ODLUKA
O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA KONTROLNE FUNKCIJE NARODNE BANKE SRBIJE

("Sl. glasnik RS", br. 100/2003 i 133/2004)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vršenja kontrolne funkcije Narodne banke Srbije, i to uslovi i način kontrole boniteta i zakonitosti poslovanja banaka i drugih finansijskih organizacija (u daljem tekstu: banka), kao i postupak preduzimanja mera iz čl. od 57b do 57j Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama (u daljem tekstu: Zakon o bankama).

2. Pri vršenju kontrole, u smislu ove odluke, Narodna banka Srbije ima pravo uvida u poslovne knjige i drugu dokumentaciju banaka, kao i pravnih lica koja su s bankom koja je predmet kontrole povezana imovinskim, upravljačkim ili poslovnim odnosima.

3. Kontrolu, u smislu ove odluke, Narodna banka Srbije vrši:

1) posredno: kontrolom izveštaja i druge dokumentacije koju je banka dostavila Narodnoj banci Srbije, kao i drugih podataka o poslovanju banke kojima Narodna banka Srbije raspolaže;

2) neposredno: uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju banke ili drugog pravnog lica iz tačke 2. ove odluke.

4. Neposrednu kontrolu, u smislu ove odluke, vrše radnici Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: radnici) koje rešenjem odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner) ili lice koje on ovlasti.

U rešenju iz stava 1 ove tačke navodi se banka kod koje se vrši kontrola i predmet kontrole.

Ako se u toku kontrole utvrdi da je neophodno proširiti predmet kontrole utvrđen rešenjem iz ove tačke, guverner ili lice koje on ovlasti dopuniće to rešenje.

5. Pri vršenju kontrole iz tačke 3. ove odluke, Narodna banka Srbije sarađuje s predstavnicima stranih institucija nadležnih za kontrolu poslovanja banaka s kojima je zaključila sporazum o saradnji u oblasti kontrole banaka, kao i s domaćim organima i institucijama nadležnim za nadzor u oblasti finansijskog poslovanja.

6. O izvršenoj kontroli banke radnici sastavljaju zapisnik.

Ako je kontrola vršena i kod pravnih lica iz tačke 2. ove odluke, u zapisnik iz stava 1 ove tačke unose se i nalazi koji se odnose na poslovanje tih lica.

7. Zapisnik iz tačke 6. ove odluke Narodna banka Srbije dostavlja direktoru banke i upravnom i nadzornom odboru banke, a banka njihove objedinjene primedbe može staviti u roku od deset dana od dana dostavljanja tog zapisnika direktoru banke.

Narodna banka Srbije kontrolom iz tačke 3. ove odluke proverava navode banke sadržane u primedbama na zapisnik iz stava 1 ove tačke, o čemu sačinjava službenu belešku ili dopunu tog zapisnika.

Službena beleška iz stava 2 ove tačke sačinjava se kada se proverom navoda iz primedaba banke na zapisnik utvrdi da one nisu osnovane, ili se utvrdi da je banka ustanovljene nepravilnosti otklonila.

Dopuna zapisnika iz stava 2 ove tačke sačinjava se kada se proverom navoda iz primedaba banke na zapisnik utvrdi bitno različito činjenično stanje od onog navedenog u zapisniku iz tačke 6. ove odluke.

Dopuna zapisnika iz stava 4 ove tačke dostavlja se direktoru banke, kao i upravnom i nadzornom odboru banke, a banka njihove objedinjene primedbe može staviti u roku od pet dana od dana dostavljanja dopune tog zapisnika direktoru banke.

8. Narodna banka Srbije doneće zaključak o obustavi postupka ako zapisnikom iz tačke 6. ove odluke nisu konstatovane nepravilnosti ili ako banka, u roku propisanom ovom odlukom, svojim primedbama osnovano ospori sve nalaze iz zapisnika iz tačke 6, odnosno dopune zapisnika iz tačke 7. te odluke kojima je konstatovano da je postupala suprotno propisima ili na način koji ugrožava njen bonitet.

Zaključak iz stava 1 ove tačke dostavlja se direktoru banke.

9. Ako banka, u rokovima propisanim ovom odlukom, ne dostavi primedbe na zapisnik iz tačke 6, odnosno na dopunu zapisnika iz tačke 7. te odluke, ili dostavljenim primedbama osnovano ne ospori nalaze iz zapisnika, odnosno dopune zapisnika kojima je konstatovano da je banka postupala suprotno propisima ili na način koji ugrožava njen bonitet - Narodna banka Srbije preduzeće prema toj banci jednu od sledećih mera:

- uputiće joj pismenu opomenu;

- uputiće joj nalogodavno pismo;

- doneće rešenje kojim se banci izriču nalozi za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti, uz istovremeno izricanje novčane kazne;

- doneće rešenje kojim se uvodi prinudna uprava u banci;

- doneće rešenje kojim se banci oduzima dozvola za rad.

Mere iz stava 1 ove tačke preduzima guverner ili lice koje on ovlasti.

O preduzimanju mera iz stava 1, alineje od prve do četvrte, ove tačke Narodna banka Srbije obaveštava i upravni i nadzorni odbor banke.

10. Odluku o meri iz tačke 9. ove odluke koju preduzima prema banci - Narodna banka Srbije donosi na osnovu ocene:

- težine nepravilnosti utvrđenih u poslovanju banke;

- pokazane spremnosti i sposobnosti organa banke da otklone utvrđene nepravilnosti;

- stepena kojim banka ugrožava finansijsku disciplinu i nesmetano funkcionisanje bankarskog sistema.

11. Kod ocene težine nepravilnosti utvrđenih u poslovanju banke procenjuju se naročito:

- finansijski položaj banke,

- stepen adekvatnosti kapitala u odnosu na preuzete rizike,

- stepen izloženosti banke pojedinim vrstama rizika,

- uticaj učinjene nepravilnosti na budući položaj banke,

- broj i međusobna zavisnost utvrđenih nepravilnosti,

- trajanje i učestalost nepravilnosti,

- zakonitost rada banke.

12. Kod ocene pokazane spremnosti i sposobnosti organa banke da otklone utvrđene nepravilnosti procenjuju se naročito:

- sposobnost rukovodstva banke da identifikuje, vrednuje i nadzire rizike iz poslovanja banke i upravlja tim rizicima;

- delotvornost sistema internih kontrola u banci;

- efikasnost u otklanjanju ranije utvrđenih nepravilnosti, a naročito u sprovođenju mera iz tačke 9. stav 1, alineje od prve do treće, ove odluke;

- informisanost akcionara i organa banke o teškoćama u poslovanju banke;

- stepen saradnje rukovodstva banke s radnicima tokom kontrole;

- reakcije organa banke povodom ranije utvrđenih nepravilnosti i upozorenja Narodne banke Srbije.

13. Kod ocene stepena kojim banka ugrožava finansijsku disciplinu i nesmetano funkcionisanje bankarskog sistema procenjuju se naročito:

- značaj banke u finansijskom sistemu,

- obim i vrsta poslovnih aktivnosti banke,

- razgranatost poslovne mreže banke u zemlji i inostranstvu,

- imovinske, upravljačke i dužničko-poverilačke veze banke s drugim bankama i finansijskim institucijama.

14. Pismenu opomenu guverner ili lice koje on ovlasti upućuje direktoru banke zbog manje značajnih nepravilnosti čija je priroda takva da ni bitno ni neposredno ne utiču na finansijsko stanje banke.

Pismena opomena iz stava 1 ove tačke sadrži i rok do kog je banka dužna da Narodnu banku Srbije obavesti o aktivnostima koje je preduzela da bi otklonila nepravilnosti iz tog stava.

Banka je dužna da posle isteka roka iz stava 2 ove tačke Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima.

Ako je izveštaj iz stava 3 ove tačke nepotpun, Narodna banka Srbije tražiće od banke da ga dopuni u određenom roku.

Narodna banka Srbije će, u roku od 30 dana od prijema izveštaja iz stava 3, odnosno dopune izveštaja iz stava 4 ove tačke, utvrditi da li su ustanovljene nepravilnosti otklonjene.

Narodna banka Srbije doneće zaključak o obustavljanju postupka kontrole banke kojoj je uputila pismenu opomenu kad utvrdi da su ustanovljene nepravilnosti otklonjene na način i u rokovima iz ove tačke.

Ako utvrdi da ustanovljene nepravilnosti nisu otklonjene ili ako, na osnovu podataka o poslovanju banke kojima raspolaže, osnovano proceni da je banka učinila nove nepravilnosti u smislu tačke 39. ove odluke, Narodna banka Srbije doneće zaključak iz stava 6 ove tačke i pre isteka rokova iz te tačke i izvršiće odmah novu kontrolu iz tačke 3. te odluke.

15. Nalogodavno pismo guverner ili lice koje on ovlasti upućuje banci u čijem su poslovanju kontrolom utvrđene nepravilnosti iz tačke 39 ove odluke.

Nalogodavno pismo upućuje se upravnom i nadzornom odboru banke i direktoru banke, a sadrži naročito:

1) prikaz poslovanja banke koje se ne vodi na propisan način ili ugrožava njen bonitet;

2) dokaz o postupanju, odnosno nepostupanju banke koje je dovelo do nezadovoljavajućeg stanja u njenom poslovanju;

3) zahtev da banka u određenom roku Narodnoj banci Srbije dostavi plan aktivnosti za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti (u daljem tekstu: plan aktivnosti), radi dobijanja saglasnosti na taj plan;

4) rok u kome se plan aktivnosti mora sprovesti, a koji ne može biti duži od šest meseci od dana davanja saglasnosti Narodne banke Srbije na plan aktivnosti;

5) način i rokove u kojima će banka obaveštavati Narodnu banku Srbije o sprovođenju plana aktivnosti.

16. Narodna banka Srbije daće saglasnost na plan aktivnosti ako je dostavljen u roku iz nalogodavnog pisma i ako aktivnosti navedene u tom planu oceni adekvatnim, i to u roku od 30 dana od dana prijema plana aktivnosti.

17. Narodna banka Srbije doneće zaključak o obustavljanju postupka kontrole banke kojoj je uputila nalogodavno pismo kada, na osnovu dokaza koje joj banka dostavi ili, ako oceni da je to potrebno, kontrolom iz tačke 3. ove odluke - utvrdi da je ta banka u roku utvrđenom u planu aktivnosti otklonila utvrđene nepravilnosti.

Narodna banka Srbije doneće zaključak iz stava 1 ove tačke ako, na osnovu podataka o poslovanju banke kojima raspolaže, osnovano proceni da je banka učinila nove nepravilnosti u smislu tačke 39. ove odluke i izvršiće odmah novu kontrolu iz tačke 3. te odluke.

18. Narodna banka Srbije, pre isteka roka za sprovođenje plana aktivnosti, kod banke kojoj je uputila nalogodavno pismo izvršiće kontrolu sprovođenja plana aktivnosti na način iz tačke 3. ove odluke:

- ako banka ne obaveštava Narodnu banku Srbije o sprovođenju plana aktivnosti na način i u rokovima utvrđenim nalogodavnim pismom, ili

- ako se, na osnovu izveštaja banke o sprovođenju plana aktivnosti, osnovano proceni da se finansijsko stanje banke pogoršalo u odnosu na stanje utvrđeno kontrolom na osnovu koje je banci upućeno nalogodavno pismo, ili

- ako se, na osnovu drugih podataka o poslovanju banke kojima Narodna banka Srbije raspolaže, osnovano proceni da podaci u izveštajima banke o sprovođenju plana aktivnosti nisu tačni ni potpuni.

19. Rešenje kojim se banci izriču nalozi za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti, uz istovremeno izricanje novčane kazne, donosi guverner ili lice koje on ovlasti:

1) za banku kojoj je upućeno nalogodavno pismo:

- ako banka u roku iz nalogodavnog pisma Narodnoj banci Srbije ne dostavi na saglasnost plan aktivnosti, ili

- ako Narodna banka Srbije obavesti banku da nije saglasna s planom aktivnosti, ili

- ako banka ne sprovede plan aktivnosti, ili

- ako kontrolom iz tačke 18. ove odluke utvrdi da se finansijsko stanje banke pogoršalo;

2) za banku u čijem se poslovanju kontrolom iz tačke 3. ove odluke utvrde nepravilnosti iz tačke 39. te odluke.

20. Rešenjem iz tačke 19. ove odluke banci se nalaže da sprovede jednu ili više aktivnosti iz člana 57d stav 2 Zakona o bankama.

Vrsta aktivnosti iz stava 1 ove tačke utvrđuje se zavisno od utvrđenih nepravilnosti, s ciljem da se obezbedi njihovo najefikasnije otklanjanje.

Rešenjem iz tačke 19. ove odluke utvrđuju se način i rokovi sprovođenja aktivnosti iz stava 1 ove tačke, kao i način i rokovi obaveštavanja Narodne banke Srbije o izvršavanju naloga.

Rok za sprovođenje aktivnosti iz stava 1 ove tačke određuje se zavisno od utvrđenih nepravilnosti i naloženih aktivnosti, i ne može biti duži od jedne godine od dana dostavljanja rešenja iz tačke 19. ove odluke.

21. Rešenjem iz tačke 19. ove odluke banci se izriče i novčana kazna u iznosu koji ne može biti manji od 1 ni veći od 1% propisanog novčanog dela akcionarskog kapitala banke.

Na utvrđivanje visine novčane kazne iz stava 1 ove tačke shodno se primenjuju odredbe tač. od 10. do 13. ove odluke.

22. Rešenjem iz tačke 19. ove odluke može se direktoru i drugim rukovodećim radnicima banke izreći novčana kazna u visini koja nije manja od zbira zarada koje su ova lica primila u prethodna tri meseca ni veća od zbira zarada koje su ta lica primila u prethodnih dvanaest meseci, počev od dana donošenja rešenja.

Na odlučivanje da li će, i kojim licima, biti izrečena novčana kazna na način iz stava 1 ove tačke, kao i na utvrđivanje visine te kazne, shodno se primenjuju odredbe tač. od 10. do 13. ove odluke.

Kod odlučivanja iz stava 2 ove tačke ocenjuje se i odgovornost lica utvrđena internim aktima banke za:

- donošenje ili predlaganje odluka koje su neposredno prouzrokovale utvrđene nepravilnosti;

- propuštanje da se nadležnom organu blagovremeno predloži donošenje odluka kojima bi se sprečilo nastupanje utvrđenih nepravilnosti ili umanjilo njihovo štetno dejstvo na finansijski položaj banke;

- uspostavljanje i funkcionisanje adekvatnih sistema internih kontrola koje bi trebalo da spreče nastupanje utvrđenih nepravilnosti.

Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, u ostavljenom roku dostavi tačne podatke o visini zarade lica kojima će se izreći novčana kazna, kao i podatak o otvorenim tekućim računima tih lica kod banaka.

23. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi dokaz o uplati na žiro račun Narodne banke Srbije novčanih kazni iz tač. 21. i 22. ove odluke - najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema rešenja iz tačke 19. te odluke. U suprotnom, Narodna banka Srbije pristupiće prinudnoj naplati.

24. Banka je dužna da Narodnu banku Srbije obavesti o izvršenju naloga iz rešenja iz tačke 19. ove odluke na način i u rokovima utvrđenim tim rešenjem, a najkasnije u roku od pet dana od dana isteka roka za izvršenje tih naloga.

Narodna banka Srbije izvršiće kontrolu sprovođenja naloga iz rešenja iz tačke 19. ove odluke na način iz tačke 3. te odluke, i to posle dobijanja obaveštenja banke da su nalozi izvršeni pre ili posle isteka roka za njihovo izvršenje.

Izuzetno od st. 1 i 2 ove tačke, Narodna banka Srbije će kontrolu iz stava 2 te tačke izvršiti i pre isteka roka za izvršenje naloga:

- ako banka ne dostavlja izveštaje o sprovođenju naloga na način i u rokovima utvrđenim rešenjem iz tačke 19. ove odluke, ili

- ako iz izveštaja banke o sprovođenju naloga proceni da se njeno finansijsko stanje pogoršalo u odnosu na stanje utvrđeno kontrolom na osnovu koje su banci izdati nalozi, ili

- ako na osnovu drugih podataka o poslovanju banke kojima raspolaže proceni da podaci u izveštajima banke o sprovođenju naloga nisu tačni ili nisu potpuni.

Guverner ili lice koje on ovlasti može posebnim rešenjem ovlastiti radnike da u banci dnevno proveravaju i prate izvršenje naloga izrečenih rešenjem iz tačke 19. ove odluke.

25. Ako se kontrolom iz tačke 24. stav 2 ove odluke utvrdi da je banka izvršila sve naloge iz rešenja iz tačke 19. te odluke, guverner ili lice koje on ovlasti doneće zaključak o obustavljanju postupka po nalozima iz tog rešenja.

26. Ako se kontrolom iz tačke 24. st. 2 i 3 ove odluke utvrdi da banka nije izvršila sve naloge iz rešenja iz tačke 19. te odluke, odnosno da ne postupa u skladu s tačkom 24. stav 3 ove odluke - guverner ili lice koje on ovlasti doneće rešenje o uvođenju prinudne uprave u banci, ili rešenje o oduzimanju banci dozvole za rad.

Kod donošenja odluke koja će se mera iz stava 1 ove tačke primeniti prema banci - Narodna banka Srbije primenjuje kriterijume iz tač. od 10. do 13. ove odluke.

27. Guverner ili lice koje on ovlasti doneće rešenje o novoj kontroli banke ako se, na osnovu kontrole iz tačke 24. st. 2 i 3 ove odluke, proceni da je banka tokom sprovođenja naloga iz rešenja iz te tačke učinila nove nepravilnosti u smislu tačke 39. te odluke.

U slučaju iz stava 1 ove tačke, Narodna banka Srbije, ako oceni da je potrebno, doneće i zaključak o obustavljanju postupka po nalozima prethodno izdatim banci - i to istovremeno s donošenjem rešenja o novoj kontroli banke iz tog stava, ili istovremeno s donošenjem rešenja kojim se banci izriču mere na osnovu nalaza sprovedene nove kontrole.

Rešenje o novoj kontroli banke dostavlja se upravnom i nadzornom odboru banke i direktoru banke.

28. Rešenje o uvođenju prinudne uprave u banci guverner ili lice koje on ovlasti donosi:

- ako, u skladu s propisom donesenim radi primene čl. 26 i 27 Zakona o bankama, utvrdi da je kapital banke manji od 4% ukupnog iznosa rizične bilansne aktive i rizičnih vanbilansnih stavki;

- ako banka u roku iz rešenja iz tačke 19. ove odluke ne izvrši naloge iz tog rešenja;

- ako se kontrolom iz tačke 24. stav 3 ove odluke utvrdi da se finansijsko stanje banke pogoršalo u odnosu na ono koje je utvrđeno kontrolom banke na osnovu koje su banci izdati nalozi.

Rešenje iz stava 1 ove tačke donosi se ako Narodna banka Srbije oceni da bi promena načina upravljanja i rukovođenja bankom mogla dovesti do otklanjanja nepravilnosti u njenom poslovanju i poboljšanja njenog finansijskog stanja, a organi i rukovodstvo te banke ne mogu da sprovedu tu promenu.

29. Rešenjem iz tačke 28. ove odluke se, između ostalog:

- imenuju dva prinudna upravnika;

- određuje trajanje prinudne uprave, koje ne može biti duže od jedne godine;

- utvrđuje visina naknade za rad prinudnih upravnika koja odgovara zaradi direktora banke na bankarskom tržištu.

Naknada za rad prinudnih upravnika isplaćuje se na teret banke.

Danom donošenja rešenja iz stava 1 ove tačke funkcije upravnog i nadzornog odbora banke i direktora banke prelaze na prinudne upravnike.

30. Za prinudne upravnike mogu biti imenovana lica koja poseduju značajno iskustvo iz oblasti bankarstva i finansija i adekvatne etičke kvalitete.

31. Narodna banka Srbije može prinudne upravnike razrešiti dužnosti ako oceni da posao koji im je poveren ne obavljaju na zadovoljavajući način ili iz drugih opravdanih razloga.

32. Prinudni upravnici su dužni da odmah posle donošenja rešenja iz tačke 28. ove odluke;

- to rešenje uruče direktoru banke, upravnom i nadzornom odboru banke;

- sazovu skupštinu akcionara i obaveste je o donošenju tog rešenja i pravnim posledicama uvođenja prinudne uprave;

- u ime banke podnesu prijavu za upis u registar nadležnog trgovinskog suda zabeležbe o uvođenju prinudne uprave.

Organi banke, lica s posebnim ovlašćenjima i odgovornostima u banci, kao i zaposleni u banci, dužni su da prinudnim upravnicima omoguće pristup dokumentaciji i da zajedno sastave izveštaj o primopredaji poslova.

Članovi upravnog i nadzornog odbora banke dužni su da prinudnim upravnicima pruže obrazloženja ili dodatne izveštaje o poslovanju banke.

33. Prinudni upravnici su dužni da u roku od 60 dana od uvođenja prinudne uprave sačine:

1) početni bilans banke sa stanjem na dan uvođenja prinudne uprave;

2) izveštaj o finansijskom stanju banke s procenom njene ekonomske stabilnosti i mogućnostima za dalje poslovanje, koji naročito sadrži:

- procenu spremnosti akcionara da obezbede dodatna sredstva u akcionarskom kapitalu (za pokriće gubitaka i druge namene),

- mogućnosti pokrića preostalih gubitaka,

- vanredne rashode koji mogu uticati na obaveze banke;

3) program aktivnosti za period trajanja prinudne uprave i zatraže saglasnost guvernera na taj program.

Narodna banka Srbije je dužna da, u roku od 15 dana od prijema programa aktivnosti iz stava 1 odredba pod 3 ove tačke, banku i prinudne upravnike obavesti o tome da li je saglasna s tim programom.

Guverner ili lice koje on ovlasti može prinudnim upravnicima izdati obavezujuće instrukcije da program aktivnosti iz stava 2 ove tačke izmene ili dopune na određeni način.

Narodna banka Srbije daće saglasnost na program aktivnosti iz ove tačke ako aktivnosti navedene u njemu oceni adekvatnim sa aspekta otklanjanja nepravilnosti utvrđenih u poslovanju banke.

34. Prinudni upravnici su dužni da guvernera obaveštavaju o sprovođenju programa aktivnosti iz tačke 33. ove odluke na način i u rokovima utvrđenim instrukcijama iz te tačke, a ako takve instrukcije nisu date - dužni su da najmanje jednom mesečno dostavljaju:

- izveštaje o sprovođenju plana aktivnosti i njegovom uticaju na finansijski položaj banke;

- pregled odluka koje su potpisali a odnose se na poslovanje banke i raspolaganje njenom imovinom;

- pregled odluka skupštine banke po kojima nisu postupili.

Prinudni upravnici su dužni da Narodnu banku Srbije odmah obaveste:

- o svojoj nameri da sazovu skupštinu banke i o odlukama koje nameravaju da predlože toj skupštini, kao i o ishodu te skupštine;

- o donošenju odluke skupštine banke za koju ocene da ne doprinosi poboljšanju finansijskog stanja banke;

- o svojoj proceni da prinudna uprava neće otkloniti utvrđene nepravilnosti niti poboljšati finansijsko stanje banke;

- o drugim slučajevima, ako procene da je to neophodno.

35. Prinudni upravnici mogu, uz saglasnost guvernera ili lica koje on ovlasti, doneti odluke koje su predložili skupštini banke a skupština ih nije donela.

Ako dobiju saglasnost iz stava 1 ove tačke, prinudni upravnici donose odluke iz tog stava i odmah ih dostavljaju članovima skupštine banke - uz obaveštenje da one imaju isto pravno dejstvo kao i odluke skupštine banke.

36. Guverner ili lice koje on ovlasti donosi zaključak o obustavljanju prinudne uprave u banci:

- posle isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena;

- pre isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena - kada Narodna banka Srbije, na osnovu izveštaja prinudnih upravnika, oceni da uvođenje prinudne uprave nije adekvatno poboljšalo finansijsko stanje banke ni otklonilo utvrđene nepravilnosti;

- pre isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena - ako Narodna banka Srbije, na predlog prinudnih upravnika, oceni da se finansijsko stanje banke popravilo tako da prinudna uprava više nije potrebna.

Ocenu iz stava 1, alineje druga i treća, ove tačke Narodna banka Srbije daje na osnovu podataka koje joj dostave prinudni upravnici, koje, ako oceni da je to potrebno, proverava na način iz tačke 3. ove odluke.

37. Guverner donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad banci u slučajevima propisanim članom 57j stav 1 Zakona o bankama.

Narodna banka Srbije može doneti rešenje o oduzimanju banci dozvole za rad i ako utvrdi da banka ne posluje u skladu sa zakonom, kao i ako Narodnoj banci Srbije ne dostavlja propisane izveštaje i podatke o svom poslovanju.

38. Smatra se da banka, u smislu ove odluke, Narodnoj banci Srbije nije omogućila da izvrši kontrolu njenog poslovanja i ako:

- u određenom roku radnicima nije dostavila sve tražene podatke ni dokaze, a naročito podatke kojima je banka dužna da raspolaže prema zakonu, podzakonskim aktima ili pravilima struke;

- namerno ili grubom nepažnjom radnicima dostavi podatke koji nisu tačni;

- radnicima ne obezbedi neophodne uslove za vršenje kontrole, odnosno ne obezbedi da ih ne ometaju zaposleni u banci i druga lica.

Smatra se da banka, u smislu ove odluke, ne dostavlja Narodnoj banci Srbije propisane izveštaje i podatke o svom poslovanju ako joj ne dostavi tri uzastopna izveštaja koje je dužna da periodično dostavlja u skladu sa zakonom ili podzakonskim aktima i ako ni na ponovljeni zahtev Narodne banke Srbije u za to određenom roku ne dostavi tražene izveštaje ili podatke.

39. Pod nepravilnostima u poslovanju banke, u smislu ove odluke, podrazumeva se postupanje, odnosno nepostupanje banke u skladu s propisima ili standardima savesnog bankarskog poslovanja koje može dovesti do ugrožavanja njenog finansijskog stanja.

40. Postupci započeti do dana stupanja na snagu ove odluke okončaće se prema odredbama te odluke.

41. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole, postupku izdavanja naloga i preduzimanju mera prema bankama, drugim finansijskim organizacijama i afilijacijama ("Službeni list SRJ", broj 25/2002).

42. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

Samostalne odredbe Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja kontrolne funkcije Narodne banke Srbije

("Sl. glasnik RS", br. 133/2004)

6. Postupci prema bankama kojima je Narodna banka Srbije uputila pismenu opomenu, odnosno nalogodavno pismo, a koji su započeti do dana stupanja na snagu ove odluke - okončaće se prema odredbama te odluke.

7. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".