PRAVILNIKO NAČINU I POSTUPKU UTVRĐIVANJA PLOVIDBENOSTI VAZDUHOPLOVA("Sl. glasnik RS", br. 30/2005) |
Ovim pravilnikom propisuju se način i postupak utvrđivanja plovidbenosti vazduhoplova.
Plovidbenost vazduhoplova utvrđuje se pregledom vazduhoplova (u daljem tekstu: pregled).
Pregled iz stava 2. ovog člana sastoji se od pregleda tehničke dokumentacije vazduhoplova, pregleda vazduhoplova na zemlji i pregleda vazduhoplova u letu, a pregled vazduhoplova posebne kategorije sastoji se od pregleda tehničke dokumentacije i pregleda na zemlji.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore započeće postupak pregleda vazduhoplova samo na osnovu zahteva korisnika vazduhoplova.
U zahtevu iz stava 1. ovog člana korisnik vazduhoplova predlaže namenu vazduhoplova ili promenu namene vazduhoplova i dostavlja potvrdu o plaćenoj naknadi za pregled i listu tehničkih podataka o vazduhoplovu Direktoratu civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana korisnik vazduhoplova je dužan da dostavi Polisu osiguranja za štetu pričinjenu trećim licima, osim kad se zahteva izdavanje potvrde o plovidbenosti vazduhoplova za izvoz. Rok važenja Polise osiguranja za štetu pričinjenu trećim licima (u daljem tekstu: Polisa) ne sme biti kraći od 12 meseci.
Za vazduhoplov koji se upisuje u Registar civilnih vazduhoplova Srbije i Crne Gore (u daljem tekstu: Registar vazduhoplova) ili Evidenciju letilica (u daljem tekstu: Evidencija), uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilaže se i zahtev za upis u Registar vazduhoplova, odnosno Evidenciju.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore neće prihvatiti zahtev za pregled vazduhoplova, i to:
1) za vazduhoplov transportne kategorije koji se uvozi i za koji korisnik predlaže utvrđivanje namene za javni avio-transport, a čiji je vek upotrebe po originalnoj dokumentaciji proizvođača istekao, kao i ako vazduhoplov ne ispunjava uslove u pogledu obavezne opreme, koja je propisana za korišćenje vazdušnog prostora u kome korisnik vazduhoplova namerava da koristi odnosni vazduhoplov, odnosno ne poseduje odgovarajuću opremu za slučaj opasnosti;
2) za vazduhoplov transportne ili opšte kategorije koji se uvozi, osim vazduhoplova koji je zbog zakupa u inostranstvu bio brisan iz Registra vazduhoplova i koji ne spada u vazduhoplove na koje se odnosi tačka 6. ovog stava, i za koji korisnik predlaže utvrđivanje namene za javni avio-transport, a koji ne ispunjava uslove u pogledu generisane buke utvrđene Aneksom 16, Deo III, Sveska 1, uz Konvenciju o međunarodnom civilnom vazduhoplovstvu (odnosno, JAR Noise) kao i emisije gasova sagorevanja utvrđene Aneksom 16. Sveska II, uz Konvenciju o međunarodnom civilnom vazduhoplovstvu;
3) za vazduhoplov koji se uvozi, a proizvođač takvog vazduhoplova se više ne bavi proizvodnjom vazduhoplova, odnosno ne postoji nosilac uverenja o tipu tog vazduhoplova ili vazduhoplovna vlast zemlje koja je to uverenje izdala nije ovlastila drugo lice za nosioca uverenja o tipu tog vazduhoplova;
4) za vazduhoplov koji se uvozi, a amaterski je proizveden u inostranstvu;
5) za domaći vazduhoplov transportne ili opšte kategorije čija je utvrđena namena za javni avio-transport koji ne ispunjava uslove u pogledu obavezne opreme koja je propisana za korišćenje vazdušnog prostora u kome korisnik namerava da koristi odnosni vazduhoplov.
Pregled vazduhoplova obavlja Komisija za vršenje pregleda (u daljem tekstu: Komisija) koju obrazuje Direktorat civilnog vazduhoplovstva. Broj članova Komisije određuje se u zavisnosti od kategorije i namene vazduhoplova, kao i od vrste pregleda vazduhoplova.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore odrediće lice koje poseduje dozvolu pakera padobrana, ili lice koje vrši kontrolu kvaliteta u organizaciji koja je ovlašćena da proizvodi ili vrši radove održavanja i popravke padobrana, da izvrši osnovni pregled paraglajdera.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore dužan je da u roku od 15 dana od dana prijema zahteva iz člana 2. ovog pravilnika izvrši pregled, osim ako korisnik vazduhoplova ne predloži duži rok.
Korisnik vazduhoplova i Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore sporazumno utvrđuju datum, mesto i vreme pregleda.
U slučaju da se predloženi termini pregleda za više vazduhoplova poklapaju, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore mora dati prednost pregledu vazduhoplova čija je namena javni avio-transport u odnosu na vazduhoplove druge namene.
Korisnik vazduhoplova može da predloži da se pregled vazduhoplova vrši u inostranstvu, i tada je dužan da snosi troškove boravka i puta članova Komisije, vodeći računa da vreme boravka bude dovoljno da se zahtevani pregled izvrši.
Korisnik vazduhoplova je dužan da na dan pregleda pripremi vazduhoplov za pregled, odredi svog predstavnika koji je dužan da obezbedi tehničku dokumentaciju vazduhoplova i druge podatke o plovidbenosti vazduhoplova, kao i da obezbedi prisustvo potrebnog vazduhoplovno-tehničkog osoblja koje je dužno da pruži tehničku pomoć Komisiji u toku pregleda.
Korisnik vazduhoplova je dužan da na dan kad je zakazan pregled vazduhoplova u letu, odredi i obezbedi letačko osoblje odgovarajućeg sastava u skladu sa članom 29. ovog pravilnika, a ako se vrši probni let - i lice iz člana 30. stav 2. ovog pravilnika.
Ako Komisija u toku vršenja vanrednog pregleda utvrdi da je obim pregleda jednak ili približan obimu osnovnog pregleda, s obzirom na vrstu i obim popravke, ili ako su izvršenom popravkom izmenjena neka od bitnih svojstava vazduhoplova značajnih za bezbednost korišćenja takvog vazduhoplova, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore zahtevaće od korisnika vazduhoplova da dopuni zahtev za pregled, i izvršiće osnovni pregled.
1. Tehnička dokumentacija vazduhoplova
Tehničku dokumentaciju vazduhoplova čini dokumentacija: o izvršenoj proizvodnji, ako se radi o novoproizvedenom vazduhoplovu, o održavanju vazduhoplova u toku korišćenja, o izvršenim popravkama ili izmenama, o tehničkom održavanju vazduhoplova, kao i druga dokumentacija kojom se potvrđuje plovidbenost vazduhoplova.
Prilikom pregleda tehničke dokumentacije vazduhoplova, Komisija utvrđuje da li je tehnička dokumentacija vazduhoplova potpuna i da li njome može da se potvrdi plovidbenost vazduhoplova.
Ako Komisija utvrdi da tehnička dokumentacija vazduhoplova nije potpuna, ili da ne sadrži sve potrebne podatke, zahtevaće od korisnika vazduhoplova da je dopuni u toku pregleda. Dopuna dokumentacije mora se izvršiti pre vršenja pregleda vazduhoplova u letu.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, ako Komisija zaključi da podaci koji nedostaju nisu od neposrednog uticaja na potvrđivanje plovidbenosti, može odrediti rok koji ne može biti duži od 30 dana od dana vršenja pregleda, u kome je korisnik vazduhoplova dužan da dostavi tražene tehničke podatke.
Za osnovni pregled novoproizvedenog ili korišćenog vazduhoplova koji se uvozi korisnik vazduhoplova je dužan da preda Komisiji:
1) dokument o tipu vazduhoplova, motora i elise, koji je izdat u Srbiji i Crnoj Gori;
2) po jedan primerak priručnika vazduhoplova u skladu sa Prilogom br. 1 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;
3) dokaze da je kod proizvođača vazduhoplova obezbedio pretplatu za ceo period korišćenja vazduhoplova, da se za taj tip i model vazduhoplova dostavljaju izmene i dopune priručnika za korišćenje i održavanje, kao i sve biltene vezane za korišćenje i održavanje vazduhoplova;
4) tehničku dokumentaciju vazduhoplova pribavljenu od proizvođača ili od prethodnog inostranog korisnika.
Korisnik vazduhoplova transportne i opšte kategorije dužan je da preda Komisiji tehničku dokumentaciju iz člana 10. tačke 4. ovog pravilnika, i to: za osnovni pregled novoproizvedenog vazduhoplova prema spisku iz Priloga br. 2 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo; za korišćeni vazduhoplov koji se uvozi prema spisku iz Priloga br. 3 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo; za amaterski novoproizveden vazduhoplov prema spisku iz Priloga br. 4 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo; za novoproizvedeni vazduhoplov posebne kategorije prema spisku iz Priloga br. 5 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Za amaterski novoproizveden vazduhoplov i novoproizveden vazduhoplov posebne kategorije Komisija će odlučiti o potrebnom sadržaju i obimu tehničke dokumentacije navedene u Prilogu br. 4 i Prilogu br. 5, a za vazduhoplov iz člana 3. tačke 6. ovog pravilnika, odlučiće o potrebnom sadržaju i obimu tehničke dokumentacije navedene u Prilogu br. 1, vodeći računa da odgovara kategoriji i vrsti vazduhoplova i da je dovoljna da potvrdi plovidbenost vazduhoplova.
Korisnik vazduhoplova za osnovni pregled korišćenog vazduhoplova koji se uvozi dužan je da stavi na uvid matičnu knjigu vazduhoplova prethodnog inostranog vlasnika.
Ako se vrši osnovni pregled vazduhoplova kome je izvršena obnova noseće strukture, koja je proistekla iz odobrenog programa tehničkog održavanja, nastalog kvara ili oštećenja, dotrajalosti ili izmena noseće strukture, preporuka proizvođača ili naloga koji su u toku korišćenja propisani za taj tip vazduhoplova, korisnik vazduhoplova je dužan da u ugovoru o vršenju navedenih radova sa ovlašćenom organizacijom za održavanje vazduhoplova predvidi da ta organizacija preda Komisiji tehničku dokumentaciju vazduhoplova navedenu u Prilogu br. 6 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ovlašćena organizacija za održavanje vazduhoplova iz stava 1. ovog člana dužna je da Komisiji omogući uvid u tehničku dokumentaciju o opravci, kao i uvid u tok opravke, primenjenu tehnologiju i izvršene provere tokom radova, kao i izvršena ispitivanja i prateću dokumentaciju za zamenjene delove. Iz te dokumentacije se može videti da li je deo nov, popravljen ili obnovljen, dozvoljeno vreme korišćenja, sposobnost za upotrebu, kao i rezultati ispitivanja koja su izvršena pre i posle ugradnje dela na vazduhoplov.
Komisija može da zahteva da joj se dostave kopije nekih od dokumenata iz stava 2. ovog člana ako smatra da su potrebni da potvrde plovidbenost vazduhoplova.
Za redovni pregled, korisnik vazduhoplova je dužan da Komisiji podnese na uvid uredno i propisno vođenu matičnu knjigu vazduhoplova, dokumentaciju iz koje se može utvrditi da je prethodno održavanje vazduhoplova vršeno prema odobrenom programu tehničkog održavanja i da Komisiji preda tehničku dokumentaciju vazduhoplova iz Priloga br. 7 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Korisnik vazduhoplova, uz zahtev za vanredni pregled, podnosi detaljno obrazloženje o razlogu, svrsi i obimu traženog pregleda.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana korisnik vazduhoplova prilaže odgovarajuću tehničku dokumentaciju, iz koje se može videti da li postoje odstupanja u odnosu na podatke iz dokumenta o tipu koji ne umanjuju ispunjenje tehničkih uslova plovidbenosti propisanih za kategoriju i namenu vazduhoplova.
Ako korisnik vazduhoplova zahteva vanredni pregled vazduhoplova posle popravke oštećene strukture nastale usled nezgode ili udesa vazduhoplova, dužan je da uz zahtev za pregled podnese izveštaj o udesu sa potrebnim podacima, tehnički izveštaj o utvrđenom oštećenju; kao i odobreni program opravke i tehničku dokumentaciju iz Priloga br. 6.
Korisnik novoproizvedenog ili korišćenog vazduhoplova dužan je da Komisiji da na pregled letački priručnih vazduhoplova prilikom osnovnog pregleda vazduhoplova koji se uvozi ako su sprovedene izmene ili popravke koje utiču na korišćenje vazduhoplova.
Pregledom letačkog priručnika vazduhoplova Komisija utvrđuje da li su u njemu ispravno uneta ograničenja koja se odnose na masu vazduhoplova i položaj centra težišta koji omogućavaju bezbedan let, korišćenje raspoložive snage ili potiska motora, granične brzine za razne režime i uslove leta, ograničenja u pogledu dužine, stanja i vrste poletno-sletnih staza za razne uslove poletanja i sletanja, granična dozvoljena ubrzanja oko glavnih osa vazduhoplova, ograničenja visine leta višemotornog vazduhoplova u slučaju otkaza motora, minimalnu posadu vazduhoplova za razne uslove leta, odobrenu listu minimalne ispravnosti vazduhoplova i listu dopuštenog odstupanja konfiguracije vazduhoplova od standardne, kao i da li su uneta i odobrena uputstva za način i ograničenja korišćenja koji su nastali kao posledica ugradnje dopunske opreme ili sistema, njihove izmene i sl.
Tehničku dokumentaciju vazduhoplova koja je navedena u Prilozima od br. 2 do 7 Komisija može prihvatiti kao dovoljnu.
Uz tehničku dokumentaciju iz stava 1. ovog člana korisnik vazduhoplova transportne i opšte kategorije za koje je pokrenut postupak upisa u Registar vazduhoplova, ili ako je izvršena promena šeme bojenja površina vazduhoplova ili promena natpisa, naziva i znaka korisnika, odnosno nanošenja znakova državne pripadnosti i oznake registracije, mora načiniti fotografiju u boji bočne strane celog vazduhoplova, formata koji mora biti veći od formata A5, a manji od formata A4. Fotografija se dostavlja Direktoratu civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore radi odlaganja u zbirku isprava tog vazduhoplova u Registru vazduhoplova.
Za vazduhoplov koji se pregleda a uvozi se, ili na kome su radovi održavanja vršeni u inostranstvu, Komisija će prihvatiti tehničku dokumentaciju vazduhoplova navedenu u Prilozima br. od 2 do 7, ako je sačinjena na engleskom jeziku.
2. Pregled vazduhoplova na zemlji
Pregledom vazduhoplova na zemlji, u okviru pregleda za utvrđivanje plovidbenosti, Komisija utvrđuje stanje, ispravnost i sposobnost vazduhoplova za bezbedno korišćenje u letu, tako što:
1) vrši vizuelni pregled;
2) vrši proveru rada i funkcionalnosti uređaja i opreme, ako nije potrebno da je motor u radu, a potrebno je napajanje spoljnim izvorom energije;
3) učestvuje u završnoj proveri rada i funkcionalnosti svih sistema i opreme vazduhoplova uključujući i proveru rada motora i elisa na zemlji (u daljem tekstu: zemaljska provera).
Vizuelni pregled iz člana 18. tačke 1. ovog pravilnika, vrši se radi utvrđivanja stanja, ispravnosti i celovitosti vazduhoplova, a obuhvata pregled: strukture vazduhoplova, komandnih površina, sistema za upravljanje, ugradnje motora, elisa i opreme vazduhoplova, pregled motora, elisa, opreme i sistema vazduhoplova, stajnih organa, sigurnosne opreme i opreme za slučaj opasnosti, protivpožarne instalacije i alarmnog sistema, kabine vazduhoplova, posebno prolaza i izlaza za evakuaciju, vrata i pomoćnih izlaza, tobogana i opreme za evakuaciju, čamaca, prsluka za plivanje, maski i prenosnih boca, svetala za slučaj opasnosti i sl., znakova curenja radnih fluida, postojanje i ispravnost propisanih isprava i knjiga vazduhoplova, znakova državne pripadnosti i oznaka registracije i drugih natpisa na vazduhoplovu, odnosno ugradnju i ispravnost opreme koja je propisana za kategoriju i namenu vazduhoplova.
Proveru rada i funkcionalnosti iz člana 18. tačke 2. ovog pravilnika Komisija vrši u saradnji sa vazduhoplovno-tehničkim osobljem iz člana 6. ovog pravilnika, i obuhvata proveru funkcionisanja komandi leta, uređaja za hiperpotisak, aerodinamičkih kočnica i sličnih uređaja, instalacija i sistema, uređaja za održavanje pritiska u kabini i klimatizaciju, razleđivanje, curenja radnih fluida, instrumenata i elektro-opreme, opreme za slučaj opasnosti, svetlosne signalizacije, komunikacionih i radionavigacionih uređaja, kao i ostalih uređaja i opreme vazduhoplova.
Ako se proverom iz stava 1. ovog člana utvrdi neispravnost u radu za koju se oceni da može bitno da utiče na bezbednost korišćenja vazduhoplova, Komisija će zahtevati od korisnika vazduhoplova da izvrši detaljnu proveru funkcionalnosti prema propisanoj tehnologiji provere datoj u priručniku za održavanje vazduhoplova, preporučenoj od strane proizvođača vazduhoplova.
Ako se vrši pregled posle popravke oštećenja vazduhoplova koja su nastala prilikom pretrpljenog udesa, proverava se da li je popravka izvršena na propisan način koji je predviđen u odobrenoj tehničkoj dokumentaciji, odnosno prema propisanim ili u praksi opšte usvojenim tehničkim standardima za proizvodnju, opravku i održavanje vazduhoplova kao i da li su zadržana bitna tehnička svojstva vazduhoplova za bezbedno korišćenje, s obzirom na kategoriju i namenu vazduhoplova.
Ako vazduhoplov ima uređaje čiju je ugradnju odobrio Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore, koji nisu uslovljeni tehničkim propisima za plovidbenost te kategorije vazduhoplova, ali su u vezi sa korišćenjem u okviru namene vazduhoplova, ili su za druge potrebe u vezi sa vazdušnim saobraćajem, Komisija će izvršiti pregled tih uređaja i proveriti da li su ispravni odnosno da li njihov rad uzrokuje negativni uticaj na ispravnost rada vazduhoplova i ugrađene opreme vazduhoplova.
Zemaljska provera rada iz člana 18. tačke 3. ovog pravilnika vrši se pre probnog leta.
Proveru iz stava 1. ovog člana, u prisustvu Komisije, vrši letačko osoblje iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika. Ako je potrebno, u zemaljskoj proveri učestvuje i vazduhoplovno-tehničko osoblje održavanja vazduhoplova koje odredi korisnik vazduhoplova.
Provera iz stava 1. ovog člana vrši se prema programu i listi završne provere vazduhoplova na zemlji, ako ih odobri Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore.
Ako se utvrdi da je vazduhoplov ispravan i sposoban za vršenje probnog leta, listu iz stava 3. ovog člana potpisuje letačko osoblje, predstavnik korisnika vazduhoplova i Komisija.
3. Pregled vazduhoplova u letu
U okviru osnovnog pregleda pregled vazduhoplova u letu vrši se probnim letom, a u okviru redovnog pregleda - proverom vazduhoplova u letu.
U toku vršenja probnog leta ili provere vazduhoplova u letu ne može se vršiti obuka, niti provera obučenosti članova letačkog osoblja.
Ako je u toku probnog leta vazduhoplova predviđeno sletanje na aerodrom koji nije aerodrom poletanja, ne smeju se prevoziti lica i stvari koji ne služe za vršenje probnog leta.
Probnim letom vrši se provera tehničke sposobnosti vazduhoplova utvrđene u dokumentu o tipu vazduhoplova.
Probni let se vrši danju.
Meteorološki uslovi vidljivosti, kao i uslovi koji se očekuju za predviđeno vreme trajanja probnog leta, moraju odgovarati uslovima za vizuelno letenje vazduhoplova opšte kategorije, a za vazduhoplove transportne kategorije moraju odgovarati uslovima koji važe za sletanje u uslovima kategorije I (SAT I).
Probni let vazduhoplova vrši se prema proceduri navedenoj u listu probnog leta, koju odobrava Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore.
U listu probnog leta upisuju se rezultati postignuti probnim letom. Listu probnog leta potpisuju letačko osoblje, lice iz člana 30. stav 2. ovog pravilnika, i Komisija.
Ako je probnim letom utvrđena neispravnost od uticaja na bezbednost korišćenja vazduhoplova, Komisija će zahtevati da se ponovo izvrši probni let ili deo probnog leta, da bi se uverila da su otklonjene neispravnosti koje su utvrđene probnim letom.
Ako se posle dva ponavljanja probnog leta zbog razloga iz stava 6. ovog člana, ponovo utvrdi neispravnost koja je od uticaja na bezbednost korišćenja vazduhoplova, Komisija će zaključiti pregled.
Probni let koji izvrši proizvođač vazduhoplova prvi put posle proizvodnje vazduhoplova, ne može se prihvatiti kao probni let u okviru osnovnog pregleda, osim za vazduhoplov posebne kategorije i amaterski proizveden vazduhoplov.
Proverom vazduhoplova u letu vrši se provera tehničke ispravnosti vazduhoplova.
Provera vazduhoplova u letu obavlja se prema odobrenoj proceduri provere u letu, navedenoj u listi provere u letu.
U listu provere vazduhoplova u letu, upisuju se rezultati postignuti u toku provere u letu.
Listu provere vazduhoplova u letu potpisuju kapetan vazduhoplova i član Komisije.
Na zahtev korisnika vazduhoplova čija je namena javni aviotransport, provera vazduhoplova u letu kada se vrši u okviru redovnog pregleda, može se vršiti kada se vazduhoplovom prevoze putnici, pod uslovom da rok važenja uverenja o plovidbenosti nije istekao u momentu provere vazduhoplova u letu.
Za vazduhoplov opšte kategorije čija je namena pružanje usluga iz vazduha, odnosno sportsko ili amatersko letenje, kao i za vazduhoplov posebne Kategorije, Komisija može da odluči da ne vrši proveru vazduhoplova u letu u sledećim slučajevima:
1) ako je u toku petnaest dana pre dana pregleda, u okviru roka važenja uverenja o plovidbenosti, odnosno potvrde o plovidbenosti, vazduhoplov korišćen, i pri tom nije bilo primedbi na njegovu ispravnost;
2) ako prihvati proveru u letu koju je izvršio korisnik vazduhoplova, najviše deset dana pre dana pregleda i da je o tome priložio izveštaj, i da je prilikom te provere u letu utvrđeno da je vazduhoplov ispravan, kao i da prilikom vršenja provere u letu nije istekao rok važenja uverenja o plovidbenosti, odnosno potvrde o plovidbenosti.
Ako Komisija prilikom provere vazduhoplova u letu utvrdi neispravnosti vazduhoplova koje neposredno utiču na bezbednost korišćenja vazduhoplova ili bezbednost vazdušnog saobraćaja, dužna je da povuče uverenje o plovidbenosti i da zaključi pregled.
Provera u letu vazduhoplova kome je u momentu pregleda istekao rok važenja uverenja o plovidbenosti duže od deset dana, vrši se na osnovu dozvole za probni let koji je izdala Komisija, ali tada se vazduhoplovom ne mogu prevoziti putnici, a letačko osoblje mora biti u skladu sa članom 29. st. 1. i 2. ovog pravilnika.
Ako su u vreme pregleda vazduhoplova meteorološki uslovi takvi da zbog njih nije moguće izvršiti proveru u letu vazduhoplova opšte ili posebne kategorije čija je namena sportsko i amatersko letenje, kao i vazduhoplova opšte kategorije čija je namena pružanje usluga u poljoprivredi i šumarstvu, Komisija izdaje dozvolu korisniku vazduhoplova da obavi proveru u letu bez prisustva Komisije. Rok u kome se mora izvršiti provera u letu je sedam dana od dana pregleda za slučaj da je rok važenja uverenja o plovidbenosti, odnosno potvrde o plovidbenosti u momentu pregleda istekao u roku iz stava 1. ovog člana.
Ako je rok važenja uverenja o plovidbenosti istekao duže od roka iz stava 1. ovog člana Komisija će odlučiti da li će se vršiti provera u letu ili probni let, imajući u vidu kategoriju i namenu vazduhoplova, dužinu perioda u kome vazduhoplov nije korišćen. Ako Komisija odluči da se vrši probni let, odrediće i njegov obim, kako bi se pouzdano utvrdila plovidbenost vazduhoplova.
Zavisno od razloga za vršenje vanrednog pregleda, Komisija će odlučiti da li će se vršiti probni let ili provera u letu.
Ako Komisija odluči da se vrši probni let, odrediće u kom obimu će se primeniti lista probnog leta, tako da se može pouzdano utvrditi plovidbenost vazduhoplova.
Ako se vrši probni let vazduhoplova transportne ili opšte kategorije čija je namena javni aviotransport, medicinski prevoz, opitno letenje (ako je vazduhoplov transportne kategorije), kao i ako se vrši probni let višemotornog vazduhoplova namenjenog za prevoz za sopstvene potrebe, letačko osoblje čine: kapetan vazduhoplova sa ovlašćenjem instruktora na tom tipu vazduhoplova, kopilot sa ovlašćenjem za letenje na tom tipu vazduhoplova, i inženjer-letač sa ovlašćenjem instruktora na tom tipu vazduhoplova, ako je za taj tip vazduhoplova predviđen kao član letačkog osoblja.
Za ostale kategorije i namene vazduhoplova, probni let vrši pilot sa ovlašćenjem instruktora, dok za amaterski proizveden vazduhoplov i vazduhoplov posebne kategorije, probni let vrši korisnik tog vazduhoplova, ako poseduje odgovarajuću dozvolu pilota.
Proveru u letu vazduhoplova može da vrši letačko osoblje, čiji članovi poseduju odgovarajuće dozvole i ovlašćenja za letenje na tom tipu vazduhoplova.
Ako se pregled vazduhoplova u letu vrši probnim letom, kapetan vazduhoplova je dužan da pre vršenja probnog leta izvrši pripremu sa licima koja će biti prisutna u vazduhoplovu na tom letu i da, izuzev članovima Komisije, tim licima odredi dužnosti koje će vršiti u toku probnog leta, u skladu sa postupkom za vršenje probnog leta koji je propisao korisnik vazduhoplova, i odobrio Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore.
U skladu sa postupkom iz stava 1. ovog člana, korisnik vazduhoplova određuje lice koje će biti zaduženo za sprovođenje liste probnog leta i zapisivanje rezultata postignutih probnim letom.
Letačko osoblje iz člana 29. ovog pravilnika i lice iz člana 30. stav 2. ovog pravilnika, radi bezbednosti i koordinacije rada u toku vršenja probnog leta vazduhoplova, moraju, u roku od šest meseci pre početka vršenja probnog leta, biti pripremljeni za vršenje probnog leta na odgovarajućem uređaju za simuliranje leta po kompletnom programu probnog leta, osim ako u tom periodu ta lica nisu vršila takav probni let na istom tipu vazduhoplova.
U toku probnog leta Komisija je u vazduhoplovu prisutna u punom sastavu, a u toku provere u letu prisutan je jedan član Komisije.
U toku probnog leta ili provere u letu, Komisija je prisutna u pilotskoj kabini.
Lica koja se nalaze u vazduhoplovu u toku probnog leta, smatraju se posadom vazduhoplova i korisnik vazduhoplova mora njihova imena upisati u nalog za let.
Korisnik vazduhoplova u nalog za let mora upisati ime člana Komisije i kad se vrši provera u letu.
Kada se vrši probni let, odnosno provera u letu jednosednog vazduhoplova, ne primenjuju se st. 1. do 4. ovog člana.
Komisija nije obavezna da bude u vazduhoplovu kada se vrši probni let ili provera u letu vazduhoplova posebne kategorije, kao i amaterski proizvedenog vazduhoplova.
Probni let vrši se na osnovu dozvole za vršenje probnog leta.
Komisija će izdati dozvolu za probni let kad se uveri da vazduhoplov može bezbedno da vrši probni let posle izvršenog pregleda tehničke dokumentacije, pregleda vazduhoplova i njegove provere na zemlji i ako je vazduhoplov za vršenje probnog leta osiguran Polisom za štetu pričinjenu trećim licima u slučaju da Polisa iz člana 2. stav 3. ovog pravilnika ne obuhvata vršenje probnog leta.
Dozvola za probni let iz stava 2. ovog člana ne izdaje se kad se vrši osnovni pregled vazduhoplova koji je upisan u strani registar, a koji treba posle pregleda da bude upisan u Registar vazduhoplova.
Za vreme probnog leta, pored letačkog osoblja i Komisije, u vazduhoplovu se može nalaziti predstavnik korisnika vazduhoplova, predstavnik proizvođača ako se radi o novoproizvedenom vazduhoplovu, ili predstavnik izvršioca radova obnove ili opravke vazduhoplova.
Za vreme probnog leta, pored lica iz stava 4. ovog člana, u vazduhoplovu se može nalaziti i ovlašćeno vazduhoplovno-tehničko osoblje korisnika vazduhoplova, čiji su broj i dužnosti u toku probnog leta propisani u članu 30. stav 1. ovog pravilnika.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore u postupku odobravanja liste probnog leta, odlučiće o potrebnom broju lica kojima je dozvoljeno prisustvo u vazduhoplovu u toku probnog leta, vodeći računa o dužnostima koje treba da vrše u toku leta.
Komisija mora u dozvolu za probni let upisati imena svih lica kojima je dozvoljeno da budu u vazduhoplovu u toku probnog leta.
Lica koja su u vazduhoplovu u toku probnog leta moraju biti osigurana Polisom osiguranja.
Ako u toku probnog leta dođe do ugrožavanja bezbednosti leta, kapetan vazduhoplova, u saglasnosti sa Komisijom, može da izmeni program probnog leta ili da prekine probni let.
Ako se radi o probnom letu jednosednog vazduhoplova i ako nastanu razlozi iz stava 1. ovog člana, pilot je dužan da o nastalim razlozima prekida probnog leta ili izmeni programa sačini pismeni izveštaj, koji predaje Komisiji.
4. Dokumentacija o izvršenom pregledu
O izvršenom pregledu, Komisija vodi zapisnik koji sadrži podatke o utvrđenom stanju vazduhoplova i zaključak o plovidbenosti vazduhoplova.
Zapisnik o utvrđenom stanju vazduhoplova prilikom pregleda radi utvrđivanja plovidbenosti potpisuje predstavnik korisnika vazduhoplova.
Predstavnik korisnika vazduhoplova može da odbije da potpiše zapisnik o utvrđenom stanju vazduhoplova što neće uticati na zaključak o plovidbenosti vazduhoplova (u daljem tekstu zaključak) koji će Komisija doneti.
U zaključku zapisnika o izvršenom osnovnom pregledu, Komisija utvrđuje da li vazduhoplov ispunjava uslove plovidbenosti za zahtevanu kategoriju i utvrđuju namenu.
Namena vazduhoplova može se utvrditi i u okviru redovnog pregleda ako korisnik vazduhoplova pokrene postupak promene prethodno utvrđene namene. Vazduhoplovu koji je amaterski proizveden ne može se promeniti namena.
Vazduhoplovu može biti utvrđena višestruka namena za obavljanje delatnosti u vazdušnom saobraćaju.
Ako vazduhoplov ispunjava uslove plovidbenosti, Komisija unosi u zaključak zapisnika predlog da se izda uverenje o plovidbenosti ili potvrda o plovidbenosti, dozvola za upotrebu ili da se produži njihov rok važenja.
Ako vazduhoplov ispunjava uslove plovidbenosti uz potrebna ograničenja korišćenja radi bezbednosti vazdušnog saobraćaja, Komisija unosi u zaključak zapisnika predlog ograničenja koja će se uneti u uverenje o plovidbenosti vazduhoplova, potvrdu o plovidbenosti i dozvolu za upotrebu, kao i u letački priručnik vazduhoplova.
Ako vazduhoplov ne ispunjava uslove plovidbenosti propisane za kategoriju vazduhoplova u koju se traži razvrstavanje, ili ako su izvršene velike opravke vazduhoplova a takve su da se vazduhoplov ne može zadržati u prethodno određenoj kategoriji Komisija u zaključak zapisnika unosi predlog mera koje treba preduzeti da bi se nedostaci otklonili i vazduhoplov razvrstao u zahtevanu kategoriju, odnosno zadržao kategoriju, ili unosi predlog da se izmeni kategorija vazduhoplova ili propisuje takva ograničenja korišćenja vazduhoplova kojim će se obezbediti da ne dođe do ugrožavanja bezbednosti vazdušnog saobraćaja.
Ako vazduhoplov ne ispunjava uslove plovidbenosti za zahtevanu ili utvrđenu namenu vazduhoplova, Komisija unosi u zaključak zapisnika predlog mera koje treba preduzeti da bi se nedostaci otklonili ili predlog da se izmeni namena vazduhoplova, ako postoje razlozi navedeni u stavu 6. ovog člana.
Ako je pregledom ustanovljeno da vazduhoplov ima određene tehničke nedostatke koji ne utiču neposredno na bezbednost korišćenja vazduhoplova, Komisija u zaključku zapisnika će predložiti da se uverenje o plovidbenosti izda ili produži njegov rok važenja, pod uslovom da se korisniku vazduhoplova izda nalog da otkloni ustanovljene nedostatke u određenom roku.
Ako se utvrdi da je stanje vazduhoplova takvo da bi se njegovim korišćenjem ugrozila bezbednost vazdušnog saobraćaja, Komisija će u zaključak zapisnika uneti obrazloženi predlog da se vazduhoplovu ne izda ili ne produži rok važenja uverenja o plovidbenosti.
Kad se pregled vrši posle privremene opravke, Komisija će u zaključku zapisnika predložiti da se povuče uverenje o plovidbenosti vazduhoplova do konačne opravke, ili utvrditi važnost uverenja o plovidbenosti vazduhoplova, uz ograničenje, ako proceni da je to potrebno.
Ako se osnovnim pregledom vazduhoplova posebne kategorije ili amaterski proizvedenog vazduhoplova ustanovi da vazduhoplov može bezbedno da leti, ali u postupku utvrđivanja tipa nije bilo moguće da se utvrde uslovi korišćenja ili ograničenja u korišćenju takvog vazduhoplova, Komisija će u zaključku zapisnika predložiti da se izda dozvola za vršenje probnih letova da bi se utvrdili uslovi korišćenja vazduhoplova.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore izdaće dozvolu iz stava 1. ovog člana, ako prihvati program probnih letova radi utvrđivanja uslova korišćenja vazduhoplova, koji je predložio korisnik vazduhoplova.
Rok važenja dozvole iz stava 1. ovog člana ograničen je vremenski na tri meseca i časovima letenja najkraće pet a najduže deset časova letenja.
Korisnik vazduhoplova iz stava 1. ovog člana, posle izvršenih probnih letova iz stava 2. ovog člana, dužan je da sačini izveštaj sa utvrđenim uslovima korišćenja, da predloži sadržaj letačkog priručnika i da ga dostavi na odobrenje Direktoratu civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore.
Ako se ispune uslovi iz stava 4. ovog člana, Komisija će utvrditi predlog zaključka o izdavanju potvrde o plovidbenosti ili dozvole za upotrebu.
Po završenom pregledu vazduhoplova, Komisija dostavlja Direktoratu civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore zapisnik o izvršenom pregledu sa zaključkom i uz njega prilaže dokumentaciju koja je propisana u Prilozima br. 3 do 8 kao i listu završne provere vazduhoplova na zemlji i listu probnog leta, kao i listu provere vazduhoplova u letu.
5. Dokumenti o osposobljenosti vazduhoplova
Na osnovu zaključka iz zapisnika o izvršenom pregledu vazduhoplova, iz člana 37. ovog pravilnika, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore će:
1) izdati uverenje o plovidbenosti, potvrdu o plovidbenosti, dozvolu za upotrebu, odnosno potvrdu o plovidbenosti vazduhoplova za izvoz, sa utvrđenim rokom važenja;
2) uneti ograničenje korišćenja u uverenje o plovidbenosti, u potvrdu o plovidbenosti, odnosno dozvolu za upotrebu, dati nalog da se to ograničenje unese u letački priručnik;
3) utvrditi ili promeniti kategoriju ili namenu vazduhoplova.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore neće izdati uverenje o plovidbenosti, odnosno potvrdu o plovidbenosti vazduhoplova kojim se produžava rok važenja, ako za taj vazduhoplov ne postoji odobren program tehničkog održavanja.
U slučaju predviđenom u članu 36. stav 8. ovog pravilnika Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore izdaće uverenje o plovidbenosti ili potvrdu o plovidbenosti i izdati nalog za otklanjanje uočenih nedostataka u roku od trideset dana.
Korisnik vazduhoplova je dužan da Direktoratu civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore dostavi izveštaj o izvršenom nalogu iz stava 1. ovog člana.
Ako korisnik vazduhoplova ne izvrši nalog iz stava 1. ovog člana, ili ne dostavi izveštaj iz stava 2. ovog člana, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore će povući uverenje o plovidbenosti i potvrdu o plovidbenosti.
Ako se pri pregledu uređaja iz člana 22. ovog pravilnika utvrdi da je neki od njih neispravan, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore izdaće nalog da se taj uređaj ukloni iz vazduhoplova, ili da se na vazduhoplovu i na njegovim komandama i kontrolnim instrumentima vidno obeleži da je uređaj neispravan i da je njegova upotreba zabranjena.
U slučajevima predviđenim članom 25. stav 5. i članom 36. stav 8. ovog pravilnika, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore doneće rešenje kojim se odbija izdavanje uverenja o plovidbenosti, potvrde o plovidbenosti ili dozvole za upotrebu, odnosno rešenje o produženju roka važenja uverenja o plovidbenosti i potvrde o plovidbenosti, i time zaključiti postupak po zahtevu za pregled vazduhoplova.
I pored rešenja iz stava 1. ovog člana korisnik vazduhoplova ima pravo da podnese novi zahtev za utvrđivanje plovidbenosti vazduhoplova.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore doneće rešenje o promeni kategorije ili namene vazduhoplova u slučajevima predviđenim u članu 36. ovog pravilnika.
Ako je osnovnim pregledom utvrđeno da su ispunjeni uslovi za plovidbenost vazduhoplova, a uverenje o plovidbenosti se ne može izdati jer nije formalno završen postupak upisa u Registar vazduhoplova a izvršen je ispis iz registra zemlje prethodnog vlasnika, Direktorat civilnog vazdu hoplovstva države Srbije i države Crne Gore će odlučiti da na pismeni predlog korisnika vazduhoplova, takav vazduhoplov privremeno upiše u Registar vazduhoplova i izda dozvolu za tehnički let do aerodroma u Srbiji i Crnoj Gori na kome je obezbeđeno njegovo čuvanje, pod uslovom da se time ne osporava odluka nekog drugog državnog organa (na primer carinski, policijski ili sudski nadzor i sl.).
Ako se u toku pregleda vazduhoplova utvrdi da vazduhoplov ne ispunjava u potpunosti tehničke uslove za plovidbenost, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore će izdati dozvolu za tehnički let do aerodroma na kome će se otkloniti tehnički nedostaci, pod uslovom da se time ne ugrožava bezbednost vazdušnog saobraćaja i let tog vazduhoplova.
Tehnički let iz stava 2. ovog člana mora se obaviti u skladu sa postupkom za vršenje tehničkog leta.
Pri obavljanju tehničkog leta zabranjen je prevoz lica i stvari.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore odrediće u dozvoli za tehnički let iz stava 2. ovog člana, u kojim meteorološkim uslovima se let, može obaviti, odnosno odrediće tehničke i druge uslove, kao i ograničenja za obavljanje tog leta.
Na predlog korisnika vazduhoplova, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore odobriće sastav posade vazduhoplova i odrediti letačko osoblje koje će izvršiti tehnički let. Zavisno od kategorije i namene vazduhoplova, sastav letačkog osoblja mora biti u skladu sa članom 29. st. 1. i 2. ovog pravilnika.
U dozvoli za tehnički let utvrđuju se aerodromi poletanja i sletanja i određuju aerodromi za tehničko međusletanje, kao i rok u kome se let može izvršiti. Rok ne može biti duži od sedam dana od dana izvršenog pregleda iz stava 2. ovog člana.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore izdaje uverenje o plovidbenosti, potvrdu o plovidbenosti odnosno dozvolu za upotrebu, u dva primerka.
U uverenju o plovidbenosti, zavisno od utvrđene kategorije vazduhoplova upisuje se kategorija u skladu sa Prilogom br. 8 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
U uverenju o plovidbenosti, zavisno od utvrđene namene vazduhoplova, upisuje se namena u skladu sa Prilogom br. 9 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo. Kada je utvrđena namena višestruka tada se te namene upisuju jedna iza druge. Prvoupisana namena vazduhoplova je osnovna namena.
U potvrdi o plovidbenosti i dozvoli za upotrebu, zavisno od utvrđene namene, može se upisati namena navedena u Prilogu br. 9.
Ako je namena vazduhoplova sa ograničenjem korišćenja, sadržaj ograničenja navodi se u uverenju o plovidbenosti, potvrdi o plovidbenosti i dozvoli za upotrebu, a ako se radi o velikom ograničenju može se navesti na kom mestu je to ograničenje upisano u letački priručnik vazduhoplova.
Ako se osnovnim pregledom utvrdi plovidbenost vazduhoplova, a ispunjeni su uslovi za upis u Registar vazduhoplova ili Evidenciju, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore istovremeno će izdati uverenje o plovidbenosti, potvrdu o plovidbenosti, dozvolu za upotrebu, uverenje o registraciji, kao i potvrdu o evidenciji.
Na osnovu zahteva vlasnika vazduhoplova da se vazduhoplov izveze i briše iz Registra vazduhoplova, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore će, ako su ispunjeni svi propisani uslovi, pored potvrde o plovidbenosti vazduhoplova za izvoz izdati i potvrdu o brisanju vazduhoplova iz Registra vazduhoplova.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore jedan primerak dokumenta iz st. 1. i 2. ovog člana izdaće korisniku vazduhoplova a drugi će odložiti u zbirku isprava tog vazduhoplova, u Registar vazduhoplova i Evidenciju.
Korisnik vazduhoplova, po prijemu uverenja o plovidbenosti i potvrde o plovidbenosti sa novim rokom važenja, prethodna uverenja i potvrde dužan je da vrati Direktoratu civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore.
Dokumentaciju iz člana 38. ovog pravilnika nastalu u toku pregleda vazduhoplova, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore odložiće u zbirku isprava tog vazduhoplova.
Ako je rok važenja uverenja o plovidbenosti, potvrde o plovidbenosti i dozvole za upotrebu, duži od 12 meseci, a Polise osiguranja iz člana 2. stav 3. ovog pravilnika, nije duži od 12 meseci, korisnik vazduhoplova je dužan da po isteku roka važenja Polise osiguranja dostavi Direktoratu civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore Polisu sa novim rokom važenja.
Korisnik vazduhoplova koji ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana ne sme koristiti vazduhoplov.
Po prijemu Polise iz stava 1. ovog člana, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore odložiće Polisu u zbirku isprava tog vazduhoplova.
Ako korisnik vazduhoplova izgubi uverenje o plovidbenosti, potvrdu o plovidbenosti, dozvolu za upotrebu i uverenje o registraciji, Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore izdaće duplikat izgubljenog dokumenta na osnovu zahteva korisnika vazduhoplova, pod uslovom da je uz zahtev podnet dokaz da je izgubljeni dokument oglašen nevažećim u službenom glasilu.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i postupku utvrđivanja plovidbenosti vazduhoplova ("Službeni list SRJ", br. 9/2002 i 49/2002).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
PRIRUČNICI VAZDUHOPLOVA
1) Aircraft Flight Manual;
2) Flight Crew Operation Manual;
3) Weight and Balance Manual;
4) Maintenance Manual;
5) Overhaul Manual (za motor, elisu i komponente);
6) Ilustrated Parts Catalog;
7) Wiring Diagram Manual;
8) Maintenance Planning Document;
9) Structure repair manual.
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
SADRŽAJ TEHNIČKE DOKUMENTACIJE ZA OSNOVNI PREGLED NOVOPROIZVEDENOG VAZDUHOPLOVA
1) Potvrda proizvođača vazduhoplova da je proizvodnja izvršena u skladu sa dokumentacijom za proizvodnju koja je odobrena od vazduhoplovnih vlasti zemlje proizvođača vazduhoplova, kao i da kvalitet novoproizvedenog vazduhoplova odgovara kvalitetu utvrđenom prilikom utvrđivanja tipa tog vazduhoplova;
2) Izveštaj o odstupanjima, ako postoje, koja su odobrena od vazduhoplovnih vlasti zemlje proizvođača vazduhoplova kada su ta odstupanja nastala u toku proizvodnje vazduhoplova, odstupanjem od kvaliteta utvrđenog prilikom utvrđivanja tipa vazduhoplova ili odstupanja od odobrene dokumentacije za proizvodnju;
3) Potvrda o sposobnosti za upotrebu ugrađenih motora, odnosa elisa sa izveštajima o ispitivanju izvršenim pre ugradnje na vazduhoplov, kao i izveštaj o probi motora na zemlji sa zabeleženim parametrima rada motora i elise;
4) Spisak naredbe koje se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova kao i izveštaj o sprovedenim naredbama u toku proizvodnje a koje se odnose na taj serijski broj vazduhoplova, motora, elise i opreme;
5) Spisak obaveznih biltena od značaja za plovidbenost koji se odnose na taj serijski broj vazduhoplova, motora elise i opreme;
6) Izveštaj o izmenama (modifikacijama) koje se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova a izvršene su u toku proizvodnje;
7) Izveštaj o merenju geometrije vazduhoplova, postavnih uglova i otklona komandnih površina (reglažna lista);
8) Spisak sigurnosne opreme i opreme za slučaj opasnosti sa crtežom rasporeda i položaja u pilotskoj i putničkoj kabini kao i sa izveštajem o izvršenoj proveri ispravnosti rada te opreme nakon ugradnje u vazduhoplov;
9) Crtež rasporeda sedišta opreme za komfor putnika u putničkoj kabini (za vazduhoplov čija je namena za javni avio-transport);
10) Spisak ugrađene opreme sa kataloškim i serijskim brojevima, a za bitnu opremu i potvrde o sposobnosti za upotrebu pre njihove ugradnje na vazduhoplov;
11) Izveštaj o izvršenom ispitivanju radiokomunikacione opreme;
12) Izveštaji o izvršenom ispitivanju radionavigacione opreme, sistema za određivanje pozicije, i izvršenoj kompenzaciji kompasnih sistema;
13) Izveštaji o izvršenom ispitivanju sistema i instrumenata dinamičkog i statičkog pritiska;
14) Izveštaji o merenju mase vazduhoplova i položaju centra težišta, sa spiskom ugrađene opreme vazduhoplova sa kojom je izvršeno merenje;
15) Izveštaj o ostvarenom letenju vazduhoplova izraženo u časovima letenja, broju sletanja i kalendarskom vremenu letenja, nakon proizvodnje;
16) Potvrda da vazduhoplov nije pretrpeo oštećenja u toku probnih letova koje je vršio proizvođač nakon proizvodnje, a ako je bilo oštećenja, tada se mora dati i izveštaj o prirodi i stepenu oštećenja i izveštaj o izvršenoj popravci.
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
SADRŽAJ TEHNIČKE DOKUMENTACIJE ZA OSNOVNI PREGLED KORIŠĆENOG VAZDUHOPLOVA KOJI SE UVOZI
1) Izveštaj o istorijatu korišćenja vazduhoplova od momenta proizvodnje do momenta pregleda, sa podacima o vrsti korišćenja, ostvarenim časovima letenja, broju letova i podatak u kojim geografskim područjima je korišćenje ostvareno;
2) Izveštaj sa podacima o oštećenjima i udesima koji su se dogodili u toku korišćenja;
3) Izveštaj sa podacima o velikim popravkama izvršenim u toku korišćenja sa podacima o izvršiocu popravke;
4) Izveštaj sa podacima o izvršenom održavanju, obnovama vazduhoplova, motora i elisa, sa podatkom o izvršiocu poslednje obnove;
5) Spisak naredbi koje se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova kao i izveštaj o sprovedenim naredbama u toku korišćenja a koje se odnose na taj serijski broj vazduhoplova, motora, elise i opreme;
6) Spisak obaveznih biltena od značaja za plovidbenost koji se odnose na taj serijski broj vazduhoplova, motora, elise i opreme;
7) Izveštaj o izmenama (modifikacijama) koji se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova a izvršene su u toku korišćenja;
8) Izveštaj sa podacima o poslednjem merenju geometrije vazduhoplova, postavnih uglova i otklona komandnih površina (reglažna lista);
9) Izveštaji o merenju mase vazduhoplova i položaju centra težišta, sa spiskom ugrađene opreme vazduhoplova sa kojom je izvršeno merenje;
10) Spisak sigurnosne opreme i opreme za slučaj opasnosti, izveštaj o izvršenoj proveri ispravnosti rada na vazduhoplovu, raspored postavljanja i položaj u pilotskoj i putničkoj kabini;
11) Crtež rasporeda sedišta opreme za komfor putnika u putničkoj kabini (za vazduhoplov čija je namena za javni aviotransport);
12) Izveštaj o probi motora na zemlji sa zabeleženim parametrima rada motora i elise;
13) Izveštaj o izvršenom ispitivanju radiokomunikacione opreme;
14) Izveštaji o izvršenom ispitivanju radionavigacione opreme, sistema za određivanje pozicije i izvršenoj kompenzaciji kompasnih sistema;
15) Izveštaj o izvršenom ispitivanju sistema i instrumenata dinamičkog i statičkog pritiska;
16) Podaci iz odobrenog programa tehničkog održavanja (koji je važio do momenta preuzimanja vazduhoplova) o dozvoljenim rokovima korišćenja izraženo u časovima letenja, broju sletanja i kalendarskim rokovima i to za vazduhoplov, motor, elisu i ugrađenu opremu;
17) Podaci o ostatku odobrenog roka korišćenja, izraženo u časovima letenja, broju sletanja i kalendarskim rokovima do sledećeg pregleda prema odobrenom programu tehničkog održavanja;
18) Podaci o krajnje dozvoljenom roku korišćenja izraženo u časovima letenja, broju sletanja i kalendarskim rokovima i to za vazduhoplov, motor, elisu i ugrađenu opremu;
19) Potvrda da u vreme pregleda na vazduhoplovu nema delova kojima je, istekao dozvoljeni rok korišćenja.
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
TEHNIČKA DOKUMENTACIJA ZA OSNOVNI PREGLED NOVOG AMATERSKI PROIZVEDENOG VAZDUHOPLOVA
1) Izjava amatera-proizvođača da je proizvodnja izvršena po dokumentaciji za proizvodnju koju je Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore prihvatio kao dovoljnu u postupku utvrđivanja tipa vazduhoplova;
2) Potvrda proizvođača delova vazduhoplova (kada se amaterska proizvodnja vrši sklapanjem uz doradu gotovih delova ili kompleta delova, kupljenih od proizvođača koji je ovlašćen da vrši takvu proizvodnju), da kvalitet proizvedenih delova vazduhoplova odgovara kvalitetu utvrđenom prilikom utvrđivanja tipa vazduhoplovnog proizvoda;
3) Potvrda vazduhoplovnog stručnjaka, koji je pratio amatersku proizvodnju tog vazduhoplova, da je u toku proizvodnje primenjena tehnologija koja se smatra uobičajenom u vazduhoplovstvu, da materijal korišćen za proizvodnju vazduhoplova odgovara onom iz dokumentacije za proizvodnju: da su izvršene sve potrebne provere i merenja kao i da su ugrađeni motor, elisa i oprema sposobni za upotrebu;
4) Izveštaj o merenju geometrije vazduhoplova, postavnih uglova i otklona komandnih površina (reglažna lista);
5) Spisak sigurnosne opreme, opreme za slučaj opasnosti i druge opreme;
6) Izveštaj o probi motora na zemlji sa zabeležnim parametrima rada motora i elise;
7) Izveštaji o izvršenom ispitivanju ugrađene radio-komunikacione opreme; izvršenom ispitivanju radio-navigacione opreme i kompenzaciji kompasnog sistema; izvršenom ispitivanju sistema i instrumenata dinamičkog i statičkog pritiska;
8) Izveštaj o merenju mase vazduhoplova i položaju centra težišta, sa spiskom ugrađene opreme vazduhoplova sa kojom je izvršeno merenje;
9) Kopija dnevnika proizvodnje vazduhoplova.
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
TEHNIČKA DOKUMENTACIJA ZA OSNOVNI PREGLED NOVOPROIZVEDENOG VAZDUHOPLOVA POSEBNE KATEGORIJE
1) Potvrda proizvođača vazduhoplova da je proizvodnja izvršena po dokumentaciji za proizvodnju odobrenoj od vazduhoplovnih vlasti zemlje proizvođača vazduhoplova;
2) Potvrda proizvođača vazduhoplova kojom potvrđuje da kvalitet novoproizvedenog vazduhoplova odgovara kvalitetu utvrđenom prilikom utvrđivanja tipa vazduhoplova;
3) Potvrda o sposobnosti za upotrebu ugrađenih motora i elisa i opreme, sa izveštajima o ispitivanjima koja su izvršena pre ugradnje na vazduhoplov;
4) Izveštaj o sprovedenim naredbama koje se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova;
5) Izveštaj o merenju geometrije vazduhoplova, postavnih uglova i otklona komandnih površina (reglažna lista);
6) Spisak sigurnosne opreme i opreme za slučaj opasnosti;
7) Spisak ugrađene opreme sa kataloškim i serijskim brojevima;
8) Izveštaj o probi motora na zemlji sa zabeleženim parametrima rada motora i elise;
9) Izveštaje o izvršenom ispitivanju ugrađene radio-komunikacione opreme; radio-navigacione opreme; izvršenoj kompenzaciji kompasnog sistema; izvršenom ispitivanju sistema i instrumenata dinamičkog i statičkog pritiska;
10) Izveštaj o merenju mase vazduhoplova i položaju centra težišta, sa spiskom ugrađene opreme vazduhoplova sa kojom je izvršeno merenje;
11) Izveštaj o ostvarenom letenju vazduhoplova izraženo u časovima letenja, broju sletanja i kalendarskom vremenu letenja, nakon proizvodnje;
12) Potvrda da vazduhoplov nije pretrpeo oštećenja u toku probnih letova koje je vršio proizvođač nakon proizvodnje.
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
TEHNIČKA DOKUMENTACIJA ZA OSNOVNI PREGLED VAZDUHOPLOVA KOME JE IZVRŠENA OBNOVA NOSEĆE STRUKTURE
1) Kopija uverenja o osposobljenosti za vršenje radova održavanja koje je izdao Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore;
2) Potvrda da:
- su radovi izvedeni prema odobrenom programu tehničkog održavanja ili odobrenom programu velike opravke;
- je korišćen propisan materijal;
- je primenjena zahtevana tehnologija;
- su izvršene propisane provere i ispitivanja;
- kvalitet radova i rezultat ispitivanja zadovoljavaju uslove plovidbenosti za kategoriju i namenu opravljenog, odnosno obnovljenog vazduhoplova, u granicama datim u ispravi o tipu, kao i da je vazduhoplov sposoban za ponovno korišćenje;
3) Potvrde o sposobnosti za upotrebu ugrađenih motora i elisa sa izveštajima o ispitivanjima koja su izvršena pre ugradnje na vazduhoplov ako je vršena njihova zamena novim ili obnovljenim, kao i izveštaj o probi motora na zemlji sa zabeleženim parametrima rada motora i elise;
4) Spisak zamenjenih delova i opreme sa kataloškim i serijskim brojevima;
5) Izveštaj o merenju geometrije vazduhoplova i postavnih uglova (reglažna lista);
6) Spisak zamenjene sigurnosne opreme i opreme za slučaj opasnosti;
7) Izveštaj o izvršenom ispitivanju radio-komunikacione opreme;
8) Izveštaj o izvršenom ispitivanju radio-navigacione opreme; sistema za određivanje pozicije i kompenzacije kompasnih sistema;
9) Izveštaj o izvršenom ispitivanju sistema i instrumenata dinamičkog i statičkog pritiska;
10) Izveštaj o merenju mase vazduhoplova i položaju centra težišta, sa spiskom ugrađene opreme vazduhoplova sa kojom je izvršeno merenje;
11) Spisak naredbi koje se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova kao i izveštaj o sprovedenim naredbama u toku obnove a koje se odnose na taj serijski broj vazduhoplova, motora, elise i opreme;
12) Spisak obaveznih biltena od značaja za plovidbenost koji se odnose na taj serijski broj vazduhoplova, motora, elise i opreme;
13) Izveštaj o izmenama (modifikacijama) koje se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova a izvršene su u toku obnove.
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
TEHNIČKA DOKUMENTACIJA ZA REDOVNI PREGLED VAZDUHOPLOVA
1) Potvrda da je vazduhoplov održavan po odobrenom programu tehničkog održavanja i da su izvršeni svi radovi predviđeni za ostvareno korišćenje vazduhoplova;
2) Spisak naredbi koje se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova kao i izveštaj o sprovedenim naredbama u toku korišćenja a koje se odnose na taj serijski broj vazduhoplova, motora, elise i opreme;
3) Spisak obaveznih biltena od značaja za plovidbenost koji se odnose na taj serijski broj vazduhoplova, motora, elise i opreme;
4) Izveštaj o izmenama (modifikacijama) koje se odnose na plovidbenost tog tipa vazduhoplova a izvršene su u toku korišćenja;
5) Izveštaji o merenju mase vazduhoplova i o određivanju položaja centra težišta, sa spiskom ugrađene opreme vazduhoplova sa kojom je izvršeno merenje, ako je u toku važenja uverenja o plovidbenosti ili potvrde o plovidbenosti vršeno bojenje celog vazduhoplova;
6) Kopija odobrenja izdatog od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore za promenu konfiguracije putničke kabine, ako je menjana u toku važenja uverenja o plovidbenosti;
7) Kopije tehničke dokumentacije motora ili elise ako su menjani u toku važenja uverenja o plovidbenosti;
8) Podatak o pouzdanosti rada uređaja i opreme vazduhoplova ako je praćenje pouzdanosti obavezno u odobrenom programu tehničkog održavanja vazduhoplova.
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
KATEGORIJA VAZDUHOPLOVA KOJA SE MOŽE UPISATI U DOKUMENTA VAZDUHOPLOVA
1) Avion koji zadovoljava uslove JAR 25, oznaka kategorije je: Transportna - Avion (Transport-Airplane);
2) Helikopter koji zadovoljava uslove JAR 29, oznaka kategorije je: Transportna - Helikopter (Transport- Helicopter);
3) Avion koji zadovoljava uslove JAR 23, oznaka kategorije je: Opšta - Avion (Normal - Airplane);
4) Helikopter koji zadovoljava uslove JAR 27, oznaka kategorije je: Opšta - Helikopter (Normal - Helicopter);
5) Avion koji zadovoljava uslove JAR VLA, oznaka kategorije je: Opšta - Laki avion (Normal - Light Airplane);
6) Jedrilica koja zadovoljava uslove JAR 22, oznaka kategorije je: Opšta - Jedrilica (Normal - Glider);
7) Vazduhoplov opšte kategorije kada zadovoljava uslove JAR 23 - poluakrobatski ili akrobatski, odnosno JAR 22 - akrobatski, dopunjava se kategorija sa: poluakrobatski (Utility) ili akrobatski (Aerobatic);
8) Vazduhoplovi koji ne zadovoljavaju tehničke propise plovidbenosti vazduhoplova JAR 22, JAR VLA i JAR 23, oznaka je: Posebna - (vrsta letilice) (Special - (type of the aircraft)).
Vrsta letilice:
- Avion (Airplane), Stari avion (Airplane - Old Timer), Helikopter (Helicopter), Stari helikopter (Helicopter - Old Timer), Ultra-laki avion (Ultra Light Airplane),
- Jedrilica (Glider), Motorna jedrilica (Powered Glider), Stara jedrilica (Glider - Old Timer), Ultra-laka jedrilica (Ultra Light Glider),
- Balon (Baloon),
- Zmaj sa motorom (Powered Hang Glider), Zmaj bez motora (Hang Glider),
- Paraglajder (Paraglider),
- Vazdušni brod (Airship)
- Žirokopter (Gyrocopter) i dr.
PLOVIDBENOST VAZDUHOPLOVA
NAMENA VAZDUHOPLOVA KOJA SE MOŽE UPISATI U DOKUMENTA VAZDUHOPLOVA
1) Javni avio-transport lica (Public Air Transport - Passengers);
2) Javni avio-transport lica i stvari (Public Air Transport Passengers and Goods);
3) Javni avio-transport tereta (Public Air Transport - Cargo);
4) Javni avio-taksi prevoz (Public Air Transport - Taxi);
5) Pružanje usluga iz vazduha - Zaprašivanje (Aerial Work - Air spraying);
6) Pružanje usluga iz vazduha - Aero-foto-snimanje (Aerial Work - Aerial surveying);
7) Pružanje usluga iz vazduha - Reklamiranje (Aerial Work - Advertising);
8) Medicinski prevoz (Medical transport);
9) Prevoz za sopstvene potrebe (Transport of own account);
10) Obuka pilota (Pilot's training);
11) Sportsko letenje (Sports flying);
12) Amatersko letenje (Amateur flying);
13) Opitno letenje (Flying for testing and research purpose);
14) Vuča jedrilica (Glider towing);
15) Skakanje padobranaca (Jumping by parachutists).
NAPOMENA: U potvrdi o plovidbenosti, odnosno dozvoli za upotrebu može se upisati samo namena navedena u tač. 11. i 12.
OSNOVNA OGRANIČENJA KORIŠĆENJA
1) Dozvoljeni samo VFR letovi (VFR Flights permitted only);
2) Nije dozvoljeno noćno letenje (Night flights are not permitted);
3) Nije dozvoljen komercijalni prevoz (Commercial Air Transport is not permitted);
4) Nije dozvoljeno akrobatsko letenje (Acrobatic flights are not permitted).