PRAVILNIK
O USLOVIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA I OBAVEZA LICA KOJA TRAŽE ZAPOSLENJE

("Sl. glasnik RS", br. 61/2004 i 32/2005)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o uslovima i načinu ostvarivanja prava i obaveza lica koja traže zaposlenje (u daljem tekstu: Pravilnik), uređuju se uslovi, način i postupak ostvarivanja prava i obaveza lica koja traže zaposlenje u Nacionalnoj službi za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba), u skladu sa zakonom.

Član 2

Lice koje traži zaposlenje, u skladu sa zakonom, je zajednički naziv za nezaposleno lice (u daljem tekstu: nezaposleni), i zaposlenog koji traži promenu zaposlenja.

Član 3

Uslovi, način i postupak ostvarivanja prava i obaveza lica iz člana 2. ovog pravilnika, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, uređuju se kao zajednički odnosno za određena prava i obaveze, kao posebni za nezaposlenog i zaposlenog koji traži promenu zaposlenja.

Član 4

Prava i obaveze utvrđeni zakonom i ovim pravilnikom, lica koja traže zaposlenje ostvaruju u Nacionalnoj službi u postupku obavljanja poslova zapošljavanja, odnosno ostvarivanja prava nezaposlenog.

U postupku obavljanja poslova zapošljavanja, lica koja traže zaposlenje ostvaruju prava i obaveze na:

1) obaveštavanje o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje;

2) posredovanje u zapošljavanju;

3) profesionalnu orijentaciju i savetovanje o izboru zanimanja;

4) organizovanje dodatnog obrazovanja i obuke, u skladu sa zakonom;

5) sprovođenje programa i mera aktivne politike zapošljavanja;

6) posredovanje za zapošljavanje u inostranstvu;

7) izdavanje radne dozvole strancu i licu bez državljanstva.

Nezaposleni, u skladu sa zakonom, u Nacionalnoj službi, pored prava iz stava 2. ovog člana, ostvaruju i pravo na:

1) novčanu naknadu za vreme nezaposlenosti, u skladu sa zakonom;

2) druga prava utvrđena zakonom i ovim pravilnikom.

II OBAVEŠTAVANJE O MOGUĆNOSTIMA I USLOVIMA ZA ZAPOŠLJAVANJE

Član 5

Pravo na obaveštavanje o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje ima lice koje traži zaposlenje.

Obaveštavanje o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje, u smislu ovog pravilnika, obuhvata obaveštavanje lica iz stava 1. ovog člana o:

- prijavljenim slobodnim poslovima;

- uslovima za zasnivanje radnog odnosa;

- mogućnostima za profesionalnu orijentaciju i savetovanje o izboru zanimanja;

- posredovanju u zapošljavanju u zemlji i inostranstvu;

- dodatnom obrazovanju i obuci;

- merama aktivne politike zapošljavanja;

- izdavanju radne dozvole strancu i licu bez državljanstva.

Obaveštavanje iz stava 2. ovog člana, pored navedenog, obuhvata i obaveštavanje nezaposlenog o:

- zaključivanju sporazuma o uslovima, postupku i merama za njegovo zapošljavanje;

- ostvarivanju prava na novčanu naknadu za vreme nezaposlenosti;

- drugim pravima utvrđenim zakonom i ovim pravilnikom.

Pravo na obaveštavanje iz st. 1. do 3. ovog člana, lice koje traži zaposlenje ostvaruje u Nacionalnoj službi preko nadležnih organizacionih jedinica Nacionalne službe - Pokrajinske službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Pokrajinska služba), Filijale za grad Beograd i filijala obrazovanih za područje okruga, odnosno unutrašnjih organizacionih jedinica filijala (u daljem tekstu: filijala).

Član 6

Pravo na obaveštavanje iz člana 5. ovog pravilnika, lice koje traži zaposlenje ostvaruje:

- objavljivanjem potrebe za zapošljavanjem (u daljem tekstu: slobodni poslovi), na oglasnoj tabli filijale i internet adresi Nacionalne službe, u roku od 24 sata od dobijanja prijave od poslodavca;

- objavljivanjem slobodnih poslova na zahtev poslodavca u sredstvima javnog informisanja dostupnim građanima na teritoriji Republike ili posebnom glasilu Nacionalne službe, jedinstveno za područje Nacionalne službe, u roku od pet dana od dana dostavljanja zahteva;

- objavljivanjem slobodnih poslova na zahtev poslodavca da se prijava objavi u posebnoj formi i u određenom sredstvu javnog informisanja, u roku koji zahteva poslodavac, a najkasnije u roku od pet dana od dana dostavljanja zahteva, ako poslodavac nije odredio rok;

- neposrednim informisanjem od strane odgovornog radnika u Nacionalnoj službi;

- putem pismenog obaveštenja;

- putem radija, televizije i drugih sredstava javnog informisanja;

- organizovanjem grupnih razgovora;

- na drugi način, u zavisnosti od mogućnosti i prirode obaveštenja.

Obaveštavanje nezaposlenog, pored načina iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba vrši i organizovanjem obuke za aktivno traženje posla (ATP-1), klubova za traženje posla i sajmova zapošljavanja.

Član 7

Objavljivanje slobodnih poslova iz člana 6. stav 1. al. 1. i 2, ovog pravilnika, Nacionalna služba vrši besplatno za poslodavca.

Objavljivanje slobodnih poslova iz člana 6. stav 1. alineja 3. ovog pravilnika, Nacionalna služba vrši uz naknadu troškova objavljivanja.

Troškovi objavljivanja iz stava 2. ovog člana obuhvataju troškove pripreme i objavljivanja oglasa prema zahtevu poslodavca.

Član 8

U ostvarivanju prava na obaveštavanje, Nacionalna služba je dužna da, na osnovu prikupljenih podataka od poslodavaca o potrebama za zapošljavanjem, drugih informacija i saznanja, obaveštava nezaposlenog o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje: zasnivanjem radnog odnosa, obavljanjem privremenih i povremenih poslova, dodatnim obrazovanjem i obukom, jednokratnom isplatom novčane naknade, odnosno subvencijom za samozapošljavanje, subvencijom doprinosa za obavezno socijalno osiguranje i ostvarivanjem drugih prava po osnovu nezaposlenosti, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom.

O mogućnostima i uslovima za zapošljavanje iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba je dužna da na odgovarajući način obaveštava i zaposlenog koji traži promenu zaposlenja.

Član 9

Prijava o slobodnim poslovima dostavlja se filijali prema sedištu poslodavca, a ukoliko je mesto rada van sedišta poslodavca, prijava o slobodnim poslovima dostavlja se filijali prema mestu rada.

Član 10

Prijava o slobodnim poslovima objavljuje se u sredstvima javnog informisanja u formi oglasa, koji priprema filijala, prema metodologiji koju propisuje direktor Nacionalne službe.

Izuzetno, tekst oglasa za slobodne poslove iz člana 6. stav 1. alineja 3. ovog pravilnika, filijala priprema u formi koju poslodavac zahteva, a ako poslodavac prijavi slobodne poslove sa različitim mestima rada na području dve ili više filijala, tekst oglasa se priprema u Direkciji Nacionalne službe.

Član 11

Ispravke, izmene i dopune uslova objavljenih u oglasu, Nacionalna služba ili poslodavac mogu vršiti u roku za prijavljivanje na oglas, s tim što novi rok za podnošenje prijava teče od dana objavljivanja ispravke, izmene ili dopune.

Član 12

Oglasi koji se objavljuju na oglasnoj tabli filijale, ističu se na vidnom mestu, sa obaveznom napomenom od kog datuma teče rok za prijavljivanje kandidata.

Filijala je dužna da oglasnu tablu iz stava 1. ovog člana postavi na vidnom mestu koje je dostupno nezaposlenim i drugim zainteresovanim licima.

Član 13

Kada je oglas istovremeno objavljen u više sredstava javnog informisanja (oglasna tabla, internet adresa Nacionalne službe, sredstvo javnog informisanja dostupno građanima u Republici ili posebno glasilo Nacionalne službe i dr.), rok za podnošenje prijave na oglas teče do isteka roka u sredstvu javnog informisanja u kome je oglas poslednji objavljen.

III SPORAZUM O USLOVIMA, POSTUPKU I MERAMA ZA ZAPOŠLJAVANJE NEZAPOSLENOG

Član 14

Sporazum o uslovima, postupku i merama za zapošljavanje nezaposlenog (u daljem tekstu: sporazum), u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, zaključuju Nacionalna služba i nezaposleni koji se vodi na evidenciji nezaposlenih duže od dve godine neprekidno, odnosno nezaposleni koji ostvaruje pravo na novčanu naknadu.

Nacionalna služba i nezaposleni iz stava 1. ovog člana, sporazumom utvrđuju uslove, postupak i mere za njegovo zapošljavanje, kao i međusobna prava i obaveze za izvršavanje sporazuma.

Član 15

Sporazum zaključuje Nacionalna služba - filijala nadležna prema mestu prebivališta nezaposlenog, na osnovu podataka o nezaposlenom sadržanih u evidenciji, podataka i informacija koje nezaposleni dostavi ili iznese u postupku zaključivanja sporazuma, drugih informacija i saznanja kojima filijala raspolaže o uslovima i mogućnostima za zapošljavanje nezaposlenog.

Sporazum iz stava 1. ovog člana predstavlja individualni plan zapošljavanja nezaposlenog, koji se utvrđuje na osnovu individualnih savetovanja sa nezaposlenim i prikupljanja informacija o: formalnom obrazovanju, radnom iskustvu u zanimanju - poslovima na kojima je radio, profesionalnim ciljevima i mogućnostima njihove realizacije, socijalnom statusu, veštinama i dodatnom obrazovanju i obuci.

Individualni plan zapošljavanja iz stava 2. ovog člana, sadrži: popis poslova koje nezaposleni prema svojim kvalifikacijama, radnom iskustvu i sposobnostima, može obavljati; aktivnosti i rokove u vezi sa traženjem posla ili uključivanjem u mere aktivne politike zapošljavanja radi zapošljavanja ili samozapošljavanja.

Član 16

Postupak za zaključivanje sporazuma vodi ovlašćeni radnik filijale, a sporazum potpisuju nezaposleni, neposredni rukovodilac organizacione jedinice filijale koja je nadležna za posredovanje u zapošljavanju, i ovlašćeni radnik filijale.

Postupak za zaključivanje sporazuma pokreće po službenoj dužnosti ovlašćeni radnik iz stava 1. ovog člana.

Član 17

Postupak za zaključivanje sporazuma iz člana 14. ovog pravilnika, filijala pokreće primenom sledećih kriterijuma, prema navedenom redosledu:

1) nezaposleni - korisnici novčane naknade, pri čemu ako više korisnika novčane naknade podjednako ispunjavaju uslove za zaključivanje sporazuma, prednost ima nezaposleni koji ostvaruje pravo na novčanu naknadu u trajanju od šest, devet ili 12 meseci, koji se otežano zapošljava u svom zanimanju, odnosno stepenu stručne spreme, odnosno ako je samohrani roditelj;

2) nezaposlena invalidna lica i druga lica sa smanjenom radnom sposobnošću (u daljem tekstu: invalidi), koji čekaju na zaposlenje jednu i više godina, pri čemu ako više invalida podjednako ispunjavaju uslove, prvenstvo imaju invalidi koji duže čekaju na zaposlenje, koji imaju viši stepen stručne spreme i koji su u težem socio-ekonomskom stanju;

3) nezaposleni koji čekaju na zaposlenje duže od tri godine, pri čemu ako više lica podjednako ispunjavaju uslove za zaključivanje sporazuma, prednost ima nezaposleni koji se otežano zapošljava u svom zanimanju, odnosno stepenu stručne spreme, odnosno ako je samohrani roditelj;

4) nezaposleni koji čekaju na zaposlenje duže od dve godine i korisnici novčane naknade, kojima je pravo na novčanu naknadu utvrđeno u trajanju od tri meseca.

Član 18

Filijala vodi registar zaključenih sporazuma, u koji se obavezno upisuju sledeći podaci:

1) registarski broj i datum upisa sporazuma u registar;

2) jedinstven matični broj nezaposlenog;

3) ime, prezime i prebivalište ili boraviše nezaposlenog;

4) naziv i šifra zanimanja;

5) stepen i vrsta stručne spreme;

6) datum prijavljivanja na evidenciju nezaposlenih;

7) datum početka korišćenja prava na novčanu naknadu;

8) dužina trajanja prava na novčanu naknadu;

9) datum prestanka važenja sporazuma zbog zasnivanja radnog odnosa ili brisanja iz evidencije, odnosno prestanka vođenja evidencije o nezaposlenom, u skladu sa zakonom.

IV POSREDOVANJE U ZAPOŠLJAVANJU

Član 19

Pravo na posredovanje u zapošljavanju, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, ostvaruje lice koje traži zaposlenje, koje je uvedeno u evidenciju Nacionalne službe, u skladu sa zakonom i propisima o evidenciji u oblasti rada.

Radi posredovanja u zapošljavanju, nezaposleni je dužan da se lično prijavi na evidenciju iz stava 1. ovog člana i da o sebi pruži odgovarajuće podatke, bitne za posredovanje u zapošljavanju i ostvarivanje drugih prava po osnovu nezaposlenosti.

Strani državljanin i lice bez državljanstva može da se prijavi na evidenciju nezaposlenih ako ima odobrenje za stalni ili privremeni boravak i pruži o sebi odgovarajuće podatke iz stava 2. ovog člana.

Zaposleni koji traži promenu zaposlenja može da se prijavi Nacionalnoj službi radi promene zaposlenja, odnosno radi savetovanja, obaveštavanja ili posredovanja u zapošljavanju.

Zaposleni iz stava 4. ovog člana, dužan je da se javlja Nacionalnoj službi jednom u šest meseci, lično, telefonom ili pismenim putem.

Član 20

Nezaposleni je dužan da se lično javlja Nacionalnoj službi najmanje jednom u tri meseca i na svaki poziv Nacionalne službe, radi obaveštavanja o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje i posredovanja u zapošljavanju.

Nezaposleni koji ostvaruje pravo na novčanu naknadu za slučaj nezaposlenosti, dužan je da se lično javlja Nacionalnoj službi svakih trideset dana i na svaki poziv Nacionalne službe i da dokaže da aktivno traži zaposlenje na način utvrđen Zakonom i ovim pravilnikom.

Član 21

Pored obaveza iz člana 20. ovog pravilnika, nezaposleni je dužan da:

1) prihvati ponuđeno odgovarajuće zaposlenje i odgovarajuće dodatno obrazloženje i obuku, u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom;

2) se javlja na prijavljene slobodne poslove, objavljene u sredstvima javnog informisanja, posebnom glasilu Nacionalne službe, oglasnoj tabli filijale i slično;

3) traži zaposlenje posredstvom Nacionalne službe, agencije za zapošljavanje ili se neposredno obraća poslodavcu radi zaposlenja.

Prilikom javljanja Nacionalnoj službi u roku iz člana 20. ovog pravilnika, nezaposleni je dužan da dostavi na uvid dokaze (kopiju prijave na oglas sa prijemnim pečatom poslodavca, potvrdu o dostavljanju prijave preporučeno preko pošte, potvrdu poslodavca o obavljenom razgovoru o zaposlenju, dokaz o traženom zaposlenju preko agencije za zapošljavanje i sl.) o aktivnom traženju zaposlenja iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana.

Član 22

Ponuđeno odgovarajuće zaposlenje iz člana 21. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika je zaposlenje utvrđeno u članu 93. st. 4. do 6. Zakona.

Ponuđeno odgovarajuće dodatno obrazovanje i obuka iz člana 21. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika, je dodatno obrazovanje i obuka koje je Nacionalna služba ponudila nezaposlenom radi zapošljavanja, stvaranja mogućnosti za zapošljavanje ili samozapošljavanje.

Član 23

Licu iz člana 20. ovog pravilnika Nacionalna služba izdaje izvod iz evidencije o činjenicama od značaja za zapošljavanje.

Sadržaj izvoda iz stava 1. ovog člana, propisuje direktor Nacionalne službe.

Član 24

Pravo na posredovanje u zapošljavanju lice koje traži zaposlenje ostvaruje: posredovanjem u zapošljavanju u zemlji i posredovanjem za zapošljavanje u inostranstvu, u skladu sa zakonom.

1. Posredovanje u zapošljavanju u zemlji

Član 25

Posredovanjem u zapošljavanju u zemlji, u smislu ovog pravilnika, smatraju se poslovi i mere kojima se uspostavlja veza između lica koje traži zaposlenje i poslodavca, u cilju zasnivanja radnog odnosa ili zaključivanja ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova.

Poslove posredovanja iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba - filijala obavlja na osnovu podataka iz evidencije o: nezaposlenom, zaposlenom, slobodnim poslovima, prijavama potrebe za zapošljavanjem, kao i u neposrednoj saradnji sa poslodavcem, nezaposlenim, odnosno zaposlenim koji traži promenu zaposlenja.

Član 26

U postupku posredovanja Nacionalna služba - filijala uzima u obzir uslove za rad na odgovarajućem poslu kod poslodavca, stručnu spremu, zanimanje, znanja i veštine i radne sposobnosti lica koje traži zaposlenje.

Filijala je dužna da odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema prijave o potrebi za zapošljavanjem, odnosno prijema zahteva poslodavca da mu neposredno ponudi izbor lica za zasnivanje radnog odnosa, obavesti lica koja traže zaposlenje, a koja ispunjavaju uslove za zasnivanje radnog odnosa, odnosno za obavljanje privremenih i povremenih poslova, o slobodnim poslovima, uslovima za zasnivanje radnog odnosa, odnosno za zaključivanje ugovora o privremenim i povremenim poslovima, i roku u kome su dužni da podnesu prijavu na oglas, odnosno jave se poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa ili zaključivanje ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova.

Ako na evidenciji filijale postoji veći broj nezaposlenih i zaposlenih koji traže promenu zaposlenja, a koji podjednako ispunjavaju uslove koje je odredio poslodavac za zasnivanje radnog odnosa, filijala će prvenstveno obavestiti nezaposlenog da podnese prijavu na oglas, odnosno poslodavcu ponuditi izbor nezaposlenog za zasnivanje radnog odnosa.

Član 27

Filijala je dužna da odmah, a najkasnije u roku od pet dana od dana prijema prijave, odnosno zahteva, da poslodavcu neposredno ponudi izbor lica za zasnivanje radnog odnosa i obavesti poslodavca o mogućnostima upućivanja nezaposlenih radi zadovoljavanja potrebe za zapošljavanjem.

Ako u evidenciji nema lica koje u potpunosti ispunjava potrebne uslove, filijala je dužna da u roku od tri dana od dana dostavljanja prijave o potrebi za zapošljavanjem, obavesti poslodavca o tome, kao i o merama koje preduzima ili može preduzeti (obezbeđivanjem nezaposlenih sa područja van sedišta filijale, dodatnim obrazovanjem i obukom, merama aktivne politike zapošljavanja i dr.), radi zadovoljenja potrebe za zapošljavanjem.

Član 28

Filijala je dužna da nezaposlenom, na njegov zahtev, pruži pomoć u pripremi i podnošenju prijave (u pogledu forme i sadržine prijave, načina pribavljanja odgovarajućih dokaza i sl.), na oglas iz člana 26. stav 2. ovog pravilnika.

Član 29

Filijala može, u postupku posredovanja u zapošljavanju ili ostvarivanja drugog prava po osnovu nezaposlenosti, ako postoji sumnja u zdravstvenu sposobnost nezaposlenog, da uputi nezaposlenog na ispitivanje zdravstvene sposobnosti.

Podaci o ispitivanju zdravstvene sposobnosti nezaposlenog su poverljivi i dostavljaju se Nacionalnoj službi-ovlašćenom radniku koji posreduje u njegovom zapošljavanju.

Troškove ispitivanja zdravstvene sposobnosti iz stava 1. ovog člana snosi Nacionalna služba.

Upućivanje nezaposlenog iz stava 1. ovog člana i visina troškova za ispitivanje zdravstvene sposobnosti, uređuju se ugovorom koji zaključuju Nacionalna služba i odgovarajuća zdravstvena ustanova.

2. Upućivanje nezaposlenog kod poslodavca

Član 30

Na zahtev poslodavca, filijala upućuje poslodavcu nezaposlenog sa evidencije, radi izbora za zasnivanje radnog odnosa.

U postupku po zahtevu iz stava 1. ovog člana, filijala poziva nezaposlena lica koja ispunjavaju uslove za obavljanje poslova, obaveštava ih o mogućnostima i uslovima za zasnivanje radnog odnosa, vrši selekciju i upućuje određeni broj nezaposlenih poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa.

U postupku iz stava 2. ovog člana, filijala u dogovoru sa poslodavcem, određuje način izbora i broj nezaposlenih koje će uputiti poslodavcu u odnosu na broj traženih radnika.

Pri izboru nezaposlenih koje će uputiti poslodavcu, filijala je dužna da prvenstveno uputi nezaposlenog sa kojim je zaključen sporazum iz člana 17. ovog pravilnika, koji ima bolji uspeh u toku školovanja, korisnik je novčane naknade, duže čeka na zaposlenje i u težem je socio-ekonomskom položaju, prema navedenom redosledu.

Izuzetno, invalidi koji ispunjavaju uslove za obavljanje slobodnih poslova, imaju prvenstvo u posredovanju, odnosno za upućivanje poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa, nezavisno od kriterijuma iz stava 4. ovog člana.

Član 31

Nezaposleni iz člana 30. ovog pravilnika, koga je filijala uputila da se javi poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa, dužan je da se javi poslodavcu određenog dana i u vreme naznačeno u uputu filijale.

Ako nezaposleni iz stava 1. ovog člana, nije u mogućnosti da se javi poslodavcu određenog dana i u vreme naznačeno u uputu filijale, odnosno ako se ne javi poslodavcu određenog dana i u vreme naznačeno u uputu filijale, dužan je da o razlozima nejavljanja obavesti filijalu odmah po dobijanju uputa, a najkasnije istog dana kada je trebalo da se javi poslodavcu.

Nezaposleni, koji iz opravdanog razloga nije bio u mogućnosti da se javi poslodavcu u vreme naznačeno u uputu filijale, dužan je da se lično javi i obavesti filijalu odmah po prestanku opravdanog razloga.

Opravdani razlozi, u smislu stava 3. ovog člana, smatraju se:

- zdravstvena sposobnost nezaposlenog ili članova njegove porodice, odnosno domaćinstva;

- smrtni slučaj u porodici, odnosno domaćinstvu nezaposlenog;

- ako je ponuđeno zaposlenje van mesta prebivališta, a prevoz u jednom smeru traje duže od 60 minuta ili ako poslodavac ne snosi troškove javnog prevoza, odnosno ne obezbeđuje sopstveni prevoz;

- drugi razlozi, nastali bez krivice i volje nezaposlenog.

Opravdanim razlogom u smislu stava 3. ovog člana, smatra se i ako ponuđeno zaposlenje van mesta prebivališta odbije: majka sa detetom do sedam godina života, trudnica, samohrani roditelj sa detetom do deset godina života i roditelji deteta s težim smetnjama u razvoju.

Opravdanost razloga nejavljanja nezaposlenog iz st. 2. do 5. ovog člana, ceni ovlašćeni radnik filijale na osnovu priloženih dokaza o razlozima nejavljanja.

Član 32

Nacionalna služba izdaje uput nezaposlenom sa evidencije nezaposlenih, koga ponudi, odnosno uputi poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa.

Uput iz stava 1. ovog člana izdaje se na obrascu izvoda iz člana 23. ovog pravilnika, unošenjem odgovarajućih podataka o upućivanju nezaposlenog radi izbora za zasnivanje radnog odnosa.

3. Pravo nezaposlenog na naknadu troškova u postupku zapošljavanja posredstvom Nacionalne službe

Član 33

Nezaposleni koji ostvaruje pravo na materijalno obezbeđenje u skladu sa zakonom, ima pravo na troškove slanja prijave na oglas o slobodnim poslovima, kao i naknadu troškova javnog prevoza kada je pozvan na razgovor kod poslodavca u vezi izbora za zasnivanje radnog odnosa.

Na zahtev nezaposlenog iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba snosi troškove slanja prijave na oglas u visini stvarnih troškova (obezbeđivanje dokaza, fotokopiranje, overa kod nadležnog organa, poštanske usluge i sl.), a troškove javnog prevoza, u visini troškova najjeftinijeg prevoznog sredstva.

Član 34

Nezaposleni koji se prijavi na oglas o slobodnim poslovima van mesta prebivališta, ima pravo na troškove prevoza, kada je pozvan na razgovor u vezi zasnivanja radnog odnosa, ukoliko te troškove ne snosi poslodavac.

Nacionalna služba snosi troškove prevoza iz stava 1. ovog člana u visini troškova najjeftinijeg sredstva javnog prevoza.

Član 35

Nezaposleni koji, posredstvom Nacionalne službe ili na drugi način, zasnuje radni odnos na neodređeno vreme van mesta prebivališta, ima pravo na jednokratnu novčanu pomoć za naknadu putnih i troškova selidbe.

Pravo iz stava 1. ovog člana ima i nezaposleni koji zasnuje radni odnos na određeno vreme u trajanju najmanje godinu dana.

Pravo na jednokratnu novčanu pomoć iz stava 1. ovog člana, nezaposleni može da ostvari ako u roku od 30 dana od dana zasnivanja radnog odnosa, podnese zahtev sa odgovarajućim dokazima filijali kod koje je bio prijavljen na evidenciji.

Visina naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u visini stvarnih putnih i troškova selidbe, s tim da najviši iznos troškova selidbe ne može da bude viši od iznosa prosečnih troškova selidbe, utvrđenih na osnovu tri prikupljene ponude.

Član 36

Nezaposleni, koga uputi Nacionalna služba, ima pravo na naknadu troškova opštih, sanitarnih i specijalističkih zdravstvenih pregleda i troškova izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad, u slučaju:

1) zasnivanja radnog odnosa;

2) uključivanja na profesionalnu orijentaciju i savetovanje o izboru zanimanja ili uključivanja na dodatno obrazovanje i obuku;

3) upućivanja nadležnom organu radi utvrđivanja preostale radne sposobnosti.

Pravo iz stava 1. ovog člana, u slučaju uključivanja na profesionalnu orijentaciju i savetovanje o izboru zanimanja, ima i drugo zainteresovano lice u izboru zanimanja i zaposlenja.

Pravo na naknadu troškova izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad iz stava 1. ovog člana, nezaposleni i drugo zainteresovano lice može da ostvari pod uslovom da ovo pravo prvi put ostvaruje, odnosno da je od poslednjeg izdavanja uverenja prošlo više od šest meseci.

Filijala vodi evidenciju o nezaposlenima i drugim zainteresovanim licima, koji su ostvarili pravo na naknadu troškova iz stava 1. ovog člana.

Sadržinu i način vođenja evidencije iz stava 3. ovog člana, propisuje direktor Nacionalne službe.

Član 37

U postupku zasnivanja radnog odnosa, nezaposleni koji je na evidenciji nezaposlenih prijavljen najmanje jedan mesec, osim invalida i nezaposlenih za vreme ostvarivanja prava na novčanu naknadu, ima pravo na naknadu troškova, opštih zdravstvenih pregleda i troškova izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad.

Pored troškova iz stava 1. ovog člana, nezaposleni ima pravo i na naknadu troškova sanitarnih pregleda ako zasniva radni odnos na poslovima za čije obavljanje je kao uslov to propisano zakonom i opštim aktom poslodavca.

Nezaposleni iz st. 1. i 2. ovog člana, koji zasniva radni odnos na poslovima za čije obavljanje su propisani posebni uslovi rada (rad na visini, pod vodom, pod zemljom i sl.), ima pravo na naknadu troškova specijalističkih zdravstvenih pregleda i troškova izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad.

Član 38

U postupku uključivanja na profesionalnu orijentaciju nezaposleni i druga zainteresovana lica (učenici završnih razreda osnovne i srednje škole), imaju pravo na naknadu troškova opštih zdravstvenih pregleda i troškove izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad ili osposobljavanje za buduće zanimanje.

Učenici koji se upisuju u srednje škole po posebnim uslovima imaju pravo na naknadu troškova specijalističkih zdravstvenih pregleda i troškova izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za uključivanje u obrazovni proces u cilju osposobljavanja za buduće zanimanje.

Član 39

U postupku uključivanja na dodatno obrazovanje i obuku, pravo na naknadu troškova opštih, sanitarnih i specijalističkih zdravstvenih pregleda i troškove izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad, imaju nezaposleni iz člana 37. stav 1. ovog pravilnika, koje Nacionalna služba uputi na dodatno obrazovanje i obuku, radi zapošljavanja za poznatog poslodavca, odnosno za tržište rada, osim nezaposlenih koji se uključe na dodatno obrazovanje i obuku radi sticanja posebnih znanja i veština za obavljanje poslova u okviru zanimanja za koje ne postoje specifični psihofizički zahtevi, i to po programu:

- osnovne informatičke obuke;

- obuke za strane jezike;

- obuke za osnivanje i vođenje malog biznisa;

- osnovno obrazovanje odraslih;

- ostale obuke za sticanje posebnih znanja i veština za obavljanje različitih administrativnih poslova (za poslovne sekretare, tehničke sekretare, novinare, knjigovođe...).

Član 40

Nezaposleni iz člana 36. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika, koga Nacionalna služba uputi nadležnom organu radi utvrđivanja preostale radne sposobnosti, ima pravo na naknadu troškova, opštih, sanitarnih i specijalističkih zdravstvenih pregleda potrebnih za utvrđivanje preostale radne sposobnosti, odnosno nesposobnosti za rad, u postupku pred organima nadležnim za ocenu radne sposobnosti.

Član 41

Naknada troškova opštih, sanitarnih i specijalističkih zdravstvenih pregleda i troškova izdavanja uverenja zdravstvene sposobnosti za rad iz čl. 36. do 40. ovog pravilnika, isplaćuje se nadležnoj zdravstvenoj ustanovi na osnovu posebnog ugovora zaključenog sa Nacionalnom službom.

Izuzetno, nezaposleni koji zasnuje radni odnos, ima pravo da mu se nadoknade troškovi izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad, ukoliko je isto, na zahtev poslodavca, izdato od druge zdravstvene ustanove, do visine određene ugovorom iz stava 1. ovog člana, pod uslovom da mu prethodno uverenje nije izdato u smislu člana 36. stav 2. ovog pravilnika.

4. Posredovanje za zapošljavanje u inostranstvu

Član 42

Posredovanjem za zapošljavanje u inostranstvu, u smislu ovog pravilnika, smatraju se poslovi kojima se, u saradnji sa organizacijama za zapošljavanje određenih država, uspostavlja veza između lica koje traži zaposlenje i stranog poslodavca, u skladu sa potvrđenim i objavljenim konvencijama Međunarodne organizacije rada i drugim međunarodnim ugovorima.

Poslove posredovanja iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba obavlja na osnovu prijavljene potrebe za zapošljavanjem u inostranstvu - ponude inostranog poslodavca, podataka iz evidencije nezaposlenih o licima koja traže zaposlenje, kao i u neposrednoj saradnji sa inostranim poslodavcem, odnosno organizacijom za zapošljavanje države iz koje je inostrani poslodavac i nezaposlenim, odnosno zaposlenim koji traži promenu zaposlenja.

Član 43

U postupku posredovanja iz člana 42. ovog pravilnika, Nacionalna služba, na osnovu ponude inostranog poslodavca - zahteva i uslova za zapošljavanje u inostranstvu, uslova i mogućnosti da obezbedi odgovarajući broj i strukturu lica koja traže zaposlenje, uzimajući u obzir i druge okolnosti koje mogu biti od uticaja na posredovanje za zapošljavanje u inostranstvu, pristupa daljim aktivnostima za njenu realizaciju.

Član 44

Nacionalna služba je dužna da obavesti lica koja traže zaposlenje o uslovima i mogućnostima za zapošljavanje u inostranstvu, na način i postupku iz člana 6. ovog pravilnika.

Nacionalna služba je dužna da lice koje traži zaposlenje, a za koje utvrdi da ispunjava uslove za zapošljavanje u inostranstvu, upozna sa uslovima rada i života, kao i pravima i obavezama na radu kod inostranog poslodavca.

Pored obaveza iz st. 1. i 2. ovog člana, Nacionalna služba je dužna da licu kome je posredovala u zapošljavanju u inostranstvu, pruža pomoć u ostvarivanju prava po osnovu rada za slučaj nezaposlenosti posle povratka sa rada u inostranstvu, u skladu sa zakonom.

Član 45

Troškove posredovanja Nacionalne službe za zapošljavanje u inostranstvu snosi inostrani poslodavac, na osnovu posebnog ugovora, koji zaključuju Nacionalna služba, inostrani poslodavac i organizacija za zapošljavanje države iz koje je inostrani poslodavac, u skladu sa međunarodnim ugovorom.

5. Izdavanje radne dozvole strancu i licu bez državljanstva

Član 46

Nacionalna služba, u skladu sa zakonom, izdaje radnu dozvolu - odobrenje za zasnivanje radnog odnosa stranom državljaninu i licu bez državljanstva (u daljem tekstu: stranac), koji ima odobrenje za stalni ili privremeni boravak u državnoj zajednici Srbija i Crna Gora.

Radna dozvola iz stava 1. ovog člana, izdaje se na zahtev stranca koji ima odobrenje za stalno nastanjenje, odnosno na zahtev poslodavca koji zasniva radni odnos sa strancem koji ima odobrenje za privremeni boravak.

Radna dozvola se izdaje za vreme za koje je odobreno stalno nastanjenje strancu, odnosno za vreme za koje je odobren privremeni boravak.

O izdavanju radne dozvole iz stava 2. ovog člana, u skladu sa Statutom Nacionalne službe, u prvom stepenu rešava filijala nadležna prema mestu stalnog nastanjenja stranca, odnosno filijala nadležna prema sedištu poslodavca.

Član 47

U postupku izdavanja radne dozvole, filijala uzima u obzir opšte uslove za zasnivanje radnog odnosa prema propisima o radu i stručnu spremu, zanimanje, znanja, veštine i radne sposobnosti stranca kome je odobreno stalno nastanjenje, odnosno uslove za rad na odgovarajućim poslovima kod poslodavca i stručnu spremu, zanimanje, znanja, veštine i radne sposobnosti stranca kome je odobren privremeni boravak.

Član 48

Ako na evidenciji filijale ima nezaposlenih - državljana Republike Srbije i Republike Crne Gore, koji podjednako ispunjavaju uslove za zasnivanje radnog odnosa koje je odredio poslodavac, kao i stranac kome je odobren, privremeni boravak, osim preduzetnika koji zapošljava člana uže porodice, filijala će odbiti zahtev za izdavanje radne dozvole strancu, a poslodavcu ponuditi izbor nezaposlenog za zasnivanje radnog odnosa.

V PROFESIONALNA ORIJENTACIJA I SAVETOVANJE O IZBORU ZANIMANJA

Član 49

Pravo na profesionalnu orijentaciju ima nezaposleni i drugo zainteresovano lice, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, radi pružanja pomoći u izboru zanimanja, promene zanimanja ili zapošljavanja.

Pravo iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba obezbeđuje profesionalnim savetovanjem, informisanjem, selekcijom i klasifikacijom.

Pravo na savetovanje o izboru zanimanja, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, imaju deca, mladi, nezaposleni i zaposleni pri izboru ili promeni zanimanja, odnosno zaposlenja, u obrazovanju, dodatnom obrazovanju i obuci.

Član 50

Profesionalno savetovanje ostvaruje se, po pravilu, neposrednim individualnim tretmanom, timski uz učešće psihologa i specijaliste medicine rada, a po potrebi i socijalnog radnika i savetodavca i drugih saradnika.

Član 51

Profesionalno informisanje ostvaruje se neposredno (individualno i grupno), i posredno putem sredstava javnog informisanja, publikacija, brošura, multimedijalnih prezentacija i na drugi način kojima se obezbeđuje da relevantne informacije za profesionalno opredeljivanje budu dostupne većem broju nezaposlenih i drugih zainteresovanih lica.

Član 52

Profesionalna selekcija podrazumeva proveru usklađenosti psihofizičkih osobina kandidata sa zahtevima poslova za čije obavljanje konkuriše lice koje traži zaposlenje, odnosno upućuje se na dodatno obrazovanje i obuku.

Profesionalnu selekciju iz stava 1. ovog člana, obavljaju timski psiholog u saradnji sa specijalistom medicine rada, a po potrebi se uključuju savetodavac i drugi saradnici.

Član 53

Profesionalna klasifikacija ostvaruje se na zahtev poslodavca, radi provere usklađenosti psihofizičkih karakteristika zaposlenih sa zahtevima poslova, sa ciljem bolje organizacije posla i adekvatne iskorišćenosti ljudskih resursa.

Zahtev iz stava 1. ovog člana, poslodavac podnosi Nacionalnoj službi - filijali nadležnoj prema sedištu poslodavca.

VI SAVETOVANJE POSLODAVCA I LICA KOJE TRAŽI ZAPOSLENJE O ZAKONU I DRUGOM AKTU

Član 54

Nacionalna služba, u skladu sa zakonom, dužna je da poslodavcu i licu koje traži zaposlenje pruža savete i pomoć u primeni zakonskih i drugih propisa u oblasti rada i zapošljavanja, koji se odnose na zapošljavanje i osiguranje za slučaj nezaposlenosti, kao i da pruža pomoć u načinu popunjavanja i dostavljanja Nacionalnoj službi obrazaca i dokumenata u postupku obavljanja poslova zapošljavanja i ostvarivanja prava i obaveza lica koja traže zaposlenje.

Savete i pomoć iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba pruža u okviru poslovnog centra, koji je organizovan kao posebna organizaciona jedinica u filijali, na teritorijalnom principu, kao i u organizacionim delovima filijale organizovanim van sedišta filijale.

VII SPROVOĐENJE PROGRAMA I MERA AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA

Član 55

Program aktivne politike zapošljavanja za Republiku (u daljem tekstu: Program), program za teritorijalnu autonomiju (u daljem tekstu: pokrajinski program) i programe za lokalnu samoupravu (opštinu, grad), u skladu sa zakonom, sprovodi Nacionalna služba.

Nacionalna služba sprovodi Program jedinstveno na teritoriji Republike, polazeći od broja i profesionalne strukture nezaposlenih, viška zaposlenih, obezbeđenih sredstava i drugih uslova i mogućnosti za njegovo ostvarivanje.

Pokrajinski program, odnosno programe za lokalnu samoupravu, Nacionalna služba sprovodi na području za koje je donet program, polazeći od potreba teritorijalne autonomije, odnosno lokalne samouprave, njihovog razvoja, broja i profesionalne strukture nezaposlenih, viška zaposlenih, obezbeđenih sredstava i drugih uslova za njihovo ostvarivanje.

Član 56

Sprovođenje programa i mera aktivne politike zapošljavanja iz člana 55. ovog pravilnika, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, obuhvata naročito:

1) mere za podsticanje novog zapošljavanja;

2) zapošljavanje određenih kategorija nezaposlenih (koji traže prvo zaposlenje, duže čekaju na zaposlenje ili su stariji od 50 godina);

3) zapošljavanje izbeglih i raseljenih lica;

4) zapošljavanje pripadnika etničkih manjina kod kojih je izraženija stopa nezaposlenosti;

5) zapošljavanje i profesionalna rehabilitacija invalida i lica sa smanjenom radnom sposobnošću, u skladu sa zakonom;

6) zapošljavanje viška zaposlenih;

7) profesionalna pokretljivost;

8) samozapošljavanje;

9) zapošljavanje na javnim radovima;

10) druge mere za unapređenje zaposlenosti.

U sprovođenju programa iz stava 1. ovog člana, u slučaju izraženije stope nezaposlenosti žena obezbeđuje se njihovo odgovarajuće učešće.

1. Podsticanje novog zapošljavanja

Član 57

Mere za podsticanje novog zapošljavanja ostvaruju se kroz realizaciju programa novog zapošljavanja, kojima se, odobravanjem subvencije doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, zdravstveno osiguranje i osiguranje za slučaj nezaposlenosti (u daljem tekstu: obavezno socijalno osiguranje), koje plaća poslodavac, stvaraju uslovi za zapošljavanje nezaposlenih.

Subvencija iz stava 1. ovog člana, odobrava se poslodavcu koji zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom, sa:

1) nezaposlenim koji čeka na zaposlenje duže od tri godine, suficitarnog zanimanja (broj nezaposlenih je pet do deset puta veći od prijavljenih potreba za zapošljavanjem u tom zanimanju, u prethodnom tromesečju, na području filijale prema sedištu poslodavca) ili za čijim zanimanjem ne postoji ili postoji mala potreba za zapošljavanjem, u trajanju od 24 meseca;

2) nezaposlenim koji traži prvo zaposlenje, u trajanju od 12 meseci;

3) nezaposlenim koji je stariji od 50 godina, u trajanju do 36 meseci, u zavisnosti od zanimanja i stepena stručne spreme u skladu sa programom rada na osnovu odluke o odobravanju sredstava;

4) izbeglim ili raseljenim licem, u trajanju od 24 meseca;

5) pripadnikom etničkih manjina kod kojih je izraženija stopa nezaposlenosti, u trajanju od 24 meseca;

6) zaposlenim za čijim je radom prestala potreba kod poslodavca, odnosno kojima je radni odnos prestao po tom osnovu, u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: višak zaposlenih), u trajanju od 24 meseca;

7) nezaposlenim kome je radni odnos prestao zbog stečaja ili likvidacije, u trajanju od 24 meseca;

8) nezaposlenim roditeljima, samohranim roditeljima, korisnicima novčane naknade, u trajanju od 24 meseca.

Poslodavac koji zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa dvoje nezaposlenih iz stava 2. tač. 1), 2) i 4) do 8) ovog člana, sa polovinom punog radnog vremena, može da ostvari subvenciju iz stava 1. ovog člana, u trajanju od 24 meseca.

Poslodavac koji zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa dvoje nezaposlenih starijih od 50 godina, sa polovinom punog radnog vremena, može da ostvari subvenciju iz stava 1. ovog člana, u trajanju od 36 meseci, odnosno koji zasnuje radni odnos sa dvoje nezaposlenih od kojih je jedan stariji od 50 godina, može da ostvari subvenciju iz stava 1. ovog člana, u trajanju od 30 meseci.

Subvenciju iz st. 3. i 4. ovog člana, poslodavac ostvaruje za svakog zaposlenog posebno.

Član 58

Pored programa iz člana 57. ovog pravilnika, polazeći od broja i profesionalne strukture nezaposlenih, viška zaposlenih i učešća nezaposlenih rizičnih grupa za zapošljavanje na određenom području, Nacionalna služba može da učestvuje u finansiranju programa novog zapošljavanja, kojima se odobravanjem subvencije u jednokratnom iznosu za otvaranje i opremanje radnih mesta, stvaraju uslovi za zapošljavanje nezaposlenih, rešavanje viškova zaposlenih i samozapošljavanje.

Član 59

Odluku o subvenciji iz čl. 57. i 58. ovog pravilnika, donosi direktor nadležne filijale, na osnovu zahteva poslodavca.

Za programe kojima se zapošljava, odnosno stvaraju uslovi za zapošljavanje 10 i više nezaposlenih, odluku o odobravanju subvencije donosi Upravni odbor Nacionalne službe.

Odluka o odobravanju subvencije iz st. 1. i 2. ovog člana, donosi se u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva.

Član 60

Subvencija iz člana 57. i 58. ovog pravilnika, ostvaruje se na osnovu ugovora koji zaključuju Nacionalna služba i poslodavac, u skladu sa odlukom nadležnog organa iz člana 59. ovog pravilnika.

2. Dodatno obrazovanje i obuka

Član 61

Pravo na dodatno obrazovanje i obuku, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, ima nezaposleni koji poseduje zdravstvene i psihofizičke sposobnosti za zanimanje za koje se dodatno obrazuje i obučava.

Član 62

Nacionalna služba sprovodi dodatno obrazovanje i obuku nezaposlenog radi zapošljavanja, stvaranja mogućnosti za zapošljavanje ili samozapošljavanje.

Nezaposleni na evidenciji Nacionalne službe dužan je da prihvati dodatno obrazovanje i obuku na koju ga uputi Nacionalna služba radi zapošljavanja ili pripreme za zapošljavanje.

Član 63

Dodatno obrazovanje i obuku nezaposlenog, zaposlenog koji traži promenu zaposlenja, kao i viška zaposlenih, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, organizuje Nacionalna služba, sprovođenjem posebnih programa radi:

1) usvajanja novih, dopune postojećih ili obnavljanja stečenih znanja i veština neophodnih za povećanje radne i stručne sposobnosti za obavljanje poslova i zadataka u okviru svog zanimanja;

2) stručnog osposobljavanja za sticanje novih znanja i veština za samostalan rad u struci;

3) prekvalifikacije - promene dosadašnjeg zanimanja, kojom se obezbeđuju nova potrebna znanja i veštine teorijskim i praktičnim osposobljavanjem, za rad u istom ili nižem stepenu stručne spreme;

4) dokvalifikacije, kojom se obezbeđuju nova potrebna znanja i veštine teorijskim i praktičnim osposobljavanjem za rad u višem stepenu stručne spreme u okviru određene grupe zanimanja;

5) usvajanja teorijskih i praktičnih znanja i veština neophodnih za obavljanje određenih poslova;

6) sticanja neophodnih znanja i veština za rukovanje sredstvima rada i sredstvima zaštite na radu;

7) osnovnog obrazovanja nezaposlenih radi njihovog uključivanja na stručno osposobljavanje, odnosno zapošljavanje.

Dodatno obrazovanje i obuka ostvaruje se i sprovođenjem programa stručnog osposobljavanja nezaposlenih koji prvi put zasnivaju radni odnos, u svojstvu pripravnika, za zanimanje za koje su ta lica stekla određenu školsku spremu, ako je to kao uslov za rad na određenim poslovima utvrđeno zakonom ili opštim aktom poslodavca.

Nacionalna služba može, u skladu sa zakonom, da organizuje i osposobljavanje pripravnika-volontera sa visokom, višom i srednjom stručnom spremom, bez zasnivanja radnog odnosa, kao i osposobljavanje nezaposlenih sa visokom stručnom spremom, koji imaju prosečnu ocenu najmanje 8,00 ostvarenu u toku školovanja, a upisali su magistarske studije (u daljem tekstu: talenti).

Član 64

Dodatno obrazovanje i obuku nezaposlenih, Nacionalna služba organizuje na zahtev poslodavca ili za potrebe tržišta rada.

U sprovođenju programa i mera aktivne politike zapošljavanja, Nacionalna služba organizuje dodatno obrazovanje i obuku, u skladu sa tim programima.

Nacionalna služba može na zahtev poslodavca da organizuje dodatno obrazovanje i obuku zaposlenih za čijim radom je prestala potreba, u skladu sa zakonom, sprovođenjem posebnih programa iz člana 63. stav 1. ovog pravilnika.

Član 65

Troškove dodatnog obrazovanja i obuke koje organizuje Nacionalna služba na zahtev poslodavca, snosi poslodavac.

Nacionalna služba može da učestvuje u finansiranju stvarnih troškova dodatnog obrazovanja i obuke nezaposlenih, ako se zahtevom iz stava 1. ovog člana traži obuka za zanimanje u kojem na evidenciji nema nezaposlenih, odnosno ima nezaposlenih koji nemaju odgovarajuća znanja i veštine za obavljanje poslova u zanimanju, sa kojima poslodavac, po završenom dodatnom obrazovanju i obuci, zasniva radni odnos na neodređeno vreme.

Nacionalna služba u celosti finansira troškove dodatnog obrazovanja i obuke, koje organizuje za potrebe tržišta rada.

Troškovi dodatnog obrazovanja i obuke iz člana 64. stav 2. ovog pravilnika finansiraju se iz sredstava obezbeđenih za sprovođenje programa i mera aktivne politike zapošljavanja, u skladu sa zakonom.

Član 66

Dodatno obrazovanje i obuka realizuje se u obrazovnim ustanovama, po utvrđenom (verifikovanom) programu i planu obuke.

Izuzetno, dodatno obrazovanje i obuka može da se realizuje po programu i planu obuke poslodavca.

Ako se dodatno obrazovanje i obuka vrši po programu poslodavca, poslodavac je dužan da utvrdi program, plan i dužinu trajanja obuke, u skladu sa zakonom i opštim aktom Nacionalne službe, kao i da obezbedi mentore, odnosno instruktore za stručno vođenje lica uključenih u obuku.

Trajanje dodatnog obrazovanja i obuke koje realizuje obrazovna ustanova, utvrđuje se u skladu sa zakonom, obrazovnim programom i oblikom obuke.

Ako se dodatno obrazovanje i obuka iz st. 1. i 2. ovog člana vrši za poznatog poslodavca, a Nacionalna služba učestvuje u finansiranju troškova dodatnog obrazovanja i obuke u smislu člana 65. stav 2. ovog pravilnika, poslodavac je dužan da najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka obuke, zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa licima koja su uspešno završila obuku.

Član 67

Osposobljavanje pripravnika iz člana 63. stav 2. ovog pravilnika, vrši se zasnivanjem radnog odnosa kod poslodavca, u trajanju od 12 meseci za visoku, 9 za višu i 6 meseci za srednju stručnu spremu (III i IV stepen), odnosno do isteka roka za pripravnički staž koji je propisan zakonom ili opštim aktom poslodavca.

U finansiranju troškova osposobljavanja pripravnika iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba učestvuje u finansiranju zarade pripravnika, odobravanjem subvencije u mesečnom iznosu, utvrđenom finansijskim planom i programom rada Nacionalne službe za godinu u kojoj se program realizuje.

Član 68

Subvenciju za učešće u finansiranju zarade iz člana 67. stav 2. ovog pravilnika, Nacionalna služba isplaćuje u mesečnom iznosu poslodavcu kod koga je pripravnik zasnovao radni odnos, na osnovu ugovora zaključenog između Nacionalne službe i poslodavca-korisnika sredstava.

Isplata sredstava iz stava 1. ovog člana vrši se mesečno, na osnovu dokaza o trajanju radnog odnosa i isplati zarade u skladu sa zakonom, za prethodni mesec.

Po isteku pripravničkog staža iz člana 67. stav 1. ovog pravilnika, poslodavac je dužan da lice sa kojim je zasnovao radni odnos u svojstvu pripravnika, zadrži na radu najmanje u dužini trajanja pripravničkog staža.

Ako poslodavac, u celosti ili delimično ne izvrši obavezu iz stava 3. ovog člana, dužan je da Nacionalnoj službi vrati sredstva isplaćena na ime subvencije za učešće u finansiranju zarade iz stava 1. ovog člana, uvećana za iznos zakonom utvrđene kamate, počev od dana neizvršenja ugovorene obaveze.

Član 69

Osposobljavanje talenata i pripravnika-volontera iz člana 63. stav 3. ovog pravilnika, vrši se bez zasnivanja radnog odnosa, zaključivanjem ugovora sa talentom, u trajanju od 12 meseci, odnosno zaključivanjem ugovora sa poslodavcem pripravnika-volontera, u trajanju od 12 meseci za visoku, 9 meseci za višu i 6 meseci za srednju stručnu spremu.

Za vreme osposobljavanja talenti i pripravnici-volonteri imaju pravo na novčanu pomoć u mesečnom iznosu utvrđenom finansijskim planom i programom rada Nacionalne službe, za godinu u kojoj se program realizuje.

Visinu novčane pomoći iz stava 2. ovog člana, određuje direktor Nacionalne službe, u skladu sa programom rada Nacionalne službe.

Član 70

Osnovno obrazovanje iz člana 63. stav 1. tačka 7) ovog pravilnika, Nacionalna služba organizuje za nezaposlene bez potpunog osnovnog obrazovanja, radi njihovog osposobljavanja za I i II stepen stručne spreme i za zapošljavanje.

Za vreme osnovnog obrazovanja iz stava 1. ovog člana, nezaposleni ima pravo na besplatne udžbenike i troškove prevoza u visini najjeftinijeg prevoznog sredstva, utvrđenog ugovorom zaključenim između Nacionalne službe i nezaposlenog koga je uputila Nacionalna služba.

Član 71

O zahtevu poslodavca za organizovanje dodatnog obrazovanja i obuke, po programima iz člana 63. ovog pravilnika, kada troškovi obuke padaju na teret poslodavca, odluku o organizovanju obuke donosi direktor nadležne filijale.

Ako Nacionalna služba, po programima iz stava 1. ovog člana, učestvuje u finansiranju troškova dodatnog obrazovanja i obuke u smislu člana 65. stav 2. ovog pravilnika, odnosno kada organizuje obuku za tržište rada, odluku o organizovanju obuke donosi direktor Nacionalne službe.

Ako se dodatno obrazovanje i obuka iz stava 2. ovog člana, odnosno stava 3. člana 64. ovog pravilnika organizuju za grupu do 50 nezaposlenih, odnosno viška zaposlenih, odluku o organizovanju obuke donosi direktor nadležne filijale, ako zakonom nije drukčije propisano.

Odluku o odobravanju subvencije za stručno osposobljavanje pripravnika, odnosno novčane pomoći za osposobljavanje pripravnika - volontera iz člana 67. do 69. ovog pravilnika, donosi direktor nadležne filijale, a odluku o osposobljavanju talenata, donosi direktor Nacionalne službe.

Međusobna prava i obaveze između Nacionalne službe i nezaposlenog upućenog na dodatno obrazovanje i obuku iz člana 63. stav 1. tač. 1) do 6) i čl. 67. i 69. ovog pravilnika, kao i poslodavca i obrazovnih i drugih organizacija, uređuju se ugovorom na osnovu odluke nadležnog organa iz st. 1. do 4. ovog člana.

Član 72

Nezaposleni iz člana 63. stav 1. tač. 1) do 6) ovog pravilnika, koga je Nacionalna služba uputila na dodatno obrazovanje i obuku, ima pravo na novčanu pomoć u visini od 15% prosečne mesečne zarade po zaposlenom u privredi Republike, odnosno privredi opštine ili grada, ako je to za njega povoljnije, kao i pravo na obavezne udžbenike i troškove prevoza u visini utvrđenoj ugovorom iz člana 65. ovog pravilnika, s tim da troškovi prevoza mogu biti utvrđeni u visini najjeftinijeg sredstva javnog prevoza, ako se program realizuje za poznatog poslodavca.

Nezaposleni iz člana 63. stav 1. ovog pravilnika, koga je Nacionalna služba uputila na dodatno obrazovanje i obuku, ima pravo na obavezne udžbenike i troškove prevoza u visini utvrđenoj ugovorom iz člana 65. ovog pravilnika, s tim da troškovi prevoza mogu biti utvrđeni u visini najjeftinijeg sredstva javnog prevoza, ako se program realizuje za tržište rada.

Član 73

Ako poslodavac u celosti ili delimično ne izvrši obavezu iz člana 66. stav 5. ovog pravilnika, odnosno njegovom krivicom se prekine dodatno obrazovanje i obuka, poslodavac je dužan da Nacionalnoj službi nadoknadi troškove dodatnog obrazovanja i obuke uvećane za iznos zakonom uvećane kamate.

3. Samozapošljavanje

Član 74

Pravo na samozapošljavanje nezaposleni ostvaruje ako samostalno ili udruživanjem sa više nezaposlenih osnuje preduzeće, zadrugu, radnju, poljoprivredno gazdinstvo ili drugi oblik preduzetništva.

Nezaposleni iz stava 1. ovog člana može da ostvari pravo na:

1) isplatu jednokratne novčane naknade za slučaj nezaposlenosti, u skladu sa Zakonom;

2) subvenciju za samozapošljavanje, u skladu sa Zakonom, Pravilnikom o načinu i postupku za ostvarivanje prava na subvenciju na samozapošljavanje ("Službeni glasnik RS", broj 7/2004) i ovim pravilnikom;

3) dodatno obrazovanje i obuku;

4) pomoć poslovnog centra, u skladu sa Zakonom.

Jednokratna isplata novčane naknade

Član 75

Nezaposlenom, korisniku novčane naknade, može se na njegov zahtev, isplatiti novčana naknada u jednokratnom iznosu za samozapošljavanje, pod uslovom da sredstva koristi za osnivanje preduzeća, zadruge, radnje, poljoprivrednog gazdinstva ili drugog oblika preduzetništva, kao i individualni poljoprivrednik, koji je osiguran po osnovu katastarskog prihoda, radi bavljenja: ratarstvom, stočarstvom, voćarstvom i slično, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom.

Sredstva iz stava 1. ovog člana mogu se odobriti za nabavku:

1) osnovnih sredstava (opreme, uređaja i dr.);

2) obrtnih sredstava (sirovina i repromaterijala potrebnih za obavljanje delatnosti, alata, oruđa za rad i drugih dobara u zavisnosti od delatnosti koju će obavljati).

Član 76

Isplatu novčane naknade iz člana 75. stav 1. ovog pravilnika, odobrava direktor nadležne filijale, u skladu sa programom rada Nacionalne službe.

Jednokratna isplata novčane naknade za samozapošljavanje vrši se na osnovu ugovora koji zaključuju nezaposleni i direktor filijale iz stava 1. ovog člana, a kojim se uređuju prava i obaveze nezaposlenog i Nacionalne službe.

Član 77

Novčana naknada u jednokratnom iznosu za samozapošljavanje isplaćuje se za preostalo vreme isplatnog perioda i obračunava prema mesečnom iznosu utvrđenom pravosnažnim rešenjem o priznavanju prava na novčanu naknadu, usklađenom sa prosečnom mesečnom zaradom po zaposlenom ostvarene u privredi Republike, odnosno po zaposlenom u Republici, prema poslednjem objavljenom podatku, u momentu podnošenja zahteva za isplatu novčane naknade u jednokratnom iznosu.

Korisniku novčane naknade, kome je pravo na novčanu naknadu priznato u trajanju do zaposlenja, odnosno do ispunjenja uslova za ostvarivanje prava na starosnu penziju, jednokratni iznos novčane naknade za samozapošljavanje obračunava se za preostalo vreme do ispunjenja uslova za starosnu penziju, u skladu sa zakonom, odnosno za preostalo vreme, a najduže do 24 meseca.

Član 78

Korisnik, kome je novčana naknada isplaćena u jednokratnom iznosu radi samozapošljavanja može da ostvari ponovo pravo na novčanu naknadu ako po isteku vremena za koje mu je isplaćena novčana naknada u jednokratnom iznosu ponovo ispuni uslove za priznavanje prava na novčanu naknadu, s tim što mu se u staž osiguranja ne uračunava staž za koji je ostvario poslednju novčanu naknadu, osim korisnika koji po prestanku poslednjeg osiguranja ima 25 i više godina staža osiguranja.

Član 79

Korisnik sredstava iz člana 77. stav 1. ovog pravilnika, dužan je da u roku od 60 dana od dana zaključenja ugovora, dostavi Nacionalnoj službi dokaz o namenskoj upotrebi sredstava za samozapošljavanje.

Korisnik sredstava iz člana 77. ovog pravilnika, dužan je da obavlja delatnost iz člana 75. navedenog pravilnika, najmanje onoliko vremena za koje mu je jednokratno isplaćena novčana naknada.

O korisniku sredstava iz stava 1. ovog člana, prestaje da se vodi evidencija o nezaposlenom danom zaključivanja ugovora, a najkasnije danom otpočinjanja delatnosti.

Član 80

Korisnik sredstava iz člana 77. ovog pravilnika, koji nije u mogućnosti da namenski iskoristi sredstva ili sredstva iskoristi nenamenski, i ako u roku od 60 dana ne dostavi Nacionalnoj službi dokaz o namenskoj upotrebi sredstava, dužan je da vrati iznos jednokratne novčane naknade, uvećan za iznos zakonom utvrđene kamate, u roku od 15 dana od dana prijema rešenja Nacionalne službe o povraćaju sredstava.

Korisniku sredstava iz stava 1. ovog člana, Nacionalna služba nastavlja da isplaćuje novčanu naknadu u skladu sa Zakonom, za preostalo vreme od dana izmirenja obaveze.

Subvencija za samozapošljavanje

Član 81

Pravo na subvenciju za samozapošljavanje nezaposleni ostvaruje na način, po postupku, za namene i u visini propisanim Pravilnikom o načinu i postupku za ostvarivanje prava na subvenciju za samozapošljavanje, s tim da ovo pravo ne može da ostvari nezaposleni koji je ostvario pravo na jednokratnu isplatu novčane naknade, u skladu sa čl. 75. do 80. ovog pravilnika.

Zahtev za ostvarivanje prava na subvenciju za samozapošljavanje nezaposleno lice podnosi Nacionalnoj službi na osnovu javnog konkursa koji raspisuje ministarstvo nadležno za poslove rada, zapošljavanja i socijalne politike.

Odluku po zahtevu iz stava 2. ovog člana donosi direktor nadležne filijale.

Međusobna prava i obaveze uređuju se ugovorom koji zaključuju nezaposleni - korisnik sredstava i direktor filijale iz stava 3. ovog člana, na osnovu koga se vrši isplata subvencije.

Član 82

Korisnik sredstava iz člana 81. ovog pravilnika, dužan je da u roku iz člana 79. istog pravilnika, dostavi dokaze o namenskoj upotrebi sredstava i o njemu prestaje da se vodi evidencija o nezaposlenom danom zaključivanja ugovora, a najkasnije danom otpočinjanja obavljanja delatnosti.

Korisnik sredstava iz stava 1. ovog člana, koji nije u mogućnosti da namenski iskoristi sredstva ili sredstva iskoristi nenamenski, i ako u propisanom roku ne dostavi dokaze o namenskoj upotrebi sredstava, dužan je da vrati iznos subvencije, uvećan za iznos zakonom utvrđene kamate, u roku od 15 dana od dana prijema rešenja Nacionalne službe o povraćaju sredstava.

Dodatno obrazovanje i obuka za samozapošljavanje

Član 83

Nezaposleni iz čl. 75. i 81. ovog pravilnika, kome je odobrena isplata novčane naknade u jednokratnom iznosu za samozapošljavanje, odnosno subvencija za samozapošljavanje, može ostvariti pravo na dodatno obrazovanje i obuku za samozapošljavanje, u skladu sa čl. 61. do 66. i čl. 70. do 73. ovog pravilnika, radi sticanja dodatnih znanja i veština za obavljanje poslova u okviru svog zanimanja ili neophodnih znanja i veština za rad na određenim poslovima za čije obavljanje se samozapošljava.

Pravo iz stava 1. ovog člana, nezaposleni može da ostvari u vremenu do otpočinjanja delatnosti, odnosno posle početka obavljanja delatnosti, najduže u roku od šest meseci od dana otpočinjanja delatnosti, s tim da se dodatno obrazovanje i obuka završi u ovim rokovima.

Pomoć poslovnog centra

Član 84

Nezaposleni iz čl. 75. i 81. ovog pravilnika, pored prava iz člana 83. istog pravilnika, može ostvariti i pravo na pomoć poslovnog centra filijale pri samozapošljavanju.

Pomoć iz stava 1. ovog člana obuhvata naročito:

- motivaciono orijentisanje ka preduzetništvu;

- pružanje informacija značajnih za otpočinjanje obavljanja delatnosti;

- poslovno osposobljavanje o pravnim i ekonomskim aspektima obavljanja delatnosti;

- upoznavanje sa tržišno ostvarivim biznis idejama;

- pružanje pravne pomoći pri registraciji delatnosti, izradi normativnih i drugih akata i ostvarivanju prava u skladu sa zakonom;

- pružanje pravne pomoći u primeni propisa, pre svega u oblasti rada, zapošljavanja, finansija i sl.;

- pružanje pomoći u razvoju i međusobnom povezivanju preduzetnika.

Pomoć poslovnog centra iz stava 2. ovog člana, može ostvariti i drugi nezaposleni, zaposleni koji traži promenu zaposlenja i višak zaposlenih.

Pored pomoći iz st. 1. do 3. ovog člana, poslovni centar je dužan da poslodavcu i licu koje traži zaposlenje pruža savete i pomoć u primeni zakonskih i drugih propisa iz člana 54. ovog pravilnika.

4. Zapošljavanje i profesionalna rehabilitacija invalida

Član 85

Nezaposleni invalid, u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom, može da ostvari pravo na:

1) stručnu pomoć pri utvrđivanju preostale radne sposobnosti i izboru zanimanja;

2) profesionalnu rehabilitaciju;

3) učešće u finansiranju programa zapošljavanja invalida.

Pravo na stručnu pomoć pri utvrđivanju preostale radne sposobnosti

Član 86

Pravo na procenu radne sposobnosti, odnosno utvrđivanje poslova koje mogu da obavljaju prema preostaloj radnoj sposobnosti, imaju lica sa faktorima otežane zapošljivosti prema utvrđenoj klasifikaciji, i to:

1) kategorisani invalidi, sa pravom na rad prema preostaloj radnoj sposobnosti;

2) ratni vojni invalidi - RVI i sa njima izjednačeni: mirnodopski vojni invalidi - MVI, ostali kategorisani invalidi kod kojih je invalidnost nastala kao posledica traumatizma van procesa rada - OKI, civilne žrtve rata - CŽR i kategorisana omladina - KO, grupe invaliditeta I - X, procenjenim telesnim oštećenjem od 100% do 10%;

3) ostali nekategorisani invalidi sa telesnim, mentalnim, funkcionalnim, urođenim ili stečenim oštećenjima (slepoća, jaka nekorigovana slabovidost, gluvoća, jaka nagluvost, govorne mane, oštećenje lokomotornog aparata, teške hronične bolesti, lica sa psihološkim faktorima otežane zapošljivosti-mentalna insuficijencija, neuroze, psihoze, psihopatije i bolesti zavisnosti), i nekategorisani invalidi prema procenjenoj preostaloj radnoj sposobnosti.

Procenu radne sposobnosti, odnosno utvrđivanje poslova koje, prema preostaloj radnoj sposobnosti, mogu da obavljaju lica iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana, vrši ovlašćena zdravstvena organizacija na osnovu posebnog ugovora zaključenog sa Nacionalnom službom.

Nezaposleni iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana, koji je upućen na procenu radne sposobnosti, ima pravo na naknadu troškova prevoza za sebe i pratioca ako je odobren, od mesta prebivališta do sedišta ovlašćene zdravstvene organizacije iz stava 2. istog člana.

Pravo na profesionalnu rehabilitaciju

Član 87

Pravo na profesionalnu rehabilitaciju nezaposleni invalid ostvaruje sticanjem znanja i veština neophodnih za zapošljavanje invalida prema preostaloj radnoj sposobnosti.

Pravo iz stava 1. ovog člana, nezaposleni invalid ostvaruje u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, upućivanjem na dodatno obrazovanje i obuku koje organizuje Nacionalna služba radi zapošljavanja, stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje invalida.

Nezaposleni invalid dužan je da prihvati dodatno obrazovanje i obuku na koju ga uputi Nacionalna služba radi zapošljavanja, stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje.

Podsticanje zapošljavanja invalida

Član 88

Podsticanje zapošljavanja invalida ostvaruje se kroz realizaciju programa zapošljavanja invalida, kojima se podstiče otvaranje novih radnih mesta i stvaraju uslovi za zapošljavanje invalida, a naročito:

1) odobravanjem subvencije doprinosa obaveznog socijalnog osiguranja, poslodavcu koji zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa invalidom, u trajanju od 36 meseci;

2) odobravanjem jednokratne isplate novčane naknade za samozapošljavanje, odnosno subvencije za samozapošljavanje invalida, u skladu sa ovim pravilnikom i Pravilnikom o načinu i postupku za ostvarivanje prava na subvenciju za samozapošljavanje;

3) učešćem u finansiranju opremanja radnog mesta za rad invalida;

4) učešćem u finansiranju zarade invalida u trajanju od 12 meseci, u visini do 80% od prosečne mesečne zarade po zaposlenom ostvarene u Republici, odnosno opštini ili gradu ako je to za njih povoljnije, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike, uvećane za iznos poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.

Invalid iz stava 1. ovog člana, kome je odobrena jednokratna isplata novčane naknade ili subvencija za samozapošljavanje, odnosno učešće u finansiranju opremanja radnog mesta za rad invalida iz tač. 2) i 3) ovog člana, može istovremeno da ostvari i pravo na subvenciju doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz tačke 1), odnosno učešće u finansiranju zarade iz tačke 4) ovog člana.

5. Zapošljavanje na javnim radovima

Član 89

Zapošljavanje na javnim radovima, u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom, smatra se zasnivanje radnog odnosa na određeno vreme kod poslodavca koji organizuje javne radove na osnovu ugovora zaključenog sa organom koji donosi odluku o organizovanju i sprovođenju javnih radova, za radove:

1) u socijalnim, humanitarnim, kulturnim i drugim delatnostima;

2) na održavanju i obnavljanju javne infrastrukture;

3) na održavanju i zaštiti životne sredine i prirode;

4) radove od opšteg interesa koji ne spadaju u redovnu delatnost javnog preduzeća, odnosno javno preduzeće nije u mogućnosti da ih obavi.

Član 90

Na zahtev poslodavca iz člana 89. ovog pravilnika, Nacionalna služba - filijala upućuje poslodavcu nezaposlenog sa evidencije radi zasnivanja radnog odnosa na određeno vreme za obavljanje poslova javnih radova navedenih u zahtevu poslodavca.

U postupku po zahtevu iz stava 1. ovog člana, filijala poziva nezaposlene koji ispunjavaju uslove za obavljanje poslova javnih radova, obaveštava ih o uslovima i mogućnostima za zapošljavanje na javnim radovima, vrši selekciju i upućuje traženi broj nezaposlenih poslodavcu radi zasnivanja radnog odnosa.

Pri izboru nezaposlenih koje će uputiti poslodavcu za obavljanje poslova javnih radova, filijala je dužna da prvenstveno uputi nezaposlene:

1) korisnike novčane naknade;

2) bez stručne spreme;

3) koji čekaju na zaposlenje duže od dve godine;

4) nezaposlene roditelje, samohrane roditelje i lica koja ostvaruju pravo na materijalno obezbeđenje u skladu sa zakonom;

5) starije od 50 godina života, a naročito: žene koje imaju najmanje 20 godina staža osiguranja, odnosno muškarce koji imaju najmanje 25 godina staža osiguranja.

Pre upućivanja nezaposlenog poslodavcu u smislu st. 1. do 3. ovog člana, Nacionalna služba može, samostalno ili u saradnji sa poslodavcem, da organizuje dodatno obrazovanje i obuku nezaposlenog za obavljanje poslova na javnim radovima.

Član 91

Nezaposleni iz člana 90. ovog pravilnika, dužan je da prihvati dodatno obrazovanje i obuku, odnosno zapošljavanje na javnim radovima na koje ga uputi Nacionalna služba.

VIII PRAVO NA NOVČANU NAKNADU NEZAPOSLENOG

Član 92

Pravo na novčanu naknadu nezaposleni ostvaruje pod uslovima i na način utvrđen Zakonom, Statutom Nacionalne službe i ovim pravilnikom.

Član 93

Nezaposlenom - korisniku novčane naknade, kome je u mesecu za koji se vrši obračun i isplata novčane naknade, isplaćen određeni iznos na ime prihoda po osnovu autorskog ugovora, obavljanja zanatskih i drugih poslova ili na drugi način stečenog prihoda, srazmerno se umanjuje novčana naknada za iznos isplaćenih prihoda.

Novčana naknada, po umanjenju za iznos doprinosa za penzijsko i invalidsko i zdravstveno osiguranje, umanjuje se za iznos isplaćenih prihoda u neto iznosu iz stava 1. ovog člana.

Član 94

Korisnik novčane naknade koji ostvari prihode iz člana 93. ovog pravilnika, dužan je da u roku od pet dana od dana nastanka osnova, odnosno od dana izvršene isplate ostvarenog prihoda, dostavi nadležnoj filijali dokaz o osnovu po kome ostvaruje prihode, kao i o visini prihoda i datumu izvršene isplate.

Ako korisnik novčane naknade dokaz o izvršenoj isplati iz stava 1. ovog člana, dostavi po izvršenom obračunu i isplati novčane naknade za mesec na koji se odnosi umanjenje novčane naknade, umanjenje novčane naknade izvršiće se prilikom obračuna i isplate novčane naknade za naredni mesec.

Po izvršenom obračunu novčane naknade za mesec u kome je korisniku novčane naknade isplaćen određeni iznos na ime prihoda iz člana 93. ovog pravilnika, nadležna filijala je dužna da korisniku novčane naknade dostavi obaveštenje o umanjenju novčane naknade.

Član 95

Obaveštenje iz člana 94. ovog pravilnika, sadrži naročito podatke o:

- obračunatom iznosu novčane naknade, u skladu sa zakonom;

- iznosu novčane naknade po umanjenju za iznos doprinosa za penzijsko i invalidsko i zdravstveno osiguranje;

- iznos isplaćenih prihoda za koji se umanjuje novčana naknada iz alineje 2. ovog člana;

- iznos novčane naknade koji preostaje za isplatu korisniku, i

- izvršenoj uplati doprinosa za penzijsko i invalidsko i zdravstveno osiguranje na osnovicu koju čini novčana naknada iz alineje 1. ovog člana.

Član 96

Korisniku novčane naknade koji je zasnovao radni odnos sa nepunim radnim vremenom, a kome je, u mesecu za koji se vrši isplata novčane naknade, isplaćena zarada, odnosno naknada zarade (u daljem tekstu: zarada), novčana naknada se isplaćuje u visini razlike između iznosa novčane naknade, umanjenog za iznos doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, i iznosa isplaćene zarade kod poslodavca, ako je iznos zarade niži od pripadajućeg iznosa novčane naknade.

Ako je iznos zarade viši od iznosa novčane naknade za isplatu u neto iznosu, korisniku novčane naknade se ne vrši isplata novčane naknade za taj mesec.

Član 97

Korisnik novčane naknade koji zasnuje radni odnos sa nepunim radnim vremenom, dužan je da u roku iz člana 94. stav 1. ovog pravilnika, dostavi nadležnoj filijali, ugovor o radu, kao i dokaz o isplaćenom iznosu zarade i datumu izvršene isplate.

Na korisnike novčane naknade iz stava 1. ovog člana, shodno se primenjuju odredbe čl. 94. i 95. ovog pravilnika.

IX ZAVRŠNE ODREDBE

Član 98

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika, prestaje da važi Odluka Upravnog odbora Nacionalne službe za zapošljavanje o pravima i obavezama nezaposlenih lica u postupku utvrđivanja zdravstvene sposobnosti za rad, broj 0011-104-3/04 od 31. marta 2004. godine ("Službeni glasnik RS", broj 39/2004) i Odluka direktora Nacionalne službe za zapošljavanje o postupku i načinu umanjenja novčane naknade za vreme nezaposlenosti, broj 0032-104-18/2004 od 25. februara 2004. godine ("Službeni glasnik RS", broj 19/2004).

Umanjenje novčane naknade u skladu sa čl. 93. do 97. ovog pravilnika, vršiće se počev od isplate za februar 2004. godine.

Član 99

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o uslovima i načinu ostvarivanja prava i obaveza lica koja traže zaposlenje

("Sl. glasnik RS", br. 32/2005)

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 5

Po zahtevima podnetim do stupanja na snagu ovog pravilnika, odluke će se donositi po odredbama ovog pravilnika.

Član 6

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".