Prethodni
Hemija
(obavezan predmet za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Povezivanje ranije stečenih znanja iz hemije i upoznavanje učenika sa hemijskim osnovama grafičke tehnologije;
- Sticanje i povezivanje teorijskih znanja sa praktičnim radom u procesu izrade grafičkih proizvoda;
- Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema;
- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima u daljoj profesionalnoj orijentaciji;
- Razvijanje navika učenika koji će doprinositi unapređenju i zaštiti prirodne životne i radne sredine.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- S. Đukić, M. Šurjanović, S. Nikolajević, Opšta hemija za I razred srednje škole
- Momčilo Jeftić, Hemija za II razred srednje škole
- Rade Marković i Vladimir Pavlović, Organska hemija za II, III i IV razred
- Slobodan D. Petrović, Miodrag D. Maksimović, Hemija za treći razred grafičke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1996.
- Stanislav Uvodić Karadžić, Mihajlo Marković, Fizička hemija, za III i IV razred srednjeg obrazovanja, Zavod za izradu udžbenika, Novi Sad, 1991.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Tehnologija reprodukcije
- Tehnologija grafičkog materijala
- Tehnologija izrade štamparske forme
- Matematika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: prvi
Godišnji fond časova: | 74 časa |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- sticanje osnovnih znanja o hemijskim pojmovima i zakonitostima.
| - razlikovati smeše, elemente, jedinjenja;
- znati da napiše hemijske jednačine;
- znati da objasni razliku između Ar, Mr i M;
- znati da rešava stehiometrijske zadatke.
| Osnovni hemijski pojmovi i zakonitosti - materija;
- supstanca;
- smeše,
- elementi;
- jedinjenja;
- hemijski simboli, formule i jednačine;
- relativna atomska masa, molekulska masa, mol, molarna masa, molarna zapremina;
- stehiometrijska proračunavanja.
| - proveriti i izvršiti rekapitulaciju znanja stečenih u osnovnoj školi;
- demonstrirati sastavljanje modela molekula;
- demonstrirati odmeravanje različitih količina pojedinih supstanci;
- obratiti pažnju na stehiometrijske proračune na osnovu formule i na osnovu hemijskih jednačina;
- za proračune na osnovu hemijskih jednačina koristiti jednačine koje su prethodno usvojene;
- temu realizovati sa 9 časova.
|
- sticanje znanja o strukturi atoma;
- povezivanje strukture atoma sa svojstvima elemenata i sa njihovim mestom u periodnom sistemu elemenata.
| - navesti čestice atoma i objasniti njihovu građu;
- znati da uoči vezu atom-elemenat periodnog sistema elemenata;
- uočiti vezu između elemenata iz periodnog sistema elemenata sa njihovom primenom u grafičkoj industriji.
| Struktura atoma - struktura atoma;
- čestica;
- omotač;
- elektronska konfiguracija;
- periodni sistem elemenata;
- grupe periodnog sistema: I, VII, 0, prelazni elementi, nemetali, predstavnici IV, V i VI grupe
| - povezati strukturu atoma sa svojstvima elemenata i njihovim mestom u periodnom sistemu elemenata;
- konfiguraciju elektronskog omotača obraditi zaključno sa četvrtim energetskim nivoom;
- insistirati da učenici koriste periodni sistem elemenata;
- koristiti demonstracione oglede;
- pri obradi metala ukazati na njihovu primenu u grafičkoj industriji;
- temu realizovati sa 10 časova.
|
- sticanje osnovnih znanja o strukturi supstance.
| - razumeti važnost građenja hemijske veze;
- razumeti pojam međumolekularnih sila.
| Struktura supstanci - hemijske veze;
- međumolekularne sile.
| - obratiti više pažnje na jonsku i kovalentnu vezu;
- kovalentnu vezu treba objasniti na primeru spajanja istoimenih (x-x) i različitih atoma (x-cl);
- temu realizovati sa 5 časova.
|
- sticanje osnovnih znanja o disperznim sistemima i koncentracijama rastvora.
| - shvatiti razliku između pravih rastvora, koloidnih i grubo disperznih sistema;
- znati da pripremi rastvore različitih koncentracija;
- razumeti nastajanje soli;
- uočiti značaj rastvora elektrolita;
- razumeti pojam ph vrednosti;
- znati da objasni građenje oksida.
| Disperzni sistemi i koncentracija rastvora - podela disperznih sistema;
- kvantitativni sastav rastvora;
- rastvori elektrolita;
- oksidi;
- kiseline;
- baze;
- soli;
- Arenijusova i protolitička teorija kiselina i baza;
- jonski proizvod vode i ph rastvora.
| - dati što više primera disperznih sistema koji se sreću u praktičnom radu na primer: rastvori za nagrizanje za izradu štamparske forme, fotografska emulzija, rastvori za kopiranje itd;
- vežbati određivanje ph vrednosti pomoću indikatora kod rastvora za ofset ploče;
- kvantitativni sastav rastvora ilustrovati kroz pripremu rastvora za nagrizanje za izradu reljefnih štamparskih formi;
- temu realizovati sa 10 časova.
|
- sticanje osnovnih znanja o oksidoredukcionim procesima.
| - znati da objasni pojam oksidacije i redukcije;
- razumeti građenje naponskog niza metala.
| Oksido-redukcioni procesi i naponski niz metala - oksido-redukcioni procesi;
- naponski niz metala.
| - naglasiti suštinu na kojoj se zasnivaju oksido-redukcioni procesi;
- insistirati da usvojena znanja koriste za sastavljanje hemijskih jednačina
- nastojati da koriste naponski niz metala;
- temu realizovati sa 5 časova
|
- sticanje znanja o organskim jedinjenjima.
| - znati da navede osobine C-atoma;
- razlikovati alifatične ugljovodonike;
- uočiti značaj ugljovodonika u svetu oko nas posebno u grafičkoj industriji;
- znati da objasni ulogu aromatičnih ugljovodonika u grafičkoj tehnologiji.
| Organska hemija - osobine C-atoma;
- podela organskih jedinjenja;
- alifatični ugljovodonici;
- alkani;
- alkeni;
- alkini;
- nafta;
- aromatični ugljovodonici.
| - ponoviti i sistematizovati znanja o ugljeniku i kovalentnim vezama;
- koristiti model C-atoma;
- istaći sličnosti i razlike između neorganskih i organskih jedinjenja;
- posebno skrenuti pažnju na strukturu i prostornu građu organskih molekula i na zavisnost njihovih svojstava od strukture;
- posebno naglasiti reakciju polimerizovanja zbog značaja ove reakcije za postupke kopiranja;
- naftu treba obraditi kao izvor organskih jedinjenja
- temu realizovati sa 14 časova
|
- sticanje znanja o organskim jedinjenjima sa kiseonikom.
| - razlikovati jedinjenja sa kiseonikom;
- razlikovati tipove hemijskih reakcija;
- dobiti znanje o primeni ovih jedinjenja u grafičkoj tehnologiji.
| Organska jedinjenja sa kiseonikom - alkoholi;
- fenoli;
- aldehidi;
- ketoni;
- kiseline;
- estri.
| - posebno naglasiti da svojstva ovih jedinjenja ne zavise samo od prisustva već i od načina vezivanja atoma kiseonika u molekulu i od toga kakvu funkcionalnu grupu grade;
- pri obradi alkohola istaći njegovu ulogu u rastvoru za vlaženje štamparske forme za ofset štampu;
- temu realizovati sa 16 časova.
|
- sticanje znanja o organskim jedinjenjima sa azotom.
| - shvatiti značaj aminokiselina i proteina za živi svet;
- znati fizička i hemijska svojstva ovih jedinjenja i kakvu primenu imaju.
| Organska jedinjenja sa azotom - amino kiseline;
- proteini.
| - naglasiti da sličnosti u svojstvima proteina potiču od prisustva peptidne veze a razlike od vrste, broja i redosleda aminokiselina u molekulima proteina;
- temu realizovati sa 5 časova.
|
Razred: drugi
Godišnji fond časova: | 74 časa |
CILJEVI | ISHODI Po završetku drugog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Osobine boja
- Uticaj hemijskog sastava na obojenost supstanci koje predstavljaju boje
| - razumeti pojam "boja"
- znati razliku između komplementarnih i supstraktivnih boja
- znati koji je uticaj hemijske strukture na obojenost organskih jedinjenja
| Organske boje - Konstitucija i hemijska rezistentnost boja
- Azo boje
- Trifenilmetanske boje
- Antrahinonske boje
- Indigo i indigoidne boje
- Sumporne boje
- Ftalocijanske boje
| - Ponoviti funkcionalne grupe organskih jedinjenja
- Ponoviti pojmove: adicija, supstitucija, oksidacija, konjugovane veze supstituent
- Temu realizovati kroz 12 časova
|
- Osobine koloidnih sistema
- Primena koloidnih sistema u svakodnevnom životu
| - razumeti pojam "koloidni sistem"
- znati kinetičke, optičke, površinske osobine koloidnih sistema
- razlikovati elektrokinetičke pojave
- znati da objasni pojmove: koagulacija, peptizacija, geliranje, bubrenje
- znati principe formiranja i rastvaranja koloidnih sistema
| Koloidna hemija - Podela i osobine koloidnih sistema
- Obrazovanje disperznih koloidnih sistema
- Veličina i oblik koloidnih čestica
- Kinetičke pojave
- Optičke pojave
- Površinske pojave
- Elektrokinetičke pojave
- Viskoznost koloidnih sistema
- Koagulacija
- Geli i geliranje
- Rastvaranje koloidnih sistema
| - Ponoviti pojmove: rastvor i rastvaranje
- Koristiti primere koloidnih sistema iz svakodnevnog života
- Eksperimentalna demonstracija elektroforeze
- Eksperimentalno prezentovanje određivanja viskoznosti Ostvalodvim viskozimetrom
- Primena koloidnih rastvora u tehnici štampe
- Temu realizovati kroz 23 časa
|
- Osnovni pojmovi i procesi hemijske termodinamike
| - razumeti pojmove: sistem, povratni i nepovratni procesi, unutrašnja energija
- znati prvi zakon termodinamike i njegovu primenu za razne procese
- razumeti pojam entalpije
| Hemijska termodinamika - Povratni i nepovratni proces
- Unutrašnja energija i prvi zakon termodinamike
- Entalpija
| - Ponoviti pojmove: energija, rad, toplota, pritisak
- Koristiti grafičke prikaze procesa
- Računski zadaci iz prvog zakona termodinamike
- Temu realizovati kroz 4 časa
|
- Osnovni pojmovi u termohemiji
| - razlikovati egzotermne i endotermne hemijske reakcije
- znati šta su: toplota rastvaranja, toplota stvaranja jedinjenja, toplota neutralizacije
- znati šta je toplotni efekat
| Termohemija - Egzotermne i endotermne hemijske reakcije
- Toplotni efekat
- Hesov zakon
- Toplota: stvaranja jedinjenja, rastvaranja i neutralizacije
| - Ponoviti pojmove: hemijska reakcija rastvaranje, neutralizacija
- Eksperimentalno određivanje toplotnog efekta pomoću kalorimetra
- Računski zadaci iz oblasti određivanja toplote stvaranja nekih jedinjenja
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
- Osnovni pojmovi u fotohemiji
- Osnovni fotohemijski zakoni i reakcije i njihova primena
| - razumeti pojam: fotolize, fotodisocijacije, fotosinteze, fotohemijske polimerizacije, fluoro i fosforoscencija
- znati razliku između hemijskih i fotohemijskih reakcija
| Fotohemija - Osnovni pojmovi u fotohemiji
- Osnovni zakoni
- Fotohemijske reakcije
- Senzibilizacija fotoslojeva
- Sastav fotomaterijala
- Fotografska slika
- Razvijanje, fiksiranje, ispiranje, sušenje i obrada fotoslojeva
| - Ponoviti pojmove: disocijacija, sinteza, polimerizacija, atomske molekulske orbitale
- Temu realizovati kroz 15 časova
|
- Osnovni pojmovi i procesi elektrohemije
- Primena galvanotehnike u grafici
| - razumeti pojmove: elektrolitička disocijacija, stepen disocijacije, elektroliza
- znati razliku između provodnika prve i druge vrste
- znati razliku između hemijskih i elektrohemijskih reakcija
- razumeti pojam elektromotorna sila i elektrodni potencijal
- znati šta su galvanski spregovi i njihovu svakodnevnu primenu
- znati osnovne principe galvanotehnike koji se primenjuju u grafici
- razumeti elektrohemijsku koroziju
| Elektrohemija - Provodnici prve i druge vrste (elektroliti)
- Elektrolitička disocijacija i stepen disocijacije
- Elektrodni potencijal elektromotorna sila
- Faradejevi zakoni elektrolize
- Galvanski spregovi
- Osnovni principi galvanotehnike i njena primena u grafici
- Elektrohemijska korozija
| - Ponoviti pojmove: disocijacija, kiseline, baze, soli
- Za određivanje pojma elektrolit i neelektrolit koristiti eksperiment
- zajedno sa učenicima napraviti elektrolitičku ćeliju
- Zajedno sa učenicima napraviti Danijelov spreg i odrediti njegovu EMC
- Navesti primenu galvanskih spregova u svakodnevnom životu
- Primena galvanotehnike u grafi
- Temu realizovati kroz 15 časova
|
Osnovi elektrotehnike i elektronike
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje radoznalosti i interesovanja za primenjenu elektrotehniku, elektroniku i automatiku u grafičkoj struci
- Sticanje i povezivanje teorijskih znanja značajnih za tehniku i tehnologiju grafičkih proizvoda
- Razvijanje sposobnosti uočavanja primene teorijskih znanja u grafičkoj industriji
- Navikavanje da primenjuju stečena znanja u drugim oblastima (korelacija sa drugim oblastima).
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- D. Ivanović, D. Krpić, S. Božin, M. Raspopović: Fizika za II razred četvorogodišnjih stručnih škola
- Jovan Nikolić, Nikola Babić: Osnove elektrotehnike i elektronike
- G. L. Dimić, D. M. Radivojević: Fizika za III razred gimnazije prirodno-matematičkog smera
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Tehnologija grafičkog materijala
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: drugi
Godišnji fond časova: | 74 časa |
CILJEVI | ISHODI Po završetku programa učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Upoznavanje osnovnih pojmova, pojava i veličina magnetnog polja
| - moći da navede i definiše fizičke veličine koje opisuju magnetno polje
- moći da objasni elektromagnetnu indukciju (uzajamnu, samoindukciju)
- povezati stečeno znanje sa stručnim predmetom
| Magnetno polje - Fizičke veličine koje opisuju magnetno polje (magnetna indukcija, magnetni fluks, jačina magnetnog polja)
- Lorencova i Amperova sila
- Elektromagnetna indukcija (Faradejev zakon)
- Uzajamna indukcija i samoindukcija
| - Primeniti analogiju između električnog i magnetnog polja za uvođenje fizičkih veličina magnetnog polja
- Obratiti pažnju na definiciju i mernu jedinicu za elektromotornu silu
- Napraviti razliku između samoindukcije i uzajamne indukcije, magnetne i elektromagnetne indukcije
- Temu realizovati kroz 10 časova
|
- Sticanje potrebnih znanja o jednosmernoj struji
- Navikavanje primene stečenog znanja u praksi
| - moći da navede i definiše veličine i zakone u veći sa jednosmernom strujom
- prepoznati i koristiti odgovarajuće merne jedinice i oznake
- objasniti kako struja zavisi od otpora i zašto se provodnik zagreva pri proticanju električne struje
- razumeti rad električne struje i princip rada generatora
| Jednosmerna struja - Jačina, gustina, električni otpor električne struje
- Generatori jednosmerne struje
- Otpornici i vezivanje otpornika
- Prvo i drugo Kirhofovo pravilo
- Omov i Džulov zakon
- Rad i snaga električne struje
| - Objasniti uslove nastanka i proticanja električne struje
- Koristiti ranije stečena znanja u ovoj oblasti
- Povezati toplotno dejstvo struje sa Džulovim zakonom, potrošnju struje sa radom električne struje
- Istaći značaj struje u svakodnevnom životu i praksi
- Ukazati na štetno dejstvo struje i eventualnu zaštitu
- Temu realizovati kroz 12 časova
|
- Sticanje potrebnih znanja o osnovnim pojmovima i veličinama naizmenične struje
| - objasniti trenutnu, maksimalnu i efektivnu vrednost naizmenične struje
- razlikovati termogeni, induktivni i kapacitivni otpor
- razumeti faznu razliku struje i napona
- moći da definiše impedancu i snagu naizmenične struje
- objasniti vezu trougao i zvezda kod naizmenične struje
- moći da definiše trofaznu struju
| Naizmenična struja - Nastanak naizmenične struje. Trenutne, maksimalne i efektivne vrednosti naizmenične struje
- Otpori u kolu naizmenične struje. Impedanca
- Fazoni i fazna razlika
- Trofazna struja. Veza u zvezdu i trougao
- Snaga naizmenične struje
| - Koristeći znanja o elektromagnetnoj indukciji - objasniti nastanak naizmenične struje
- Objasniti im efektivnu vrednost naizmenične struje
- Koristiti oba načina za prikazivanje fazne razlike struje i napona (fazori i grafik)
- Pomoću crteža približiti učenicima vezu trougao i zvezda
- Temu realizovati kroz 14 časova
|
- Sticanje elementarnih znanja o električnim mašinama
- Razvijanje interesovanja za primenjenu elektrotehniku u grafičkoj struci
| - moći da objasni princip rada transformatora i trofaznog asinhronog motora
- razumeti ulogu transformatora i asinhronog trofaznog generatora
| Električne mašine - Transformator (uloga, konstrukcija, princip rada)
- Trofazni asinhroni generator (konstrukcija, princip rada)
| - Vratiti se na ranije stečena znanja (elektromagnetna indukcija, Amperova sila, Faradejev zakon) i povezati ih sa principom rada transformatora i trofaznog asinhronog generatora
- Ukazati na značaj transformatora za povećanje i smanjenje napona
- Temu realizovati kroz 7 časova
|
- Upoznavanje optičkih instrumenata
- Stvoriti jasnu sliku upotrebe optičkih instrumenata u grafičkoj struci
| - razumeti princip rada oka
- shvatiti suštinu rada fotografskog aparata
- objasniti zašto mikroskop i lupa uvećavaju
- razumeti upotrebu optičkih instrumenata u grafičkoj struci
| Optički instrumenti - Oko
- Lupa, mikroskop
- Fotografski aparat
| - Koristiti prethodno stečeno znanje iz geometrijske optike
- Istaći značaj primene optičkih instrumenata u grafičkoj struci
- Pomoću karakterističnih zraka (geometrijska optika) odrediti gde se stvara lik i kakav je
- Temu realizovati kroz 8 časova
|
- Razviti sposobnost učenika da vidi primenu lasera u grafičkoj industriji
- Putem stimulisane emisije shvatiti princip rada lasera
| - objasniti princip rada lasera
- razumeti upotrebu lasera u grafičkoj struci
- navede vrste lasera koji se primenjuju u grafičkoj struci
- nabrojiti neka svojstva laserskog zračenja
| Laseri - Princip rada lasera
- Primena lasera u grafičkoj struci
| - Navesti primere upotrebe lasera u grafičkoj struci
- Istaći značaj primene lasera u grafičkoj industriji
- Temu realizovati kroz 7 časova
|
- Proučavanje pojava povezanih sa kretanjem elektrona i drugih naelektrisanih čestica u poluprovodnicima koje se dešavaju elementima elektronskog kola
- Upoznavanje osnovnih elemenata računara i način rada računara
| - razlikovati poluprovodnike N i P tipa
- moći da definiše poluprovodnike
- moći da objasni sopstvenu provodnost - poluprovodnika
- objasniti nastanak i polarizaciju P-N spoja
- razlikovati diode i tranzistore
- moći da navede elemente konfiguracije računara
| Elektronika - Sopstvena provodnost poluprovodnika
- Poluprovodnik N i P tipa
- P-N spoj i polarizacija P-N spoja
- Poluprovodnička dioda i tranzistori
- Sastavni delovi konfiguracije računara
| - Istaći veliki značaj primene elektronskih elemenata
- Obratiti pažnju na objašnjenje direktne inverzne polarizacije (difuzna i driftna struja, proboj)
- Ukazati na razlike i sličnosti dioda tranzistora
- Obratiti pažnju na ulogu i način rada svakog elementa konfiguracije računa
- Temu realizovati kroz 16 časova
|
Grafičko oblikovanje i pismo
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | 37 | 74 | | | | 111 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih znanja o likovnoj vrednosti pisma i kompozicionim problemima njegove celishodne upotrebe
- Upoznavanje (u okviru praktičnih vežbi) osnovnih estetskih zakonitosti građenja oblika
- Osposobljavanje učenika da stečeno znanje primenjuju u svakodnevnim stručnim zadacima, objedinjavajući likovne probleme s funkcijom proizvoda
- Vaspitanje i obrazovanje učenika kao stvaralačke ličnosti sa sigurnim i savremenim estetskolikovnim kriterijumima
- Razvijanje kod učenika, sistematskim radom, upornosti, profesionalne savesnosti, preciznosti i manuelne spretnosti
- Osposobljavanje učenika za saradnju s autorima (dizajnerima, likovnim umetnicima i dr., od čega prvenstveno zavisi uspeh u radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Grafičko oblikovanje | 6 |
Elementi likovnog (grafičkog) oblikovanja | 54 |
Optičke iluzije u grafici | 3 |
Ritam | 3 |
Kompozicija | 6 |
Pismo | 21 |
Knjižna tipografija | 18 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Grafičko oblikovanje |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o opštim pojmovima grafičkog oblikovanja
| - znati šta je grafičko oblikovanje
- znati da svaki grafički oblik ima određenu formu (oblik) koji se sastoji iz niza likovnih elemenata
- znati koja su osnovna načela oblikovanja
- prepoznati neka estetska načela na likovno-grafičkim kompozicijama
| - Mesto, uloga i značaj grafičkog oblikovanja
- Zapažanje oblika
- Elementi oblika (forme)
- Osnovna načela oblikovanja (dizajna)
| - Koristiti primere reprodukcije iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
- Analizirati neki grafički proizvod u smislu primene nekih estetskih načela i odrediti odlike nekih stilova
- Uraditi vežbu na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Elementi likovnog (grafičkog) oblikovanja |
Trajanje modula: | 54 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o likovno-grafičkim elementima
| - znati pojam, osnovne karakteristike i primenu likovno-grafičkih elemenata u grafičkom oblikovanju
- znati povezati stečena znanja iz likovne kulture
| - Pojam tačke, tačka, tenzija, ravnoteža, repeticija, gradacija
- Pojam i vrste linija - izražajna svojstva linija
- Pojam i vrsta površina - strukturalni skelet površina
- Površina osnove (format)
- Oblik, proporcija, harmonična podela vertikalama i horizontalama
- Sistem dijagonala, modularni sistem
- Zlatni presek ili neprekidna podela
- Kvadratura i trijangulatura, harmonske proporcije
- Pojam odnosa crnog i belog
- Forma i antiforma, pozitiv i negativ
- Odnos figure i pozadine
- Pojam valera - valerska skala
- Komponovanje pojedinih grupa valera (valerski ključevi)
- Pojam teksture - vežbe u komponovanju različitih tekstura
- Različiti rasteri i nihove kombinacije (preklapanje)
- Pojam i krug boja
- Kontrasti boja (svetlo-tamno, toplo-hladno, komplementarni kontrast)
- Harmonizacija boja
| - Sadržaje ilustrovati sa primerima iz oblasti grafičkog oblikovanja i istorije umetnosti
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Podsticati samostalnost i kreativnost kod učenika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Optičke iluzije u grafici |
Trajanje modula: | 3 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o optičkim iluzijama u grafici
| - znati šta su optičke iluzije i kako nastaju
- upoznati kako se koriste optičke iluzije u grafičkom oblikovanju
| - Pojam i nastanak optičkih iluzija u grafici
- Simultani i sukcesivni kontrast
- Iradijacija
- Optička polovina vertikale
- Iluzije uglova
- Dimenzije vertikalne i horizontalne linije
| - Sadržaje ilustrovati sa primerima iz grafičkog oblikovanja
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Vežbati preciznost u radu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | * |
Naziv modula: | Ritam |
Trajanje modula: | 3 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o ritmu kao bitnom odnosu unutar likovno-grafičke kompozicije
| - znati da se ritam može izvesti po različitim principima i znati koje efekte će dobiti
- koristiti ritam kao dinamičko ponavljanje likovnih elemenata u istim ili različitim intervalima
| - Pojam ritma
- Prosta repeticija
- Repeticija s varijacijama
- Repeticija s alternacijama
| - Sadržaje ilustrovati sa primerima iz istorije umetnosti i grafičkog dizajna
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Kompozicija |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o kompoziciji likovno-grafičke celine
| - znati da se kompozicija najčešće javlja kao plošna, horizontalna, vertikalna, dijagonalna i kružna i gde se koriste najčešće u grafičkom dizajnu
- znati šta je simetrična i asimetrična kompozicija
- koristiti formalnu i aformalnu ravnotežu
| - Pojam i vrste kompozicija
- Simetrična kompozicija
- Asimetrična kompozicija
| - Koristiti primere reprodukcija iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Pismo |
Trajanje modula: | 21 čas |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
| - znati šta je pismo
- znati koji su elementi pisma
- znati da konstruiše verzalna i kurentna slova latinice i ćirilice
- znati konstruisati brojeve u drvo u četvorolinijskom sistemu
- znati da odredi razmake između slovnih znakova
| - Pojam pisma
- Konstrukcijski skelet verzalnih slova latinice
- Konstrukcijski skelet verzalnih slova ćirilice
- Konstrukcijski skelet kurentnih slova latinice
- Konstrukcijski skelet kurentnih slova ćirilice
- Konstrukcija brojeva u dvolinijskom i četvorolinijskom sistemu
- Razmaci između slova
| - Sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Vežbati preciznost, strpljivost i upornost pri radu
- Vežbanje spretnosti pri upotrebi pribora ili primene postupaka
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | * |
Naziv modula: | Knjižna topografija |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o knjižnoj tipografiji
| - znati osnovna pravila uređivanja teksta na stranici
- znati osnovna pravila uređivanja ilustracija (slike) na stranici
- koristiti već stečena znanja iz grafičkog oblikovanja i pisma pri izradi vežbi
- povezati stečena znanja iz tehnologije obrazovnog profila i praktične nastave
| - Pojam knjižne tipografije
- Usklađivanje odnosa između oblika, veličine i valeri sloga s oblikom i veličinom formata
- Objedinjavanje estetskog i funkcionalnog, sadržine i forme
- Vizuelno jedinstvo heterogenih elemenata
- Kompozicija istih oblika na različitim formama
- Variranje jednog oblika u odnosu na veličinu i položaj
- Uravnotežavanje leve i desne stranice
| - Sadržaje ilustrovati sa primerima iz grafičkog oblikovanja
- Povezati stečena znanja iz tehnologije obrazovnog profila i praktične nastave
- Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Vežbati preciznost u radu
- Podsticati samostalnost i kreativnost pri izradi zadataka
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- M. M. Nedeljković i S. Nedeljković: Grafičko oblikovanje i pismo
- M. Fruht, M. Rakić, I. Rakić: Grafički dizajn
- Kosta Bogdanović, Bojana Đurić: Teorija forme
- Milovan R. Vasiljević: Dizajn
- Rudolf Arnhajm: Umetnost i vizuelno opažanje
- Rudolf Arnhajm: MPC centra
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Tehnologija izrade štamparske forme
- Likovna kultura
- Praktična nastava
- Tehnologija tipografije
Proračuni u grafičkoj tehnici
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA
- Teorijsko upoznavanje sa projektovanjem grafičkih proizvoda (štampanih informacija) i procesima njihove izrade (priprema, reprodukcija teksta, obrada i montaža teksta i ilustracija, izrada štamparskih formi, štampa raznim tehnikama, dorada proizvoda i postupci osiguranja njihovog kvaliteta
- Osposobljavanje za organizaciju proizvodnog i tehnološkog procesa u grafičkoj proizvodnji
- Osposobljavanje za logično povezivanje tehnoloških procesa u proizvodnji
- Samostalno praćenje toka izrade proizvodne dokumentacije, utvrđivanje rokova izrade, uočavanje grešaka i mesta zastoja, kao i kontrola kvaliteta grafičkih proizvoda
- Proračuni karakterističnih grafičkih proizvoda na klasičan način i uz primenu računara
- Osposobljavanje za samostalno izračunavanje materijala u bruto količinama za različite grafičke proizvode
- Samostalno normiranje vremena za svaku fazu odabranog tehnološkog procesa
- Osposobljavanje za obradu tehničko-tehnološke (radne) dokumentacije koja se koristi u grafičkoj proizvodnji (radni nalog, kalkulacija, radni list, trebovanje materijala)
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Grupa autora: Priprema grafičke proizvodnje, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1991.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnologija grafičkog materijala
- Praktična nastava
- Tehnologija izrade štamparske forme
- Tehnologija reprodukcije
- Tehnologija tipografije
- Preduzetništvo u grafičkoj industriji
- Matematika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: četvrti
Godišnji fond časova | 60 časova |
CILJEVI | ISHODI MODULA Po završetku četvrtog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Sticanje elementarnih znanja o proračunima potrebnih bruto količina papira za različite grafičke proizvode
- Sticanje osnovnih znanja iz analitičkih proračuna
- Sticanje veština grafičkog prikazivanja tehnološki primenljivih varijanti i odabiranje najpovoljnijih
| - umeti da proračuna potrebnu količinu papira za različite grafičke proizvode
- umeti da analitički i grafički utvrdi najpovoljniju varijantu
- biti osposobljen da odabere najracionalnije iskorišćenje papira
| Proračun potrebne količine papira za izradu različitih proizvoda - Određivanje minimalne veličine knjižne stranice i određivanje stvarne neobrezane veličine knjižne stranice
- Izbor najpovoljnijeg reda papira:
- a) racionalno korišćenje papira i trajanje rada
- b) tehnologičnost izrade proizvoda
- Izračunavanje bruto potrebne količine tabaka papira i kartona, za različite vrste grafičkih proizvoda grafičkim i analitičkim postupcima
- Izračunavanje bruto potrebne količine papira kod štampe iz rolne
- Normiranje viška papira i kartona koji je očekivan u procesu štampe i grafičke dorade
| - Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti znanja o osnovnim materijalima koje su učenici stekli u prethodnim razredima
- Realizaciju modula ostvariti stalnim vežbanjem zadataka, a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene zadatke
- Za bolju realizaciju modula treba uključiti i sve potrebne aktivnosti na času, a davanjem domaćih zadataka, postići veći stepen uvežbanosti učenika
- Insistirati na samostalnom radu učenika
- Temu realizovati kroz 15 časova
|
- Sticanje znanja učenika o proračunima bruto potrebne količine boje za različite grafičke proizvode
- Sticanje znanja iz analitičkih metoda proračunavanja potrebnih količina boja
- Sticanje veština grafičkog prikazivanja tehnološki pripremljenih varijanata
| - biti osposobljen da izračuna potrošnju boje za štampanje određenog proizvoda u bruto količinama
- znati da izračuna potrebnu količinu boja prema datim recepturama za pripremanje tona boja
| Proračun potrebne količine grafičke boje za izradu različitih proizvoda - Potrošnja boje u procesu štampe
- Normativi utroška boje - zavisno od:
a) tehnike štampe b) vrste štamparske podloge v) vrste boje - Izračunavanje potrošnje boje kod korekcija u procesu štampanja
- Izračunavanje bruto potrebnih količina boja za štampu knjiga
- Određivanje učešća pojedinih boja prema datim recepturama
- Normiranje dodatka boje u procesu štampe
| - Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti prethodna (neophodna) znanja o bojama (vrste, sastav, svojstva), koja su učenici stekli u prethodnim razredima
- Ostvariti realizaciju modula stalnim vežbanjem zadataka, davanjem domaćih zadataka uz uključivanje svih potrebnih aktivnosti na času
- Proveru znanja učenika vršiti permanentno kroz pismene zadatke
- Temu realizovati kroz 15 časova
|
- Sticanje praktičnih znanja u proračunu obima knjige (broja strana knjige)
- Sticanje veštine primene programa u proračunima pomoću računara
| - znati da koristi podatke za proračun obima knjige primenom programa za prelom teksta
| Proračuni obima knjige i utvrđivanje veličine sloga na knjižnoj stranici - Postupak određivanja obima knjige pomoću računara
- Normiranje vremena potrebnog za slaganje i prelom teksta
| - Pomoću testova ili usmeno proveriti znanja iz oblasti sloga koja su učenici stekli u prethodnim razredima
- Proveru znanja učenika vršiti permanentno kroz pismene zadatke
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
- Sticanje znanja o podacima koji su neophodni za proračune količine filmova
- Sticanje znanja o načinu proračuna potrebne količine filmova
| - biti osposobljen da samostalno izračunava potrebne količine filma
| Proračun potrebne količine filmova - Povećanje i smanjenje originala
a) analitički način b) geometrijski način - Proračun potrebne količine filma koja će se utrošiti za izradu grafičkih proizvoda
- Normiranje potrebnog vremena za snimanje originala
| - Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti izlaganja proveriti neophodna znanja o vrstama i snimanju (reprodukciji) originala, kao i vrstama, sastavu i svojstvima fotografskih materijala, a koja su trebala biti stečena u prethodnim razredima
- Realizaciju modula ostvariti vežbanjem zadataka, a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene zadatke
- za bolju realizaciju modula treba davati domaće zadatke da bi se postigla veća uvežbanost učenika
- Temu realizovati kroz 6 časova
|
- Sticanje potrebnih znanja o podacima koji su bitni za proračune u procesu štampe
- Sticanje znanja o proračunu materijala u procesu štampe
- Sticanje znanja o normiranju potrebnog vremena za štampu
| - biti osposobljen da može samostalno da određuje potrebne količine materijala u štampi
- biti osposobljen da samostalno normira vreme potrebno za štampu
- biti osposobljen da normira vreme pripreme mašine za štampu, kao i završno vreme
| Proračuni u štampi - Određivanje: broja štamparskih formi, bruto količine otisaka, bruto količine knjižnih blokova
- Normiranje potrebnog vremena za štampu grafičkih proizvoda:
a) priprema mašine b) vreme za štampu v) završno vreme - Određivanje kapaciteta štamparskih mašina
- Određivanja režima rada štamparskih mašina
| - Pomoću usmenog razgovora ili testa proveriti neophodna znanja iz štampe, a koje su učenici sticali u prethodnim razredima
- Da učenici uz stalnu kontrolu nastavnika samostalno vežbaju zadatke vezane za analitičke proračune materijala i vremena štampe za sve tehnike štampe, a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene vežbe
- Teme realizovati kroz 5 časova
|
- Sticanje neophodnih znanja i veština u proračunima u grafičkoj pripremi
- Sticanje potrebnih znanja i ovladavanje analitičkim postupcima proračunavanja materijala i vremena u grafičkoj pripremi
| - biti osposobljen da može samostalno da izračunava potrebne materijale u grafičkoj pripremi
- biti osposobljen da samostalno normira potrebno vreme za izradu grafičke montaže i štamparske forme
| Proračuni u grafičkoj pripremi - Crtanje montažnog tabaka sa svim potrebnim oznakama
- Proračun potrebnog vremena za crtanje montaže tabaka
- Određivanje broja montaža, za različite grafičke proizvode i vreme potrebno za njihovu izradu
- Određivanje broja štamparskih formi za sve tehnike štampe i normiranje vremena za njihovu izradu
- Grafički prikaz najčešće upotrebljavanih knjižnih tabaka (4, 8, 12, 16, 24 i 32 strane)
| - Pomoću testova ili usmenim razgovorom proveriti da li učenici poseduju neophodna znanja uz pripremne proizvodnje čiji je zadatak izrada štamparske forme
- Da učenici uz pomoć nastavnika vežbaju zadatke proračunavanjem materijala i vremena za grafičku montažu i izradu štamparske forme
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
- Sticanje osnovnih znanja o podacima koja su bitna za proračune u grafičkoj doradi
- Sticanje potrebnih znanja za analitički proračun materijala i vremena za pojedine faze u grafičkoj doradi
| - biti osposobljen da može samostalno da izračuna potrebne količine materijala u grafičkoj doradi
- biti osposobljen da može samostalno da normira potrebna vremena rada u grafičkoj doradi
| Proračun u grafičkoj doradi - Proračun bruto količina potrebnih materijala u grafičkoj doradi (papira za predlist, kartona, lepenke, platna, materijala za presvlačenje, kože, lepka, konca, žice, folije itd. )
- Normiranje potrebnog vremena po fazama rada, za određene grafičke proizvode
| - Pomoću testova ili usmenim razgovorom proveriti da li učenici poseduju potrebna znanja iz grafičke dorade
- Da učenici uz pomoć nastavnika vežbaju zadatke proračunavanja materijala i normiraju vreme rada u grafičkoj doradi
- Temu realizovati kroz 7 časova
|
Sticanje elementarnih znanja o programima koji se koriste za proračune u grafičkoj proizvodnji | " - biti osposobljen da može samostalno da koristi programe za kalkulacije u grafičkoj proizvodnji
- biti osposobljen da koristi programe za izradu radne dokumentacije, koja je neophodna u grafičkoj proizvodnji
| Aktuelni programi za proračune u grafičkoj proizvodnji - Normiranje vremena za pojedine operacije (faze) odabranog tehnološkog procesa
- Obrada tehničko-tehnološke (radne) dokumentacije:
a) radni nalog b) kalkulacija v) radna lista - Program i za proračune grafičkih usluga
a) izgled programa b) funkcija programa | - Pismena i usmena provera neophodnih znanja učenika iz pripreme rada kao i programa koji se koriste za proračune u grafičkoj proizvodnji
- Da uz stalnu kontrolu nastavnika vežba da bi ovladao automatizovanim postupcima izrade ponude za određene grafičke usluge (za različite) grafičke proizvode
- Omogućiti korišćenje računara u realizaciji modula
- Temu realizovati kroz 2 časa
|
Tehnologija tipografije
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 74 | | | | | 74 |
II | 74 | | | | | 74 |
III | 70 | | | | | 70 |
IV | 60 | | | | | 60 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih teorijskih znanja iz oblasti tipografije
- Sticanje osnovnih teorijskih znanja o grafičkoj montaži
- Osposobljavanje da stečena teorijska znanja primene u rešavanju zadataka u praksi
- Upoznavanje tehničko-tehnoloških karakteristika sredstava za rad
- Osposobljavanje za pravilnu upotrebu tehničke dokumentacije
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u obavljanju radnih zadataka
- Razvijanje interesovanja za stalno praćenje dostignuća u oblasti grafičarstva
- Dobijanje osnove za dalje obrazovanje
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Mesto i uloga tehničara za grafičku pripremu | 2 |
Tipografski sistem mera | 6 |
Tipografski elementi sa likom i bez lika | 22 |
Grafička i osnovna pravopisna pravila pri izradi sloga - mikrotipografija | 28 |
Korektura i korektorski znaci | 10 |
Uvod u računarski slog | 6 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Knjižna tipografija | 34 |
Tabelarna tipografija | 15 |
Akcidenična tipografija | 25 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Novinarska tipografija | 40 |
Prelom specijalnih vrsta slogova | 20 |
Montaža tabaka | 10 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Programi za prelom knjige | 30 |
Programi za prelom tabela i akcidencija | 10 |
Programi za prelom novina | 10 |
Programi za oblikovanje znakova | 5 |
Izbor i eksploatacija sistema za obradu teksta i slika | 5 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: prvi
Naziv modula: | Mesto i uloga tehničara za grafičku pripremu |
Trajanje modula: | 2 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje znanja o mestu i ulozi tehničara za grafičku pripremu u procesu izrade grafičkog proizvoda
| - shvatiti mesto i ulogu budućeg zanimanja u procesu izrade grafičkih proizvoda
| - uloga grafičke industrije
- vrste grafičkih proizvoda
- faze izrade grafičkih proizvoda
| - prikazati što više različitih grafičkih proizvoda
- dati šemu procesa izrade grafičkih proizvoda
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | | | | | | |
Naziv modula: | Tipografski sistem mera |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje znanja o tipografskim sistemima mera
- sticanje znanja o načinu preračunavanja tipografskih mera u metrične i obrnuto
| - biti osposobljen da koristi sve sisteme mera koji se primenjuju u grafičarstvu
- koristiti tipometar
- prepoznavati standardne pismovne veličine
| - tipometar
- standardne veličine pismovnih veličina
- tipografski sistem mera
- proračun i pretvaranje tipografskih mera u metrične i obrnuto
| - pokazati različite veličine slova u novinskom, knjižnom, akcideničnom slogu itd.
- uraditi što više primera proračuna
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Tipografski elementi sa likom i bez lika |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje znanja o tipografskim elementima sa likom i bez lika
| - sagledati slovni znak i sve ostale štamparske elemente u funkciji oblikovanja grafičkih proizvoda
- izvršiti klasifikaciju slova prema likovnim rešenjima
- prepoznati različite linije kao i mogućnost njihovih korišćenja
- shvatiti ulogu ukrasnih elemenata, specijalnih univerzalnih znakova
- prepoznati različitost i svojstva garnitura i familija pisama
- shvatiti svrhu i ulogu belina u slogu
| - elementi slova
- gradacija pisma
- klasifikacija pisma prema likovnim rešenjima
- linije
- ukrasni elementi
- specijalni znaci
- pismovni oblici (rezovi)
- garniture i familije pisama
- ostvarivanje belina u slogu
| - posebno istaći gradaciju i klasifikaciju slova prema likovnim rešenjima
- koristiti što više primer tekstova sa različitim vrstama pisma
- ukazati na najčešće korišćena pisma za određene vrste grafičkih proizvoda
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Grafička i osnovna pravopisna pravila pri izradi sloga - mikrotipografija |
Trajanje modula: | 28 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje znanja o grafičkim i osnovnim pravopisnim pravilima pri izradi sloga
| - shvatiti pojam rukopisa u štamparstvu
- prepoznati osnovne elemente rukopisa neophodne pri izradi bilo kog grafičkog proizvoda
- prepoznati i znati da upotrebi osnovne elemente pri izradi teksta kao što su: dužina reda, beline između slova u reči, beline između reči, uloga uvlačenja početnog i izlaznog reda slova
| - rukopis, standardi rukopisa
- isključivanje redova i postavljanje beline između slova u reči i između reči
- uvlačenje početnog reda pasusa
- isključivanje izlaznog reda pasusa
- povećanje belina u slogu (proređivanje)
- isticanje u slogu
- slaganje naslova, nadnaslova, međunaslova, potpisa ispod slike u novinskoj i knjižnoj tipografiji
- pravilna upotreba velikih i malih slova
- sastavljeno i rastavljeno pisanje reči
- interpunkcija i pravopisni znaci
- skraćenice - brojevi (arapski i rimski)
- pisanje stranih reči
- podela reči na slogove
- upotreba minusa i diviza
- pravila pri slaganju zagrada i navodnica
| - posebno naglasiti uslove za pripremu rukopisa na računaru
- koristiti ranije stečena znanja učenika u oblasti pravopisa
- koristiti što više primera različitih tekstova
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Korektura i korektorski znaci |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje znanja o korekturi i korektorskim znacima
- osposobljavanje za njihovu praktičnu primenu
| - znati da koristi korektorske znake
| - pojam korekture
- način čitanja korekture
- vrste korekture
- tekstualni, promenljivi znaci specijalnog značenja i dogovoreni znaci
| - davati što više različitih tekstova sa greškama kako bi učenici samostalno izvršili korekturu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | | | | | | |
Naziv modula: | Uvod u računarski slog |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o računarskom slogu
| - shvatiti značaj i nezamenljivu ulogu računara u tipografiji
- shvatiti princip rada pojedinih delova računarskog sistema
| - primena računara u tipografiji
- pojmovi softvera i hardvera
- struktura računara
- programi za obradu teksta
| - koristiti prethodno stečena znanja iz informatike
- koristiti šeme računarskih radnih stanica
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | | | | | | |
Razred: drugi
Naziv modula: | Knjižna tipografija |
Trajanje modula: | 34 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o celokupnoj grupi grafičkih proizvoda svrstane u oblasti knjige
| - saznati osnovne elemente knjige
- znati sve operacije prilikom preloma bilo koje knjige
| - Uloga i oprema knjige
- Izbor formata i papira prema nameni
- Pojam štamparskog tabaka
- Određivanje marginalnih belina
- Proračun rukopisa sa i bez ilustracija
- Naslovni tabak, nulti tabak, glavni deo knjige i završni deo knjige
- Živa glava, pojam, uloga
- Paginacija strana i signatura tabaka
- Podnožne napomene
- Izrada montiranog tabaka i raspored strana
- Prelom posebnih vrsta sloga
| - Upoznati sa odeljenjem montaže
- Na konkretnim gotovim proizvodima razraditi svaki elemenat rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Tabelarna tipografija |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o velikoj grupi grafičkih proizvoda koji prema svojoj nameni i načinu opreme pripadaju tabelarnoj tipografiji
| - znati da razvrsta prema nameni tabelarne proizvode (obrasci, formulari, knjižne tabele)
- znati da upotrebi sve elemente prilikom preloma svakog proizvoda kao i osnovna grafička pravila vezana za izradu
| - Tabelarni slog - pojam, uloga, vrsta
- Knjižne tabele
- Tabelarni obrasci
- Slog u glavi i trupu tabele
- Izbor vrste i veličina slova i linija pri slaganju tabelarnog sloga
- Zaglavlje i tabelarni naslovi
- Proračuni tabele
| - Obnoviti upotrebu linija i serifnih i bezserifnih pisama kao i gradacije na konkretnim primerima koja su učenicima dostupna (dnevnik, prijava za upis, izvod iz matične knjige rođenih, svedočanstvo) prikazati kroz namenu zašto se ova vrsta grafičkog proizvoda tako radi
- Davati primere loših i dobrih grafičkih proizvoda iz ove oblasti kroz ovu diskusiju
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Akcidenična tipografija |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o nameni i izradi grupe grafičkih proizvoda koji pripadaju akcideničnom slogu
| - znati, uz opšte znanje koje je stekao iz oblasti elementarne tipografije, da konkretno primenjuje, uz dopunu specifičnih zakonitosti iz ove oblasti, na izradi plakata, prospekata, jelovnika, redova vožnje...
| - Akcidencija - pojam
- Likovno-grafički elementi u akcideničnom slogu
- Zakonitosti pri slaganju akcideničnog sloga (simetrija, proporcija, ritam)
- Primena zlatnog preseka
- Slaganje i oblikovanje prospekata
- Slaganje i oblikovanje cenovnika
- Slaganje i oblikovanje jelovnika
- Slaganje i oblikovanje vizit karti
- Slaganje i oblikovanje poslovnih pisama
| - Na konkretnim primerima već gotovih proizvoda koji učenici imaju objašnjavati sve teoretske zakonitosti
- Dati učenicima neophodne elemente da sami naprave idejno rešenje za pojedine proizvode
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Razred: treći
Naziv modula: | Novinska tipografija |
Trajanje modula: | 40 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o načinu preloma svih vrsta novina: dnevnih, sedmičnih, mesečnih i magazina
| - prepoznati novinske načine izražavanja (vest, izveštaj, članak, intervju, uvodnik)
- naučiti način plasiranja, odnosno likovno tipografskog načina oblikovanja svakog od ovih oblika u novinarstvu
- znati da upotrebi sva stečena znanja iz elementarnih oblika tipografije (linije, naslovi, fotografije)
| - prepoznati novinske načine izražavanja (vest, izveštaj, članak, intervju, uvodnik)
- naučiti način plasiranja, odnosno likovno tipografskog načina oblikovanja svakog od ovih oblika u novinarstvu
- znati da upotrebi sva stečena znanja iz elementarnih oblika tipografije (linije, naslovi, fotografije)
| - Uz usmeni način iznošenja činjenica i sliku na tabli, sve dokumentovati na konkretnim uzorcima iz široke lepeze domaćih i stranih izdanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | | | | | * | |
Naziv modula: | Prelom specijalnih vrsta slogova |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o slogu koji već pripada oblasti jedne od četiri tipografije, ali zbog svog izgleda, načina oblikovanja i težine zaslužuju poseban tretman
| - prepoznati ove specifične slogove kada se pojave sami kao zasebna celina, ili pak kao segment nekog drugog izdanja
- znati zakonitosti njihovog oblikovanja i upotrebu likovno-tipografskih elemenata zakona i načina
| - Slog reda vožnje
- Slog matematičkog i hemijskih formula
- Slog pesama
- Slog šahovskih analiza
- Pozorišni programi
- Katalozi
- Slog za slepe
| - Uz usmeno izlaganje prikazati i konkretne slogove praktično i na taj način ukazati na sve specifičnosti
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Montaža tabaka |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o montaži tabaka
- Sticanje znanja o iskorišćenju tabaka i izboru veličine tabaka za štampanje
- Sticanje znanja o formatima papira
| - znati da razlikuju vrste tabaka
- znati formate papira
- znati da izrade šemu za montažu tabaka
- znati da primeni principe racionalnog korišćenja papira
- znati da izabere veličinu papira za štampanje
- znati od čega zavisi raspored strana na tabaku
- upoznati oznake koje se štampaju na tabaku
- znati kako se može izvršiti kontrola montaže
| - Vrste montaža
- Tabak i štampani tabak
- Formati papira
- Smer vlakana papira
- Izrada šeme za montažu tabaka
- Podloge za montažu filma
- Sečenje i lepljenje filma
- Iskorišćenje papira u štampi
- Izbor veličine tabaka za štampanje
- Raspoređivanje stranica
- Savijanje, sakupljanje i okretanje tabaka
- Oznake na štampanom tabaku
- Kontrola montaže
- Elektronska montaža - programi za montažu tabaka
| - Dati što više primera šema za montažu različitih grafičkih proizvoda
- Uraditi računske zadatke vezane za iskorišćenje papira u štampi
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Razred: četvrti
Naziv modula: | Programi za prelom knjige |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja u radu sa programima za prelom knjige
- Sticanje potrebnih veština u radu sa programima za ispravljanje grešaka u tekstu
- Sticanje veština u primeni grafičkog oblikovanja
| - biti osposobljen da koristi programe za prelom knjiga
- biti osposobljen da otkriva i ispravlja greške u tekstu
| - Upoznavanje sa programima za prelom knjiga
- Manipulacija programima za prelom knjiga
- Dizajn i izrada knjiga
| - Testom proveriti prethodno stečena znanja
- Učenici uz nadzor nastavnika treba da vežbaju koristeći video materijale
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Programi za prelom tabela i akcidencije |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja u radu sa programima za prelom tabela i akcidencije
- Sticanje veštine u primeni grafičkog oblikovanja
| - biti osposobljen da koristi programe za tabelarni slog i akcidenciju
- biti osposobljen da definiše tabelu i njen izgled
- biti osposobljen da izradi različite vrste aksideničnih proizvoda
| - Programi za tabelarni slog
- Programi za akcidenciju
| - Testom proveriti prethodno stečena znanja iz oblasti tabelarne tipografije i akcidencije
- Učenicima pokazati i objasniti pravila iz oblikovanja akcidenične tipografije
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Programi za prelom novina |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje veština za konstrukciju i rad sa strancima
- Sticanje znanja o novinskoj tipografiji
- Sticanje znanja o ulozi i načinu korišćenja slika i ilustracija
- Sticanje veština u korišćenju boja
- Sticanje veštine u primeni grafičkog oblikovanja
- Sticanje znanja za pripremu dokumenta za izlazne uređaje
| - biti osposobljen da oblikuje stranice novina u zavisnosti od sadržaja, vremena izlaženja i načina prezentacije sadržaja
- biti osposobljen da odabere osnovno pismo kao i pismo za naslove
- biti osposobljen da upotrebljava slike za ilustrativno predstavljanje sadržaja
- biti osposobljen da upotrebom boja utiče na bolju prezentaciju sadržaja
- biti osposobljen da pripremi stranice novina za sve izlazne uređaje
| - Konstrukcija stranice
- Manipulacija sadržajima na stranicama
- Procesiranje teksta, editovanje, importovanje, eksportovanje, definisanje osobina teksta, definisanje osobina stava...
- Upotreba boja
- Upotreba slika - način korišćenja slika
- Ostali tipografski elementi
- Priprema dokumenta za izlazne uređaje
| - Testom proveriti prethodno znanje iz oblasti tipografije i grafičkog oblikovanja
- Učenicima objasniti i praktično pokazati vežbe
- Učenici, uz nadzor nastavnika, treba samostalno da vežbaju koristeći dostupne tekstove i slike
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | | * | | | | |
Naziv modula: | Programi za oblikovanje znakova |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje veština u radu sa programima za definisanje slovnog znaka u računaru
- Sticanje potrebnih veština za opisivanje slovnog znaka
| - biti osposobljen da oblikuje bitmapirane znakove
- biti osposobljen da modifikuje postojeći znak
- moći da oblikuje novi znak
- biti osposobljen da oblikuje konturno opisane znakove
| - Programi za oblikovanje znakova
- Upoznavanje sa vektorskim programima
| - Testom proveriti prethodno stečena znanja
- Učenicima pokazati kataloge fontova i znakova
- Učenici uz nadzor nastavnika treba samostalno da definišu digitalizaciju slovnog znaka
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izbor i eksploatacija sistema za obradu teksta i slika |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje potrebnih znanja u izboru sistema za obradu teksta
- Sticanje znanja o mogućnostima i kapacitetu proizvodnje sloga
| - biti osposobljen da pravilno odabere optimalnu konfiguraciju sistema
- biti osposobljen da definiše ostale karakteristike sistema
- biti osposobljen da proceni potreban stepen sigurnosti rada
- da proceni postojeće stanje i prouči plan proizvodnje
| - Programi za prelom
- Programi za obradu slika
| - Učenicima objasniti glavne osobine sistema za obradu slike i teksta
- Objasniti im određivanje optimalne konfiguracije sistema
- Uraditi kontrolni test na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Zoran Urošević, Tehnologija tipografije I i II, Zavod za udžbenike, Beograd 1999.
- Grupa autora, Priprema grafičke proizvodnje, Zavod za udžbenike, Beograd 1991.
- Milan Jovanović, Slog sa elementarnom tipografijom, Viša politehnička škola, Beograd 1997.
- Miljko Kovačević: Savremena tipografija
- Grupa autora: Tehničko-tehnološka priprema grafičke proizvodnje, I knjiga
- Stevan Vujkov: Korektura
- Miljko Kovačević: Grafička montaža I
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Praktična nastava
- Računarstvo i informatika
- Grafičko oblikovanje i pismo
Tehnologija reprodukcije
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | 70 | | | | | 70 |
IV | 60 | | | | | 60 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o postupcima reprodukcije jednobojnih, višebojnih i višetonskih originala
- Sticanje znanja o principu rada i tehničko-tehnološkim karakteristikama uređaja koji se koriste u reprodukciji
- Osposobljavanje da stečena teorijska znanja primene u rešavanju problema u praksi
- Razvijanje interesovanja za stalno praćenje dostignuća u oblasti grafičke pripreme
- Osposobljavanje da planira, izvodi i kontroliše rad u odeljenju
- Upoznavanje standarda kvaliteta
- Upoznavanje mera zaštite radne i životne sredine
- Dobijanje osnove za dalje obrazovanje
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: treći
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Originali za reprodukciju | 4 |
Predlošci za izradu štamparske forme | 6 |
Izrada transparentnih kopirnih predložaka | 25 |
Digitalna reprodukcija | 25 |
Osvetljivači | 5 |
Mašine za razvijanje filma | 5 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Reprodukcija višetonskog originala | 10 |
Reprodukcija višebojnog originala | 30 |
Izrada probnih otisaka | 6 |
Digitalna izrada štamparske forme | 12 |
Sistem registra | 2 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: treći
Naziv modula: | Originali za reprodukciju |
Trajanje modula: | 4 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje vrsta originala za reprodukciju
| - znati vrste originala
- znati kako vrsta originala utiče na izbor načina reprodukcije
- znati da pripremi original za reprodukciju
- znati prednosti i nedostatke digitalne fotografije
- poznavati zahteve u pogledu tehničkih karakteristika originala
| - Originali za reprodukciju
- Priprema originala za reprodukciju
- Digitalna fotografija kao original
| - Pokazati što više različitih originala
- Ukazati na vezu između kvaliteta originala i kvaliteta reprodukcije
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Predlošci za izradu štamparske forme |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o vrstama predložaka za izradu štamparske forme i njihovoj ulozi
| - razlikovati vrste kopirnih predložaka
- znati principe izrade različitih predložaka
| - Predlošci za izradu štamparske forme: uloga, vrste
- Transparentni kopirni predložci
- Digitalni predložci
| - Pokazati različite kopirne predloške na filmu i pausu
- Naglasiti značaj kvaliteta predložaka za proces standardizacije izrade štamparske forme
- Istaći prednosti primene digitalnih predložaka u izradi štamparske forme u odnosu na film
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada transparentnih kopirnih predložaka |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o procesu izrade kopirnih predložaka na filmu
- Sticanje znanja o fotografskim materijalima
- Sticanje znanja o denzitometriji
- Sticanje znanja o principu rada štampača računara
| - znati vrste i osnovna svojstva fotografskih materijala
- znati princip dobijanja slike na filmu
- shvatiti značaj filma i istrošenog razvijača kao sekundarnih sirovina
- upoznati parametre koji utiču na kvalitet filma
- shvatiti značaj kontrole kvaliteta filma
- znati princip rada denzitometra
- znati kako svojstva filma utiču na kvalitet materijala
| - Izrada kopirnih predložaka na filmu
- Fotografski materijali
- Osvetljavanje fotografskog materijala
- Razvijanje filma
- Fiksiranje
- Reproretuš
- Izrada kopirnih predložaka na pausu - princip rada štampača računara
- Svojstva transparentnih kopirnih predložaka za sve tehnike štampe
| - Koristiti kopirne predloške za različite tipove štamparske forme i tražiti od učenika da ih prepoznaju
- Insistirati na korišćenju uputstava za nabavku i skladištenje fotografskih materijala
- Isticati značaj održavanja klimatskih uslova u odeljenju i pedantnosti u radu
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Digitalna reprodukcija |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje principa skeniranja
- Upoznavanje vrsta skenera i njihove konstrukcije
- Upoznavanje različitih programa za obradu slike i njihovih uporednih karakteristika
| - znati da objasni princip skeniranja
- znati vrste skenera i njihove karakteristike
- znati koji su parametri bitni za nabavku skenera
- znati osnovne pojmove vezane za programe za obradu slike
- znati prednosti određenih programa za obradu slike
- znati da koristi uputstva za rad i održavanje skenera
| - Skeneri - uloga, podela
- Rotacioni skeneri
- Ravni skeneri
- Osnovni parametri skenera: rezolucija, inerpolacija, širina bitova
- Osnovne funkcije skenera
- Programi za obradu slike
- Priprema skenera za rad
| - Koristi što više prospekata različitih skenera
- Uputiti na korišćenje tehničke dokumentacije za skener na kome će raditi
- Ukazati na značaj korišćenja uputstava proizvođača skenera za pravilan rad i održavanje skenera
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Osvetljivači |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osvetljivačima filma
- Sticanje znanja o osvetljivačima ploča
| - shvatiti princip rada osvetljivača
- znati koje su bitne karakteristike osvetljivača za izbor osvetljivača
- shvatiti princip rada i vrste lasera
| - Osvetljivači filma CTP-postupak
- Osvetljivači ploča CTP-postupak
- Laseri
| - Koristiti što više prospekata osvetljivača
- Upoznati učenike sa tehničkom dokumentacijom osvetljivača filma ili ploča na kome rade
- Uputiti ih da koriste uputstva proizvođača osvetljivača za pravilan rad i održavanje
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Mašine za razvijanje filma |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o principu rada mašine za razvijanje filma
| - upoznati princip rada mašine za razvijanje
- znati koji se parametri mogu podešavati
- upoznati standarde za kvalitet filma
| - Mašine za razvijanje filma
- Kontrola kvaliteta filma
| - Koristiti prospekte mašina za razvijanje
- Uputiti ih na korišćenje uputstava proizvođača mašine za pravilan rad i održavanje
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Razred: četvrti
Naziv modula: | Reprodukcija višetonskog originala |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o principu reprodukcije višetonskog originala
- Sticanje znanja o značaju kontrole veličine rasterske tačke za kvalitet reprodukcije tonova
| - znati da objasni princip reprodukcije višetonskog originala
- znati da razlikuje AM i FM rastriranje
- znati prednosti i nedostatke FM rastriranja
- znati kakav značaj ima kontrola veličine rasterske tačke za reprodukciju tonova
| - Reprodukcija višetonskog originala - princip
- Rastriranje
- Klasično rastriranje - amplitudno modulisano rastriranje (AM)
- Uglovanje rastera
- Frekventno modulisano rastriranje (FM) - stohastičko rastriranje
| - Primenu projekcionih i kontaktnih rastera spomenuti kako bi se lakše objasnio princip rastriranja
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Reprodukcija višebojnog originala |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o boji
- Sticanje znanja o principu reprodukcije višebojnih originala
- Sticanje znanja o fotometriji, denzitometriji i spektrofotometriji
- Sticanje znanja o kontroli kvaliteta tj. o sistemima upravljanja bojom
- Sticanje znanja o kontrolnim i mernim trakama
| - znati karakteristike boja
- razumeti princip reprodukcije višebojnog originala
- upoznati CIE sistem prikazivanja boja
- razumeti princip aditivne i suptraktivne sinteze boja
- shvatiti princip rada denzitometra i spektrofotometra
- shvatiti značaj kontrole kvaliteta
- upoznati različite merne i kontrolne trake
- uočiti vezu između reprodukcije višebojnih višetonskih originala i realne reprodukcije na otisku
| - Pojam boje
- Karakteristike boje
- Pojam kolornog prostora (gamuta) i ICC kolor profila
- Sinteza boja
- CIE sistem prikazivanja boja
- Standardi za merenje boja
- Atlas boja
- Spektrofotometri
- Denzitometri
- Princip snimanja originala u boji
- Sistem upravljanja bojom - kolor menadžment
- Kontrolne i merne trake
- Sivi balans šarenih boja i reprodukcija tonova
- Grafičko praćenje procesa reprodukcija
- Korekcija boja
| - Koristiti različite atlase i zbirke boja
- Koristiti što više različitih prospekata denzitometara i spektrometara
- Pokazati uzorke različitih mernih i kontrolnih traka
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada probnih otisaka |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o značaju i načinu dobijanja probnih otisaka
| - upoznati sve postupke dobijanja probnog otiska
- znati da uoči greške i da nađe uzroke uočenih odstupanja
| - Probni otisak - uloga
- Dobijanje probnog otiska fotomehaničkim postupkom
- Dobijanje probnog otiska na štampačima računara
| - Pokazivati što više različitih uzoraka probnih otisaka
- Tražiti od učenika da samostalno uoče greške na probnom otisku i da otkriju uzroke tih grešaka
- Koristiti što više praktična znanja učenika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Digitalna izrada štamparske forme |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o postupku digitalne izrade štamparske forme za ofset-štampu
- Sticanje znanja o postupku digitalne izrade štamparske forme za flekso-štampu
| - znati princip rada uređaja za osvetljavanje ofset-ploča
- upoznati različite vrste ofset-ploča za CTP postupak
- znati prednosti digitalnog postupka u odnosu na analogni postupak
- znati građu i karakteristike fotopolimernih ploča za flekso-štampu
| - Uređaj za osvetljavanje ofset-ploča
- Izvori svetlosti
- CTP ofset-ploče - podela
- CTP ploče - kopirni sloj na bazi fotopolimera
- CTP ploče - kopirni sloj na bazi srebro-halogenida
- Termalne CTP ploče
- CTP ploče koje koriste UV izvore svetlosti
- Fotopolimerne ploče za flekso-štampu
- Kontrola kvaliteta
| - Pokazati što više prospekata uređaja za osvetljavanje
- Upućivati na korišćenje uputstava proizvođača opreme i materijala
- Dati analizu prednosti i nedostataka analognih i digitalnih postupaka za izradu štamparske forme
- Stalno ukazivati na značaj održavanja parametara bitnih za kvalitet
- Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistem registra |
Trajanje modula: | 2 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o standardima za perforaciju filma i ploča
| - znati kakav značaj i ulogu imaju standardi za perforaciju filma i ploča
| - Standardi za perforaciju filma i ploče
- Uređaji za perforaciju
| - Predavanje realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Ivan Startimirović: Tehnologija reprodukcije I, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1993.
- Jovan Češka: Tehnologija grafičke reprodukcije II, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1991.
- Jovan Češka: Korišćenje PC računara, Grafička škola, Beograd (skripta)
- Gordana Milovanović: Tehnologija grafičke montaže i izrade štamparske forme I i II deo, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1999.
- Stručni časopisi
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Tehnologija grafičkog materijala
- Hemija
- Praktična nastava
Sledeći