PRAVILNIK
O KORIŠĆENJU SREDSTAVA NACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLJAVANJE

("Sl. glasnik RS", br. 88/2004 i 32/2005)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o korišćenju sredstava Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Pravilnik), uređuju se uslovi, kriterijumi i način korišćenja sredstava Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba), u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti (u daljem tekstu: Zakon), Statutom Nacionalne službe i Pravilnikom o uslovima i načinu ostvarivanja prava i obaveza lica koja traže zaposlenje (u daljem tekstu: Pravilnik o uslovima).

Član 2

Sredstva Nacionalne službe koriste se za namene utvrđene Zakonom i Statutom Nacionalne službe, a naročito za:

1) obavljanje poslova kojima se obezbeđuje ostvarivanje prava nezaposlenih na zaposlenje;

2) sprovođenje programa i mera aktivne politike zapošljavanja;

3) osiguranje za slučaj nezaposlenosti, ostvarivanje prava iz osiguranja i drugih prava, u skladu sa Zakonom;

4) druge obaveze utvrđene zakonom i opštim aktima Nacionalne službe.

Član 3

Prvenstvo u usmeravanju i korišćenju sredstava Nacionalne službe imaju prava utvrđena Zakonom, Statutom Nacionalne službe, Pravilnikom o uslovima i načinu ostvarivanja prava i obaveza lica koja traže zaposlenje ("Službeni glasnik RS", broj 61/2004), i ovim pravilnikom.

Član 4

Sredstva Nacionalne službe se mogu odobriti na korišćenje: nezaposlenom licu i drugom pravnom i fizičkom licu (u daljem tekstu: korisnik sredstava), pod uslovima i na način utvrđen ovim pravilnikom.

Sredstva se odobravaju na korišćenje bespovratno, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom.

II OBAVLJANJE POSLOVA KOJIMA SE OBEZBEĐUJE OSTVARIVANJE PRAVA NEZAPOSLENIH NA ZAPOSLENJE

Član 5

Sredstva Nacionalne službe za obavljanje poslova kojima se obezbeđuje ostvarivanje prava nezaposlenih na zaposlenje, koriste se za:

1) obaveštavanje o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje;

2) posredovanje u zapošljavanju u zemlji i inostranstvu;

3) profesionalnu orijentaciju i savetovanje o izboru zanimanja.

Član 6

Sredstva za obaveštavanje o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje koriste se za:

1) objavljivanje potreba poslodavaca za zapošljavanjem (u daljem tekstu: slobodni poslovi), u sredstvima javnog informisanja dostupnih građanima na teritoriji Republike ili posebnom glasilu Nacionalne službe, jedinstveno za područje Nacionalne službe;

2) objavljivanje slobodnih poslova na zahtev poslodavca da se prijava o potrebi za zapošljavanjem objavi u posebnoj formi i u određenom sredstvu javnog informisanja;

3) obaveštavanje lica koja traže zaposlenje (nezaposlenih i zaposlenih koji traže promenu zaposlenja), zaposlenih u inostranstvu i poslodavaca o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje, odnosno za obezbeđivanje radnika, objavljivanjem informativnih publikacija, biltena i sl. o aktuelnim podacima i kretanjima na tržištu rada.

Objavljivanje slobodnih poslova iz stava 1. tačka 2) ovog člana, Nacionalna služba vrši uz naknadu troškova objavljivanja od poslodavca, koji obuhvataju troškove pripreme i objavljivanja oglasa prema zahtevu poslodavca.

Član 7

Sredstva Nacionalne službe za posredovanje u zapošljavanju u zemlji i inostranstvu, koriste se za:

1) stvaranje uslova za vođenje evidencije o licima koja traže zaposlenje i prijavljenim potrebama za zapošljavanjem, u skladu sa propisima o evidenciji u oblasti rada (nabavku sredstava i obrazaca za vođenje evidencija) i razvoj jedinstvenog informacionog sistema u oblasti zapošljavanja (nabavku i održavanje računarske opreme, izradu i održavanje programskih paketa rešenja, obuka zaposlenih Nacionalne službe na ovim poslovima i sl.);

2) organizovanje obuke nezaposlenih za aktivno traženje posla (ATP-1), koja po svojoj nameni treba da dovede do smanjenja dobrovoljne nezaposlenosti;

3) organizovanje kluba za aktivno traženje posla "Job club" za edukaciju (osposobljavanje) i trening nezaposlenih, za usvajanje veština za aktivno traženje posla;

4) organizovanje sajmova zapošljavanja - neposredno povezivanje (susretanje) nezaposlenih i poslodavaca određenih zanimanja i kvalifikacija, radi zadovoljavanja kadrovskih potreba poslodavaca, odnosno zapošljavanja nezaposlenih;

5) upućivanje nezaposlenog na utvrđivanje zdravstvene sposobnosti, ako u postupku posredovanja u zapošljavanju ili ostvarivanja drugog prava po osnovu nezaposlenosti, postoji sumnja u zdravstvenu sposobnost nezaposlenog;

6) ostvarivanje prava nezaposlenog na naknadu troškova u postupku zapošljavanja posredstvom Nacionalne službe (1. troškove slanja prijave na oglas o slobodnim poslovima nezaposlenog koji ostvaruje pravo na materijalno obezbeđenje; 2. troškove prevoza, kada je nezaposleni pozvan na razgovor kod poslodavca radi izbora za zasnivanje radnog odnosa van mesta prebivališta; 3. jednokratne novčane pomoći za naknadu putnih i selidbenih troškova, kada nezaposleni zasnuje radni odnos na neodređeno, odnosno određeno vreme u trajanju od najmanje godinu dana, van mesta prebivališta; 4. troškova zdravstvenih pregleda i izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad);

7) posredovanje za zapošljavanje nezaposlenih u inostranstvu (priprema, prevoz i praćenje nezaposlenih do mesta rada i sl.).

Poslodavac koji bez opravdanih razloga odustane od zaključivanja ugovora o radu sa nezaposlenim koji je, na osnovu potvrde tog poslodavca, ostvario pravo na naknadu troškova zdravstvenih pregleda i izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad, dužan je da Nacionalnoj službi nadoknadi troškove ove naknade, u roku od 30 dana od dana prijema zahteva Nacionalne službe.

Posredovanje za zapošljavanje u inostranstvu, Nacionalna služba vrši uz naknadu troškova posredovanja od inostranog poslodavca na osnovu ugovora koji zaključuje sa inostranim poslodavcem i organizacijom za zapošljavanje države iz koje je inostrani poslodavac, u skladu sa međunarodnim ugovorom.

Član 8

Sredstva Nacionalne službe za profesionalnu orijentaciju i savetovanje o izboru zanimanja koriste se, naročito za:

1) pripremanje i nabavku publikacija, brošura i psiholoških mernih instrumenata za profesionalnu orijentaciju;

2) izradu i realizaciju projekta profesionalne orijentacije (centri za profesionalno informisanje i savetovanje, motivacioni program za aktivno traženje posla namenjen nezaposlenim licima, evaluacija (praćenje) usluga u profesionalnoj orjentaciji, standardizacija psiholoških mernih instrumenata;

3) organizovanje sajmova profesionalne orijentacije u cilju prevencije nezaposlenosti kroz sveobuhvatno profesionalno informisanje učenika.

III SPROVOĐENJE PROGRAMA I MERA AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA

Član 9

Nacionalna služba sprovodi programe i mere aktivne politike zapošljavanja, koji se finansiraju iz sredstava predviđenih za njihovo ostvarivanje i iz doprinosa i drugih sredstava Nacionalne službe, u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.

Program aktivne politike zapošljavanja za Republiku (u daljem tekstu: Program), Nacionalna služba sprovodi jedinstveno na teritoriji Republike iz sredstava obezbeđenih u budžetu Republike Srbije, sredstava Nacionalne službe i drugih sredstava, u skladu sa zakonom.

Programe za teritorijalnu autonomiju (u daljem tekstu: pokrajinski program) i lokalnu samoupravu (opština, grad), Nacionalna služba sprovodi na području za koje je program donet, iz sredstava teritorijalne autonomije, odnosno lokalne samouprave i drugih sredstava, u skladu sa zakonom.

Član 10

Sredstva iz člana 9. ovog pravilnika, za sprovođenje programa i mera aktivne politike zapošljavanja, koriste se naročito za:

1) podsticanje novog zapošljavanja odobravanjem subvencije doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, zdravstveno osiguranje i osiguranje za slučaj nezaposlenosti (u daljem tekstu: obavezno socijalno osiguranje), koje plaća poslodavac, poslodavcu koji sa nezaposlenim zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom, u skladu sa Pravilnikom o uslovima;

2) odobravanje subvencije doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, koje plaća poslodavac, za rešavanje viška zaposlenih, zasnivanjem radnog odnosa kod drugog poslodavca, u skladu sa programom rešavanja viška zaposlenih;

3) učešće u finansiranju regionalnih programa novog zapošljavanja odobravanjem subvencije u jednokratnom iznosu za otvaranje i opremanje radnih mesta kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje nezaposlenih, rešavanje viška zaposlenih (zasnivanje radnog odnosa kod drugog poslodavca);

4) dodatno obrazovanje i obuku nezaposlenog, zaposlenog koji traži promenu zaposlenja i viška zaposlenih, sprovođenjem posebnih programa, radi zapošljavanja, stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje, u skladu sa Pravilnikom o uslovima;

5) isplatu jednokratne novčane naknade za samozapošljavanje, u skladu sa Zakonom i Pravilnikom o uslovima;

6) odobravanje subvencije za samozapošljavanje, u skladu sa Zakonom i Pravilnikom o načinu i postupku za ostvarivanje prava na subvenciju za samozapošljavanje ("Službeni glasnik RS", broj 7/2004);

7) dodatno obrazovanje i obuku za samozapošljavanje;

8) pomoć poslovnog centra pri samozapošljavanju;

9) zapošljavanje i profesionalnu rehabilitaciju invalidnih lica i lica sa smanjenom radnom sposobnošću (u daljem tekstu: invalidi), u postupku ostvarivanja prava na stručnu pomoć pri utvrđivanju preostale radne sposobnosti, profesionalne rehabilitacije i podsticanja zapošljavanja invalida: odobravanjem subvencije doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, koji plaća poslodavac, poslodavcu koji zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa invalidom; odobravanjem jednokratne novčane naknade za samozapošljavanje, odnosno subvencije za samozapošljavanje invalida; učešćem u finansiranju opremanja radnog mesta invalida i učešćem u finansiranju zarade invalida u trajanju od 12 meseci, u visini do 80% od prosečne mesečne zarade po zaposlenom ostvarene u Republici, odnosno opštini ili gradu ako je to za njih povoljnije, prema poslednjem objavljenom podatku;

10) zapošljavanje na javnim radovima.

Član 11

Prvenstvo u korišćenju sredstava, pod jednakim uslovima, imaju programi kojima se:

1) stvaraju uslovi za zapošljavanje invalida, korisnika novčane naknade i drugih nezaposlenih lica rizičnih grupa za zapošljavanje;

2) stvaranje uslova za zapošljavanje nezaposlenih sa visokom stručnom spremom koji na zaposlenje čekaju duže od jedne godine;

3) stvaraju uslovi za zapošljavanje nezaposlenih lica suficitarnih zanimanja, u skladu sa Zakonom i Pravilnikom o uslovima;

4) stvaraju uslovi za zapošljavanje u oblasti poljoprivrede i prehrambene industrije, učešće u finansiranju proizvodnih i izvozno orijentisanih programa, kao i programa u oblasti turizma i uslužnog zanatstva.

Nezaposlena lica rizičnih grupa za zapošljavanje u smislu ovog pravilnika su:

1) žene starije od 50 godina i najmanje 20 godina staža osiguranja, odnosno muškarci stariji od 50 godina i najmanje 25 godina staža osiguranja;

2) nezaposleni roditelji, samohrani roditelji i lica u stanju socijalne potrebe;

3) izbegla i raseljena lica, kao i pripadnici etničkih manjina kod kojih je izraženija stopa nezaposlenosti;

4) nezaposleni bez stručne spreme, i

5) nezaposleni koji čekaju na zaposlenje duže od tri godine.

Direktor filijale može uz saglasnost direktora Nacionalne službe, za područje filijale, pored prvenstva iz stava 1 ovog člana, da utvrdi i dodatne kriterijume, polazeći od komparativnih prednosti i stanja nezaposlenosti na tom području.

1. Podsticanje novog zapošljavanja

Član 12

Za realizaciju programa zapošljavanja iz člana 10. tač. 1) i 2) ovog pravilnika, sredstva Nacionalne službe odobravaju se korisniku sredstava koji, pored uslova iz ove tačke, redovno izvršava obaveze obračuna i isplate zarada i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, a najmanje u poslednja tri meseca koji predhode mesecu u kome je podnet zahtev za subvenciju.

Sredstva Nacionalne službe za realizaciju regionalnih programa novog zapošljavanja iz člana 10. tačka 3) ovog pravilnika, odobravaju se korisniku sredstava koji ispunjava sledeće uslove:

1) da je korisnik sredstava ekonomski sposoban;

2) da je poslovni program (biznis plan) ekonomski opravdan i da obezbeđuje povećanje zaposlenosti, odnosno sprečavanje nastanka nezaposlenosti;

3) da prema korisniku nije pokrenut niti otvoren stečajni, odnosno likvidacioni postupak;

4) da je nezaposleni prijavljen na evidenciju najmanje jedan mesec, osim korisnika novčane naknade, invalida, lica koja se prvi put prijavljuju na evidenciju neposredno po završenom školovanju, nezaposleni kome je radni odnos na neodređeno vreme prestao zbog prestanka potrebe za njegovim radom ili usled stečaja i likvidacije;

5) da je nezaposleni, kome je prethodni radni odnos prestao u preduzeću u kojem se zapošljava, prijavljen na evidenciju najmanje šest meseci;

6) da se zahtev za učešće u finansiranju programa ne odnosi na zapošljavanje nezaposlenih kojima je radni odnos prestao zbog prestanka potrebe za njihovim radom kod istog poslodavca - podnosioca zahteva.

Ako korisnik sredstava iz stava 2. ovog člana, zapošljava nezaposlenog kome je predhodni radni odnos prestao kod preduzeća osnivača, Nacionalna služba može odobriti sredstva novoosnovanom preduzeću ako su pored uslova iz stava 2. ovog člana, ispunjeni i sledeći uslovi:

- da je novoosnovano preduzeće većinski vlasnik kapitala kojim raspolaže;

- da je veličina sopstvenog kapitala primerena broju lica koja se zapošljavaju po programu, i

- da je program novoosnovanog preduzeća u drugoj delatnosti u odnosu na osnivača.

Korisniku sredstava koji je bio u stečaju, sredstva se mogu odobriti ako je izvršeno prinudno poravnanje sa poveriocima, formirani privremeni organi i ako su ispunjeni drugi uslovi predviđeni ovim pravilnikom.

Član 13

Subvencija za programe iz člana 10. tač. 1) do 3) ovog pravilnika, odobrava se na osnovu zahteva, koji sadrži naročito:

- izvod iz dokumenata o registraciji ili osnivanju pravnog lica i izvod iz jedinstvene klasifikacije delatnosti korisnika sredstava;

- poslovni program (biznis plan);

- efekat programa na zapošljavanje (broj i kvalifikaciona struktura potrebnih radnika, odnosno zaposlenih za čijim je radom prestala potreba, mogućnost obezbeđivanja radnika), dinamika njihovog zapošljavanja i izvod iz evidencije nezaposlenih za nezaposlena lica koja se zapošljavaju po programu;

- mišljenje reprezentativnog udruženja poslodavaca, nadležnog državnog organa i druge organizacije;

- izveštaj o solventnosti korisnika sredstava od nadležne banke koja za tog korisnika obavlja poslove platnog prometa, za poslednja tri meseca koji predhode mesecu u kome je podnet zahtev;

- dokaz o redovnoj isplati zarada zaposlenih i uplati doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, za poslednja tri meseca koji predhode mesecu u kome je podnet zahtev;

- druge potrebne podatke, u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Ako se subvencija iz stava 1. ovog člana, odobrava za rešavanje viška zaposlenih, pored priloga iz stava 1. ovog člana, uz zahtev poslodavac je dužan da dostavi i program za rešavanje viška zaposlenih, odnosno odluku o utvrđivanju zaposlenih koji su višak.

Član 14

Zahtev iz člana 13. ovog pravilnika, podnosi se nadležnom organu Nacionalne službe, preko organizacione jedinice Nacionalne službe u sedištu korisnika sredstava ili mestu rada.

Međusobna prava, obaveze i odgovornosti između Nacionalne službe i korisnika sredstava uređuju se ugovorom, u skladu sa odlukom nadležnog organa Nacionalne službe.

Korisnik sredstava je dužan da, pri zaključivanju ugovora, dostavi Nacionalnoj službi odgovarajuća sredstva obezbeđenja (menica, bankarska garancija, založno pravo na pokretnim ili nepokretnim stvarima).

Sredstvo obezbeđenja iz stava 3. ovog člana, čuva se na zakonom propisani način u kasi filijale Nacionalne službe, za vreme trajanja ugovorne obaveze. O deponovanim sredstvima obezbeđenja filijala je dužna da vodi odgovarajuću evidenciju, a u slučaju neizvršenja ugovorne obaveze, sa predlogom za pokretanje postupka prinudne naplate dostavi nadležnoj organizacionoj jedinici u Direkciji Nacionalne službe na dalju nadležnost.

Član 15

Korisnik sredstava iz člana 10. tač. 1) do 3) ovog pravilnika, dužan je da sredstva koristi za namene za koje su odobrena i da omogući Nacionalnoj službi kontrolu namenskog korišćenja sredstava, kao i praćenje realizacije programa, najmanje u periodu od dve godine.

Ako u toku trajanja ugovorne obaveze, licu koje je zasnovalo radni odnos u smislu člana 10. tačka 1) i 2) ovog pravilnika, prestane radni odnos njegovom voljom ili krivicom, korisnik sredstava je dužan da zasnuje radni odnos sa drugim nezaposlenim licem, u skladu sa Pravilnikom o uslovima, za preostalo vreme utvrđeno ugovorom.

Ako korisnik sredstava iz stava 2. ovog člana, licu koje je zasnovalo radni odnos otkaže ugovor o radu bez krivice zaposlenog pre isteka trostruko dužeg vremena od vremena za koje je isplaćena subvencija doprinosa, dužan je da vrati celokupan iznos isplaćene subvencije uz pripadajuću zakonsku kamatu, u roku od 30 dana od dana otkaza ugovora o radu.

Na zahtev korisnika sredstava iz člana 10. tačka 3) ovog pravilnika, koji nije u mogućnosti da sredstva iskoristi za namene za koje su odobrena, nadležni organ Nacionalne službe može odobriti preuzimanje ugovorne obaveze za preostalo vreme od strane drugog poslodavca, na osnovu ugovora o preuzimanju prava i obaveza.

Korisnik sredstava, koji sredstva iz člana 10. tačka 3) ovog pravilnika, ne iskoristi (delimično ili u celosti), za namene za koje su odobrena, dužan je da odobrena sredstva vrati Nacionalnoj službi, uvećana za iznos zakonom utvrđene kamate, u roku od 15 dana od dana prijema rešenja Nacionalne službe o povraćaju sredstava.

Odredbe ovog člana shodno se primenjuju na realizaciju pokrajinskog programa, odnosno programa za lokalnu samoupravu.

Član 16

Na zahtev korisnika sredstava, koji iz opravdanih razloga nije u mogućnosti da realizuje ugovornu obavezu (u celosti ili delimično), Upravni odbor može, svojom odlukom o otpisu sredstava, da oslobodi korisnika sredstava obaveze vraćanja odobrenih sredstava.

Opravdanim razlogom iz stava 1. ovog člana, smatra se ako korisnik sredstava nije realizovao ugovorenu obavezu usled više sile ili vanrednih okolnosti, teže bolesti zbog koje ne može da obavlja delatnost za koju su odobrena sredstva i drugih razloga nastalih bez volje i krivice korisnika sredstava.

2. Dodatno obrazovanje i obuka

Član 17

Sredstva Nacionalne službe za finansiranje programa dodatnog obrazovanja i obuke nezaposlenih, zaposlenog koji traži promenu zaposlenja i viška zaposlenih, koriste se za programe:

1) usvajanja novih, dopune postojećih ili obnavljanja stečenih znanja i veština neophodnih za povećanje radne i stručne sposobnosti za obavljanje poslova i zadataka u okviru svog zanimanja (u daljem tekstu: dodatna znanja i veštine);

2) stručnog osposobljavanja za sticanje novih znanja i veština za samostalan rad u struci (osposobljavanje nezaposlenih bez zanimanja za sticanje I i II stepena stručne spreme, nezaposlenih koji prvi put zasnivaju radni odnos u svojstvu pripravnika, od III do VII stepena stručne spreme, odnosno osposobljavanje pripravnika volontera sa visokom, višom i srednjom stručnom spremom, bez zasnivanja radnog odnosa, sa obavezom polaganja pripravničkog ili stručnog ispita, kao i osposobljavanje nezaposlenih sa visokom stručnom spremom, koji imaju prosečnu ocenu najmanje 8,00 ostvarenu u toku školovanja, a upisali su magistarske studije - u daljem tekstu: talenti);

3) prekvalifikacije, kojom se obezbeđuju nova potrebna znanja i veštine teorijskim i praktičnim osposobljavanjem za rad u istom ili nižem stepenu stručne spreme;

4) dokvalifikacije, kojom se obezbeđuju nova potrebna znanja i veštine teorijskim i praktičnim osposobljavanjem za rad u višem stepenu stručne spreme u okviru određene grupe zanimanja;

5) usvajanja teorijskih i praktičnih znanja i veština neophodnih za obavljanje određenih poslova (u daljem tekstu: obuka za poslove radnog mesta);

6) sticanja neophodnih znanja i veština za rukovanje sredstvima rada i sredstvima zaštite na radu (u daljem tekstu: obuka za rukovanje sredstvima rada, odnosno obuka za rukovanje sredstvima zaštite na radu);

7) osnovnog obrazovanja nezaposlenih radi njihovog uključivanja na stručno osposobljavanje, odnosno zapošljavanje.

Član 18

Sredstva Nacionalne službe za namene iz člana 17. stav 1. tač. 1) do 7) ovog pravilnika, osim za finansiranje programa stručnog osposobljavanja pripravnika i talenata iz tačke 2) istog člana, odobravaju se na osnovu godišnjeg programa rada Nacionalne službe, za poznatog poslodavca na njegov zahtev, u skladu sa Pravilnikom o uslovima, i za tržište rada na predlog filijala Nacionalne službe.

Kada se obuka vrši za tržište rada, sredstva se odobravaju izvršiocu posla - obrazovnoj ili drugoj organizaciji kojoj je ugovorom poverena realizacija programa obuke.

Nezaposleni, koga je Nacionalna služba uputila na dodatno obrazovanje i obuku po programu iz stava 1. ovog člana, ima pravo na osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalnog oboljenja, u skladu sa zakonom.

Član 19

Sredstva za finansiranje programa dodatnog obrazovanja i obuke odobravaju se na osnovu podnetog zahteva ili javnog konkursa.

Zahtev za programe dodatnog obrazovanja i obuke iz stava 1. ovog člana, osim za talente, sadrži naročito:

1) program dodatnog obrazovanja i obuke (u daljem tekstu: obuke);

2) specifikaciju ukupnih troškova obuke po namenama, osim za pripravnike i pripravnike-volontere;

3) broj polaznika obuke, zanimanja, odnosno poslovi za koje se vrši obuka;

4) vreme trajanja obuke, dinamika obuke, gde se izvodi obuka (u obrazovnoj ustanovi ili kod poslodavca) i rok za zasnivanje radnog odnosa;

5) izvod iz dokumenata o registraciji i osnivanju pravnog lica i izvod iz jedinstvene klasifikacije delatnosti korisnika sredstava;

6) izveštaj nadležne banke koja obavlja poslove platnog prometa o solventnosti korisnika sredstava za poslednja tri meseca koji predhode mesecu u kome je podnet zahtev;

7) dokaz o redovnoj uplati doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, za poslednja tri meseca koji predhode mesecu u kome je podnet zahtev;

8) druge potrebne podatke u skladu sa odredbama ovog pravilnika, kao i izveštaj o realizaciji programa obuke.

Ako se sredstva odobravaju za finansiranje obuke viška zaposlenih, uz zahtev iz stava 2. ovog člana, poslodavac je dužan da dostavi i program za rešavanje viška zaposlenih, odnosno odluku o utvrđivanju zaposlenih koji su višak.

Za program obuke talenata, nezaposleni dostavlja izvod iz evidencije, overenu kopiju indeksa, kao dokaz za uspeh na osnovnim i poslediplomskim studijama, i dokaz o profesionalnim uspesima i nagradama.

Član 20

Sredstva za finansiranje programa obuke iz člana 17. tač. 1) do 7) ovog pravilnika, osim za pripravnike, pripravnike - volontere i talente, koriste se odobravanjem subvencije za program obuke u visini stvarnih troškova, a isplaćuju se u visini od 50% odobrenog iznosa u momentu zaključivanja ugovora, a preostalih 50% nakon realizacije programa obuke.

Korisnik sredstava je dužan, da pri zaključivanju ugovora iz stava 1. ovog člana, dostavi Nacionalnoj službi odgovarajuća sredstva obezbeđenja iz člana 14. ovog pravilnika.

Član 21

Sredstva za učešće u finansiranju zarade pripravnika koriste se odobravanjem subvencije u mesečnom iznosu, utvrđenom finansijskim planom i programom rada Nacionalne službe za godinu u kojoj se program realizuje.

Subvencija iz stava 1. ovog člana isplaćuje se mesečno poslodavcu kod koga je pripravnik zasnovao radni odnos, za vreme trajanja pripravničkog staža utvrđenog ugovorom, na osnovu dokaza o trajanju radnog odnosa i isplati zarade u skladu sa zakonom, za prethodni mesec za koji se traži refundacija subvencije.

Poslodavac koji ne podnese zahtev za refundaciju subvencije u roku iz stava 2. ovog člana, a najkasnije do isteka trajanja pripravničkog staža utvrđenog ugovorom o osposobljavanju pripravnika, gubi pravo na refundaciju ugovorene subvencije.

Ako u toku trajanja obuke pripravnika, u roku koji ne može biti duži od 30 dana od dana početka obuke, prestane radni odnos pripravniku, poslodavac može da zasnuje radni odnos sa drugim nezaposlenim u istom zanimanju i stepenu stručne spreme, za preostalo vreme utvrđeno ugovorom.

U toku trajanja pripravničkog staža, obuku pripravnika za preostalo vreme utvrđeno ugovorom, može da preuzme drugi poslodavac pod uslovom da se obuka vrši po istom programu, na osnovu ugovora o preuzimanju prava i obaveza, koji zaključuju: Nacionalna služba, poslodavac koji preuzima obavezu, poslodavac koji ustupa obavezu i pripravnik.

Član 22

Nacionalna služba učestvuje u finansiranju troškova osposobljavanja talenata i pripravnika - volontera, odobravanjem novčane pomoći u mesečnom iznosu utvrđenom finansijskim planom i programom rada Nacionalne službe za godinu u kojoj se program realizuje.

Novčana pomoć iz stava 1. ovog člana isplaćuje se neposredno talentu, odnosno pripravniku - volonteru, na osnovu dokaza o trajanju osposobljavanja i ugovora zaključenog između Nacionalne službe i talenta, odnosno korisnika sredstava - poslodavca i pripravnika - volontera.

Dokaz o trajanju osposobljavanja iz stava 2. ovog člana, za talente je potvrda (uverenje) nadležnog fakulteta o overi i trajanju semestra ili indeks koji se dostavlja na uvid svakih šest meseci za vreme trajanja obuke, odnosno za pripravnike - volontere izveštaj poslodavca o volonterskom radu u mesecu za koji se vrši isplata novčane pomoći.

Za vreme trajanja obuke pripravnik - volonter ima pravo na osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti, u skladu sa zakonom.

Član 23

Visinu subvencije iz člana 21. odnosno novčane pomoći iz člana 22. ovog pravilnika, određuje direktor Nacionalne službe, najkasnije u roku od 30 dana od dana donošenja finansijskog plana i programa rada Nacionalne službe za godinu u kojoj se program realizuje.

3. Samozapošljavanje

Član 24

Sredstva Nacionalne službe za samozapošljavanje iz člana 10. tač. 4) do 7) ovog pravilnika, koriste se za:

1) isplatu jednokratne novčane naknade za samozapošljavanje;

2) odobravanje subvencije za samozapošljavanje;

3) dodatno obrazovanje i obuku za samozapošljavanje i

4) pomoć poslovnog centra pri samozapošljavanju.

Za namene iz stava 1. ovog člana, sredstva se koriste na način i pod uslovima utvrđenim Zakonom i Pravilnikom o uslovima.

Član 25

Za isplatu jednokratne novčane naknade za samozapošljavanje, sredstva se odobravaju na osnovu zahteva nezaposlenog koji je ostvario pravo na novčanu naknadu za vreme nezaposlenosti i kome je rešenje za ostvarivanje ovog prava postalo pravosnažno i konačno, ako nije ostvario pravo na rad po bilo kom osnovu.

Zahtev iz stava 1. ovog člana, sadrži naročito:

1) poslovni program (biznis plan);

2) ako je u pitanju osnivanje preduzeća, radnje i sl. - profakturu za nabavku osnovnih sredstava (opreme, uređaja i dr.) ili obrtnih sredstava (sirovine i repromaterijal potrebni za obavljanje delatnosti, alati, oruđe za rad i druga dobra u zavisnosti od delatnosti koju će obavljati);

3) za bavljenje poljoprivredom - dokaz o posedovanju poljoprivrednog zemljišta (vlasništvo, zakup i sl.), podaci iz Registra uprave za javna plaćanja Ministarstva finansija, za bavljenjem stočarstvom i dokaz nadležnog organa da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti.

Član 26

Zahtev iz člana 25. ovog pravilnika podnosi se nadležnoj filijali Nacionalne službe kod koje je nezaposleni ostvario pravo na novčanu naknadu.

Odluku po zahtevu o odobravanju jednokratne isplate novčane naknade donosi direktor filijale iz stava 1. ovog člana, u skladu sa programom rada Nacionalne službe za godinu u kojoj se program realizuje.

Korisnik sredstava, kome je odlukom iz stava 2. ovog člana, odobrena isplata jednokratne novčane naknade, u zavisnosti od toga da li osniva neki oblik preduzetništva ili će se baviti poljoprivredom, dužan je da najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema odluke, nadležnoj filijali dostavi:

1) rešenje nadležnog organa o upisu u registar osnivanja preduzeća, zadruge, radnje, poljoprivrednog gazdinstva ili drugog oblika preduzetništva;

2) prijavu na osiguranje poljoprivrednika, u skladu sa propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju;

3) sredstvo obezbeđenja ugovornih obaveza iz člana 14. ovog pravilnika.

Ako korisnik sredstava, bez opravdanih razloga, u propisanom roku ne dostavi dokaze iz stava 3. ovog člana, smatraće se da je odustao od zahteva za odobravanje jednokratne isplate novčane naknade.

Opravdanim razlogom iz stava 4. ovog člana, smatra se ako korisnik sredstava, bez svoje krivice, u propisanom roku, nije obezbedio dokaze iz stava 3. ovog člana.

Član 27

Na osnovu odluke iz člana 26. stav 2. ovog pravilnika, Nacionalna služba i nezaposleni zaključuju ugovor o međusobnim pravima i obavezama, kojim se utvrđuje visina jednokratne novčane naknade, namena sredstava i preostalo vreme trajanja prava na novčanu naknadu prema pravnosnažnom rešenju o priznavanju ovog prava, s tim da preostalo vreme obuhvata period koji je isti ili kraći od dužine trajanja ugovora o zakupu poslovnog prostora ili poljoprivrednog zemljišta, odnosno dužine obavljanja delatnosti.

Isplata jednokratne novčane naknade vrši se na osnovu ugovora iz stava 1. ovog člana.

Član 28

Sredstva za finansiranje programa za dodelu subvencije za samozapošljavanje, u skladu sa Pravilnikom o načinu i postupku za ostvarivanje prava na subvenciju za samozapošljavanje, Pravilnikom o uslovima i ovim pravilnikom, odobravaju se pod uslovom:

1) da je lice prijavljeno na evidenciju Nacionalne službe, i

2) da je poslovni program (biznis plan) ekonomski opravdan i da obezbeđuje povećanje zaposlenosti.

Subvenciju za samozapošljavanje odobrava nadležni organ Nacionalne službe na osnovu zahteva nezaposlenog, koji se podnosi nadležnoj organizacionoj jedinici Nacionalne službe prema sedištu nezaposlenog, u roku od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.

Uz zahtev iz stava 2. ovog člana, nezaposleni podnosi:

- izvod iz evidencije nezaposlenih;

- za nezaposlene invalide, samohrane roditelje, odnosno nezaposlena oba roditelja i korisnike novčane naknade - dokaz o tom statusu;

- poslovni program (biznis plan).

Član 29

Subvencija za samozapošljavanje odobrava se za opremanje radnog mesta i stvaranje uslova za rad nezaposlenog, u skladu sa Pravilnikom o načinu i postupku za ostvarivanje prava na subvenciju za samozapošljavanje.

Ako se u skladu sa Zakonom, više nezaposlenih udruže i podnesu zahtev za odobravanje subvencije za samozapošljavanje, osim za osnivanje zadruge, u zavisnosti od statusa nezaposlenog, svaki pojedinačno ostvaruje pravo na subvenciju u visini propisanoj Pravilnikom iz stava 1. ovog člana.

Član 30

Odluku o odobravanju subvencije donosi direktor nadležne filijale, u roku od 60 dana od dana zatvaranja konkursa.

Odobravanje subvencije vrši se u skladu sa finansijskim mogućnostima i programom rada Nacionalne službe za godinu u kojoj se program realizuje.

Član 31

Na osnovu odluke o odobravanju subvencije iz člana 30. ovog pravilnika, Nacionalna služba i korisnik sredstava zaključuju ugovor, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze.

Prilikom potpisivanja ugovora, korisnik sredstava je dužan da dostavi:

- rešenje o osnivanju preduzeća, zadruge, radnje, poljoprivrednog gazdinstva ili drugog oblika preduzetničkog organizovanja;

- prijavu na obavezno socijalno osiguranje;

- sredstvo obezbeđenja ugovornih obaveza iz člana 14. ovog pravilnika;

- fotokopiju kartona deponovanih potpisa ili kartice sa brojem tekućeg računa;

- fotokopiju rešenja o PIB-u;

- fotokopiju lične karte.

Član 32

Sredstva Nacionalne službe za ostvarivanje prava na dodatno obrazovanje i obuku, nezaposlenih iz čl. 25. i 29. ovog pravilnika, odobravaju se na način i po postupku propisanom odredbama čl. 17. do 19. i člana 23. ovog pravilnika.

Član 33

Sredstva Nacionalne službe za ostvarivanje prava nezaposlenih na pomoć poslovnog centra koriste se naročito za:

1) podsticaj i razvoj preduzetništva i savetovanje poslodavaca i lica koja traže zaposlenje o propisima o radu i zapošljavanju i drugim aktima u skladu sa Pravilnikom o uslovima;

2) pripremanje i nabavku publikacija, brošura i stručne literature softverskih programa i sl;

3) pripremu materijala namenjenog za realizaciju programa obuke trening trenera;

4) organizovanje seminara, u saradnji sa republičkom agencijom za razvoj MSP i preduzetništva, za nezaposlena lica i višak zaposlenih;

5) organizovanje stručnih savetovanja sa poslodavcima koji imaju izražen problem viška zaposlenih, u cilju prevencije nezaposlenosti kroz sveobuhvatno informisanje poslodavaca.

4. Zapošljavanje i profesionalna rehabilitacija invalida

Član 34

Sredstva Nacionalne službe za zapošljavanje i profesionalnu rehabilitaciju invalida iz člana 10. tačka 8) ovog pravilnika, koriste se naročito za:

1) stvaranje uslova za ostvarivanje prava na stručnu pomoć pri utvrđivanju preostale radne sposobnosti;

2) dodatno obrazovanje i obuku invalida (profesionalna rehabilitacija, radi zapošljavanja, stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje invalida);

3) podsticanje zapošljavanja invalida (odobravanjem subvencije doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, koje plaća poslodavac, odobravanjem jednokratne isplate novčane naknade za samozapošljavanje, odnosno subvencije za samozapošljavanje invalida, učešćem u finansiranju opremanja radnog mesta za rad invalida i učešćem u finansiranju zarade invalida).

Za namene iz stava 1. ovog člana, sredstva se koriste na način i pod uslovima utvrđenim Zakonom i Pravilnikom o uslovima.

5. Zapošljavanje na javnim radovima

Član 35

Sredstva za finansiranje zapošljavanja na javnim radovima, u skladu sa Zakonom, obezbeđuju se u skladu sa Programom, pokrajinskim programom, odnosno programom za lokalnu samoupravu.

IV OSIGURANJE ZA SLUČAJ NEZAPOSLENOSTI, OSTVARIVANJE PRAVA IZ OSIGURANJA I DRUGIH PRAVA, U SKLADU SA ZAKONOM

Član 36

Sredstva Nacionalne službe za osiguranje za slučaj nezaposlenosti, ostvarivanje prava iz osiguranja i drugih prava, u skladu sa Zakonom, koriste se za:

1) stvaranje uslova za vođenje evidencija o zasnivanju i prestanku radnog odnosa i osiguranju za slučaj nezaposlenosti;

2) ostvarivanje prava za slučaj nezaposlenosti (1. na novčanu naknadu, 2. zdravstveno osiguranje za korisnika novčane naknade i članove njegove porodice, 3. penzijsko i invalidsko osiguranje);

3) ostvarivanje prava na novčanu pomoć i prava na obavezne udžbenike i troškove prevoza za vreme dodatnog obrazovanja i obuke u skladu sa Pravilnikom o uslovima.

Član 37

Ostvarivanje prava iz osiguranja za slučaj nezaposlenosti, u skladu sa Zakonom, Statutom Nacionalne službe i ovim pravilnikom, obezbeđuje se u filijali kod koje je nezaposleni uveden u evidenciju i podneo zahtev za novčanu naknadu, u skladu sa Zakonom.

Nezaposleni koji je ostvario pravo iz stava 1. ovog člana, na osnovu netačnih podataka, odnosno koji u propisanom roku ne prijavi promene koje su od uticaja na prestanak ili obustavu prava, dužan je da vrati neosnovano isplaćeni iznos novčane naknade (neto), pod uslovima utvrđenim zakonom.

Član 38

Prilikom podnošenja zahteva za ostvarivanje prava na novčanu naknadu, odnosno uključivanja na dodatno obrazovanje i obuku, bez zasnivanja radnog odnosa, nezaposlenom se, pored dokaza potrebnih za ostvarivanje prava, zadržava i radna knjižica.

O zadržavanju radne knjižice, nezaposlenom se izdaje potvrda (revers).

Po prestanku ili obustavi prava iz stava 1. ovog člana, radna knjižica se vraća nezaposlenom.

Član 39

U toku korišćenja prava, radna knjižica se može dati nezaposlenom na korišćenje, sa obavezom da istu vrati u roku od 30 dana.

Ukoliko nezaposleni, u roku iz stava 1. ovog člana, ne vrati radnu knjižicu, smatra se da se neopravdano nije odazvao na poziv filijale i obustavlja mu se isplata novčane naknade, odnosno novčane pomoći za vreme dodatnog obrazovanja i obuke.

Po prestanku osnova za obustavu iz stava 2. ovog člana, isplata novčane naknade, odnosno novčane pomoći, nastavlja se za preostalo vreme.

Član 40

O radnim knjižicama iz člana 38. ovog pravilnika vodi se evidencija, koja sadrži: prezime, očevo ime i ime nezaposlenog, matični broj nezaposlenog, registarski broj knjižice, datum uzimanja i vraćanja radne knjižice i potpis nezaposlenog.

Vraćanje radne knjižice nezaposlenom, potvrđuje ovlašćeni radnik, svojim potpisom u knjizi evidencije.

Član 41

Ako nezaposleni, po isteku korišćenja prava, ne preuzme radnu knjižicu, ni po pozivu ovlašćenog radnika, u roku od šest meseci po isteku prava, radna knjižica se predaje na čuvanje u arhivski depo filijale.

V DRUGE OBAVEZE UTVRĐENE ZAKONOM I OPŠTIM AKTIMA NACIONALNE SLUŽBE

Član 42

Sredstva Nacionalne službe za druge obaveze utvrđene zakonom i opštim aktima Nacionalne službe, koriste se naročito za;

1) organizovanje istraživanja u oblasti zapošljavanja, u skladu sa programom rada Nacionalne službe i izradu i publikovanje naučno-istraživačkih, statističkih, informativnih i drugih publikacija, instruktivno metodoloških priručnika i dr;

2) održavanje i razvoj Jedinstvenog informacionog sistema u oblasti zapošljavanja;

3) interno i eksterno informisanje, uključujući i informisanje putem interneta, o radu i aktivnostima Nacionalne službe, izdavaštvo i biblioteku;

4) uspostavljanje i unapređivanje sistema upravljanja kvalitetom;

5) organizovanje stručnih savetovanja, seminara i sl. iz oblasti zapošljavanja;

6) materijalne troškove, investicije, zarade zaposlenih u Nacionalnoj službi i druge obaveze utvrđene zakonom i opštim aktima Nacionalne službe.

Korišćenje sredstava za namene iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu odluke direktora Nacionalne službe, u skladu sa programom rada i finansijskim planom Nacionalne službe za godinu u kojoj se program realizuje.

Član 43

Sredstva Nacionalne službe, po podmirenju obaveza utvrđenih zakonom, Statutom Nacionalne službe i ovim pravilnikom, mogu se koristiti za ulaganje u namenske kredite za investicije koje doprinose privrednom razvoju, odnosno radnom angažovanju stanovništva ili su od posebnog značaja za zapošljavanje.

Nacionalna služba može slobodna novčana sredstva da koristi i za ulaganje u hartije od vrednosti preduzeća koja su profitabilna, kada se time stvaraju uslovi za novo zapošljavanje, ili da ih plasira putem kratkoročnih kredita sa kamatnom stopom najmanje u visini eskontne stope Narodne banke Srbije.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 44

Odluke donete do stupanja na snagu ovog pravilnika, primenjuju se do izvršenja obaveze koja je njima utvrđena.

Po zahtevima podnetim do stupanja na snagu ovog pravilnika, odluke će se donositi po odredbama ovog pravilnika.

Član 45

Korisniku sredstava, kome su sredstva, u smislu ovog pravilnika, odobrena za neki od programa aktivne politike zapošljavanja, ne mogu se za iste radnike i isti program, ponovo odobriti sredstva pre isteka roka od pet godina od dana odobravanja sredstava.

Korisnik sredstava, koji nije realizovao ugovornu obavezu po nekom od prethodnih programa aktivne politike zapošljavanja, uključujući i programe zapošljavanja koji su odobreni u skladu sa opštim aktima koji su bili na snazi do stupanja na snagu ovog pravilnika, ne može ostvariti pravo na učešće u finansiranju programa zapošljavanja u skladu sa ovim pravilnikom.

Član 46

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika, prestaje da važi Pravilnik o korišćenju sredstava Republičkog zavoda za tržište rada ("Službeni glasnik RS", br. 35/97, 39/97, 52/97, 60/97, 22/98, 3/99, 8/2000, 29/2000, 49/2001 i 28/2002).

Član 47

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama Pravilnika o korišćenju sredstava Nacionalne službe za zapošljavanje

("Sl. glasnik RS", br. 32/2005)

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 7

Po zahtevima podnetim do stupanja na snagu ovog pravilnika odluke će se donositi po odredbama ovog pravilnika.

Član 8

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".