ODLUKA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2005. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 134/2004)

1. Utvrđuje se Program monetarne politike Narodne banke Srbije u 2005. godini, koji je sastavni deo ove odluke.

2. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjuje se od 1. januara 2005. godine.

 

PROGRAM
MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2005. GODINI

1. Osnovni cilj monetarne politike u 2005. godini je smanjenje stope inflacije i njeno održavanje na nivou između 9% i 10%, mereno od decembra 2004. do decembra 2005. godine. Dodatni ciljevi monetarne politike su održanje stabilnosti finansijskog sistema i povećanje neto deviznih rezervi.

2. Procenjuje se da će oko 30% ukupne inflacije biti bazna inflacija, a preostali deo - rezultat jednokratnih faktora kao što su uvođenje poreza na dodatu vrednost, odnosno korigovanje administrativno kontrolisanih cena.

3. Kurs dinara formiraće se slobodno, na osnovu ponude i tražnje na deviznom tržištu. Narodna banka Srbije će intervencijama na deviznom tržištu i drugim instrumentima koji su joj na raspolaganju usmeravati kurs tako da bude usklađen sa srednjoročno održivom platnobilansnom pozicijom zemlje, imajući u vidu primarni cilj - smanjenje stope inflacije.

4. Narodna banka Srbije će dalje liberalizovati devizno tržište deregulacijom tog tržišta, s ciljem da se poveća njegova konkurentnost, da se protok deviza usmeri prema komercijalnim kanalima i smanje direktne intervencije Narodne banke Srbije na ovom tržištu.

5. Narodna banka Srbije će pratiti kretanje stranih finansijskih kredita, kao i ukupne zaduženosti zemlje, i u okviru svojih nadležnosti donosiće mere za obezbeđenje kretanja spoljne zaduženosti zemlje u održivim okvirima.

6. Projekcije monetarnih agregata zasnivaju se na ciljevima ekonomske politike i relevantnim pretpostavkama o makroekonomskom okruženju u 2005. godini, koji su sadržani u Memorandumu o budžetu, ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2005. godinu, s projekcijama za 2006. i 2007. godinu. Shodno tome, pretpostavljeno je da će realni rast bruto domaćeg proizvoda u 2005. godini iznositi 4,5%, a porast neto inostrane aktive bankarskog sektora 395 miliona SAD dolara.

7. Narodna banka Srbije procenjuje da će se, pri navedenim pretpostavkama o ekonomskoj politici i makroekonomskom okruženju, ciljevi monetarne politike u 2005. godini ostvariti uz rast primarnog novca od oko 6,5%. Takođe, procenjuje se da će rast dinarske novčane mase M2 iznositi oko 12%, a da će šire definisana novčana masa M3, s deviznim komponentama iskazanim po stalnom kursu, porasti za oko 15%. Brži rast šire definisanih monetarnih agregata zasnovan je na očekivanom bržem rastu štednih i oročenih depozita, kao i deviznih depozita kod banaka u odnosu na transakcione depozite. Rast kreditnih plasmana banaka procenjen je na oko 16,5%, pri čemu bi krediti privredi i stanovništvu porasli za oko 20%.

8. Projekcije monetarnih agregata zasnivaju se na pretpostavkama o blagom smanjenju tekućeg deficita platnog bilansa i rastu učešća nekreditnog finansiranja. Ako bi neto devizni priliv bio veći od projektovanog, monetarna politika bi se prilagodila većom akumulacijom deviznih rezervi i većim rastom monetarnih agregata. Rast monetarnih agregata, koji bi se kreirao kroz autonomni rast neto domaće aktive, bio bi neutralisan odgovarajućim merama monetarne politike.

9. Narodna banka Srbije će u 2005. godini nastaviti da razvija i jača indirektne instrumente monetarnog regulisanja. Narodna banka Srbije planira da u toku 2005. godine počne s repo operacijama i obezbedi institucionalne preduslove za razvoj repo tržišta i međubankarskog tržišta novca, radi efikasnijeg upravljanja likvidnošću bankarskog sektora. Ona planira da se u sprovođenju monetarne politike znatnije oslanja na tržišne kamatne stope.

10. Narodna banka Srbije će u 2005. godini, radi regulisanja likvidnosti bankarskog sistema, omogućiti bankama korišćenje tzv. stalnih olakšica, odnosno kreditnih i depozitnih olakšica. Takođe, Narodna banka Srbije može, u slučaju njihove privremene nelikvidnosti, bankama omogućiti korišćenje lombardnih i kolateralizovanih kredita za likvidnost.

11. Narodna banka Srbije može u 2005. godini Republici Srbiji odobriti kratkoročni kredit radi finansiranja privremene nelikvidnosti budžeta u toj godini, u zakonom definisanom okviru, vodeći računa o monetarnim kretanjima i neto poziciji države kod bankarskog sektora.

12. Narodna banka Srbije će nastojati da indirektnim instrumentima monetarne regulacije monetarna kretanja i likvidnost bankarskog sektora održava u projektovanim okvirima. Stopa obavezne rezerve će se smanjiti ako monetarna kretanja to budu dozvolila, a povećati samo u slučaju većih strukturnih poremećaja.

13. U slučaju povoljnih kretanja monetarnih agregata i deviznih rezervi, Narodna banka Srbije će sagledati mogućnost dodatnog procentualnog smanjenja obaveze banaka da devizne štedne uloge drže na deviznim računima kod Narodne banke Srbije.

14. Narodna banka Srbije će u 2005. godini nastaviti da unapređuje kontrolu banaka i drugih finansijskih organizacija. U toj oblasti osnovni cilj joj je dalje obezbeđivanje finansijski zdravog i stabilnog bankarskog sistema, sposobnog da zaštiti interese deponenata banke, zadovolji potrebe građana i privrede za bankarskim uslugama i podstakne ekonomski rast. Kontrola boniteta i zakonitosti poslovanja banaka i drugih finansijskih organizacija obavljaće se u skladu s međunarodnim standardima i principima efikasne kontrole banaka.

15. U 2005. godini Narodna banka Srbije će nastaviti da unapređuje funkciju nadzora nad organizacijama za osiguranje, zasnovanu na međunarodnim standardima i principima. Osnovni cilj joj je kreiranje sigurnog i stabilnog sektora osiguranja, radi zaštite sredstava osiguranika.

16. Narodna banka Srbije će nastaviti da uređuje, unapređuje, nadgleda i kontroliše dinarski platni promet u bankama, kao i da uspostavlja, održava i administrira informatičku infrastrukturu za obavljanje platnog prometa u Republici Srbiji. Namera Narodne banke Srbije je da se poslovi platnog prometa obavljaju efikasno i sigurno, u skladu s principima i standardima Evropske unije.