PRAVILNIKO PLAĆANJU POSEBNE NAKNADE (PUTARINE) ZA UPOTREBU MAGISTRALNIH PUTEVA (AUTOPUTEVA I POLUAUTOPUTEVA) U REPUBLICI SRBIJI("Sl. glasnik RS", br. 50/99) |
Za upotrebu magistralnih puteva - autoputeva E70 i E75 i poluautoput E75 (u daljem tekstu: autoput), na teritoriji Republike Srbije, korisnici motornih vozila plaćaju posebnu naknadu za korišćenje puta (u daljem tekstu: putarina) a prema cenovniku i postupku utvrđenom od strane Republičke direkcije za puteve u skladu sa ovim pravilnikom.
Motorna vozila koja koriste autoput prema tehničkim karakteristikama, i to broju osovina i visini vozila kod prve osovine kao i registarskom broju vozila, razvrstavaju se u devet kategorija. Vozila registrovana u SRJ razvrstavaju se od 1. do 4. kategorije, a vozila registrovana van SRJ razvrstavaju se od 6. do 9. kategorije. Sva vozila bez obzira na kategoriju, koja su po bilo kom osnovu oslobođena plaćanja posebne naknade za korišćenje autoputa, svrstavaju se u 5. kategoriju.
Prva, odnosno šesta kategorija obuhvata motorna vozila sa dve osovine i visine jednake ili manje od 1,30 m.
Druga, odnosno sedma kategorija obuhvata motorna vozila sa prikolicom ili bez prikolice i visine jednake ili manje od 1,30 m.
Treća, odnosno osma kategorija obuhvata motorna vozila visine veće od 1,30 m sa dve ili tri osovine.
Četvrta, odnosno deveta kategorija obuhvata motorna vozila visine veće od 1,30 m sa više od tri osovine.
Peta kategorija obuhvata vozila koja su bez obzira na tehničke karakteristike oslobođena plaćanja putarine a registrovana su u SRJ.
Visina motornog vozila sa propisanim pritiskom u gumama meri se vertikalno od kolovoza preko prednje prve osovine vozila, odnosno vučnog vozila - prikolice.
Korisnici autoputeva pod naplatom plaćaju putarinu za njihovo korišćenje u skladu sa cenovnikom koji donosi direktor Republičke direkcije za puteve.
Cenovnik se formira u odnosu na tri parametra, i to: ceni po kilometru, dužini pređene relacije i kategoriji vozila.
Dužina pređene relacije se plaća 7 centi USD po kilometru, što predstavlja cenu za pređeni kilometar puta za putničko vozilo sa dve osovine i visinom jednake ili manje od 1,30 metara mereno na prvoj osovini, što predstavlja osnovnu kategoriju. Ova cena je prosečna cena i ona može biti nešto viša ili nešto niža u zavisnosti od načina obračunavanja, odnosno zaokruživanja kilometraže i cene. Sve cene se zaokružuju na ceo broj (od 0,01 do 0,49 na niži a od 0,50 do 0,99 na viši broj za nove dinare i od 0,01 do 2,49 na niži a od 2,50 do 4,99 na viši broj za devize).
Kod inostranih vozila sve cene se zaokružuju na 5 DEM, što je istovremeno i najniža cena bez obzira na relaciju.
Kod vozila sa domaćom registarskom tablicom zaokruživanje se vrši na 1 novi dinar, što predstavlja i najnižu cenu bez obzira na relaciju.
Vozila sa domaćim registarskim tablicama imaju popust u iznosu od 80%, u odnosu na cenu utvrđenu stavom 3. ovog člana.
Republička direkcija za puteve utvrđuje cenovnik u dinarskoj vrednosti za vozila registrovana na području SRJ i u stranim sredstvima plaćanja izražen u DEM (nemačkim markama) za vozila registrovana van teritorije SRJ.
Plaćanje posebne naknade za korišćenje autoputa oslobođena su vozila pete kategorije i to:
- vozila policije sa plavom M registarskom tablicom;
- vozila vojske Jugoslavije sa registarskom tablicom VJ;
- vozila hitne pomoći;
- vozila pod pratnjom (pod vozilima pod pratnjom, podrazumevaju se vozila kojima je dodeljena pratnja pripadnika milicije ili vojnih lica, na posebnim motornim vozilima, vozilima snabdevenim uređaja za davanje posebnih i zvučnih znakova i to za vreme dok ti znakovi traju);
- vatrogasna motorna vozila profesionalnih vatrogasnih jedinica, dobrovoljnih vatrogasnih društava i vatrogasnih jedinica, preduzeća koja imaju vatrogasnu službu organizovanu po propisima o zaštiti od požara.
Pravo na dozvolu za besplatan prolaz autoputevima Republike Srbije ostvaruju putnička vozila vojnih invalida, invalida rada, slepih lica i svih ostalih invalida, koji imaju pravo na pomoć i negu od strane trećeg lica, sa 80% i više procenata telesnog oštećenja; kod kojih postoji telesno oštećenje koje ima za posledicu oštećenje donjih ekstremiteta (nogu) od 60% i više procenata koji poseduju vozilo sa adaptiranim komandama i služe za njihov lični prevoz, pod uslovom da se to lice nalazi u vozilu i poseduje važeću dozvolu i nalepnicu za besplatan prolazak autoputem; da je vozilo registrovano na teritoriji SRJ i da je invalidno lice državljanin SRJ.
Pravo na dozvolu za besplatan prolaz autoputevima Republike Srbije ostvaruju i vozila:
- službe pomoći i informacija Auto-moto saveza Srbije;
- organizacije koje održavaju autoput, ali samo one koja su u funkciji održavanja istog;
- Republičke direkcije za puteve, ali samo za ona vozila koja su u funkciji naplate.
U petu kategoriju uvrstiće se i vozila angažovana za prevoz lica ili materijalnih dobara, a u okviru domaćih ili međunarodnih humanitarnih akcija kao što su pomoć nastradalim u elementarnim nesrećama, ratnim sukobima, epidemijama bolesti i sl.
Svako vozilo za svaku vožnju koja se vrši u okviru aktivnosti navedenih u prethodnom stavu ovog člana, mora da poseduje odobrenje Republičke direkcije za puteve kojim se odobrava besplatno korišćenje autoputa.
Učesnici u saobraćaju za sva vozila navedena i svrstana u petu kategoriju koja nisu vidno obeležena, kao i sva vozila iz čl. 6. i 7. ovog pravilnika, moraju imati dozvolu i odgovarajuću nalepnicu za besplatno korišćenje autoputa. Republička direkcija za puteve propisuje izgled i sadržaj navedene dozvole i nalepnice za korišćenje autoputa i istu izdaje na osnovu pravovaljane dokumentacije (rešenja nadležnog organa, lične isprave, saobraćajne dozvole i sl.) sa važnošću za kalendarsku godinu u kojoj je izdata o čemu se vodi posebna evidencija.
Korisnici autoputa koji su oslobođeni plaćanja posebne naknade i svrstani u petu kategoriju dužni su da se podvrgnu propisanom postupku korišćenja autoputa i naplati posebne naknade što znači da na ulazu na autoput u zatvorenom sistemu naplate zahtevaju i dobijaju karticu pete kategorije i istu na izlaznoj stanici uz pokazivanje dozvole za besplatno korišćenje, predaju ovlašćenom radniku koji vrši naplatu naknade za korišćenje autoputa.
Korisnik autoputa je obavezan da prilikom ulaska na autoput u zatvorenom sistemu naplate uzme kartice odgovarajuće kategorije na osnovu koje će mu se obračunati i izvršiti naplata za korišćenje autoputa na naplatnom mestu prilikom izlaska sa autoputa.
U otvorenom sistemu naplate su unapred utvrđene prosečne cene korišćenja autoputa bez obzira na dužinu korišćenja relacije autoputa. U ovom sistemu nije predviđen nikakav dokument za ulazak na autoput.
Korisniku autoputa obračunaće se i naplatiti na licu mesta naknada za najdužu relaciju odgovarajuće deonice bez obzira na mesto izlaska sa autoputa, kao i troškovi vanrednog postupka koji se utvrđuje cenovnikom, u sledećim slučajevima:
a) ako korisnik na izlaznom naplatnom mestu ne poseduje dokument koji dobije na ulazu na autoput;
b) ako korisnik na izlaznom naplatnom mestu poseduje dokument iz tačke a) ovog stava na osnovu kojeg se utvrdi da se korisnik nije mogao uključiti na autoput na mestu označenom po dokumentu, da je po tom dokumentu već izvršena naplata ili da je dokument stariji od 48 časova;
v) ako korisnik autoputa iz bilo kog razloga odbije da plati naknadu za korišćenje autoputa;
g) ako se utvrdi prilikom kontrole da korisnik autoputa ne poseduje priznanicu o plaćenoj naknadi za korišćenje autoputa;
d) ako se utvrdi da je učesnik u saobraćaju vršio kupoprodaju dokumenata ili samo koristio dokumenta drugih učesnika;
đ) ako se utvrdi da je učesnik u saobraćaju izašao sa autoputa na mestu gde to nije dozvoljeno ("divlji izlaz").
Ukoliko korisnik autoputa nije u mogućnosti da neposredno plati posebnu naknadu za korišćenje puta, a ima ispravan dokument, koji je dobio na ulasku obračunaće se naknada za stvarno korišćenje relacije u zavisnosti od kategorije vozila uvećana za troškove vanrednog postupka.
Učesnici u saobraćaju koji iz bilo kojeg razloga odbiju da plate posebnu naknadu za korišćenje autoputa dužni su da omoguće radniku na naplati uzimanje, kako ličnih podataka i podataka o vozilu koji su sadržani u saobraćajnoj dozvoli.
Pod troškovima vanrednog postupka podrazumevaju se troškovi privremenog zatvaranja naplatnog mesta, angažovanja drugih lica, ili puštanje vozila bez naplate, izdvajanje vozila na poseban parking, identifikacija vozača, provera dokumenta od strane službenog lica, uzimanje izjave, kao i drugi troškovi ne računajući troškove prinudne naplate.
Pun iznos posebne naknade za upotrebu autoputa plaćaju korisnici i u slučaju zatvaranja saobraćaja na delu jednog smera puta. Razlozi zatvaranja saobraćaja mogu da budu potrebe izvođenja radova na održavanju kolovozne konstrukcije i druge intervencije građevinskog karaktera pod uslovima da trajanje obustave ne traje duže od 30 dana na pojedinim deonicama čija dužina ne može biti veća od 10 km.
Načela naplate posebne naknade iz stava 1. ovog člana pravilnika odnose se i na slučajeve zatvaranja saobraćaja zbog posledice elementarnih nepogoda ili saobraćajnih udesa.
Ovlašćeni radnici kontrolišu učesnike u saobraćaju da li imaju odgovarajući dokument-karticu odgovarajuće kategorije vozila u zatvorenom sistemu naplate ili priznanicu o plaćenoj naknadi o korišćenju autoputa, u otvorenom i zatvorenom sistemu.
Kontrola iz prethodnog stava se vrši na celoj deonici autoputa s tim da se kontrola priznanica o plaćenoj naknadi vrši neposredno po izlasku sa naplatne stanice sve do prve raskrsnice za izlaz sa autoputa.
Ovlašćeni radnici koji vrše kontrolu učesnika u saobraćaju mogu izvršiti naplatu na licu mesta ili obezbediti dokaze za naplatu u prekršajnom i sudskom postupku u ovakvim slučajevima a u formi izjave koje potpisuje učesnik u saobraćaju.
Postupak naplate se vrši isto kao i na naplatnoj stanici u delu koji se odnosi na korišćenje i praćenje utrošaka numerisanih obrazaca i blanko priznanica kao i uplata ostvarenih sredstava.
Posebna naknada za korišćenja autoputeva je prihod Republičke direkcije za puteve.
Naplatu naknade iz stava 1. ovog člana vrši Odeljenje naplate putarine koje je u sastavu Republičke direkcije za puteve.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Odluka o plaćanju posebne naknade za upotrebu magistralnog puta broj 1 (Autoputa) na relaciji Beograd ("Lasta") - Niš ("Trupale") - Kočane ("Službeni glasnik RS", broj 66/91).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".