PRAVILNIK
O ORGANIZACIJI I RADU INSPEKCIJE ZA VOJNU OBAVEZU

("Sl. list SFRJ", br. 42/90 i 46/90 - ispr.)

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se organizacija i rad inspekcijske službe Saveznog sekretarijata za narodnu odbranu (u daljem tekstu: Inspekcija) u oblasti vojne obaveze.

Član 2

Inspekcija obavlja inspekcijske poslove u oblasti vojne obaveze koju u okviru svoje delatnosti u oblasti opštenarodne odbrane i društvene samozaštite obavljaju društveno-političke zajednice, preduzeća i druga pravna lica (u daljem testu: organi i organizacije).

Član 3

Inspekcijske poslove iz člana 2 ovog pravilnika obavljaju inspektori zaposleni u Inspekciji i druga lica koja ovlasti glavni inspektor Inspekcije (u daljem tekstu: glavni inspektor).

Inspektoru se izdaje ovlašćenje za obavljanje inspekcijskih poslova u oblasti vojne obaveze, koje važi uz vojnu legitimaciju, odnosno ličnu kartu.

Obrazac ovlašćenja za obavljanje inspekcijskih poslova u oblasti vojne obaveze odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (prilog I).

Član 4

Organi i organizacije dužni su da stave na raspolaganje sve podatke iz oblasti vojne obaveze kojima raspolažu, a koje im inspektori traže.

Član 5

Inspektori su dužni da čuvaju tajnost podataka koje saznaju u obavljanju inspekcijskih poslova.

II ORGANIZACIJA INSPEKCIJE

Član 6

Inspekcija je organizaciona jedinica Generalštaba oružanih snaga SFRJ.

Član 7

Inspekciju čine glavni inspektor i inspektori, čiji se sastav i organizacija određuju formacijom.

Član 8

Organizacija Inspekcije utvrđuje se prema vrsti, složenosti i obimu zadataka i poslova, njihovoj međusobnoj povezanosti i drugim uslovima za njihovo vršenje.

Pri utvrđivanju unutrašnje organizacije Inspekcije, broj inspektora utvrđuje se formacijom koja obezbeđuje efikasno i kvalitetno obavljanje zadataka i poslova Inspekcije.

Član 9

Ako je za rad Inspekcije potrebno istovremeno angažovanje većeg broja inspektora nego što je formacijom utvrđeno, organizacijske jedinice SSNO dužne su da, na zahtev glavnog inspektora, a po naređenju načelnika Generalštaba oružanih snaga SFRJ, obezbede potreban broj stručno osposobljenih starešina za obavljanje inspekcijskih poslova.

III RAD INSPEKCIJE

Član 10

Radom Inspekcije rukovodi glavni inspektor, koga u slučaju odsutnosti i sprečenosti, zamenjuje zamenik glavnog inspektora ili starešina koga ovlasti glavni inspektor.

1. Delokrug inspekcije

Član 11

Inspekcija kontroliše obavljanje poslova vojne obaveze iz nadležnosti organa i organizacija, po sledećim elementima:

1) rukovođenje u oblasti vojne obaveze na nivou društveno-političke zajednice;

2) vojna evidencija, regrutovanje i popuna mirnodopske JNA;

3) popuna ratnih oružanih snaga i priprema za izvršenje aktivnosti u funkciji mobilizacije ratnih jedinica oružanih snaga;

4) primena zakona i podzakonskih propisa;

5) priprema i obavljanje zdravstvenih pregleda vojnih obveznika i ocenjivanje njihove zdravstvene sposobnosti;

6) primena propisanih mera bezbednosti i samozaštite;

7) odnos političkih organizacija (stranaka i pokreta) prema poslovima vojne obaveze s obzirom na njihove zakonske obaveze.

2. Vrste inspekcije

Član 12

Inspekcija može biti redovna, vanredna i povratna.

Inspekcija iz stava 1 ovog člana može biti najavljena ili nenajavljena, a po obimu - potpuna ili delimična.

Član 13

Redovnom inspekcijom obavljaju se inspekcijski poslovi predviđeni godišnjim planom rada.

Redovna inspekcija je, po pravilu, potpuna i vrši se po svim elementima.

Član 14

Vanredna inspekcija vrši se radi ostvarivanja ili upotpunjavanja uvida u obavljanje poslova vojne obaveze u organima i organizacijama društveno-političkih zajednica.

Vanrednom inspekcijom mogu se obuhvatiti samo pojedina pitanja iz oblasti vojne obaveze.

Vanredna inspekcija se sprovodi po posebnom planu, na zahtev Predsedništva SFRJ, saveznog sekretara za narodnu odbranu i načelnika Generalštaba oružanih snaga SFRJ.

Član 15

Povratna inspekcija vrši se kod organa i organizacija kod kojih, pri redovnoj ili vanrednoj inspekciji, nije utvrđeno zadovoljavajuće stanje u vršenju poslova vojne obaveze.

Povratna inspekcija se vrši po posebnom planu, radi kontrole izvršavanja zadataka postavljenih u redovnoj ili vanrednoj inspekciji.

Povratna inspekcija se ne može vršiti pre isteka roka od šest meseci od izvršene redovne ili vanredne inspekcije, odnosno pre isteka roka datog za otklanjanje uočenih nedostataka.

3. Planiranje inspekcije

Član 16

U planiranju svojih poslova Inspekcija sarađuje sa Inspekcijom oružanih snaga SFRJ, posebnom inspekcijskom službom u sastavu Sektora za odbrambene pripreme civilnih struktura društva SSNO i sa sekretarijatima za narodnu odbranu u republikama i autonomnim pokrajinama, radi međusobnog usklađivanja godišnjeg plana rada.

Član 17

Inspekcija izrađuje godišnji plan rada redovne inspekcije za narednu godinu i dostavlja ga na odobrenje načelniku Generalštaba OS SFRJ, najdocnije do kraja novembra tekuće godine.

Član 18

Godišnji plan rada Inspekcije sadrži: naziv društveno-političke zajednice i vreme u kome će se vršiti inspekcija, cilj, osnovne zadatke i način vršenja inspekcije.

Izvod iz odobrenog godišnjeg plana Inspekcije dostavlja se do 15. decembra tekuće godine sekretarijatima za narodnu odbranu republika i autonomnih pokrajina u kojima će se vršiti inspekcija.

Član 19

Pri planiranju i obavljanju inspekcijskih poslova obuhvataju se teritorijalne celine republika i autonomnih pokrajina, zone u oblasti, operativno-strategijski pravci, odnosno regije prema vojno-teritorijalnoj podeli i popuni ratnih oružanih snaga.

4. Metod rada Inspekcije

Član 20

Inspekcijom poslova vojne obaveze utvrđuje se stanje po elementima koji su propisani u članu 11 ovog pravilnika, primenom sledećih metoda:

1) pregledom službene dokumentacije i razgovorom sa nosiocima javnih i društvenih funkcija u društveno-političkim zajednicama (radnicima u sekretarijatima za narodnu odbranu, pravosudnim organima, organima državne i javne bezbednosti, u zdravstvenim organizacijama u kojima se pregledaju regruti, u centrima za socijalni rad i drugim organima koji se bave poslovima vojne obaveze);

2) pregledom: programa i planova rada saveta za narodnu odbranu, komiteta za opštenarodnu odbranu i društvenu samozaštitu, organa uprave, preduzeća i drugih pravnih lica; plana zdravstvenih pregleda i regrutovanja, plana upućivanja regruta na služenje vojnog roka, plana pripreme za ispraćaj regruta, plana bezbednosne provere regruta i predmeta vojnih obveznika u vezi sa odlaganjem služenja vojnog roka i odobravanjem boravka regrutima u inostranstvu; kompletnosti i ažurnosti dokumenata vojne evidencije i drugih planova i dokumenata u vezi sa vojnom obavezom;

3) proverom stručne osposobljenosti radnika u sekretarijatima za narodnu odbranu za obavljanje poslova vojne obaveze.

Član 21

Za obavljanje inspekcijskih poslova Inspekciji se obezbeđuje potrebno vreme za pribavljanje potrebnih podataka i kompletnu proveru svih planova i drugih dokumenata, radi što realnijeg i objektivnijeg ocenjivanja svakog elementa i davanja ukupne ocene o nađenom stanju.

Član 22

Pre početka vršenja inspekcije inspektori se, na odgovarajući način, upoznaju sa stanjem poslova vojne obaveze na teritoriji društveno-političke zajednice u kojoj se vrši inspekcija i o drugim pitanjima od interesa za rad Inspekcije. Posle toga, glavni inspektor ili lice koje ga zamenjuje saopštava plan, cilj i metod rada inspekcije.

Član 23

U društveno-političkim zajednicama u kojima je izvršena inspekcija i utvrđeno stanje obavljanja poslova vojne obaveze održava se završni sastanak sa rukovodiocima odgovornim za poslove iz ove oblasti. Na sastanku inspektori iznose osnovna zapažanja o bitnim problemima koji su u nadležnosti tih društveno-političkih zajednica i predlažu mere koje treba hitno preduzeti radi otklanjanja utvrđenih slabosti i nedostataka. Rukovodilac Inspekcije saopštava i zaključak o nađenom stanju i određuje rokove za otklanjanje utvrđenih nedostataka.

5. Ocenjivanje

Član 24

Ocena o stanju poslova vojne obaveze daje se za svaku društveno-političku zajednicu u kojoj je izvršena inspekcija.

Ocena o stanju poslova vojne obaveze u društveno-političkoj zajednici dostavlja se najdocnije u roku od 30 dana posle izvršene inspekcije toj društveno-političkoj zajednici.

Član 25

Za ocenu stanja poslova vojne obaveze, po elementima koji se ocenjuju, daje se obrazloženje i navode se razlozi koji su uticali na datu ocenu. Ističu se pozitivna rešenja, a navode se i slabosti i predlažu mere za otklanjanje tih slabosti.

Član 26

Ocena stanja poslova vojne obaveze na nivou republike i autonomne pokrajine daje se na osnovu proseka ocena po elementima datim za svaku društveno-političku zajednicu.

Član 27

Stanje poslova vojne obaveze ocenjuje se po kriterijumima koje propisuje načelnik Generalštaba oružanih snaga SFRJ.

Stanje svakog elementa ocenjuje se jednom od ocena: "odličan", "vrlodobar", "dobar", "dovoljan" i "slab".

Član 28

Posle završene inspekcije, inspektori dostavljaju zapisnik glavnom inspektoru ili starešini koji je naredio inspekciju.

U zapisniku iz stava 1 ovog člana ukazuje se na nedostatke po elementima po kojima je izvršena inspekcija i predlažu se mere za njihovo otklanjanje.

U zapisniku o povratnoj inspekciji, posebno se ukazuje na mere koje su preduzete radi otklanjanja nedostataka koji su utvrđeni prilikom prethodne inspekcije, odnosno na mere koje nisu sprovedene.

IV PRAVNA SREDSTVA

Član 29

Ako inspektori pri vršenju inspekcije utvrde da ima osnova za pokretanje prekršajnog ili krivičnog postupka, podneće odgovarajuću prijavu organu nadležnom za vođenje prekršajnog ili krivičnog postupka.

Podaci o podnesenim prekršajnim i krivičnim prijavama unose se u ocenu stanja poslova vojne obaveze.

Član 30

Na pismenu ocenu inspekcije može se uložiti prigovor, u roku od 15 dana od dana prijema ocene.

Prigovor iz stava 1 ovog člana podnosi se načelniku Generalštaba oružanih snaga SFRJ.

Prigovor ne odlaže preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka koje je inspekcija utvrdila.

Načelnik Generalštaba oružanih snaga SFRJ je dužan da, u roku od 30 dana, razmotri prigovor i donese rešenje kojim se utvrđuje da li se prigovor odbija ili se inspekcija ponavlja. Ponovnu inspekciju ne mogu vršiti inspektori na čiju je ocenu uložen prigovor.

Nalaz i ocena ponovljene inspekcije konačni su.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 31

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".

 

 

SAVEZNI SEKRETARIJAT ZA NARODNU
ODBRANU

- Generalštab OS SFRJ - III uprava -








Grb







OVLAŠĆENJE
ZA INSPEKCIJU POSLOVA VOJNE OBAVEZE




 

 

 

 


_______________________________________________
(Matični broj)









Fotografija
3 x 3,5 cm






_______________________________________________
(Svojeručni potpis)




Serija i broj _______________________

 

 

 


Na osnovu člana 3 Pravilnika o organizaciji i radu Inspekcije za vojnu obavezu ovlašćuje se da vrši inspekciju poslova vojne obaveze u društveno-političkim zajednicama SFRJ









_______________________________________________
(čin, prezime i ime)

_______________________________________________
(serija i broj vojne legitimacije)

_______________________________________________
(izdane od Vojne pošte)









M.P.                 Glavni inspektor
                        _______________________