POSLOVNIKO RADU SUDA SRBIJE I CRNE GORE("Sl. list SCG", br. 63/2004) |
Deo prvi
OPŠTE ODREDBE
Predmet poslovnika
Ovim poslovnikom se bliže uređuje, u skladu sa Zakonom o Sudu Srbije i Crne Gore (u daljem tekstu: Zakon), način rada Suda Srbije i Crne Gore (u daljem tekstu: Sud).
Samostalnost i nezavisnost
Sud je samostalna i nezavisna institucija državne zajednice Srbija i Crna Gora.
Sud svoju organizaciju i rad ostvaruje na principu finansijske samostalnosti.
Sud samostalno raspolaže sredstvima sudskog budžeta, u skladu sa svojim potrebama.
Postupak pred Sudom
Postupak pred Sudom sastoji se od prethodnog postupka, pokretanja i vođenja postupka, odlučivanja i objavljivanja odluke Suda.
Shodna primena drugih zakona
Ako neko pitanje postupka pred Sudom nije uređeno Zakonom ili odredbama procesnih zakona, Sud će odlučiti u svakom konkretnom slučaju, u skladu sa opštim procesnim načelima i prirodom postupka pred Sudom.
Upravljanje postupkom
Sud odlučuje većinom glasova prisutnih sudija na sednici o sledećim pitanjima upravljanja postupkom: utvrđivanju dnevnog reda; zakazivanju pripremne sednice; održavanju konsultativnog sastanka i javne rasprave; određivanju roka za davanje odgovora na predlog, rešenje Suda ili drugi podnesak kojim je postupak pred Sudom pokrenut; odlaganju sednice; održavanju sednice Suda van sedišta Suda i o drugim pitanjima upravljanja postupkom.
Učesnici u postupku
Učesnici u postupku pred Sudom su: lica ovlašćena za pokretanje postupka navedena u članu 54 stav 2, čl. 62, 68, u članu 74 stav 1, članu 75 stav 1, čl. 77, 96 i članu 104 stav 1 Zakona; donosilac ustava država članica, zakona Srbije i Crne Gore i zakona država članica, donosilac drugog propisa i opšteg akta, odnosno pojedinačnog akta, koji je predmet ocenjivanja u okviru nadležnosti Suda; druga lica po pozivu Suda.
Prava učesnika u pojedinim vrstama postupaka ostvaruju se u skladu sa Zakonom.
Službeni jezik i pismo
U postupku pred Sudom u službenoj upotrebi je srpski jezik ekavskog i ijekavskog izgovora i ćirilično i latinično pismo.
Uvid u spise
Sekretar Suda odobrava učesnicima postupka i drugom licu koje ima opravdani interes uvid u spise predmeta, kao i prepis spisa uz naknadu troškova, osim spisa sudije izvestioca i ako postoje razlozi za isključenje javnosti.
Uvid u spise vrši se u prostorijama Suda uz kontrolu šefa pisarnice ili drugog ovlašćenog radnika koga odredi sekretar Suda.
Obaveštenje o kretanju predmeta
Obaveštenje o kretanju predmeta učesnicima postupka i drugim zainteresovanim licima daje sekretar Suda, ili lice koje on ovlasti, na osnovu podataka iz upisnika i spisa.
Obaveštenje će se ograničiti samo na nužne podatke koji se odnose na prijem i ekspediciju predmeta i poslovnu oznaku i broj predmeta.
Učesnicima postupka i drugim licima ne mogu se davati obaveštenja kod kog sudije izvestioca i obrađivača se predmet nalazi u radu.
Poverljivi i strogo poverljivi predmeti
Postupanje sa predmetima poverljive i strogo poverljive prirode uređuje se posebnom Odlukom koju donosi Sud na posebnoj sednici.
Saradnja Suda sa drugim organima i organizacijama
Sud, u okviru svoje Ustavnom poveljom utvrđene nadležnosti, sarađuje sa Skupštinom Srbije i Crne Gore, predsednikom Srbije i Crne Gore, Savetom ministara Srbije i Crne Gore, skupštinama i vladama država članica, ustavnim sudovima država članica i sa drugim organima i organizacijama.
Saradnja sa institucijama, organima i organizacijama iz stava 1 ostvaruje se na način koji obezbeđuje samostalnost i nezavisnost Suda kao najviše institucije koja obezbeđuje zaštitu prava i sloboda građana garantovanih Ustavnom poveljom, Poveljom o ljudskim i manjinskim pravima i građanskim slobodama i opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava.
Međunarodna saradnja
Sud ostvaruje međunarodnu saradnju sa međunarodnim organizacijama i ustavnim i drugim njima po položaju jednakim sudovima stranih država.
O uspostavljanju međunarodne saradnje i oblicima te saradnje Sud odlučuje na posebnoj sednici.
Godišnji raspored rada
Sud na posebnoj sednici utvrđuje godišnji raspored zadataka i poslova sudija i radnika u Stručnoj službi.
Rasporedom se određuje broj veća u pojedinim oblastima iz nadležnosti suda, predsednik i članovi veća, kao i sudije koje zamenjuju predsednika ili članove veća u slučaju njihove odsutnosti ili sprečenosti.
Deo drugi
PREDSEDNIK I SUDIJE SUDA
Funkcije predsednika
Predsednik Suda, pored prava i dužnosti utvrđenih članom 19 Zakona: organizuje rad Suda; stara se o ostvarivanju saradnje sa državnim i drugim organima i organizacijama; predsedava konferencijom za štampu i sastancima sa predstavnicima medija i drugim sastancima koje je sazvao: potpisuje akte Suda: obavlja i druge poslove određene ovim poslovnikom.
Predsednika, u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti, zamenjuje sudija na period od tri meseca, prema azbučnom redu prezimena, koga odredi Sud na posebnoj sednici.
Funkcije sudije
Sudija Suda, pored prava i dužnosti utvrđenih članom 20 Zakona: izvestilac je i predlagač odluke u predmetu koji mu je dodeljen u rad; predlaže pokretanje postupka za ocenjivanje ustavnosti i zakonitosti; predlaže preispitivanje odluke i promenu ranije zauzetog pravnog stava; učestvuje u radu komisija i drugih radnih tela; prati i proučava pojave od značaja za ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti; u ostvarivanju svojih zadataka sarađuje sa naučnim, stručnim i drugim radnicima iz pojedinih organa i organizacija: obavlja i druge poslove određene ovim poslovnikom.
Suspenzija
Odluku o suspenziji sudije, kada je protiv njega pokrenut krivični postupak, donosi Sud na posebnoj sednici.
Sudija na koga se suspenzija odnosi ne učestvuje u glasanju.
Pre odlučivanja o suspenziji, sudiji mora biti omogućeno da se izjasni.
Legitimacija
Predsednik Suda i sudije imaju legitimaciju čiji oblik i sadržinu određuje Sud posebnom Odlukom.
Legitimacija se vraća Sudu po prestanku funkcije.
Deo treći
SEKRETARIJAT SUDA I SEKRETAR SUDA
Sekretarijat suda
Sekretarijat Suda čine: sekretar Suda, zamenik sekretara Suda, šef kabineta predsednika Suda, savetnici i drugi saradnici u Stručnoj službi određeni godišnjim rasporedom poslova i zadataka Suda.
Pored poslova i zadataka utvrđenih Zakonom i ovim poslovnikom, Sekretarijat suda obavlja i sledeće poslove: priprema analize o pitanjima u određenim oblastima iz nadležnosti Suda na osnovu kojih Sud zauzima stavove i izgrađuje svoju praksu; priprema materijale i pisma kojima se Sud obraća ustavnim i drugim sudovima radi organizovanja sastanaka i savetovanja, obavlja i druge poslove prema zaključcima Suda, njegovih komisija i drugih radnih tela i na zahtev predsednika, sudije i sekretara Suda.
Sekretar Suda
Sekretara suda postavlja Sud na četiri godine i po isteku tog vremena može biti ponovo postavljen na tu funkciju.
Sekretar Suda može biti, po odluci Suda, razrešen i pre isteka vremena na koje je postavljen.
Prava i dužnosti sekretara
U rukovođenju radom Sekretarijata i Stručne službe Suda, zasnivanju i prestanku radnog odnosa, ostvarivanju prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Sekretarijatu i Stručnoj službi Suda, sekretar Suda ima prava i dužnosti funkcionera koji rukovodi organom uprave u sastavu ministarstva.
Sekretar Suda je, po ovlašćenju predsednika Suda, naredbodavac za raspolaganje sredstvima sudskog budžeta.
Zamenik sekretara Suda
Sekretar Suda ima zamenika.
Zamenika sekretara Suda postavlja Sud na četiri godine i po isteku tog vremena može biti ponovo postavljen na tu funkciju.
Zamenik sekretara Suda, može biti, po odluci Suda, razrešen i pre isteka vremena na koje je postavljen.
Deo četvrti
RADNA TELA SUDA
Radna tela
Sud ima komisije kao stalna radna tela.
Sud može da obrazuje i druga povremena radna tela.
Stalne komisije
Stalne komisije Suda su: Redakciona komisija, Komisija za praćenje propisa, pravnih stavova i mišljenja, Komisija za organizaciono-kadrovska i finansijska pitanja i Komisija za međunarodnu saradnju.
Komisija ima predsednika, dva člana i sekretara.
Predsednik i članovi komisije biraju se iz reda sudija na posebnoj sednici Suda na vreme od dve godine i po isteku tog vremena mogu biti ponovo birani.
Sekretar komisije određuje se iz reda savetnika u Stručnoj službi Suda.
Redakciona komisija
Redakciona komisija: utvrđuje konačni tekst odluke, presude, rešenja i drugog akta Suda; predlaže Sudu, kada oceni da za to postoje razlozi, preispitivanje navedenih akata pre njihovog otpravljanja iz Suda.
Komisija za praćenje propisa, pravnih stavova i mišljenja
Komisija za praćenje propisa, pravnih stavova i mišljenja: prati i proučava propise i pitanja od interesa za ostvarivanje i zaštitu ljudskih i manjinskih prava i građanskih sloboda i zaštitu ustavnosti i zakonitosti i predlaže Sudu zauzimanje odgovarajućih stavova; prati primenu zauzetih pravnih stavova i mišljenja radi ujednačavanja sudske prakse u primeni Ustavne povelje, ratifikovanih pravila međunarodnog prava, zakona Srbije i Crne Gore i drugih opštih akata institucija Srbije i Crne Gore i o tome, kao i o slučajevima kada se zaključci o usvojenim pravnim stavovima i mišljenjima ne primenjuju, obaveštava Sud.
Komisija za organizaciono-kadrovska i finansijska pitanja
Komisija za organizaciono-kadrovska i finansijska pitanja: utvrđuje predloge odluka o pravima i obavezama predviđenim Zakonom i drugim propisima za predsednika i sudije Suda i lica koje postavlja Sud; razmatra kadrovska pitanja i o njima daje Sudu predloge i mišljenja; utvrđuje nacrt predloga sudskog budžeta i nacrt odluke o rasporedu sredstava sudskog budžeta; predlaže visinu osnovice zarada za sudije, postavljena i zaposlena lica u Sudu; predlaže visinu naknade naučnim, javnim i drugim stručnim licima koja po pozivu Suda učestvuju na javnoj raspravi i konsultativnom sastanku; predlaže visinu naknade licima po ugovoru o delu; prati način raspolaganja sredstava sudskog budžeta i o tome tromesečno podnosi izveštaj Sudu.
Komisija za međunarodnu saradnju
Komisija za međunarodnu saradnju: priprema predloge za ostvarivanje saradnje sa međunarodnim organizacijama i ustavnim i drugim njima po položaju jednakim sudovima stranih država; razmatra inicijative i predloge međunarodnih organizacija i sudova drugih država sa kojima sarađuje; daje inicijative i vrši pripreme za međunarodne konferencije ustavnih sudova i druge vidove saradnje.
Deo peti
PRETHODNI POSTUPAK
Predaja podnesaka
Podnesci se predaju sudu neposredno ili putem pošte.
Podnesci se evidentiraju u pisarnici, danom prijema u Sudu.
Po zavođenju podneska u upisnik Suda, sekretar Suda određuje savetnika u Sekretarijatu Suda radi stručne obrade predmeta.
Stručna obrada predmeta u prethodnom postupku obuhvata utvrđivanje postojanja procesnih pretpostavki i drugih uslova za vođenje postupka i odlučivanje po podnesku.
Postupanje sa podnescima za koje Sud nije nadležan
Sekretarijat Suda o podnescima u kojima se traže pravni saveti i mišljenja; pomoć u ostvarivanju prava i interesa; podnose pritužbe na rad državnih organa i drugih organa i organizacija; kao i drugim sličnim podnescima, pismeno obaveštava podnosioca da o tim pitanjima, na osnovu člana 46 Ustavne povelje, Sud nije nadležan da odlučuje.
Spajanje postupaka
Kad se u toku postupka utvrdi da ima više podnesaka u kojima se zahteva utvrđivanje neusklađenosti istog opšteg akta ili ocena zakonitosti istog pojedinačnog akta ili je podneto više ustavnih žalbi ili više žalbi za zaštitu izbornog prava u institucijama državne zajednice povodom istog akta ili radnje, ili više predloga za rešavanje istog spora o nadležnosti, Sud će, po pravilu, spojiti sve zahteve, odnosno žalbe i po njima voditi jedinstven postupak i doneti jednu odluku.
Razdvajanje postupaka
Ako je u podnesku istaknuto više različitih zahteva, Sud će, po pravilu, razdvojiti postupak po tim zahtevima u više predmeta i u svakom predmetu doneti posebnu odluku.
Raspored predmeta
Po sprovedenom prethodnom postupku, Sud na posebnoj sednici određuje sudiju izvestioca i savetnika - obrađivača predmeta (u daljem tekstu: obrađivač predmeta).
Predlog za određivanje sudije izvestioca prema vrsti akta i azbučnom redu prezimena sudija, priprema Sekretarijat Suda u formi informacije o primljenim podnescima, po pravilu za period od 30 dana, koju usvaja Sud na posebnoj sednici.
U informaciji iz stava 2 se određuje i obrađivač predmeta prema rasporedu koji na predlog Sekretarijata utvrđuje Sud.
Predlog sudije izvestioca ili Sekretarijata Suda za spajanje i razdvajanje postupaka iz već obrazovanih predmeta, podnosi se Sudu na usvajanje informacijom iz stava 2.
Odbacivanje podneska
Sud će odbaciti podnesak u slučajevima predviđenim članom 44 Zakona na sednici koja je po Zakonu nadležna da odlučuje po zahtevu iz podneska.
Referat i nacrt odluke
Obrađivač predmeta sastavlja referat koji potpisuje sudija izvestilac i dostavlja ga predsedniku Suda, odnosno predsedniku veća.
Referat iz stava 1, po pravilu, sadrži: podatke o podnosiocu podneska, dan prijema podneska u Sudu, sadržinu zahteva istaknutog u podnesku, podatke o osporenom aktu, utvrđeno činjenično i pravno stanje u predmetu, stručna i druga mišljenja ukoliko su u toku postupka pribavljena, predlog odluke, presude ili rešenja.
Obrađivač predmeta sastavlja nacrt odluke, presude ili rešenja, koji potpisuje i sudija izvestilac.
Uz referat se prilaže: podnesak, odgovor donosioca osporenog akta, osporeni akt, druga pribavljena dokumentacija, odredbe zakona i drugih propisa od značaja za odlučivanje i nacrt odluke, presude ili rešenja.
Deo šesti
POKRETANJE I VOĐENJE POSTUPKA
Zakazivanje sednice
Predsednik Suda, odnosno predsednik veća, po prijemu referata i nacrta odluke, zakazuje sednicu Suda, odnosno sednicu veća, s predlogom dnevnog reda.
Pismeni poziv sa predlogom dnevnog reda i potrebnim materijalima, dostavlja se sudijama najkasnije osam dana pre održavanja sednice.
Vreme održavanja sednice
Opšta sednica Suda održava se najmanje jednom mesečno, a sednice veća dva puta mesečno.
Zajednička i posebna sednica održavaju se kada Sud oceni da je to potrebno.
Dostavljanje podneska na odgovor
Sud utvrđuje, u svakom konkretnom slučaju, da li je postupak pokrenut podneskom koji je dostavljen Sudu, ili su ispunjeni uslovi da Sud pokrene postupak po službenoj dužnosti.
Kada Sud utvrdi da je postupak pokrenut, odrediće donosiocu osporenog akta, u zavisnosti od hitnosti i složenosti predmeta, rok radi davanja odgovara na podnesak, odnosno rešenje Suda o pokretanju postupka.
Odgovor na podnesak i rešenje o pokretanju postupka može dati i organ koga donosilac osporenog akta ovlasti.
Produženje roka za davanje odgovora
Sud može, na zahtev donosioca osporenog akta, zbog opravdanih razloga, produžiti rok za davanje odgovora iz člana 37 ovog poslovnika.
Javna rasprava
Za javnu raspravu se priprema referat koji se dostavlja učesnicima u postupku, predstavnicima organa i organizacija, naučnim i javnim radnicima i drugim licima koja su pozvana na javnu raspravu.
Referat iz stava 1 sadrži naročito: sadržinu zahteva postavljenog u podnesku; sadržinu osporenog akta; pravna pitanja koja su predmet rasprave; stručna i druga mišljenja ukoliko su u toku postupka pribavljena.
U referatu se ne iznosi mišljenje sudije izvestioca o spornim pravnim pitanjima koja na javnoj raspravi treba razmotriti.
Davanje odgovora na javnoj raspravi
Donosilac osporenog akta, zavisno od predmeta spora, po odobrenju Suda, može dati odgovor iz člana 37 ovog poslovnika, pismeno ili usmeno i na javnoj raspravi.
Konsultativni sastanak
U toku postupka, pre konačnog odlučivanja, Sud može da održi konsultativni sastanak radi razjašnjenja pravnih pitanja od značaja za odlučivanje Suda u konkretnom predmetu.
Na konsultativni sastanak pozivaju se predstavnici određenih organa i organizacija, naučni, javni i drugi stručni radnici, radi davanja mišljenja i obaveštenja o spornim pitanjima.
Konsultativnom sastanku, ako to Sud odluči, mogu prisustvovati i učesnici postupka.
Učesnicima konsultativnog sastanka dostavlja se referat o spornom pravnom pitanju sa potrebnim prilozima.
Referat za konsultativni sastanak sadrži sve elemente utvrđene u članu 39 stav 2 ovog poslovnika.
Pismeni poziv se dostavlja učesnicima konsultativnog sastanka najkasnije osam dana pre njegovog održavanja.
Konsultativnim sastankom rukovodi predsednik Suda ili sudija koji ga zamjenjuje, odnosno predsednik veća.
Privremena mera
U toku postupka, do donošenja odluke, Sud može odrediti privremenu meru u skladu sa članom 50 Zakona.
Ako u toku postupka Sud oceni da su razlozi za određivanje privremene mere prestali, ukinuće meru obustave izvršenja pojedinačnog akta ili radnje.
Sud će odbaciti zahtev za obustavu izvršenja pojedinačnog akta ili radnje ako o zahtevu odlučuje istovremeno sa donošenjem konačne odluke.
Sud će ukinuti rešenje o obustavi izvršenja pojedinačnog akta ili radnje koje je doneto u toku postupka kada donosi konačnu odluku.
Deo sedmi
SEDNICE SUDA
Oblici rada
Sud odlučuje o pitanjima iz svoje nadležnosti na opštoj sednici, zajedničkoj sednici, sednici veća i posebnoj sednici.
Akti Suda iz člana 110 stav 1 Zakona donose se na sednici o većanju i glasanju.
Sednicama Suda prisustvuje i sekretar, odnosno zamenik sekretara.
Sednicama veća prisustvuje i obrađivač predmeta.
Mesto održavanja sednice
Sednica Suda, po pravilu, održava se u Podgorici.
Sednica Suda, kad se oceni da je to opravdano, može se održati i van sedišta Suda.
Pripremna sednica
Sud može radi razjašnjenja stanja stvari u predmetu održati pripremnu sednicu.
Na pripremnoj sednici Sud odlučuje o potrebi održavanja javne rasprave ili konsultativnog sastanka i o učesnicima koje treba pozvati.
Pripremnu sednicu zakazuje predsednik Suda po sopstvenoj inicijativi ili na predlog sudije izvestioca.
Za pripremnu sednicu sudija izvestilac i obrađivač predmeta pripremaju referat o spornom pravnom pitanju koji sadrži i razloge za održavanje javne rasprave ili konsultativnog sastanka.
Zapisnik sa pripremne sednice vodi obrađivač predmeta.
Obavezno održavanje pripremne sednice
Pripremna sednica se obavezno održava kad to zahteva predsednik veća.
Odlučivanje na zajedničkoj sednici
Sud o pitanjima za koja je nadležan po članu 49 Ustavne povelje, na zajedničkoj sednici odlučuje većinom glasova od ukupnog broja sudija Suda Srbije i Crne Gore, s tim da za odluku glasa i većina od ukupnog broja sudija ustavnog suda države članice.
Ako odluka ne bude doneta, isti predmet ne može se razmatrati na zajedničkoj sednici pre proteka roka od šest meseci. U ponovljenom postupku odluka se donosi, takođe, na način predviđen u stavu 1.
Ako odluka ni u ponovljenom postupku ne bude doneta, predmet se može razmatrati tek po proteku roka od šest meseci od ponovljenog odlučivanja. U tom slučaju odluka se na zajedničkoj sednici može doneti i većinom glasova prisutnih sudija.
Predsednik suda, po službenoj dužnosti ili na predlog sudije izvestioca, zakazuje zajedničku sednicu najkasnije u roku od 30 dana po isteku rokova iz st. 2 i 3.
Zakazivanje sednice o većanju i glasanju
Po okončanju raspravljanja na opštoj sednici, zajedničkoj sednici i sednici veća, predsednik Suda, odnosno predsednik veća, zaključuje raspravu o predmetu i daje reč sudiji izvestiocu da se izjasni da li su ispunjeni uslovi za zakazivanje sednice o većanju i glasanju.
Ako Sud zaključi da su ispunjeni uslovi za održavanje sednice o većanju i glasanju, ta sednica će se održati, po pravilu, odmah po zaključenju rasprave.
Ako Sud zaključi da je u određenom predmetu potrebno dodatno razjašnjenje pojedinih pitanja, naložiće sudiji izvestiocu da u određenom roku dopuni referat u skladu sa datim primedbama i sugestijama.
Većanje
Na sednici o većanju i glasanju sudija izvestilac daje obrazložen predlog za odluku Suda.
Svaki sudija može dati svoj obrazloženi predlog odluke.
Sudija izvestilac može posle završenog većanja dopuniti ili izmeniti predlog u referatu.
Glasanje
Sud odlučuje glasanjem.
U donošenju odluke može da učestvuje samo sudija koji je prisustvovao sednici na kojoj se raspravljalo o predmetu.
Glasanje o svakom predmetu vrši se dizanjem ruke ili poimeničnim izjašnjavanjem sudija "za" i "protiv" predloga.
Glasanjem se odlučuje o izreci odluke.
Sudija ne može da se uzdrži od glasanja.
Redosled glasanja
Ako je podnet predlog koji se odnosi na rešavanje prethodnog pitanja, prvo se glasa o tom predlogu.
Ako je o nekom pitanju dato više predloga za odlučivanje, prvo se glasa o predlogu iz referata, a ako se taj predlog ne usvoji, glasa se o ostalim predlozima po redu kojim su podneseni.
Izdvojeno mišljenje
Sudija koji je glasao protiv usvojene odluke dužan je da pismeno obrazloži svoj stav i mišljenje.
Izdvojeno mišljenje može se odnositi na izreku odluke ili na razloge iz obrazloženja odluke.
Izdvojeno mišljenje sudije objavljuje se istovremeno sa odlukom Suda povodom koje je mišljenje izdvojeno, na način propisan članom 116 st. 2 i 3 Zakona i u Zbirci sudskih odluka Suda.
Zapisnik sa sednice
Zapisnik sa sednice Suda sadrži naročito: datum održavanja sednice; imena prisutnih i odsutnih sudija i učesnika u postupku; predmet odlučivanja; izreku odluke, presude, rešenja ili zaključka; po potrebi kratak pregled rasprave o predmetu odlučivanja i rezultat glasanja.
Kada je odluka Suda doneta većinom glasova u zapisnik se unosi ime i prezime sudije sa naznakom da li je glasao "za" ili "protiv", odnosno izdvojio mišljenje.
Nacrt zapisnika priprema sekretar Suda, odnosno njegov zamenik, a sa sednice veća obrađivač predmeta koga odredi sekretar.
Zapisnik sa sednice usvaja se, po pravilu, na narednoj sednici Suda, a potpisuju ga predsednik i sekretar Suda.
Izvod iz zapisnika ulaže se u svaki predmet.
Stenografisanje i snimanje
Tok sednice, javne rasprave, pripremne sednice, konsultativnog sastanka ili savetovanja se stenografiše ili magnetoskopski snima.
Stenogram i magnetoskopski snimak su sastavni deo zapisnika.
Deo osmi
AKTI SUDA
Vrste akata i njihova sadržina
Akti suda su: odluke, presude, rešenja i zaključci.
Odluke, presude i rešenja imaju uvod, izreku i obrazloženje.
Uvod sadrži: ime predsednika Suda, odnosno predsednika veća, imena sudija koji su učestvovali u donošenju akta po azbučnom redu prezimena, pravni osnov za donošenje akta, predmet spora, datum donošenja odluke i druge podatke zavisno od predmeta spora i vrste postupka.
Izreka sadrži: odluku suda, naziv akta i donosioca, datum donošenja i objavljivanja akta, kao i druge podatke od značaja za identifikaciju načina odlučivanja u zavisnosti od predmeta spora i vrste postupka.
Obrazloženje sadrži: zahtev iz podneska, odgovor na zahtev, dopuštenost zahteva, pravne propise na kojima se zasniva odluka, razloge za odluku sadržanu u izreci akta, kao i druge elemente zavisno od predmeta spora i vrste odluke.
Redakciona komisija utvrđuje bliži sadržaj i formu akata Suda zavisno od vrste akta i vrste postupka.
Zabrana saopštavanja akata pre otpremanja iz Suda
Odluke, presude i rešenja Suda ne mogu se saopštiti učesnicima postupka i javnosti pre nego što su otpremljeni iz Suda, osim u slučaju iz člana 92 stav 1 Zakona kada Sud može odmah po završenoj raspravi usmeno objaviti presudu, odnosno rešenje.
Delimična i dopunska odluka
Sud može doneti delimičnu odluku zavisno od okolnosti utvrđenih tokom postupka.
Sud, na predlog sudije, može doneti dopunsku odluku ako u ranijem postupku nije odlučeno o svim zahtevima.
Utvrđivanje konačnog teksta akta
Redakciona komisija Suda utvrđuje konačni tekst odluke, presude i rešenja.
Predsednik Redakcione komisije i sudija izvestilac potpisom potvrđuju konačni tekst odluke, presude i rešenja.
Potpisivanje izvornika akata
Izvornik odluke, presude i rešenja potpisuje predsednik Suda, odnosno predsednik veća.
Dostavnu naredbu na izvorniku presude potpisuje obrađivač predmeta.
Ispravljanje akata
Ako izvornik odluke, presude, rešenja i zaključka sadrži tehničke greške i ako objavljeni tekst akta Suda u "Službenom listu Srbije i Crne Gore", službenom glasilu države članice i Zbirci sudskih odluka Suda nije saglasan sa izvornikom, ispravku daje sekretar Suda.
Ispravka iz stava 1 dostavlja se i objavljuje na isti način kao i akt koji se ispravlja.
Preispitivanje akata
Na pismeni zahtev predsednika Suda, predsednika veća, sudije ili Redakcione komisije, Sud će staviti na dnevni red sednice o većanju i glasanju zahtev za preispitivanje ranije donete odluke, presude ili rešenja dok ne budu otpravljeni iz Suda.
U zahtevu se navode razlozi za preispitivanje sa obrazloženjem.
Promena pravnog stava
Ako stav Suda u konačnom aktu odstupa od ranije zauzetog stava o istom pravnom pitanju, a taj akt nije otpravljen iz Suda, otpravljanje akta će se odložiti i zakazati opšta sednica na kojoj će se razmotriti takav stav i doneti odgovarajuća odluka.
Referat o promeni ranije zauzetog stava Suda sa predlogom novog stava priprema sudija koji predlaže promenu stava i dostavlja ga predsedniku Suda radi zakazivanja sednice.
Zauzimanje i praćenje pravnih stavova i mišljenja
Sud na posebnoj sednici određuje sudije koje u skladu sa članom 106 Zakona učestvuju u prethodnom postupku zauzimanja pravnog stava ili mišljenja radi ujednačavanja sudske prakse.
Komisija za praćenje propisa, pravnih stavova i mišljenja prati primenu zauzetih pravnih stavova i mišljenja i o tome obaveštava Sud.
Izvršenje sudskih akata
Sud će, na osnovu člana 127 Zakona, ustupiti Savetu ministara Srbije i Crne Gore zahtjeve u kojima se traži izvršenje sudskih akata.
Odluku o ustupanju zahteva za izvršenje donosi Sud na onoj sednici na kojoj je doneta odluka čije se izvršenje traži.
O ustupanju zahteva za izvršenje sastavlja se referat.
Deo deveti
JAVNOST RADA SUDA
Javnost rada
Javnost postupka pred Sudom obezbeđuje se: obaveštavanjem javnosti o održavanju sednica i javnih rasprava; davanjem obaveštenja o toku postupka; omogućavanjem učesnicima u postupku i svakom licu koje ima opravdani interes da izvrše uvid u predmete o kojima Sud odlučuje; održavanjem javnih rasprava; objavljivanjem odluka; izdavanjem Zbirke sudskih odluka i na drugi način.
Prisustvo predstavnika štampanih i elektronskih medija
Opštoj, zajedničkoj i posebnoj sednici Suda i javnoj raspravi mogu prisustvovati predstavnici štampanih i elektronskih medija (u daljem tekstu: predstavnici medija).
Predstavnicima medija, na predlog redakcije, akreditive izdaje sekretar Suda.
Akreditovani predstavnici pismeno se obaveštavaju o mestu, vremenu i dnevnom redu sednice Suda i javne rasprave.
Zabrana javnog izjašnjavanja o predmetu spora
Sud može odlučiti da sudija koji je u štampanim i elektronskim medijima ili putem drugog oblika javnog istupanja izneo svoj stav i mišljenje o pitanju koje može biti ili je predmet spora pred Sudom ne učestvuje u donošenju odluke o tom pitanju.
Odluku iz stava 1, na predlog predsednika ili sudije koji ga zamenjuje, donosi Sud na posebnoj sednici većinom glasova ukupnog broja sudija.
Ukoliko je mišljenje ili stav o pitanju koje može biti ili je predmet spora pred Sudom, na način predviđen u stavu 1, izneo radnik u Stručnoj službi Suda, to će se smatrati težom povredom radne dužnosti.
Dostavljanje referata predstavnicima medija
Referat za sednicu Suda može se dati akreditovanim predstavnicima medija na dan održavanja sednice uz naznaku da se sa sadržinom iz referata javnost može upoznati posle razmatranja na sednici Suda.
Konferencija za štampu
U Sudu se održava konferencija za štampu sa akreditovanim predstavnicima medija povodom godišnjeg pregleda rada Suda.
Konferencije za štampu i sastanci sa predstavnicima medija održavaju se i u drugim slučajevima kada Sud oceni da se radi o pitanjima od interesa za javnost.
Konferencije za štampu i sastanke sa predstavnicima medija saziva i vodi predsednik Suda.
Zbirka sudskih odluka
Odluke, presude i rešenja Suda, pored načina utvrđenog u članu 116 Zakona, objavljuju se i u Zbirci sudskih odluka koju Sud izdaje na kraju godine.
Deo deseti
ZAVRŠNE ODREDBE
Prestanak važenja poslovnika
Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaju da važe Poslovnik Saveznog ustavnog suda ("Službeni list SRJ", br. 44/93 i 25/95) i Poslovnik Saveznog suda ("Službeni list SRJ", br. 27/92).
Stupanje na snagu Poslovnika
Ovaj poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Srbije i Crne Gore".