ODLUKA
O OSNIVANJU JAVNOG PREDUZEĆA ZA PROIZVODNJU, DISTRIBUCIJU I TRGOVINU ELEKTRIČNE ENERGIJE

("Sl. glasnik RS", br. 12/2005)

Član 1

Radi obezbeđivanja uslova za redovno i sigurno snabdevanje električnom energijom tarifnih kupaca na teritoriji Republike Srbije, osniva se Javno preduzeće za proizvodnju električne energije, distribuciju električne energije i upravljanje distributivnim sistemom i trgovinu električnom energijom.

Javno preduzeće iz stava 1 ovog člana snabdeva električnom energijom i druge kupce električne energije pod uslovima utvrđenim zakonom.

Član 2

Poslovno ime Javnog preduzeća za proizvodnju električne energije, distribuciju električne energije i upravljanje distributivnim sistemom i trgovinu električnom energijom jeste: Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije", Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće).

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP EPS, Beograd.

Član 3

Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Ulica carice Milice broj 2.

Član 4

Delatnosti Javnog preduzeća su:

 1) proizvodnja električne energije;

 2) distribucija električne energije;

 3) upravljanje distributivnim sistemom;

 4) trgovina električnom energijom;

 5) proizvodnja, prerada i transport uglja;

 6) proizvodnja pare i tople vode u kombinovanim procesima;

 7) iskorišćavanje i upotreba voda;

 8) trgovina na veliko čvrstim, tečnim i gasovitim gorivima i sličnim proizvodima, metalima i metalnim rudama i ostala trgovina;

 9) usluge u rečnom i jezerskom saobraćaju;

10) istraživanje i razvoj;

11) projektovanje, izgradnja i održavanje energetskih, rudarskih i drugih objekata;

12) projektovanje, izgradnja, održavanje i eksploatacija telekomunikacionih objekata i uređaja;

13) inženjering.

Javno preduzeće može da obavlja i druge delatnosti utvrđene statutom, u skladu sa zakonom.

Član 5

Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira registrovanih delatnosti.

Javno preduzeće obavlja usluge u spoljnotrgovinskom prometu, i to:

1) posredovanje i zastupanje u prometu robe i usluga;

2) izvođenje investicionih radova u inostranstvu i ustupanje investicionih radova stranom licu u zemlji;

3) telekomunikacione usluge;

4) usluge kontrole kvaliteta i kvantiteta u izvozu i uvozu robe;

5) naučnoistraživačke i istraživačko-razvojne usluge i usluge pružanja i korišćenja informacija i znanja u privredi i nauci;

6) usluge atestiranja i druge usluge u spoljnotrgovinskom prometu u okviru registrovanih delatnosti.

Član 6

Sredstva za osnivanje i rad Javnog preduzeća čine pokretne i nepokretne stvari, novčana sredstva, hartije od vrednosti, imovinska prava i druga sredstva kojima posluje Javno preduzeće za proizvodnju, prenos i distribuciju električne energije i proizvodnju uglja "Elektroprivreda Srbije" (u daljem tekstu: JP "Elektroprivreda Srbije"), osnovano Zakonom o elektroprivredi ("Službeni glasnik RS", br. 45/91, 53/93, 67/93, 48/94, 69/94 i 44/95) i sredstva koja čine ulog JP "Elektroprivreda Srbije" u javnim i drugim oblicima preduzeća koja je ono osnovalo (u daljem tekstu: zavisna preduzeća), osim:

1) sredstava kojima je JP "Elektroprivreda Srbije" osnovalo Javno preduzeće za prenos električne energije "Elektroistok", Beograd, i sredstava koja je to javno preduzeće steklo poslovanjem;

2) dela sredstava koja je koristilo JP "Elektroprivreda Srbije" za obavljanje delatnosti upravljanja prenosnim sistemom;

3) udela JP "Elektroprivreda Srbije" u preduzeću "Elektroenergetski koordinacioni centar", d.o.o., Beograd.

Sredstva iz stava 1 ovog člana utvrđena su bilansom stanja sredstava na dan 31. decembra 2004. godine.

Član 7

Sredstva iz člana 6 ove odluke čine imovinu Javnog preduzeća.

Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Član 8

Javno preduzeće je dužno da u skladu sa zakonom, planovima rada i razvoja i programima poslovanja, obezbedi uslove za sigurno i redovno snabdevanje tarifnih kupaca električnom energijom i odgovorno je za obezbeđivanje potrebnih količina električne energije utvrđenih bilansom potreba za električnom energijom tarifnih kupaca na teritoriji Republike Srbije.

Javno preduzeće je dužno da preduzima mere i aktivnosti kojima se obezbeđuje razvoj proizvodnih i distributivnih energetskih kapaciteta i kapaciteta za proizvodnju uglja i njihovo redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje, u skladu sa zakonima i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja energetskih delatnosti i uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa.

Član 9

Planovima rada i razvoja i programima poslovanja Javnog preduzeća, utvrđuju se potrebe za električnom energijom na teritoriji Republike Srbije sa podacima o: kapacitetima i uslovima za obezbeđivanje i distribuciju potrebnih količina električne energije za snabdevanje tarifnih kupaca; načinu obezbeđivanja nedostajućih količina električne energije za potrebe tih kupaca; uslovima i načinu obezbeđivanja potrebnih količina uglja i drugih energenata za proizvodnju električne energije; drugim uslovima kojima se obezbeđuje ostvarivanje Energetskog bilansa Republike Srbije.

Član 10

Javno preduzeće ne može da otuđi objekte i druge nepokretnosti, postrojenja i uređaje koji su u funkciji obavljanja delatnosti proizvodnje i distribucije električne energije i delatnosti upravljanja distributivnim sistemom, kao i objekte i postrojenja za proizvodnju, preradu i transport uglja.

Pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti proizvodnje i distribucije električne energije, upravljanja distributivnim sistemom i proizvodnje, prerade i transporta uglja, kao i otuđenje objekata, uređaja i postrojenja iz stava 1 ovog člana koje se vrši radi njihove zamene zbog dotrajalosti, modernizacije ili tehničko-tehnoloških unapređenja, vrši se uz saglasnost Vlade Republike Srbije (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 11

Osnivač i Javno preduzeće mogu pojedina prava i obaveze u obavljanju delatnosti proizvodnje, distribucije i trgovine električnom energijom za potrebe tarifnih kupaca urediti ugovorom, u skladu sa zakonom.

Član 12

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad i poslovanje Javnog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom.

Član 13

Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom.

Poslovni rezultat Javnog preduzeća utvrđuje se u vremenskim periodima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Član 14

Dobit Javnog preduzeća utvrđuje se i raspoređuje u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Odluku o raspoređivanju dobiti donosi upravni odbor Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača.

Član 15

Organi Javnog preduzeća su upravni odbor, generalni direktor i nadzorni odbor.

Član 16

Upravni odbor ima predsednika i deset članova koji se imenuju na period od pet godina.

Predsednika i članove upravnog odbora imenuje i razrešava Osnivač.

Aktom o imenovanju upravnog odbora određuje se zamenik predsednika upravnog odbora iz reda članova upravnog odbora.

Predsednika i šest članova upravnog odbora predlaže ministar nadležan za poslove energetike.

Četiri člana upravnog odbora predlažu se iz reda zaposlenih u Javnom preduzeću na način utvrđen statutom.

Član 17

Upravni odbor Javnog preduzeća:

 1) utvrđuje poslovnu politiku Javnog preduzeća;

 2) donosi statut;

 3) donosi planove rada i razvoja i programe poslovanja;

 4) usvaja finansijske izveštaje;

 5) odlučuje o raspodeli dobiti i pokriću gubitka;

 6) odlučuje o povećanju i smanjenju osnovnog kapitala Javnog preduzeća;

 7) donosi odluke o ulaganju kapitala;

 8) odlučuje o statusnim promenama;

 9) odlučuje o osnivanju zavisnih privrednih društava;

10) odlučuje o pitanjima iz delokruga skupštine zavisnog privrednog društva utvrđenim zakonom, ako aktom o osnivanju tog društva nije drukčije određeno;

11) donosi odluke o raspolaganju nepokretnostima i drugim sredstvima, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom;

12) donosi odluke o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

13) odlučuje o promeni poslovnog imena, sedišta i delatnosti Javnog preduzeća i donosi odluke o organizovanju i ukidanju ogranka Javnog preduzeća sa ovlašćenjima u pravnom prometu;

14) donosi opšte akte Javnog preduzeća za koje zakonom, ovom odlukom ili statutom Javnog preduzeća nije utvrđena nadležnost drugog organa;

15) donosi poslovnik o svom radu;

16) odlučuje o drugim pitanjima za koja je zakonom, ovom odlukom ili statutom utvrđeno da su u delokrugu upravnog odbora.

Odluke iz stava 1 tač. 2), 3), 5), 6), 7), 8), 9), 12) i 13) ovog člana upravni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.

Član 18

Generalnog direktora Javnog preduzeća imenuje i razrešava Osnivač.

Generalni direktor se imenuje na period od pet godina.

Statutom Javnog preduzeća bliže se uređuju uslovi za imenovanje i razrešenje generalnog direktora.

Član 19

Generalni direktor Javnog preduzeća obavlja sledeće poslove:

 1) organizuje i vodi poslovanje Javnog preduzeća;

 2) zastupa Javno preduzeće;

 3) stara se o zakonitosti rada i odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

 4) predlaže poslovnu politiku, planove rada i razvoja i programe poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;

 5) predlaže upravnom odboru donošenje odluka i drugih akata iz njegovog delokruga;

 6) izvršava odluke upravnog odbora;

 7) donosi opšte akte za čije donošenje je statutom ovlašćen generalni direktor;

 8) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom i kolektivnim ugovorom;

 9) odlučuje o drugim pitanjima u skladu sa zakonom i statutom Javnog preduzeća;

10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovom odlukom i statutom.

Član 20

Nadzorni odbor ima predsednika i četiri člana koji se imenuju na period od pet godina.

Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava Osnivač.

Predsednika i dva člana nadzornog odbora predlaže ministar nadležan za poslove energetike.

Dva člana nadzornog odbora predlažu se iz reda zaposlenih u Javnom preduzeću na način utvrđen statutom.

Član 21

Nadzorni odbor vrši nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća, pregleda finansijske izveštaje, daje mišljenje o predlogu za raspodelu dobiti i pokriće gubitaka i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

O rezultatima nadzora, nadzorni odbor obaveštava Osnivača najmanje jednom godišnje.

Član 22

Javno preduzeće zastupa generalni direktor, bez ograničenja ovlašćenja.

Generalni direktor može u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Generalni direktor, uz saglasnost upravnog odbora, može dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

Član 23

U poslovima spoljnotrgovinskog prometa, Javno preduzeće zastupa generalni direktor, bez ograničenja ovlašćenja.

U poslovima spoljnotrgovinskog prometa Javno preduzeće mogu zastupati i druga lica, u skladu sa statutom.

Član 24

Javno preduzeće dužno je da organizuje obavljanje delatnosti na način kojim se obezbeđuje efikasnost i racionalnost u poslovanju.

Statutom, opštim aktima i drugim aktima Javnog preduzeća bliže se uređuje unutrašnja organizacija Javnog preduzeća, delokrug rada organa, organizovanje obavljanja delatnosti po ograncima i prava i obaveze ogranaka u pravnom prometu i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Član 25

Javno preduzeće može osnovati zavisna privredna društva za obavljanje delatnosti iz predmeta svog poslovanja, u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava, propisima kojima se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Član 26

Javno preduzeće, pri osnivanju privrednih društava iz člana 25 ove odluke, polazi od načela:

1) potrebe i mogućnosti organizovanja pojedine delatnosti na određenom području;

2) organizovanja po funkcionalnoj povezanosti delatnosti i poslova;

3) tehničko-tehnološke i ekonomske povezanosti;

4) racionalnog korišćenja sredstava za obavljanje delatnosti, prirodnih bogatstava i dobara od opšteg interesa, a prema njihovoj prirodi i nameni;

5) razvijanja ekonomsko-finansijskih odnosa na tržišnim principima;

6) efikasnosti upravljanja distributivnim sistemom;

7) ostvarivanja potrebnog stepena koordinacije u obavljanju delatnosti od opšteg interesa i izvršavanju poslova od zajedničkog interesa za Javno preduzeće i zavisna privredna društva;

8) racionalnog korišćenja i raspolaganja imovinom i obezbeđivanja uslova za uredno obavljanje delatnosti od opšteg interesa.

Član 27

Javno preduzeće je dužno da u obavljanju delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.

Način obezbeđivanja uslova iz stava 1 ovog člana, utvrđuje Javno preduzeće u zavisnosti od uticaja delatnosti koje obavlja na životnu sredinu.

Član 28

Javno preduzeće počinje sa radom danom registracije u registar privrednih subjekata.

Danom početka rada Javno preduzeće preuzima sredstva, prava, obaveze i zaposlene JP "Elektroprivreda Srbije", osim dela sredstava, prava, obaveza i zaposlenih koje preuzima energetski subjekt osnovan odlukom Vlade Republike Srbije za obavljanje delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom.

Član 29

Vlada Republike Srbije će imenovati generalnog direktora, predsednika i članove upravnog odbora Javnog preduzeća najkasnije do 15. juna 2005. godine.

Tri člana predstavnika zaposlenih u prvi saziv upravnog odbora Javnog preduzeća predlaže generalni direktor JP "Elektroprivreda Srbije", a jednog člana Glavni odbor Sindikata radnika Elektroprivrede Srbije.

Upravni odbor doneće statut Javnog preduzeća u roku od pet dana od dana imenovanja.

Član 30

Vlada Republike Srbije imenovaće predsednika i članove nadzornog odbora u roku od 30 dana od dana početka rada Javnog preduzeća.

Član 31

Generalni direktor JP "Elektroprivreda Srbije" organizovaće pripremu statuta Javnog preduzeća i drugih akata neophodnih za registraciju osnivanja Javnog preduzeća i obavljanje drugih poslova od značaja za obezbeđenje uslova za početak rada Javnog preduzeća.

Član 32

Do donošenja planova rada i razvoja i programa poslovanja i akata donetih za njihovo ostvarivanje, akata o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i drugih akata Javnog preduzeća od značaja za izvršenje poslova utvrđenih zakonom i drugim propisima i za obezbeđivanje nesmetanog rada elektroenergetskih objekata, primenjivaće se akti JP "Elektroprivreda Srbije", koji su na snazi na dan početka rada Javnog preduzeća.

Član 33

Javno preduzeće preuzima osnivačka prava u zavisnim preduzećima, osim osnivačkih prava u Javnom preduzeću za prenos električne energije "Elektroistok", Beograd, i u preduzeću "Elektroenergetski koordinacioni centar" d.o.o. Beograd.

Javno preduzeće je dužno da organizaciju, rad i poslovanje preduzeća u kojima preuzima osnivačka prava uskladi sa propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava i propisima kojima se uređuju uslovi i način obavljanja energetskih delatnosti od opšteg interesa u roku od šest meseci od dana početka rada, a zavisna preduzeća sa sedištem na teritoriji Kosova i Metohije u roku od tri meseca od dana kada se steknu uslovi za usklađivanje njihove organizacije, rada i poslovanja sa propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava i propisima kojima se uređuju uslovi i način obavljanja energetskih delatnosti od opšteg interesa.

U postupku usklađivanja organizacije, rada i poslovanja preduzeća iz stava 2 ovog člana, Javno preduzeće će se pridržavati načela za osnivanje zavisnih privrednih društava utvrđenih ovom odlukom.

Postojeća zavisna preduzeća nastavljaju sa radom u skladu sa aktima o njihovom osnivanju i drugim aktima kojima se uređuje njihov rad i poslovanje do usklađivanja njihove organizacije, rada i poslovanja u smislu stava 2 ovog člana.

Član 34

Danom registracije Javnog preduzeća u registar privrednih subjekata briše se iz registra privrednih subjekata Javno preduzeće za proizvodnju, prenos i distribuciju električne energije i proizvodnju uglja "Elektroprivreda Srbije".

Član 35

Ova odluka stupa na snagu 1. jula 2005. godine.