ODLUKAO RASPOREĐIVANJU BUDŽETSKIH SREDSTAVA POKRAJINSKOG SEKRETARIJATA ZA PROPISE, UPRAVU I NACIONALNE MANJINE ZA DOTACIJE CRKVAMA I VERSKIM ZAJEDNICAMA KOJE DELUJU NA TERITORIJI AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE("Sl. list AP Vojvodine", br. 24/2004 i 8/2005) |
Ovom Odlukom uređuju se način, uslovi i kriterijumi za dodelu sredstava crkvama, i verskim zajednicama, koje deluju na teritoriji Autonomne Pokrajine Vojvodine, a posebno za crkve i verske objekte koji su, od nadležnih organa, proglašeni spomenicima kulture.
Sredstva crkvama i verskim zajednicama, iz stava 1. ovog člana obezbeđuju se u budžetu Autonomne Pokrajine Vojvodine i vode se na posebnom budžetskom razdelu Pokrajinskog sekretarijata za propise, upravu i nacionalne manjine (u daljem tekstu: Sekretarijata).
Pravo na dodelu sredstava, imaju tradicionalne crkve i verske zajednice koje deluju na teritoriji Autonomne Pokrajine Vojvodine - Srpska pravoslavna crkva; Islamska zajednica; Katolička crkva; Slovačka evangelistička a.v. crkva; Jevrejska zajednica; Reformatsko-hrišćanska crkva i Evangelistička a.v. crkva.
Po pravilu sredstva se dodeljuju putem konkursa, koji raspisuje Sekretarijat.
Sekretarijat raspisuje redovan konkurs za dodelu sredstava dva puta godišnje (prvo i drugo polugodište). Putem konkursa se dodeljuje 90% raspoloživih sredstava. Preostalih 10% sredstava se zadržava za vanredne i nepredvidive zahteve o čijoj raspodeli na osnovu podnetog zahteva odlučuje pokrajinski sekretar za propise, upravu i nacionalne manjine.
U slučaju potrebe Sekretarijat može raspisati i vanredni konkurs.
Crkvama i verskim zajednicama iz člana 2. ove odluke, mogu se dodeliti sredstva i bez konkursa, u izuzetnim prilikama.
Sredstva iz stava 1. ovog člana dodeljuje, na osnovu podnetog zahteva, Izvršno veće Autonomne Pokrajine Vojvodine, iz budžetske rezerve.
Konkurs za dodelu sredstava, kojim se obaveštavaju zainteresovane crkve i verske zajednice da u određenom roku podnesu pismeni zahtev, objavljuje se u sredstvima javnog informisanja na srpskom jeziku i na jezicima nacionalnih manjina.
Konkurs sadrži podatke o tome ko može da učestvuje i da se prijavi na konkurs; o visini sredstava koja se dodeljuju u celini i po konfesijama, kao i druge važne podatke za sprovođenje konkursnog postupka.
Prijava na konkurs se podnosi na jedinstvenom obrascu, čiju sadržinu utvrđuje Sekretarijat.
Nakon isteka roka za prijem prijava na konkurs od strane crkvenih opština, Sekretarijat prispele prijave dostavlja eparhijama, biskupijama, vikarijatima i egzarhatima (u daljem tekstu "crkvenim centralama"), radi davanja predloga, prioriteta i konkretnih finansijskih iznosa za svaku crkvenu opštinu pojedinačno, Sekretarijatu.
Crkvene centrale su dužne da u roku od 30 dana, od dana prijema prijava dostave Sekretarijatu predlog prioriteta i konkretnih finansijskih iznosa za svaku crkvenu opštinu pojedinačno.
O dodeli sredstava krajnjim korisnicima odlučuje pokrajinski sekretar, svojim rešenjem.
Rešenje iz stava 1. ovog člana je konačno i protiv njega se ne može upotrebiti pravno sredstvo.
Sredstva se dodeljuju u skladu sa planom o raspoređivanju sredstava na osnovu kriterijuma iz člana 11. ove odluke i predloga "crkvene centrale".
Sekretarijat prenosi dodeljena sredstva na račun korisnika, u skladu sa dinamikom priliva sredstava u budžet Autonomne Pokrajine Vojvodine.
Sredstva se raspoređuju za odgovarajuće investicione radove na crkvenim hramovima i drugim sakralnim objektima, kao i za organizovanje tradicionalnih crkvenih manifestacija, izdavačku i naučnu delatnost crkava i verskih zajednica, i to naročito za:
- izgradnju novih crkvenih hramova,
- obnovu postojećih crkvenih hramova koji su bez obnove duže vremena preko 10 i više godina, a posebno crkvenih hramova koji su spomenici kulture,
- obnovu parohijskih domova,
- uređenje i revitalizaciju prostora verskih grobalja,
- izgradnju i obnovu kapela na grobljima,
- izgradnju novih i obnovu propalih tornjeva i zvonika,
- obnovu ikona,
- stavljanje novih fasada i krečenje crkvenih hramova,
- obnovu propalog krova koji prokišnjava,
- presecanje i saniranje vlage na crkvenim zidovima,
- uređivanje prostora oko crkve - ozelenjavanje, izgradnja pristupnih staza i obezbeđivanje klupa za sedenje,
- obnovu propalih ograda oko crkve,
- organizovanje tradicionalnih godišnjica i datuma koji su posvećeni imenu koje crkva nosi,
- negovanje i razvoj rada crkvenih horova i njihovog učešća na horskim festivalima,
- naučna istraživanja vezana za crkvu,
- izdavačke poduhvate vezane za crkvu i njeno delovanje,
- organizovanje stručnih, naučnih skupova, panel diskusija, "okruglih stolova" vezanih za religiju i crkve.
Prilikom globalne raspodele, predviđenih sredstava, između pojedinačnih tradicionalnih konfesija prevashodno se vodi računa o broju vernika i verskih objekata.
Prilikom određivanja visine učešća u dodeli finansijskih sredstava, kod svakog pojedinačnog zahteva, polazi se od sledećih kriterijuma:
1. da li je verski objekat pod zaštitom kao kulturno blago;
2. u kakvom se stanju objekat nalazi - da li su hitni investicioni zahvati i da li je zbog ruiniranosti ugrožena bezbednost vernika;
3. da li projekt obnove i sanacije podržava i smatra prioritetom crkvena centrala sa teritorije na kojoj se dotična crkva nalazi;
4. da li su i od drugih izvora donacija sakupljena sredstva pa je potreban samo jedan deo sredstava da bi se zatvorila finansijska konstrukcija neophodna za obnovu hrama;
5. da crkva nije dobijala sredstva u dužem vremenskom periodu i koliko je do sada u zadnjih 10 godina dobila sredstva od ovog Sekretarijata;
6. da li se radi o izgradnji novog objekta ili je obnova postojećeg;
7. argumentovanost nadležnih organa o neophodnosti investiranja (mišljenje Zavoda za zaštitu spomenika kulture);
8. karakter hitnosti za investicione zahteve u svakom konkretnom slučaju što se ostvaruje neposrednim uvidom - izlaskom na teren od strane saradnika Sekretarijata i stručnih lica iz nadležnog organa i institucija za procenu ovakvih slučajeva;
9. kada su u pitanju crkvene manifestacije procenjuje se karakter i značaj te manifestacije;
10. kada je u pitanju naučna i izdavačka delatnost procenjuju se značaj tih projekata organizovanje stručnih i naučnih skupova.
Korisnik je dužan da sredstva koristi, isključivo, za namenu za koje su ona dodeljena, a neutrošena sredstva da vrati Sekretarijatu.
Korisnik sredstava je u obavezi da na svojim pozivnicama, brošurama i ostalom štampanom materijalu, ili na drugi odgovarajući način, objavi da je u finansiranju učestvovao i Sekretarijat.
Korisnik sredstava je u obavezi da na kraju kalendarske godine podnese Sekretarijatu izveštaj o utrošenim sredstvima sa odgovarajućom dokumentacijom.
Predstavnici Sekretarijata imaju pravo na posete crkvenih opština, da bi se ostvario neposredan uvid o namenskoj upotrebi dodeljenih sredstava.
Ukoliko se utvrdi da se dodeljena sredstva, u pojedinim slučajevima, nisu namenski koristila, prijave tih crkvenih opština neće se ubuduće uzimati u razmatranje prilikom njihovog učešća na konkursu za dodelu sredstava.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine".