POSLOVNIK
SKUPŠTINE GRADA NOVOG SADA

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 3/2005 i 4/2005 - ispr.)

 

I OPŠTE ODREDBE

 

Član 1

Ovim poslovnikom uređuju se organizacija i rad Skupštine Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Skupština) i ostvarivanje prava i dužnosti odbornika, kao i druga pitanja od značaja za rad Skupštine.

Ako neko pitanje u vezi sa organizacijom i radom Skupštine nije uređeno ovim poslovnikom, Skupština to pitanje uređuje posebnim aktom.

Član 2

Rad Skupštine i njenih radnih tela je javan.

Javnost u radu može se isključiti kada je to zakonom, Statutom Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Statut) ili drugim aktom nadležnog organa određeno.

Član 3

Pečat Skupštine je okruglog oblika i sadrži grb Republike Srbije i tekst "Republika Srbija - Autonomna Pokrajina Vojvodina - Grad Novi Sad - Skupština Grada - Novi Sad" ispisan na srpskom jeziku ćiriličnim pismom i na mađarskom, slovačkom i rusinskom jeziku i pismu.

Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

II KONSTITUISANJE SKUPŠTINE

 

1. Prva sednica

Član 4

Prvu sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine prethodnog saziva, u roku od sedam dana od dana podnošenja izveštaja Gradske izborne komisije o sprovedenim izborima.

Do izbora predsednika Skupštine, prvu sednicu Skupštine otvara i njome rukovodi najstariji odbornik (predsedavajući) koji je prisutan na sednici i koji se prihvata te dužnosti, kome u radu pomažu dva najmlađa odbornika, koji su prisutni na sednici i koji se prihvate te dužnosti, i sekretar Skupštine prethodnog saziva.

Član 5

Na prvoj sednici Skupštine: potvrđuje se mandat odbornika, bira se predsednik i zamenik predsednika Skupštine, biraju se predsednik, zamenik predsednika i članovi Komisije za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja i postavlja se sekretar i zamenik sekretara Skupštine.

2. Potvrđivanje mandata

Član 6

Odbornici stiču prava i dužnosti odbornika Skupštine danom potvrđivanja mandata.

Potvrđivanje mandata odbornika vrši se na osnovu uverenja o izboru odbornika i izveštaja Gradske izborne komisije o sprovedenim izborima.

Danom potvrđivanja mandata većine odbornika prestaje mandat odbornika prethodnog saziva Skupštine.

Član 7

Na početku prve sednice Skupštine predsedavajući predlaže sastav komisije za potvrđivanje mandata odbornika (u daljem tekstu: Komisija).

U Komisiju se biraju tri člana, srazmerno broju mandata izbornih lista u Skupštini.

Komisija je izabrana ako za nju glasa većina prisutnih odbornika.

Komisijom predsedava najstariji član Komisije.

Komisija prestaje sa radom kad Skupština potvrdi mandate odbornika.

Član 8

Komisija utvrđuje da li su podaci iz uverenja o izboru odbornika istovetni sa podacima iz izveštaja Gradske izborne komisije i o tome podnosi Skupštini izveštaj.

Izveštaj Komisije sadrži:

1. predlog za potvrđivanje mandata svakog pojedinog odbornika, i

2. obrazloženi predlog da se odloži potvrđivanje mandata pojedinih odbornika.

Član 9

Na osnovu izveštaja Komisije, predsedavajući konstatuje da je Gradska izborna komisija podnela izveštaj o sprovedenim izborima i koja uverenja o izboru za odbornika su u saglasnosti sa tim izveštajem, čime je potvrđen mandat novoizabranim odbornicima.

Član 10

Kada Skupština odloži potvrđivanje mandata pojedinom odborniku, obavezaće Gradsku izbornu komisiju da izvrši proveru valjanosti uverenja o izboru odbornika i da o tome obavesti Skupštinu u roku od osam dana od dana prijema odluke.

O potvrđivanju mandata odbornika iz stava 1 ovog člana Skupština će odlučiti posle razmatranja obaveštenja Gradske izborne komisije.

Odbornik kome je odloženo potvrđivanje mandata ima pravo da prisustvuje sednicama Skupštine i učestvuje u radu bez prava odlučivanja.

3. Izbor predsednika i zamenika predsednika Skupštine

Član 11

Predsednik Skupštine bira se iz reda odbornika, na četiri godine, tajnim glasanjem.

Kandidata za predsednika Skupštine može da predloži najmanje deset odbornika.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Član 12

Predlog kandidata za predsednika Skupštine podnosi se predsedavajućem u pisanom obliku.

Predlog sadrži ime i prezime, kratku biografiju i stranačku pripadnost kandidata, ime i prezime predstavnika predlagača i obrazloženje.

Predsedavajući dostavlja odbornicima sve primljene predloge kandidata za predsednika Skupštine.

Predstavnik svake grupe predlagača ima pravo da i usmeno obrazloži predlog kandidata za predsednika Skupštine.

Član 13

Predloženi kandidati imaju pravo da se predstave i iznesu svoj program rada.

O predloženim kandidatima otvara se pretres.

Po zaključenju pretresa, predsedavajući utvrđuje listu kandidata za predsednika Skupštine, po azbučnom redu prezimena kandidata.

Član 14

Glasanjem za izbor predsednika Skupštine rukovodi predsedavajući, a pomažu mu dva najmlađa odbornika i sekretar Skupštine iz prethodnog saziva.

Član 15

Na osnovu utvrđene liste kandidata izrađuje se glasački listić.

Svi glasački listići su iste veličine, boje i oblika i overeni pečatom Skupštine.

Član 16

Predsedavajući objavljuje početak glasanja i poziva odbornike, prema spisku izabranih odbornika, da prime glasački listić.

Glasa se zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata.

Član 17

Predsedavajući konstatuje da je svim prisutnim odbornicima omogućeno da glasaju i zaključuje postupak glasanja.

Utvrđivanje rezultata glasanja sprovodi se na sednici sledećim redom:

1.

Utvrđuje se broj pripremljenih glasačkih listića;

2.

Utvrđuje se broj odbornika koji prisustvuju sednici;

3.

Utvrđuje se broj neupotrebljenih glasačkih listića koji se pečate u poseban koverat;

4.

Otvara se glasačka kutija i prebrojavanjem utvrđuje broj glasačkih listića u kutiji. Ako se utvrdi da je broj glasačkih listića u kutiji veći od broja odbornika koji su glasali, postupak se obustavlja i sprovodi se ponovno glasanje, a upotrebljeni glasački listići se pečate u poseban koverat;

5.

Ako se utvrdi da u glasačkoj kutiji ima jednak ili manji broj glasačkih listića od broja odbornika koji su glasali, nastavlja se postupak tako što se nevažeći glasački listići odvajaju i pečate u poseban koverat;

6.

Sa svakog važećeg glasačkog listića čita se ime kandidata koji je dobio glas, što se evidentira na posebnom obrascu;

7.

Utvrđuje se broj glasova koji je dobio svaki od predloženih kandidata.

Nevažećim glasačkim listićem smatra se: nepopunjeni glasački listić, glasački listić koji je popunjen tako da se ne može sa sigurnošću utvrditi za kog kandidata je odbornik glasao, kao i listić na kome je zaokružen veći broj kandidata od broja koji se bira.

Član 18

Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova od ukupnog broja odbornika.

Ako je predloženo više kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, izbor odnosno glasanje se ponavlja između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova.

Član 19

Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine nije izabran, ponavlja se postupak izbora, najduže u roku od 15 dana.

Postupak izbora se ponavlja i u slučaju kada je na listi bio jedan kandidat, a nije dobio potrebnu većinu, kao i u slučaju ako su na listi bila dva kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu.

Član 20

Posle izbora, predsednik Skupštine preuzima rukovođenje sednicom.

Ako izabrani predsednik Skupštine nije prisutan na konstitutivnoj sednici, predsedavajući odbornik nastaviće da rukovodi sednicom do izbora zamenika predsednika Skupštine.

Član 21

Predlaganje i izbor zamenika predsednika Skupštine sprovodi se po istom postupku koji je ovim poslovnikom predviđen za izbor predsednika Skupštine.

Član 22

Predlog za razrešenje predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine pre isteka vremena na koje su izabrani može da podnese najmanje jedna trećina odbornika.

Predlog iz stava 1 ovog člana mora biti obrazložen i u pisanoj formi.

Razrešenje predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine vrši se na način i po postupku predviđenim za njihov izbor.

4. Postavljenje sekretara i zamenika sekretara Skupštine

Član 23

Sekretara Skupštine, na predlog predsednika Skupštine, postavlja Skupština većinom glasova prisutnih odbornika.

Sekretar Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je postavljen, na predlog predsednika Skupštine.

Zamenik sekretara Skupštine postavlja se i razrešava na način i po postupku utvrđenom za sekretara Skupštine.

III IZBOR ČLANOVA GRADSKOG VEĆA

 

Član 24

Članove Gradskog veća, na predlog Gradonačelnika, bira Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

O svakom članu Gradskog veća Skupština se izjašnjava pojedinačno.

Ako predlog Gradonačelnika za izbor istog člana Gradskog veća bude dva puta odbijen, Skupština može da donese odluku o izboru člana Gradskog veća bez tog predloga, na predlog najmanje 10 odbornika.

Član 25

Član Gradskog veća može da se razreši pre isteka vremena na koje se bira, na osnovu obrazloženog predloga Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

IV PRAVA I DUŽNOSTI ODBORNIKA

 

Član 26

Odbornicima se izdaje legitimacija.

U legitimaciji se navodi pravo odbornika na ulazak i boravak u zgradi Skupštine, prisustvo i učešće na sednicama Skupštine i njenih stalnih i povremenih radnih tela i druga prava koja odbornik može da ostvari.

Sekretar Skupštine se stara o izdavanju legitimacije i o evidenciji izdatih legitimacija.

Član 27

Odbornik je dužan da pre početka sednice obavesti predsednika Skupštine o eventualnoj sprečenosti da prisustvuje sednici.

Predsednik Skupštine može da odobri odborniku odsustvo sa sednice, o čemu obaveštava Skupštinu.

Član 28

Odbornik ima pravo da traži obaveštenja i objašnjenja od predsednika Skupštine, predsednika stalnog radnog tela Skupštine, sekretara Skupštine i načelnika gradske uprave, o pitanjima iz okvira njihovih prava i dužnosti, a koja su mu potrebna za obavljanje funkcije odbornika.

Odbornik ima pravo da podnese ostavku u pisanoj formi predsedniku Skupštine. Predsednik ostavku odmah dostavlja svim odbornicima i Komisiji za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja.

U slučaju iz stava 2 ovog člana, Skupština na prvoj narednoj sednici utvrđuje, bez otvaranja pretresa, da je danom podnošenja ostavke odborniku prestao mandat.

Član 29

Služba Skupštine obezbeđuje, u okviru svog delokruga, uslove za obavljanje funkcije odbornika i na zahtev odbornika pruža stručnu pomoć u izradi predloga koje oni podnose Skupštini i radnim telima, pomaže odbornicima u obavljanju drugih poslova koje im poveri Skupština i radno telo, daje obaveštenja i stručna objašnjenja o pitanjima od značaja za vršenje funkcije odbornika i stara se o obezbeđenju tehničkih uslova za njihov rad.

1. Odborničko pitanje

Član 30

Odbornik ima pravo da postavi odborničko pitanje Gradonačelniku, članu Gradskog veća i načelniku gradske uprave, iz njihove nadležnosti.

Odborničko pitanje mora biti jasno formulisano, a postavlja se, po pravilu, u pisanom obliku, između dve sednice Skupštine, putem predsednika Skupštine, a izuzetno se može postaviti i usmeno na kraju sednice.

Član 31

Prilikom postavljanja pitanja u pisanom obliku, odbornik treba da se izjasni da li želi da se na pitanje odgovori usmeno ili pismeno, neposredno njemu van sednice ili na sednici Skupštine.

Na pitanje postavljeno na sednici odgovara se, ako je moguće, na istoj sednici, a ako to nije moguće u roku od 30 dana od dana dostavljanja pitanja.

Član 32

Odgovor mora biti kratak, jasan i direktan i, po pravilu, treba da sadrži predlog za rešenje problema na koje se pitanje odnosi.

Član 33

Povodom dobijenog odgovora, odbornik koji je postavio pitanje može da predloži da se o pitanju na koje se odgovor odnosi, vodi pretres. O tom predlogu odlučuje Skupština, bez pretresa.

Kada Skupština prihvati da se pretres o pitanju na koje se odnosi odgovor vodi, to pitanje se uvrštava u dnevni red jedne od narednih sednica kao poslednja tačka dnevnog reda.

2. Odborničke grupe

Član 34

Odbornici Skupštine imaju pravo da obrazuju odborničke grupe.

Odborničku grupu čine odbornici koji pripadaju istoj političkoj stranci, koaliciji ili drugoj političkoj organizaciji, koja ima najmanje tri odbornika.

Odborničku grupu mogu udruživanjem da obrazuju i odbornici koji pripadaju političkim strankama, koalicijama ili drugim političkim organizacijama koje imaju manje od tri odbornika, i odbornici koji su izabrani na predlog grupe građana.

Odbornička grupa se konstituiše tako što se predsedniku Skupštine podnosi spisak članova odborničke grupe, koji je potpisao svaki njen član. Na spisku se posebno navodi predsednik i zamenik predsednika odborničke grupe.

Odbornik može biti član samo jedne odborničke grupe.

O promeni sastava odborničke grupe njen predsednik obaveštava predsednika Skupštine i prilaže izjavu odbornika o promeni odborničke grupe.

O obrazovanju nove odborničke grupe i o promenama u postojećim odborničkim grupama obaveštavaju se odbornici na prvoj narednoj sednici Skupštine.

Član 35

Odbornička grupa zauzima zajedničke stavove o pitanjima koja razmatra Skupština, pokreće inicijativu za razmatranje pojedinih pitanja i predlaže donošenje opštih akata Skupštine.

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe odborničkih grupa obavlja Služba Skupštine.

V RADNA TELA SKUPŠTINE

 

1. Opšte odredbe

Član 36

Za razmatranje i rešavanje pojedinih pitanja iz nadležnosti Skupštine i obavljanje drugih poslova u skladu sa Statutom i ovim poslovnikom, obrazuju se saveti i komisije kao stalna radna tela Skupštine (u daljem tekstu: radna tela).

Članovi radnih tela biraju se za vreme na koje je izabrana Skupština.

Skupština, po potrebi, osniva povremene komisije, radne grupe odbornika i druga povremena radna tela, radi razmatranja određenih pitanja i izvršavanja posebnih zadataka iz nadležnosti Skupštine.

Povremena radna tela Skupština osniva aktom kojim se određuje: zadatak, sastav i broj članova, vreme na koje se obrazuje ili rok za završetak zadatka radnog tela.

Aktom o osnivanju uređuje se i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za to radno telo.

Predsednik povremenog radnog tela može biti biran iz sastava odbornika i građana.

Član 37

Radno telo ima predsednika, zamenika predsednika i određen broj članova.

Saveti imaju po devet članova.

Komisije imaju po sedam članova, ukoliko ovim poslovnikom nije drugačije utvrđeno.

Ukupan broj članova radnog tela koja nisu obrazovana Statutom, utvrđuje se aktom o osnivanju radnog tela.

Član 38

Predlog liste kandidata za predsednika, zamenika predsednika i članove radnih tela podnosi Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja.

Predlog liste kandidata za predsednika, zamenika predsednika i članove Komisije za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja može da podnese predsednik Skupštine, odbornička grupa ili najmanje pet odbornika ili jedan odbornik koga podrže još četiri odbornika.

Pojedini odbornik može da bude član najviše dva radna tela.

O predlogu liste kandidata glasa se javno.

Član 39

Predsedniku, zameniku predsednika i članovima radnih tela koji su izabrani iz reda odbornika prestaje funkcija i pre isteka vremena na koje su izabrani ako im prestane mandat.

Predsednik, zamenik predsednika i članovi radnog tela mogu da budu razrešeni i pre isteka vremena na koje su birani, na način i po postupku za njihov izbor.

Član 40

Sednicu radnog tela saziva predsednik radnog tela po sopstvenoj inicijativi ili na inicijativu najmanje jedne trećine članova radnog tela ili odborničke grupe, a dužan je da sazove sednicu ako to traži predsednik Skupštine.

Kada predsednik radnog tela ne sazove sednicu u roku od pet dana od dana podnošenja inicijative odnosno zahteva iz stava 1 ovog člana, sednicu radnog tela saziva zamenik predsednika radnog tela ili predsednik Skupštine.

Saziv za sednicu radnog tela dostavlja se članovima najkasnije tri dana pre dana održavanja sednice. Izuzetno, ovaj rok može da bude i kraći.

Radno telo radi u sednici kojoj prisustvuje većina članova radnog tela, a odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

Član 41

Sednice radnih tela koje se sazivaju radi razmatranja pitanja iz nadležnosti Skupštine, održavaju se, po pravilu, najkasnije dva dana pre održavanja sednice Skupštine, a mogu se održati i u kraćem roku, odnosno i na dan održavanja sednice Skupštine.

Član 42

Sednici radnog tela obavezno prisustvuje predstavnik predlagača akta koji se na sednici razmatra.

U radu radnog tela, po pozivu, mogu učestvovati stručni i naučni radnici, bez prava odlučivanja.

Sednici radnog tela može prisustvovati i učestvovati u radu, bez prava odlučivanja, i odbornik koji nije član tog radnog tela.

U izvršavanju poslova iz svog delokruga, predsednik radnog tela može da traži od gradskih uprava podatke i informacije od značaja za rad radnog tela.

Član 43

Nakon završetka pretresa radno telo podnosi Skupštini izveštaj koji sadrži mišljenje i predloge radnog tela, i određuje izvestioca koji na sednici Skupštine obrazlaže podneti izveštaj.

Na zahtev pojedinog člana radnog tela, njegovo izdvojeno mišljenje izneće se pred Skupštinu uporedo sa izveštajem radnog tela i on ima pravo da ga obrazloži pre otvaranja pretresa o tom pitanju na sednici Skupštine.

Član 44

Na sednici radnog tela vodi se zapisnik.

U zapisnik se unose naročito: imena prisutnih, predlozi podneti u pisanom obliku, stavovi radnog tela, svako izdvojeno mišljenje, kao i izvestioci koje je odredilo radno telo.

2. Saveti i komisije

Član 45

Radna tela Skupštine su:

  1. Savet za budžet i finansije,

  2. Savet za komunalne delatnosti,

  3. Savet za urbanizam, poslovni prostor i stambena pitanja,

  4. Savet za zaštitu životne sredine,

  5. Savet za zdravstvenu zaštitu, socijalnu zaštitu i društvenu brigu o deci i omladini,

  6. Savet za kulturu,

  7. Savet za obrazovanje i sport,

  8. Savet za statutarna pitanja i lokalnu samoupravu,

  9. Savet za javni red i mir i bezbednost,

10. Komisija za propise,

11. Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja,

12. Komisija za obeležavanje praznika, dodelu priznanja i međugradsku saradnju u zemlji i inostranstvu,

13. Komisija za nazive delova naseljenih mesta i javnih službi,

14. Komisija za javno obaveštavanje,

15. Komisija za predstavke i predloge,

16. Komisija za odnose sa verskim zajednicama,

17. Komisija za stambene poslove.

1) Savet za budžet i finansije

Član 46

Savet za budžet i finansije razmatra predloge odluka i drugih opštih akata koji se odnose na finansiranje poslova Grada, takse, naknade i druge lokalne javne prihode, budžet i završni račun o izvršenju budžeta Grada, zajmove Grada, zaduživanje i imovinu Grada, predloge odluka o osnivanju fondova i predloge finansijskih programa o obezbeđivanju sredstava za finansiranje javnih rashoda, kao i druga pitanja iz oblasti imovinsko-pravnih odnosa i finansija Grada.

2) Savet za komunalne delatnosti

Član 47

Savet za komunalne delatnosti razmatra predloge odluka i drugih opštih akata iz oblasti komunalnih delatnosti, pitanja koja se odnose na izgradnju, održavanje i korišćenje komunalnih objekata, snabdevanje građana vodom i drugom energijom, komunalni red, održavanje čistoće i zelenila, zauzeća javnih površina, postavljanje manjih montažnih objekata, pitanja uređivanja i korišćenja građevinskog zemljišta. Razmatra predloge odluka i drugih opštih akata iz oblasti saobraćaja i puteva, kao i sva pitanja koja se odnose na gradski i mirujući saobraćaj, izgradnju i održavanje ulica i trgova, lokalnih puteva, seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva u naseljima. Prati rad i ostvarivanje delatnosti javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća u komunalnoj oblasti i oblasti saobraćaja i puteva i drugih javnih službi u ovim oblastima čiji je osnivač Grad, kao i razvoj opšteg informacionog sistema Grada.

3) Savet za urbanizam, poslovni prostor i stambena pitanja

Član 48

Savet za urbanizam, poslovni prostor i stambena pitanja razmatra predloge odluka, drugih opštih akata i druga pitanja iz oblasti: urbanizma, poslovnog prostora, stambenih odnosa i prati i usmerava rad javnih preduzeća u oblasti urbanizma i poslovnog prostora i u stambenoj oblasti, prati izgradnju, održavanje i korišćenje poslovnog prostora i stambenih zgrada i obavlja i druge poslove iz ove oblasti.

4) Savet za zaštitu životne sredine

Član 49

Savet za zaštitu životne sredine razmatra pitanja vezana za zaštitu životne sredine, prirode i prirodnih dobara, zaštitu od buke i vazduha od zagađenja, razmatra mogućnosti razvoja ekološke svesti i podizanja nivoa kvaliteta života stanovništva; prati aktivnosti na sprečavanju nastajanja i otklanjanju štetnih posledica koje ugrožavaju životnu sredinu i prati realizaciju srednjoročnih i kratkoročnih programa Grada u oblasti zaštite životne sredine.

5) Savet za zdravstvenu zaštitu, socijalnu zaštitu i društvenu brigu o deci i omladini

Član 50

Savet za zdravstvenu zaštitu, socijalnu zaštitu i društvenu brigu o deci i omladini razmatra predloge odluka i drugih opštih akata, kao i sva druga pitanja iz ovih oblasti.

Savet razmatra pitanja koja se odnose i na zadovoljavanje potreba i ostvarivanje prava boraca, invalida i članova njihovih porodica, kao i sva druga pitanja iz ove oblasti.

6) Savet za kulturu

Član 51

Savet za kulturu razmatra predloge odluka i drugih opštih akata u oblasti kulture, javnih spomenika i zaštite kulturnih dobara, razmatra inicijative i predloge za realizaciju programa iz oblasti kulture, razmatra zahteve i predlaže lokacije za podizanje javnih spomenika na teritoriji Grada, prati delatnost zaštite kulturnih dobara i stara se o unapređenju ove delatnosti, razmatra i daje mišljenja o planovima i programima rada organizacija koje se bave zaštitom spomenika kulture u Gradu i predlaže njihovo usklađivanje. Predlaže Skupštini i organizacijama koje se bave zaštitom spomenika kulture, mere za ostvarivanje zaštite, prezentacije i korišćenja kulturnih dobara, daje mišljenje o predlozima za prihvatanje legata, vrši povremeni nadzor nad čuvanjem i održavanjem umetničko-istorijskih dela i spomenika, i razmatra druga pitanja iz ovih oblasti.

7) Savet za obrazovanje i sport

Član 52

Savet za obrazovanje i sport razmatra pitanja u vezi sa izgradnjom, rekonstrukcijom, investicionim i tekućim održavanjem osnovnih i srednjih škola, i druga pitanja iz oblasti obrazovanja koja su u nadležnosti Grada.

U oblasti sporta Savet razmatra pitanja koja se odnose na izgradnju, održavanje i korišćenje sportskih objekata, razmatra predloge odluka o organizovanju i održavanju sportskih takmičenja i manifestacija od značaja za Grad, kao i druga pitanja iz ove oblasti.

8) Savet za statutarna pitanja i lokalnu samoupravu

Član 53

Savet za statutarna pitanja i lokalnu samoupravu razmatra ostvarivanje sistema lokalne samouprave u Gradu, pitanja vezana za organizaciju i rad organa Grada, ostvarivanje poslova državne uprave koje Republika poveri Gradu, način obrazovanja, organizaciju i način obavljanja poslova u gradskim opštinama, mesnim zajednicama i drugim oblicima mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.), kao i druga pitanja iz oblasti lokalne samouprave i uprave.

Savet razmatra inicijative i predlaže gradskim opštinama obrazovanje, ukidanje ili promenu područja mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave.

9) Savet za javni red i mir i bezbednost

Član 54

Savet za javni red i mir i bezbednost prati stanje u ovim oblastima na teritoriji Grada Novog Sada, kao i u oblasti protivpožarne zaštite, prati primenu propisa Skupštine kojima su sankcionisane prekršajne radnje i predlaže Skupštini njihovo donošenje, odnosno izmenu, razmatra pitanja koja se odnose na obim i strukturu učinjenih prekršajnih i drugih krivičnih dela kojima se ugrožava javni red i mir i bezbednost, i u tom cilju ostvaruje saradnju sa odgovarajućim ministarstvima Republike Srbije, odnosno njihovim organizacionim jedinicama na teritoriji Grada.

10) Komisija za propise

Član 55

Komisija za propise razmatra usklađenost predloga odluka i drugih opštih akata koje usvaja Skupština, sa Ustavom, zakonom, Statutom i drugim propisima, i daje svoje predloge i mišljenja Skupštini.

Komisija razmatra opšta akta javnih preduzeća i službi, na koja daje saglasnost Skupština.

Komisija daje odgovor Ustavnom sudu na predlog, inicijativu i rešenje o pokretanju postupka za ocenu ustavnosti, odnosno zakonitosti odluka i drugih opštih akata koje je donela Skupština.

Ako Komisija prilikom razmatranja zahteva oceni da ima osnova za izmenu ili dopunu odluke ili drugog opšteg akta, na koje se zahtev Ustavnog suda odnosi, ili da je prestala potreba za primenom te odluke, predložiće Skupštini da zaključi da se pristupi izmeni, odnosno dopuni odluke ili donošenju nove odluke ili drugog opšteg akta, i dostaviće svoj predlog predsedniku Skupštine.

Komisija utvrđuje prečišćene tekstove odluka i drugih propisa Skupštine.

11) Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja

Član 56

Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja predlaže izbor, imenovanje, odnosno razrešenje lica koje bira ili imenuje Skupština, predlaže sastav radnih tela, predlaže imenovanje i razrešenje predsednika i članova upravnih i nadzornih odbora i postavljenje i razrešenje direktora ustanova čiji je osnivač, predlaže postavljenje i razrešenje direktora, imenovanje i razrešenje predsednika i članova upravnih i nadzornih odbora u javnim komunalnim i drugim javnim preduzećima čiji je osnivač, i obavlja druge poslove u oblasti kadrovske politike Grada, učestvuje u pripremanju i podnosi predloge propisa o naknadama i drugim primanjima odbornika u Skupštini i izabranih, imenovanih i postavljenih lica u Skupštini, Gradskom veću i Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika, sprovodi te propise i priprema predloge za obezbeđivanje sredstava u budžetu Grada, donosi pojedinačna akta o naknadama, platama i drugim primanjima odbornika, izabranih, imenovanih i postavljenih lica u Skupštini, Gradskom veću i Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika, i određuje im druga primanja i obavlja druge poslove u vezi sa ostvarivanjem statusnih pitanja izabranih, imenovanih i postavljenih lica.

Nakon konstituisanja Skupštine, Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja razmatra razloge prestanka mandata pojedinih odbornika i o tome podnosi Skupštini izveštaj sa predlogom da Skupština konstatuje prestanak mandata odbornika pre isteka vremena na koje je izabran i dodeli i potvrdi mandat novom odborniku, u skladu sa zakonom.

Razmatra i druga pitanja u vezi sa mandatno-imunitetnim pravima odbornika.

12) Komisija za obeležavanje praznika, dodelu priznanja i međugradsku saradnju u zemlji i inostranstvu

Član 57

Komisija za obeležavanje praznika, dodelu priznanja i međugradsku saradnju u zemlji i inostranstvu inicira i koordinira aktivnosti za obeležavanje državnih praznika, jubileja i drugih značajnih događaja iz prošlosti Novog Sada, podnosi predloge odluka Skupštini za dodelu priznanja, u skladu sa postupkom utvrđenim odlukama Skupštine i predlaže proglašenje istaknutih ličnosti za počasne građane Novog Sada.

Komisija za obeležavanje praznika, dodelu priznanja i međugradsku saradnju u zemlji i inostranstvu podnosi predloge Skupštini za uspostavljanje, održavanje i dalje razvijanje odnosa i veza Novog Sada sa drugim gradovima u zemlji i inostranstvu, i organizuje i prati sprovođenje zaključaka Skupštine u ovoj oblasti.

13) Komisija za nazive delova naseljenih mesta i javnih službi

Član 58

Komisija za nazive delova naseljenih mesta i javnih službi razmatra i utvrđuje predloge za davanje naziva ulicama, trgovima, gradskim četvrtima i drugim delovima Grada, i predlaže davanje saglasnosti za unošenje imena Novog Sada u firme preduzeća, odnosno u nazive ustanova i drugih pravnih lica.

14) Komisija za javno obaveštavanje

Član 59

Komisija za javno obaveštavanje prati i razmatra ostvarivanje obaveštavanja građana o pitanjima od značaja za njihov život i rad, prati i razmatra ostvarivanja javnosti rada Skupštine i njenih radnih tela i način obaveštavanja javnosti o njihovom radu.

15) Komisija za predstavke i predloge

Član 60

Komisija za predstavke i predloge razmatra predstavke i predloge građana upućene ili ustupljene Skupštini, i predlaže Skupštini i nadležnim organima mere za rešavanje pitanja sadržanih u njima.

16) Komisija za odnose sa verskim zajednicama

Član 61

Komisija za odnose sa verskim zajednicama obavlja poslove koji se odnose na ostvarivanje odnosa i saradnje Grada sa verskim zajednicama, pomaže im u rešavanju problema sa kojima se susreću, u skladu sa zakonom, i stara se o stvaranju i očuvanju dobrih međukonfesionalnih odnosa međusobnog uvažavanja i verskih i nacionalnih tolerancija, daje mišljenja i predloge Skupštini Grada koji se odnose na verske zajednice i obavlja druge poslove iz ove oblasti koje joj poveri Skupština.

Komisija ima 13 članova.

17) Komisija za stambene poslove

Član 62

Komisija za stambene poslove odlučuje o zadovoljavanju stambenih potreba lica iz člana 3 stav 2 Odluke o raspolaganju sredstvima stambenog fonda Grada i rešavanju stambenih potreba, na predlog ovlašćenih predlagača, kao i o drugim pitanjima koja proizilaze iz ovlašćenja nosioca prava raspolaganja na stanovima, u skladu sa zakonom i navedenom odlukom Skupštine.

VI SEDNICA SKUPŠTINE

 

1. Sazivanje sednice

Član 63

Sednice Skupštine održavaju se prema potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Sednice Skupštine sazivaju se pismenim putem.

Poziv za sednicu sadrži mesto i vreme održavanja sednice.

Poziv za sednicu dostavlja se odbornicima najkasnije sedam dana pre dana održavanja sednice. Kada postoje opravdani razlozi, koji moraju biti obrazloženi, ovaj rok može biti i kraći.

Član 64

Sednice Skupštine saziva predsednik Skupštine.

Ako predsednik Skupštine, na zahtev najmanje jedne trećine odbornika ili Gradonačelnika, ne sazove sednicu u roku od deset dana, sednicu može da sazove jedna trećina odbornika ili Gradonačelnik.

Na sednici Skupštine iz stava 2 ovog člana mogu da se razmatraju samo pitanja koja su bila povod za sazivanje ove sednice.

Član 65

Uz poziv za sednicu odbornicima se dostavlja predlog dnevnog reda, materijal koji se odnosi na predlog dnevnog reda, druga dokumentacija i zapisnik sa prethodne sednice.

2. Dnevni red i vođenje sednice

Član 66

Dnevni red sednice predlaže predsednik Skupštine na osnovu izveštaja sekretara Skupštine o pristiglim materijalima.

Sa predlogom dnevnog reda upoznaju se predsednici odborničkih grupa pre sazivanja sednice Skupštine.

U predlog dnevnog reda sednice Skupštine može da se uvrsti predlog akta koji je pripremljen u skladu sa Statutom i ovim poslovnikom i dostavljen odbornicima.

U predlogu dnevnog reda se posebno grupišu tačke o kojima se, s obzirom na njihov karakter i značaj, obavezno sprovodi procedura po ovom poslovniku, i tačke o kojima se raspravlja i sprovodi posebno glasanje, samo ako to zahteva odbornik (skraćeni postupak).

3. Tok sednice

Član 67

Sednicom rukovodi predsednik Skupštine koga u slučaju odsutnosti zamenjuje zamenik predsednika.

Član 68

Pošto otvori sednicu, pre utvrđivanja dnevnog reda predsednik, na osnovu izveštaja sekretara Skupštine, utvrđuje da li sednici prisustvuje dovoljan broj odbornika za punovažno odlučivanje.

Ako se utvrdi da sednici nije prisutna potrebna većina odbornika za punovažno odlučivanje, predsednik odlaže sednicu za odgovarajući dan i sat. O odlaganju sednice pismeno se obaveštavaju odbornici koji su odsutni. Sednica će se prekinuti i odložiti i u slučaju kada se u toku njenog trajanja utvrdi da nije prisutna potrebna većina odbornika.

Ako predsednik na početku ili u toku sednice oceni da sednici ne prisustvuje dovoljan broj odbornika, odrediće prebrojavanje odbornika prozivanjem ili dizanjem ruku. Prozivka i prebrojavanje izvršiće se i kada to zatraži neki od odbornika. Prozivanje na sednici vrši sekretar Skupštine.

Član 69

U toku sednice odbornik obaveštava predsednika Skupštine o napuštanju sale u kojoj se sednica održava.

Član 70

Pošto je utvrđeno postojanje kvoruma, a pre prelaska na dnevni red usvaja se zapisnik sa prethodne sednice. O primedbama na zapisnik Skupština odlučuje bez pretresa.

Odbornik može da traži da se pročita deo prepisa magnetofonskog snimka koji se odnosi na deo zapisnika koji osporava.

Član 71

Dnevni red sednice utvrđuje Skupština.

Odbornik, odbornička grupa, radno telo i Gradonačelnik mogu da predlažu izmene i dopune predloženog dnevnog reda. Predlozi se dostavljaju predsedniku Skupštine, putem službe Skupštine, u pisanoj formi, najkasnije do početka sednice.

Ako je predlagač grupa odbornika, u predlogu mora da se naznači jedan predstavnik predlagača. Ako to nije učinjeno, smatra se da je predstavnik predlagača prvi potpisani odbornik.

Pri utvrđivanju dnevnog reda Skupština odlučuje o predlozima sledećim redom:

- za hitan postupak,

- da se pojedine tačke povuku iz dnevnog reda,

- da se dnevni red proširi,

- za spajanje rasprave,

- za promenu redosleda pojedinih tačaka.

Član 72

O predloženim izmenama i dopunama dnevnog reda obavlja se pretres u kome mogu da učestvuju samo:

- predlagač promene dnevnog reda, odnosno ovlašćeni predstavnik grupe predlagača,

- predlagač akta na koji se promena odnosi.

Učešće u pretresu može da traje najduže pet minuta.

Član 73

Pre odlučivanja o dnevnom redu u celini, Skupština odlučuje posebno o svakom predlogu za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda.

Nove tačke koje su unete u dnevni red na osnovu predloga za dopunu dnevnog reda, predloga za spajanje rasprave ili predloga za hitan postupak, uvršćuju se u dnevni red po redosledu predlaganja, osim ako je predlagač predložio drugi redosled razmatranja, o čemu se Skupština izjašnjava bez pretresa.

O dnevnom redu u celini, Skupština odlučuje bez pretresa.

Član 74

Svaki odbornik ima pravo da govori na sednici Skupštine.

U radu Skupštine mogu da učestvuju Gradonačelnik, član Gradskog veća, sekretar Skupštine i načelnik gradske uprave.

Kada se razmatraju pitanja iz delokruga rada radnih tela, pravo da govore imaju i članovi radnih tela koji nisu odbornici.

Skupština može da odluči da po određenim pitanjima sasluša Glavnog arhitektu Grada, Gradskog menadžera, predstavnike pojedinih preduzeća, ustanova i drugih oblika organizovanja, kao i pojedine građane.

Član 75

Na sednici Skupštine može da se govori tek pošto se dobije reč, i to po redosledu javljanja.

Član 76

Predlagač, odnosno predstavnik i poverenik predlagača, predstavnik radnog tela i sekretar Skupštine, mogu dobiti reč čim je zatraže da bi objasnili, izmenili ili dopunili predlog, ili pružili neophodna proceduralna objašnjenja u vezi sa primenom Poslovnika Skupštine.

Odborniku koji želi da govori o povredi Poslovnika Skupštine, predsednik Skupštine daje reč čim je on zatraži.

Odbornik je dužan da ukaže na odredbu Poslovnika Skupštine koja je po njegovom mišljenju povređena. Predsednik Skupštine je dužan, posle izlaganja odbornika, da da objašnjenje o povredi Poslovnika. Ako odbornik ne bude zadovoljan objašnjenjem, Skupština o postojanju povrede Poslovnika odlučuje bez pretresa.

Član 77

Ako se odbornik u svom izlaganju na sednici Skupštine uvredljivo izrazi o drugom odborniku ili pogrešno protumači njegovo izlaganje, odbornik na koga se izlaganje odnosi ima pravo da odmah zatraži reč - repliku.

Pravo na repliku odobrava predsednik Skupštine.

Ako predsednik Skupštine ne dozvoli traženu repliku, odbornik koji je zatražio repliku može da zahteva da se o tome izjasni Skupština.

Replika ne može da traje duže od tri minuta.

Član 78

Kada predsednik Skupštine oceni da će pretres pojedinih pitanja duže da traje ili kada je prijavljen veći broj govornika, može da predloži da se ograniči trajanje govora, tako da svaki učesnik u raspravi o istom pitanju govori samo jedanput, u trajanju od pet minuta.

Ograničenje govora može da predloži i svaki odbornik.

Kada je trajanje govora ograničeno, predsednik Skupštine će u slučaju prekoračenja određenog vremena opomenuti govornika da je vreme proteklo, a ako ovaj u toku narednog minuta ne završi govor, oduzeće mu reč.

Član 79

Govornik može da dobije reč po drugi put tek pošto se iscrpi lista govornika koji govore prvi put, i samo ako pitanje koje je na dnevnom redu, po oceni predsednika Skupštine, nije dovoljno raspravljeno.

Predsednik odborničke grupe koji želi da iznese stav te grupe o pitanju koje je na dnevnom redu, ima pravo da dobije reč preko reda, s tim što ne može da govori duže od vremena određenog za izlaganje, ako je to vreme ograničeno, odnosno više od dva puta o istom pitanju.

Član 80

Govornik može da govori samo o pitanju koje je na dnevnom redu.

Ako se govornik udalji od tačke dnevnog reda, predsednik Skupštine će ga opomenuti i pozvati da se drži dnevnog reda. Ako se govornik i posle drugog poziva ne bude držao dnevnog reda, predsednik Skupštine će mu oduzeti reč.

Govornika može da prekine ili opomene na red samo predsednik Skupštine.

Nije dozvoljeno ometanje govornika dobacivanjem i komentarisanjem njegovog izlaganja.

Predsednik Skupštine je dužan da se brine da govornik ne bude ometan u svom izlaganju.

Član 81

Pre ili posle pretresa o određenim tačkama dnevnog reda, Skupština može da odluči da se ta pitanja skinu sa dnevnog reda ili da se upute predlagaču na dalje proučavanje.

Član 82

Predsednik Skupštine zaključuje pretres kada su svi prijavljeni govornici učestvovali u pretresu.

4. Odlučivanje

Član 83

Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika.

Izuzetno, kada se odlučuje o donošenju Statuta i programu razvoja Grada i drugim pitanjima za koje je Statutom predviđena posebna većina, Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 84

Skupština odlučuje javnim glasanjem, ukoliko ovim poslovnikom ili Statutom nije određeno da se glasa tajno.

Javno se glasa dizanjem ruku ili pojedinačnim izjašnjavanjem odbornika.

Odbornici se pojedinačno izjašnjavaju ako to odredi predsednik Skupštine, kada smatra da je to potrebno da bi se tačno utvrdio rezultat glasanja, ili ako to zatraži jedan odbornik, čiji zahtev podrži najmanje četiri odbornika.

Odbornik glasa tako što se izjašnjava za predlog ili protiv predloga.

Odbornik se može uzdržati od glasanja.

Član 85

Skupština može da odluči da glasanje bude tajno.

Tajnim glasanjem rukovodi predsednik Skupštine kome pomaže sekretar Skupštine i najmanje dva odbornika izabrana na sednici.

Tajno se glasa na glasačkim listićima iste boje i veličine koji su overeni pečatom Skupštine.

Glasa se tako što odbornici zaokružuju na glasačkom listiću reč "za" ili "protiv".

Glasačke listiće odbornici spuštaju u glasačku kutiju po prozivci.

Član 86

Rezultati glasanja se utvrđuju tako što predsednik Skupštine čita šta je na listiću zaokruženo, na osnovu čega sekretar Skupštine beleži sadržinu listića.

Nevažećim glasačkim listićem smatra se nepopunjeni glasački listić i glasački listić iz koga se ne može sa sigurnošću utvrditi za koji je predlog odbornik glasao.

5. Održavanje reda na sednici

Član 87

O redu na sednici Skupštine stara se predsednik Skupštine.

Za povredu reda mogu da se izreknu mere: opomena, oduzimanje reči i udaljavanje sa sednice.

Opomenu i oduzimanje reči izriče predsednik Skupštine.

Udaljavanje sa sednice izriče Skupština bez rasprave, na predlog predsednika ili pet odbornika.

Član 88

Opomena se izriče odborniku:

- koji je prišao govornici bez dozvole predsednika Skupštine,

- koji govori pre nego što je zatražio i dobio reč,

- koji i pored upozorenja predsednika Skupštine govori o pitanju koje nije na dnevnom redu,

- ako prekida govornika u izlaganju ili dobacuje, odnosno ometa govornika ili na drugi način ometa slobodu govora,

- ako iznosi činjenice i ocene koje se odnose na privatni život drugih lica,

- ako upotrebljava psovke i uvredljive izraze, i

- ako drugim postupcima narušava red na sednici ili postupa protivno odredbama ovog poslovnika.

Član 89

Mera oduzimanja reči izriče se odborniku koji svojim govorom narušava red na sednici ili se ne pridržava odredbi ovog poslovnika, a već je na toj sednici opomenut na pridržavanje reda i odredbi ovog poslovnika.

Izrečena mera oduzimanja reči unosi se u zapisnik.

Član 90

Mera udaljavanja sa sednice izriče se odborniku koji i posle izrečene mere opomene, odnosno mere oduzimanja reči ometa ili sprečava rad na sednici ili na sednici vređa Skupštinu, odbornike i ostala lica koja učestvuju u radu Skupštine, ili upotrebljava izraze koji nisu u skladu sa dostojanstvom Skupštine.

Odbornik može biti udaljen samo sa sednice na kojoj je narušavao red.

Mera udaljavanja sa sednice unosi se u zapisnik.

Odbornik kome je izrečena mera udaljavanja sa sednice dužan je da se odmah udalji iz sale u kojoj se održava sednica.

Ako odbornik odbije da se udalji iz sale, predsednik Skupštine će naložiti službi ovlašćenoj za održavanje reda u zgradi Skupštine, da tog odbornika udalji iz sale u kojoj se održava sednica.

Ako predsednik Skupštine redovnim merama ne može da održi red na sednici, odrediće pauzu u trajanju potrebnom da se uspostavi red.

Član 91

Mera koju je izrekao predsednik Skupštine primenjuje se dok traje pretres o tački dnevnog reda u toku koje je izrečena, a mera koju izrekne Skupština primenjuje se za sednicu na kojoj je izrečena.

Član 92

Predsednik Skupštine može da naredi da se svaki građanin koji narušava red na sednici udalji iz sale u kojoj se održava sednica.

Ako je red teže narušen, predsednik Skupštine može da naredi da se svi građani udalje iz sale u kojoj se održava sednica.

Ako predsednik Skupštine redovnim merama ne može da održi red, odrediće prekid sednice.

Član 93

Odredbe o održavanju reda na sednici primenjuju se i na sve druge učesnike u radu sednice Skupštine, a shodno se primenjuju i na sednicama radnih tela Skupštine.

6. Javnost rada Skupštine

Član 94

Predstavnici sredstava javnog informisanja imaju pravo da prisustvuju sednicama Skupštine i njenih radnih tela radi obaveštavanja javnosti o njihovom radu.

Član 95

Sednicama Skupštine mogu da prisustvuju građani u broju koji neće ometati rad sednice, o čemu odlučuje predsednik Skupštine na predlog sekretara Skupštine.

Član 96

Skupština i njena radna tela, u slučaju razmatranja određenih pitanja, izuzetno mogu ograničiti ili isključiti javnost iz svog rada.

Član 97

Predstavnicima sredstava javnog informisanja stavljaju se na raspolaganje predlozi odluka, drugih propisa i opštih akata, kao i informativni i dokumentacioni materijali o pitanjima iz rada Skupštine i njenih radnih tela.

Radi stvaranja uslova za rad, predstavnicima sredstava javnog informisanja obezbeđuju se potrebni uslovi za praćenje rada na sednicama Skupštine i njenih radnih tela.

Član 98

Radio i televizijske stanice mogu da prenose tok sednice Skupštine ukoliko Skupština drugačije ne odluči, u skladu sa članom 2 ovog poslovnika.

Član 99

Skupština može da izda službeno saopštenje za sredstva javnog informisanja. Tekst službenog saopštenja sastavlja nadležna služba Skupštine.

Konferenciju za štampu, u vezi sa pitanjima koja razmatra Skupština, može da održi predsednik Skupštine, zamenik predsednika Skupštine, a predsednik radnog tela Skupštine o pitanjima iz nadležnosti radnog tela.

7. Odlaganje, prekidanje i zaključivanje sednice

Član 100

Predsednik Skupštine prekida sednicu kada utvrdi nedostatak kvoruma na sednici, dok se kvorum ne obezbedi.

Predsednik Skupštine može da odredi pauzu u radu Skupštine da bi se izvršile potrebne konsultacije ili pribavila mišljenja potrebna za sprovođenje rasprave i zaključivanje.

Predsednik Skupštine prekida sednicu i u drugim slučajevima ako to Skupština zaključi.

Član 101

Ako se u toku sednice konstatuje da ne postoji kvorum, predsednik Skupštine prekida sednicu i određuje kada će se sednica nastaviti, o čemu se pismeno obaveštavaju samo odsutni odbornici.

Član 102

Kada zbog obimnosti dnevnog reda ili drugih razloga ne može da se završi rad po svim tačkama dnevnog reda, Skupština može da odluči da se sednica prekine i da se zakaže nastavak za određeni dan i čas, o čemu se pismeno obaveštavaju samo odsutni odbornici.

Član 103

Po završetku rada po svim tačkama dnevnog reda predsednik Skupštine zaključuje sednicu.

8. Zapisnik o radu sednice

Član 104

O radu na sednici Skupštine vodi se zapisnik.

Zapisnik obavezno sadrži: vreme i mesto održavanja sednice, imena prisutnih i imena opravdano i neopravdano odsutnih odbornika, ime predsednika, odnosno zamenika predsednika koji rukovodi sednicom, utvrđeni dnevni red, tok sednice sa naznakom učesnika u raspravi o svakoj tački dnevnog reda, bitne delove izlaganja odbornika koji je na sednici izdvojio mišljenje i zahtevao da se to unese u zapisnik, rezultat glasanja za svaku tačku dnevnog reda i naziv odluka i zaključaka koji su doneti.

Član 105

O sačinjavanju zapisnika stara se sekretar Skupštine.

Usvojeni zapisnik potpisuju predsednik Skupštine i sekretar Skupštine.

Originali zapisnika čuvaju se u dokumentaciji Skupštine, a prepis zapisnika dostavlja se odbornicima uz poziv za narednu sednicu.

Član 106

Tok sednice Skupštine snima se na magnetofonskoj traci.

Svaki odbornik ima pravo da pregleda prepis magnetofonskog snimka čim bude sačinjen i da u tekstu svog izlaganja učini redakcijske izmene, ne menjajući njegov sadržaj.

Prepis magnetofonskog snimka koristi se, po pravilu, za rad gradskih uprava i službi, a za druge potrebe samo ako je odbornik sa tim saglasan i ukoliko je autorizovao deo prepisa magnetofonskog snimka koji sadrži njegovo izlaganje.

Prepis magnetofonskog snimka prilaže se uz original usvojenog zapisnika.

VII POSTUPCI U SKUPŠTINI

 

1. Akta Skupštine

Član 107

Skupština donosi odluku, program, poslovnik, rešenje, zaključak, deklaraciju, preporuku i daje autentično tumačenje akata koje donosi.

Radna tela donose rešenja i zaključke.

Član 108

Akta Skupštine izrađuju se odmah posle sednice, u skladu sa originalom zapisnika o radu na sednici na kojoj su doneta.

Akta Skupštine potpisuje predsednik Skupštine, a akta radnog tela Skupštine predsednik radnog tela.

Odluke i druga opšta akta Skupštine, kao i druga akta za koja Skupština odluči, objavljuju se u "Službenom listu Grada Novog Sada".

O čuvanju i objavljivanju akata Skupštine stara se sekretar Skupštine.

2. Postupak za donošenje opštih akata

Član 109

Pravo predlaganja odluka i drugih opštih akata imaju Gradonačelnik, radno telo, savet gradske opštine, Gradsko veće (budžet), odbornička grupa, odbornik i građani putem građanske inicijative, u skladu sa zakonom i Statutom.

Predlog opšteg akta podnosi se u obliku u kome se donosi i mora biti obrazložen.

Obrazloženje mora da sadrži pravni osnov za donošenje opšteg akta, cilj donošenja opšteg akta i procenu iznosa potrebnih sredstava za sprovođenje opšteg akta.

Član 110

Predlog opšteg akta upućuje se predsedniku Skupštine, koji ga dostavlja nadležnom radnom telu, Komisiji za propise i Gradonačelniku, ako on nije predlagač, radi davanja mišljenja.

Član 111

Nadležno radno telo u svom izveštaju može da predloži Skupštini da prihvati predlog opšteg akta u celini ili da donese opšti akt u tekstu izmenjenom, delom ili u celini, u odnosu na tekst koji je predlagač podneo, ili da predloži Skupštini da predlog opšteg akta ne prihvati.

Član 112

O predlogu opšteg akta, koji je stavljen na dnevni red sednice Skupštine vodi se pretres, osim u slučajevima u kojima je ovim poslovnikom određeno da se odlučuje bez pretresa.

Član 113

Predlagač opšteg akta, odnosno njegov predstavnik, može na početku pretresa da izloži dopunsko obrazloženje predloga i da učestvuje u pretresu sve do njegovog zaključenja, da daje objašnjenja i iznosi svoje mišljenje.

Član 114

Predlagač opšteg akta ima pravo da povuče predlog akta sve do zaključenja pretresa na sednici Skupštine.

Član 115

Posle zaključenja pretresa prelazi se na glasanje o predlogu opšteg akta u celini. Ako je podnet amandman, prvo se odlučuje o amandmanu, a zatim o predlogu opšteg akta u celini.

3. Amandman

Član 116

Predlog za izmenu i dopunu predloga opšteg akta podnosi se u obliku amandmana.

Amandman može da podnese ovlašćeni predlagač opšteg akta.

Član 117

Amandman se podnosi u pisanom obliku i mora biti obrazložen.

Amandman sadrži: naziv predloga opšteg akta na koji se podnosi, tekst izmena, odnosno dopuna koje se predlažu, obrazloženje i naziv podnosioca amandmana.

Član 118

Amandman se podnosi najkasnije 24 sata pre zakazanog početka sednice Skupštine na kojoj se razmatra opšti akt na koji se amandman podnosi.

Izuzetno, amandman može da se podnese na samoj sednici, ukoliko se podnosi na opšti akt koji se donosi po hitnom postupku.

Predlagač opšteg akta može da podnese amandman sve do zaključenja pretresa o tom aktu.

Na predlog Statuta, programa razvoja Grada, generalnog plana i budžeta, amandmani se podnose najkasnije 72 sata pre zakazanog početka sednice Skupštine.

Član 119

Amandman se podnosi predsedniku Skupštine, koji ga dostavlja predlagaču, Komisiji za propise i nadležnom radnom telu Skupštine, radi davanja mišljenja.

Član 120

Pre glasanja o amandmanu, o njemu se izjašnjava predlagač, Komisija za propise i nadležno radno telo Skupštine.

Amandman sa kojim se saglasio predlagač opšteg akta postaje sastavni deo predloga opšteg akta.

Ako se predlagač opšteg akta ne složi sa formulacijom podnetog amandmana, predložiće novu formulaciju.

Ako podnosilac amandmana prihvati novu formulaciju, amandman postaje sastavni deo predloga opšteg akta.

Član 121

Skupština prvo odlučuje o podnetim amandmanima po redosledu članova opšteg akta na koje se odnose. Ako je podneto više amandmana na isti član predloga opšteg akta, Skupština prvo odlučuje o amandmanima odbornika, a zatim o amandmanima Gradonačelnika i amandmanima nadležnih radnih tela.

Ako je podneto više amandmana na isti član opšteg akta, prvo se odlučuje o amandmanu kojim se predlaže brisanje tog člana.

4. Hitan postupak

Član 122

Po hitnom postupku može da se donese samo akt kojim se regulišu pitanja i odnosi za čije uređivanje postoji neodložna potreba, ili ako bi nedonošenje takvog akta u određenom roku imalo ili moglo da ima štetne posledice po interese građana, preduzeća ili drugih organa ili organizacija.

Član 123

Svaki ovlašćeni predlagač može da podnese Skupštini obrazložen predlog da se o određenom pitanju odlučuje po hitnom postupku.

O predlogu da se akt donese po hitnom postupku odlučuje se bez pretresa. Pre glasanja o tom pitanju, Skupština će saslušati obrazloženje predlagača.

Član 124

Ako Skupština usvoji predlog da se akt donese po hitnom postupku, predlog akta se unosi u dnevni red sednice.

Skupština može u toku sednice da zatraži hitno mišljenje odgovarajućeg radnog tela i Gradonačelnika, o predlogu akta iz stava 1 ovog člana.

Predlog akta koji se donosi po hitnom postupku mora se dostaviti odbornicima najkasnije do početka sednice Skupštine.

5. Postupak za donošenje pojedinačnih akata

Član 125

Postupak za donošenje pojedinačnog akta pokreće se podnošenjem predloga pojedinačnog akta.

O predlozima pojedinačnih akata vodi se pretres.

Na postupak donošenja pojedinačnog akta primenjuju se odredbe ovog poslovnika koje se odnose na postupak za donošenje opštih akata.

6. Postupak za donošenje pojedinačnih akata po skraćenom postupku

Član 126

Predsednik Skupštine može da predloži Skupštini da se o predlozima pojedinačnih akata odlučuje po skraćenom postupku.

Rasprava i odlučivanje po skraćenom postupku može da se sprovede samo ako su predlozi iz stava 1 ovog člana, u predlogu dnevnog reda posebno grupisani i označeni kao "predlozi o kojima se odlučuje po skraćenom postupku".

Član 127

U materijalu koji se odbornicima dostavlja uz saziv za sednicu, mora se u propisanoj formi dostaviti akt o kome se odlučuje po skraćenom postupku, i obrazloženje predloga.

Član 128

Pre utvrđivanja dnevnog reda predsednik Skupštine je dužan da upozna odbornike sa zahtevima koji su podneti do početka sednice, za otvaranje pretresa o pojedinim predlozima iz grupe "predloga o kojima se odlučuje po skraćenom postupku", i da pita da li ima još zahteva da se o nekom pitanju vodi poseban pretres. Zahtev ne mora da se obrazloži, niti se o njemu Skupština izjašnjava.

Predsednik Skupštine zatim saopštava da se predlozi za koje je zahtevano da se otvori pretres, izdvajaju iz grupe "predloga o kojima se odlučuje po skraćenom postupku", i da se o njima vodi pretres i odlučuje odvojeno. Potom konstatuje da su usvojeni svi predlozi koji su ostali u grupi "predloga o kojima se odlučuje po skraćenom postupku."

7. Postupak za donošenje akata koja se iznose na zborove građana

Član 129

Skupština može da odluči da pojedine odluke i druga opšta akta iznese na raspravu na zborove građana, radi pribavljanja mišljenja.

U slučaju iz stava 1 ovog člana, Skupština predlog odluke ili drugog opšteg akta utvrđuje kao nacrt i određuje svoje predstavnike koji su dužni da prisustvuju zborovima građana.

Rok za razmatranje opštih akata na zborovima građana ne može biti kraći od 15 dana od dana dostavljanja.

Član 130

Nakon razmatranja opšteg akta na zborovima građana, Gradonačelnik, odnosno drugi predlagač priprema izveštaj o rezultatima razmatranja nacrta opšteg akta i zauzima stavove o iznetim primedbama i predlozima. Na osnovu rezultata razmatranja na zborovima građana i zauzetih stavova, Gradonačelnik, odnosno drugi predlagač dostavlja Skupštini izveštaj i predlog akta na razmatranje i donošenje.

8. Postupak davanja autentičnog tumačenja opšteg akta

Član 131

Zahtev za davanje autentičnog tumačenja opšteg akta može da podnese svako zainteresovano lice.

Ako Komisija za propise oceni da je zahtev za davanje autentičnog tumačenja opravdan, zadužuje nadležnu gradsku upravu, odnosno službu da sačini predlog tumačenja i dostavlja ga Skupštini, a ako oceni da zahtev nije opravdan izveštava Skupštinu koja o tome odlučuje.

Član 132

U pogledu postupka za davanje autentičnog tumačenja shodno se primenjuju odredbe ovog poslovnika, koje se odnose na postupak donošenja opštih akata.

VIII RAD SKUPŠTINE U SLUČAJU NEPOSREDNE RATNE OPASNOSTI,
RATNOG STANJA I VANREDNOG STANJA

 

Član 133

Odredbe ovog poslovnika primenjuju se u radu Skupštine u slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja ili vanrednog stanja, ukoliko ovim poslovnikom i drugim opštim aktima Skupštine nije drukčije određeno.

Član 134

Predsednik Skupštine, u slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja ili vanrednog stanja:

- određuje vreme i mesto održavanja sednice Skupštine,

- odlučuje o načinu pozivanja odbornika na sednice i načinu i rokovima dostavljanja materijala za sednice,

- može, po potrebi, da odredi poseban način vođenja i čuvanja zapisnika sa sednice Skupštine i njenih radnih tela,

- može da odredi da se predlozi opštih akata i drugih materijala ne stavljaju na raspolaganje sredstvima javnog informisanja, dok Skupština drukčije ne odluči,

- obaveštava Gradonačelnika da Skupština nema uslova da se sastane, kako bi Gradonačelnik preuzeo prava i dužnosti Skupštine, utvrđene Ustavom, zakonom i Statutom Grada.

Član 135

U slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja ili vanrednog stanja, Skupština može da odluči da se o predlozima opštih akata odlučuje bez prethodnog razmatranja u nadležnim radnim telima Skupštine.

O ovim aktima Gradonačelnik daje svoje mišljenje na samoj sednici Skupštine.

Član 136

Odbornik je dužan da u slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja ili vanrednog stanja, izveštava sekretara Skupštine o svakoj promeni adrese svog prebivališta ili boravišta.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

 

Član 137

Danom stupanja na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Skupštine Grada Novog Sada ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 9/2000 i 31/2004).

Član 138

Ovaj poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada" .