PREPORUKA
O NEOPHODNOSTI POVEĆANJA UDELA BUDŽETA AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE U PRIHODIMA OSTVARENIM OD POREZA NA ZARADE

("Sl. list AP Vojvodine", br. 30/2004)

1. Potvrđujući svoju odlučnost da se Autonomna Pokrajina Vojvodina može i mora realizovati kao demokratsko i prosperitetno područje, kao pokretač integrisanja države Srbije u evropske tokove privređivanja, Skupština Autonomne Pokrajine Vojvodine, kao odgovoran nosilac javnih funkcija, najoštrije protestvuje zbog iznosa sredstava za finansiranje delatnosti iz njene nadležnosti koji joj je, putem stope učešća u porezima, opredeljen budžetom Republike Srbije za 2005. godinu.

2. Izražavamo protest zbog opredeljenja Republike Srbije da budžetom za 2005. godinu dovede u neravnopravan položaj pojedine korisnike budžetskih sredstava. Utvrđenim udelom budžeta Autonomne Pokrajine Vojvodine u porezu na zarade i porezu na dobit preduzeća, kao opredeljujućim činiocima obima sredstava za finansiranje redovnih funkcija, budžet Pokrajine, odnosno njegovi korisnici će u 2005. godini raspolagati realno sa 6% manje sredstava, dok će korisnici republičkog budžeta raspolagati realno sa 5% više sredstava nego u 2004. godini.

3. Ukazujemo da zbirnim bilansiranjem transfernih sredstava, čija je namena striktno opredeljena za isplate zarada u obrazovanju i finansiranje institucija kulture od pokrajinskog značaja, zajedno sa prihodima od dela poreza na zarade i poreza na dobit preduzeća, predstavnici republičke vlasti, putem medija, u javnosti stvaraju iskrivljenu sliku o rastu sredstava budžeta Pokrajine. Međutim, obim i rast transfernih sredstava u 2005. godini u odnosu na 2004. godinu, nemaju i neće imati uticaja na finansiranje redovnih, Ustavom Republike Srbije, zakonom i Statutom Autonomne Pokrajine Vojvodine utvrđenih funkcija Pokrajine.

4. Podsećajući na utvrđene nadležnosti Pokrajine u oblasti zdravstva, zaštite i unapređenja životne sredine, javnog informisanja, zaštite prava nacionalnih i verskih zajednica, urbanizma i graditeljstva, sporta, socijalne zaštite, zaštite porodice i društvene brige o deci, poljoprivrede, turizma, kao i finansiranja materijalnih troškova i investicionog održavanja u obrazovanju i kulturi, upozoravamo da će realno smanjenje obima pokrajinskog budžeta i pored racionalnog i štedljivog odnosa, dovesti u pitanje redovno funkcionisanje oblasti koje su u nadležnosti Pokrajine, što će u krajnjoj liniji, imati negativne konsekvence na njihov prosperitet i ukupan razvoj.

5. Podržavamo svako rasterećenje privrede putem smanjenja stope poreza na zarade i poreza na dobit preduzeća, kao i putem proširenja poreskih olakšica, ali istovremeno ističemo da svako njihovo smanjenje, odnosno proširenje, mora pratiti automatsko povećanje stopa učešća budžeta Pokrajine u datom prihodu. Za razliku od budžeta Republike i budžeta opština i gradova, budžet Pokrajine nema drugih fiskalno značajnih izvornih prihoda da nadomesti razliku i time obezbedi neophodan obim sredstava za redovno finansiranje utvrđenih nadležnosti.

6. Izražavajući svoje neslaganje i protest zbog posledica koje će utvrđene stope učešća budžeta Autonomne Pokrajine Vojvodine u prihodima ostvarenim od poreza na zarade i poreza na dobit preduzeća imati na minimum zadovoljavanja potreba građana Pokrajine, zahtevamo od nadležnih organa Republike Srbije da, izmenama i dopunama Zakona o budžetu Republike Srbije za 2005. godinu, poveća učešće budžeta Autonomne Pokrajine Vojvodine u prihodima od poreza na zarade ostvarenim na teritoriji Pokrajine sa 18% na 20%.

7. Ističemo da bi se povećanjem stope učešća budžeta Autonomne Pokrajine Vojvodine u porezu na zarade za dva procentna poena, prihodi budžeta Pokrajine, iz kojih se finansiraju Ustavom Republike Srbije, zakonom i Statutom Autonomne Pokrajine Vojvodine utvrđene nadležnosti Pokrajine, povećali za oko 360 miliona dinara, ili za 10%, dok bi se prihodi budžeta Republike Srbije, projektovani za 396,1 milijardu dinara, smanjili za zanemarljivih - 0,09%.

8. Ovu Preporuku objaviti u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine".