PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU SREDNJEG OBRAZOVANJA I VASPITANJA U KRALJEVSKOJ FRIZERSKOJ ŠKOLI U BEOGRADU

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 2/2005)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program srednjeg obrazovanja i vaspitanja u Kraljevskoj frizerskoj školi u Beogradu i to za obrazovni profil frizer.

Nastavni plan i program iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Nastavni plan i program iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90, "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003, 10/2003 i 26/2004), i to sa planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) stranog jezika;

4) računarstva i informatike;

5) istorije;

6) muzičke umetnosti;

7) likovne kulture;

8) fizičkog vaspitanja;

9) matematike;

10) geografije;

11) fizike;

12) ekologije i zaštite životne sredine;

13) ustava i prava građana;

14) građanskog vaspitanja;

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/2003 i 23/2004);

3. Pravilnikom o nastavnom i programu za sticanje obrazovanja u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada ostalo - lične usluge ("Prosvetni glasnik", br. 4/93, 5/2002 i 13/2002), i to sa nastavnim planom i programom:

1) psihologije;

2) estetike struke;

3) hemije.

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivana u "Prosvetnom glasniku".

 

Područje rada: DELATNOST LIČNIH USLUGA

Obrazovni profil: FRIZER

 

CILJ I ZADACI OBRAZOVANJA I VASPITANJA

Osim opštih ciljeva i zadataka utvrđenih Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Službeni glasnik RS", br. 62/03, 64/2003, 58/2004 i 62/2004) i Zakonom o srednjoj školi ("Službeni glasnik RS", br. 50/92, 53/93, 67/93, 48/94, 24/96, 23/2002, 25/2002, 62/2003 i 64/2003), nastavnim planom i programom obrazovanja za obrazovni profil frizer, ovim pravilnikom utvrđeni su i posebni ciljevi i zadaci kojima se obezbeđuje sticanje obrazovnih standarda i stručnih kompetencija za samostalno obavljanje profesionalnih aktivnosti iz delokruga rada zanimanja frizer.

Cilj i zadaci obrazovanja i vaspitanja za obrazovni profil frizer su:

- sticanje opštih znanja i veština koje su u funkciji nesmetanog razvoja i osnova su za dalje opšte i stručno obrazovanje i usavršavanje i

- sticanje teorijskih i praktičnih znanja, umenja i veština koje obezbeđuju stručno obavljanje frizerskih procedura na kosi, bradi i brkovima.

Oblast stručnih kompetencija:

1) samostalno organizovanje rada u frizerskom salonu za žene i muškarce;

2) samostalno sprovođenje higijensko-tehničkih mera zaštite na radu;

3) postavljanje dijagnoze kvaliteta kose, brade i brkova;

4) sprovođenje tretmana u cilju nege zdrave i oštećene kose;

5) primenjivanje preparata u terapiji zdrave i oštećene kose, brade i brkova;

6) oblikovanje brade i brkova;

7) oblikovanje i kreiranje frizura kod žena, muškaraca i dece;

8) izvođenje frizerskih tretmana na vlasuljarskim predmetima;

9) evidentiranje vrste i vremena pruženih usluga.

 

Područje rada: LIČNE USLUGE

Obrazovni profil: FRIZER

 

NASTAVNI PLAN

 

Red. br.

I. OBAVEZNI NASTAVNI
PREDMETI
A. OPŠTEOBRAZOVNI
PREDMETI

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

sedmično

sedmično

sedmično

sedmično

 

sedmično

sedmično

 

sedmično

sedmično

 

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

1.

Srpski jezik i književnost

3

 

105

 

 

3

 

105

 

 

3

 

90

 

 

9

 

300

 

 

2.

Srpski jezik kao nematernji jezik

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Strani jezik

2

 

70

 

 

2

 

70

 

 

2

 

60

 

 

6

 

200

 

 

4.

Fizičko vaspitanje

2

 

70

 

 

2

 

70

 

 

2

 

60

 

 

6

 

200

 

 

5.

Računarstvo i informatika

 

2

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

70

 

6.

Istorija

3

 

105

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

105

 

 

7.

Geografija

2

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

70

 

 

8.

Matematika

3

 

105

 

 

2

 

70

 

 

 

 

 

 

 

5

 

175

 

 

9.

Fizika

2

 

70

 

 

/

 

/

 

 

 

 

 

 

 

2

 

70

 

 

10.

Hemija

2

 

70

 

 

2

 

70

 

 

2

 

60

 

 

6

 

200

 

 

11.

Ekologija i zaštita životne sredine

2

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

70

 

 

12.

Ustav i pravo građana

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

30

 

 

1

 

30

 

 

13.

Likovna kultura

 

 

 

 

 

1

 

35

 

 

 

 

 

 

 

1

 

35

 

 

14.

Muzička umetnost

 

 

 

 

 

1

 

35

 

 

 

 

 

 

 

1

 

35

 

 

 

Ukupno A

21

2

735

70

 

13

 

455

 

 

10

 

300

 

 

44

2

1490

70

 

 

Svega časova

23

805

 

13

455

 

10

300

 

46

1560

 

 

Red. br.

B. STRUČNI PREDMETI

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

sedmično

godišnje

sedmično

godišnje

sedmično

godišnje

sedmično

godišnje

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

1.

Prepoznavanje preparata

2

 

70

 

 

2

 

70

 

 

 

 

 

 

 

4

 

140

 

 

2.

Higijena sa osnovama dermatologije

 

 

 

 

 

2

 

70

 

 

 

 

 

 

 

2

 

70

 

 

3.

Estetika struke

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

60

 

 

2

 

60

 

 

4.

Preduzetništ-vo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

60

 

 

2

 

60

 

 

5.

Psihologija

 

 

 

 

 

2

 

70

 

 

 

 

 

 

 

2

 

70

 

 

6.

Praktična nastava za muške frizere

1

2

35

70

30

1

5

35

175

30

1

7

30

210

60

3

14

100

455

120

7.

Praktična nastava ze ženske frizere

1

3

35

105

30

1

6

35

210

30

1

9

30

270

60

3

18

100

585

120

 

Ukupno A+B

25

7

875

245

60

21

11

735

385

60

16

16

480

480

120

63

33

2090

1110

240

 

Ukupno časova

32

1120

32

1120

60

32

960

120

96

3200

240

 

Svega časova

32

1180

32

1180

32

1080

96

3440

 

Red. br.

V. OBAVEZNI IZBORNI PREDMETI

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

RAZR. ČAS. NAST.

nastava u bloku god.

sedmično

godišnje

sedmično

godišnje

sedmično

godišnje

sedmično

godišnje

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

T

V

T

V

 

1.

Verska nastava

1

 

35

 

 

1

 

35

 

 

1

 

30

 

 

3

 

100

 

 

2.

Građevinsko vaspitanje

1

 

35

 

 

1

 

35

 

 

1

 

30

 

 

3

 

100

 

 

NAPOMENA: Učenik može da bira jedan izborni predmet za jednu školsku godinu i da ima 33 časa nastave nedeljno u stručnoj školi, odnosno 35 časova ako učenik stiče obrazovanje na jeziku narodnosti ili dvojezično.

Redni broj

II OSTALI OBAVEZNI OBLICI OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

GODIŠNJE

GODIŠNJE

GODIŠNJE

1.

Dodatni rad

30 - 60 časova

30 - 60 časova

30 - 60 časova

90 - 180 časova

2.

Dopunski rad

30 - 60 časova

30 - 60 časova

30 - 60 časova

90 - 180 časova

3.

Pripremni rad i društveno koristan rad*

30 - 60 časova

30 - 60 časova

30 - 60 časova

90 - 180 časova

4.

Čas odeljenjskog starešine

35 časova

35 časova

30 časova

100 časova

*NAPOMENA: Ako se u toku školske godine ukaže potreba za njim.

 

III FAKULTATIVNI OBLICI OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA

Redni broj

PREDMETI I AKTIVNOSTI

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

GODIŠNJE

GODIŠNJE

GODIŠNJE

1.

Fakultativni nastavni predmet - drugi strani jezik

70 časova

70 časova

60 časova

200 časova

2.

Fakultativni nastavni predmet - drugi predmet

70 časova

70 časova

60 časova

200 časova

3.

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika

30 - 60 časova

30 - 60 časova

30 - 60 časova

90 - 180 časova

4.

Ekskurzije

do 5 dana

do 5 dana

do 5 dana

do 15 dana

5.

Kulturna i javna delatnost škole

2 - 10 radnih dana

 

NAPOMENA: Osim navedenih predmeta Škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom i programom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Frizer je obrazovni profil čiji su nastavni planovi i programi tako strukturirani da su u potpunosti kompatibilni sa planovima i programima obrazovanja frizera u drugim školama. Ovaj obrazovni profil objedinjuje sadržaje i znanja iz dva profila: muški i ženski frizer.

Racionalizacijom programa obezbeđeni su uslovi da ovaj obrazovni profil u trogodišnjem trajanju stekne sva potrebna teorijska i praktična znanja, umenja i veštine za uspešno i stručno pružanje frizerskih usluga ženama, muškarcima i deci.

Propisani nacionalni standard opšteg obrazovanja za stručne škole u trogodišnjem trajanju sačuvan je i ugrađen u nastavni plan i program za obrazovni profil frizer čime je omogućen nesmetan razvoj i pokretljivost učenika u toku i posle završetka školovanja.

Inovacije su sadržane u delu stručnih predmeta i odnose se na primenu savremenih tehnologija koje se koriste u frizerskoj struci.

Za ostvarivanje nastavnog plana i programa primenjuju se normativi propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovanje profila trećeg i četvrtog stepena stručne spreme ("Službeni glasnik - Prosvetni glasnik", broj 7/91);

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile trećeg i četvrtog stepena stručne spreme u stručnim školama za područje rada ostalo (normativi) ("Službeni glasnik - Prosvetni glasnik", broj 9/91).

Osim opreme i nastavnih sredstava propisanih ovim pravilnicima, u ostvarivanju programa nastavnici treba da koriste i savremena nastavna sredstva, kao što su računarski programi, video-kasete itd.

Praktična nastava treba da se održava u školskim i frizerskim salonima koji svojom opremom i stručnim kadrom obezbeđuju ostvarivanje obrazovnih zadataka u cilju profesionalnog osposobljavanja i sticanja stručnosti za samostalno obavljanje frizerskih tretmana kose, brade i brkova.

Raspored radnih sedmica u toku školske godine

radne sedmice u školi

Razred

Razredno časovno vreme

Nastava u bloku

Obaveze i fakultativne vannastavne aktivnosti

Ostali radni dani

Ukupno radnih sedmica

I

35

2

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

30

4

2

3 nedelje
završni ispit

39

Ostvarivanje programa

U odeljenju je predviđen broj do 20 učenika. Osim teorijske nastave koja se ostvaruje sa celim odeljenjem, časovi praktične nastave i nastave u bloku ostvaruju se podelom odeljenja na dve grupe. Podelom odeljenja na grupe, nastava se ostvaruje kod sledećih predmeta:

Razred

Predmet

Nedeljni
fond časova

Broj grupa
po odeljenju

Broj učenika
u grupi

I

Računarstvo i informatika

2

2

10

I

Praktična nastava za muškog frizera

3

2

10

I

Praktična nastava za ženskog frizera

4

2

10

II

Praktična nastava za muškog frizera

6

2

10

II

Praktična nastava za ženskog frizera

7

2

10

III

Praktična nastava za muškog frizera

8

2

10

III

Praktična nastava za ženskog frizera

9

2

10

 

Poznavanje preparata

Cilj predmeta

Cilj predmeta Poznavanje preparata je da učenici steknu osnovna znanja o hemijskom sastavu, oblicima, načinu delovanja i primeni preparata koje će se koristiti u praktičnom obavljanju profesionalnih zadataka i formiranje stručno-kritičkog i profesionalno-etičkog stava u odnosu na njihovo dejstvo i primenu.

Zadaci nastave su:

- sticanje neophodnih znanja o vrstama, oblicima, svojstvima, dejstvu i izradi preparata koji se koriste u higijensko-estetskoj nezi kose, kosišta i brade i formiranje stručno-kritičkog stava kod učenika u odnosu na kvalitet i dejstvo različitih komercijalnih proizvoda koji se nalaze na tržištu;

- sticanje navike za praćenje stručne literature i osposobljavanje za dalje stručno usavršavanje;

- sticanje znanja o svojstvima, sastavu, dejstvu i izradi preparata za održavanje lične higijene;

- sticanje znanja o sastavu, karakteristikama i dermatološkim svojstvima preparata koji se koriste za negu kose;

- sticanje znanja o svojstvima i načinu izrade preparata koji se primenjuju za onduliranje kose;

- poznavanje sastava i mehanizma dejstava i primene preparata za neutralizaciju kose;

- poznavanje sastava, svojstva i mehanizma dejstva preparata za učvršćivanje kose;

- upoznavanje sastava svojstva i mehanizma dejstva boja za bojenje kose, brade, obrva i brkova;

- sticanje znanja o alergenim svojstvima preparata, odnosno njihovih sastojaka koji najčešće izazivaju senzibilizaciju kože;

- upoznavanje sastava, svojstva i dejstva preparata koji se koriste u nezi seboroične kože;

- osposobljavanje učenika da znanja stečena u okviru nastave predmeta Poznavanje preparata, aktivno primenjuju u svakodnevnom obavljanju profesionalnih zadataka.

Prvi razred

(2 časa sedmično, 70 godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

GRAĐA I HEMIJSKI SASTAV KOSE (20)

- Struktura, svojstva i funkcija dlake;

- hemijski sastav dlake;

- rast i smena dlake;

- vrste dlake;

- osobine dlake;

- funkcija dlake;

- faktori koji utiču na kvalitet dlake;

- endogeni metabolitički faktori;

- spoljašnji faktori;

- uticaj lučenja lojnih žlezda na kvalitet kose;

- svojstva kose normalne masnoće, masne i suve kose;

- perut i preparati protiv peruti.

SIROVINE ZA IZRADU PREPARATA (20)

- Klasifikacija sirovina;

- osnovna dejstva pojedinih sirovina;

- voda - dejstva i primena vode u negi i održavanju higijene kose;

- delovanje vode na kosu pri formiranju frizura;

- tvrdoća vode;

- pH-vrednost;

- rastvori, vrste i podela;

- koncentracija rastvora;

- površinski aktivne materije (PAM) - klasifikacija, dejstvo i primena;

- vodonik-peroksid - delovanje i primena;

- klasifikacija preparata.

PREPARATI ZA ODRŽAVANJE HIGIJENE KOSE (20)

- Hemijski sastav preparata;

- osobine preparata;

- delovanje preparata;

- oblici i primene preparata za održavanje higijene kose i kosišta;

- sapuni - sastav i vrste sapuna;

- primena i delovanje sapuna;

- šamponi - sastav, dejstvo i primena;

- podela šampona prema načinu delovanja i primeni;

- vrste i uloga aditiva u šamponima.

PREPARATI ZA NEGU KOSE (10)

- Kondicioneri za kosu;

- sastav i mehanizam delovanja kondicionera;

- način upotrebe i efekti delovanja;

- oblici kondicionera;

- izbor kondicionera u odnosu na kvalitet kose.

Drugi razred

(2 časa sedmično, 70 godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

PREPARATI ZA KOZMETIČKU NEGU I DEKORACIJU KOSE, BRADE I BRKOVA (20)

- Podela preparata za dekoraciju kose, brade i brkova prema sastavu, obliku i nameni;

- lakovi za kosu - sastav, delovanje i primena;

- pena za kosu - sastav, delovanje i primena;

- gelovi i voskovi za kosu - sastav, delovanje i primena;

- preparati za kozmetičku negu kose, brade i brkova - podela, sastav i namena;

- maske za kosu;

- serumi;

- preparati za zaštitu od UV zračenja;

- briljantini i kremovi za kosu;

- vode za kosu;

- preparati sa terapeutskim delovanjem protiv opadanja kose.

PREPARATI ZA KOVRDŽANJE KOSE (20)

- Kratkotrajna transformacija oblika kose;

- mehanizam transformacije;

- postupak transformacije privremenog kovrdžanja kose;

- preparati i oblici preparata za mini-val;

- sastav preparata za mini-val;

- mehanizam delovanja preparata za mini-val;

- postupak trajnog kovrdžanja kose;

- primena preparata za mini-val u odnosu na kvalitet kose.

PREPARATI ZA BOJENJE KOSE (25)

- Melanin i vrste melanina;

- uticaj koncentracije melanina na prirodnu boju kose;

- proces sedenja kose;

- sastav i podela boja za kosu;

- preparati za privremeno bojenje kose - oblici, način upotrebe i mehanizam delovanja;

- preparati za polutrajno bojenje kose - oblici, način upotrebe i mehanizam delovanja;

- postepene boje za kosu - oblici, način upotrebe i mehanizam delovanja;

- preparati za trajno bojenje kose;

- podela preparata za trajno bojenje kose prema sastavu, mehanizmu delovanja i načinu upotrebe;

- uloga vodonik-peroksida i njegove koncentracije u procesu bojenja;

- uticaj preparata za bojenje kose na kvalitet kose;

- postupak bojenja prirodno obojene kose;

- postupak bojenja sede kose;

- postupak dekolorizacije kose.

PREPARATI SA NAJČEŠĆIM ALERGENIM SVOJSTVIMA (2)

- Preparati visoke i niske pH vrednosti i njihovo dejstvo na kosu i kožu.

DEZINFEKCIJA I STERILIZACIJA PRIBORA ZA RAD (3)

- Klasifikacija, svojstva, način delovanja i primena dezinfekcionih sredstava;

- mehanička dezinfekcija;

- značaj dezinfekcije i sterilizacije u profesionalnom radu.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Poznavanje preparata je nastavni predmet čije je izučavanje u neposrednoj funkciji osposobljavanja frizera (muških i ženskih) za stručno obavljanje profesionalnih i radnih zadataka.

Program je koncipiran tako da obezbeđuje sticanje znanja o sastavu, svojstvima, oblicima i mogućnostima primene praktično svih osnovnih vrsta preparata koji se koriste u nezi i kozmetici kose, brade i brkova.

Pri ostvarivanju sadržaja programa posebnu pažnju treba posvetiti formiranju stručno-kritičkog stava kod učenika o vrednosti i stvarnom dometu dejstva različitih komercijalnih proizvoda reklamiranih na tržištu. Takođe, treba insistirati na usvajanju znanja po biološkom aspektu dejstva pojedinih sirovina koje ulaze u sastav frizerskih preparata, posebno onih koji imaju alergena i senzibilišuća svojstva.

Na nivou primene, učenici treba da usvoje znanja koja se odnose na svojstva, dejstva i primenu preparata koji mogu da dovedu do oštećenja kože i kose (dekolorišuća sredstva, boje za kosu i sredstva za trajnu ondulaciju kose). Posebno treba insistirati na osposobljavanju učenika da samostalno primenjuju rastvore različitih koncentracija preparata koji se koriste u kozmetici kose.

Antiseptična i dezinfekciona sredstva su značajan radni materijal u svakodnevnom radu frizera i zato pri ostvarivanju ove nastavne teme treba obezbediti usvajanje znanja na nivou primene.

Pri izradi operativnog plana za prvi i drugi razred nastavnik treba da predvidi određeni broj praktičnih vežbi radi lakšeg razumevanja i bržeg usvajanja znanja. U okviru tih vežbi treba upoznati učenike sa preparatima koji se svakodnevno koriste u frizerskoj struci i njihovom primenom. Povezivanje teorijskih sadržaja sa praktičnom nastavom, obezbediće lakše, brže i kvalitetnije usvajanje znanja.

 

Higijena sa osnovama dermatologije

Cilj predmeta

Cilj predmeta Higijena sa osnovama dermatologije je da učenici steknu osnovna znanja iz opšte higijene i da ta znanja primenjuju u svakodnevnom životu i profesionalnom radu. Jedan od ciljeva je i sticanje osnovnih znanja iz građe i funkcije kože i njenih izdanaka, kao i usvajanje osnovnih pojmova o patološkim promenama na koži koji su značajni za uspešan rad u profesiji.

Zadaci nastave

Sticanje znanja o:

- higijenskim principima na osnovu kojih učenici formiraju pozitivan stav prema sopstvenom zdravlju i zdravlju drugih ljudi;

- građi i funkcijama zdrave kože i njenih adneksa;

- zdravstvenom i estetskom značaju održavanja lične higijene i uticaju fizičke kulture na održavanje zdravlja;

- principima pravilne ishrane;

- uticaju radne sredine na zdravlje i prevenciju profesionalnih oboljenja;

- oboljenjima dlake i mogućnostima prevencije određenih oboljenja.

Osposobljavanje za:

- prepoznavanje zaraznih i nezaraznih oboljenja kosmatog dela glave i lica;

- prevenciju širenja infekcije i samozaštitu.

 

Drugi razred

(2 časa sedmično, 70 godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

UVOD (2)

- Pojam i zadaci higijene i dermatologije;

- značaj izučavanja za frizere;

- pojam zdravlja;

- zdravstvena kultura;

- lepota i zdravlje.

STRUKTURA I FUNKCIJA KOŽE (8)

- Struktura kože: epiderm, derm i hipoderm;

- kožne žlezde: lojne i znojne;

- nokat - građa i funkcija;

- dlaka - struktura, osobine (boja, dužina, debljina, elastičnost, čvrstina, hidroskopnost), vrste dlake, rast i smena dlake, funkcija dlake;

- funkcije kože.

LIČNA HIGIJENA (6)

- Zdravstveni i estetski značaj sprovođenja lične higijene;

- održavanje telesne čistoće;

- higijenski zahtevi za održavanje pojedinih sistema organa;

- higijena kose i kosmatih delova tela;

- fizička kultura i njen uticaj na zdravlje i lepotu;

- bolesti koje nastaju usled nedovoljnog ili nepravilnog održavanja lične higijene.

HIGIJENA ISHRANE (8)

- Značaj ishrane i principi pravilne ishrane;

- hranljive materije: ugljeni hidrati, proteini i lipidi;

- zaštitne materije: minerali i vitamini;

- osnovni pojmovi o metabolizmu hranljivih i zaštitnih materija;

- energetski bilans ishrane i njegovi poremećaji;

- oštećenje zdravlja putem hrane i ishrane.

HIGIJENA RADA (8)

- Fiziologija rada;

- zamor, umor i premor;

- radna sposobnost i produktivnost rada;

- profesionalna oštećenja zdravlja frizera;

- profesionalni traumatizam;

- profesionalna oboljenja: deformiteti kičmenog stuba, bolesti vena i kožna oboljenja (kontaktni alergijski dermatitis - ekcem);

- higijensko-tehnički uslovi u frizerskom salonu;

- sterilizacija i dezinfekcija u frizerskom salonu;

- zdravstveni pregledi frizera.

TRIHOLOGIJA OBOLJENJE DLAKE (9)

- urođene morfološke promene dlake;

- stečene morfološke promene dlake;

- revitalizacija kose (sono-terapija, terapija proteinima);

- anomalije u boji kose;

- promene kose u okviru različitih oboljenja organizma;

- alopecija - pojam, uzroci i podela;

- prolazne alopecije;

- trajne alopecije;

- transplatacija kose.

KOŽNA NEZARAZNA OBOLJENJA KOSMATOG DELA GLAVE I LICA (10)

- Seboreja i seboreični dermatitis;

- eritemi lica, akne;

- poremećaji pigmentacije;

- psorijaza;

- nevusi (mladeži) i tumori.

KOŽNA ZARAZNA OBOLJENJA KOSMATOG DELA GLAVE I LICA (10)

- Izazivači zaraznih bolesti (paraziti, bakterije, virusi), putevi prenošenja i mere zaštite;

- kontraindikacije za prijem stranke i rad frizera;

- vašljivost;

- gljivična oboljenja kosmatog dela glave i brade;

- gnojne infekcije (piodermije);

- virusne bradavice.

ODABRANE TEME (9)

- uloga frizera u zdravstvenom vaspitanju sredine u kojoj radi;

- uloga frizera u zaštiti i unapređenju životne sredine;

- planiranje porodice - zdravstveni i socijalni aspekti;

- bolesti zavisnosti - alkoholizam, narkomanija, nikotinizam;

- bolesti koje se prenose seksualnim kontaktom, sa posebnim akcentom na promenu kose i kože kod ovih oboljenja.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Higijena sa osnovama dermatologije je nastavni predmet čiji sadržaji obezbeđuju sticanje opšte zdravstvene i profesionalne kulture. Ostvarivanjem sadržaja programa ovog predmeta učenici treba da steknu znanja koja su neophodna i čine značajnu komponentu njihove stručnosti. Stečena znanja iz ovog predmeta su u funkciji stručne pripreme učenika za obavljanje svakodnevnih profesionalnih zadataka frizera.

Pri utvrđivanju koncepcije i sadržaja programa, sagledana je funkcija predmeta u ukupnom stručnom osposobljavanju učenika u delatnosti ličnih usluga.

Pri ostvarivanju programa posebnu pažnju treba posvetiti nastavnim temama koje su značajne za profesionalni rad učenika, i to: anatomiji i fiziologiji kože, alergijskim manifestacijama i njihovom prepoznavanju, parazitskim oboljenjima kože i kosišta i prepoznavanju patoloških promena kao opštih kontraindikacija za obavljanje higijensko-estetskih procedura. Stoga je neophodno da u ostvarivanju programa nastavnik koristi, osim crteža i shema, nastavne filmove (kompjuterske programe) u kojima su prikazani fiziološki tipovi, izgled zdrave kože i njenih adneksa, kao i promene na njima koje predstavljaju patološke poremećaje, a značajni su za profesionalni rad učenika i onih promena koje nastaju pod uticajem štetnog dejstva agenasa koji se nanose ili su prisutni u toku izvođenja procedure.

Praktična nastava za ženskog frizera

Cilj predmeta

Cilj predmeta je sticanje praktičnih znanja i ovladavanje tehnikama frizerskih procedura i formiranje pozitivnih stručno-etičkih stavova i navika u ponašanju prilikom obavljanja profesionalnih zadataka; usaglašenost sa potrebama tržišta rada; profesionalna mobilnost i ostvarivanje horizontalne i vertikalne prohodnosti.

Zadaci nastave su:

- sticanje znanja o vrstama, upotrebi i načinu čuvanja radnih sredstava karakterističnih za područje rada;

- ovladavanje postupcima rukovanja i korišćenja pribora, aparata i frizerskih materijala;

- ovladavanje postupcima sprovođenja savremenih frizerskih procedura;

- ovladavanje postupcima pranja i oblikovanja kose, izrada raznovrsnih frizura i bojenja, obezbojavanja i šatiranja kose, prepariranja kose i higijensko-estetske nege kose i kosišta;

- sticanje pravilnih radnih navika i formiranje odgovornosti kod učenika za kvalitet izvršavanja profesionalnih zadataka;

- razvijanje i formiranje profesionalne kulture u ophođenju sa strankama i pružanje usluga;

- osposobljavanje učenika za početno samostalno obavljanje profesionalnih radnih zadataka;

- negovanje i razvijanje estetske kulture i smisla za prihvatanje savremenih dostignuća u struci;

- razvijanje stručnog interesovanja i potrebe za stalnim obrazovanjem i formiranje stvaralačkog odnosa prema radu.

 

Prvi razred

(teorijska nastava 1 čas nedeljno, 35 časova godišnje;
praktična nastava 3 časa nedeljno, 105 časova godišnje;
praktična nastava u bloku 30 časova godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

PODRUČJE RADA (2+0)

- Upoznavanje sa strukom i organizacija rada u frizerskom salonu;

- opis salona i radnog mesta;

- kultura ophođenja.

HIGIJENA SA ZAŠTITOM NA RADU (1+1)

- Lična higijena;

- zaštita na radu;

- dezinfekciona sredstva;

- profesionalna oboljenja frizera za žene.

RUKOVANJE ALATOM, PRIBOROM I APARATIMA (2+0)

- Upoznavanje i rukovanje alatom i priborom;

- upoznavanje i rukovanje aparatima.

ANALIZA KVALITETA KOSE (4+2)

- Debljina dlake;

- izgled kose;

- boja kose;

- poprečni presek dlake.

PRANJE I NEGA KOSE (6+14)

- Primena odgovarajućeg šampona;

- tehnika pranja kose (pokreti ruku);

- tehnika ispiranja kose;

- izbor i primena sredstava za negu kose:

a) sredstva za kratkotrajnu regeneraciju kose - regeneratori,

b) sredstva za dugotrajnu regeneraciju - pakovanja za kosu;

- ispiranje kose.

IZRADA DNEVNIH FRIZURA (12+48)

Tehnika uvijanja kose namotačima:

- tehnike uvijanja kose namotačima na lutkama razne dužine uz pomoć nastavnika;

- samostalno vežbanje učenika na modelima.

Izrada dnevne frizure fenom:

- oblikovanje frizure fenom na lutkama sa kratkom i srednjom dužinom kose uz pomoć nastavnika;

- oblikovanje frizure fenom na lutkama sa dugom kosom uz pomoć nastavnika;

- samostalna izrada dnevne frizure fenom na modelima.

IZRADA PUNĐI (8+40)

- Priprema kose za izradu punđe;

- priprema pribora i materijala za izradu punđe;

- primena tehnike kod izrade punđe;

- tehnika uplitanja - riblja kost;

- izrada dnevnih, večernjih i gala punđi uz pomoć nastavnika;

- samostalna izrada dnevnih, večernjih i gala punđi na modelima.

NASTAVA U BLOKU

Uvežbavanje frizerskih procedura za oblikovanje, negu i dekoraciju kose.

 

Drugi razred

(teorijska nastava 1 čas nedeljno, 35 časova godišnje;
praktična nastava 6 časova nedeljno, 210 časova godišnje;
praktična nastava u bloku 30 časova godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

PRAVLJENJE SEKCIJA ZA ŠIŠANJE (2+4)

- Priprema kose za šišanje;

- priprema alata i pribora za šišanje kose;

- podela kose za šišanje.

ŠIŠANJE KOSE (10+60)

- Priprema kose za šišanje;

- podela kose za šišanje;

- vrste šišanja:

a) okruglo šišanje;

b) ravno šišanje;

v) bubi-kopf šišanje;

- klizna i ubodna tehnika šišanja;

- šišanje dece;

- skraćivanje i proređivanje kose;

- šišanje prema kvalitetu kose i obliku glave;

- vrste modernog šišanja;

- obrada kose makazama;

- takmičarska šišanja.

IZRADA TALASA (3+8)

- Izrada talasa prstima;

- izrada talasa od šestica sa razdeljkom i bez razdeljka.

IZRADA MINIVALA (6+40)

- Priprema kose za minival;

- izbor preparata za minival;

- postupak izrade minivala;

- izrada svih vrsta minivala:

a) klasični,

b) spiralni,

v) pločasti,

g) četvrtasti;

- praćenje i pregled delovanja preparata za minival;

- neutralizacija, pranje i nega kose tretirane preparatom za minival.

BOJENJE KOSE (8+58)

- Katalog boja;

- vrste boja;

- priprema boje za bojenje i utvrđivanje recepture;

- bojenje izrastka;

- bojenje cele dužine kose;

- bojenje sede kose;

- bojenje svetlo obojene kose u tamnu nijansu;

- bojenje tamno obojene kose u svetlu nijansu;

- praćenje i pregled delovanja bojenja;

- pranje i nega obojene kose;

- nijansiranje izrastka kolor šamponom;

- nijansiranje cele dužine kolor šamponom.

IZBELJIVANJE I ŠATIRANJE KOSE (6+40)

- Vrste preparata za beljenje kose;

- priprema kose za beljenje i utvrđivanje recepture;

- priprema preparata za beljenje;

- beljenje cele dužine i izrastka;

- šatiranje kose uz upotrebu specijalne gumene kape;

- šatiranje kose uz upotrebu folija;

- matiranje neželjenih tonova - krug boja;

- praćenje i određivanje vremena delovanja preparata za beljenje;

- pranje i nega beljene kose;

- senčenje kose uz upotrebu specijalne kape;

- senčenje kose uz upotrebu folija;

- senčenje kose uz upotrebu plastičnog češlja.

NASTAVA U BLOKU

Uvežbavanje frizerskih procedura transformacije oblika i boje kose.

 

Treći razred

(teorijska nastava 1 čas nedeljno, 30 časova godišnje;
praktična nastava 9 časova nedeljno, 270 časova godišnje;
praktična nastava u bloku 60 časova godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

NADOGRADNJA KOSE (10+80)

- Priprema kose za nadogradnju;

- tehnika nadogradnje prirodne i veštačke kose;

- postupak nadogradnje kose;

- postupak nege umetaka i vlasuljarskih predmeta.

IZRADA FRIZURA U TRENDU (8+50)

- Uvežbavanje najnovijih modnih frizerskih linija i trendova šišanja i bojenja plasiranih u svetskim centrima.

IZRADA TAKMIČARSKIH FRIZURA (8+50)

- Izbeljivanje kose;

- nijansiranje kose;

- šišanje kose različitih dužina i stilova;

- izrada komercijalne frizure;

- izrada punđe;

- priprema manekena za izlazak na scenu (šminka, garderoba).

IZRADA REVIJSKIH FRIZURA (5+40)

- Izrada šestica i talasa;

- izrada tehnika šišanja i bojenja revijskih frizura;

- izrada frizure, šminke, odeće, scenskog nastupa za manekene i pratećih efekata na sceni.

FORMIRANJE SOPSTVENOG STILA U PROFESIONALNOM RADU (4+50)

- Plasiranje estetskog vezano za sopstveni stil i kreativnost;

- organizovanje autorske revije bez zadate teme.

NASTAVA U BLOKU

Uvežbavanje frizerskih procedura i priprema učenika za polaganje završnog ispita.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Praktična nastava je nastavni predmet čija je funkcija da praktično i profesionalno osposobi učenika. Ostvarivanjem zadataka programa ovog nastavnog predmeta učenici se uvode u praktično područje rada izabrane profesije.

Sadržaji programa strukturirani su i organizuju se u toku trogodišnjeg obrazovanja učenika, s tim što se u svakom razredu precizira koja su to praktična znanja koja učenici treba da steknu, a koja usavršavaju do umenja, veština i navika.

U prvom razredu učenici se upoznaju sa sredstvima rada, radnim materijalima i organizacijom rada u frizerskoj struci i ovladavaju osnovnim tehnikama i postupcima u izvođenju frizerskih procedura iz područja higijene i nege kose.

Sadržaji programa u ovom razredu strukturirani su u okviru funkcionalnih celina.

Praktične vežbe koje su osmišljene kao četvoročasovne didaktičke celine podrazumevaju rad sa grupom do 10 učenika.

Praktične vežbe u prvom razredu izvode se u školskom salonu.

Drugu funkcionalnu celinu u prvom razredu predstavlja praktična nastava u bloku (30 časova) koja je osmišljena kao kontinuirani jednonedeljni rad učenika, a izvodiće se u frizerskim salonima koji po opremljenosti i stručnom kadru odgovaraju zahtevima nastave.

U prvom razredu učenici se osposobljavaju da:

- redovno koriste higijensko-tehničke i zaštitne mere u radu, održavaju ličnu i radnu, i higijenu radnog mesta;

- pravilno rukuju i održavaju pribor, aparate i materijale koje koriste u profesionalnom radu;

- upoznaju osnovne odlike koje određuju kvalitet kose;

- upoznaju vrste preparata koji se koriste za negu i kozmetiku kose u svakodnevnom radu;

- osposobe da odrede kvalitet kose i izvrše izbor preparata i drugih materijala;

- pravilno rukuju makazama i ostalim priborom za šišanje kose;

- ovladavaju tehnikom izrade dnevnih frizura fenom i iz namotača.

Znanje stečeno u prvom razredu učenici usavršavaju u toku drugog razreda do nivoa umenja i veština.

U drugom razredu učenici se upoznaju sa sredstvima rada, radnim materijalima i organizacijom rada u frizerskoj struci i ovladavaju svim tehnikama i postupcima u izvođenju frizerskih procedura iz područja higijene i nege kose.

Sadržaj programa u ovom razredu strukturirani su u okviru funkcionalnih celina.

Praktične vežbe koje su osmišljene kao četvoročasovne didaktičke celine podrazumevaju rad sa grupom do 10 učenika.

Praktična nastava izvodi se u školskom salonu.

Drugu funkcionalnu celinu u drugom razredu predstavlja praktična nastava u bloku koja je osmišljena kao kontinuirani jednonedeljni rad (30 časova) učenika, a izvodi se u frizerskim salonima koji po opremljenosti i stručnom kadru odgovaraju zahtevima nastave.

U drugom razredu učenici se osposobljavaju da:

- redovno koriste higijensko-tehničke i zaštitne mere u radu, održavaju ličnu, radnu i higijenu radnog mesta;

- pravilno rukuju i održavaju pribor, aparate i materijale koje koriste u profesionalnom radu;

- određuju kvalitet kose;

- upoznaju sve vrste preparata koji se koriste za negu i kozmetiku kose u svakodnevnom radu;

- odrede kvalitet kose i izvrše izbor odgovarajućih preparata i drugih materijala;

- pravilno rukuju makazama i ostalim priborom za šišanje kose;

- ovladavaju tehnikom izrade dnevnih frizura fenom i iz namotača;

- samostalno izrađuju dnevne, svečane i takmičarske punđe;

- samostalno šišaju kosu raznih dužina ubodnom i kliznom tehnikom;

- samostalno boje izrastak i celu dužinu kose;

- samostalno izvode izbeljivanje, šatiranje i nijansiranje kose svih dužina;

- samostalno izvode proces izrade minivala na dugoj i kratkoj kosi.

U drugom razredu učenici su osposobljeni za pružanje svih profesionalnih frizerskih usluga u frizerskim salonima za žene.

U trećem razredu učenici se upoznaju sa najnovijim tehnikama šišanja i izradi frizura i modnim trendovima po diktatu svetskih modnih centara, u cilju stvaranja sopstvenog stila u radu i primeni najnovijih tehnika rada i frizerskih procedura.

Cilj praktične nastave u trećem razredu je izgrađivanje sopstvenog stila i kreativnosti u profesionalnom radu.

Sadržaj programa u ovom razredu strukturirani su u okviru funkcionalnih celina.

Praktične vežbe koje su osmišljene kao četvoročasovne didaktičke celine podrazumevaju rad sa grupom do 10 učenika.

Praktična nastava u trećem razredu izvodi se u školskom salonu.

Drugu funkcionalnu celinu u trećem razredu predstavlja praktična nastava u bloku koja je osmišljena kao kontinuirani dvonedeljni rad učenika (60 časova), a izvodiće se u frizerskim salonima koji po opremljenosti i stručnom kadru odgovaraju zahtevima nastave.

U trećem razredu učenici se osposobljavaju da:

- ovladaju tehnikom izrade takmičarskih frizura i revijskih frizura;

- pripreme manekena za scenski nastup i predstavljanje frizura;

- organizuju autorske revije bez zadate teme;

- izgrade sopstveni stil u profesionalnom radu;

- ovladaju tehnikom nadogradnje kose.

U trećem razredu učenici su osposobljeni za pružanje svih profesionalnih frizerskih usluga u frizerskim salonima za žene, učestvovanje na revijama frizura, organizovanje seminara i samostalnih autorskih revija.

 

Praktična nastava za muškog frizera

Cilj predmeta

Cilj predmeta je sticanje praktičnih znanja i ovladavanje tehnikama frizerskih procedura i formiranje pozitivnih stručno-etičkih stavova i navika u ponašanju prilikom obavljanja profesionalnih zadataka; usaglašenost sa potrebama tržišta rada; profesionalna mobilnost i ostvarivanje horizontalne i vertikalne prohodnosti.

Zadaci nastave su:

- ovladavanje postupcima rukovanja i korišćenja pribora, aparata i frizerskih materijala;

- ovladavanje postupcima sprovođenja savremenih frizerskih procedura;

- ovladavanje postupcima pranja i oblikovanja kose, izrada raznovrsnih frizura i higijensko-estetske nege kose i kosišta;

- sticanje pravilnih radnih navika i formiranje odgovornosti kod učenika za kvalitet izvršavanja profesionalnih zadataka;

- razvijanje i formiranje profesionalne kulture u ophođenju sa strankama i pružanje usluga;

- osposobljavanje učenika za početno samostalno obavljanje profesionalnih radnih zadataka;

- negovanje i razvijanje estetske kulture i smisla za prihvatanje savremenih dostignuća u struci;

- razvijanje stručnog interesovanja i potrebe za stalnim obrazovanjem i formiranje stvaralačkog odnosa prema radu.

 

Prvi razred

(teorijska nastava 1 čas nedeljno, 35 časova godišnje;
praktična nastava 2 časa nedeljno, 70 časova godišnje;
praktična nastava u bloku 30 časova godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

UPOZNAVANJE SA STRUKOM I NJENIM ZNAČAJEM (1+0)

- Područje rada frizera.

KULTURA PONAŠANJA NA RADNOM MESTU (1+0)

- Prijem i ispraćaj stranke.

UPOZNAVANJE SA ALATOM I PRIBOROM ZA RAD (2+0)

- Opis alata, pribora i radnog mesta.

RUKOVANJE ALATOM, PRIBOROM I APARATIMA I NJIHOVO ODRŽAVANJE (4+0)

- Upoznavanje i pravilno rukovanje alatom i priborom;

- upoznavanje i pravilno rukovanje aparatima;

- upoznavanje i pravilna upotreba potrošnog materijala.

HIGIJENSKO-TEHNIČKA ZAŠTITA NA RADU (4+4)

- Sredstva za održavanje higijene;

- dezinfekcija i sterilizacija pribora;

- profesionalna oboljenja.

PRANJE I NEGA KOSE, BRADE I BRKOVA (4+8)

- Izbor odgovarajućeg šampona u odnosu na kvalitet kose;

- postupak pranja kose i tehnike pranja kose;

- postupak ispiranja kose;

- upotreba preparata za negu kose, brade i brkova;

- upotreba specijalnih preparata sa bioaktivnim dejstvom.

IZRADA RAZDELJKA SA FENIRANJEM I SLAGANJEM FRIZURE (4+7)

- Izrada razdeljka;

- tehnika slaganja kose;

- tehnika sušenja kose fenom.

IZRADA FAZONA PRI ŠIŠANJU ELEKTRIČNOM MAŠINOM (4+10)

- Podela i pramenovanje kose;

- tehnika izrade prelaza na vratu i oko ušiju;

- obrada zulufa i fazona oko ušiju.

BRIJANJE I FAZONIRANJE BRADE I BRKOVA (4+8)

- Pravilno rukovanje brijačem;

- pregled kože lica;

- šema za upotrebu brijača pri brijanju;

- dezinfekcija lica posle brijanja;

- oblici brade i brkova;

- tehnika oblikovanja brade i brkova.

MASAŽA LICA I GLAVE (2 + 8)

- Vrste masaže - prstima i aparatom za masiranje;

- značaj masaže lica i glave;

- upotreba toplih i hladnih kompresa.

ŠIŠANJE ELEKTRIČNOM MAŠINOM I MAKAZAMA (5+25)

- Tehnika i rukovanje električnom mašinom;

- vrste klasičnog i modernog šišanja;

- obrada kose makazama;

- proređivanje kose "efilir" makazama;

- upotreba električne mašine kod modernog šišanja;

- takmičarska i revijalna šišanja.

NASTAVA U BLOKU

Uvežbavanje frizerskih procedura za oblikovanje i dekoraciju kose, brade i brkova.

 

Drugi razred

(teorijska nastava 1 čas nedeljno, 35 časova godišnje;
praktična nastava 5 časova nedeljno, 175 časova godišnje;
praktična nastava u bloku 30 časova godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

PRIMENA PREPARATA ZA NEGU KOSE, BRADE I BRKOVA (1+2)

- Utvrđivanje kvaliteta i stepena oštećenosti kose;

- pravilan izbor šampona za pranje kose;

- dejstvo preparata na kosu;

- primena preparata za negu kose, brade i brkova.

OBLIKOVANJE BRADE I BRKOVA (4+10)

- Oblici brade i brkova;

- tehnika oblikovanja brade i brkova;

- moda i estetsko oblikovanje brade i brkova.

KLASIČNO ŠIŠANJE SUVE I MOKRE KOSE (10+48)

- Vrste šišanja;

- izbor vrste šišanja prema zahtevu stranke;

- tehnika izrade prelaza na vratu;

- obrada zulufa i fazona preko ušiju;

- skraćivanje i proređivanje kose;

- šišanje prema kvalitetu kose i obliku lica.

ŠIŠANJE BRIJAČEM (6+30)

- Značaj pravilne obrade kose brijačem;

- prednosti šišanja brijačem pri izradi frizure;

- pravilna podela i obrada kose brijačem.

OBLIKOVANJE FRIZURE FENOM (6+40)

- Formiranje svih vrsta razdeljaka;

- oblikovanje frizure prema zahtevu stranke;

- oblikovanje frizure prema modi, estetskom izgledu i kvalitetu kose;

- završni deo češljanja frizure i lakiranje kose.

IZRADA TALASA PRSTIMA I FENOM (4+25)

- Formiranje talasa prstima bez razdeljka;

- formiranje talasa fenom bez razdeljka.

BOJENJE KOSE, BRADE I BRKOVA (4+20)

- Sredstva za bojenje kose - boje, hidrogen, kolor-šamponi;

- podela kose za bojenje;

- pravilan postupak kod bojenja kose, brade i brkova.

NASTAVA U BLOKU

Uvežbavanje oblikovanja frizure i transformacija boje kose, brade i brkova.

 

Treći razred

(teorijska nastava 1 čas nedeljno, 30 časova godišnje;
praktična nastava 7 časova nedeljno, 210 časova godišnje;
praktična nastava u bloku 60 časova godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

IZRADA FRIZURA U TRENDU (10+50)

- Uvežbavanje najnovijih modnih frizerskih linija i trendova šišanja i bojenja kose plasiranih u svetskim centrima.

IZRADA TAKMIČARSKIH FRIZURA (10+50)

- Obrada kose brijačem;

- slaganje kose četkom i fenom;

- izbeljivanje kose;

- nijansiranje kose;

- priprema manekena za izlazak na scenu;

- šminka, garderoba i stajling.

IZRADA REVIJSKIH FRIZURA (10+50)

- Izrada šestica i talasa;

- izrada tehnika šišanja i bojenja revijskih frizura;

- izrada frizure, šminke, odeće, scenskog nastupa za manekene i pratećih efekata na sceni.

FORMIRANJE SOPSTVENOG STILA U PROFESIONALNOM RADU (5+50)

- Plasiranje estetskog vezano za sopstveni stil i kreativnost;

- autorske revije bez zadate teme.

NASTAVA U BLOKU

Uvežbavanje frizerskih procedura na kosi, bradi i brkovima i priprema učenika za polaganje završnog ispita.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Praktična nastava je nastavni predmet čija je funkcija da praktično i profesionalno osposobi učenika. Ostvarivanjem zadataka programa ovog nastavnog predmeta učenici se uvode u praktično područje rada izabrane profesije.

Sadržaji programa strukturirani su i organizuju se u toku trogodišnjeg obrazovanja učenika, s tim što se u svakom razredu precizira koja su to praktična znanja koja učenici treba da steknu, a koja usavršavaju do umenja, veština i navika.

U prvom razredu učenici se upoznaju sa sredstvima rada, radnim materijalima i organizacijom rada u frizerskoj struci i ovladavaju osnovnim tehnikama i postupcima u izvođenju frizerskih procedura iz područja higijene i nege kose.

Sadržaj programa u ovom razredu strukturirani su u okviru funkcionalnih celina.

Praktične vežbe koje su osmišljene kao tročasovne didaktičke celine podrazumevaju rad sa grupom do 10 učenika.

Praktične vežbe u prvom razredu izvode se u školskom salonu.

Drugu funkcionalnu celinu u drugom razredu predstavlja praktična nastava u bloku (30 časova) koja je osmišljena kao kontinuirani jednonedeljni rad učenika, a izvodiće se u frizerskim salonima koji po opremljenosti i stručnom kadru odgovaraju zahtevima nastave.

U prvom razredu učenici se osposobljavaju da:

- redovno koriste higijensko-tehničke i zaštitne mere u radu, održavaju ličnu i radnu, i higijenu radnog mesta;

- pravilno rukuju i održavaju pribor, aparate i materijale koje koriste u profesionalnom radu;

- upoznaju osnovne odlike koje određuju kvalitet kose;

- upoznaju vrste preparata koji se koriste za negu i kozmetiku kose u svakodnevnom radu;

- odrede kvalitet kose i izvrše izbor preparata i drugih materijala;

- pravilno rukuju makazama i ostalim priborom za šišanje kose;

- briju i fazoniraju bradu i brkove i šišaju električnom mašinom.

Znanje stečeno u prvom razredu učenici usavršavaju u toku drugog razreda do nivoa umenja i veština.

U drugom razredu učenici se upoznaju sa sredstvima rada, radnim materijalima i organizacijom rada u frizerskoj struci i ovladavaju osnovnim tehnikama i postupcima u izvođenju frizerskih procedura iz područja higijene i nege kose.

Sadržaj programa u ovom razredu strukturirani su u okviru funkcionalnih celina.

Praktične vežbe koje su osmišljene kao tročasovne didaktičke celine podrazumevaju rad sa grupom do 10 učenika.

Praktične vežbe u drugom razredu izvode se u školskom salonu.

Drugu funkcionalnu celinu u drugom razredu predstavlja praktična nastava u bloku koja je osmišljena kao kontinuirani jednonedeljni rad učenika (30 časova), a izvodiće se u frizerskim salonima koji po opremljenosti i stručnom kadru odgovaraju zahtevima nastave.

U drugom razredu učenike treba osposobiti da:

- redovno koriste higijensko-tehničke i zaštitne mere u radu, održavaju ličnu, radnu i higijenu radnog mesta;

- pravilno rukuju i održavaju pribor, aparate i materijale koje koriste u profesionalnom radu;

- upoznaju osnovne odlike koje određuju kvalitet kose;

- upoznaju vrste preparata koji se koriste za negu i kozmetiku kose u svakodnevnom radu;

- odrede kvalitet kose i izvrše izbor preparata i drugih materijala;

- ovladaju tehnikom izrade komercijalnih frizura fenom i prstima;

- šišaju kosu ubodnom i kliznom tehnikom;

- boje kosu, bradu i brkove;

- oblikuju bradu i brkove.

U drugom razredu učenici su osposobljeni za pružanje svih profesionalnih frizerskih usluga u frizerskim salonima za muškarce.

U trećem razredu učenici se upoznaju sa najnovijim tehnikama šišanja i izradi frizura i modnim trendovima po diktatu svetskih modnih centara, u cilju stvaranja sopstvenog stila u radu i primeni najnovijih tehnika rada i frizerskih procedura.

Cilj praktične nastave u trećem razredu je izgrađivanje sopstvenog stila i kreativnosti u profesionalnom radu.

Sadržaj programa u ovom razredu strukturirani su u okviru funkcionalnih celina.

Praktične vežbe koje su osmišljene kao tročasovne didaktičke celine podrazumevaju rad sa grupom do 10 učenika.

Praktične vežbe u trećem razredu izvode se u školskom salonu.

Drugu funkcionalnu celinu u trećem razredu predstavlja praktična nastava u bloku koja je osmišljena kao kontinuirani dvonedeljni rad učenika (60 časova), a izvodiće se u frizerskim salonima koji po opremljenosti i stručnom kadru odgovaraju zahtevima nastave.

U trećem razredu učenici se osposobljavaju da:

- ovladaju tehnikom izrade takmičarskih frizura i revijskih frizura;

- pripreme manekena za scenski nastup i predstavljanje frizura;

- organizuju autorske revije bez zadate teme;

- izgrade sopstveni stil u profesionalnom radu.

U trećem razredu učenici su osposobljeni za pružanje svih profesionalnih frizerskih usluga u frizerskim salonima za muškarce, učestvovanje na revijama frizura, organizovanje seminara i samostalnih autorskih revija.

 

Preduzetništvo

Cilj predmeta

Cilj predmeta Preduzetništvo je da učenici steknu osnovna znanja o svim relevantnim faktorima koji utiču na preduzetničke uslove poslovanja. Osnovni cilj proučavanja ovog predmeta je i da podstakne učenike da se upuste u osnivanje i uspešno vođenje sopstvenih preduzetničkih poduhvata što doprinosi stvaranju sopstvene ekonomske stabilnosti, kao preduslova za formiranje uspešnog i dinamičnog preduzetničkog društva.

Zadaci nastave su:

- sticanje neophodnih znanja o osnovnim pojmovima preduzetništva;

- sticanje znanja o osobinama i motivima preduzetnika;

- pronalaženje preduzetničke ideje i upućivanje učenika gde i kako mogu da ih pronađu;

- pronalaženje inovacija zasnovanih na znanju;

- sticanje znanja o osnovnim oblicima poslovnih subjekata kao i o mogućnostima za započinjanje sopstvenog poduhvata;

- sticanje znanja o osnovnim elementima poslovnog plana kao nezaobilaznog dokumenta za procenu izvodljivosti preduzetničkih projekata;

- sticanje znanja o potrebnim resursima za uspešan početak poslovanja, kao oblicima podrške malim i srednjim preduzećima

- sticanje znanja o alternativnim strategijama karakterističnim za mala preduzeća;

- sticanje osnove o karakteristikama preduzetničke karijere i karijere onih koji rade kod preduzetnika;

- osposobljavanje učenika da analiziraju životni ciklus malog preduzeća i razloge za njihov uspeh ili neuspeh.

 

Treći razred

(2 časa sedmično, 60 godišnje)

SADRŽAJI PROGRAMA

PREDUZETNIŠTVO I PREDUZETNIK (13)

- Pojam preduzetništva i preduzetnika;

- funkcije preduzetništva i preduzetnika;

- faktori koji utiču na preduzetništvo;

- osobine i tipovi preduzetnika;

- klasifikacija preduzetnika prema kreativnosti i stručnosti;

- oblast primene preduzetništva;

- nova preduzeća;

- postojeće privredno preduzeće;

- klasifikacija motiva za započinjanje novog biznisa.

PREDUZETNIČKO DRUŠTVO (3)

- Modeli nacionalnog ekonomskog rasta;

- nivo preduzetničke aktivnosti.

PRONALAŽENJE PREDUZETNIČKIH IDEJA (8)

- Eksterno-interno stimulisano pronalaženje preduzetničkih ideja;

- izvori inovativnosti;

- demografski faktori kao izvor inovativnosti;

- sistemska inovacija;

- neočekivano (neočekivani uspeh, promašaj i spoljni događaj)

- nepodudarnosti (nepodudarne ekonomske realnosti, nepodudarnost između realnosti i pretpostavke i nepodudarnost u okviru ritma i logike procesa);

- privredne i tržišne strukture;

- demografska kretanja;

- promene u opažanju;

- novo znanje.

ZAPOČINJANJE PREDUZETNIČKOG PODUHVATA (5)

- Osnivanje novog preduzeća;

- oblici preduzeća;

- kupovina postojećeg preduzeća;

- kupovina franšize.

POSLOVNI PLAN (20)

- Zašto se preporučuje pisanje poslovnog plana;

- sadržaj poslovnog plana;

- rezime poslovnog plana;

- podaci o preduzeću;

- opis proizvoda i usluga;

- marketing plan;

- analiza konkurencije;

- marketing program (proizvod, cena, promocija, distribucija);

- strategija ulaska na tržište;

- plan proizvodnje;

- menadžment i organizacija;

- finansijski plan (osnovno računovodstvo, analiza troškova i prihoda, budžet i ocena opravdanosti).

OBEZBEĐIVANJE RESURSA I PODRŠKE (4)

- Finansijski resursi;

- ljudski resursi;

- politika i programi Vlade;

- poslovni inkubator.

PREDUZETNIČKE STRATEGIJE (4)

- Biti prvi ali istovremeno i najbolji;

- pogoditi ih tamo gde ne očekuju;

- ekološke niše;

- strategija promenjenih vrednosti i karakteristika.

PREDUZETNIČKA KARIJERA (1)

ŽIVOTNI CIKLUS MALOG PREDUZEĆA (2)

- Uzroci uspeha i neuspeha.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Preduzetništvo je nastavni predmet čije je izučavanje u neposrednoj funkciji obrazovanja za preduzetništvo kao procesa pripreme, obrazovanja i treninga za kreiranje biznisa.

U širem kontekstu, izučavanje ovog predmeta predstavlja proces razvoja preduzetničkog načina razmišljanja, preduzetničkih veština i ličnih kvaliteta koji nisu direktno vezani za formiranje i vođenje biznisa.

Preduzetništvo se prepoznaje kao bazična veština u procesu permanentnog obrazovanja.

Pri ostvarivanju sadržaja programa posebnu pažnju treba posvetiti pripremi učenika za nove izazove. Preduzetništvo se mora tretirati kao paket bazičnih veština koje se stalno nadograđuju u procesu doživotnog obrazovanja.

Učenici treba da prihvate znanje na nivou primene o promovisanju preduzetničkih kvaliteta koji su primenljivi u svim oblastima rada i delovanja.

Pri ostvarivanju sadržaja programa posebnu pažnju treba posvetiti akciono orijentisanom načinu razmišljanja učenika gde poslovna filozofija stavlja inovacije u centar interesovanja.

Pri izradi operativnog plana nastavnik treba da predvidi određeni broj časova u preduzećima bez obzira na veličinu, oblik vlasništva i oblast delovanja preduzeća kako bi došlo do povezivanja teorijskih sadržaja sa primerima iz prakse, što obezbeđuje razvoj ličnih kvaliteta i podizanje svesti o značaju preduzetničkog ponašanja.

 

ZAVRŠNI ISPIT

Završni ispit učenici polažu u skladu sa Pravilnikom o izmenama i dopunama Pravilnika o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim školama ("Prosvetni glasnik", broj 4/91). Završnim ispitom proverava se stručna osposobljenost učenika da samostalno obavlja poslove utvrđene za obrazovni profil frizer.

Završni ispit sastoji se od:

1) praktičnog rada

2) usmene provere znanja.

Praktični rad

Praktičnim radom na završnom ispitu proverava se nivo praktične osposobljenosti učenika za samostalno obavljanje poslova frizera. Praktični zadatak obuhvata sadržaje programa praktične nastave za muške i praktične nastave za ženske frizere.

Usmena provera znanja

Usmenom proverom znanja na završnom ispitu proverava se nivo stečenih teorijskih znanja i sposobnosti iz opštestručnih i uže stručnih predmeta i primeni tih znanja u izvršavanju konkretnog zadatka.