UREDBA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA ZA USMERAVANJE I PODSTICANJE RAZVOJA TURIZMA U 2005. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 23/2005)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program za usmeravanje i podsticanje razvoja turizma u 2005. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o Programu za usmeravanje i podsticanje razvoja turizma za period 2001-2005. godina ("Službeni glasnik RS", broj 64/2001).

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
ZA USMERAVANJE I PODSTICANJE RAZVOJA TURIZMA U 2005. GODINI

Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2005. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 127/2004), obezbeđena su sredstva u iznosu od 280.000.000,00 dinara, u okviru razdela 14 - Ministarstvo trgovine, turizma i usluga, funkcija 410 - Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, ekonomska klasifikacija 451 - Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama - Sredstva namenjena za subvencije u turizmu.

Ovim programom navedena sredstva raspodeljuju se na sledeći način, odnosno za sledeće namene:

1) Sredstva u iznosu od 77.000.000,00 dinara opredeljuju se za bespovratno učešće u finansiranje projekata u oblasti turizma.

2) Sredstva u iznosu od 43.000.000,00 dinara opredeljuju se za izradu projekta Strategija razvoja turizma Republike Srbije 2005-2015. godine (poglavlje II tačka 5 podtačka (1) Programa) i projekta Turistička signalizacija u Republici Srbiji (poglavlje II tačka 5 podtačka (2) Programa).

3) Sredstva u iznosu od 160.000.000,00 dinara, opredeljuju se za podršku turističkoj privredi, preko Fonda za razvoj Republike Srbije, u vidu kredita (poglavlje II tačka 4 podtačka (1), (2), (3) i poglavlje II tačka 5 podtačka (3) pod a), b), v) i đ) Programa).

I CILJEVI PROGRAMA

Saglasno raspoloživoj resursnoj osnovi i dostignutom nivou razvijenosti, kao i važnijim trendovima na međunarodnom tržištu, osnovni ciljevi Programa za usmeravanje i podsticanje razvoja turizma za 2005. godinu (u daljem tekstu: Program) su:

- intenziviranje ukupnog razvoja turističke industrije kroz potpunije korišćenje postojećih kapaciteta, poboljšanje strukture i kvaliteta proizvoda, kao i drugih bitnijih faktora njegove konkurentnosti, uz potenciranje inovativnosti, selektivnosti, tržišnosti i veće izvozne orijentisanosti;

- reintegracija Srbije kao turističke destinacije na međunarodnom tržištu, koja se najefikasnije može ostvariti usklađivanjem strukture, kvaliteta i cena proizvoda i usluga sa zahtevima odgovarajućih segmenata inostrane tražnje uz intenzivnu promociju turističkog proizvoda;

- povećanje domaćeg turističkog prometa zbog njegovih višestrukih ekonomskih, socijalnih, demografskih, ekoloških i drugih efekata;

- efikasno i održivo upravljanje razvojem turističke industrije, do koga se može doći stalnim preduzimanjem inovativnih mera i aktivnosti u pogledu dogradnje postojećih i razvijanja novih komponenti njenog organizovanja i funkcionisanja;

- izgrađivanje privrednog ambijenta u turističkoj industriji, koji će stimulativno delovati na investiciona ulaganja i poboljšanje poslovanja u ovoj grani privrede.

Posebni ciljevi Programa su: razvoj malih i srednjih preduzeća u oblasti turizma; poboljšanje smeštajne ponude izgradnjom kapaciteta više kategorije; izgradnja neophodne turističke infrastrukture; izgradnja objekata u skladu sa zahtevima savremenog tržišta; - unapređenje kvaliteta ponude obnovom i modernizacijom postojećih objekata; unapređenje kvaliteta ponude izgradnjom novih sadržaja; povećanje inostranog turističkog prometa; produžetak turističke sezone; razvoj turističkih aktivnosti u skladu sa principima održivog razvoja.

II NAMENA SREDSTAVA

Radi ostvarivanja ciljeva postavljenih ovim programom sredstva se koriste za sledeće namene:

1. Učešće u finansiranju izrade odgovarajućih prostornih planova za turistička područja, programe razvoja turizma i urbanističkih planova za turistička mesta u okviru turističkog područja

Finansijska podrška obezbediće se za razvojne projekte koji u sebi pretpostavljaju integraciju različitih vidova turizma i komplementarnih privrednih grana (poljoprivreda, zanatstvo, trgovina) u cilju podizanja ponude na viši i kvalitetniji nivo. Podrška se obezbeđuje i projektima za rezervaciju prostora namenjenim za turizam i zaštitu posebno vrednih turističkih lokaliteta.

2. Učešće u finansiranju promotivne aktivnosti turističkog područja u zemlji i inostranstvu

Uvažavajući poziciju Srbije kao turističke destinacije, finansiraće se projekti istraživanja domaćeg i inostranog tržišta u cilju pravilnog usmeravanja poslovne i turističke politike. Podržaće se i projekti promocije turističkog proizvoda u zemlji i inostranstvu, kao i projekti izgradnje turističkog informacionog sistema, kako bi se stvorile osnove za perspektivni plasman ponude i integraciju aktivnosti svih subjekata u turizmu.

3. Učešće u finansiranju izrade projekata zaštite prirode, životne sredine, prirodnih resursa i kulturne baštine turističkog područja

U cilju uspostavljanja kompatibilnog odnosa između najvrednijih delova prirodne sredine i turizma, podržaće se:

(1) projekti koji uvažavaju principe, normative i standarde korišćenja prostora čime će se stvoriti osnov za razvijanje koncepta usklađenog razvoja turizma u Srbiji;

(2) projekti zaštite kulturno-istorijskih spomenika i uređenja starih gradskih četvrti i njihovog uključenja u turističku ponudu;

(3) projekti turističkih organizacija opština na uređenju objekata stanovanja, komunalne, turističke infrastrukture i javnih gradskih površina.

4. Podsticanje izrade turističke infrastrukture, sportsko-rekreativnih i drugih pratećih sadržaja javnog karaktera od značaja za unapređenje kvaliteta turističke ponude

Radi prevazilaženja evidentnog zaostajanja u infrastrukturnom opremanju turističkih centara, kao ograničavajućem faktoru za razvoj turizma, podrška će se usmeriti za:

(1) uređenje i adekvatno korišćenje zemljišta namenjenog opštoj rekreaciji u turističkim centrima i turističkim mestima (ski-staze, pešačke, trim, biciklističke, trening staze, staze za motorne sanke, staze zdravlja, obale reka i jezera i dr.);

(2) izgradnju komunalne infrastrukture koja ne pripada eksternim tehničkim sistemima višeg reda, odnosno lokalne saobraćajnice, parkinzi i autobuske stanice, vodovod i kanalizacija sa uređajima za prečišćavanje otpadnih voda, uređenje javnih površina (trgovi, otvorene pijace, platoi, natkrivene pešačke komunikacije, atrijumi, dečja igrališta i dr.), pripremu i izgradnju neophodne infrastrukture za gradnju marina i objekata nautičkog turizma;

(3) izgradnju sportsko-rekreativnih sadržaja koji obuhvataju terminale alpskih i nordijskih staza, polazišta žičara u smeštajnim centrima i punktovima, ski liftove kao početnu opremu za razvoj skijališta, tabače snega, objekte letnje sportske rekreacije, male veštačke akumulacije sa letnjim solarnim kupalištem, bazene za kupanje, objekte ski škola, servisa i drugo.

Podrška će se usmeriti i za izgradnju objekata sa sadržajima nekomercijalnog društvenog standarda za zdravstvo, kulturu, administrativne službe, javne tehničke službe i informativne centre.

5. Izrada studija i programa kompletiranja postojeće turističke ponude i učešće u finansiranju projekata intenziviranja njenog korišćenja, obuhvata:

(1) izradu Strategije razvoja turizma, sa ciljem definisanja strateških pravaca razvoja turizma za period 2005-2015. godina;

(2) izradu Projekta turističke signalizacije, sa ciljem označavanja turističkih potencijala Republike Srbije, u skladu sa standardima EU;

(3) proširenje asortimana turističke ponude Srbije, obogaćivanje vanpansionskih sadržaja, u skladu sa zahtevima tržišta, kao i povećanje inostranog turističkog prometa, i to:

a) poboljšanje smeštajne ponude izgradnjom kapaciteta više kategorije, za objekte vrste hotel, motel, turistički apartman i pansion;

b) izgradnju objekata u skladu sa zahtevima savremenog tržišta, posebno specijalizovanih smeštajnih objekata (eko hoteli, butik hoteli, seoski hoteli, porodični pansioni i dr.);

v) izgradnju turističkih objekata u seoskim područjima, posebno u seoskim turističkim domaćinstvima, smeštajnog kapaciteta do 30 ležaja;

g) projekte koji upotpunjavaju turistički proizvod kroz plasman kulturnih, istorijskih i drugih antropogenih atraktivnosti turističkog područja, kao posebnih vanpansionskih sadržaja;

d) projekte međugranične saradnje u turizmu;

đ) projekte turističkih agencija koji su usmereni na povećanje inostranog turističkog prometa;

e) edukativne i socijalne projekte u turizmu koji su namenjeni mladima i socijalno ugroženim kategorijama stanovništva.

III KRITERIJUMI I USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA

Kriterijumi za ostvarivanje prava na korišćenje sredstava su:

1. doprinos ostvarivanju opštih i posebnih ciljeva razvoja turizma u Republici Srbiji;

2. doprinos razvoju prioritetnih vidova turizma;

3. doprinos razvoju turističkih područja i mesta koja su se afirmisala u dosadašnjem razvoju, ili su u svojim razvojnim odlukama turizam odredila kao prioritetnu privrednu granu;

4. doprinos adekvatnom upravljanju turističkim resursima i razvojnim procesima u turizmu.

Pravo na korišćenje sredstava imaju privredni subjekti registrovani za obavljanje turističkih delatnosti, jedinice lokalne samouprave, udruženja građana kao i fizička lica koja pružaju usluge u kategorisanim seoskim turističkim domaćinstvima.

Jedinica lokalne samouprave može koristiti podsticajna sredstva na osnovu sopstvenih projekata čija je realizacija u toku, odnosno novih projekata, najviše do iznosa učešća sopstvenih sredstava koja je obezbedila za ostvarivanje započetih, odnosno novih projekata.

Uslov za korišćenje sredstava je obezbeđeno sopstveno učešće. Prednost će imati programi koji će se realizovati u turističkim centrima i područjima koja su Prostornim planom Republike Srbije određena kao prioritetne prostorne celine.

Uslovi i način korišćenja sredstava utvrđuje se ugovorom koji zaključuju korisnik sa ministarstvom nadležnim za poslove turizma (u daljem tekstu: ministarstvo).

IV BESPOVRATNO UČEŠĆE U FINANSIRANJU PROJEKTA

Pravo na korišćenje sredstava za bespovratno učešće u finansiranju projekata imaju privredni subjekti registrovani za obavljanje turističkih delatnosti, jedinice lokalne samouprave i udruženja u oblasti turizma.

Ispunjenost uslova za dodelu sredstava za bespovratno učešće u finansiranju projekata utvrđuje komisija koju rešenjem obrazuje ministar nadležan za poslove turizma (u daljem tekstu: ministar).

Uslovi i način korišćenja sredstava uređuju se ugovorom koji se zaključuje sa ministarstvom.

V NAČIN KORIŠĆENJA KREDITNIH SREDSTAVA

Sredstva za kreditnu podršku turističkoj privredi u 2005. godini, odobravaju se rešenjem ministra, na predlog Stručne radne grupe za razmatranje i ocenu poslovnih planova i zahteva kandidata za korišćenje sredstava za kreditnu podršku turističkoj privredi (u daljem tekstu: Stručna radna grupa).

Sastav Stručne radne grupe određuje ministar rešenjem.

Podnosioci zahteva koji ispunjavaju uslove za namensko korišćenje kreditnih sredstava iz ovog Programa, podnose odgovarajući zahtev ministarstvu. Zahtev treba da sadrži poslovni plan ili opis projekta.

Zahtev za korišćenje kreditnih sredstava mora da sadrži najmanje:

a) podatke o referencama i bonitetu podnosioca zahteva;

b) tržišnom aspektu projekta;

v) podatke o dosadašnjem iskustvu i ostvarenim rezultatima podnosioca zahteva;

g) kvalitetu obezbeđenosti kredita;

d) orijentaciji projekta na inostrano tržište;

đ) usklađenosti građevinskog objekta izgledom i veličinom sa okolinom;

e) području projekta;

ž) specifikaciju opreme i materijala planiranih za realizaciju projekta.

Sredstva za kreditnu podršku turističkoj privredi u 2005. godini odobravaće se korisnicima preko Fonda za razvoj Republike Srbije, uz valutnu klauzulu, sa kamatnom stopom od 1% na godišnjem nivou.

Korisnik je dužan da u roku od 15 dana, od dana prijema rešenja zaključi ugovor o kreditu sa Fondom za razvoj.

Instrumenti obezbeđenja vraćanja kredita su sopstvene solo menice ili ovlašćenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje platni promet. Izuzetno, na predlog Stručne radne grupe, kao instrument obezbeđenja vraćanja kredita može se tražiti i hipoteka na nepokretnosti u sopstvenoj svojini ili založno pravo (ručna zaloga - oprema) najmanje u dvostrukoj vrednosti odobrenog kredita. Fizička lica kao korisnici kredita kao obezbeđenje vraćanja kredita u obavezi su da obezbede najmanje dva žiranta.

Rok vraćanja kredita je:

- za projekte turističke infrastrukture, sportsko - rekreativnih i drugih pratećih sadržaja javnog karaktera od značaja za unapređenje kvaliteta turističke ponude - poglavlje II tačka 4 pod (1), (2), (3) - pet godina, pri čemu je grejs period 12 meseci od dana povlačenja kredita u toku koga se kamata obračunava tromesečno unazad i pripisuje glavnom dugu uz mogućnost obnavljanja.

- za projekte proširenja asortimana turističke ponude Srbije, obogaćivanjem vanpansionskih sadržaja u skladu sa zahtevima tržišta i povećanja inostranog turističkog prometa - poglavlje II tačka 5 (3) pod a), b), v) i đ) - četiri godine, pri čemu je grejs period 12 meseci od dana povlačenja kredita u toku koga se kamata obračunava tromesečno unazad i pripisuje glavnom dugu uz mogućnost obnavljanja.

Instrument obezbeđenja vraćanja kredita i rok otplate kredita, na predlog Stručne radne grupe, odrediće ministar u okviru rešenja o rasporedu sredstava.

Korisnici kredita za podršku turističkoj privredi u 2005. godini, polugodišnje će dostavljati Stručnoj radnoj grupi izveštaj o korišćenim sredstvima.

Ministarstvo će dostavljati Ministarstvu finansija - Sektoru za budžetsku inspekciju i reviziju, kvartalne izveštaje o realizaciji programa kreditne podrške turističkoj privredi po korisnicima, radi sprovođenja kontrole namenske upotrebe sredstava.

Krediti iz sredstava za podršku turističkoj privredi vraćaju se Fondu za razvoj Republike Srbije. Fond će mesečno izveštavati Ministarstvo trgovine, turizma i usluga o iznosu vraćenih kreditnih sredstava.

Sredstva koja se vraćaju Fondu za razvoj Republike Srbije po osnovu otplate kredita iz Programa koristiće se kao kreditna sredstva, na način i pod uslovima utvrđenim ovim programom.

Na zahtev korisnika kredita iz Programa, ministar na osnovu mišljenja Stručne radne grupe može odobriti odlaganje početka otplate kredita za 12-24 meseci.