ODLUKAO NAČINU ZAŠTITE PRAVA I INTERESA OSIGURANIKA, KORISNIKA OSIGURANJA I TREĆIH OŠTEĆENIH LICA I POSTUPKU POSREDOVANJA RADI MIRNOG REŠAVANJA SPORNIH ODNOSA NASTALIH IZ OSNOVA OSIGURANJA("Sl. glasnik RS", br. 46/2005) |
1. Ovom odlukom propisuje se način zaštite prava i interesa osiguranika, korisnika osiguranja i trećih oštećenih lica - razmatranjem prigovora tih lica, kao i postupak posredovanja Narodne banke Srbije u rešavanju odštetnog zahteva radi sprečavanja nastanka spora iz osnova osiguranja - razmatranjem prigovora osiguranika, korisnika osiguranja i trećih oštećenih lica radi mirnog rešavanja spornih odnosa nastalih iz osnova osiguranja.
2. Lica iz tačke 1. ove odluke (u daljem tekstu: podnosilac prigovora) mogu, radi rešavanja odštetnih zahteva, podneti prigovor na rad društva za osiguranje (u daljem tekstu: prigovor).
Prigovor se podnosi Narodnoj banci Srbije - organizacionoj jedinici u čijem su delokrugu zaštita potrošača i kontrola tržišta.
3. Društvom za osiguranje, u smislu ove odluke, smatra se društvo za osiguranje iz člana 3. stav 1. Zakona o osiguranju (u daljem tekstu: društvo).
4. Podnosilac prigovora može podneti prigovor samo ako se pre toga pismenim prigovorom obraćao društvu i nije bio zadovoljan odgovorom (npr. odbijen mu je zahtev što se tiče legitimacije i osnova, osporen zahtev što se tiče osnova i visine i sl.) ili ako društvo o njegovom prigovoru nije odlučilo u roku od 30 dana od dana kad je primilo uredan prigovor.
5. Podnosilac prigovora je dužan da prigovor dostavi u dva primerka, s podacima o svom odštetnom zahtevu, kao i odgovor društva na prethodno izjavljen prigovor ako je društvo odgovorilo na taj prigovor.
6. Narodna banka Srbije dostavlja društvu primerak prigovora, sa zahtevom da se izjasni o navodima sadržanim u prigovoru.
Da bi ocenila osnovanost prigovora, Narodna banka Srbije može od društva tražiti na uvid predmet štete u vezi s kojim je podnet prigovor, kao i dodatnu dokumentaciju, a neophodne informacije može tražiti i od drugih državnih organa i institucija.
7. Društvo je dužno da Narodnoj banci Srbije dostavi pismeno izjašnjenje na prigovor - u roku od osam dana od dana prijema zahteva iz tačke 6. stav 1. ove odluke.
Narodna banka Srbije će, nakon prijema pismenog izjašnjenja društva na prigovor, razmotriti taj prigovor i njegovom podnosiocu odgovoriti u roku od 30 dana od dana prijema prigovora.
Primerak odgovora iz stava 2. ove tačke dostavlja se i društvu na koje se prigovor odnosi.
8. Ako oceni da društvo, radi ostvarivanja prava i interesa podnosioca prigovora, treba da preduzme odgovarajuće mere - Narodna banka Srbije predložiće mere za rešavanje, odnosno način rešavanja odštetnog zahteva.
9. Ako oceni da u vezi sa osnovom predmeta prigovora može doći do sudskog spora, Narodna banka Srbije će, radi sprečavanja nastanka spora, pismeno predložiti mirno rešavanje spornih odnosa nastalih iz tog osnova, odnosno predložiće posredovanje.
Kad obe strane posredovanje prihvate kao način rešavanja spornog odnosa - Narodna banka Srbije ih pismeno obaveštava o mestu, danu i času održavanja posredovanja.
10. Narodna banka Srbije može u postupku posredovanja zahtevati od strana da dostave sve dokaze na kojima zasnivaju svoj zahtev, odnosno kojima osporavaju navode i dokaze druge strane.
Obe strane imaju pravo na izjašnjenje i na predstavljanje dokaza za svoje tvrdnje.
11. Postupkom posredovanja rukovodi radnik zaposlen u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: posrednik), koji učestvuje u postupku posredovanja, određuje rokove u tom postupku, a, ako je potrebno i uz saglasnost strana, angažuje i stručna lica sa odgovarajućim specijalističkim znanjem s liste stalnih sudskih veštaka.
Troškove angažovanja lica iz stava 1. ove tačke predujmljuje podnosilac prigovora ili strana zainteresovana za postizanje sporazuma.
12. O posredovanju se sačinjava zapisnik, koji sadrži podatke o mestu gde se posredovanje vrši, zatim o radnjama preduzetim u postupku posredovanja i o danu i času kad se one vrše, kao i podatke o predmetu spora, a sadrži i imena, odnosno nazive strana i ime posrednika.
Zapisnik iz stava 1. ove tačke sadrži i bitne podatke o preduzetim radnjama, izjave ili saopštenja strana, njihove predloge, dokaze koje su predložili i dokaze koji su izvedeni, uz navođenje sadržine iskaza svedoka i stručnih lica iz tačke 11. ove odluke, kao i podatke o tome da je li sporazum postignut.
13. Ako se strane sporazumeju, zaključuje se pismeni sporazum - i to na zapisniku iz tačke 12. ove odluke.
Sporazum iz stava 1. ove tačke ima karakter vansudskog poravnanja.
14. Ako se sporazum ne postigne u roku od 30 dana od dana kad su strane pristupile posredovanju na prvi poziv - postupak posredovanja se obustavlja.
Rok iz stava 1. ove tačke može se produžiti ako za to postoje opravdani razlozi, i to na predlog strana ili kad to oceni posrednik koji vodi postupak posredovanja.
15. U postupku razmatranja prigovora i posredovanja, Narodna banka Srbije sarađuje s nadležnim pravosudnim organima i drugim državnim organima i organizacijama, kao i s nadzornim i kontrolnim institucijama u zemlji i inostranstvu.
16. O predmetima prigovora i predmetima u kojima posreduje - Narodna banka Srbije vodi evidenciju.
Narodna banka Srbije će, po društvima, tromesečno na svom sajtu iznositi podatke o rezultatima postignutim u rešavanju prigovora i u postupku posredovanja.
17. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".