PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU PREDMETA GRAĐANSKO VASPITANJE - SAZNANJE O SEBI I DRUGIMA ZA ČETVRTI RAZRED OSNOVNE ŠKOLE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 2/2005)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima za četvrti razred osnovne škole.

Predmet iz stava 1. ovog člana ostvaruje se kao fakultativni.

Član 2

Broj časova nastave predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima u četvrtom razredu ostvaruje se sa po jednim časom nedeljno, odnosno sa 36 časova godišnje.

Član 3

Plan i program nastave predmeta Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima deo je propisanog plana i programa za osnovnu školu.

Nastavni program predmeta iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PROGRAM

 

GRAĐANSKO VASPITANJE - SAZNANJE O SEBI I DRUGIMA

 

CILJ PREDMETA

Opšti cilj predmeta je podsticanje razvoja ličnosti i socijalnog saznanja kod učenika IV razreda osnovne škole. Ovaj predmet treba da pruži mogućnost učenicima da postanu aktivni učesnici u procesu obrazovanja i vaspitanja, i da izgrade saznanja, umenja, sposobnosti i vrednosti neophodne za formiranje autonomne, kompetentne, odgovorne i kreativne ličnosti, otvorene za dogovor i saradnju, koja poštuje i sebe i druge.

ZADACI

U obrazovno-vaspitnom radu na realizaciji ovog predmeta razlikujemo nekoliko osnovnih grupa zadataka:

Zadaci koji se odnose na razumevanje i usvajanje sledećih najvažnijih pojmova:

- dečja i ljudska prava i slobode - poznavanje svojih prava, prepoznavanje najvažnijih kategorija dečjih i ljudskih prava, upoznavanje sa Konvencijom o dečjim i ljudskim pravima, razumevanje odnosa između ljudskih prava, demokratije, mira i razvoja;

- identitet - razumevanje pojma identitet, prepoznavanje svojih potreba i želja, shvatanje sebe u društvenom kontekstu, shvatanje razlike između pojedinačnog i grupnog, manjinskog i građanskog identiteta;

- društvena odgovornost - razumevanje pojma odgovornosti, shvatanje razlike između odgovornosti prema sebi, drugim ljudima, zajednici;

- različitost kultura - poznavanje najvažnijih obeležja svoje kulture i shvatanje uticaja svoje kulture na lično ponašanje, razumevanje uzroka kulturnih razlika i podsticanje shvatanja da je različitost kultura temelj bogatstva sveta, razumevanje odnosa između kulturnih razlika, ljudskih prava i demokratije, prepoznavanje i prevazilaženje stereotipa i predrasuda;

- jednakost - poznavanje pojma jednakosti u kontekstu rasnih, kulturnih, nacionalnih, verskih i drugih razlika;

- pravo i pravda - razumevanje značenja pojmova prava i pravde, shvatanje odnosa između prava i pravde; poznavanje uloge prava u osiguranju pojedinačne i društvene sigurnosti, poznavanje osnovnih posledica nepoštovanja pravnih normi;

- mir, sigurnost i stabilnost - razumevanje značenja pojmova mir, shvatanje uloge koju saradnja i mirno rešavanje sukoba ima za lični, nacionalni i globalni razvoj, poznavanje nekih osnovnih postupaka mirnog rešavanja sukoba;

- demokratija - poznavanje osnovnih obeležja demokratskog procesa i razumevanje odnosa između demokratije i dečjih i ljudskih prava.

Zadaci koji se odnose na veštine i sposobnosti:

- primena pojmova - primerena upotreba pojmova u komunikaciji;

- kritičko mišljenje - preispitivanje utemeljenosti informacija, postavki i stavova;

- jasno i razgovetno iskazivanje ličnih stavova;

- samostalno donošenje odluka i izvođenje zaključaka - odgovornost u prosuđivanju i tumačenju;

- saosećajna komunikacija - iznošenje svojih osećanja, potreba, mišljenja i slušanje, razumevanje i i uvažavanje tuđih;

- istraživanje - izbor, prikupljanje, kritička analiza i provera podataka iz više izvora kao način rešavanja problema;

- timski rad - prilagođavanje svoga mišljenja grupi u cilju iznalaženja zajedničkog rešenja;

- nenasilno rešavanje sukoba - dijalog, pregovaranje, argumentovano izlaganje, koji su usmereni prema zajedničkim ciljevima;

- rukovođenje - odgovorno upravljanje grupom prema kriterijumu opšte dobrobiti;

- učešće - uključivanje u proces odlučivanja od zajedničkog interesa.

Zadaci koji se odnose na stavove i vrednosti:

- privrženost demokratskim načelima i postupcima - dečja i ljudska prava, jednakost, pravda, društvena odgovornost, pluralizam, solidarnost, privatnost;

- privrženost miroljubivom, participativnom i konstruktivnom rešavanju problema;

- spremnost na zastupanje i zaštitu svojih i tuđih prava;

- spremnost na preuzimanje javne odgovornosti za svoje postupke;

- zainteresovanost za svet oko sebe i otvorenost prema razlikama;

- spremnost na saosećanje sa drugima i pomoć onima koji su u nevolji;

- spremnost na suprotstavljanje predrasudama, diskriminaciji i nepravdi na svim nivoima.

SADRŽAJI PROGRAMA

IV Razred

(1 čas nedeljno, 36 časova godišnje)

I tema (2 časa) Podsticanje grupnog rada, dogovaranja i saradnje sa vršnjacima i odraslima

RODITELJSKI SASTANAK: susret roditelja, nastavnika i učenika. Razmena o uzajamnim očekivanjima, potrebama, zahtevima, teškoćama vezanim za ostvarivanje programa građanskog vaspitanja.

UVODNI ČAS: upoznavanje učenika sa sadržajem predmeta i načinom rada.

II tema (8 časova) Dečija prava su univerzalna, jednaka za sve

DRVO DEČJIH PRAVA: uvođenje ljudskih i dečjih prava u razred, podsećanje na ono što već znaju o pravima i razmatranje značaja ovih prava za sopstveni život.

PRAVIMO REKLAMNI ŠTAND KONVENCIJE O DEČJIM PRAVIMA: učenici detaljno proučavaju jedno pravo, za koje se opredele dogovaranjem, analiziraju tekst, istražuju način simboličkog prikazivanja. Uče se da objasne svoj izbor, da ga javno prezentuju i u stvarnoj situaciji.

SVI RAZLIČITI - SVI JEDNAKI: učenici će naučiti da se upoznaju međusobno i razlike prihvate kao bogatstvo.

NEPRAVDA JE KAD: ...kroz igru sastavljanja slagalice, simuliraju nepravdu. Postaju svesni svoje reakcije na nepravdu i shvataju značaj saradnje za rešenje problema.

STAVOVI O PRAVDI: povezivanje prava sa dužnostima; prihvatanje da pravedno za jednog nije uvek nužno pravedno i za drugog.

III tema (10 časova) Zajedno stvaramo demokratsku atmosferu u našem razredu, školi.

PRAVA, DUŽNOSTI, PRAVILA: uvođenje učenika u demokratski način dogavaranja oko zajedničkih pravila, shvatanje međusobne povezanosti prava, dužnosti, pravila-zakona.

ULOGA PRAVILNIKA - KUĆNOG REDA ŠKOLE: podsticanje učenika da odaberu vrednosti u okvirima ljudskih - dečijih prava, da ih razmatraju, upoređuju, da ih se pridržavaju. Pomoći deci da dođu do rešenja: kad je teško da poštuju pravila.

SVI MI IMAMO PREDRASUDE: učenici preispituju postojanje predrasuda i stereotipa vezanih za uzrast, pol, nacionalnost. Uče se da uvide uzročno-posledičnu vezu između postojanja predrasuda i kršenja prava drugih.Uče se da prepoznaju sukob različitih vrednosti.

DA SAM ČAROBNJAK, JA BIH: podstaći učenike da stvaraju vizije sa značenjem, da kreiraju svet u kojem se poštuju prava, u kojem se prihvataju odgovornosti, prevazilaze stereotipi, prihvataju različitosti kao bogatstvo.

STAVOVI O MOĆI: pomoći učenicima da prepoznaju vrednosti koje podržavaju dečja - ljudska prava i razvijaju demokratske odnose. Pomoći učenicima da prepoznaju nametanje volje jednoga ili grupice u odnosu na zajedničko dogovaranje i da sagledaju posledice jednog i drugog načina ponašanja po zajednički život.

IV tema (11 časova) Živim demokratiju, demokratska akcija

SUKOBI I PREVAZILAŽENJE SUKOBA - PREGOVARANJE: upoznavanje učenika sa strukturisanim načinom za rešavanje međuljudskih sukoba, koji je primenjiv u raznim situacijama.

TIMSKI RAD: stavljanje učenika u situaciju da uvide prednosti timskog rada, način funkcionisanja u timu, uloge svakog od članova tima.

DA SE ČUJE NAŠ GLAS: ohrabriti učenike da izlistaju situacije u školi za koje smatraju da ne podržavaju ili krše njihova prava na igru, razvoj, zdravlje.

DELUJEMO JEDINSTVENO: upoznavanje i vođenje učenika sa i kroz demokratske procedure odlučivanja, radi dolaženja do zajedničkog rešenja problema za koji se svi zalažu.

ARGUMENTUJEMO I ZASTUPAMO NAŠE INTERESE: uče se prikupljanju podataka, argumenata, zastupanju, javnom nastupanju.

TRAŽIMO ZAKON ZA: planiranje i sprovođenje akcije za rešavanje problema koji su odabrali.

V tema (3 časa): Ljudsko biće je deo celog sveta - razvijanje ekološke svesti

MEĐUZAVISNOST: razumevanje sveta kao sistema u kome su svi elementi - ljudi, događaji, mesta međusobno povezani.

MREŽA ŽIVOTA: međuzavisnost postoji i u prirodi.

BRINEMO O BILJKAMA I ŽIVOTINJAMA: kako brinemo o biljkama i životinjama, kakva je naša odgovornost prema njima.

VI tema (2 časa) Evaluacija

JA PRE, JA POSLE: učenici se podstiču da sami procene program koji su prošli i sopstveno napredovanje.

PREZENTACIJA: rezultata rada roditeljima.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Teorijski, predmet Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima je utemeljen na interakcionističkoj teoriji psihičkog razvoja po kojoj je socijalna interakcija osnovni konstruktivni činilac razvoja učenika. Odlučujuću ulogu u razvoju ima upravo saradnja između odraslog i učenika u zoni narednog razvoja tj. u oblasti onih funkcija koje u vreme interakcije još nisu razvijene kod učenika nego su u fazi nastajanja. Odrasli se pojavljuje kao organizator razmena među decom koje će predstavljati podsticaj za razvoj njihovog socijalnog saznanja, samosvesti, moralnog i kritičkog mišljenja.

Bitne odrednice obrazovno-vaspitnog rada su:

- Iskustveno učenje tj. uobličavanje i poimanje ličnih, autentičnih doživljaja i stavova učenika kroz razmenu u grupi a ne prenošenje gotovih znanja.

- Igrovni kontekst koji pomaže učenicima da kroz igru istražuju raznovrsna rešenja za probleme sa kojima se suočavaju.

- Metoda participacije i interakcije omogućava učenicima da steknu samopouzdanje i da se postupno osposobe za razgovetno iznošenje svojih stavova i asertivni nastup pred drugima, da prihvati timski pristup rešavanju problema i bude motivisan za postizanje ciljeva od zajedničkog interesa.

- Metoda refleksije primerena je situacijama u kojima se javljaju suprotstavljeni stavovi i pomaže učenicima da se ispitivanjem svojih i tuđih stavova i potreba odlepe od svog stava kad je on kočnica zajedničkom rešenju, jača veštinu dokaznog mišljenja koja je temelj procesa pregovaranja.

Svaku od spomenutih metoda moguće je kombinovati sa sledećim metodama i tehnikama rada:

- istraživačke metode (projekti, analize slučaja);

- interaktivne metode (diskusija, rasprava, pregovaranje, dijalog, intervju, dopisivanje, prikupljanje pomoći);

- simulacijske metode (igra uloga, simuliranje donošenja odluka, simuliranje međukulturnih odnosa);

- igrovne metode (dramatizacija, igre uloga iz priča, igre opuštanja);

- stvaralačke metode (oluja ideja, izrada novina, pisanje pisama ili priloga za novine, obraćanje lokalnoj upravi, izrada plakata).

Kako je u predmetu Građansko vaspitanje - SAZNANJE O SEBI I DRUGIMA IV važno je da učenici stiču znanja, usvajaju vrednosti i razvijaju primerene veštine učeći sa drugima i uz njihovu pomoć, programom su predviđeni sledeći oblici obrazovno-vaspitnog rada:

- rad u paru;

- rad u grupi;

- razmena u velikoj grupi - odeljenju;

- rad celog razreda;

- individualni rad.

Pri pravljenju pripreme za realizaciju vaspitnog rada važno je voditi računa o nekoliko činilaca koji su od suštinskog značaja za kvalitetnu i razvojno-podsticajnu razmenu:

1. Jasno artikulisanje cilja aktivnosti i dogovor o pravilima kojih treba da se pridržavaju svi učesnici razmene. Budući da se radi o učenju kroz razmenu, ključni činilac uspešnosti razmene je kvalitet uzajamnog slušanja. Važno je da učenici uvide da slušanjem tuđih gledišta i stavova imaju priliku da sagledaju svoje polazište u novom svetlu, da ga dograde i obogate.

2. Raspored sedenja (po mogućstvu u krug) koji omogućuje svim učesnicima razmene da vide jedni druge, okrenuti licem u lice.

3. Sled aktivnosti koji je tako koncipiran da podstiče i održava interesovanje i saznajnu motivaciju učenika. To se postiže dinamičnom smenom različitih vidova aktivnosti i razmene.

4. Nastava se izvodi po redosledu nastavnih jedinica kako su date u priručniku Građansko vaspitanje - SAZNANJE O SEBI I DRUGIMA IV.

Saglasno prirodi predmeta, njegovom cilju i zadacima nastave, učenici se ne ocenjuju klasičnim školskim ocenama niti porede. Problem može biti to što učenici žele da znaju koliko su uspešni u određenoj aktivnosti. Zadatak nastavnika je da im jasno stavi do znanja da je svaka lična ekspresija podjednako dragocena, da ohrabri decu da iznesu svoje mišljenje i kad je različito od ostalih, samo na način koji ne vređa druge. Najvažniji zadatak odraslog u procesu vaspitanja i obrazovanja je da pomogne učenicima da formiraju pozitivnu sliku o sebi, da steknu samopouzdanje, da osete da kroz proces razmene sa drugima mogu da obogate svoju ličnost i saznanje, da podstiče kod učenika razvoj onih stilova ponašanja kojima se štite dečja, odnosno ljudska prava i jačaju demokratski odnosi u školi.

S tim u vezi, ovaj predmet traži da nastavnik bude spreman da podrži učenike kada im je teško da se izraze ili slušaju, i otvoren da čuje i ono što nije u skladu sa njegovim vrednostima, bez kritikovanja i procenjivanja. Podsticajnim pitanjima treba da navede učenike da sagledaju situaciju iz druge perspektive, da kroz socio-kognitivni konflikt sami restrukturiraju svoje mišljenje i stavove.

Pošto je učenje po modelu važan oblik socijalnog ponašanja, bitno je da nastavnik svojim ponašanjem, načinom rada i odnosom prema učenicima demonstrira (demokratske) vrednosti koje želi da njegovi učenici usvoje.

PROSTOR, OPREMA I NASTAVNA SREDSTVA

Materijal potreban za realizaciju predmeta: 30 listova papira A4 formata po učeniku, 20 komada velikih pak-papira, flomasteri i bojice za svakog učenika, selotejp i makaze.

Priručnik za nastavnike za realizaciju ovog predmeta je: "Građansko vaspitanje - Saznanje o sebi i drugima 4", Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije, 2004.

Preporučena literatura za nastavnike:

Ljubivoje Ršumović: Bukvar dečjih prava, UNICEF, 1995.

KONVENCIJA UN o pravima deteta, UNICEF.

M. Rozenberg: Jezik saosećanja, Zavod za udžbenike, Beograd, 2002.

Lorens Kolberg: Dete kao filozof morala, u Zborniku Proces socijalizacije kod dece, Zavod za udžbenike, 1986.