razrada zadataka za sprovođenje mera; priprema odgovarajućih priloga (odluke, naredbe, šeme, pregledi i dr.) koji će se koristiti za brzo i efikasno sprovođenje utvrđenih mera pripravnosti.

118. Ratna organizacija i sistematizacija utvrđuje se posebnim aktom koji donosi nadležni organ i u njemu se planira broj radnika određene kvalifikacione strukture, sa kraćim opisom poslova i zadataka za vršenje proizvodnje i usluga, prema postavljenim zahtevima.

Pored ovog akta, izrađuju se i prilozi: šema ratne organizacije; rešenja o raspoređivanju radnika na radna mesta po ratnoj sistematizaciji, pregled obveznika raspoređenih po radnoj obavezi (po kvalifikacijama i stanjem popunjenosti) i dr.

Popuna ljudstvom po aktu iz stava 1 ove tačke vrši se prvenstveno, radnicima koji nisu vojni obveznici - obveznicima radne obaveze, u skladu sa propisima nadležnih državnih organa o kriterijumima za raspored građana za potrebe popune oružanih snaga i druge potrebe odbrane. Za raspoređivanje vojnih obveznika neophodno je pribaviti saglasnost nadležnog organa.

119. Zadaci i mere za mobilizaciju, naročito, sadrže: organizaciju i način prijema i saopštavanja naređenja (signala) za mobilizaciju; pozivanje i način prihvata ljudstva i materijalnih sredstava; organizaciju prelaska sa mirnodopske na ratnu organizaciju i rad u ratnim uslovima; materijalno, zdravstveno i drugo obezbeđenje; način rukovođenja mobilizacijom i podsetnik za izvršioce mobilizacije.

Sastavni deo ovih zadataka i mera jesu i prilozi koji se odnose na: pregled raspoređenih radnika u oružane snage i druge organe i organizacije; pregled radnika preduzeća koji se mobilišu, vreme trajanja mobilizacije i drugi podaci.

120. Mere kojima se obezbeđuje vršenje proizvodnje, usluga, snabdevanje sirovinama, repromaterijalom, energijom i drugim potrebama u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu, preduzeća i druge organizacije planiraju na način i po postupku kao i u miru.

Preduzeća i organizacije treba da ugovaranjem obezbede sve potrebne elemente (sirovine, repromaterijale, energente, usluge i dr.) za planiranu proizvodnju i usluge u ratu na način kao u miru, osim za električnu energiju i veze gde se obezbeđivanje vrši na osnovu unapred utvrđenog prioriteta.

Preduzeća koja su namenski i dopunski kapaciteti za proizvodnju naoružanja i vojne opreme imaju najviši prioritet u obezbeđivanju sirovina, repromaterijala, energenata, energije i radne snage, na osnovu overenih ratnih planova proizvodnje i usluga od strane Saveznog sekretarijata za narodnu odbranu.

Svi ugovori zaključeni u cilju realizacije zadataka koje je preduzeće, odnosno organizacija, dobilo izvodom iz plana odbrane Republike, posebnim zahtevima Ministarstva odbrane ili od Saveznog sekretarijata na narodnu odbranu, imaju isti prioritet kao dati zadatak.

Planovi proizvodnje i usluga iz stava 1 ove tačke sadrže poseban deo koji se odnosi na realizaciju zahteva za vršenjem proizvodnje i usluga u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu koje postavlja Ministarstvo odbrane.

Preduzeća i druge organizacije koje nisu u mogućnosti da realizuju postavljene zahteve Ministarstva odbrane u pogledu vršenja proizvodnje i usluga dužni su da odmah o tome obaveste ovo Ministarstvo.

121. Deo planiranja odbrane preduzeća i druge organizacije koji se odnosi na realizaciju postavljenih zahteva za vršenje proizvodnje i usluga (tačka 120 stav 5 ovog uputstva) sadrži: planiranu ratnu proizvodnju, odnosno usluge; potrebnu dokumentaciju, alat i osnovna sredstva; potrebnu energiju, sirovine i repromaterijal sa izvorima snabdevanja; potreban broj radnika, pregled korisnika proizvoda i usluga; pregled preduzeća i drugih organizacija sa kojima se ostvaruje ugovorena saradnja; ukupan prihod i njegova raspodela; onesposobljavanje kapaciteta sa neophodnim uputstvima; izmeštanje delova kapaciteta i njihovo osposobljavanje za rad na novoj lokaciji i plan lokacije; izmeštanje gotovih proizvoda, sirovina, repromaterijala, rezervnih delova i dr.; realizaciju procesa rada i supstitucija sirovina (naročito uvoznih i koje se nabavljaju od udaljenih dobavljača), preorijentaciju na bliže izvore snabdevanja; pojednostavljenje tehnološkog procesa; mogućnost organizovanja poluindustrijske, zanatske i improvizovane proizvodnje; pregled materijalnih sredstava raspoređenih u oružane snage i kod drugih korisnika; mere i aktivnosti za osposobljavanje oštećenih kapaciteta; druge elemente neophodne za realizaciju postavljenih zahteva.

122. Planiranje se vrši za tri meseca, a za preduzeća i druge organizacije čiji je ciklus proizvodnje sezonski (pšenica, kukuruz, šećer i dr.) ili kod kojih proces proizvodnje traje duže od tri meseca (mašinogradnja), odnosno preko godinu dana (brodogradnja) - za ceo ciklus, a materijalni i finansijski pokazatelji za tri meseca na osnovu godišnjeg proseka.

123. Preduzeća i druge organizacije planiraju, u skladu sa planiranom proizvodnjom, i dodatna finansijska sredstva za realizaciju plana proizvodnje i usluga prema postavljenim zahtevima.

124. Preduzeća i druge organizacije, u cilju realizacije postavljenih zahteva, planiraju potreban uvoz i izvoz i zaključuju ugovore o uvozu i izvozu sa ovlašćenim preduzećima za spoljnu trgovinu.

125. Preduzeća i druge organizacije koje imaju detaširane pogone u inostranstvu izrađuju planove povratka i prihvata radnika i njihovo raspoređivanje na određena radna mesta, kao i njihovo angažovanje.

126. Preduzeća i druge organizacije planiraju i mere za onesposobljavanje svojih kapaciteta i sredstava, kao i mere za izmeštanje i organizovanje proizvodnje na ratnoj lokaciji kada je to u skladu sa postavljenim zahtevima.

127. Pored mera za vršenje proizvodnje i usluga u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu prema postavljenim zahtevima (tač. 121 do 126 ovog uputstva), određena preduzeća i druge organizacije planiraju i mere za ostvarivanje zakonom utvrđenih posebnih obaveza, i to:

1) preduzeća i druge organizacije od posebnog značaja za odbranu Republike - planiraju svoj rad u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu, u celini, u skladu sa planom odbrane Republike (čl. 20 i 21 stav 1 Zakona o odbrani);

2) preduzeća i druge organizacije koje u miru obavljaju delatnost od interesa za ostvarivanje potreba građana u opštinama, odnosno gradu Beogradu - planiraju obavljanje te delatnosti i u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu (član 21 stav 3 Zakona o odbrani).

Ova preduzeća određuje Ministarstvo odbrane preko svojih organizacionih jedinica van sedišta Ministarstva, uz prethodno pribavljena mišljenja organa opštine, odnosno grada.

3) preduzeća, organizacije i službe opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje - planiraju zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u miru u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im narede štabovi civilne zaštite (član 20 stav 1 i član 82 Zakona o odbrani);

4) preduzeća i druge organizacije koje se u okviru svoje redovne delatnosti bave osmatranjem i utvrđivanjem određenih pojava od značaja za odbranu - planiraju mere i za ostvarivanje tih obaveza (član 20 stav 1 i član 90 Zakona o odbrani).

128. Funkcionisanje civilne zaštite preduzeća planira se i razrađuje na osnovu izvoda koji dostavlja opštinski štab civilne zaštite, prema sadržaju iz tačke 42 ovog uputstva.

129. Izvodi iz plana funkcionisanja veza rukovođenja za plan odbrane preduzeća obezbeđuju organizaciju i način održavanja pojedinih vrsta veza, kao i primenu opštih dokumenata kriptozaštite, sa preduzećima i drugim organizacijama. Sadržaj izvoda utvrđen je u tački 64 ovog uputstva.

130. Za preduzeća i druge organizacije i organe koji se u okviru svoje redovne delatnosti bave osmatranjem i utvrđivanjem određenih pojava od značaja za odbranu na teritoriji opštine izrađuje se izvod iz mera za organizaciju i funkcionisanje sistema osmatranja i obaveštavanja, prema sadržaju iz tačke 49 ovog uputstva.

131. Mere bezbednosti i zaštita objekata u planiranju odbrane preduzeća, obuhvata naročito: zaštitu dokumenata i podataka; zaštitu objekata i drugih materijalnih dobara i preduzimanje mera bezbednosti, posebno u toku mobilizacije. Sadržaj izvoda iz mera bezbednosti utvrđen je u tački 106 ovog uputstva.

Zavisno od delatnosti preduzeća, utvrđuju se i druge mere koje su od značaja za njihovo funkcionisanje.

VI PLANIRANJE ODBRANE U OPŠTINAMA I GRADU BEOGRADU

132. Opštine i grad Beograd u miru planiraju mere za ostvarivanje svojih funkcija utvrđenih Ustavom Republike Srbije, zakonom, statutom i prenetim ovlašćenjima i nadležnostima, za slučaj neposredne ratne opasnosti i za slučaj rata.

VII ISKAZIVANJE PODATAKA POTREBNIH ZA IZRADU PLANA ODBRANE REPUBLIKE

133. Preduzeća i druge organizacije iskazuju podatke potrebne za izradu plana odbrane Republike prema pokazateljima koji su sastavni deo ovog uputstva.

Preduzeća i druge organizacije koji su dobili izvod iz plana odbrane Republike ili zadatak posebnim aktom Ministarstva odbrane, odnosno koji ostvaruju proizvodnju i usluge na osnovu ugovora sa prioritetom, i preduzeća i druge organizacije koje u miru obavljaju delatnost od interesa za ostvarivanje potreba građana u opštinama, odnosno gradu Beogradu, popunjene obrasce dostavljaju (ukoliko objašnjenjem na obrascu nije drukčije rečeno), Ministarstvu odbrane - organizacionoj jedinici u opštini, a jedinstveni tehnološki sistemi od posebnog interesa za Republiku neposredno dostavljaju popunjene obrasce Ministarstvu odbrane, u sedištu. Ostala preduzeća i druge organizacije, koje na osnovu sopstvenih procena i mogućnosti ostvaruju proizvodnju i usluge u neposrednoj ratnoj opasnosti i u ratu popunjavaju obrasce u cilju jedinstvenog načina iskazivanja podataka i prema potrebi korišćenja za informisanje u Republici i zadržavaju ih kod sebe (član 21 stav 4 Zakona o odbrani).

Organizacione jedinice Ministarstva odbrane u opštini, odnosno za područje više opština vrše obradu i objedinjavanje dobijenih podataka o potrebama i mogućnostima subjekata planiranja na svom području, po oblastima i delatnostima. Na osnovu pregleda i podataka dobijenih od uprava za odbranu obrazovanih za područje više opština i u gradu Beogradu, izrađuju se zbirni pregledi, po oblastima i delatnostima, koji čine posebne priloge plana odbrane Republike.

Zbirni pregled potreba i mogućnosti sa neophodnim elementima i ograničavajućim faktorima za funkcionisanje jedinstvenih tehnoloških sistema od značaja za Republiku, koje sami izrađuju, čine sastavne delove plana odbrane Republike.

Ministarstva i drugi republički organi i organizacije dostavljaju i druge potrebne podatke za oblasti i delatnosti iz svoje nadležnosti radi usklađivanja i bilansiranje potreba i mogućnosti u okviru plana odbrane Republike.

VIII AŽURIRANJE I ZAŠTITA PLANA ODBRANE REPUBLIKE I PLANIRANIH MERA ODBRANE U PREDUZEĆIMA I DRUGIM ORGANIZACIJAMA

1. Ažuriranje plana odbrane i planiranih mera

134. Dokumenti plana odbrane Republike i planirane mere u preduzećima i drugim organizacijama moraju biti uvek ažurni kako bi se obezbedilo efikasno izvršavanje planiranih zadataka i mera u slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu.

Pod ažuriranjem plana i mera iz prethodnog stava ove tačke podrazumeva se: pravovremeno unošenje novih i izmena određenih podataka; izrada pojedinih dokumenata kojima se bitno ne menja plan i planirane mere, odnosno kojima se utvrđeni plan i mere održavaju u potrebnom stepenu ažurnosti.

Plan odbrane Republike i planirane mere odbrane u preduzećima i drugim organizacijama (u daljem tekstu: plan odbrane i planiranje mera odbrane) ažuriraju se svake godine.

Preduzeća i druge organizacije (subjekti planiranja koji iskazuju mogućnost i potrebe) i korisnici proizvoda i usluga (subjekti koji iskazuju potrebe za proizvodima i uslugama) ažuriraju planirane mere odbrane do kraja marta meseca.

Preduzeća i druge organizacije stalno analiziraju razvoj kapaciteta, tehnike, tehnologije, organizaciju rada i drugo i, ako je došlo do značajnih promena u organizaciji i materijalno-tehničkoj bazi, kao i drugih promena faktora proizvodnje - usklađuju planirane mere sa nastalim promenama i naknadno postavljenim zahtevima.

U slučaju neposredne ratne opasnosti i u ratu preduzeća i druge organizacije procenjuju novonastalu situaciju i, po potrebi, vrše neophodna prilagođavanja.

135. O promenama u materijalno-tehničkoj bazi i drugim promenama u preduzeću i drugih organizacija informišu druga preduzeća i organizacije sa kojima imaju zaključene ugovore, kao i Ministarstvo odbrane Republike.

Ažuriranje plana odbrane i planiranih mera odbrane vrši se posle svake nastale promene, a odgovorni su nosioci njihovih priprema.

2. Zaštita plana odbrane i planiranih mera odbrane

136. Sa planiranim merama odbrane preduzeća i drugih organizacija u celini se upoznaje direktor ili drugi odgovarajući poslovodni organ i rukovalac ovog planiranja.

137. Članovi radnih tela, stručnih komisija, grupa, ekipa i druga lica koja učestvuju u pripremi dokumenata plana odbrane i planiranih mera odbrane upoznaju se samo sa podacima koji su od značaja za izradu delova plana koje pripremaju.

138. Radnici raspoređeni po ratnoj organizaciji upoznaju se samo sa zadacima iz planiranih mera odbrane, koje oni izvršavaju.

139. O licima koja su upoznata sa planom odbrane i planiranim merama odbrane u celini ili delimično rukovalac plana odbrane i planiranja odbrane u preduzećima vodi posebnu evidenciju.

Rukovodiocem plana odbrane i planiranih mera odbrane u smislu ovog uputstva smatra se lice koje neposredno radi i objedinjava aktivnost na izradi pojedinih dokumenata plana odbrane i planiranih mera odbrane i koje rukuje tim planom i merama.

140. Plan odbrane i planirane mere odbrane čuvaju se i njihova zaštita se vrši u skladu sa propisima o kriterijumima za utvrđivanje podataka značajnih za odbranu i merama za njihovu zaštitu.

141. Mere zaštite plana odbrane i planiranih mera odbrane obuhvataju opšte i posebne mere.

Opšte mere zaštite obuhvataju: određivanje vrste i stepena tajnosti; izbor lica za rad na ovim dokumentima; vođenje evidencija o licima upoznatim sa podacima iz plana i planiranih mera; utvrđivanje postupka u rukovanju sa planom odbrane i planiranim merama odbrane; organizaciju fizičkog obezbeđenja i primenu tehničkih mera zaštite.

Posebne mere zaštite obuhvataju: vođenje evidencije o broju primeraka pojedinih dokumenata plana odbrane i planiranih mera odbrane i evidencija o licima koja su upoznata sa istim; određivanja tajnih naziva za pojedina dokumenta koja predstavljaju državnu tajnu; čuvanje plana odbrane i planiranih mera odbrane u propisanim kasama i prostorijama; pismenu primopredaju dužnosti lica koja rukuju planom odbrane i planiranim merama odbrane; primenjivanje mera kriptozaštite pri prenošenju podataka tehničkim sredstvima veze i druge mere.

142. Plan odbrane i planirane mere odbrane čuvaju se u posebnim prostorijama koje treba da ispunjavaju sledeće uslove:

1) za plan odbrane Republike: da je prostorija na spratu; da poseduje odgovarajuće signalno-alarmne uređaje, koji su povezani sa Republičkim centrom za obaveštavanje; da ima dupla vrata, od kojih su jedna metalna sa ugrađenim sigurnosnim elektronskim uređajima za zatvaranje; da ima signalne uređaje za prijavu i dozvolu ulaska ovlašćenih lica u prostoriju i vizir na vratima ili kamere za tajno snimanje; da je obezbeđena zvučna izolacija; da je snabdevena protivpožarnim aparatima i alarmnim uređajima za slučaj požara; da ima metalne sefove (kase) za čuvanje dokumenata plana i planiranih mera; da na vratima stoji natpis "zabranjen ulaz"; kucanje dokumenta na pisaćoj mašini koja je obezbeđena zaštitnim filterom na kojoj se ne mogu kucati drugi akti i koja se ne sme iznositi iz prostorije bez odobrenja ovlašćenog lica;

2) u preduzeću i drugoj organizaciji: da je prostorija po mogućnosti na spratu; da su prozori zaštićeni metalnim rešetkama i da imaju zavese, vizir; da je snabdevena protivpožarnim aparatom; da imaju metalnu kasu za čuvanje dokumenata plana odbrane i planiranih mera odbrane; da imaju zasebnu pisaću mašinu sa ugrađenim sigurnosnim filterom; da na vratima stoji natpis "Zabranjen ulaz".

143. Kase u kojima se čuvaju plan odbrane i planirane mere odbrane, po završetku radnog vremena, pečate se mekanim voskom, preko jemstvenika na drvenoj pločici i overavaju se metalnim faksimilom.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

144. Plan odbrane Republike, uskladiće se sa ovim uputstvom u roku od tri meseca, a planiranje odbrane u preduzećima i drugim organizacijama i planiranje mera za ostvarivanje funkcija opština i grada Beograda u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog uputstva.

145. Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Obrasci 1-30 i objašnjenja za njihovo popunjavanje, objavljeni su u "Sl. glasniku RS", br. 10/92, str. 369-399.