ODLUKA
O OSNOVNIM ELEMENTIMA POSTUPAKA ODOBRAVANJA I NAPLATE POTRAŽIVANJA BANAKA I DRUGIH FINANSIJSKIH ORGANIZACIJA

("Sl. list SRJ", br. 39/2002 i "Sl. glasnik RS", br. 51/2005)

1. Ovom odlukom bliže se propisuju osnovni elementi postupaka odobravanja i naplate potraživanja banaka i drugih finansijskih organizacija (u daljem tekstu: banka).

Pod potraživanjima, u smislu ove odluke, podrazumevaju se bilansna aktiva i vanbilansne stavke koje se klasifikuju u skladu sa odlukom kojom se uređuju kriterijumi za klasifikaciju bilansne aktive i vanbilansnih stavki prema stepenu naplativosti i visina posebne rezerve za obezbeđenje od potencijalnih gubitaka banaka.

2. Banka je dužna da svojim aktima uredi postupke odobravanja i naplate potraživanja, a naročito postupke koji se odnose na:

- prijem i obradu kreditnih zahteva,

- procenu kreditne sposobnosti dužnika,

- odobravanje potraživanja,

- kontrolu namenskog korišćenja kredita,

- naplatu potraživanja,

- izmenu uslova ili zamenu potraživanja od dužnika u finansijskim teškoćama ("workout"),

- praćenje i analizu obima, strukture i rizika naplate potraživanja iz kreditnog portfelja banke.

3. Banka ugrožava svoj bonitet ako svojim aktima postupke odobravanja i naplate potraživanja ne uredi na način kojim se obezbeđuje optimalna kontrola kreditnog rizika banke (rizika da pojedina potraživanja banke neće biti potpuno naplaćena pod uslovima pod kojima su prvobitno odobrena), ako ne obezbedi efikasnu i kontinuiranu primenu tih akata i njihovo stalno prilagođavanje promenama u poslovnoj politici banke i promenama na tržištu, odnosno ako blagovremeno ne otkloni propuste uočene u aktima ili u njihovoj primeni.

4. Organizaciona struktura banke mora omogućiti efikasno sprovođenje postupaka odobravanja i naplate potraživanja banke.

5. Aktima poslovne politike banke moraju se utvrditi dugoročni i kratkoročni poslovni ciljevi banke, kao i uslovi i način njihovog ostvarivanja, a naročito:

1) osnovna poslovna orijentacija banke prema klijentima, privrednim sektorima, granama i regionima;

2) politika kamata, naknada i provizija banke;

3) visina kumulativnih troškova korisnika kredita ili druge usluge banke - kao zbir svih novčanih obaveza korisnika kredita ili druge usluge banke, osim po osnovu vraćanja glavnice, iskazan na godišnjem nivou, a naročito obaveza po osnovu kamate, naknade i provizije;

4) osnovna opredeljenja u vezi sa obezbeđivanjem naplate potraživanja banke;

5) projekcija obima i strukture kreditnog bilansa.

6. Banka je dužna da svojim aktima uredi postupke ocene finansijskog stanja, a naročito kreditne sposobnosti dužnika, i to postupke:

1) procene profitne, operativne i finansijske stabilnosti dužnika;

2) analize tokova gotovine dužnika s dinamičkog aspekta, u smislu predviđanja budućih prihoda i rashoda dužnika i njihovog odnosa prema visini zasnovanih i pretpostavljenih obaveza prema banci, osim ako se analiza odnosi na restrukturiranje potraživanja i odobravanje kratkoročnih potraživanja po osnovu kredita za likvidnost s rokom vraćanja do 15 dana, na plasmane bankama, na potraživanja od fizičkih lica ili na druga potraživanja čija je priroda takva da bi analiza tokova gotovine znatno ugrozila efikasnost postupka odobravanja potraživanja;

3) analize mogućnosti naplate potraživanja aktiviranjem pribavljenog ili ponuđenog instrumenta obezbeđenja naplate potraživanja;

4) analize urednosti izmirenja obaveza dužnika;

5) analize ekonomičnosti projekta u vezi s kojim se odobrava potraživanje (projekcije bilansa uspeha i bilansa stanja, projekcije tokova gotovine, ocene rentabilnosti projekta, odnosno stope prinosa, perioda vraćanja ulaganja, relativne neto sadašnje vrednosti projekta i analize osetljivosti projekta na rizike) - pri obradi kreditnog zahteva;

5a) analize izloženosti dužnika riziku od promene kursa dinara;

6) primene ostalih savremenih metoda procene finansijskog stanja dužnika i elemenata koji utiču na njegovu kreditnu sposobnost.

7. Profitna stabilnost dužnika procenjuje se na osnovu njegovog finansijskog rezultata u najmanje poslednja dva zakonom propisana obračunska perioda.

Operativna stabilnost dužnika procenjuje se na osnovu vrednosti obrtne imovine u odnosu na visinu kratkoročnih obaveza, odnosno na osnovu visine ukupnih prihoda u odnosu na poslovnu aktivu u najmanje poslednja dva zakonom propisana obračunska perioda.

Finansijska stabilnost dužnika procenjuje se na osnovu ostvarenog poslovnog rezultata, uvećanog za troškove amortizacije i troškove rezervisanja, u odnosu na rashode kamata, i to najmanje u poslednja dva zakonom propisana obračunska perioda.

7a. Analiza izloženosti dužnika riziku od promene kursa dinara obuhvata procenu uticaja promene kursa dinara na finansijski položaj dužnika, procenu sposobnosti dužnika da otplaćuje obaveze prema banci i procenu klasifikacije dužnika - pod pretpostavkom nominalne depresijacije kursa dinara za 10% i za 15% na godišnjem nivou.

Procena klasifikacije iz stava 1. ove tačke vrši se kod dužnika čije su obaveze prema banci ugovorene u stranoj valuti ili u dinarima s valutnom klauzulom i u dinarskoj protivvrednosti iznose 10.000.000 ili više.

Nadležni organ banke aktom utvrđuje:

1) metodologiju za adekvatno identifikovanje i merenje kreditnog rizika koji proističe iz uticaja promene kursa dinara na finansijsko stanje dužnika i za način upravljanja tim rizikom;

2) potencijalni uticaj kreditnog rizika iz odredbe pod 1 ovog stava na klasifikaciju potraživanja od pojedinačnog dužnika čije obaveze prema banci ugovorene u stranoj valuti ili u dinarima s valutnom klauzulom iznose u dinarskoj protivvrednosti 10.000.000 ili više;

3) obavezu dostavljanja Narodnoj banci Srbije tromesečnog izveštaja o ukupnoj izloženosti banke kreditnom riziku koji proističe iz analize izloženosti svih dužnika banke riziku od promene kursa dinara.

Banka je dužna da do 31. jula 2005. godine usvoji metodologiju iz stava 3. odredba pod 1 ove tačke i da je dostavi Narodnoj banci Srbije - Sektoru za kontrolu i nadzor poslovanja banaka i drugih finansijskih organizacija, i to u roku od pet dana od njenog usvajanja, a nadležni organ banke je obavezan da analizira adekvatnost usvojene metodologije, da je unapređuje i kontroliše njenu primenu.

Izveštaj iz stava 3. odredba pod 3 ove tačke dostavlja se do 15. u mesecu nakon isteka tromesečja i treba da sadrži procenu banke o klasifikaciji kreditnog portfolija po kategorijama rizičnosti i o povećanju rezervisanja za potencijalne gubitke - pod pretpostavkom nominalne depresijacije kursa dinara za 10% i za 15% na godišnjem nivou.

Prvi tromesečni izveštaj iz stava 3. odredbe pod 3 ove tačke dostavlja se sa stanjem na dan 30. septembra 2005. godine.

8. Savremenim metodima procene finansijskog stanja dužnika smatraju se naročito analize:

- pokazatelja likvidnosti prvog stepena, izraženog kao odnos između gotovine i gotovinskih ekvivalenata, s jedne strane, i kratkoročnih obaveza, s druge strane;

- pokazatelja likvidnosti drugog stepena, izraženog kao odnos između obrtne imovine umanjene za zalihe, s jedne strane, i kratkoročnih obaveza, s druge strane;

- pokazatelja likvidnosti trećeg stepena, izraženog kao odnos između obrtne imovine i kratkoročnih obaveza;

- pokazatelja pokrića drugog stepena (kreditne sposobnosti), izraženog kao odnos između zbira kapitala, dugoročnih rezervisanja i dugoročnih obaveza, s jedne strane, i stalne imovine, s druge strane;

- pokazatelja pokrića trećeg stepena, izraženog kao odnos između zbira kapitala, dugoročnih rezervisanja i dugoročnih obaveza, s jedne strane, i zbira stalne imovine i zaliha, s druge strane;

- pokazatelja zaduženosti, izraženog kao odnos između zbira dugoročnih rezervisanja i dugoročnih obaveza, s jedne strane, i kapitala, s druge strane.

9. Aktima banke moraju biti jasno utvrđeni:

1) nadležnost za donošenje odluka o odobravanju i izmenama uslova potraživanja banke;

2) uslovi za članstvo u organu nadležnom za donošenje odluka o odobravanju i izmenama uslova potraživanja banke, odnosno uslovi za imenovanje na radno mesto u čijoj je nadležnosti donošenje tih odluka;

3) postupak donošenja odluka o odobravanju i izmenama uslova potraživanja banke, a naročito ko je predlagač odluke, koji je kvorum potreban za rad i odlučivanje i kojom se većinom odluka donosi;

4) posebni uslovi za donošenje odluka o odobravanju velikih kredita, kredita licima povezanim s bankom i kredita zaposlenima u banci;

5) nadležnost i odgovornost za sprovođenje odluka o odobravanju i izmenama uslova potraživanja banke;

6) način i rokovi obaveštavanja organa, odnosno lica nadležnih za donošenje odluka o odobravanju i izmenama uslova potraživanja banke o sprovođenju tih odluka.

10. Banka je dužna da svojim aktima utvrdi obavezu da se podatak o visini kumulativnih troškova korisnika kredita ili druge usluge banke iz tačke 5 odredba pod 3 ove odluke na odgovarajući način učini lako dostupnim svim potencijalnim korisnicima kredita ili druge usluge banke, kao i da se ugradi u sve ugovore o kreditu i druge ugovore koji se zaključuju radi sprovođenja odluka o odobravanju ili izmenama uslova potraživanja banke.

Banka je dužna da svojim aktima utvrdi i odgovornost za sprovođenje obaveze iz stava 1 ove tačke.

11. Banka je dužna da svojim aktima uredi postupke praćenja i kontrole kvaliteta kreditnog portfelja banke, a naročito:

1) postupke praćenja kvaliteta bilansne aktive i vanbilansnih stavki na nivou banke i pojedinačnog dužnika, pre svega obezbeđivanjem aktuelnih informacija o finansijskom stanju dužnika i drugih informacija važnih za procenu rizičnosti kreditnog portfelja banke, procenom pozitivnih, odnosno negativnih trendova vezanih za finansijsko stanje dužnika i identifikacijom povećane izloženosti banke kreditnom riziku;

2) postupke obrazovanja dosijea dužnika, unošenja i ažuriranja podataka, korišćenja podataka, kontrole potpunosti, tačnosti i ažurnosti podataka i arhiviranja tih dosijea;

3) postupke interne kontrole usklađenosti kreditnog poslovanja banke s prinudnim propisima i aktima banke, naročito u delu klasifikacije potraživanja u skladu s propisanim kriterijumima;

4) postupke praćenja i ograničavanja koncentracije potraživanja u odnosu na pojedine dužnike, grupe povezanih dužnika, privredne grane, zemlje, odnosno geografska područja i vrste kreditnih usluga;

5) postupke praćenja i izdvajanja potraživanja koja se neuredno naplaćuju (loše aktive) pod dodatni nadzor;

6) postupke kontrole namenskog korišćenja kredita;

7) razvoj postupaka odobravanja i naplate potraživanja banke.

12. Banka je dužna da svoje akte i organizaciju uskladi sa ovom odlukom do 31. decembra 2002. godine.

13. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".

 

Samostalna odredba Odluke o dopunama Odluke o osnovnim elementima postupaka odobravanja i naplate potraživanja banaka i drugih finansijskih organizacija

("Sl. glasnik RS", br. 51/2005)

3. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".