ODLUKA
O SADRŽINI MIŠLJENJA OVLAŠĆENOG AKTUARA

("Sl. glasnik RS", br. 19/2005)

 

I OSNOVNA ODREDBA

1. Ovom odlukom propisuje se sadržina mišljenja ovlašćenog aktuara o:

1) predlozima akata poslovne politike društva za osiguranje (u daljem tekstu: društvo) i predlozima izmena i dopuna tih akata;

2) elaboratu o očekivanim rezultatima poslovanja društva, u skladu s članom 40 Zakona o osiguranju (u daljem tekstu: Zakon);

3) finansijskim izveštajima i godišnjem izveštaju o poslovanju društva;

4) izveštaju o sprovođenju politike saosiguranja i reosiguranja društva;

5) podacima iz tromesečnih izveštaja društva, na koje ovlašćeni aktuar daje mišljenje u skladu s članom 157 Zakona;

6) izveštaju o finansijskom poslovanju društva koje prenosi portfelj osiguranja i društva koje taj portfelj preuzima;

7) prenosu portfelja osiguranja.

II SADRŽINA MIŠLJENJA OVLAŠĆENOG AKTUARA

1. Mišljenje o predlozima akata poslovne politike društva i predlozima izmena i dopuna tih akata

2. Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o predlozima akata poslovne politike društva iz člana 58 stav 2 tač. od 1 do 12 Zakona, kao i o predlozima izmena i dopuna tih akata.

3. Na predložene opšte i posebne uslove osiguranja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su oni u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu Zakona i drugih propisa kojima se uređuje delatnost osiguranja, daje pregled predmeta osiguranja i rizika od kojih se vrši osiguranje, kao i objašnjenje načina sprovođenja osiguranja i ostalih postupaka u procesu sprovođenja osiguranja.

Odredba stava 1 ove tačke primenjuje se i na izmene i dopune uslova iz tog stava.

Na predložene tarife premija osiguranja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su one u skladu sa Zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, daje informaciju o statističkim podacima na osnovu kojih su izračunate tehničke premije (premijske stope) i podacima o tehničkim osnovama i metodama, odnosno pravilima za izračunavanje premijskih stopa i premija osiguranja klasifikovanih prema grupama koje se mogu definisati i obeležiti jednakim faktorima rizika (aktuarskim i analitičkim metodama).

Na predložene izmene i dopune tarifa iz stava 3 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li ih je nadležni organ društva doneo u skladu sa Zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, kao i mišljenje o ostvarenom tehničkom rezultatu za poslednje tri godine primene tih tarifa.

4. Na predloženu odluku o tehničkim osnovama osiguranja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je ona u skladu sa Zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, da li su tehničke osnove osiguranja urađene za svaku grupu poslova osiguranja, te da li su utvrđene osnove i metode za izračunavanje premija (premijskih stopa), tehničkih rezervi, samopridržaja i dr.

Na predložene izmene i dopune odluke iz stava 1 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su one u skladu sa Zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja i da li unapređuju poslovanje i obezbeđuju kvalitetniji obračun tarife, tehničkih rezervi, samopridržaja i dr.

5. Na predloženu odluku o kriterijumima, načinu utvrđivanja i tabeli maksimalnog samopridržaja i ukupnom iznosu samopridržaja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je ona u skladu sa Zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, mišljenje o elementima i kriterijumima za utvrđivanje maksimalnog i ukupnog iznosa samopridržaja društva i načinu njihovog utvrđivanja po vrstama osiguranja, te o tome da li maksimalan iznos samopridržaja obezbeđuje sigurnost i stabilnost u poslovanju društva, kao i mišljenje o adekvatnosti nivoa samopridržaja u tabeli maksimalnog samopridržaja, o odnosu iznosa premija i šteta društava koja posluju u zemlji, po vrstama osiguranja kojima će se društvo baviti, kao i o očekivanom portfelju osiguranja i politici reosiguranja.

Na predložene izmene i dopune odluke iz stava 1 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su one u skladu sa Zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, o postojanju elaborata o pregledu rizika s maksimalno mogućom štetom, kao i o iznosu preuzetih rizika - po vrstama osiguranja i ukupno, na dan kada daje mišljenje.

6. Na predloženi pravilnik o uslovima i načinu deponovanja i ulaganja sredstava društva, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li njegova primena obezbeđuje sigurnost ulaganja, da li ugrožava vrednost sredstava osiguranja i likvidnost društva i da li je u skladu sa zakonom.

Na predložene izmene i dopune pravilnika iz stava 1 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su one izvršene u skladu sa zakonom (naročito kada su u pitanju sredstva koja pokrivaju tehničke i garantne rezerve) i kakav je njihov uticaj na održavanje vrednosti sredstava osiguranja i likvidnosti društva.

7. Na predloženi pravilnik o maksimalnim stopama režijskog dodatka, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o opravdanosti raspodele premije osiguranja kako bi se očuvala sredstva tehničke premije radi blagovremene isplate šteta, po vrstama osiguranja, u skladu sa zakonom, a kod osiguranja od autoodgovornosti - i da li su u skladu s propisom kojim su uređene premijske stope u osiguranju od autoodgovornosti.

Na predložene izmene i dopune pravilnika iz stava 1 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o predloženim maksimalnim stopama režijskog dodatka, po vrstama osiguranja, primenjenim na realizovani premijski prihod, o ostvarenim troškovima sprovođenja osiguranja (u toku tekuće poslovne godine), o opravdanosti raspodele premije osiguranja radi očuvanja sredstava tehničke premije, kao i o tome da li su te izmene i dopune u skladu sa zakonom, a kod osiguranja od autoodgovornosti - i da li su u skladu s propisom kojim su uređene premijske stope u osiguranju od autoodgovornosti.

8. Na predloženi pravilnik o formiranju i načinu obračunavanja i visini prenosnih premija, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su osnovica i način obračuna prenosnih premija u skladu sa zakonom i odlukom Narodne banke Srbije kojom su uređeni bliži kriterijumi i način obračunavanja prenosnih premija.

Odredba stava 1 ove tačke primenjuje se i na izmene i dopune pravilnika iz tog stava.

9. Na predloženi pravilnik o formiranju i načinu obračuna matematičke rezerve, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li se matematička rezerva obračunava u skladu sa Zakonom i odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja matematičke rezerve i rezerve za učešće u dobiti, daje konstataciju o vrstama životnih osiguranja koje će se sprovoditi, te konstataciju o postojanju tehničkih osnova za obračun matematičke rezerve za vrste životnih osiguranja koje će se nalaziti u očekivanom portfelju osiguranja i ocenu njihove primene kod obračuna ove rezerve, s podacima o korišćenim tablicama verovatnoće (tablice smrtnosti, tablice oboljevanja i dr.), kao i mišljenje o predloženim kamatnim stopama i njihovim efektima na sredstva matematičke rezerve.

Odredba stava 1 ove tačke primenjuje se i na izmene i dopune pravilnika iz tog stava.

10. Na predloženi pravilnik o formiranju i korišćenju rezervi za učešće u dobiti (samo za životna osiguranja), ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je on u skladu sa zakonom i odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja matematičke rezerve i rezerve za učešće u dobiti, mišljenje o načinu formiranja rezerve za učešće u dobiti i načinu pripisivanja dobiti osiguranicima koji su prihvatili da učestvuju u riziku deponovanja i ulaganja sredstava tehničkih rezervi, kao i mišljenje o predloženom načinu raspodele rezerve za učešće u dobiti.

Odredba stava 1 ove tačke primenjuje se i na izmene i dopune pravilnika iz tog stava.

11. Na predloženi pravilnik o načinu utvrđivanja dela tehničke premije za isplatu nastalih neisplaćenih obaveza (rezervisane štete), ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je on u skladu sa zakonom i odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja rezervisanih šteta, da li reguliše postupak i način rezervacije šteta za nastale prijavljene a nerešene štete i za nastale neprijavljene štete, kao i njihovo razgraničenje po vrstama osiguranja, kao i da li, kod osiguranja od odgovornosti, reguliše način rezervacije rentnih šteta.

Na predložene izmene i dopune pravilnika iz stava 1 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su one u skladu sa zakonom i odlukom iz tog stava i da li omogućavaju precizniju procenu rezervisanih šteta po pravilima aktuarske struke, odnosno da li predloženi metod rezervacije šteta obezbeđuje realnu procenu budućih isplata šteta i za prijavljene i za neprijavljene štete.

12. Na predloženi pravilnik o formiranju i korišćenju rezervi za izravnanje rizika, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je on u skladu sa zakonom i odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja rezervi za izravnanje rizika, mišljenje o načinu formiranja rezervi za izravnanje rizika i predloženom načinu njihovog korišćenja, kao i mišljenje o tome da li su u pravilniku primenjena pravila struke osiguranja na osnovu dugoročnih (statističkih) podataka o premijama, štetama i tehničkim rezultatima, po vrstama osiguranja, i na osnovu procene i specifičnosti pojedinih rizika, visine rezervi i dr.

Na predložene izmene i dopune pravilnika iz stava 1 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su one u skladu sa zakonom i odlukom iz tog stava i da li se predlažu na osnovu iskustva sa štetama ili zbog promena u portfelju osiguravača.

13. Na predloženi pravilnik o uslovima i načinu saosiguranja i reosiguranja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je on u skladu sa zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja i da li uslovi i način saosiguranja i reosiguranja nepokrivenih viškova rizika obezbeđuju sigurnost i stabilnost poslovanja društva.

Na predložene izmene i dopune pravilnika iz stava 1 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su one u skladu sa zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, daje pregled ugovora o reosiguranju i saosiguranju na dan ovih izmena i dopuna, daje analizu reosiguranih rizika po vrstama reosiguravajućeg pokrića i po vrstama osiguranja (s limitima pokrića, sumama osiguranja, maksimalnim obavezama osiguravača, izdvojenim delom u samopridržaju i premijama osiguranja i reosiguranja za poslednje tri godine), zatim podatke o broju i iznosu rešenih i rezervisanih ukupnih šteta i šteta na reosiguranim rizicima sa izdvojenim učešćem reosiguravača - ukupno, i po vrstama osiguranja za poslednje tri godine, kao i bruto i neto merodavne tehničke rezultate (sa efektom reosiguranja i bez tog efekta) - po vrstama osiguranja i ukupno za poslednje tri godine.

14. Na predloženi pravilnik o uslovima i načinu ostvarivanja regresa, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je on u skladu sa zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja i da li se njime uređuje postupak i utvrđuju kriterijumi za ostvarivanje regresa.

Na predložene izmene i dopune pravilnika iz stava 1 ove tačke, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su one u skladu sa zakonom, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja.

15. Ovlašćeni aktuar je dužan da na predložene izmene i dopune akata iz tačke 2 ove odluke daje i mišljenje o razlozima za te izmene i dopune.

2. Mišljenje o elaboratu o očekivanim rezultatima poslovanja društva

16. Na elaborat o očekivanim rezultatima poslovanja društva, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o očekivanim prihodima od premija i očekivanim rashodima po osnovu šteta, o tehničkim rezervama i rezervama utvrđenim u skladu sa Zakonom, o očekivanim vrednostima sredstava i njihovim izvorima, kao i o predračunu troškova sprovođenja osiguranja sa ocenom o ekonomskoj opravdanosti osnivanja u odnosu na veličinu i strukturu tržišta.

3. Mišljenje o finansijskim izveštajima i godišnjem izveštaju o poslovanju društva

17. Na finansijske izveštaje i godišnji izveštaj o poslovanju društva, ovlašćeni aktuar daje mišljenje koje sadrži opšti deo, poseban deo, napomene i konačnu ocenu.

Opšti deo mišljenja iz ove tačke sadrži podatke o nazivu i sedištu društva i obliku organizovanja, o broju rešenja kojim je društvu izdata dozvola za rad i broju rešenja o upisu u nadležni registar privrednih društava, o matičnom broju i o poreskom identifikacionom broju (PIB) društva, o vrsti osiguranja za koju je društvo dobilo dozvolu za rad, odnosno za koju je registrovano, o licu odgovornom za zakonitost rada društva, kao i podatke na osnovu kojih se daje ovo mišljenje.

Poseban deo mišljenja iz ove tačke sadrži mišljenje o primeni akata iz člana 58 stav 2 tačka 1 i tač. od 3 do 12 Zakona.

U napomenama mišljenja iz ove tačke, ovlašćeni aktuar:

- prikazuje broj prijavljenih šteta prema godini nastanka šteta, po vrstama osiguranja;

- prikazuje broj i iznos rešenih šteta (redovnih i u sporu), osim rentnih šteta, po vrstama osiguranja, i to prema godini nastanka i godini prijave štete;

- prikazuje broj i iznos rentnih šteta, po vrstama osiguranja;

- ocenjuje stepen ažurnosti rešavanja i isplate šteta na osnovu podataka o rezervisanim štetama iz prethodne godine i o prijavljenim, rešenim i isplaćenim štetama u tekućoj godini;

- prikazuje prosečan vremenski rok rešavanja šteta (od dana prijave) i isplate šteta (od dana prijave i od dana kad je šteta rešena), po vrstama osiguranja (za redovne štete, za štete u sporu i ukupno, osim za rentne štete);

- ocenjuje neizvršene obaveze po osnovu rešenih a neisplaćenih šteta po vrstama osiguranja;

- daje mišljenje o likvidnosti društva na dan sastavljanja finansijskog izveštaja;

- konstatuje da li je društvo bilo nelikvidno u nekom delu perioda za koji daje mišljenje (ako jeste, navodi razloge);

- izračunava i ocenjuje marginu solventnosti društva na način propisan odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuje način izračunavanja margine solventnosti;

- u slučaju da društvo izdvaja doprinos za preventivu - daje pregled tog doprinosa po vrstama osiguranja i konstatuje da li je obračunat u skladu s pravilnikom društva kojim se uređuje preventiva, kao i da li se sredstva ovog doprinosa i fonda preventive koriste u skladu s pravilima struke osiguranja;

- utvrđuje tačnost i ispravnost obračuna doprinosa Garantnom fondu u toku poslovne godine u skladu sa odlukom Udruženja osiguravajućih organizacija Srbije i Crne Gore kojom se utvrđuju doprinosi društva za obrazovanje Garantnog fonda;

- utvrđuje i iskazuje merodavan tehnički rezultat (količnik merodavnih šteta i merodavnih premija) društva, po vrstama osiguranja.

Konačna ocena mišljenja iz ove tačke sadrži mišljenje ovlašćenog aktuara, koje može biti:

1) pozitivno mišljenje - ako su aktuarske pozicije i druge veličine na koje ovlašćeni aktuar daje mišljenje u skladu sa Zakonom, propisima donetim na osnovu Zakona i drugim propisima kojima se uređuje delatnost osiguranja, ako su u skladu sa aktima društva, ekonomskim načelima, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, ako obezbeđuju očuvanje vrednosti imovine i garantuju trajnu stabilnost i solventnost u poslovanju, kao i ako obezbeđuju likvidnost u izvršavanju obaveza društva;

2) mišljenje s rezervom - ako postoji i najmanja sumnja da određene aktuarske pozicije i druge veličine na koje ovlašćeni aktuar daje mišljenje nisu u skladu sa Zakonom, propisima donetim na osnovu Zakona i drugim propisima kojima se uređuje delatnost osiguranja, ako nisu u skladu sa aktima društva, ekonomskim načelima, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, ako ne obezbeđuju očuvanje vrednosti imovine i ne garantuju trajnu stabilnost i solventnost u poslovanju, kao i ako ne obezbeđuju likvidnost u izvršavanju obaveza društva;

3) negativno mišljenje - ako su aktuarske pozicije i druge veličine na koje ovlašćeni aktuar daje mišljenje u suprotnosti sa Zakonom, propisima donetim na osnovu Zakona i drugim propisima kojima se uređuje delatnost osiguranja, ako su u suprotnosti sa aktima društva, ekonomskim načelima, pravilima aktuarske struke i struke osiguranja, ako ne obezbeđuju očuvanje vrednosti imovine i ne garantuju trajnu stabilnost i solventnost u poslovanju, kao i ako ne obezbeđuju likvidnost u izvršavanju obaveza društva.

Konačna ocena mišljenja iz ove tačke sadrži i obrazloženje razloga na osnovu kojih je data ta ocena.

18. U vezi sa opštim i posebnim uslovima osiguranja i tarifama premija, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li ih je društvo primenjivalo i da li ih je menjalo u toku poslovne godine, mišljenje o merodavnom tehničkom rezultatu društva - po vrstama osiguranja i ukupno (ako je merodavan tehnički rezultat veći od jedan, obrazlažu se razlozi koji su do toga doveli), kao i o tome da li je tarifni sistem dovoljan za pokriće budućih obaveza po štetama.

19. U vezi sa odlukom o kriterijumima, načinu utvrđivanja i tabeli maksimalnog samopridržaja i ukupnom iznosu samopridržaja, ovlašćeni aktuar konstatuje da li je društvo ovu odluku primenjivalo, prikazuje iznos preuzetih rizika, po vrstama osiguranja i ukupno, i o tome daje mišljenje, prikazuje pokrivenost ukupnog iznosa preuzetih rizika iznosom sopstvenih sredstava i o tome daje mišljenje, konstatuje iznos viškova rizika nepokrivenih sopstvenim sredstvima, kao i da li je izvršeno njihovo saosiguranje i reosiguranje.

20. U vezi s pravilnikom o uslovima i načinu deponovanja i ulaganja sredstava društva, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li ga je društvo primenjivalo, a daje i mišljenje o načinu utvrđivanja sredstava tehničkih rezervi prikazujući njihov ukupan iznos, o načinu utvrđivanja garantne rezerve prikazujući njen ukupan iznos, kao i o tome da li su rizičnost i struktura deponovanja i ulaganja sredstava tehničkih rezervi i garantne rezerve u skladu sa Zakonom.

21. U vezi s pravilnikom o maksimalnim stopama režijskog dodatka, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li ga je društvo primenjivalo; o tome da li su troškovi sprovođenja osiguranja, imajući u vidu strukturu premije, u skladu s režijskim dodatkom, odnosno tim pravilnikom; o tome da li su, imajući u vidu visinu troškova sprovođenja osiguranja, očuvana sredstva tehničke premije za isplatu šteta i ugovorenih iznosa po osnovu osiguranja; o primenjenim stopama režijskog dodatka, po vrstama osiguranja; o tome da li su, kod osiguranja od autoodgovornosti, troškovi sprovođenja osiguranja, doprinos za preventivu i provizija za obavljanje poslova posredovanja i zastupanja u poslovima osiguranja, imajući u vidu strukturu premije, u skladu sa ovim pravilnikom i propisom kojim su uređene premijske stope u osiguranju od autoodgovornosti; o ukupnoj ostvarenoj premiji osiguranja, po vrstama osiguranja, koja se utvrđuje uzimanjem podataka iz bilansnih pozicija (od prihoda od premije osiguranja oduzima se prenosna premija iz prethodne godine i tako dobijenom iznosu dodaje prenosna premija za narednu godinu).

22. U vezi s pravilnikom o formiranju i načinu obračunavanja i visini prenosnih premija, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je prenosna premija izračunata u skladu s tim pravilnikom, da li su u njegovoj primeni uvažena pravila aktuarske struke i struke osiguranja i da li se visina prenosnih premija obračunava od ukupne premije, kao i mišljenje o tome da li se vrši razgraničenje premije, po vrstama osiguranja, srazmerno trajanju osiguranja - za pokriće obaveza iz osiguranja koje nastaju u narednom obračunskom periodu, a daje i, po vrstama osiguranja, iznose prenosnih premija i učešće ove premije u ukupnoj premiji.

23. U vezi s pravilnikom o formiranju i načinu obračuna matematičke rezerve, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je matematička rezerva formirana i obračunata u skladu s tim pravilnikom i da li je dovoljna za izmirenje budućih obaveza po osnovu životnog osiguranja, daje podatke o korišćenom metodu obračuna matematičke rezerve (bruto ili neto), o postojanju tehničkih osnova za obračun ove rezerve za sve vrste osiguranja koje su u portfelju, daje podatke o primeni tehničkih osnova kod tog obračuna, kao i podatke o vrstama životnih osiguranja koje društvo obavlja, a daje i iznos matematičke rezerve, posebno za aktivna i posebno za kapitalizovana osiguranja.

24. U vezi s pravilnikom o formiranju i korišćenju rezervi za učešće u dobiti (samo za životna osiguranja), ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je rezerva za učešće u dobiti formirana i korišćena u skladu s tim pravilnikom, a daje i podatak o iznosu ovih rezervi.

25. U vezi s pravilnikom o načinu utvrđivanja dela tehničke premije za isplatu nastalih neisplaćenih obaveza (rezervisane štete), ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su rezervisane štete utvrđene u skladu s tim pravilnikom, daje broj rezervisanih šteta, iznos rezervacije za nastale prijavljene štete i rezervacije za nastale neprijavljene štete, po vrstama osiguranja - posebno za redovne štete, a posebno za štete u sporu; daje mišljenje o tome da li je obračun nastalih neprijavljenih šteta u skladu sa odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja rezervisanih šteta, o tome da li su rezervisane štete dovoljne za izmirenje obaveza za nastale prijavljene a nerešene štete i za nastale neprijavljene štete, kao i o tome da li je rezervacija šteta realna imajući u vidu strukturu pojedinih odštetnih zahteva; daje podatke o učešću rezervacije za nastale prijavljene a nerešene štete u tehničkoj premiji, po vrstama osiguranja, i o učešću rezervacije za nastale neprijavljene štete u tehničkoj premiji, po vrstama osiguranja; daje starosnu strukturu rezervisanih šteta prema godinama prijave i nastanka, po vrstama osiguranja (posebno za rentne štete), kao i mišljenje o realnosti prosečno rezervisane štete na kraju godine u odnosu na prosečno rešene štete u toku godine (za redovne štete i za štete u sporu).

26. U vezi s pravilnikom o formiranju i korišćenju rezervi za izravnanje rizika (samo za neživotna osiguranja), ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su rezerve za izravnanje rizika utvrđene i korišćene u skladu s tim pravilnikom, a daje i ukupan iznos formiranih rezervi za izravnanje rizika i gornju granicu tih rezervi izračunatu na način propisan odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja rezervi za izravnanje rizika.

27. U vezi s pravilnikom o uslovima i načinu saosiguranja i reosiguranja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je saosiguranje i reosiguranje nepokrivenih viškova rizika društvo izvršilo pod uslovima i na način predviđen tim pravilnikom, a daje i pregled ugovora o reosiguranju, po vrstama reosiguravajućeg pokrića za svaku vrstu osiguranja.

28. U vezi s pravilnikom o uslovima i načinu ostvarivanja regresa, ovlašćeni aktuar daje podatak o broju i iznosu ostvarenih i naplaćenih regresa, po vrstama osiguranja, kao i mišljenje o tome da li je društvo regrese ostvarilo pod uslovima i na način predviđen tim pravilnikom.

29. Ovlašćeni aktuar je dužan da u svom mišljenju konstatuje da li su predlozi akata iz tačke 2 ove odluke, kao i predlozi izmena i dopuna tih akata, dostavljeni Narodnoj banci Srbije u rokovima propisanim u članu 156 stav 2 Zakona.

4. Mišljenje o izveštaju o sprovođenju politike saosiguranja i reosiguranja društva

30. Na izveštaj o sprovođenju politike saosiguranja i reosiguranja društva, ovlašćeni aktuar daje mišljenje koje sadrži: podatke o zaključenim ugovorima o saosiguranju i reosiguranju po vrstama osiguranja, tarifama i rizicima; mišljenje o iznosu samopridržaja po vrstama osiguranja; analizu reosiguranih rizika po vrstama reosiguravajućeg pokrića i vrstama osiguranja, s limitima pokrića, sumama osiguranja, maksimalnim obavezama osiguravača, izdvojenim delom u samopridržaju i premijama osiguranja i reosiguranja (ocenu bordroa premija reosiguranja); podatke o broju i iznosu rešenih i rezervisanih ukupnih šteta i šteta na reosiguranim rizicima sa izdvojenim učešćem reosiguravača - po vrstama osiguranja i ukupno; prikaz bruto i neto merodavnih tehničkih rezultata (sa efektima reosiguranja i bez tih efekata) - po vrstama osiguranja i ukupno; konstataciju o postojanju i primeni elaborata o proceni maksimalno moguće štete po rizicima; mišljenje o izvršenom saosiguranju i reosiguranju u odnosu na stanje viškova rizika i mišljenje o opravdanosti politike saosiguranja i reosiguranja.

5. Mišljenje o podacima iz tromesečnih izveštaja društva

31. Na tromesečni izveštaj o saosiguranju i reosiguranju viškova rizika iznad maksimalnog samopridržaja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je saosiguranje i reosiguranje nepokrivenih viškova rizika društvo izvršilo pod uslovima i na način predviđen pravilnikom o uslovima i načinu saosiguranja i reosiguranja tog društva; daje pregled zaključenih ugovora o saosiguranju i reosiguranju; daje mišljenje o iznosu samopridržaja, po vrstama osiguranja; analizira reosigurane rizike po vrstama reosiguravajućeg pokrića i vrstama osiguranja, s limitima pokrića, sumama osiguranja, maksimalnim obavezama osiguravača, izdvojenim delom u samopridržaju i premijama osiguranja i reosiguranja (bordro premija reosiguranja); daje komentar bordroa šteta; prikazuje bruto i neto merodavne tehničke rezultate (sa efektima reosiguranja i bez tih efekata) - po vrstama osiguranja i ukupno; daje mišljenje o izvršenom saosiguranju i reosiguranju u odnosu na stanje viškova rizika.

32. Na tromesečni izveštaj o broju i visini prijavljenih rešenih šteta i šteta u sporu, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o broju prijavljenih šteta, broju i iznosu rešenih šteta (redovnih i u sporu) za period tekuće godine, po vrstama osiguranja, kao i o stepenu ažurnosti rešavanja i isplate šteta, a prikazuje i prosečan vremenski rok rešavanja (od dana prijave) i isplate šteta (od dana prijave i od dana kad je šteta rešena), po vrstama osiguranja (za redovne štete, za štete u sporu i ukupno, osim za rentne štete).

33. Na tromesečni izveštaj o tehničkim rezervama i deponovanju i ulaganju sredstava tehničkih rezervi, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je način obračuna tehničkih rezervi u skladu s pravilnicima društva kojima se uređuje način njihovog obračuna; daje pregled iznosa tehničkih rezervi iz člana 107 Zakona, po vrstama osiguranja, i ukupnu tehničku rezervu; daje mišljenje o tome da li je obračun nastalih neprijavljenih šteta izvršen u skladu sa odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja rezervisanih šteta; daje mišljenje o tome da li je obračun rezervi za izravnanje rizika izvršen u skladu sa odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja rezervi za izravnanje rizika; daje mišljenje o tome da li su rizičnost i struktura deponovanja i ulaganja sredstava tehničkih rezervi u skladu sa Zakonom.

34. Na tromesečni izveštaj o likvidnosti društva, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o likvidnosti društva, utvrđuje njegovu likvidnost na dan sastavljanja tog izveštaja na način propisan odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuje način utvrđivanja i praćenje likvidnosti društva, a iznosi i konstataciju o tome da li je društvo bilo nelikvidno u nekom delu perioda za koji daje mišljenje (ako jeste, navodi razloge).

35. Na tromesečni izveštaj o garantnoj rezervi i deponovanju i ulaganju sredstava garantne rezerve, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o visini i dovoljnosti garantne rezerve sa aspekta obezbeđenja sigurnosti i stabilnosti poslovanja društva, kao i mišljenje o tome da li su rizičnost i struktura deponovanja i ulaganja sredstava ove rezerve u skladu sa Zakonom, pri čemu daje strukturu garantne rezerve i izračunava je.

36. Na tromesečni izveštaj o margini solventnosti, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o visini izračunate margine solventnosti u odnosu na propisani osnovni kapital iz člana 28 Zakona i visinu garantne rezerve, pri čemu izračunava marginu solventnosti u skladu sa odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuje način izračunavanja margine solventnosti.

6. Mišljenje o izveštaju o finansijskom poslovanju društva koje prenosi portfelj osiguranja i društva koje taj portfelj preuzima

37. Na izveštaj o finansijskom poslovanju društva koje prenosi portfelj osiguranja i društva koje taj portfelj preuzima, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o likvidnosti na dan sastavljanja izveštaja i o tome da li bi prenosom portfelja bila ugrožena likvidnost društva koje prenosi portfelj i društva koje taj portfelj preuzima; obračunava marginu solventnosti metodom premije na dan sastavljanja izveštaja i njenu projekciju ako bi se izvršio prenos portfelja - kako za društvo koje prenosi portfelj tako i za društvo koje ga preuzima; daje mišljenje o dovoljnosti tehničkih rezervi i garantne rezerve (i prikazuje njihov ukupan iznos) na dan sastavljanja izveštaja, kao i njihovu projekciju ako bi se izvršio prenos portfelja - kako za društvo koje prenosi portfelj tako i za društvo koje ga preuzima; daje mišljenje o tome da li su rizičnost i struktura deponovanja i ulaganja sredstava tehničkih rezervi i garantne rezerve u skladu sa Zakonom, kao njihovu projekciju ako bi se izvršio prenos portfelja - kako za društvo koje prenosi portfelj tako i za društvo koje ga preuzima; daje podatke o učešću kapitala, dugoročnih rezervisanja, dugoročnih i kratkoročnih obaveza u ukupnoj pasivi na dan sastavljanja izveštaja, kao i njihovu projekciju ako bi se izvršio prenos portfelja - kako za društvo koje prenosi portfelj tako i za društvo koje ga preuzima; daje podatke o učešću stalne i obrtne imovine u ukupnoj aktivi na dan sastavljanja izveštaja, kao i njihovu projekciju ako bi se izvršio prenos portfelja - kako za društvo koje prenosi portfelj tako i za društvo koje ga preuzima.

7. Mišljenje o prenosu portfelja osiguranja

38. Na prenos portfelja osiguranja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li je način obračuna tehničkih rezervi u skladu s pravilnicima društva kojima je uređen (naročito kod obračuna matematičke rezerve), daje pregled broja ugovora o osiguranju, po vrstama osiguranja, koji su predmet prenosa, kao i pregled vrste i visine sredstava tehničkih rezervi koje se zajedno s portfeljom ustupaju društvu koje preuzima portfelj i mišljenje o njihovoj dovoljnosti za pokriće budućih obaveza po štetama, a daje i mišljenje o načinu i strukturi deponovanja i ulaganja sredstava tehničkih rezervi sa stanjem na dan podnošenja zahteva Narodnoj banci Srbije za portfelj koji se prenosi.

III PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

39. Na mišljenje ovlašćenog aktuara o finansijskim izveštajima za 2004. godinu ne primenjuju se sledeće odredbe:

- odredba tačke 17 stav 4, alineje prva, druga, peta i deveta;

- odredba tačke 20 koja se odnosi na mišljenje ovlašćenog aktuara o tome da li su rizičnost i struktura deponovanja i ulaganja sredstava tehničkih rezervi i garantne rezerve skladu sa Zakonom;

- odredba tačke 24;

- odredba tačke 25 koja se odnosi na mišljenje ovlašćenog aktuara o tome da li je obračun nastalih neprijavljenih šteta u skladu sa odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži kriterijumi i način obračunavanja rezervisanih šteta;

- odredbe tač. od 26 do 28.

40. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".